Depășirea pe poduri este interzisă indiferent dacă există sau nu linie continuă pe axul drumului, pentru că pe astfel de porțiuni vizibilitatea și spațiul de manevră sunt limitate, iar riscul de accident este crescut. Podul este un loc cu pericol suplimentar, fiind restrâns ca lățime și deseori având balustrade sau parapeți care limitează spațiul lateral. Legea interzice clar depășirea pe poduri cu excepția anumitor vehicule lente, precum biciclete sau căruțe, dar numai dacă vizibilitatea și lățimea drumului permit asta în siguranță, ceea ce aici nu este cazul. Dacă ai încerca depășirea pe pod, poți rămâne blocat lângă celălalt vehicul sau poți pierde controlul, mai ales dacă din sens opus vine altă mașină. De aceea, pe poduri nu se depășește niciodată autovehicule, iar această regulă este valabilă chiar și dacă nu există un marcaj rutier special. Legea prevede această restricție pentru siguranța tuturor celor care circulă pe drum.
(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
d) pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri şi în tuneluri. Prin excepţie, pot fi depăşite în aceste locuri vehiculele cu tracţiune animală, motocicletele fără ataş, mopedele şi bicicletele, dacă vizibilitatea asupra drumului este asigurată pe o distanţă mai mare de 20 m, iar lăţimea drumului este de cel puţin 7 m;
Parcarea autovehiculului pe drumurile publice este permisă doar în locurile special amenajate și semnalizate cu indicatoare sau marcaje rutiere de parcare. Aceasta este regula principală prevăzută de legislația rutieră pentru a evita blocarea traficului, accidentele sau sancțiunile. Chiar dacă pe anumite străzi circulația pare să se poată desfășura fără dificultate, parcarea în afara spațiilor marcate este interzisă și poate duce la amenzi, ridicarea vehiculului sau alte sancțiuni. Scopul acestor reguli este să mențină ordinea, să asigure vizibilitatea și siguranța tuturor participanților la trafic și să prevină situațiile în care un vehicul parcat neregulamentar poate bloca accesul autospecialelor, transportului public sau al pietonilor. Parcarea trebuie făcută exclusiv acolo unde există semne sau marcaje clare de parcare, nu la voia întâmplării sau unde ți se pare convenabil.
Ai voie să treci peste marcajul longitudinal dublu doar dacă linia discontinuă este cea mai apropiată de roțile mașinii tale. În această situație, marcajul permite legal depășirea și schimbarea benzii, pentru că regula spune clar că ai dreptul să traversezi marcajul doar dinspre partea cu linie discontinuă, nu dinspre partea cu linie continuă. Acest tip de marcaj a fost gândit special pentru a oferi flexibilitate de pe un sens și a interzice depășirea pe celălalt, în funcție de vizibilitate sau configurația drumului. Dacă linia continuă ar fi fost lângă tine, ar fi fost interzisă orice traversare sau depășire.
Chiar dacă semaforul arată verde, nu ai voie să înaintezi către vehiculul din față dacă acest lucru ar duce la blocarea intersecției. Codul Rutier interzice ocuparea intersecției dacă circulația înainte nu se poate desfășura din cauza aglomerației, fiindcă astfel se împiedică traversarea liberă a intersecției de către alte vehicule sau pietoni. Ai obligația să te oprești înainte de marcajul de oprire sau înainte de intrarea în intersecție și să aștepți până când spațiul se eliberează și poți traversa fără să rămâi blocat în mijlocul acesteia. Dacă pătrunzi și rămâi blocat, riști amendă și puncte de penalizare, iar manevra îngreunează traficul și poate provoca ambuteiaje sau situații periculoase pentru toți participanții la trafic. Aștepți la semafor până ai suficient loc ca să traversezi complet intersecția, chiar dacă semaforul permite deplasarea.
(1) La intersecţiile cu circulaţie nedirijată, conducătorul de vehicul este obligat să cedeze trecerea vehiculelor care vin din partea dreapta, în condiţiile stabilite prin regulament.
(2) La intersecţiile cu circulaţie dirijată, conducătorul de vehicul este obligat să respecte semnificaţia indicatoarelor, culoarea semaforului sau indicaţiile ori semnalele poliţistului rutier.
(3) Pătrunderea unui vehicul într-o intersecţie este interzisă dacă prin aceasta se produce blocarea intersecţiei.
