https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=234&tip=drpciv&cat=b
A când sunteţi dezorientat în privinţa traseului de urmat;
B când vehiculul este imobilizat involuntar pe partea carosabilă sau în timp ce sunteţi remorcat;
C când luminile de drum s-au defectat.
Explicație:
Luminile de avarie au rolul de a avertiza ceilalți participanți la trafic că vehiculul reprezintă un pericol temporar sau este imobilizat pe partea carosabilă. Le folosim atunci când autovehiculul s-a oprit din cauza unei defecțiuni sau a unui accident și nu poate fi deplasat imediat din calea circulației. Totodată, ele se folosesc când suntem implicați într-un accident și auto devine obstacol pentru ceilalți sau când suntem nevoiți să oprim forțat pe un drum cu circulație intensă, spre exemplu la o trecere la nivel cu calea ferată, cât timp acesta nu se poate pune în mișcare. Conform Codului Rutier, luminile de avarie se mai folosesc pentru a avertiza în cazul în care remorcăm un autovehicul și acesta nu dispune de semnalizare separată sau suntem remorcați. Este foarte important să nu confundăm folosirea luminilor de avarie cu semnalizarea schimbării direcției de mers, deoarece luminile de avarie avertizează un pericol iminent și nu intenția de schimbare a direcției. Prin folosirea corectă a luminilor de avarie, creștem siguranța traficului și ajutăm la evitarea producerii unor alte accidente.
Luminile de avarie au rolul de a avertiza ceilalți participanți la trafic că vehiculul reprezintă un pericol temporar sau este imobilizat pe partea carosabilă. Le folosim atunci când autovehiculul s-a oprit din cauza unei defecțiuni sau a unui accident și nu poate fi deplasat imediat din calea circulației. Totodată, ele se folosesc când suntem implicați într-un accident și auto devine obstacol pentru ceilalți sau când suntem nevoiți să oprim forțat pe un drum cu circulație intensă, spre exemplu la o trecere la nivel cu calea ferată, cât timp acesta nu se poate pune în mișcare. Conform Codului Rutier, luminile de avarie se mai folosesc pentru a avertiza în cazul în care remorcăm un autovehicul și acesta nu dispune de semnalizare separată sau suntem remorcați. Este foarte important să nu confundăm folosirea luminilor de avarie cu semnalizarea schimbării direcției de mers, deoarece luminile de avarie avertizează un pericol iminent și nu intenția de schimbare a direcției. Prin folosirea corectă a luminilor de avarie, creștem siguranța traficului și ajutăm la evitarea producerii unor alte accidente.
Regulament - Articolul 114
(5) Luminile de avarie se folosesc în următoarele situaţii:
a) când vehiculul este imobilizat involuntar pe partea carosabilă;
b) când vehiculul se deplasează foarte lent şi/sau constituie el însuşi un pericol pentru ceilalţi participanţi la trafic;
c) când autovehiculul sau tramvaiul este remorcat.
(6) În situaţiile prevăzute la alin. (5), conducătorii de autovehicule şi tramvaie trebuie să pună în funcţiune luminile de avarie, în mod succesiv, în ordinea opririi şi în cazul în care această manevră este impusă de blocarea circulaţiei pe sensul de mers.
(5) Luminile de avarie se folosesc în următoarele situaţii:
a) când vehiculul este imobilizat involuntar pe partea carosabilă;
b) când vehiculul se deplasează foarte lent şi/sau constituie el însuşi un pericol pentru ceilalţi participanţi la trafic;
c) când autovehiculul sau tramvaiul este remorcat.
(6) În situaţiile prevăzute la alin. (5), conducătorii de autovehicule şi tramvaie trebuie să pună în funcţiune luminile de avarie, în mod succesiv, în ordinea opririi şi în cazul în care această manevră este impusă de blocarea circulaţiei pe sensul de mers.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=675&tip=drpciv&cat=b
A pentru urcarea sau coborârea pasagerilor;
B din cauza unor avarii;
C pentru că vizibilitatea este redusă.
Explicație:
Luminile de poziție se folosesc pe timp de zi doar atunci când autovehiculul este oprit în condiții de vizibilitate redusă, cum ar fi ceață densă, ploaie torențială, ninsoare puternică sau la apus și răsărit când lumina naturală nu mai asigură vizibilitate suficientă. Scopul acestor lumini este ca mașina să fie observată de la distanță de ceilalți participanți la trafic, prevenind astfel accidentele. Nu este obligatoriu să folosești luminile de poziție pentru urcarea sau coborârea pasagerilor sau dacă mașina este oprită din cauza unor avarii, atâta timp cât vizibilitatea este bună. Doar situațiile cu vizibilitate scăzută impun folosirea luminilor de poziție pe timpul zilei pentru siguranța tuturor celor aflați în trafic.
Luminile de poziție se folosesc pe timp de zi doar atunci când autovehiculul este oprit în condiții de vizibilitate redusă, cum ar fi ceață densă, ploaie torențială, ninsoare puternică sau la apus și răsărit când lumina naturală nu mai asigură vizibilitate suficientă. Scopul acestor lumini este ca mașina să fie observată de la distanță de ceilalți participanți la trafic, prevenind astfel accidentele. Nu este obligatoriu să folosești luminile de poziție pentru urcarea sau coborârea pasagerilor sau dacă mașina este oprită din cauza unor avarii, atâta timp cât vizibilitatea este bună. Doar situațiile cu vizibilitate scăzută impun folosirea luminilor de poziție pe timpul zilei pentru siguranța tuturor celor aflați în trafic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
40%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3695&tip=drpciv&cat=b
A ocolire;
B depăşire;
C situaţie de urgenţă.
Explicație:
Manevra de evitare a unui obstacol aflat pe sensul tău de circulație, prin schimbarea direcției de mers și revenirea pe același sens, se consideră depășire, chiar dacă nu depășești un vehicul, ci doar un obstacol. Prin lege, orice trecere peste axul drumului sau peste marcajul care separă sensurile, urmată de revenirea pe banda inițială, reprezintă o depășire și trebuie respectate toate regulile valabile pentru această manevră. De exemplu, dacă ocolești o groapă, o mașină parcată sau orice alt obstacol și pentru asta intri parțial sau total pe contrasens, ești obligat să te asiguri că manevra e permisă și sigură, exact ca la depășirea unui vehicul.
