https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=388&tip=drpciv&cat=b
A pe sectoarele de drum unde depăşirea este interzisă;
B în zona de acţiune a indicatorului „Staţionarea interzisă”;
C în dreptul căilor de acces care deservesc proprietăţile alăturate drumurilor publice.
Explicație:
Oprirea este interzisă pe sectoarele de drum unde depășirea este interzisă. Asta înseamnă că, dacă oprești într-o astfel de zonă, blochezi vizibilitatea și pui în pericol circulația, pentru că ceilalți șoferi nu te pot depăși legal și în siguranță. De obicei, aceste sectoare sunt semnalizate prin indicatoare sau marcaje și includ curbe periculoase, vârfuri de rampă sau alte locuri unde manevrarea autovehiculului este dificilă.
Oprirea este interzisă pe sectoarele de drum unde depășirea este interzisă. Asta înseamnă că, dacă oprești într-o astfel de zonă, blochezi vizibilitatea și pui în pericol circulația, pentru că ceilalți șoferi nu te pot depăși legal și în siguranță. De obicei, aceste sectoare sunt semnalizate prin indicatoare sau marcaje și includ curbe periculoase, vârfuri de rampă sau alte locuri unde manevrarea autovehiculului este dificilă.
Dificultate Întrebare: GREA
67%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=188&tip=drpciv&cat=b
A la mai puţin de 25 m de colţul unei intersecţii;
B în zona de acţiune a indicatorului „Staţionarea interzisă”;
C în curbe şi pe sectoarele de drum cu vizibilitate redusă sub 50 m.
Explicație:
Oprirea este interzisă la mai puțin de 25 de metri de colțul unei intersecții, deoarece în această zonă orice vehicul oprit reduce vizibilitatea pentru ceilalți participanți la trafic, poate bloca ieșirea din intersecție și crește riscul de accidente. De asemenea, oprirea este interzisă în curbe și pe sectoarele de drum cu vizibilitate redusă sub 50 de metri, deoarece șoferii care vin din sens opus sau din spate nu te pot observa la timp pentru a opri sau a evita o coliziune. Aceste reguli sunt gândite pentru a asigura vizibilitatea și siguranța în zonele critice ale drumului, unde orice oprire neașteptată poate avea consecințe grave. În schimb, în zona de acțiune a indicatorului „Staționarea interzisă” ai voie să oprești pentru scurt timp, doar staționarea fiind interzisă, nu și oprirea de scurtă durată.
Oprirea este interzisă la mai puțin de 25 de metri de colțul unei intersecții, deoarece în această zonă orice vehicul oprit reduce vizibilitatea pentru ceilalți participanți la trafic, poate bloca ieșirea din intersecție și crește riscul de accidente. De asemenea, oprirea este interzisă în curbe și pe sectoarele de drum cu vizibilitate redusă sub 50 de metri, deoarece șoferii care vin din sens opus sau din spate nu te pot observa la timp pentru a opri sau a evita o coliziune. Aceste reguli sunt gândite pentru a asigura vizibilitatea și siguranța în zonele critice ale drumului, unde orice oprire neașteptată poate avea consecințe grave. În schimb, în zona de acțiune a indicatorului „Staționarea interzisă” ai voie să oprești pentru scurt timp, doar staționarea fiind interzisă, nu și oprirea de scurtă durată.
Regulamentul Rutier
Art. 142 - Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
d) în curbe şi în alte locuri cu vizibilitate redusă sub 50 m;
f) în intersectii, inclusiv cele cu circulatie în sens giratoriu, precum si în zona de preselectie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanta mai mica de 25 m de coltul intersectiei;
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art. 63
(1) Se consideră oprire imobilizarea voluntară a unui vehicul pe drumul public, pe o durată de cel mult 5 minute. Peste aceasta durată, imobilizarea se consideră staţionare.
(5) Vehiculul oprit sau staţionat pe partea carosabilă trebuie aşezat lângă şi în paralel cu marginea acesteia, pe un singur rând, dacă printr-un alt mijloc de semnalizare nu se dispune altfel. Motocicletele fără ataş, mopedele şi bicicletele pot fi oprite sau staţionate şi câte două, una lângă alta.
