https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=749&tip=drpciv&cat=b
A vehiculelor care circulă pe drumul comunal;
B vehiculelor care circulă pe drumul local;
C vehiculelor care vin din dreapta.
Explicație:
La intersecția dintre un drum comunal și un drum local, dacă nu există semne de prioritate, legea stabilește o ordine clară de prioritate a drumurilor. Drumul comunal este considerat mai important decât drumul local, de aceea toate vehiculele care circulă pe drumul local sunt obligate să cedeze trecerea celor care circulă pe drumul comunal. Nu se aplică regula priorității de dreapta în acest caz, pentru că legislația stabilește explicit această ierarhie între categorii de drumuri. Dacă te afli pe drumul local și ajungi într-o intersecție cu un drum comunal fără semne de prioritate, trebuie să oprești și să acorzi prioritate tuturor vehiculelor care circulă pe drumul comunal, indiferent din ce direcție vin acestea. Această regulă previne confuziile și accidentele în zonele rurale sau la marginea localităților, unde multe drumuri nu sunt semnalizate cu indicatoare de prioritate.
La intersecția dintre un drum comunal și un drum local, dacă nu există semne de prioritate, legea stabilește o ordine clară de prioritate a drumurilor. Drumul comunal este considerat mai important decât drumul local, de aceea toate vehiculele care circulă pe drumul local sunt obligate să cedeze trecerea celor care circulă pe drumul comunal. Nu se aplică regula priorității de dreapta în acest caz, pentru că legislația stabilește explicit această ierarhie între categorii de drumuri. Dacă te afli pe drumul local și ajungi într-o intersecție cu un drum comunal fără semne de prioritate, trebuie să oprești și să acorzi prioritate tuturor vehiculelor care circulă pe drumul comunal, indiferent din ce direcție vin acestea. Această regulă previne confuziile și accidentele în zonele rurale sau la marginea localităților, unde multe drumuri nu sunt semnalizate cu indicatoare de prioritate.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
40%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=816&tip=drpciv&cat=b
A vehiculelor care circulă pe drumul judeţean;
B vehiculelor care circulă pe drumul comunal sau local;
C vehiculelor care vin din dreapta.
Explicație:
Într-o intersecție nedirijată dintre un drum județean și unul comunal sau local, prioritatea de trecere o au vehiculele care circulă pe drumul județean. Acest lucru se stabilește pe baza ierarhiei drumurilor, unde drumul național are prioritate față de cel județean, drumul județean față de cel comunal sau local. Regula priorității de dreapta se aplică doar între drumuri de aceeași categorie, nu când există o diferență de importanță între ele. Astfel, dacă te afli pe un drum comunal sau local și întâlnești o intersecție cu un drum județean, trebuie să acorzi prioritate tuturor vehiculelor care circulă pe drumul județean, indiferent de direcție. Ierarhia clară a drumurilor ajută la fluidizarea și siguranța traficului, evitând confuziile în intersecțiile fără semne sau semafoare.
Într-o intersecție nedirijată dintre un drum județean și unul comunal sau local, prioritatea de trecere o au vehiculele care circulă pe drumul județean. Acest lucru se stabilește pe baza ierarhiei drumurilor, unde drumul național are prioritate față de cel județean, drumul județean față de cel comunal sau local. Regula priorității de dreapta se aplică doar între drumuri de aceeași categorie, nu când există o diferență de importanță între ele. Astfel, dacă te afli pe un drum comunal sau local și întâlnești o intersecție cu un drum județean, trebuie să acorzi prioritate tuturor vehiculelor care circulă pe drumul județean, indiferent de direcție. Ierarhia clară a drumurilor ajută la fluidizarea și siguranța traficului, evitând confuziile în intersecțiile fără semne sau semafoare.
Regulament - Articolul 135
Conducătorul de vehicul este obligat să acorde prioritate de trecere şi în următoarele situaţii:
a) la intersecţia nedirijată atunci când pătrunde pe un drum naţional venind de pe un drum judeţean, comunal sau local;
b) la intersecţia nedirijată atunci când pătrunde pe un drum judeţean venind de pe un drum comunal sau local;
c) la intersecţia nedirijată atunci când pătrunde pe un drum comunal venind de pe un drum local;
d) când urmează să pătrundă într-o intersecţie cu circulaţie în sens giratoriu faţă de cel care circulă în interiorul acesteia;
e) ...
Conducătorul de vehicul este obligat să acorde prioritate de trecere şi în următoarele situaţii:
a) la intersecţia nedirijată atunci când pătrunde pe un drum naţional venind de pe un drum judeţean, comunal sau local;
b) la intersecţia nedirijată atunci când pătrunde pe un drum judeţean venind de pe un drum comunal sau local;
c) la intersecţia nedirijată atunci când pătrunde pe un drum comunal venind de pe un drum local;
d) când urmează să pătrundă într-o intersecţie cu circulaţie în sens giratoriu faţă de cel care circulă în interiorul acesteia;
e) ...
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
24%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=711&tip=drpciv&cat=b
A vehiculelor care circulă pe drumul judeţean, comunal sau local;
B vehiculelor care vin din dreapta;
C vehiculelor care circulă pe drumul naţional.
Explicație:
La o intersecție nedirijată între un drum național și un drum județean, comunal sau local, prioritatea de trecere se acordă vehiculelor care circulă pe drumul național. Aceasta înseamnă că șoferii de pe drumurile județene, comunale sau locale trebuie să acorde prioritate celor de pe drumul național, indiferent de direcția din care vin. Prioritatea nu se stabilește după regula „dreapta” în acest caz, ci după categoria drumului. Drumul național are prioritate față de celelalte categorii menționate. Prin urmare, conducătorii auto de pe drumurile județene, comunale sau locale trebuie să oprească sau să încetinească pentru a acorda prioritate vehiculelor care circulă pe drumul național. Această regulă este esențială pentru siguranța circulației și evitarea accidentelor în astfel de intersecții.