OUG - Articolul 102
(1) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de persoane fizice:
(2) Amenda contravenţională prevăzută la alin. (1) se aplică şi conducătorului de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai care săvârşeşte o faptă pentru care se aplică 6 puncte de penalizare, conform art. 108 alin. (1) lit. d).
(3) ...
OUG - Articolul 108
(1) Săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a uneia sau mai multor contravenţii atrage, pe lângă sancţiunea amenzii, şi aplicarea unui număr de puncte de penalizare, după cum urmează:
d) 6 puncte de penalizare pentru săvârşirea următoarelor fapte:
1. refuzul de a permite imobilizarea vehiculului sau verificarea tehnică a acestuia;
2. nerespectarea semnificaţiei semnalelor regulamentare ale agenţilor de cale ferată care dirijează circulaţia la trecerile la nivel cu calea ferată;
3. depăşirea cu 41-50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic;
4. conducerea pe drumurile publice a unui vehicul fără a avea montată una dintre plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare ori dacă plăcuţele cu numărul de înmatriculare ori de înregistrare nu sunt fixate în locurile special destinate;
5. circulaţia sau staţionarea pe spaţiul interzis care separa sensurile de circulaţie pe autostrada;
6. staţionarea ori parcarea autovehiculelor pe autostrada în alte locuri decât cele special amenajate şi semnalizate;
7. executarea pe autostrada a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, circulaţia sau traversarea de pe un sens de circulaţie pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părţi carosabile;
8. nerespectarea semnificaţiei indicatoarelor Trecere la nivel cu o cale ferată simplă, fără bariere; Trecere la nivel cu o cale ferată dubla, fără bariere sau Oprire, instalate la trecerea la nivel cu o cale ferată;
9. schimbarea direcţiei de mers prin viraj spre stânga, dacă prin aceasta se încalcă marcajul longitudinal continuu care separa sensurile de circulaţie;
10. pătrunderea într-o intersecţie dirijată prin semafoare, dacă prin aceasta se produce blocarea circulaţiei în interiorul intersecţiei.
Dacă autoturismul produce un zgomot mai mare decât limita legală admisă, vă este interzisă circulația pe drumurile publice. Depășirea acestor limite înseamnă că vehiculul are o problemă tehnică sau a suferit modificări neomologate la sistemul de evacuare sau la alte componente, ceea ce afectează atât confortul celorlalți participanți la trafic, cât și sănătatea publică. În această situație, poliția rutieră poate aplica sancțiuni și poate reține certificatul de înmatriculare până la remedierea problemei și readucerea vehiculului la starea tehnică legală. Oglinzile retrovizoare de dimensiuni mai mari nu reprezintă un motiv de interzicere a circulației, iar pentru un dispozitiv de avertizare sonoră necorespunzător se aplică sancțiuni specifice, dar nu se interzice circulația.
O victimă care a pierdut mult sânge trebuie așezată cu picioarele ridicate mai sus decât nivelul corpului pentru a ajuta sângele rămas să ajungă mai ușor la organele vitale, în special la creier și inimă. Această poziție, numită și poziție antishock, reduce riscul de leșin sau de intrare în șoc hemoragic, pentru că gravitația favorizează circulația sângelui către partea superioară a corpului. Nu trebuie așezată cu fața în jos, pentru că poate avea dificultăți de respirație, și nici pe spate dacă există risc de vomă sau alte complicații. În lipsa unor leziuni grave la coloană sau la picioare, această poziție este recomandată până la sosirea ambulanței, iar victima trebuie supravegheată și protejată de frig sau căldură excesivă.
În această intersecție care nu este dirijată de semafor sau polițist, se aplică regula priorității de dreapta. Dacă virezi la stânga, trebuie să acorzi prioritate tuturor vehiculelor care vin din dreapta ta, dar nu și celor din stânga. În imagine, autoturismul alb se află în stânga ta, iar tu te afli pe dreapta lui, deci el este obligat să îți acorde prioritate. Ai dreptul să intri primul în intersecție, cu condiția să te asiguri foarte bine și să cedezi trecerea pietonilor aflați pe trecerea de pietoni. Prioritatea de dreapta este regula de bază în orice intersecție nedirijată, indiferent de direcția de mers, pentru a preveni accidentele și blocajele.
Articolul 57
(1) La intersecţiile cu circulaţie nedirijată, conducătorul de vehicul este obligat să cedeze trecerea vehiculelor care vin din partea dreapta, în condiţiile stabilite prin regulament.