Art. 142 - Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
d) în curbe şi în alte locuri cu vizibilitate redusă sub 50 m;
f) în intersectii, inclusiv cele cu circulatie în sens giratoriu, precum si în zona de preselectie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanta mai mica de 25 m de coltul intersectiei;
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art. 63
(1) Se consideră oprire imobilizarea voluntară a unui vehicul pe drumul public, pe o durată de cel mult 5 minute. Peste aceasta durată, imobilizarea se consideră staţionare.
(5) Vehiculul oprit sau staţionat pe partea carosabilă trebuie aşezat lângă şi în paralel cu marginea acesteia, pe un singur rând, dacă printr-un alt mijloc de semnalizare nu se dispune altfel. Motocicletele fără ataş, mopedele şi bicicletele pot fi oprite sau staţionate şi câte două, una lângă alta.
Dificultate Întrebare: MEDIE
57%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3971&tip=drpciv&cat=b
A în zona de acţiune a indicatorului „Drum îngustat”;
B în zona de acţiune a indicatoarelor care interzic depăşirea;
C în dreptul altui vehicul staţionat, dacă prin aceasta se stânjeneşte circulaţia a două vehicule venind din sensuri opuse.
Explicație:
Oprirea este interzisă în toate cele trei situații menționate pentru că fiecare implică riscuri sau îngreunează circulația altor participanți la trafic. În zona de acțiune a indicatorului „Drum îngustat” nu ai voie să oprești, deoarece spațiul de circulație devine redus, iar oprirea unui vehicul ar bloca și mai mult drumul, crescând riscul de accidente sau ambuteiaje. În zona indicatoarelor care interzic depășirea, oprirea ar crea obstacole suplimentare, făcând imposibilă depășirea legală, chiar și atunci când ar fi nevoie de evitarea unui pericol. Dacă oprești în dreptul altui vehicul deja staționat și blochezi circulația a două vehicule din sensuri opuse, creezi blocaje și pui în pericol siguranța traficului. De aceea, legea interzice oprirea în toate aceste situații pentru a asigura fluiditatea și siguranța circulației pe drumurile publice.
Oprirea este interzisă în toate cele trei situații menționate pentru că fiecare implică riscuri sau îngreunează circulația altor participanți la trafic. În zona de acțiune a indicatorului „Drum îngustat” nu ai voie să oprești, deoarece spațiul de circulație devine redus, iar oprirea unui vehicul ar bloca și mai mult drumul, crescând riscul de accidente sau ambuteiaje. În zona indicatoarelor care interzic depășirea, oprirea ar crea obstacole suplimentare, făcând imposibilă depășirea legală, chiar și atunci când ar fi nevoie de evitarea unui pericol. Dacă oprești în dreptul altui vehicul deja staționat și blochezi circulația a două vehicule din sensuri opuse, creezi blocaje și pui în pericol siguranța traficului. De aceea, legea interzice oprirea în toate aceste situații pentru a asigura fluiditatea și siguranța circulației pe drumurile publice.
Dificultate Întrebare: GREA
73%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=583&tip=drpciv&cat=b
A în zona în care este instalat indicatorul „Staţionarea interzisă”;
B în zona indicatorului „Depăşirea interzisă”;
C în dreptul căilor de acces care deservesc proprietăţile alăturate drumurilor publice.
Explicație:
Oprirea este interzisă în zona indicatorului „Depășirea interzisă” pentru că o mașină oprită acolo poate bloca vizibilitatea sau banda de mers și îi poate obliga pe ceilalți șoferi să depășească, ceea ce ar încălca interdicția și ar crea un pericol real de accident, mai ales pe drumuri înguste sau cu vizibilitate redusă. Indicatorul „Depășirea interzisă” nu se referă doar la interzicerea manevrei de depășire, ci și la faptul că sectorul de drum respectiv trebuie să rămână liber pentru ca traficul să fie sigur și fluent. Dacă cineva oprește în acea zonă, ceilalți participanți la trafic ar fi forțați să iasă pe contrasens, exact acolo unde legea vrea să evite astfel de situații riscante. În zona indicatorului „Staționarea interzisă”, ai voie să oprești scurt, dar nu să lași mașina parcată. Cât despre accesul către proprietăți, este interzis să blochezi intrarea, dar întrebarea de față se referă strict la oprirea în zona unui indicator rutier. Regula este gândită să prevină accidentele și blocajele acolo unde drumul nu permite depășiri sau manevre suplimentare.