La o intersecție nedirijată între un drum național și un drum județean, comunal sau local, prioritatea de trecere se acordă vehiculelor care circulă pe drumul național. Aceasta înseamnă că șoferii de pe drumurile județene, comunale sau locale trebuie să acorde prioritate celor de pe drumul național, indiferent de direcția din care vin. Prioritatea nu se stabilește după regula „dreapta” în acest caz, ci după categoria drumului. Drumul național are prioritate față de celelalte categorii menționate. Prin urmare, conducătorii auto de pe drumurile județene, comunale sau locale trebuie să oprească sau să încetinească pentru a acorda prioritate vehiculelor care circulă pe drumul național. Această regulă este esențială pentru siguranța circulației și evitarea accidentelor în astfel de intersecții.
Dificultate Întrebare: MEDIE
41%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=1023&tip=drpciv&cat=b
A rândul din stânga;
B rândul din dreapta;
C oricare dintre rânduri.
Explicație:
La intersecțiile fără marcaje, legislația permite conducătorilor auto care intenționează să circule pe direcția înainte să ocupe oricare dintre rânduri. Nu există o regulă specifică ce impune ocuparea benzii din stânga sau din dreapta pentru mersul înainte, atâta timp cât lipsesc marcajele de ghidare. Este important să se circule cu prudență și să se respecte regula de prioritate și semnalele celorlalți participanți la trafic pentru a evita blocarea intersecției sau producerea de incidente.
La intersecțiile fără marcaje, legislația permite conducătorilor auto care intenționează să circule pe direcția înainte să ocupe oricare dintre rânduri. Nu există o regulă specifică ce impune ocuparea benzii din stânga sau din dreapta pentru mersul înainte, atâta timp cât lipsesc marcajele de ghidare. Este important să se circule cu prudență și să se respecte regula de prioritate și semnalele celorlalți participanți la trafic pentru a evita blocarea intersecției sau producerea de incidente.
Regulament - Articolul 107
(1) La intersecţiile prevăzute cu indicatoare şi/sau cu marcaje pentru semnalizarea direcţiei de mers, conducătorii de vehicule trebuie să se încadreze pe benzile corespunzătoare direcţiei de mers voite cu cel puţin 50 m înainte de intersecţie şi sunt obligaţi să respecte semnificaţia indicatoarelor şi marcajelor.
(2) La intersecţiile fără marcaje de delimitare a benzilor, conducătorii vehiculelor ocupa în mers, cu cel puţin 50 m înainte de intersecţie, următoarele poziţii:
a) rândul de lângă bordura sau acostament, cei care vor să schimbe direcţia de mers spre dreapta;
b) rândul de lângă axa drumului sau de lângă marcajul de separare a sensurilor, cei care vor să schimbe direcţia de mers spre stânga. Când circulaţia se desfăşoară pe drumuri cu sens unic, conducătorii de vehicule care intenţionează să vireze la stânga sunt obligaţi să ocupe rândul de lângă bordura sau acostamentul din partea stânga;
c) oricare dintre rânduri, cei care vor să meargă înainte.
(3) Dacă în intersecţie circulă şi tramvaie, iar spaţiul dintre şina din dreapta şi trotuar nu permite circulaţia pe două sau mai multe rânduri, toţi conducătorii de vehicule, indiferent de direcţia de deplasare, vor circula pe un singur rând, lăsând liber traseul tramvaiului.
(1) La intersecţiile prevăzute cu indicatoare şi/sau cu marcaje pentru semnalizarea direcţiei de mers, conducătorii de vehicule trebuie să se încadreze pe benzile corespunzătoare direcţiei de mers voite cu cel puţin 50 m înainte de intersecţie şi sunt obligaţi să respecte semnificaţia indicatoarelor şi marcajelor.
(2) La intersecţiile fără marcaje de delimitare a benzilor, conducătorii vehiculelor ocupa în mers, cu cel puţin 50 m înainte de intersecţie, următoarele poziţii:
a) rândul de lângă bordura sau acostament, cei care vor să schimbe direcţia de mers spre dreapta;
b) rândul de lângă axa drumului sau de lângă marcajul de separare a sensurilor, cei care vor să schimbe direcţia de mers spre stânga. Când circulaţia se desfăşoară pe drumuri cu sens unic, conducătorii de vehicule care intenţionează să vireze la stânga sunt obligaţi să ocupe rândul de lângă bordura sau acostamentul din partea stânga;
c) oricare dintre rânduri, cei care vor să meargă înainte.
(3) Dacă în intersecţie circulă şi tramvaie, iar spaţiul dintre şina din dreapta şi trotuar nu permite circulaţia pe două sau mai multe rânduri, toţi conducătorii de vehicule, indiferent de direcţia de deplasare, vor circula pe un singur rând, lăsând liber traseul tramvaiului.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
32%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=243&tip=drpciv&cat=b
A conducătorul primului autovehicul, care a oprit brusc;
B conducătorul autovehiculului din spate, care nu a păstrat distanţa de siguranţă în mers;
C ambii conducători.
Explicație:
În situația în care semaforul verde se schimbă în galben iar șoferul care se apropie de semafor este foarte aproape de trecere, legislația rutieră prevede că acesta nu trebuie să oprească brusc, ci trebuie să continue traversarea intersecției dacă oprirea s-ar putea face în condiții de pericol. Oprirea bruscă a autovehiculului în apropierea semaforului, când distanța față de acesta este mică, poate surprinde conducătorul din spate și poate duce la accident. Totuși, responsabilitatea principală îi revine conducătorului care circulă în spate, deoarece Codul Rutier stabilește clar obligația de a păstra o distanță de siguranță față de vehiculul din față, tocmai pentru a putea evita o coliziune în caz de oprire sau încetinire neașteptată. Practic, cel care nu păstrează distanța corectă și produce un accident este considerat vinovat, indiferent că cel din față a frânat brusc, cu excepția cazului în care frânarea a fost una nejustificată. În concluzie, în această situație, șoferul care circula în spate este cel care a greșit, deoarece nu a păstrat distanța necesară pentru a evita impactul. Este esențial să îți formezi deprinderea de a păstra mereu o distanță suficientă față de autovehiculul din față, pentru a putea opri în siguranță, indiferent de manevrele acestuia.