Manevra de evitare a unui obstacol aflat pe sensul tău de circulație, prin schimbarea direcției de mers și revenirea pe același sens, se consideră depășire, chiar dacă nu depășești un vehicul, ci doar un obstacol. Prin lege, orice trecere peste axul drumului sau peste marcajul care separă sensurile, urmată de revenirea pe banda inițială, reprezintă o depășire și trebuie respectate toate regulile valabile pentru această manevră. De exemplu, dacă ocolești o groapă, o mașină parcată sau orice alt obstacol și pentru asta intri parțial sau total pe contrasens, ești obligat să te asiguri că manevra e permisă și sigură, exact ca la depășirea unui vehicul.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
29%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=2&tip=drpciv&cat=b
A interzicerea staţionării;
B interzicerea opririi;
C alte pericole.
Explicație:
Marcajul în zig-zag de pe marginea din dreapta a carosabilului indică o zonă specială, de regulă în apropierea trecerilor pentru pietoni sau stațiilor mijloacelor de transport public, unde este strict interzisă oprirea sau staționarea autovehiculelor. Acest marcaj este pus pentru a asigura vizibilitatea pietonilor care traversează și a mijloacelor de transport public care opresc să ia sau să lase călători. Conform Codului Rutier, oprirea sau staționarea pe acest tip de marcaj este sancționată, pentru că poate bloca vederea șoferilor sau a pietonilor și poate pune vieți în pericol. Trebuie să reții că marcajul în zig-zag atrage atenția că acea porțiune de drum trebuie să rămână liberă pentru siguranța circulației, iar încălcarea acestei reguli poate duce la amenzi și chiar la ridicarea mașinii. Așadar, când vezi acest marcaj, nu ai voie să oprești sau să staționezi pe el, tocmai pentru a nu genera situații periculoase pentru ceilalți participanți la trafic.
Marcajul în zig-zag de pe marginea din dreapta a carosabilului indică o zonă specială, de regulă în apropierea trecerilor pentru pietoni sau stațiilor mijloacelor de transport public, unde este strict interzisă oprirea sau staționarea autovehiculelor. Acest marcaj este pus pentru a asigura vizibilitatea pietonilor care traversează și a mijloacelor de transport public care opresc să ia sau să lase călători. Conform Codului Rutier, oprirea sau staționarea pe acest tip de marcaj este sancționată, pentru că poate bloca vederea șoferilor sau a pietonilor și poate pune vieți în pericol. Trebuie să reții că marcajul în zig-zag atrage atenția că acea porțiune de drum trebuie să rămână liberă pentru siguranța circulației, iar încălcarea acestei reguli poate duce la amenzi și chiar la ridicarea mașinii. Așadar, când vezi acest marcaj, nu ai voie să oprești sau să staționezi pe el, tocmai pentru a nu genera situații periculoase pentru ceilalți participanți la trafic.
Regulament
Art. 80
(3) Marcajele pentru interzicerea staţionării se pot realiza:
b) printr-o linie în zig-zag la marginea părţii carosabile.
Art. 83
(3) Marcajul format dintr-o linie în zig-zag semnifică interzicerea staţionării vehiculelor pe partea drumului pe care este aplicat. O astfel de linie completată cu înscrisul "Bus" sau "Taxi" poate fi folosită pentru semnalizarea staţiilor de autobuze şi troleibuze, respectiv de taximetre.
Art. 80
(3) Marcajele pentru interzicerea staţionării se pot realiza:
b) printr-o linie în zig-zag la marginea părţii carosabile.
Art. 83
(3) Marcajul format dintr-o linie în zig-zag semnifică interzicerea staţionării vehiculelor pe partea drumului pe care este aplicat. O astfel de linie completată cu înscrisul "Bus" sau "Taxi" poate fi folosită pentru semnalizarea staţiilor de autobuze şi troleibuze, respectiv de taximetre.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
37%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=156&tip=drpciv&cat=b
A numai de către conducătorii de motociclete şi mopede;
B numai de către vehiculele cu gabarit depăşit;
C nu, în nicio situaţie.
Explicație:
Marcajul longitudinal continuu trasat pe axul drumului are rolul de a separa sensurile de circulație și de a interzice trecerea peste această linie. Legislația rutieră din România prevede clar că încălcarea marcajului continuu este interzisă, indiferent dacă șoferul dorește să depășească un alt vehicul, să întoarcă sau să schimbe direcția de mers. Singurul caz în care se poate trece peste marcajul continuu este atunci când drumul este blocat de un obstacol care nu poate fi ocolit altfel, și doar dacă această manevră se face fără să pună în pericol siguranța circulației. Deci, în condiții normale, marcajul continuu NU se poate încălca, deoarece are rolul de a preveni accidentele prin separarea clară a fluxurilor de trafic. Dacă nu respecți această regulă, riști sancțiuni severe și poți pune viața ta și a altora în pericol. Ține minte: marcajul continuu înseamnă “NU AI VOIE SĂ TRECİ PESTE EL”.
Marcajul longitudinal continuu trasat pe axul drumului are rolul de a separa sensurile de circulație și de a interzice trecerea peste această linie. Legislația rutieră din România prevede clar că încălcarea marcajului continuu este interzisă, indiferent dacă șoferul dorește să depășească un alt vehicul, să întoarcă sau să schimbe direcția de mers. Singurul caz în care se poate trece peste marcajul continuu este atunci când drumul este blocat de un obstacol care nu poate fi ocolit altfel, și doar dacă această manevră se face fără să pună în pericol siguranța circulației. Deci, în condiții normale, marcajul continuu NU se poate încălca, deoarece are rolul de a preveni accidentele prin separarea clară a fluxurilor de trafic. Dacă nu respecți această regulă, riști sancțiuni severe și poți pune viața ta și a altora în pericol. Ține minte: marcajul continuu înseamnă “NU AI VOIE SĂ TRECİ PESTE EL”.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3944&tip=drpciv&cat=b
A spaţiu destinat cântăririi autovehiculelor;
B marcaj de traversare pentru pietoni;
C marcaj destinat parcării laterale.