Viteza de deplasare trebuie redusă până la 30 km pe oră în localități sau 50 km pe oră în afara localităților atunci când treci pe lângă grupuri organizate, coloane militare sau cortegii care circulă pe drumuri cu o singură bandă pe sens. Această regulă există pentru a proteja siguranța participanților la astfel de grupuri și pentru a preveni accidentele, având în vedere că deplasarea acestora se face mai lent, iar un vehicul care circulă cu viteză mare poate pune în pericol atât membrii grupului, cât și pe ceilalți participanți la trafic. Limitarea vitezei la aceste valori îți permite să oprești rapid dacă apare un pericol neașteptat și să menții controlul asupra vehiculului. La trecerea la nivel cu calea ferată trebuie să oprești, iar indicatorul „Pistă obligatorie pentru bicicliști” nu implică reducerea vitezei la aceste valori.
Viteza de deplasare trebuie redusă la întâlnirea indicatorului „Cedează trecerea” pentru că acest indicator te avertizează că urmează să intri într-o intersecție unde nu ai prioritate. Reducerea vitezei este necesară ca să poți opri în siguranță în cazul în care se apropie alte vehicule pe drumul prioritar. Chiar dacă din prima vedere nu pare să vină nicio mașină, ai obligația să încetinești și să te asiguri foarte bine din ambele părți înainte de a pătrunde în intersecție. Dacă nu reduci viteza la acest indicator, riști să nu mai poți opri la timp în fața unui vehicul care are prioritate, ceea ce poate duce la accidente grave. În schimb, la indicatorul „Prioritate față de circulația din sens invers”, nu ai obligația să reduci neapărat viteza, ci să circuli cu atenție pe sectorul de drum chiar dacă ai prioritate, iar referitor la tramvaie sau autobuze oprite, nu există obligația de a reduce viteza, ci alte reguli specifice de circulație. Reducerea vitezei la „Cedează trecerea” este o măsură de siguranță obligatorie prevăzută de lege.
Viteza maximă admisă este de 30 km/h în localități și 50 km/h în afara localităților atunci când vizibilitatea este sub 100 de metri, indiferent dacă este din cauza ceții, a ploilor torențiale sau a ninsorilor abundente. Această regulă există pentru a reduce riscul de accidente, deoarece în condiții de vizibilitate redusă, distanța de frânare crește și pericolul de a nu observa la timp obstacolele sau alți participanți la trafic este mult mai mare. Conducătorul auto trebuie să adapteze viteza în funcție de vizibilitate și condițiile de drum, nu doar de limitele generale de viteză. Dacă nu respecți această obligație, poți fi sancționat cu amendă și puncte de penalizare.
Conform Articolului 123 din Regulamentul de aplicare a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, conducătorul de vehicul este obligat să circule cu o viteză care să nu depășească 30 km/h în localități sau 50 km/h în afara localităților, în următoarele situații:
la trecerea prin intersecțiile cu circulație nedirijată;
în curbe deosebit de periculoase semnalizate ca atare sau în care vizibilitatea este mai mică de 50 m;
la trecerea pe lângă grupuri organizate, coloane militare sau cortegii, indiferent dacă acestea se află în mers sau staționează pe partea carosabilă a drumurilor cu o singură bandă de circulație pe sens;
la trecerea pe lângă animale care sunt conduse pe partea carosabilă sau pe acostament;
când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheață, zăpadă bătătorită, mâzgă sau piatră cubică umedă;
pe drumuri cu denivelări, semnalizate ca atare;
în zona de acțiune a indicatorului de avertizare "Copii" în intervalul orar 7:00-22:00, precum și a indicatorului "Accident";
la trecerile pentru pietoni nesemaforizate, semnalizate prin indicatoare și marcaje, când drumul public are cel mult o bandă pe sens, iar pietonii aflați pe trotuar, în imediata apropiere a părții carosabile, intenționează să se angajeze în traversare;
la schimbarea direcției de mers prin viraje;
când vizibilitatea este sub 100 m în condiții de ceață, ploi torențiale, ninsori abundente.
Aceste prevederi sunt detaliate în Articolul 123 din Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002.