În situația în care semaforul verde se schimbă în galben iar șoferul care se apropie de semafor este foarte aproape de trecere, legislația rutieră prevede că acesta nu trebuie să oprească brusc, ci trebuie să continue traversarea intersecției dacă oprirea s-ar putea face în condiții de pericol. Oprirea bruscă a autovehiculului în apropierea semaforului, când distanța față de acesta este mică, poate surprinde conducătorul din spate și poate duce la accident. Totuși, responsabilitatea principală îi revine conducătorului care circulă în spate, deoarece Codul Rutier stabilește clar obligația de a păstra o distanță de siguranță față de vehiculul din față, tocmai pentru a putea evita o coliziune în caz de oprire sau încetinire neașteptată. Practic, cel care nu păstrează distanța corectă și produce un accident este considerat vinovat, indiferent că cel din față a frânat brusc, cu excepția cazului în care frânarea a fost una nejustificată. În concluzie, în această situație, șoferul care circula în spate este cel care a greșit, deoarece nu a păstrat distanța necesară pentru a evita impactul. Este esențial să îți formezi deprinderea de a păstra mereu o distanță suficientă față de autovehiculul din față, pentru a putea opri în siguranță, indiferent de manevrele acestuia.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=445&tip=drpciv&cat=b
A să evitaţi ambalarea excesivă a motorului;
B să evitaţi bruscarea comenzilor autovehiculului;
C să acordaţi prioritate de trecere vehiculelor care circulă pe drum, indiferent de direcţia de mers.
Explicație:
Când pleci de pe loc cu autovehiculul, cea mai importantă obligație este să acorzi prioritate tuturor vehiculelor care circulă deja pe drumul pe care vrei să intri, indiferent din ce direcție vin. Aceasta este o regulă fundamentală de siguranță, pentru că tu intri pe o bandă unde traficul este deja în mișcare, iar ceilalți participanți la trafic nu trebuie să fie obligați să frâneze sau să își schimbe traiectoria din cauza ta. Dacă nu acorzi prioritate, riști accident, sancțiune cu amendă și, în caz de accident, să fii declarat vinovat. Regulile privind evitarea ambalării motorului sau a bruscării comenzilor țin de conducerea economică sau confortul mașinii, dar nu sunt prioritare din punct de vedere al siguranței. La fiecare plecare de pe loc, asigură-te temeinic din toate direcțiile și intră pe drum doar când este liber, astfel încât să nu incomodezi pe nimeni.
Când pleci de pe loc cu autovehiculul, cea mai importantă obligație este să acorzi prioritate tuturor vehiculelor care circulă deja pe drumul pe care vrei să intri, indiferent din ce direcție vin. Aceasta este o regulă fundamentală de siguranță, pentru că tu intri pe o bandă unde traficul este deja în mișcare, iar ceilalți participanți la trafic nu trebuie să fie obligați să frâneze sau să își schimbe traiectoria din cauza ta. Dacă nu acorzi prioritate, riști accident, sancțiune cu amendă și, în caz de accident, să fii declarat vinovat. Regulile privind evitarea ambalării motorului sau a bruscării comenzilor țin de conducerea economică sau confortul mașinii, dar nu sunt prioritare din punct de vedere al siguranței. La fiecare plecare de pe loc, asigură-te temeinic din toate direcțiile și intră pe drum doar când este liber, astfel încât să nu incomodezi pe nimeni.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=504&tip=drpciv&cat=b
A numai vehiculelor care vin din sens opus;
B vehiculelor care circulă din sens opus şi pietonilor care traversează regulamentar strada pe care acesta urmează să intre;
C numai pietonilor care sunt angajaţi în traversarea străzii.
Explicație:
Când schimbi direcția de mers spre stânga la semnalul verde al semaforului, ai obligația să acorzi prioritate atât vehiculelor care vin din sens opus și circulă drept înainte sau virează la dreapta, cât și pietonilor care traversează regulamentar strada pe care urmează să intri. Asta înseamnă că nu te poți baza doar pe culoarea verde a semaforului, trebuie să te asiguri că nu pui în pericol sau incomodezi ceilalți participanți la trafic. Dacă nu respecți această regulă, riști să provoci accidente cu cei care au prioritate de trecere sau să pui în pericol pietonii aflați în traversare. Practic, la virajul la stânga, prioritatea este dublă: pentru vehiculele din sens opus și pentru pietoni.
Când schimbi direcția de mers spre stânga la semnalul verde al semaforului, ai obligația să acorzi prioritate atât vehiculelor care vin din sens opus și circulă drept înainte sau virează la dreapta, cât și pietonilor care traversează regulamentar strada pe care urmează să intri. Asta înseamnă că nu te poți baza doar pe culoarea verde a semaforului, trebuie să te asiguri că nu pui în pericol sau incomodezi ceilalți participanți la trafic. Dacă nu respecți această regulă, riști să provoci accidente cu cei care au prioritate de trecere sau să pui în pericol pietonii aflați în traversare. Practic, la virajul la stânga, prioritatea este dublă: pentru vehiculele din sens opus și pentru pietoni.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=939&tip=drpciv&cat=b
A să măriţi viteza de deplasare a autovehiculului;
B să ocoliţi obstacolul creat în carosabil, circulând în sens giratoriu;
C să ocoliţi obstacolul indicat de acesta.
Explicație:
Semnalul dat prin rotirea vioaie a brațului de către personalul autorizat din zona lucrărilor pe drumurile publice înseamnă obligația de a mări viteza de deplasare și de a elibera cât mai repede zona respectivă. Acest semnal este folosit pentru a evita blocajele și pentru a permite desfășurarea lucrărilor în siguranță. Este interzisă oprirea sau încetinirea nejustificată în zona de lucrări când se primește acest semnal, deoarece pot apărea accidente sau ambuteiaje. Trebuie să respecți semnalele personalului din zona de lucru la fel ca pe cele ale polițiștilor rutieri, deoarece au caracter obligatoriu și nerespectarea acestora se sancționează conform legii.
