https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=217&tip=drpciv&cat=b
A numai în locurile special destinate, semnalizate prin indicatoare sau marcaje;
B pe orice drum public, unde staţionarea nu este interzisă, cu condiţia să nu se stânjenească circulaţia celorlalte vehicule;
C numai pe străzile cu o lăţime de cel puţin 6 m.
Explicație:
Parcarea este permisă doar acolo unde nu există semne de interzicere și unde nu se încalcă regulile prevăzute de Codul Rutier. Legal, parcarea nu trebuie să afecteze circulația altor vehicule sau siguranța pietonilor. Trebuie să oprești mașina cât mai aproape de marginea drumului, fără să blochezi accesul în curți, garaje sau spații publice, și să nu stânjenești vizibilitatea în intersecții sau apropierea zonelor cu treceri de pietoni. De asemenea, nu este permis să parchezi pe trotuar decât acolo unde există marcaje speciale sau semne care permit acest lucru. Parchează mereu astfel încât să respecți celelalte reguli rutiere și să nu creezi pericol sau disconfort celorlalți participanți la trafic. Ține minte: unde nu există interdicții și respecți toate aceste condiții, parcarea este permisă.
Parcarea este permisă doar acolo unde nu există semne de interzicere și unde nu se încalcă regulile prevăzute de Codul Rutier. Legal, parcarea nu trebuie să afecteze circulația altor vehicule sau siguranța pietonilor. Trebuie să oprești mașina cât mai aproape de marginea drumului, fără să blochezi accesul în curți, garaje sau spații publice, și să nu stânjenești vizibilitatea în intersecții sau apropierea zonelor cu treceri de pietoni. De asemenea, nu este permis să parchezi pe trotuar decât acolo unde există marcaje speciale sau semne care permit acest lucru. Parchează mereu astfel încât să respecți celelalte reguli rutiere și să nu creezi pericol sau disconfort celorlalți participanți la trafic. Ține minte: unde nu există interdicții și respecți toate aceste condiții, parcarea este permisă.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
29%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=763&tip=drpciv&cat=b
A circulaţia cu o viteză sub 80 km/h;
B manevra de mers înapoi;
C folosirea benzii de lângă zona mediană ce desparte cele două părţi carosabile.
Explicație:
Pe autostradă este interzisă cu desăvârșire manevra de mers înapoi, indiferent de motiv sau de situație, pentru că această manevră pune în pericol grav siguranța traficului. Autostrăzile sunt proiectate pentru viteză mare, iar vehiculele circulă în același sens pe fiecare parte carosabilă, astfel încât orice deplasare în sens opus poate duce la accidente grave sau chiar la ciocniri frontale. Dacă ratezi o ieșire sau o iei greșit, nu ai voie să dai înapoi, ci trebuie să mergi înainte până la următoarea ieșire sau zonă sigură de întoarcere. Viteza minimă pe autostradă nu este 80 km pe oră, ci 50 km pe oră, și folosirea benzii de lângă zona mediană este permisă pentru depășire sau când nu circulă alte vehicule pe benzile din dreapta. Mersul înapoi este considerat una dintre cele mai periculoase încălcări pe autostradă și se sancționează sever pentru a preveni accidentele.
Pe autostradă este interzisă cu desăvârșire manevra de mers înapoi, indiferent de motiv sau de situație, pentru că această manevră pune în pericol grav siguranța traficului. Autostrăzile sunt proiectate pentru viteză mare, iar vehiculele circulă în același sens pe fiecare parte carosabilă, astfel încât orice deplasare în sens opus poate duce la accidente grave sau chiar la ciocniri frontale. Dacă ratezi o ieșire sau o iei greșit, nu ai voie să dai înapoi, ci trebuie să mergi înainte până la următoarea ieșire sau zonă sigură de întoarcere. Viteza minimă pe autostradă nu este 80 km pe oră, ci 50 km pe oră, și folosirea benzii de lângă zona mediană este permisă pentru depășire sau când nu circulă alte vehicule pe benzile din dreapta. Mersul înapoi este considerat una dintre cele mai periculoase încălcări pe autostradă și se sancționează sever pentru a preveni accidentele.
Regulament - Articolul 128
(1) Se interzice mersul înapoi cu vehiculul:
a) în cazurile prevăzute la art. 126, cu excepţia lit. d);
b) pe o distanţă mai mare de 50 m;
c) la ieşirea de pe proprietăţi alăturate drumurilor publice.
(2) În locurile în care mersul înapoi este permis, dar vizibilitatea în spate este împiedicată, vehiculul poate fi manevrat înapoi numai atunci când conducătorul acestuia este dirijat de cel puţin o persoană aflată în afara vehiculului.
(3) Persoana care dirijează manevrarea cu spatele a unui vehicul este obligată să se asigure că manevra se efectuează fără a pune în pericol siguranţa participanţilor la trafic.
(4) Mersul înapoi cu autovehiculul trebuie semnalizat cu lumina sau luminile speciale din dotare. Se recomanda dotarea autovehiculelor şi cu dispozitive sonore pentru semnalizarea acestei manevre.
Regulament - Articolul 126
Se interzice întoarcerea vehiculului:
a) în locurile în care este interzisă oprirea voluntară a vehiculelor, cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 142 lit. f);
b) în intersecţiile în care este interzis virajul la stânga, precum şi în cele în care, pentru efectuare, este necesară manevrarea înainte şi înapoi a vehiculului;
c) în locurile unde soliditatea drumului nu permite;
d) pe drumurile cu sens unic;
e) pe marcajul pietonal;
f) în locurile în care este instalat indicatorul "Întoarcerea interzisă".