Explicație:
Marcajul rutier din imagine semnifică o trecere pentru pietoni ilustrând exact unde se află aceasta, iar săgețile arată direcțiile de deplasare ale vehiculelor pe fiecare bandă. Acest tip de marcaj este folosit pentru a semnaliza clar atât șoferilor, cât și pietonilor locul de traversare, iar șoferii sunt obligați să acorde prioritate pietonilor care traversează sau urmează să traverseze pe trecere.
Marcajul rutier din imagine semnifică o trecere pentru pietoni ilustrând exact unde se află aceasta, iar săgețile arată direcțiile de deplasare ale vehiculelor pe fiecare bandă. Acest tip de marcaj este folosit pentru a semnaliza clar atât șoferilor, cât și pietonilor locul de traversare, iar șoferii sunt obligați să acorde prioritate pietonilor care traversează sau urmează să traverseze pe trecere.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
24%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=526&tip=drpciv&cat=b
A la mai puţin de 100 m de trecerile la nivel cu calea ferată;
B la ieşirea din curţi, garaje sau ganguri;
C pe străzile unde circulaţia se desfăşoară într-un singur sens.
Explicație:
Mersul înapoi este interzis la ieșirea din curți, garaje sau ganguri deoarece manevra poate pune în pericol participanții la trafic și pietonii aflați în apropiere. La ieșirea din astfel de spații, vizibilitatea este adesea redusă, iar efectuarea mersului înapoi poate duce la accidente. În rest, mersul înapoi nu este interzis la mai puțin de 100 de metrii de trecerile la nivel cu calea ferată dacă nu există o interdicție expresă, iar pe străzile cu circulație într-un singur sens mersul înapoi este permis, dar trebuie făcut cu atenție și respectând regulile de circulație.
Mersul înapoi este interzis la ieșirea din curți, garaje sau ganguri deoarece manevra poate pune în pericol participanții la trafic și pietonii aflați în apropiere. La ieșirea din astfel de spații, vizibilitatea este adesea redusă, iar efectuarea mersului înapoi poate duce la accidente. În rest, mersul înapoi nu este interzis la mai puțin de 100 de metrii de trecerile la nivel cu calea ferată dacă nu există o interdicție expresă, iar pe străzile cu circulație într-un singur sens mersul înapoi este permis, dar trebuie făcut cu atenție și respectând regulile de circulație.
Regulamentul Rutier
Art. 128
(1) Se interzice mersul înapoi cu vehiculul:
c) la iesirea de pe proprietati alaturate drumurilor publice.
Art. 128
(1) Se interzice mersul înapoi cu vehiculul:
c) la iesirea de pe proprietati alaturate drumurilor publice.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
27%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=400&tip=drpciv&cat=b
A pe o distanţă mai mare de 50 m;
B legal, nu este prevăzută o anumită distanţă;
C pe o distanţă mai mare de 100 m.
Explicație:
Mersul înapoi nu este permis oriunde, chiar dacă mașina poate executa această manevră ușor. Legislația rutieră prevede foarte clar că mersul înapoi este interzis în anumite situații pentru siguranța tuturor participanților la trafic. De exemplu, nu ai voie să mergi înapoi pe autostradă, pentru că ar pune în pericol atât viața ta cât și a celorlalți, întrucât vehiculele circulă aici cu viteză mare și în aceeași direcție. De asemenea, mersul înapoi este interzis în intersecții și pe trecerile pentru pietoni, pentru că acolo este un flux intens de mașini și pietoni care pot apărea brusc în spatele tău, crescând riscul de accidente. Totodată, este interzis și în locurile unde vizibilitatea este redusă, cum ar fi pe dealuri, curbe sau la trecerile la nivel cu calea ferată, pentru că nu poți controla cu ușurință ce vine din spatele tău. Prin urmare, înainte să efectuezi această manevră, trebuie să fii atent la locul în care te afli și să te asiguri că legea permite mersul înapoi acolo, pentru a preveni orice situații periculoase sau sancțiuni. Mersul înapoi este interzis și pe o distanță mai mare de 50 de metri. Dacă ai nevoie să mergi înapoi, trebuie să te limitezi la această distanță și doar când nu creezi pericol pentru ceilalți participanți la trafic.
Mersul înapoi nu este permis oriunde, chiar dacă mașina poate executa această manevră ușor. Legislația rutieră prevede foarte clar că mersul înapoi este interzis în anumite situații pentru siguranța tuturor participanților la trafic. De exemplu, nu ai voie să mergi înapoi pe autostradă, pentru că ar pune în pericol atât viața ta cât și a celorlalți, întrucât vehiculele circulă aici cu viteză mare și în aceeași direcție. De asemenea, mersul înapoi este interzis în intersecții și pe trecerile pentru pietoni, pentru că acolo este un flux intens de mașini și pietoni care pot apărea brusc în spatele tău, crescând riscul de accidente. Totodată, este interzis și în locurile unde vizibilitatea este redusă, cum ar fi pe dealuri, curbe sau la trecerile la nivel cu calea ferată, pentru că nu poți controla cu ușurință ce vine din spatele tău. Prin urmare, înainte să efectuezi această manevră, trebuie să fii atent la locul în care te afli și să te asiguri că legea permite mersul înapoi acolo, pentru a preveni orice situații periculoase sau sancțiuni. Mersul înapoi este interzis și pe o distanță mai mare de 50 de metri. Dacă ai nevoie să mergi înapoi, trebuie să te limitezi la această distanță și doar când nu creezi pericol pentru ceilalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
16%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=115&tip=drpciv&cat=b
A când vizibilitatea în spate nu este asigurată;
B nu există prevedere legală în acest sens;
C la mai puţin de 50 m de staţiile de autobuz şi tramvai.