Semnalul dat prin rotirea vioaie a brațului de către personalul autorizat din zona lucrărilor pe drumurile publice înseamnă obligația de a mări viteza de deplasare și de a elibera cât mai repede zona respectivă. Acest semnal este folosit pentru a evita blocajele și pentru a permite desfășurarea lucrărilor în siguranță. Este interzisă oprirea sau încetinirea nejustificată în zona de lucrări când se primește acest semnal, deoarece pot apărea accidente sau ambuteiaje. Trebuie să respecți semnalele personalului din zona de lucru la fel ca pe cele ale polițiștilor rutieri, deoarece au caracter obligatoriu și nerespectarea acestora se sancționează conform legii.
Regulament - Articolul 89
(1) Oprirea participanţilor la trafic este obligatorie şi la semnalele date de:
a) poliţiştii de frontieră;
b) îndrumătorii de circulaţie ai Ministerului Apărării;
c) agenţii de cale ferată, la trecerile la nivel;
d) personalul autorizat din zona lucrărilor pe drumurile publice;
e) membrii patrulelor şcolare de circulaţie, la trecerile pentru pietoni din apropierea unităţilor de învăţământ;
f) nevăzători, prin ridicarea bastonului alb, atunci când aceştia traversează strada.
(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) lit. a)-d) pot efectua şi următoarele semnale:
a) balansarea braţului în plan vertical, cu palma mâinii orientată către sol sau cu un mijloc de semnalizare, care semnifică reducerea vitezei;
b) rotirea vioaie a braţului, care semnifică mărirea vitezei de deplasare a vehiculelor, inclusiv grăbirea traversării drumului de către pietoni.
(1) Oprirea participanţilor la trafic este obligatorie şi la semnalele date de:
a) poliţiştii de frontieră;
b) îndrumătorii de circulaţie ai Ministerului Apărării;
c) agenţii de cale ferată, la trecerile la nivel;
d) personalul autorizat din zona lucrărilor pe drumurile publice;
e) membrii patrulelor şcolare de circulaţie, la trecerile pentru pietoni din apropierea unităţilor de învăţământ;
f) nevăzători, prin ridicarea bastonului alb, atunci când aceştia traversează strada.
(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) lit. a)-d) pot efectua şi următoarele semnale:
a) balansarea braţului în plan vertical, cu palma mâinii orientată către sol sau cu un mijloc de semnalizare, care semnifică reducerea vitezei;
b) rotirea vioaie a braţului, care semnifică mărirea vitezei de deplasare a vehiculelor, inclusiv grăbirea traversării drumului de către pietoni.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=145&tip=drpciv&cat=b
A opriţi şi aşteptaţi culoarea verde;
B reduceţi viteza şi respectaţi regulile de circulaţie;
C nu aveţi nicio obligaţie.
Explicație:
Semnalul intermitent de culoare galbenă la semafor indică un regim special de circulație. În acest caz, semaforul nu mai dirijează traficul, iar regulile de prioritate stabilite de celelalte indicatoare sau marcaje rutiere devin valabile. Practic, șoferul trebuie să circule cu atenție sporită, să reducă viteza și să se asigure temeinic înainte de a traversa intersecția sau de a continua deplasarea, respectând întotdeauna semnele de circulație și acordând prioritate atunci când este cazul. Codul Rutier prevede clar că la lumina galbenă intermitentă nu ai prioritate prin simpla trecere, ci trebuie să tratezi intersecția ca și când semaforul nu ar funcționa și să respecți regulile generale de circulație. Astfel, scopul acestui semnal este să avertizeze conducătorii auto asupra posibilului pericol și să-i determine să circule prudent. Reține că luminile intermitente galbene nu înseamnă traversare liberă, ci responsabilitate sporită!
Semnalul intermitent de culoare galbenă la semafor indică un regim special de circulație. În acest caz, semaforul nu mai dirijează traficul, iar regulile de prioritate stabilite de celelalte indicatoare sau marcaje rutiere devin valabile. Practic, șoferul trebuie să circule cu atenție sporită, să reducă viteza și să se asigure temeinic înainte de a traversa intersecția sau de a continua deplasarea, respectând întotdeauna semnele de circulație și acordând prioritate atunci când este cazul. Codul Rutier prevede clar că la lumina galbenă intermitentă nu ai prioritate prin simpla trecere, ci trebuie să tratezi intersecția ca și când semaforul nu ar funcționa și să respecți regulile generale de circulație. Astfel, scopul acestui semnal este să avertizeze conducătorii auto asupra posibilului pericol și să-i determine să circule prudent. Reține că luminile intermitente galbene nu înseamnă traversare liberă, ci responsabilitate sporită!
Regulamentul Rutier
Articolul 53
(1) Când semnalul de culoare galbenă apare după semnalul de culoare verde, conducătorul vehiculului care se apropie de intersecţie nu trebuie să treacă de locurile prevăzute la art. 52 alin. (2), cu excepţia situaţiei în care, la apariţia semnalului, se află atât de aproape de acele locuri încât nu ar mai putea opri vehiculul în condiţii de siguranţă.
(2) Semnalul de culoare galbenă intermitent permite trecerea, conducătorul de vehicul fiind obligat să circule cu viteza redusă, să respecte semnificaţia semnalizării rutiere şi a regulilor de circulaţie aplicabile în acel loc.
Articolul 53
(1) Când semnalul de culoare galbenă apare după semnalul de culoare verde, conducătorul vehiculului care se apropie de intersecţie nu trebuie să treacă de locurile prevăzute la art. 52 alin. (2), cu excepţia situaţiei în care, la apariţia semnalului, se află atât de aproape de acele locuri încât nu ar mai putea opri vehiculul în condiţii de siguranţă.
(2) Semnalul de culoare galbenă intermitent permite trecerea, conducătorul de vehicul fiind obligat să circule cu viteza redusă, să respecte semnificaţia semnalizării rutiere şi a regulilor de circulaţie aplicabile în acel loc.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=604&tip=drpciv&cat=b
A să reduceţi viteza autovehiculului şi să circulaţi cu atenţie;
B să opriţi autovehiculul;
C să reduceţi viteza autovehiculului şi să claxonaţi.