Regulament - Articolul 142
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
a) în zona de acţiune a indicatorului "Oprirea interzisă";
b) pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă şi la o distanţă mai mica de 50 m înainte şi după acestea;
c) pe poduri, pe şi sub pasaje denivelate, precum şi pe viaducte;
d) în curbe şi în alte locuri cu vizibilitate redusă sub 50 m;
e) pe trecerile pentru pietoni ori la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;;
f) în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mica de 25 m de coltul intersecţiei;
g) în staţiile mijloacelor de transport public de persoane, precum şi la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;
h) în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabilă, dacă prin aceasta se stânjeneşte circulaţia a două vehicule venind din sensuri opuse, precum şi în dreptul marcajului continuu, în cazul în care conducătorii celorlalte vehicule care circulă în acelaşi sens ar fi obligaţi, din această cauza, să treacă peste acest marcaj;
i) în locul în care se împiedică vizibilitatea asupra unui indicator sau semnal luminos;
j) pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificaţiile "Drum îngustat", "Prioritate pentru circulaţia din sens invers" sau "Prioritate faţă de circulaţia din sens invers";
k) pe pistele obligatorii pentru pietoni sau pentru pietoni şi biciclete ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;
l) pe platforma caii ferate industriale sau de tramvai ori la mai puţin de 50 m de acestea, dacă circulaţia vehiculelor pe sine ar putea fi stânjenită sau împiedicată;
m) pe partea carosabilă a autostrăzilor, a drumurilor expres şi a celor naţionale europene (E);
n) pe trotuar, cu excepţia situaţiei în care administratorul drumului public a executat amenajări care respectă prevederile art. 144 alin. (2) şi (3);
o) pe pistele pentru biciclete;
p) în locurile unde este interzisă depăşirea.
(1) Se interzice mersul înapoi cu vehiculul:
a) în cazurile prevăzute la art. 126, cu excepţia lit. d);
b) pe o distanţă mai mare de 50 m;
c) la ieşirea de pe proprietăţi alăturate drumurilor publice.
(2) În locurile în care mersul înapoi este permis, dar vizibilitatea în spate este împiedicată, vehiculul poate fi manevrat înapoi numai atunci când conducătorul acestuia este dirijat de cel puţin o persoană aflată în afara vehiculului.
(3) Persoana care dirijează manevrarea cu spatele a unui vehicul este obligată să se asigure că manevra se efectuează fără a pune în pericol siguranţa participanţilor la trafic.
(4) Mersul înapoi cu autovehiculul trebuie semnalizat cu lumina sau luminile speciale din dotare. Se recomanda dotarea autovehiculelor şi cu dispozitive sonore pentru semnalizarea acestei manevre.
Regulament - Articolul 126
Se interzice întoarcerea vehiculului:
a) în locurile în care este interzisă oprirea voluntară a vehiculelor, cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 142 lit. f);
b) în intersecţiile în care este interzis virajul la stânga, precum şi în cele în care, pentru efectuare, este necesară manevrarea înainte şi înapoi a vehiculului;
c) în locurile unde soliditatea drumului nu permite;
d) pe drumurile cu sens unic;
e) pe marcajul pietonal;
f) în locurile în care este instalat indicatorul "Întoarcerea interzisă".
Regulament - Articolul 142
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
a) în zona de acţiune a indicatorului "Oprirea interzisă";
b) pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă şi la o distanţă mai mica de 50 m înainte şi după acestea;
c) pe poduri, pe şi sub pasaje denivelate, precum şi pe viaducte;
d) în curbe şi în alte locuri cu vizibilitate redusă sub 50 m;
e) pe trecerile pentru pietoni ori la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;;
f) în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mica de 25 m de coltul intersecţiei;
g) în staţiile mijloacelor de transport public de persoane, precum şi la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;
h) în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabilă, dacă prin aceasta se stânjeneşte circulaţia a două vehicule venind din sensuri opuse, precum şi în dreptul marcajului continuu, în cazul în care conducătorii celorlalte vehicule care circulă în acelaşi sens ar fi obligaţi, din această cauza, să treacă peste acest marcaj;
i) în locul în care se împiedică vizibilitatea asupra unui indicator sau semnal luminos;
j) pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificaţiile "Drum îngustat", "Prioritate pentru circulaţia din sens invers" sau "Prioritate faţă de circulaţia din sens invers";
k) pe pistele obligatorii pentru pietoni sau pentru pietoni şi biciclete ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;
l) pe platforma caii ferate industriale sau de tramvai ori la mai puţin de 50 m de acestea, dacă circulaţia vehiculelor pe sine ar putea fi stânjenită sau împiedicată;
m) pe partea carosabilă a autostrăzilor, a drumurilor expres şi a celor naţionale europene (E);
n) pe trotuar, cu excepţia situaţiei în care administratorul drumului public a executat amenajări care respectă prevederile art. 144 alin. (2) şi (3);
o) pe pistele pentru biciclete;
p) în locurile unde este interzisă depăşirea.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=641&tip=drpciv&cat=b
A circulaţia autovehiculelor în coloană;
B învăţarea conducerii unui vehicul, încercarea prototipurilor de şasiuri şi de vehicule cu motor;
C executarea de lucrări pe partea carosabilă pe timp de noapte.
Explicație:
Pe autostradă este interzisă învățarea conducerii unui vehicul, adică nu se pot face ore de școală de șoferi, și nu este permisă nici testarea sau încercarea prototipurilor de șasiuri sau vehicule cu motor. Aceste activități sunt considerate periculoase pentru că autostrada este destinată traficului rapid și fluent, unde toate vehiculele trebuie să fie controlate de șoferi cu experiență și să fie în stare tehnică perfectă. Pe autostradă este permisă circulația în coloană dacă traficul o impune și este permisă executarea de lucrări și pe timp de noapte, dacă sunt respectate normele de semnalizare. Orice activitate care ar putea afecta siguranța sau fluiditatea traficului, cum ar fi școala de șoferi sau testarea de vehicule, este strict interzisă pentru a preveni accidentele și blocajele.
Pe autostradă este interzisă învățarea conducerii unui vehicul, adică nu se pot face ore de școală de șoferi, și nu este permisă nici testarea sau încercarea prototipurilor de șasiuri sau vehicule cu motor. Aceste activități sunt considerate periculoase pentru că autostrada este destinată traficului rapid și fluent, unde toate vehiculele trebuie să fie controlate de șoferi cu experiență și să fie în stare tehnică perfectă. Pe autostradă este permisă circulația în coloană dacă traficul o impune și este permisă executarea de lucrări și pe timp de noapte, dacă sunt respectate normele de semnalizare. Orice activitate care ar putea afecta siguranța sau fluiditatea traficului, cum ar fi școala de șoferi sau testarea de vehicule, este strict interzisă pentru a preveni accidentele și blocajele.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 74
(2) Pe autostrăzi sunt interzise învăţarea conducerii unui vehicul, încercările prototipurilor de şasiuri şi de autovehicule, manifestaţiile, defilările, caravanele publicitare, antrenamentele şi competiţiile sportive de orice fel, precum şi cortegiile.