Explicație:
Mersul înapoi este o manevră permisă numai atunci când nu creează niciun pericol sau obstacol pentru ceilalți participanți la trafic. Codul Rutier prevede clar că nu ai voie să mergi cu spatele pe autostradă, în intersecții, pe treceri de pietoni sau dacă vizibilitatea este redusă și nu poți controla perfect zona din spatele autovehiculului. Motivul este că aceste locuri sunt zone cu risc crescut de accidente deoarece celelalte vehicule sau pietonii nu se așteaptă la o astfel de mișcare din partea ta. De exemplu, mersul cu spatele într-o intersecție poate crea confuzie și produce foarte ușor o coliziune, iar pe autostradă orice oprire sau manevră în sens invers este extrem de periculoasă din cauza vitezei mari a traficului. În zonele cu vizibilitate redusă nu ai siguranța că vei observa toate obstacolele sau persoanele din spate. De aceea, respectarea acestor restricții nu doar că previne sancțiuni, ci este esențială pentru siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.
Mersul înapoi este o manevră permisă numai atunci când nu creează niciun pericol sau obstacol pentru ceilalți participanți la trafic. Codul Rutier prevede clar că nu ai voie să mergi cu spatele pe autostradă, în intersecții, pe treceri de pietoni sau dacă vizibilitatea este redusă și nu poți controla perfect zona din spatele autovehiculului. Motivul este că aceste locuri sunt zone cu risc crescut de accidente deoarece celelalte vehicule sau pietonii nu se așteaptă la o astfel de mișcare din partea ta. De exemplu, mersul cu spatele într-o intersecție poate crea confuzie și produce foarte ușor o coliziune, iar pe autostradă orice oprire sau manevră în sens invers este extrem de periculoasă din cauza vitezei mari a traficului. În zonele cu vizibilitate redusă nu ai siguranța că vei observa toate obstacolele sau persoanele din spate. De aceea, respectarea acestor restricții nu doar că previne sancțiuni, ci este esențială pentru siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.
Regulamentul Rutier
Articolul 128
(1) Se interzice mersul înapoi cu vehiculul:
a) în cazurile prevăzute la art. 126, cu excepţia lit. d);
b) pe o distanţă mai mare de 50 m;
c) la ieşirea de pe proprietăţi alăturate drumurilor publice.
(2) În locurile în care mersul înapoi este permis, dar vizibilitatea în spate este împiedicată, vehiculul poate fi manevrat înapoi numai atunci când conducătorul acestuia este dirijat de cel puţin o persoană aflată în afara vehiculului.
(3) Persoana care dirijează manevrarea cu spatele a unui vehicul este obligată să se asigure că manevra se efectuează fără a pune în pericol siguranţa participanţilor la trafic.
Articolul 128
(1) Se interzice mersul înapoi cu vehiculul:
a) în cazurile prevăzute la art. 126, cu excepţia lit. d);
b) pe o distanţă mai mare de 50 m;
c) la ieşirea de pe proprietăţi alăturate drumurilor publice.
(2) În locurile în care mersul înapoi este permis, dar vizibilitatea în spate este împiedicată, vehiculul poate fi manevrat înapoi numai atunci când conducătorul acestuia este dirijat de cel puţin o persoană aflată în afara vehiculului.
(3) Persoana care dirijează manevrarea cu spatele a unui vehicul este obligată să se asigure că manevra se efectuează fără a pune în pericol siguranţa participanţilor la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
19%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=795&tip=drpciv&cat=b
A da, procedează corect;
B nu, deoarece din sens opus circulă alt vehicul;
C nu, deoarece indicatorul din imagine interzice acest lucru.
Explicație:
Motociclistul depășește regulamentar autocamionul pentru că manevra se realizează fără a trece peste axul drumului și fără a intra pe sensul opus, astfel încât nu incomodează vehiculul care circulă din față. Indicatorul de pe marginea drumului interzice depășirea autovehiculelor, cu excepția motocicletelor fără ataș, deci această restricție nu se aplică motociclistului din imagine. Conform Codului Rutier, depășirea este permisă în acest caz, iar semnalizarea intenției de depășire, distanța suficientă față de camion și lipsa oricărui risc pentru ceilalți participanți la trafic fac ca manevra să fie corectă. Dacă motociclistul ar fi trecut peste axul drumului, manevra ar fi fost interzisă dacă din sens opus se apropia un alt vehicul, dar aici acest lucru nu se întâmplă.
Motociclistul depășește regulamentar autocamionul pentru că manevra se realizează fără a trece peste axul drumului și fără a intra pe sensul opus, astfel încât nu incomodează vehiculul care circulă din față. Indicatorul de pe marginea drumului interzice depășirea autovehiculelor, cu excepția motocicletelor fără ataș, deci această restricție nu se aplică motociclistului din imagine. Conform Codului Rutier, depășirea este permisă în acest caz, iar semnalizarea intenției de depășire, distanța suficientă față de camion și lipsa oricărui risc pentru ceilalți participanți la trafic fac ca manevra să fie corectă. Dacă motociclistul ar fi trecut peste axul drumului, manevra ar fi fost interzisă dacă din sens opus se apropia un alt vehicul, dar aici acest lucru nu se întâmplă.
Indicatoare
Indicatoare rutiere
B. Indicatoare de reglementare
B2. Indicatoare de interzicere sau restrictie
Depasirea autovehiculelor, cu exceptia motocicletelor fara atas, intezisa
La intalnirea acestui indicator depasirea autovehiculelor, cu exceptia motocicletelor fara atas, este interzisa. Conducatorul auto care intalneste acest indicator nu are voie sa depaseasca niciun vehicul cu motor, cu exceptia motocicletelor fara atas, insa are voie sa depaseasca vehicule simple (biciclete, vehicule cu tractiune animala, vehicule impinse sau trase cu bratul). Raza de actiune a indicatorului se termina la intalnirea indicatorului Sfarsitul interzicerii de a depasi sau Sfarsitul tuturor restrictiilor, daca pe acel sector de drum a mai fost stabilita vreo restrictie. De asemenea, zona de actiune a indicatorului Depasirea autovehiculelor, cu exceptia motocicletelor fara atas, intezisa mai poate fi limitata si de coltul primei intersectii pe sensul de mers (unde ii inceteaza practic actiunea).