Oprirea este interzisă în zona indicatorului „Depășirea interzisă” pentru că o mașină oprită acolo poate bloca vizibilitatea sau banda de mers și îi poate obliga pe ceilalți șoferi să depășească, ceea ce ar încălca interdicția și ar crea un pericol real de accident, mai ales pe drumuri înguste sau cu vizibilitate redusă. Indicatorul „Depășirea interzisă” nu se referă doar la interzicerea manevrei de depășire, ci și la faptul că sectorul de drum respectiv trebuie să rămână liber pentru ca traficul să fie sigur și fluent. Dacă cineva oprește în acea zonă, ceilalți participanți la trafic ar fi forțați să iasă pe contrasens, exact acolo unde legea vrea să evite astfel de situații riscante. În zona indicatorului „Staționarea interzisă”, ai voie să oprești scurt, dar nu să lași mașina parcată. Cât despre accesul către proprietăți, este interzis să blochezi intrarea, dar întrebarea de față se referă strict la oprirea în zona unui indicator rutier. Regula este gândită să prevină accidentele și blocajele acolo unde drumul nu permite depășiri sau manevre suplimentare.
Dificultate Întrebare: GREA
62%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=851&tip=drpciv&cat=b
A la mai puţin de 50 m de colţul intersecţiei;
B în locul în care se împiedică vizibilitatea unui semnal luminos;
C în curbe cu vizibilitatea sub 100 m.
Explicație:
Oprirea este interzisă în orice loc unde se împiedică vizibilitatea unui semnal luminos, deoarece un vehicul oprit în astfel de condiții poate bloca vederea șoferilor asupra semafoarelor și poate produce confuzii sau accidente. Dacă alți conducători nu văd semnalele luminoase, nu mai pot respecta indicațiile acestora, ceea ce poate duce la încălcări ale regulilor de circulație, blocaje sau ciocniri. Această regulă este esențială pentru siguranța tuturor participanților la trafic, mai ales în zonele aglomerate sau la intersecții, unde semafoarele reglează fluxul de mașini și pietoni. Indiferent de durata opririi, nu ai voie să oprești într-un loc unde ar putea fi acoperit sau ascuns un semnal luminos față de ceilalți participanți la trafic.
Oprirea este interzisă în orice loc unde se împiedică vizibilitatea unui semnal luminos, deoarece un vehicul oprit în astfel de condiții poate bloca vederea șoferilor asupra semafoarelor și poate produce confuzii sau accidente. Dacă alți conducători nu văd semnalele luminoase, nu mai pot respecta indicațiile acestora, ceea ce poate duce la încălcări ale regulilor de circulație, blocaje sau ciocniri. Această regulă este esențială pentru siguranța tuturor participanților la trafic, mai ales în zonele aglomerate sau la intersecții, unde semafoarele reglează fluxul de mașini și pietoni. Indiferent de durata opririi, nu ai voie să oprești într-un loc unde ar putea fi acoperit sau ascuns un semnal luminos față de ceilalți participanți la trafic.
Regulament - Articolul 142
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
d) în curbe şi în alte locuri cu vizibilitate redusă sub 50 m;
f) în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mica de 25 m de coltul intersecţiei;
i) în locul în care se împiedică vizibilitatea asupra unui indicator sau semnal luminos;
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
d) în curbe şi în alte locuri cu vizibilitate redusă sub 50 m;
f) în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mica de 25 m de coltul intersecţiei;
i) în locul în care se împiedică vizibilitatea asupra unui indicator sau semnal luminos;
Dificultate Întrebare: MEDIE
45%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=742&tip=drpciv&cat=b
A la o distanţă mai mică de 25 m de colţul intersecţiei;
B pe drumul cu sens unic;
C la o distanţă de 5 m în spatele ultimului vagon de tramvai oprit în staţia fără refugiu pentru pietoni.
Explicație:
Oprirea este interzisă la mai puțin de 25 de metri de colțul intersecției pentru că un autovehicul oprit prea aproape de intersecție reduce vizibilitatea pentru ceilalți șoferi și poate bloca manevrele de viraj sau de traversare a intersecției. Dacă lași mașina oprită aproape de colț, ceilalți participanți la trafic nu văd clar cine vine din lateral, există risc crescut de accidente și de ambuteiaje, mai ales pe străzile înguste. Regulamentul impune această distanță ca să asigure vizibilitate și spațiu de manevră în orice intersecție. Pe drumurile cu sens unic oprirea este permisă, dacă nu există alte restricții, iar în spatele tramvaiului oprit fără refugiu pentru pietoni, legea impune o distanță mai mare pentru staționare, nu doar 5 metri, tocmai pentru siguranța pietonilor care urcă sau coboară din tramvai. Reține că oprirea la mai puțin de 25 de metri de colțul intersecției blochează traficul și crește riscul de accidente, de aceea este interzisă.