Articolul 74
(2) Pe autostrăzi sunt interzise învăţarea conducerii unui vehicul, încercările prototipurilor de şasiuri şi de autovehicule, manifestaţiile, defilările, caravanele publicitare, antrenamentele şi competiţiile sportive de orice fel, precum şi cortegiile.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=36&tip=drpciv&cat=b
A pe banda de lângă axul drumului, de la cel puţin 100 m;
B pe banda din dreapta, de la cel puţin 50 m;
C pe oricare bandă, de la cel puţin 50 m.
Explicație:
Dacă vrei să schimbi direcția de mers spre dreapta într-o localitate, trebuie să te încadrezi pe banda din dreapta cu cel puțin 50 de metri înainte de intersecție. Această regulă există ca să nu încurci traficul și să lași timp suficient celorlalți șoferi să-ți observe intenția. Dacă te apropii de intersecție direct de pe banda din stânga sau schimbi banda brusc, îi poți surprinde pe ceilalți și pot apărea situații periculoase sau accidente. De exemplu, dacă vezi din timp indicatorul că urmează o intersecție la dreapta, semnalizezi și te poziționezi pe banda corectă cu cel puțin 50 de metri înainte, nu în ultimul moment.
Dacă vrei să schimbi direcția de mers spre dreapta într-o localitate, trebuie să te încadrezi pe banda din dreapta cu cel puțin 50 de metri înainte de intersecție. Această regulă există ca să nu încurci traficul și să lași timp suficient celorlalți șoferi să-ți observe intenția. Dacă te apropii de intersecție direct de pe banda din stânga sau schimbi banda brusc, îi poți surprinde pe ceilalți și pot apărea situații periculoase sau accidente. De exemplu, dacă vezi din timp indicatorul că urmează o intersecție la dreapta, semnalizezi și te poziționezi pe banda corectă cu cel puțin 50 de metri înainte, nu în ultimul moment.
Regulamentul Rutier
Articolul 107
(1) La intersecţiile prevăzute cu indicatoare şi/sau cu marcaje pentru semnalizarea direcţiei de mers, conducătorii de vehicule trebuie să se încadreze pe benzile corespunzătoare direcţiei de mers voite cu cel puţin 50 m înainte de intersecţie şi sunt obligaţi să respecte semnificaţia indicatoarelor şi marcajelor.
(2) La intersecţiile fără marcaje de delimitare a benzilor, conducătorii vehiculelor ocupa în mers, cu cel puţin 50 m înainte de intersecţie, următoarele poziţii:
a) rândul de lângă bordura sau acostament, cei care vor să schimbe direcţia de mers spre dreapta;
b) rândul de lângă axa drumului sau de lângă marcajul de separare a sensurilor, cei care vor să schimbe direcţia de mers spre stânga. Când circulaţia se desfăşoară pe drumuri cu sens unic, conducătorii de vehicule care intenţionează să vireze la stânga sunt obligaţi să ocupe rândul de lângă bordura sau acostamentul din partea stânga;
Articolul 107
(1) La intersecţiile prevăzute cu indicatoare şi/sau cu marcaje pentru semnalizarea direcţiei de mers, conducătorii de vehicule trebuie să se încadreze pe benzile corespunzătoare direcţiei de mers voite cu cel puţin 50 m înainte de intersecţie şi sunt obligaţi să respecte semnificaţia indicatoarelor şi marcajelor.
(2) La intersecţiile fără marcaje de delimitare a benzilor, conducătorii vehiculelor ocupa în mers, cu cel puţin 50 m înainte de intersecţie, următoarele poziţii:
a) rândul de lângă bordura sau acostament, cei care vor să schimbe direcţia de mers spre dreapta;
b) rândul de lângă axa drumului sau de lângă marcajul de separare a sensurilor, cei care vor să schimbe direcţia de mers spre stânga. Când circulaţia se desfăşoară pe drumuri cu sens unic, conducătorii de vehicule care intenţionează să vireze la stânga sunt obligaţi să ocupe rândul de lângă bordura sau acostamentul din partea stânga;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=414&tip=drpciv&cat=b
A pe banda de circulaţie nr.1;
B pe benzile de circulaţie nr. 2 şi 3;
C pe banda de circulaţie nr. 4.
Explicație:
Pentru a vira la stânga într-o intersecție semnalizată cu astfel de marcaje, trebuie să te încadrezi pe banda de circulație numărul 4, adică banda din stânga extremă. Marcajele de pe carosabil îți arată clar direcțiile permise de pe fiecare bandă: banda 4 este marcată cu o săgeată spre stânga, ceea ce înseamnă că doar de pe această bandă ai voie să faci stânga. Benzile 2 și 3 sunt pentru mers înainte, iar banda 1 pentru viraj la dreapta. Dacă te încadrezi greșit și încerci să virezi la stânga de pe altă bandă, riști să blochezi circulația și să fii sancționat. Regulile sunt făcute pentru siguranță și fluidizarea traficului.
Pentru a vira la stânga într-o intersecție semnalizată cu astfel de marcaje, trebuie să te încadrezi pe banda de circulație numărul 4, adică banda din stânga extremă. Marcajele de pe carosabil îți arată clar direcțiile permise de pe fiecare bandă: banda 4 este marcată cu o săgeată spre stânga, ceea ce înseamnă că doar de pe această bandă ai voie să faci stânga. Benzile 2 și 3 sunt pentru mers înainte, iar banda 1 pentru viraj la dreapta. Dacă te încadrezi greșit și încerci să virezi la stânga de pe altă bandă, riști să blochezi circulația și să fii sancționat. Regulile sunt făcute pentru siguranță și fluidizarea traficului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=540&tip=drpciv&cat=b
A pe drumurile cu trafic redus;
B pe drumurile cu sens unic, dacă rămâne liberă cel puţin o bandă de circulaţie;
C pe orice drum.
Explicație:
Oprirea și staționarea vehiculelor pe partea stângă, în sensul de mers, sunt permise doar pe drumurile cu sens unic și doar dacă rămâne liberă cel puțin o bandă de circulație. Această excepție există pentru că pe drumurile cu sens unic nu există risc de a bloca circulația din sens opus. În schimb, pe drumurile cu dublu sens, oprirea sau staționarea pe stânga ar bloca fluxul de trafic și ar crește riscul de accidente, de aceea este interzisă. Totuși, chiar și pe sens unic, nu ai voie să blochezi total drumul – trebuie să asiguri mereu trecerea celorlalte vehicule. Pe orice alt tip de drum, oprirea și staționarea pe partea stângă sunt interzise prin lege.