Explicație:
La semnalul nevăzătorilor care intenționează să traverseze strada ești obligat să oprești complet autovehiculul, nu doar să reduci viteza sau să circuli cu atenție. Nevăzătorii folosesc bastonul alb pentru a-și semnaliza intenția de traversare și, fiind persoane cu handicap vizual, au nevoie de o protecție sporită din partea celorlalți participanți la trafic. Oprirea este obligatorie indiferent de locul unde aceștia traversează, fie că este trecere de pietoni sau nu, pentru că altfel nu se pot asigura vizual de siguranța traversării. Nu este permis să claxonezi pentru a-i grăbi sau a-i avertiza, ci trebuie să le acorzi prioritate totală și să aștepți până când au traversat în siguranță. Această regulă este prevăzută clar în Codul Rutier pentru a proteja persoanele vulnerabile pe drumurile publice și orice nerespectare este sancționată sever.
La semnalul nevăzătorilor care intenționează să traverseze strada ești obligat să oprești complet autovehiculul, nu doar să reduci viteza sau să circuli cu atenție. Nevăzătorii folosesc bastonul alb pentru a-și semnaliza intenția de traversare și, fiind persoane cu handicap vizual, au nevoie de o protecție sporită din partea celorlalți participanți la trafic. Oprirea este obligatorie indiferent de locul unde aceștia traversează, fie că este trecere de pietoni sau nu, pentru că altfel nu se pot asigura vizual de siguranța traversării. Nu este permis să claxonezi pentru a-i grăbi sau a-i avertiza, ci trebuie să le acorzi prioritate totală și să aștepți până când au traversat în siguranță. Această regulă este prevăzută clar în Codul Rutier pentru a proteja persoanele vulnerabile pe drumurile publice și orice nerespectare este sancționată sever.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
10%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=120&tip=drpciv&cat=b
A să reducă viteza;
B să oprească imediat;
C să continue deplasarea.
Explicație:
Când un polițist se află în intersecție și are brațul stâng întins orizontal, iar tu te apropii din fața lui, trebuie să oprești, indiferent de semafor sau alte indicatoare. Acest semnal înseamnă oprire pentru participanții la trafic care vin din fața lui. Practic, brațul stâng întins blochează direcția ta de mers. Este foarte important să reții că semnalele polițistului rutier au prioritate față de toate celelalte reguli de circulație, tocmai pentru a asigura un control clar și rapid în intersecții aglomerate sau atunci când semafoarele nu funcționează. Ține minte: când vezi acest semnal din partea polițistului, tu, ca șofer, trebuie să oprești imediat în fața marcajului de oprire sau, unde nu există acesta, la marginea intersecției, ca să asiguri siguranța circulației.
Când un polițist se află în intersecție și are brațul stâng întins orizontal, iar tu te apropii din fața lui, trebuie să oprești, indiferent de semafor sau alte indicatoare. Acest semnal înseamnă oprire pentru participanții la trafic care vin din fața lui. Practic, brațul stâng întins blochează direcția ta de mers. Este foarte important să reții că semnalele polițistului rutier au prioritate față de toate celelalte reguli de circulație, tocmai pentru a asigura un control clar și rapid în intersecții aglomerate sau atunci când semafoarele nu funcționează. Ține minte: când vezi acest semnal din partea polițistului, tu, ca șofer, trebuie să oprești imediat în fața marcajului de oprire sau, unde nu există acesta, la marginea intersecției, ca să asiguri siguranța circulației.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=18&tip=drpciv&cat=b
18. La semnalul poliţistului situat într-o intersecţie, cu braţul ridicat vertical, aveţi obligaţia:
A să circulaţi cu prudenţă maximă;
B să reduceţi viteza;
C să opriţi, indiferent din ce direcţie circulaţi.
Explicație:
Când un polițist rutier se află într-o intersecție și ridică brațul vertical, acest semnal înseamnă oprire pentru toate vehiculele care se apropie din orice direcție, indiferent de drumul sau sensul din care vin. Practic, acest semnal are semnificația unui „roșu” generalizat, pentru toți participanții la trafic. Este important să ții minte că polițistul are prioritate față de orice alt semafor sau indicator rutier, iar comanda lui trebuie respectată cu strictețe pentru a evita accidente sau blocaje. Legal, Codul Rutier spune clar că semnalele polițistului rutier se execută cu prioritate. Deci, când observi brațul ridicat vertical, trebuie să oprești înainte de marcajul de oprire sau, dacă el nu există, la o distanță la care să poți vedea bine intersecția și să nu o blochezi. Acest semnal le dă tuturor timp să se pregătească pentru o nouă comandă a polițistului, asigurând astfel fluiditatea și siguranța circulației.
Când un polițist rutier se află într-o intersecție și ridică brațul vertical, acest semnal înseamnă oprire pentru toate vehiculele care se apropie din orice direcție, indiferent de drumul sau sensul din care vin. Practic, acest semnal are semnificația unui „roșu” generalizat, pentru toți participanții la trafic. Este important să ții minte că polițistul are prioritate față de orice alt semafor sau indicator rutier, iar comanda lui trebuie respectată cu strictețe pentru a evita accidente sau blocaje. Legal, Codul Rutier spune clar că semnalele polițistului rutier se execută cu prioritate. Deci, când observi brațul ridicat vertical, trebuie să oprești înainte de marcajul de oprire sau, dacă el nu există, la o distanță la care să poți vedea bine intersecția și să nu o blochezi. Acest semnal le dă tuturor timp să se pregătească pentru o nouă comandă a polițistului, asigurând astfel fluiditatea și siguranța circulației.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=699&tip=drpciv&cat=b
A autoturismul şi autocamionul;
B autocamionul şi bicicleta;
C bicicleta şi autoturismul.