Oprirea este interzisă la mai puțin de 25 de metri de colțul intersecției pentru că un autovehicul oprit prea aproape de intersecție reduce vizibilitatea pentru ceilalți șoferi și poate bloca manevrele de viraj sau de traversare a intersecției. Dacă lași mașina oprită aproape de colț, ceilalți participanți la trafic nu văd clar cine vine din lateral, există risc crescut de accidente și de ambuteiaje, mai ales pe străzile înguste. Regulamentul impune această distanță ca să asigure vizibilitate și spațiu de manevră în orice intersecție. Pe drumurile cu sens unic oprirea este permisă, dacă nu există alte restricții, iar în spatele tramvaiului oprit fără refugiu pentru pietoni, legea impune o distanță mai mare pentru staționare, nu doar 5 metri, tocmai pentru siguranța pietonilor care urcă sau coboară din tramvai. Reține că oprirea la mai puțin de 25 de metri de colțul intersecției blochează traficul și crește riscul de accidente, de aceea este interzisă.
Regulamentul Rutier
Art. 142
Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
f) în intersectii, inclusiv cele cu circulatie în sens giratoriu, precum si în zona de preselectie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanta mai mica de 25 m de coltul intersectiei;
Art. 142
Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
f) în intersectii, inclusiv cele cu circulatie în sens giratoriu, precum si în zona de preselectie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanta mai mica de 25 m de coltul intersectiei;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
35%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=198&tip=drpciv&cat=b
A în dreptul rănii;
B deasupra rănii;
C sub rană.
Explicație:
În cazul unei hemoragii puternice, cea mai eficientă metodă de oprire temporară este aplicarea unui garou, adică legarea strânsă a membrului deasupra rănii, între rană și inimă. Acest lucru oprește circulația sângelui către zona afectată, prevenind pierderea de sânge care poate pune viața în pericol. Totuși, această manevră trebuie folosită doar în cazuri grave, când sângerarea nu poate fi controlată prin alte metode, deoarece legarea strânsă pe o perioadă lungă poate provoca leziuni permanente. Este important ca garoul să fie aplicat corect, iar timpul de aplicare să fie notat, pentru ca personalul medical să poată interveni cât mai repede. Din punct de vedere legal, instruirea pentru acordarea primului ajutor este obligatorie pentru șoferi, iar dotarea cu trusă medicală omologată face parte din prevederile Codului Rutier. Astfel, legarea strânsă a brațului, deci oprirea sângerării printr-un garou, se folosește doar pentru hemoragii grave, când alte metode nu funcționează și doar pe durata transportului la spital. Reține, nu se aplică garoul decât în situații de urgență, ca ultimă soluție!
În cazul unei hemoragii puternice, cea mai eficientă metodă de oprire temporară este aplicarea unui garou, adică legarea strânsă a membrului deasupra rănii, între rană și inimă. Acest lucru oprește circulația sângelui către zona afectată, prevenind pierderea de sânge care poate pune viața în pericol. Totuși, această manevră trebuie folosită doar în cazuri grave, când sângerarea nu poate fi controlată prin alte metode, deoarece legarea strânsă pe o perioadă lungă poate provoca leziuni permanente. Este important ca garoul să fie aplicat corect, iar timpul de aplicare să fie notat, pentru ca personalul medical să poată interveni cât mai repede. Din punct de vedere legal, instruirea pentru acordarea primului ajutor este obligatorie pentru șoferi, iar dotarea cu trusă medicală omologată face parte din prevederile Codului Rutier. Astfel, legarea strânsă a brațului, deci oprirea sângerării printr-un garou, se folosește doar pentru hemoragii grave, când alte metode nu funcționează și doar pe durata transportului la spital. Reține, nu se aplică garoul decât în situații de urgență, ca ultimă soluție!
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=477&tip=drpciv&cat=b
A pe partea carosabilă a drumurilor naţionale;
B în zona de acţiune a indicatorului „Oprirea interzisă”, până la prima intersecţie;
C în dreptul căilor de acces care deservesc proprietăţile alăturate drumurilor publice.