Oprirea și staționarea vehiculelor pe partea stângă, în sensul de mers, sunt permise doar pe drumurile cu sens unic și doar dacă rămâne liberă cel puțin o bandă de circulație. Această excepție există pentru că pe drumurile cu sens unic nu există risc de a bloca circulația din sens opus. În schimb, pe drumurile cu dublu sens, oprirea sau staționarea pe stânga ar bloca fluxul de trafic și ar crește riscul de accidente, de aceea este interzisă. Totuși, chiar și pe sens unic, nu ai voie să blochezi total drumul – trebuie să asiguri mereu trecerea celorlalte vehicule. Pe orice alt tip de drum, oprirea și staționarea pe partea stângă sunt interzise prin lege.
Regulamentul Rutier
Articolul 141
(4) În localităţi, pe drumurile cu sens unic, oprirea sau staţionarea voluntară a vehiculelor este permisă şi pe partea stânga, dacă rămâne liberă cel puţin o bandă de circulaţie.
Articolul 141
(4) În localităţi, pe drumurile cu sens unic, oprirea sau staţionarea voluntară a vehiculelor este permisă şi pe partea stânga, dacă rămâne liberă cel puţin o bandă de circulaţie.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=57&tip=drpciv&cat=b
A pot folosi banda pe care este amplasată linia tramvaiului, fără să incomodeze circulaţia acestuia;
B nu pot folosi banda pe care este amplasată linia tramvaiului;
C legal, nu este prevăzut.
Explicație:
Pe un drum public care are maximum două benzi pe sens și o a treia bandă pe care se află linia de tramvai, lângă axa drumului, șoferii au voie să folosească acea bandă cu linia de tramvai pentru deplasare sau pentru efectuarea manevrelor, cu condiția să nu împiedice sau să încurce circulația tramvaiului. Asta înseamnă că poți circula sau vira folosind linia de tramvai dacă nu blochezi sau nu obligi tramvaiul să încetinească sau să oprească din cauza ta. Dacă tramvaiul ajunge din spate, trebuie să îi faci loc și să eliberezi banda. În concluzie, ai voie pe acea bandă, dar doar dacă nu incomodezi tramvaiul sub nicio formă.
Pe un drum public care are maximum două benzi pe sens și o a treia bandă pe care se află linia de tramvai, lângă axa drumului, șoferii au voie să folosească acea bandă cu linia de tramvai pentru deplasare sau pentru efectuarea manevrelor, cu condiția să nu împiedice sau să încurce circulația tramvaiului. Asta înseamnă că poți circula sau vira folosind linia de tramvai dacă nu blochezi sau nu obligi tramvaiul să încetinească sau să oprească din cauza ta. Dacă tramvaiul ajunge din spate, trebuie să îi faci loc și să eliberezi banda. În concluzie, ai voie pe acea bandă, dar doar dacă nu incomodezi tramvaiul sub nicio formă.
Regulamentul Rutier
Articolul 101 - Când drumul are două sau mai multe benzi pe sensul de mers, vehiculele se conduc pe banda situată lângă acostament sau bordura. Celelalte benzi pot fi folosite succesiv, de la dreapta spre stânga, dacă banda de circulaţie utilizată este ocupată, cu obligaţia de a reveni pe banda din dreapta atunci când acest lucru este posibil.
Articolul 103 - Pe drumul public cu cel mult două benzi pe sens şi cu o a treia bandă pe care este amplasată linia tramvaiului lângă axa drumului, conducătorii de vehicule pot folosi această bandă, cu obligaţia să lase liberă calea tramvaiului, la apropierea acestuia.
Articolul 107
(3) Dacă în intersecţie circulă şi tramvaie, iar spaţiul dintre şina din dreapta şi trotuar nu permite circulaţia pe două sau mai multe rânduri, toţi conducătorii de vehicule, indiferent de direcţia de deplasare, vor circula pe un singur rând, lăsând liber traseul tramvaiului.
Articolul 101 - Când drumul are două sau mai multe benzi pe sensul de mers, vehiculele se conduc pe banda situată lângă acostament sau bordura. Celelalte benzi pot fi folosite succesiv, de la dreapta spre stânga, dacă banda de circulaţie utilizată este ocupată, cu obligaţia de a reveni pe banda din dreapta atunci când acest lucru este posibil.
Articolul 103 - Pe drumul public cu cel mult două benzi pe sens şi cu o a treia bandă pe care este amplasată linia tramvaiului lângă axa drumului, conducătorii de vehicule pot folosi această bandă, cu obligaţia să lase liberă calea tramvaiului, la apropierea acestuia.
Articolul 107
(3) Dacă în intersecţie circulă şi tramvaie, iar spaţiul dintre şina din dreapta şi trotuar nu permite circulaţia pe două sau mai multe rânduri, toţi conducătorii de vehicule, indiferent de direcţia de deplasare, vor circula pe un singur rând, lăsând liber traseul tramvaiului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3718&tip=drpciv&cat=b
A 90 km/h;
B 130 km/h;
C 110 km/h.
Explicație:
Simbolul din imagine reprezintă un drum național european (E) sau un drum național principal din România. Pe aceste drumuri, limita maximă de viteză pentru autoturisme, în afara localităților, este de 90 km/h. Chiar dacă drumul are o structură bună și ar putea părea permisă o viteză mai mare, legea stabilește clar această limită pentru siguranța circulației. Orice depășire a acestei viteze poate duce la sancțiuni, indiferent dacă drumul permite o deplasare mai rapidă din punct de vedere tehnic. Deci, când vezi acest simbol, reții că trebuie să respecți limita de 90 km/h în afara localităților, dacă conduci un autoturism.
Simbolul din imagine reprezintă un drum național european (E) sau un drum național principal din România. Pe aceste drumuri, limita maximă de viteză pentru autoturisme, în afara localităților, este de 90 km/h. Chiar dacă drumul are o structură bună și ar putea părea permisă o viteză mai mare, legea stabilește clar această limită pentru siguranța circulației. Orice depășire a acestei viteze poate duce la sancțiuni, indiferent dacă drumul permite o deplasare mai rapidă din punct de vedere tehnic. Deci, când vezi acest simbol, reții că trebuie să respecți limita de 90 km/h în afara localităților, dacă conduci un autoturism.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=281&tip=drpciv&cat=b
A pe banda de urgenţă;
B între banda din stânga şi banda din mijloc;
C între banda din dreapta şi banda din mijloc.