Indicatoare rutiere
B. Indicatoare de reglementare
B2. Indicatoare de interzicere sau restrictie
Depasirea autovehiculelor, cu exceptia motocicletelor fara atas, intezisa
La intalnirea acestui indicator depasirea autovehiculelor, cu exceptia motocicletelor fara atas, este interzisa. Conducatorul auto care intalneste acest indicator nu are voie sa depaseasca niciun vehicul cu motor, cu exceptia motocicletelor fara atas, insa are voie sa depaseasca vehicule simple (biciclete, vehicule cu tractiune animala, vehicule impinse sau trase cu bratul). Raza de actiune a indicatorului se termina la intalnirea indicatorului Sfarsitul interzicerii de a depasi sau Sfarsitul tuturor restrictiilor, daca pe acel sector de drum a mai fost stabilita vreo restrictie. De asemenea, zona de actiune a indicatorului Depasirea autovehiculelor, cu exceptia motocicletelor fara atas, intezisa mai poate fi limitata si de coltul primei intersectii pe sensul de mers (unde ii inceteaza practic actiunea).
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
25%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=159&tip=drpciv&cat=b
A nerespectarea semnificaţiei semnalizării rutiere de obligare sau de avertizare;
B nerespectarea dispoziţiilor legale privind asigurarea şi semnalizarea în intersecţii;
C obligarea celor care au prioritate de trecere de a-şi modifica brusc direcţia sau viteza de deplasare ori să oprească.
Explicație:
Neacordarea priorității reprezintă situația în care un șofer nu respectă obligația legală de a lăsa să treacă înaintea sa vehiculele sau pietonii care au dreptul de trecere într-o anumită intersecție sau pe un anumit drum. Legea spune clar că prioritatea se acordă atunci când indicatorul rutier sau regula de circulație o impune, cum ar fi la semnele „Cedează trecerea”, „Oprire”, sau când întâlnești pietoni aflați pe trecere. Dacă un conducător auto intră în calea unui alt participant la trafic, obligându-l să frâneze sau să își modifice direcția ori viteza pentru a evita un accident, atunci se consideră că nu a acordat prioritate. Această regulă are rolul să păstreze cursivitatea și siguranța circulației, prevenind accidentele. Respectarea priorității este esențială nu doar pentru evitarea amenzilor și a sancțiunilor, ci mai ales pentru protejarea vieții tuturor participanților la trafic.
Neacordarea priorității reprezintă situația în care un șofer nu respectă obligația legală de a lăsa să treacă înaintea sa vehiculele sau pietonii care au dreptul de trecere într-o anumită intersecție sau pe un anumit drum. Legea spune clar că prioritatea se acordă atunci când indicatorul rutier sau regula de circulație o impune, cum ar fi la semnele „Cedează trecerea”, „Oprire”, sau când întâlnești pietoni aflați pe trecere. Dacă un conducător auto intră în calea unui alt participant la trafic, obligându-l să frâneze sau să își modifice direcția ori viteza pentru a evita un accident, atunci se consideră că nu a acordat prioritate. Această regulă are rolul să păstreze cursivitatea și siguranța circulației, prevenind accidentele. Respectarea priorității este esențială nu doar pentru evitarea amenzilor și a sancțiunilor, ci mai ales pentru protejarea vieții tuturor participanților la trafic.
Art. 6 din OUG 195/2002
In sensul prezentei ordonante de urgenta, expresiile si termenii de mai jos au urmatorul inteles:
1. acordare a prioritatii - obligatia oricarui participant la trafic de a nu-si continua deplasarea sau de a nu efectua orice alta manevra, daca prin acestea ii obliga pe ceilalti participanti la trafic care au prioritate de trecere sa-si modifice brusc directia sau viteza de deplasare ori sa opreasca;
26. prioritate de trecere - dreptul unui participant la trafic de a trece înaintea celorlalţi participanţi la trafic cu care se intersectează, în conformitate cu prevederile legale privind circulaţia pe drumurile publice;
In sensul prezentei ordonante de urgenta, expresiile si termenii de mai jos au urmatorul inteles:
1. acordare a prioritatii - obligatia oricarui participant la trafic de a nu-si continua deplasarea sau de a nu efectua orice alta manevra, daca prin acestea ii obliga pe ceilalti participanti la trafic care au prioritate de trecere sa-si modifice brusc directia sau viteza de deplasare ori sa opreasca;
26. prioritate de trecere - dreptul unui participant la trafic de a trece înaintea celorlalţi participanţi la trafic cu care se intersectează, în conformitate cu prevederile legale privind circulaţia pe drumurile publice;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
31%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3719&tip=drpciv&cat=b
A amendă contravenţională şi puncte de penalizare;
B amendă contravenţională;
C reţinerea permisului de conducere.
Explicație:
Dacă deținătorul unui vehicul nu declară la cererea poliției identitatea persoanei căreia i-a încredințat vehiculul, fapta se sancționează doar cu amendă contravențională. Nu se aplică și puncte de penalizare, iar permisul de conducere nu este reținut pentru această abatere. Practic, în această situație, singura sancțiune prevăzută de lege este amenda.
Dacă deținătorul unui vehicul nu declară la cererea poliției identitatea persoanei căreia i-a încredințat vehiculul, fapta se sancționează doar cu amendă contravențională. Nu se aplică și puncte de penalizare, iar permisul de conducere nu este reținut pentru această abatere. Practic, în această situație, singura sancțiune prevăzută de lege este amenda.
Dificultate Întrebare: MEDIE
56%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=462&tip=drpciv&cat=b
A zgomote în zona manetei frânei de mână;
B un consum suplimentar de carburant;
C încălzirea excesivă a butucilor roţilor din spate.