Viteza maximă de 30 de kilometri pe oră în localitate sau 50 de kilometri pe oră în afara localităților trebuie respectată atunci când circuli prin curbe deosebit de periculoase, semnalizate prin indicatoare specifice sau atunci când vizibilitatea în curbă este sub 50 de metri din cauza formei drumului sau a altor obstacole. Acestă limitare a vitezei este impusă pentru a avea timp să reacționezi în caz de pericol și pentru a putea opri în condiții de siguranță dacă apare un obstacol neașteptat. În astfel de zone riscul de derapaj sau de pierdere a controlului este mult mai mare, iar vizibilitatea redusă nu permite observarea din timp a celorlalți participanți la trafic sau a eventualelor pericole. Nu există astfel de restricții la întâlnirea indicatorului „Drum cu prioritate” sau la circulația pe lângă autobuzele oprite, ci doar în curbe periculoase sau cu vizibilitate redusă sub 50 de metri. Respectarea acestor limite de viteză reduce considerabil riscul de accidente grave.
Art. 123 Conducătorul de vehicul este obligat să circule cu o viteza care să nu depăşească 30 km/h în localităţi sau 50 km/h în afara localităţilor, în următoarele situaţii:
b) în curbe deosebit de periculoase semnalizate ca atare sau în care vizibilitatea este mai mica de 50 m;
Art. 131
(1) La apropierea de o staţie pentru mijloace de transport public de persoane prevăzută cu alveolă, din care conducătorul unui astfel de vehicul semnalizează intenţia de a ieşi, conducătorul vehiculului care circulă pe banda de lângă acostament sau bordura este obligat să reducă viteza şi, la nevoie, să oprească pentru a-i permite reintrarea în trafic.
Viteza maximă permisă pe autostrăzile din România pentru autovehiculele din categoriile A și B, adică motociclete și autoturisme, este de 130 de kilometri pe oră. Această limită a fost stabilită pentru a asigura un echilibru între rapiditatea deplasării și siguranța rutieră la viteze mari. Pe autostradă, infrastructura permite circulația în siguranță la această viteză, dar șoferul trebuie să țină cont că viteza maximă nu este obligatorie, ci reprezintă limita superioară ce nu trebuie depășită. În funcție de condițiile de trafic, vreme sau aglomerație, viteza trebuie adaptată, chiar dacă drumul permite 130 de kilometri pe oră. Pentru alte tipuri de drumuri din afara localităților, limita scade: 120 de kilometri pe oră pe drumurile expres, 100 de kilometri pe drumurile naționale europene și 90 de kilometri pe celelalte drumuri naționale sau județene. Respectarea limitelor de viteză crește șansele de a evita accidentele grave și permite controlul mașinii în orice situație de urgență.
Cei care au permis de conducere de mai puțin de un an se numesc începători și beneficiază de anumite restricții suplimentare față de șoferii cu experiență. Conform Codului Rutier din România, pentru autostrăzi, limita generală de viteză pentru autoturisme este de 130 km/h. Însă, pentru șoferii începători, această limită maximă este redusă cu 20 km/h. Astfel, aceștia au voie să circule pe autostradă cu cel mult 110 km/h. Această regulă există pentru a-i proteja pe cei cu mai puțină experiență, deoarece viteza crescută combinată cu lipsa de practică poate duce mai ușor la pierderea controlului mașinii sau la reacții greșite în situații de urgență. Reținerea acestei reguli te ajută să fii mai responsabil și să eviți sancțiuni, dar mai ales să circuli în siguranță la început de drum ca șofer.
Șoferii care au permisul de conducere de mai puțin de un an sunt considerați începători și, potrivit Codului Rutier din România, pentru a crește siguranța rutieră, legea impune anumite restricții de viteză. Pe drumurile naționale europene, marcate cu litera E, limita generală de viteză pentru autoturisme este de 100 km/h. Totuși, pentru șoferii cu o experiență mai mică de un an, această limită este redusă cu 20 km/h, ceea ce înseamnă că aceștia pot circula cel mult cu 80 km/h. Această regulă are scopul de a reduce riscul de accidente, deoarece șoferii fără experiență nu au reflexe bine formate și pot reacționa mai greu în situații neprevăzute la viteze mari. Respectarea acestei limite ajută începătorii să capete mai multă încredere și control asupra mașinii, facilitând adaptarea la trafic și protejând atât viața lor, cât și pe cea a celorlalți participanți la trafic. De aceea, când ești în primul an de șofat, pe drumurile naționale europene nu ai voie să depășești 80 km/h.