Explicație:
Pe o autostradă cu trei benzi, atunci când circulația este blocată, vehiculele de intervenție (pompieri, ambulanță, poliție) vor circula pe banda de urgență. Această bandă este destinată exclusiv acestor situații, nu pentru depășiri sau staționare nejustificată. Dacă banda de urgență este blocată de mașini oprite sau parcate ilegal, intervenția poate fi întârziată, punând vieți în pericol. De aceea, este esențial să nu folosești niciodată banda de urgență decât în caz de avarie sau forță majoră și să fii atent la apariția vehiculelor de intervenție atunci când traficul se oprește. Practica în alte țări ca Germania, Belgia, Olanda, Franța este diferită. Atunci când traficul se blochează pe o autostradă cu trei benzi pe sens, legea spune că trebuie să facilităm trecerea vehiculelor de intervenție, cum ar fi ambulanțele, pompierii sau poliția. Practic, șoferii aflați pe banda din stânga se deplasează cât mai aproape de marginea stângă, iar cei de pe benzile din mijloc și dreapta se deplasează spre marginea din dreapta, cât mai aproape de parapet sau acostament. În acest fel, la mijlocul drumului se formează un coridor liber, unde pot circula rapid vehiculele de intervenție.
Pe o autostradă cu trei benzi, atunci când circulația este blocată, vehiculele de intervenție (pompieri, ambulanță, poliție) vor circula pe banda de urgență. Această bandă este destinată exclusiv acestor situații, nu pentru depășiri sau staționare nejustificată. Dacă banda de urgență este blocată de mașini oprite sau parcate ilegal, intervenția poate fi întârziată, punând vieți în pericol. De aceea, este esențial să nu folosești niciodată banda de urgență decât în caz de avarie sau forță majoră și să fii atent la apariția vehiculelor de intervenție atunci când traficul se oprește. Practica în alte țări ca Germania, Belgia, Olanda, Franța este diferită. Atunci când traficul se blochează pe o autostradă cu trei benzi pe sens, legea spune că trebuie să facilităm trecerea vehiculelor de intervenție, cum ar fi ambulanțele, pompierii sau poliția. Practic, șoferii aflați pe banda din stânga se deplasează cât mai aproape de marginea stângă, iar cei de pe benzile din mijloc și dreapta se deplasează spre marginea din dreapta, cât mai aproape de parapet sau acostament. În acest fel, la mijlocul drumului se formează un coridor liber, unde pot circula rapid vehiculele de intervenție.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art. 6 - În sensul prezentei ordonante de urgenta, expresiile si termenii de mai jos au urmatorul înteles:
8. banda de urgenta – subdiviziunea longitudinala suplimentara, situata la extremitatea din partea dreapta a autostrazii, în sensul de circulatie, destinata exclusiv stationarii autovehiculelor în cazuri justificate, precum si circulatiei autovehiculelor cu regim prioritar care se deplaseaza la interventii sau în misiuni cu caracter de urgenta;
Art. 6 - În sensul prezentei ordonante de urgenta, expresiile si termenii de mai jos au urmatorul înteles:
8. banda de urgenta – subdiviziunea longitudinala suplimentara, situata la extremitatea din partea dreapta a autostrazii, în sensul de circulatie, destinata exclusiv stationarii autovehiculelor în cazuri justificate, precum si circulatiei autovehiculelor cu regim prioritar care se deplaseaza la interventii sau în misiuni cu caracter de urgenta;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=282&tip=drpciv&cat=b
A consideraţi că o asemenea situaţie nu vi se poate întâmpla;
B eliberaţi acceleraţia, menţineţi ferm volanul pe direcţia de deplasare, fiind pregătit pentru a stabiliza autovehiculul după impact, prin manevrarea lină a volanului;
C încercaţi, pe cât posibil, să evitaţi impactul frontal, prin manevrarea bruscă a volanului în direcţia de deplasare opusă câinelui.
Explicație:
Atunci când circuli pe un drum acoperit cu polei, aderența este foarte scăzută și distanța de frânare crește considerabil. Dacă observi un animal pe carosabil și impactul pare inevitabil, este extrem de important să eviți manevrele bruște, cum ar fi virajele accentuate sau frânarea puternică, deoarece acestea pot duce la pierderea controlului asupra autovehiculului și la producerea unui accident mai grav, inclusiv ieșirea de pe carosabil sau coliziunea cu alți participanți la trafic. Conform Codului Rutier, prioritatea numărul unu este să nu pui în pericol viețile oamenilor, iar manevrele riscante pot pune în pericol atât propriii pasageri, cât și alți șoferi sau pietoni. În această situație, cel mai sigur este să frânezi controlat, menținând direcția, fără a brusca volanul sau a vira brusc pentru a evita animalul. Astfel, reduci viteza pe cât posibil și limitezi riscul unui accident grav, chiar dacă impactul cu animalul este posibil să nu poată fi evitat. Prioritatea este siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic, iar viața animalului, deși importantă, nu justifică riscul unor manevre periculoase.
Atunci când circuli pe un drum acoperit cu polei, aderența este foarte scăzută și distanța de frânare crește considerabil. Dacă observi un animal pe carosabil și impactul pare inevitabil, este extrem de important să eviți manevrele bruște, cum ar fi virajele accentuate sau frânarea puternică, deoarece acestea pot duce la pierderea controlului asupra autovehiculului și la producerea unui accident mai grav, inclusiv ieșirea de pe carosabil sau coliziunea cu alți participanți la trafic. Conform Codului Rutier, prioritatea numărul unu este să nu pui în pericol viețile oamenilor, iar manevrele riscante pot pune în pericol atât propriii pasageri, cât și alți șoferi sau pietoni. În această situație, cel mai sigur este să frânezi controlat, menținând direcția, fără a brusca volanul sau a vira brusc pentru a evita animalul. Astfel, reduci viteza pe cât posibil și limitezi riscul unui accident grav, chiar dacă impactul cu animalul este posibil să nu poată fi evitat. Prioritatea este siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic, iar viața animalului, deși importantă, nu justifică riscul unor manevre periculoase.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=982&tip=drpciv&cat=b
A dacă există în dotare;
B da;
C nu.