Explicație:
Dacă nu eliberezi complet frâna de staționare înainte de a porni la drum, plăcuțele sau saboții de frână continuă să apese pe roți în timp ce mergi. Acest lucru are mai multe consecințe negative: în primul rând, frânele se pot încălzi excesiv, ceea ce duce la uzura rapidă și deteriorarea lor; în al doilea rând, se reduce eficiența frânării, deoarece componentele pot suprasolicita. În plus, consumul de combustibil crește, deoarece motorul este nevoit să depășească rezistența suplimentară produsă de frână. Legal, orice defecțiune sau utilizare necorespunzătoare a sistemului de frânare constituie contravenție, întrucât pui în pericol siguranța rutieră. De aceea, este obligatoriu să verifici și să eliberezi complet frâna de staționare înainte de a pleca cu mașina. Reține: circulatul cu frâna de mână trasă, chiar și parțial, este periculos și duce la defectarea rapidă a sistemului de frânare.
Dacă nu eliberezi complet frâna de staționare înainte de a porni la drum, plăcuțele sau saboții de frână continuă să apese pe roți în timp ce mergi. Acest lucru are mai multe consecințe negative: în primul rând, frânele se pot încălzi excesiv, ceea ce duce la uzura rapidă și deteriorarea lor; în al doilea rând, se reduce eficiența frânării, deoarece componentele pot suprasolicita. În plus, consumul de combustibil crește, deoarece motorul este nevoit să depășească rezistența suplimentară produsă de frână. Legal, orice defecțiune sau utilizare necorespunzătoare a sistemului de frânare constituie contravenție, întrucât pui în pericol siguranța rutieră. De aceea, este obligatoriu să verifici și să eliberezi complet frâna de staționare înainte de a pleca cu mașina. Reține: circulatul cu frâna de mână trasă, chiar și parțial, este periculos și duce la defectarea rapidă a sistemului de frânare.
Dificultate Întrebare: GREA
70%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3739&tip=drpciv&cat=b
A suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule şi amendă contravenţională;
B amendă penală;
C amendă contravenţională şi puncte de penalizare.
Explicație:
În momentul în care un alt vehicul vrea să te depășească, legea te obligă să nu accelerezi și să te apropii de marginea din dreapta drumului. Acest lucru se face pentru a permite celui care te depășește să facă această manevră în siguranță, fără riscul de coliziune sau de a fi nevoit să revină brusc pe banda lui. Dacă nu respecți această obligație și mărești viteza sau nu te apropii de partea dreaptă, pui în pericol atât pe cel care depășește, cât și traficul din jur, putând provoca accidente. Din acest motiv, Codul Rutier prevede sancțiuni, mai precis amendă, puncte de penalizare și în cazuri grave suspendarea dreptului de a conduce. Practic, legea dorește să existe bunăvoință și colaborare între șoferi, mai ales la depășiri, care sunt manevre riscante. Reține: când ești depășit, rămâi calm, nu accelerezi și circuli cât mai aproape de marginea din dreapta, pentru a asigura siguranța tuturor participanților la trafic.
În momentul în care un alt vehicul vrea să te depășească, legea te obligă să nu accelerezi și să te apropii de marginea din dreapta drumului. Acest lucru se face pentru a permite celui care te depășește să facă această manevră în siguranță, fără riscul de coliziune sau de a fi nevoit să revină brusc pe banda lui. Dacă nu respecți această obligație și mărești viteza sau nu te apropii de partea dreaptă, pui în pericol atât pe cel care depășește, cât și traficul din jur, putând provoca accidente. Din acest motiv, Codul Rutier prevede sancțiuni, mai precis amendă, puncte de penalizare și în cazuri grave suspendarea dreptului de a conduce. Practic, legea dorește să existe bunăvoință și colaborare între șoferi, mai ales la depășiri, care sunt manevre riscante. Reține: când ești depășit, rămâi calm, nu accelerezi și circuli cât mai aproape de marginea din dreapta, pentru a asigura siguranța tuturor participanților la trafic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
30%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=775&tip=drpciv&cat=b
A poluează fonic, în timpul mersului sau staţionării, peste pragul admis de lege;
B nu este dotat cu roată de rezervă;
C plăcuţele cu numărul de înmatriculare sunt deteriorate.
Explicație:
Autovehiculul nu are voie să circule dacă poluează fonic peste limita legală sau dacă plăcuțele de înmatriculare sunt deteriorate și nu mai pot fi citite corect. Poluarea fonică excesivă, adică zgomotul produs de motor, tobe sau alte sisteme, afectează liniștea publică și sănătatea oamenilor, de aceea legea impune limite stricte de zgomot, iar vehiculele care le depășesc trebuie oprite din circulație până la remediere. De asemenea, plăcuțele cu numărul de înmatriculare trebuie să fie mereu curate, vizibile și în stare bună, pentru a putea identifica rapid mașina în trafic sau în caz de incident. Circulația fără roată de rezervă nu este interzisă prin lege, dar dacă mașina nu poate continua drumul în siguranță, trebuie să rezolvi defecțiunea. Circulația cu un autovehicul care nu respectă aceste condiții este sancționată și poate duce la reținerea certificatului de înmatriculare.
Autovehiculul nu are voie să circule dacă poluează fonic peste limita legală sau dacă plăcuțele de înmatriculare sunt deteriorate și nu mai pot fi citite corect. Poluarea fonică excesivă, adică zgomotul produs de motor, tobe sau alte sisteme, afectează liniștea publică și sănătatea oamenilor, de aceea legea impune limite stricte de zgomot, iar vehiculele care le depășesc trebuie oprite din circulație până la remediere. De asemenea, plăcuțele cu numărul de înmatriculare trebuie să fie mereu curate, vizibile și în stare bună, pentru a putea identifica rapid mașina în trafic sau în caz de incident. Circulația fără roată de rezervă nu este interzisă prin lege, dar dacă mașina nu poate continua drumul în siguranță, trebuie să rezolvi defecțiunea. Circulația cu un autovehicul care nu respectă aceste condiții este sancționată și poate duce la reținerea certificatului de înmatriculare.