Persoanele care au mai puțin de un an de practică la volan pot conduce pe drumurile naționale, altele decât cele europene, cu o viteză maximă de 70 kilometri pe oră. Această limitare este impusă de lege pentru a crește siguranța în trafic, deoarece șoferii începători nu au suficientă experiență pentru a reacționa corect la viteze mai mari sau în situații neprevăzute. Depășirea acestei viteze se sancționează cu amendă și poate duce la suspendarea permisului. Limita generală de 90 kilometri pe oră pe drumurile naționale se aplică doar șoferilor cu experiență mai mare de un an. Dacă ai sub un an de permis, adaptează întotdeauna viteza la limita legală și la condițiile de drum pentru a evita riscurile.
Reducerea vitezei la semnal nu se face doar pentru a respecta legea, ci și pentru a preveni accidentele în situații neașteptate. Codul Rutier prevede clar că trebuie să reduci viteza când primești semnale din partea polițiștilor rutieri, de frontieră sau a altor persoane autorizate, cum ar fi semnalul agentului de cale ferată sau al personalului care dirijează traficul în zonele de lucrări. Chiar dacă uneori drumul pare liber sau semnalul nu pare important, obligația ta este să răspunzi imediat, deoarece acești agenți pot semnaliza o situație de pericol, vehicule cu prioritate în apropiere, un accident sau lucru la partea carosabilă. Ignorarea semnalului poate atrage sancțiuni și, mai grav, poate duce la accidente. Practic, orice semnal din partea unui agent cu autoritate în trafic, indiferent dacă este făcut cu mâna, bastonul, fluierul sau cu lampa roșie, trebuie respectat fără întârziere prin reducerea vitezei sau, după caz, oprire. Astfel, demonstrezi că înțelegi modul corect de a reacționa în trafic și eviți orice risc pentru tine și ceilalți participanți la trafic.
Art. 89
(1) Oprirea participantilor la trafic este obligatorie si la semnalele date de:
a) politistii de frontiera;
c) agentii de cale ferata, la trecerile la nivel;
d) personalul autorizat din zona lucrarilor pe drumurile publice;
Trebuie să reduci viteza și să oprești atunci când pe drumul pe care circuli ai doar o bandă pe sens, iar deplasarea înainte este blocată de un obstacol sau de alte vehicule, iar din sens opus circulă alte mașini. De asemenea, oprești la semnalul polițistului de frontieră și când barierele sau semibarierele de la trecerea de cale ferată sunt coborâte, în curs de coborâre sau de ridicare. Aceste situații sunt clar reglementate și ignorarea lor duce la sancțiuni. Practic, oprești de fiecare dată când siguranța o cere sau când legea impune, chiar dacă ești grăbit.
Reducerea vitezei este obligatorie la semnalul polițistului de frontieră deoarece acesta poate controla sau verifica vehiculele care tranzitează frontiera, iar nerespectarea semnalului atrage sancțiuni. De asemenea, la întâlnirea indicatorului „Cedează trecerea” trebuie să reduci viteza pentru a te asigura că poți opri la timp dacă se apropie vehicule cu prioritate pe drumul transversal. Acest lucru previne accidentele și permite să acorzi prioritatea de trecere conform legii. Reducerea vitezei în aceste situații este reglementată clar de Codul Rutier și ignorarea acestei obligații poate duce la amenzi sau chiar la suspendarea permisului de conducere. Indiferent de experiența șoferului, reducerea vitezei la semnale sau la indicatoare de prioritate rămâne o regulă de bază pentru siguranța rutieră.
Art. 89
(1)Oprirea participantilor la trafic este obligatorie si la semnalele date de:
a)politistii de frontiera;
Art. 123
Conducatorul de vehicul este obligat sa circule cu o viteza care sa nu depaseasca 30 km/h în localitati sau 50 km/h în afara localitatilor, în urmatoarele situatii:
i) la trecerile pentru pietoni nesemaforizate, semnalizate prin indicatoare si marcaje, când drumul public are cel mult o banda pe sens, iar pietonii aflati pe trotuar, în imediata apropiere a partii carosabile, intentioneaza sa se angajeze în traversare;
Viteza trebuie redusă până la limita legală ori de câte ori partea carosabilă este acoperită cu polei, gheață, zăpadă bătătorită, mâzgă sau piatră cubică umedă, deoarece aderența scade semnificativ, iar riscul de derapaj și pierdere a controlului crește. În aceste condiții, distanța de frânare se mărește considerabil, iar orice manevră bruscă poate duce la accidente. Reducerea vitezei la limita legală asigură un plus de siguranță pentru toți participanții la trafic, inclusiv pentru pietoni sau alte vehicule aflate în zonă. În celelalte situații din întrebare nu există obligația explicită de a reduce viteza la limita legală.