Explicație:
Pe ploaie nu trebuie să aprinzi luminile de ceață din spate, chiar dacă autovehiculul tău este echipat cu astfel de lumini. Aceste lumini sunt destinate exclusiv condițiilor de vizibilitate foarte redusă, cum ar fi ceața densă sau ninsoarea puternică, unde vizibilitatea este sub 50 de metri. Folosirea lor pe timp de ploaie poate deruta ceilalți participanți la trafic, deoarece lumina puternică și specifică a luminilor de ceață din spate este menită să avertizeze despre o vizibilitate extrem de redusă, nu doar despre precipitații. În condiții normale de ploaie, este suficient să folosești luminile de întâlnire pentru a vedea și a fi văzut corect. Folosirea necorespunzătoare a luminilor de ceață din spate poate fi sancționată și poate crea riscuri suplimentare în trafic. Respectarea acestei reguli contribuie la un trafic mai sigur și la o mai bună comunicare între participanții la trafic.
Pe ploaie nu trebuie să aprinzi luminile de ceață din spate, chiar dacă autovehiculul tău este echipat cu astfel de lumini. Aceste lumini sunt destinate exclusiv condițiilor de vizibilitate foarte redusă, cum ar fi ceața densă sau ninsoarea puternică, unde vizibilitatea este sub 50 de metri. Folosirea lor pe timp de ploaie poate deruta ceilalți participanți la trafic, deoarece lumina puternică și specifică a luminilor de ceață din spate este menită să avertizeze despre o vizibilitate extrem de redusă, nu doar despre precipitații. În condiții normale de ploaie, este suficient să folosești luminile de întâlnire pentru a vedea și a fi văzut corect. Folosirea necorespunzătoare a luminilor de ceață din spate poate fi sancționată și poate crea riscuri suplimentare în trafic. Respectarea acestei reguli contribuie la un trafic mai sigur și la o mai bună comunicare între participanții la trafic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=66&tip=drpciv&cat=b
A să întoarceţi autovehiculul;
B să viraţi la stânga sau la dreapta;
C să manevraţi înapoi autovehiculul.
Explicație:
Pe străzile cu sens unic este interzisă manevra de întoarcere, deoarece aceasta ar presupune deplasarea în sens opus celui stabilit prin indicatorul de sens unic. Dacă ai întoarce autovehiculul pe o astfel de stradă, ai circula împotriva fluxului de trafic, ceea ce creează un pericol major de accident, blochează circulația și contravine regulilor de circulație. Virajele la stânga sau la dreapta sunt permise acolo unde nu există semne care să le interzică, iar mersul înapoi este interzis doar în anumite situații clar prevăzute de lege, de exemplu în apropierea intersecțiilor sau în dreptul trecerilor de pietoni. Scopul interdicției de întoarcere este să asigure fluiditatea și siguranța traficului pe străzile unde circulația se face într-un singur sens.
Pe străzile cu sens unic este interzisă manevra de întoarcere, deoarece aceasta ar presupune deplasarea în sens opus celui stabilit prin indicatorul de sens unic. Dacă ai întoarce autovehiculul pe o astfel de stradă, ai circula împotriva fluxului de trafic, ceea ce creează un pericol major de accident, blochează circulația și contravine regulilor de circulație. Virajele la stânga sau la dreapta sunt permise acolo unde nu există semne care să le interzică, iar mersul înapoi este interzis doar în anumite situații clar prevăzute de lege, de exemplu în apropierea intersecțiilor sau în dreptul trecerilor de pietoni. Scopul interdicției de întoarcere este să asigure fluiditatea și siguranța traficului pe străzile unde circulația se face într-un singur sens.
Întoarcerea vehiculului:
Conform Articolului 126 din Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice:
- „Se interzice întoarcerea vehiculului:
- d) pe drumurile cu sens unic;”
Această interdicție are scopul de a preveni accidentele și blocajele care pot apărea în urma manevrelor de întoarcere pe astfel de drumuri.
Circulația pe sens opus:
Conform Articolului 101, alineatul (3), litera d) din Ordonanța de Urgență nr. 195/2002:
- „Constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancțiuni și cu aplicarea sancțiunii contravenționale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 60 de zile săvârșirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a următoarei fapte:
- d) circulația pe sens opus, cu excepția cazurilor în care se efectuează regulamentar manevra de depășire.”
Astfel, circulația pe sens opus este strict interzisă, cu excepția situațiilor de depășire efectuate conform regulilor.
Mersul înapoi:
Conform Articolului 128 din Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002:
- „Se interzice mersul înapoi cu vehiculul:
- b) pe o distanță mai mare de 50 m;”
Prin urmare, manevra de mers înapoi este permisă pe drumurile cu sens unic, dar numai pe o distanță de maximum 50 de metri.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
32%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=529&tip=drpciv&cat=b
A să fie transportaţi copii de până la 12 ani pe scaunul din spate;
B să se fumeze în timpul mersului;
C ocupanţii locurilor din faţă să ţină în braţe animale.
Explicație:
Pe timpul deplasării pe un drum public într-un autoturism, este interzis ca ocupanţii locurilor din faţă să ţină în braţe animale. Aceasta interdicţie există pentru că prezenţa unui animal în braţe poate distrage atenţia conducătorului auto sau a pasagerului, poate împiedica folosirea corectă a centurilor de siguranţă şi poate reduce controlul asupra vehiculului. De asemenea, în caz de accident, un animal ţinut în braţe poate provoca răni grave atât propriei persoane, cât şi celorlalţi ocupanţi ai autovehiculului. Transportul copiilor şi fumatul nu sunt interzise categoric în această situaţie, dar pentru siguranţă și legalitate, copiii trebuie să fie asigurați corespunzător în scaune speciale. Prin urmare, singura situaţie clar interzisă este ţinerea animalelor în braţe pe locurile din faţă în timpul mersului.
Pe timpul deplasării pe un drum public într-un autoturism, este interzis ca ocupanţii locurilor din faţă să ţină în braţe animale. Aceasta interdicţie există pentru că prezenţa unui animal în braţe poate distrage atenţia conducătorului auto sau a pasagerului, poate împiedica folosirea corectă a centurilor de siguranţă şi poate reduce controlul asupra vehiculului. De asemenea, în caz de accident, un animal ţinut în braţe poate provoca răni grave atât propriei persoane, cât şi celorlalţi ocupanţi ai autovehiculului. Transportul copiilor şi fumatul nu sunt interzise categoric în această situaţie, dar pentru siguranţă și legalitate, copiii trebuie să fie asigurați corespunzător în scaune speciale. Prin urmare, singura situaţie clar interzisă este ţinerea animalelor în braţe pe locurile din faţă în timpul mersului.
Regulamentul Rutier
Articolul 97
(3) Se interzice conducătorilor de autovehicule, precum şi persoanelor care ocupa scaunul din faţă să tina în braţe animale în timpul deplasării pe drumurile publice.