Regulamentul Rutier
Articolul 148 - Se interzice conducătorului de autovehicul sau de tramvai:
17. să conducă un autovehicul care emană noxe peste limita legala admisă ori al cărui zgomot în mers sau staţionare depăşeşte pragul fonic prevăzut de lege ori care are montat pe sistemul de evacuare a gazelor dispozitive neomologate;
18. să circule cu autovehiculul având plăcuţele cu numerele de înmatriculare sau de înregistrare, provizorii ori pentru probe deteriorate sau neconforme cu standardul;
Articolul 148 - Se interzice conducătorului de autovehicul sau de tramvai:
17. să conducă un autovehicul care emană noxe peste limita legala admisă ori al cărui zgomot în mers sau staţionare depăşeşte pragul fonic prevăzut de lege ori care are montat pe sistemul de evacuare a gazelor dispozitive neomologate;
18. să circule cu autovehiculul având plăcuţele cu numerele de înmatriculare sau de înregistrare, provizorii ori pentru probe deteriorate sau neconforme cu standardul;
Dificultate Întrebare: GREA
63%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3738&tip=drpciv&cat=b
A lipseşte simbolul „RO”;
B autovehiculul prezintă scurgeri de carburanţi sau de lubrifianţi;
C nu ai practică de conducere de cel puţin un an.
Explicație:
Nu ai voie să circuli cu autovehiculul pe drumurile publice dacă acesta prezintă scurgeri de carburanți sau de lubrifianți. Astfel de scurgeri sunt periculoase atât pentru siguranța ta, cât și pentru ceilalți participanți la trafic, deoarece pot provoca incendii, accidente prin pierderea aderenței sau pot polua mediul. Legea interzice clar circulația unui vehicul care nu este în stare tehnică bună, iar scurgerile de acest tip sunt un motiv serios de imobilizare și sancțiune.
Nu ai voie să circuli cu autovehiculul pe drumurile publice dacă acesta prezintă scurgeri de carburanți sau de lubrifianți. Astfel de scurgeri sunt periculoase atât pentru siguranța ta, cât și pentru ceilalți participanți la trafic, deoarece pot provoca incendii, accidente prin pierderea aderenței sau pot polua mediul. Legea interzice clar circulația unui vehicul care nu este în stare tehnică bună, iar scurgerile de acest tip sunt un motiv serios de imobilizare și sancțiune.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
11%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=216&tip=drpciv&cat=b
A se depăşeşte masa maximă admisă, înscrisă în certificatul de înmatriculare;
B anvelopele sunt de mărimi şi caracteristici diferite faţă de cele înscrise în certificatul de înmatriculare;
C autovehiculul depăşeşte înălţimea înscrisă în certificatul de înmatriculare.
Explicație:
Nu se poate circula cu un autoturism dacă masa maximă admisă, înscrisă în certificatul de înmatriculare, este depășită sau dacă anvelopele folosite sunt de mărimi și caracteristici diferite față de cele omologate și trecute în certificatul de înmatriculare. Aceste condiții sunt obligatorii pentru siguranța circulației: depășirea masei maxime afectează stabilitatea, frânarea și controlul vehiculului, crescând riscul de accidente sau avarii tehnice grave. De asemenea, utilizarea anvelopelor neconforme afectează aderența, distanța de frânare și comportamentul mașinii pe drum, mai ales în condiții dificile. Autovehiculul poate depăși înălțimea trecută în acte doar în situații excepționale, dar acest lucru nu reprezintă automat o interdicție de circulație, câtă vreme nu se depășesc limitele legale pentru acel tip de drum sau pod. Practic, circulația cu mașina supraîncărcată sau cu anvelope greșite este periculoasă și poate duce la amenzi, reținerea talonului și chiar la accidente grave.
Nu se poate circula cu un autoturism dacă masa maximă admisă, înscrisă în certificatul de înmatriculare, este depășită sau dacă anvelopele folosite sunt de mărimi și caracteristici diferite față de cele omologate și trecute în certificatul de înmatriculare. Aceste condiții sunt obligatorii pentru siguranța circulației: depășirea masei maxime afectează stabilitatea, frânarea și controlul vehiculului, crescând riscul de accidente sau avarii tehnice grave. De asemenea, utilizarea anvelopelor neconforme afectează aderența, distanța de frânare și comportamentul mașinii pe drum, mai ales în condiții dificile. Autovehiculul poate depăși înălțimea trecută în acte doar în situații excepționale, dar acest lucru nu reprezintă automat o interdicție de circulație, câtă vreme nu se depășesc limitele legale pentru acel tip de drum sau pod. Practic, circulația cu mașina supraîncărcată sau cu anvelope greșite este periculoasă și poate duce la amenzi, reținerea talonului și chiar la accidente grave.
Regulamentul Rutier
Art.6.
În sensul prezentei ordonante de urgenta, expresiile si termenii de mai jos au urmatorul înteles:
18. masa totala maxima autorizata – masa maxima a unui vehicul încarcat, declarata ADMISIBILA în urma omologarii de catre autoritatea competenta;
Art. 148
Se interzice conducatorului de autovehicul sau de tramvai:
16. sa circule având montate pe autovehicul anvelope cu alte dimensiuni ori caracteristici decât cele prevazute în certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori care prezinta taieturi sau rupturi ale cordului ori sunt uzate peste limita admisa;
Art.6.
În sensul prezentei ordonante de urgenta, expresiile si termenii de mai jos au urmatorul înteles:
18. masa totala maxima autorizata – masa maxima a unui vehicul încarcat, declarata ADMISIBILA în urma omologarii de catre autoritatea competenta;
Art. 148
Se interzice conducatorului de autovehicul sau de tramvai:
16. sa circule având montate pe autovehicul anvelope cu alte dimensiuni ori caracteristici decât cele prevazute în certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori care prezinta taieturi sau rupturi ale cordului ori sunt uzate peste limita admisa;
Dificultate Întrebare: GREA
71%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=746&tip=drpciv&cat=b
A de a opri hemoragia;
B de a preveni murdărirea hainelor;
C de a acoperi aspectul neplăcut al rănii.