Explicație:
Când polițistul stă cu brațele întinse orizontal, acest semnal rutier echivalează cu un “zid” imaginar care taie intersecția, iar toți conducătorii care vin din fața sau din spatele polițistului sunt obligați să oprească. Practic, au voie să treacă doar cei care vin din lateral față de polițist, adică pe direcția perpendiculară pe brațele întinse. În imagine, autocamionul și bicicleta vin din fața, respectiv din spatele polițistului, deci trebuie să oprească. Motocicleta și autoturismul vin din lateral, deci pot să își continue drumul. Această regulă elimină orice confuzie în intersecțiile dirijate manual, iar nerespectarea semnalului polițistului atrage sancțiuni severe. Este esențial să reții această logică: când vezi brațele polițistului ca o barieră în fața ta, oprești. Atunci când vii din lateral, ai voie să treci.
Când polițistul stă cu brațele întinse orizontal, acest semnal rutier echivalează cu un “zid” imaginar care taie intersecția, iar toți conducătorii care vin din fața sau din spatele polițistului sunt obligați să oprească. Practic, au voie să treacă doar cei care vin din lateral față de polițist, adică pe direcția perpendiculară pe brațele întinse. În imagine, autocamionul și bicicleta vin din fața, respectiv din spatele polițistului, deci trebuie să oprească. Motocicleta și autoturismul vin din lateral, deci pot să își continue drumul. Această regulă elimină orice confuzie în intersecțiile dirijate manual, iar nerespectarea semnalului polițistului atrage sancțiuni severe. Este esențial să reții această logică: când vezi brațele polițistului ca o barieră în fața ta, oprești. Atunci când vii din lateral, ai voie să treci.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=527&tip=drpciv&cat=b
A să reduceţi viteza;
B să circulaţi cât mai aproape de marginea drumului în sensul de deplasare;
C să acordaţi prioritate de trecere.
Explicație:
La trecerea autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritar, care au în funcţiune mijloacele de avertizare sonoră şi luminoasă de culoare albastră, sunteţi obligat să reduceţi viteza pentru a putea reacţiona în siguranţă şi să circulaţi cât mai aproape de marginea drumului în sensul de deplasare pentru a le permite să treacă fără obstacole. De asemenea, trebuie să acordaţi prioritate de trecere acestor vehicule, adică să le lăsaţi să treacă înaintea dvs., indiferent de poziţia lor pe drum sau de semnalele de circulaţie. Nerespectarea acestor obligaţii poate duce la accidente şi este sancţionată conform legislaţiei rutiere.
La trecerea autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritar, care au în funcţiune mijloacele de avertizare sonoră şi luminoasă de culoare albastră, sunteţi obligat să reduceţi viteza pentru a putea reacţiona în siguranţă şi să circulaţi cât mai aproape de marginea drumului în sensul de deplasare pentru a le permite să treacă fără obstacole. De asemenea, trebuie să acordaţi prioritate de trecere acestor vehicule, adică să le lăsaţi să treacă înaintea dvs., indiferent de poziţia lor pe drum sau de semnalele de circulaţie. Nerespectarea acestor obligaţii poate duce la accidente şi este sancţionată conform legislaţiei rutiere.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art.32.
(1) Semnalele speciale de avertizare luminoase sunt emise intermitent de dispozitive de iluminare montate pe autovehicule si au urmatoarele semnificatii:
b) lumina albastra obliga participantii la trafic sa acorde prioritate de trecere;
Art.37.
(2) Conducatorii de vehicule sunt obligati sa reduca viteza, sa circule cât mai aproape de marginea drumului în sensul de deplasare si sa acorde prioritate la trecerea autovehiculelor cu regim de circulatie prioritara care au în functiune mijloacele speciale de avertizare luminoasa de culoare albastra si sonore.
Art.32.
(1) Semnalele speciale de avertizare luminoase sunt emise intermitent de dispozitive de iluminare montate pe autovehicule si au urmatoarele semnificatii:
b) lumina albastra obliga participantii la trafic sa acorde prioritate de trecere;
Art.37.
(2) Conducatorii de vehicule sunt obligati sa reduca viteza, sa circule cât mai aproape de marginea drumului în sensul de deplasare si sa acorde prioritate la trecerea autovehiculelor cu regim de circulatie prioritara care au în functiune mijloacele speciale de avertizare luminoasa de culoare albastra si sonore.
Dificultate Întrebare: GREA
75%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=878&tip=drpciv&cat=b
A să circulaţi cu o viteză care să nu depăşească 30 km/h în localităţi sau 50 km/h în afara acestora;
B să reduceţi brusc viteza şi să acordaţi prioritate de trecere pietonilor care au acest drept;
C nu aveţi nicio obligaţie legală şi nici vreo răspundere în cazul unui eventual accident.
Explicație:
Când te apropii de o trecere de pietoni nesemaforizată, semnalizată corespunzător, pe un drum cu cel mult o bandă pe sens, legea te obligă să reduci viteza la maximum 30 kilometri pe oră în localitate sau 50 kilometri pe oră în afara localității, dacă observi că sunt pietoni pe trotuar, lângă marginea carosabilului și au intenția clară să traverseze. Această regulă există pentru a-ți oferi timp să reacționezi și să oprești în siguranță dacă pietonii pășesc pe trecere, pentru a preveni accidentele. Nu este permis să ignori prezența pietonilor sau să reduci viteza brusc, ci trebuie să anticipezi manevra lor și să fii pregătit să le acorzi prioritate dacă se angajează în traversare. Nerespectarea acestei obligații se sancționează sever și poate duce la accidente grave. Rolul regulii este să protejeze pietonii, care sunt cei mai vulnerabili participanți la trafic.
Când te apropii de o trecere de pietoni nesemaforizată, semnalizată corespunzător, pe un drum cu cel mult o bandă pe sens, legea te obligă să reduci viteza la maximum 30 kilometri pe oră în localitate sau 50 kilometri pe oră în afara localității, dacă observi că sunt pietoni pe trotuar, lângă marginea carosabilului și au intenția clară să traverseze. Această regulă există pentru a-ți oferi timp să reacționezi și să oprești în siguranță dacă pietonii pășesc pe trecere, pentru a preveni accidentele. Nu este permis să ignori prezența pietonilor sau să reduci viteza brusc, ci trebuie să anticipezi manevra lor și să fii pregătit să le acorzi prioritate dacă se angajează în traversare. Nerespectarea acestei obligații se sancționează sever și poate duce la accidente grave. Rolul regulii este să protejeze pietonii, care sunt cei mai vulnerabili participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
39%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=727&tip=drpciv&cat=b
A extragerea corpilor străini din plăgi;
B spălarea corpilor străini cu apă curată;
C corpii străini nu se extrag din plăgi, întrucât se pot produce complicaţii.