Articolul 97
(3) Se interzice conducătorilor de autovehicule, precum şi persoanelor care ocupa scaunul din faţă să tina în braţe animale în timpul deplasării pe drumurile publice.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=100&tip=drpciv&cat=b
A da, pietonilor angajaţi în traversarea drumului pe trecerea semnalizată şi aflaţi pe sensul lui de mers;
B nu, deoarece circulă pe un drum prioritar;
C da, atât pietonilor, cât şi vehiculelor care se apropie din sens opus şi care schimbă direcţia de mers spre stânga.
Explicație:
Chiar dacă te afli pe un drum cu prioritate, atunci când ajungi într-o intersecție unde există marcaj de trecere pentru pietoni, ai obligația să acorzi prioritate pietonilor angajați sau care intenționează clar să se angajeze pe trecere. Codul Rutier prevede clar că prioritatea de trecere se referă și la pietoni, nu doar la alte vehicule. Prin urmare, obligația de a opri pentru pietoni pe trecerile semnalizate este valabilă indiferent dacă ai sau nu prioritate față de alte vehicule. Practic, trebuie să reduci viteza în apropierea trecerilor pentru pietoni și să fii pregătit să oprești, pentru a le permite acestora să traverseze în siguranță. Acesta este atât un aspect legal, cât și unul de responsabilitate față de siguranța rutieră.
Chiar dacă te afli pe un drum cu prioritate, atunci când ajungi într-o intersecție unde există marcaj de trecere pentru pietoni, ai obligația să acorzi prioritate pietonilor angajați sau care intenționează clar să se angajeze pe trecere. Codul Rutier prevede clar că prioritatea de trecere se referă și la pietoni, nu doar la alte vehicule. Prin urmare, obligația de a opri pentru pietoni pe trecerile semnalizate este valabilă indiferent dacă ai sau nu prioritate față de alte vehicule. Practic, trebuie să reduci viteza în apropierea trecerilor pentru pietoni și să fii pregătit să oprești, pentru a le permite acestora să traverseze în siguranță. Acesta este atât un aspect legal, cât și unul de responsabilitate față de siguranța rutieră.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
19%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=949&tip=drpciv&cat=b
A se împing fragmentele osoase care au perforat pielea;
B se fixează focarul de fractură, pentru a preveni mişcarea fragmentelor osoase în timpul imobilizării membrului, în atele care să fie destul de lungi pentru a prinde articulaţia de deasupra şi cea de dedesubtul focarului de fractură;
C se imobilizează fractura cu feşe sterile.
Explicație:
În cazul fracturilor, primul ajutor constă în imobilizarea corectă a membrului afectat pentru a preveni mișcarea fragmentelor osoase, care poate agrava leziunea și provoca dureri sau complicații suplimentare. Această imobilizare se face cu atele suficient de lungi, astfel încât să cuprindă articulația de deasupra și cea de dedesubtul locului fracturii, asigurând stabilitatea zonei. Nu trebuie să împingi fragmentele osoase care au perforat pielea, deoarece acest lucru poate provoca hemoragii interne sau infecții grave. De asemenea, nu se folosesc feșe sterile pentru imobilizare, deoarece acestea nu oferă suportul rigid necesar. Fixarea corectă a fracturii ajută la calmarea durerii, previne complicațiile și facilitează transportul victimei către unitatea medicală pentru tratamentul adecvat.
În cazul fracturilor, primul ajutor constă în imobilizarea corectă a membrului afectat pentru a preveni mișcarea fragmentelor osoase, care poate agrava leziunea și provoca dureri sau complicații suplimentare. Această imobilizare se face cu atele suficient de lungi, astfel încât să cuprindă articulația de deasupra și cea de dedesubtul locului fracturii, asigurând stabilitatea zonei. Nu trebuie să împingi fragmentele osoase care au perforat pielea, deoarece acest lucru poate provoca hemoragii interne sau infecții grave. De asemenea, nu se folosesc feșe sterile pentru imobilizare, deoarece acestea nu oferă suportul rigid necesar. Fixarea corectă a fracturii ajută la calmarea durerii, previne complicațiile și facilitează transportul victimei către unitatea medicală pentru tratamentul adecvat.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=548&tip=drpciv&cat=b
A lanţuri pentru zăpadă;
B pneuri speciale sau lanţuri antiderapante;
C lopată şi nisip.
Explicație:
Pe un drum cu polei, aderența este extrem de redusă, iar riscul de derapaj crește foarte mult. Pentru a circula în condiții de siguranță, autoturismul trebuie echipat cu pneuri speciale de iarnă (anvelope de iarnă) sau cu lanțuri antiderapante, atunci când legea permite folosirea acestora pe sectorul de drum respectiv. Pneurile speciale au compoziție și profil adaptate pentru a oferi tracțiune maximă pe suprafețe alunecoase. Lanțurile antiderapante sunt utile mai ales în condiții extreme, unde pneurile de iarnă nu mai fac față singure, însă trebuie montate doar pe carosabil acoperit cu zăpadă sau polei, nu pe asfalt uscat, pentru a nu le deteriora. Utilizarea doar a lopeții și nisipului nu este suficientă pentru siguranța mersului pe polei. Fără aceste echipamente crește mult riscul de a pierde controlul autoturismului.
Pe un drum cu polei, aderența este extrem de redusă, iar riscul de derapaj crește foarte mult. Pentru a circula în condiții de siguranță, autoturismul trebuie echipat cu pneuri speciale de iarnă (anvelope de iarnă) sau cu lanțuri antiderapante, atunci când legea permite folosirea acestora pe sectorul de drum respectiv. Pneurile speciale au compoziție și profil adaptate pentru a oferi tracțiune maximă pe suprafețe alunecoase. Lanțurile antiderapante sunt utile mai ales în condiții extreme, unde pneurile de iarnă nu mai fac față singure, însă trebuie montate doar pe carosabil acoperit cu zăpadă sau polei, nu pe asfalt uscat, pentru a nu le deteriora. Utilizarea doar a lopeții și nisipului nu este suficientă pentru siguranța mersului pe polei. Fără aceste echipamente crește mult riscul de a pierde controlul autoturismului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=988&tip=drpciv&cat=b
A utilizarea climatizării numai în cazul traseelor scurte;
B utilizarea climatizării numai pe timp de noapte;
C utilizarea climatizării numai în situaţiile absolut necesare.