Explicație:
Bandajul este folosit în primul rând pentru a opri o hemoragie, adică pentru a limita sau a opri scurgerea de sânge dintr-o rană. Presiunea aplicată prin bandaj pe locul rănit ajută la închiderea vaselor de sânge și previne pierderile mari de sânge, care pot fi periculoase pentru viață. Pe lângă oprirea hemoragiei, bandajul mai poate proteja rana de infecții sau murdărie, dar funcția principală rămâne oprirea sângerării. Dacă nu oprești hemoragia la timp, victima poate intra în șoc și chiar își poate pierde viața. De aceea, când acorzi primul ajutor, primul gest pentru o rană care sângerează este să aplici un bandaj pentru a opri sângele. Acoperirea aspectului rănii sau murdărirea hainelor nu sunt scopuri medicale ale bandajului, ci doar consecințe secundare.
Bandajul este folosit în primul rând pentru a opri o hemoragie, adică pentru a limita sau a opri scurgerea de sânge dintr-o rană. Presiunea aplicată prin bandaj pe locul rănit ajută la închiderea vaselor de sânge și previne pierderile mari de sânge, care pot fi periculoase pentru viață. Pe lângă oprirea hemoragiei, bandajul mai poate proteja rana de infecții sau murdărie, dar funcția principală rămâne oprirea sângerării. Dacă nu oprești hemoragia la timp, victima poate intra în șoc și chiar își poate pierde viața. De aceea, când acorzi primul ajutor, primul gest pentru o rană care sângerează este să aplici un bandaj pentru a opri sângele. Acoperirea aspectului rănii sau murdărirea hainelor nu sunt scopuri medicale ale bandajului, ci doar consecințe secundare.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
6%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=1043&tip=drpciv&cat=b
A dezinfectarea rănii, pansarea şi aplicarea atelelor;
B ridicarea membrului accidentat în poziţie verticală;
C acţiunea compresivă asupra vasului lezat sau aplicarea garoului.
Explicație:
Atunci când o persoană suferă o hemoragie la un membru, primul ajutor acordat corect poate face diferența între viață și moarte. Scopul principal este oprirea pierderii de sânge cât mai rapid, pentru a preveni șocul hemoragic și consecințele sale grave. Potrivit prevederilor Codului Rutier și normelor de prim ajutor, trebuie să acționezi astfel: aplică o compresă sterilă sau orice material textil curat direct pe rană și exercită presiune fermă. Dacă sângele continuă să curgă, aplică un bandaj compresiv peste compresă, menținând presiunea. În situații cu sângerare masivă ce nu poate fi controlată prin aceste metode, se poate apela la aplicarea unui garou, dar numai la nivelul membrului afectat și cât mai aproape de răni, notând ora aplicării. Este important să nu aplici garoul decât dacă sângerarea este gravă și nu poate fi oprită altfel, deoarece un garou poate cauza leziuni mai severe dacă este lăsat prea mult timp. Acționând astfel, respecți obligația legală de a acorda primul ajutor și dai cea mai bună șansă victimei până la sosirea echipajului medical. Ține minte, oprirea hemoragiei se face, în primul rând, prin compresie locală și numai în cazuri extreme cu garou.
Atunci când o persoană suferă o hemoragie la un membru, primul ajutor acordat corect poate face diferența între viață și moarte. Scopul principal este oprirea pierderii de sânge cât mai rapid, pentru a preveni șocul hemoragic și consecințele sale grave. Potrivit prevederilor Codului Rutier și normelor de prim ajutor, trebuie să acționezi astfel: aplică o compresă sterilă sau orice material textil curat direct pe rană și exercită presiune fermă. Dacă sângele continuă să curgă, aplică un bandaj compresiv peste compresă, menținând presiunea. În situații cu sângerare masivă ce nu poate fi controlată prin aceste metode, se poate apela la aplicarea unui garou, dar numai la nivelul membrului afectat și cât mai aproape de răni, notând ora aplicării. Este important să nu aplici garoul decât dacă sângerarea este gravă și nu poate fi oprită altfel, deoarece un garou poate cauza leziuni mai severe dacă este lăsat prea mult timp. Acționând astfel, respecți obligația legală de a acorda primul ajutor și dai cea mai bună șansă victimei până la sosirea echipajului medical. Ține minte, oprirea hemoragiei se face, în primul rând, prin compresie locală și numai în cazuri extreme cu garou.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
32%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=654&tip=drpciv&cat=b
A pe drumurile publice unde circulă troleibuze şi tramvaie;
B la o distanţă mai mică de 25 m faţă de trecerea pentru pietoni;
C în zona de staţionare cu durată limitată.
Explicație:
Oprirea este interzisă la o distanță mai mică de 25 de metri înainte de trecerea pentru pietoni, deoarece un vehicul oprit în această zonă reduce vizibilitatea pietonilor care doresc să traverseze și poate împiedica alți șoferi să îi observe la timp. Astfel, se mărește riscul de accident grav, în special în cazul copiilor sau persoanelor cu mobilitate redusă. Această regulă are rolul de a crea un spațiu de siguranță înainte de trecerea de pietoni, astfel încât vizibilitatea să fie cât mai bună și reacția șoferilor să nu fie întârziată de prezența unor mașini oprite. Pe drumurile unde circulă tramvaie sau troleibuze nu este interzisă oprirea în mod general, ci doar dacă se blochează accesul acestora. Staționarea cu durată limitată permite oprirea pentru perioade scurte, conform regulamentului zonei respective. Respectarea acestei reguli ajută la prevenirea accidentelor cu pietoni.
Oprirea este interzisă la o distanță mai mică de 25 de metri înainte de trecerea pentru pietoni, deoarece un vehicul oprit în această zonă reduce vizibilitatea pietonilor care doresc să traverseze și poate împiedica alți șoferi să îi observe la timp. Astfel, se mărește riscul de accident grav, în special în cazul copiilor sau persoanelor cu mobilitate redusă. Această regulă are rolul de a crea un spațiu de siguranță înainte de trecerea de pietoni, astfel încât vizibilitatea să fie cât mai bună și reacția șoferilor să nu fie întârziată de prezența unor mașini oprite. Pe drumurile unde circulă tramvaie sau troleibuze nu este interzisă oprirea în mod general, ci doar dacă se blochează accesul acestora. Staționarea cu durată limitată permite oprirea pentru perioade scurte, conform regulamentului zonei respective. Respectarea acestei reguli ajută la prevenirea accidentelor cu pietoni.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%