Explicație:
Atunci când întâlnești o persoană accidentată care are corpi străini în interiorul plăgilor, procedura corectă este să nu încerci să îi extragi tu acei corpi străini. Scoaterea lor poate provoca sângerări severe, leziuni suplimentare sau complicații grave care pun viața victimei în pericol. Corpii străini pot acționa ca un tampon și pot opri temporar sângerarea, iar îndepărtarea necorespunzătoare poate agrava situația. De aceea, primul pas este să asiguri un cadru cât mai sigur, să anunți imediat serviciile de urgență și să aplici măsuri de prim ajutor fără a manipula plăgile. Dacă este posibil, se poate proteja zona cu un pansament steril fără a atinge sau muta corpul străin. Această abordare previne complicațiile și permite personalului medical specializat să intervină în condiții optime. Încercarea de a extrage corpii străini pe cont propriu poate agrava starea pacientului și pune în pericol viața acestuia. Respectând această regulă salvezi viața și ajuți la un tratament corespunzător.
Atunci când întâlnești o persoană accidentată care are corpi străini în interiorul plăgilor, procedura corectă este să nu încerci să îi extragi tu acei corpi străini. Scoaterea lor poate provoca sângerări severe, leziuni suplimentare sau complicații grave care pun viața victimei în pericol. Corpii străini pot acționa ca un tampon și pot opri temporar sângerarea, iar îndepărtarea necorespunzătoare poate agrava situația. De aceea, primul pas este să asiguri un cadru cât mai sigur, să anunți imediat serviciile de urgență și să aplici măsuri de prim ajutor fără a manipula plăgile. Dacă este posibil, se poate proteja zona cu un pansament steril fără a atinge sau muta corpul străin. Această abordare previne complicațiile și permite personalului medical specializat să intervină în condiții optime. Încercarea de a extrage corpii străini pe cont propriu poate agrava starea pacientului și pune în pericol viața acestuia. Respectând această regulă salvezi viața și ajuți la un tratament corespunzător.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=151&tip=drpciv&cat=b
A 10 km/h pentru tramvaie şi 30 km/h pentru toate autovehiculele;
B 20 km/h pentru tramvaie şi 40 km/h pentru toate autovehiculele;
C 30 km/h pentru tramvaie şi 50 km/h pentru toate autovehiculele.
Explicație:
Limita inferioară de viteză ce poate fi stabilită de administratorul drumului pe anumite sectoare din interiorul localităților nu poate fi mai mică de 10 km/h pentru tramvaie și 30 km/h pentru toate celelalte autovehicule. Această regulă este impusă pentru a menține fluența traficului și pentru a preveni formarea blocajelor sau circulația prea lentă, care ar putea afecta siguranța și eficiența traficului rutier. Prin această limitare se evită situațiile în care unii participanți ar circula nejustificat de încet, împiedicând desfășurarea normală a traficului.
Limita inferioară de viteză ce poate fi stabilită de administratorul drumului pe anumite sectoare din interiorul localităților nu poate fi mai mică de 10 km/h pentru tramvaie și 30 km/h pentru toate celelalte autovehicule. Această regulă este impusă pentru a menține fluența traficului și pentru a preveni formarea blocajelor sau circulația prea lentă, care ar putea afecta siguranța și eficiența traficului rutier. Prin această limitare se evită situațiile în care unii participanți ar circula nejustificat de încet, împiedicând desfășurarea normală a traficului.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 49
(3) Pe anumite sectoare de drum, ţinând seama de împrejurări şi de intensitatea circulaţiei, administratorul drumului, cu avizul poliţiei rutiere, poate stabili şi limite de viteză inferioare, dar nu mai puţin de 10 km/h pentru tramvaie şi de 30 km/h pentru toate autovehiculele.
Articolul 49
(3) Pe anumite sectoare de drum, ţinând seama de împrejurări şi de intensitatea circulaţiei, administratorul drumului, cu avizul poliţiei rutiere, poate stabili şi limite de viteză inferioare, dar nu mai puţin de 10 km/h pentru tramvaie şi de 30 km/h pentru toate autovehiculele.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
28%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=980&tip=drpciv&cat=b
A 70 km/h;
B 50 km/h;
C 90 km/h.
Explicație:
Atunci când circuli în afara localităților și vizibilitatea este redusă sub 100 de metri, de exemplu din cauza ceții dense, limita maximă legală de viteză este de 50 km/h. Această restricție este stabilită pentru a crește siguranța în trafic, deoarece în condiții de vizibilitate redusă este mai greu să vezi obstacolele, ceilalți participanți la trafic sau semnele rutiere, iar distanța de reacție trebuie să fie mai mare. Viteza redusă îți permite să oprești în timp util în caz de pericol și să conduci controlat, evitând accidentele. Limitele mai mari, cum ar fi 70 sau 90 km/h, nu se aplică în astfel de condiții, fiind periculoase. Respectarea acestei reguli ajută la protejarea vieții tale și a celorlalți, reducând riscul unor accidente grave în condiții meteo nefavorabile.
Atunci când circuli în afara localităților și vizibilitatea este redusă sub 100 de metri, de exemplu din cauza ceții dense, limita maximă legală de viteză este de 50 km/h. Această restricție este stabilită pentru a crește siguranța în trafic, deoarece în condiții de vizibilitate redusă este mai greu să vezi obstacolele, ceilalți participanți la trafic sau semnele rutiere, iar distanța de reacție trebuie să fie mai mare. Viteza redusă îți permite să oprești în timp util în caz de pericol și să conduci controlat, evitând accidentele. Limitele mai mari, cum ar fi 70 sau 90 km/h, nu se aplică în astfel de condiții, fiind periculoase. Respectarea acestei reguli ajută la protejarea vieții tale și a celorlalți, reducând riscul unor accidente grave în condiții meteo nefavorabile.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=685&tip=drpciv&cat=b
A 50 km/h;
B 80 km/h;
C 110 km/h.