Explicație:
Pentru a conduce ecologic un autovehicul, este recomandat să folosești climatizarea doar în situațiile absolut necesare. Folosirea excesivă a climatizării crește consumul de combustibil și emisiile poluante ale mașinii, afectând mediul înconjurător și bugetul tău. Climatizarea funcționează printr-un compresor care consumă energie suplimentară de la motor, ceea ce duce la un consum mai mare de carburant. De aceea, trebuie să eviți utilizarea ei pe trasee lungi sau când nu este esențială, iar dacă este folosită, să setezi temperatura cât mai eficient. Folosirea ei doar când este cu adevărat necesar ajută la reducerea impactului negativ asupra mediului și menține costurile de exploatare ale autovehiculului mai mici. Astfel, conduci responsabil, protejând mediul și economisind resurse.
Pentru a conduce ecologic un autovehicul, este recomandat să folosești climatizarea doar în situațiile absolut necesare. Folosirea excesivă a climatizării crește consumul de combustibil și emisiile poluante ale mașinii, afectând mediul înconjurător și bugetul tău. Climatizarea funcționează printr-un compresor care consumă energie suplimentară de la motor, ceea ce duce la un consum mai mare de carburant. De aceea, trebuie să eviți utilizarea ei pe trasee lungi sau când nu este esențială, iar dacă este folosită, să setezi temperatura cât mai eficient. Folosirea ei doar când este cu adevărat necesar ajută la reducerea impactului negativ asupra mediului și menține costurile de exploatare ale autovehiculului mai mici. Astfel, conduci responsabil, protejând mediul și economisind resurse.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=617&tip=drpciv&cat=b
A folosirea motorului la relanti, în cazul în care staţionaţi mai mult timp în acelaşi loc;
B menţinerea unei viteze constante, de preferinţă medie;
C oprirea motorului în timp ce coborâţi o pantă, pentru a economisi carburant.
Explicație:
Pentru a conduce ecologic un autovehicul, cel mai important lucru este să menții o viteză constantă, de preferință medie, pentru că astfel motorul funcționează în regim optim de consum și poluarea este redusă la minim. Accelerările și frânările bruște consumă mult mai mult carburant și duc la emisii mai mari de noxe. Menținerea unei viteze constante te ajută să folosești energia produsă de motor cât mai eficient și să reduci uzura componentelor mașinii. Să lași motorul la relanti atunci când staționezi nu este recomandat, pentru că vei consuma carburant inutil și vei polua mediul fără niciun beneficiu. Oprirea motorului la coborârea unei pante este periculoasă și interzisă prin lege, deoarece pierzi controlul asupra servodirecției și a sistemului de frânare, ceea ce poate duce la accidente grave. Prin urmare, un stil de condus ecologic înseamnă să anticipezi traficul, să folosești corect treptele de viteză, să eviți opririle inutile și să menții o viteză constantă, ceea ce te ajută să economisești combustibil și să protejezi mediul.
Pentru a conduce ecologic un autovehicul, cel mai important lucru este să menții o viteză constantă, de preferință medie, pentru că astfel motorul funcționează în regim optim de consum și poluarea este redusă la minim. Accelerările și frânările bruște consumă mult mai mult carburant și duc la emisii mai mari de noxe. Menținerea unei viteze constante te ajută să folosești energia produsă de motor cât mai eficient și să reduci uzura componentelor mașinii. Să lași motorul la relanti atunci când staționezi nu este recomandat, pentru că vei consuma carburant inutil și vei polua mediul fără niciun beneficiu. Oprirea motorului la coborârea unei pante este periculoasă și interzisă prin lege, deoarece pierzi controlul asupra servodirecției și a sistemului de frânare, ceea ce poate duce la accidente grave. Prin urmare, un stil de condus ecologic înseamnă să anticipezi traficul, să folosești corect treptele de viteză, să eviți opririle inutile și să menții o viteză constantă, ceea ce te ajută să economisești combustibil și să protejezi mediul.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
38%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=403&tip=drpciv&cat=b
A să verificaţi o dată pe lună, la rece, presiunea din pneuri;
B să schimbaţi între ele pneurile, la aproximativ 10 000 km;
C să înlocuiţi pneurile la fiecare 1000 km.
Explicație:
Pentru a conduce ecologic, trebuie să te asiguri că presiunea din pneuri este verificată lunar, la rece, pentru că pneurile umflate corect reduc consumul de carburant și emisiile poluante. De asemenea, este recomandat să schimbi între ele pneurile la fiecare 10.000 km ca să se uzeze uniform și să aibă o durată de viață mai mare, ceea ce ajută la reducerea deșeurilor și a costurilor pe termen lung. Nu e nevoie să înlocuiești pneurile la fiecare 1.000 km, asta ar fi inutil și neeconomic. Aceste măsuri simple ajută atât mediul, cât și portofelul.
Pentru a conduce ecologic, trebuie să te asiguri că presiunea din pneuri este verificată lunar, la rece, pentru că pneurile umflate corect reduc consumul de carburant și emisiile poluante. De asemenea, este recomandat să schimbi între ele pneurile la fiecare 10.000 km ca să se uzeze uniform și să aibă o durată de viață mai mare, ceea ce ajută la reducerea deșeurilor și a costurilor pe termen lung. Nu e nevoie să înlocuiești pneurile la fiecare 1.000 km, asta ar fi inutil și neeconomic. Aceste măsuri simple ajută atât mediul, cât și portofelul.
Dificultate Întrebare: MEDIE
55%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3948&tip=drpciv&cat=b
A da;
B prin excepţie, nu se consideră depăşire în cazul bicicliştilor;
C nu.
Explicație:
Nu ai voie să treci peste linia continuă pentru a depăși bicicliștii, nici măcar dacă aceștia se deplasează mai încet. Legea interzice orice depășire cu încălcarea marcajului longitudinal continuu, indiferent de tipul vehiculului aflat în față. În plus, fiind o curbă la stânga cu vizibilitate redusă, riscul este și mai mare. Singura opțiune corectă este să rămâi în spatele bicicliștilor până când marcajul permite legal depășirea și există vizibilitate suficientă.
Nu ai voie să treci peste linia continuă pentru a depăși bicicliștii, nici măcar dacă aceștia se deplasează mai încet. Legea interzice orice depășire cu încălcarea marcajului longitudinal continuu, indiferent de tipul vehiculului aflat în față. În plus, fiind o curbă la stânga cu vizibilitate redusă, riscul este și mai mare. Singura opțiune corectă este să rămâi în spatele bicicliștilor până când marcajul permite legal depășirea și există vizibilitate suficientă.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%