Explicație:
Deși limita generală de viteză în localități este de 50 de kilometri pe oră, legea permite ca administratorul drumului să stabilească, pe anumite sectoare din interiorul localităților, o limită de viteză mai mare, dar aceasta nu poate depăși 80 de kilometri pe oră pentru autovehiculele din categoriile A și B, adică motociclete și autoturisme. Această excepție se aplică de obicei pe drumuri largi, bine semnalizate și fără risc pentru pietoni, cum ar fi unele bulevarde sau artere principale. Limita superioară se stabilește doar prin indicatoare rutiere, iar depășirea ei este interzisă și sancționată. Pe de altă parte, administratorul drumului poate decide să impună și limite inferioare, dar nu mai mici de 30 de kilometri pe oră pentru autovehicule. Șoferii trebuie să respecte întotdeauna semnalizarea și să adapteze viteza la condițiile de trafic, nu doar la limitele maxime impuse.
Deși limita generală de viteză în localități este de 50 de kilometri pe oră, legea permite ca administratorul drumului să stabilească, pe anumite sectoare din interiorul localităților, o limită de viteză mai mare, dar aceasta nu poate depăși 80 de kilometri pe oră pentru autovehiculele din categoriile A și B, adică motociclete și autoturisme. Această excepție se aplică de obicei pe drumuri largi, bine semnalizate și fără risc pentru pietoni, cum ar fi unele bulevarde sau artere principale. Limita superioară se stabilește doar prin indicatoare rutiere, iar depășirea ei este interzisă și sancționată. Pe de altă parte, administratorul drumului poate decide să impună și limite inferioare, dar nu mai mici de 30 de kilometri pe oră pentru autovehicule. Șoferii trebuie să respecte întotdeauna semnalizarea și să adapteze viteza la condițiile de trafic, nu doar la limitele maxime impuse.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 49
(1) Limita maximă de viteză în localităţi este de 50 km/h.
(2) Pe anumite sectoare de drum din interiorul localităţilor, administratorul drumului poate stabili, pentru autovehiculele din categoriile A şi B, şi limite de viteză superioare, dar nu mai mult de 80 km/h. Limitele de viteză mai mari de 50 km/h se stabilesc numai cu avizul poliţiei rutiere.
Articolul 49
(1) Limita maximă de viteză în localităţi este de 50 km/h.
(2) Pe anumite sectoare de drum din interiorul localităţilor, administratorul drumului poate stabili, pentru autovehiculele din categoriile A şi B, şi limite de viteză superioare, dar nu mai mult de 80 km/h. Limitele de viteză mai mari de 50 km/h se stabilesc numai cu avizul poliţiei rutiere.
Dificultate Întrebare: MEDIE
51%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=19&tip=drpciv&cat=b
A reducerea vitezei, având grijă să feriţi pietonii care traversează;
B reducerea vitezei şi folosirea luminii farurilor, pentru avertizarea pietonilor care intenţionează să se angajeze în traversare;
C reducerea vitezei şi respectarea semnalizării şi a regulilor de circulaţie aplicabile în acea zonă.
Explicație:
Lumina galbenă intermitentă amplasată în apropierea trecerilor pentru pietoni are scopul de a atrage atenția șoferilor asupra faptului că se apropie de o zonă cu potențial risc, unde pietonii pot traversa strada. Acest semnal luminos nu înseamnă oprire obligatorie ca și lumina roșie, ci obligă șoferii să reducă viteza, să circule cu atenție sporită și să fie pregătiți să acorde prioritate pietonilor angajați sau aflați în aproprierea trecerii. Codul Rutier prevede că, la întâlnirea acestei lumini, șoferul trebuie să dea dovadă de prudență maximă, să se asigure din timp și să acorde prioritate de trecere oricărui pieton aflat în traversare. Practic, acest semnal luminează pentru a preveni accidentele, reamintind conducătorilor auto de responsabilitatea de a proteja viața pietonilor, mai ales în zone intens circulate sau atunci când vizibilitatea este redusă. Deci, nu se trece cu viteză și nu se ignoră posibilitatea apariției pietonilor pe trecere.
Lumina galbenă intermitentă amplasată în apropierea trecerilor pentru pietoni are scopul de a atrage atenția șoferilor asupra faptului că se apropie de o zonă cu potențial risc, unde pietonii pot traversa strada. Acest semnal luminos nu înseamnă oprire obligatorie ca și lumina roșie, ci obligă șoferii să reducă viteza, să circule cu atenție sporită și să fie pregătiți să acorde prioritate pietonilor angajați sau aflați în aproprierea trecerii. Codul Rutier prevede că, la întâlnirea acestei lumini, șoferul trebuie să dea dovadă de prudență maximă, să se asigure din timp și să acorde prioritate de trecere oricărui pieton aflat în traversare. Practic, acest semnal luminează pentru a preveni accidentele, reamintind conducătorilor auto de responsabilitatea de a proteja viața pietonilor, mai ales în zone intens circulate sau atunci când vizibilitatea este redusă. Deci, nu se trece cu viteză și nu se ignoră posibilitatea apariției pietonilor pe trecere.
Regulamentul Rutier
Articolul 53
(2) Semnalul de culoare galbenă intermitent permite trecerea, conducătorul de vehicul fiind obligat să circule cu viteza redusă, să respecte semnificaţia semnalizării rutiere şi a regulilor de circulaţie aplicabile în acel loc.
Articolul 53
(2) Semnalul de culoare galbenă intermitent permite trecerea, conducătorul de vehicul fiind obligat să circule cu viteza redusă, să respecte semnificaţia semnalizării rutiere şi a regulilor de circulaţie aplicabile în acel loc.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
21%