Explicație:
Oprirea vehiculelor este interzisă în zona de acțiune a indicatorului „Oprirea interzisă”, până la prima intersecție. Acest indicator are putere legală și impune interdicția absolută de a opri vehiculul pe partea carosabilă sau pe acostament, indiferent de motiv, pe toată distanța cuprinsă între indicator și prima intersecție după acesta. Scopul acestei reguli este să asigure fluiditatea și siguranța traficului în zonele aglomerate, periculoase sau unde oprirea poate bloca accesul altor vehicule. Indicatorul are prioritate față de orice altă regulă privind oprirea, iar nerespectarea lui se sancționează cu amendă și puncte de penalizare. În celelalte situații menționate, oprirea nu este interzisă prin lege, dar poate fi restricționată prin alte reguli locale sau marcaje.
Oprirea vehiculelor este interzisă în zona de acțiune a indicatorului „Oprirea interzisă”, până la prima intersecție. Acest indicator are putere legală și impune interdicția absolută de a opri vehiculul pe partea carosabilă sau pe acostament, indiferent de motiv, pe toată distanța cuprinsă între indicator și prima intersecție după acesta. Scopul acestei reguli este să asigure fluiditatea și siguranța traficului în zonele aglomerate, periculoase sau unde oprirea poate bloca accesul altor vehicule. Indicatorul are prioritate față de orice altă regulă privind oprirea, iar nerespectarea lui se sancționează cu amendă și puncte de penalizare. În celelalte situații menționate, oprirea nu este interzisă prin lege, dar poate fi restricționată prin alte reguli locale sau marcaje.
Dificultate Întrebare: MEDIE
48%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=834&tip=drpciv&cat=b
A în zona de acţiune a indicatorului „Staţionarea interzisă”;
B în curbe şi în alte locuri unde vizibilitatea este redusă sub 100 m;
C în intersecţiile cu sens giratoriu.
Explicație:
Oprirea voluntară a unui vehicul este interzisă în intersecțiile cu sens giratoriu, deoarece oprirea în astfel de locuri ar bloca circulația și ar crea pericole pentru toți participanții la trafic. Sensul giratoriu este conceput pentru a asigura fluența traficului și orice oprire voluntară în interiorul acestuia poate provoca ambuteiaje, accidente sau blocaje. Regulamentul interzice oprirea și staționarea în intersecții, pe trecerile de pietoni și în sensurile giratorii, tocmai pentru ca circulația să nu fie perturbată și vizibilitatea să nu fie obstrucționată. În schimb, în zona indicatorului „Staționarea interzisă” nu este interzisă și oprirea, ci doar staționarea, iar în curbe și în alte locuri cu vizibilitate redusă sub 100 metri oprirea nu este interzisă dacă nu există alte restricții, însă staționarea este.
Oprirea voluntară a unui vehicul este interzisă în intersecțiile cu sens giratoriu, deoarece oprirea în astfel de locuri ar bloca circulația și ar crea pericole pentru toți participanții la trafic. Sensul giratoriu este conceput pentru a asigura fluența traficului și orice oprire voluntară în interiorul acestuia poate provoca ambuteiaje, accidente sau blocaje. Regulamentul interzice oprirea și staționarea în intersecții, pe trecerile de pietoni și în sensurile giratorii, tocmai pentru ca circulația să nu fie perturbată și vizibilitatea să nu fie obstrucționată. În schimb, în zona indicatorului „Staționarea interzisă” nu este interzisă și oprirea, ci doar staționarea, iar în curbe și în alte locuri cu vizibilitate redusă sub 100 metri oprirea nu este interzisă dacă nu există alte restricții, însă staționarea este.
OUG - Articolul 63
(1) Se consideră oprire imobilizarea voluntară a unui vehicul pe drumul public, pe o durată de cel mult 5 minute. Peste aceasta durată, imobilizarea se consideră staţionare.
Regulament - Articolul 142
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
a) în zona de acţiune a indicatorului "Oprirea interzisă";
b) pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă şi la o distanţă mai mica de 50 m înainte şi după acestea;
c) pe poduri, pe şi sub pasaje denivelate, precum şi pe viaducte;
d) în curbe şi în alte locuri cu vizibilitate redusă sub 50 m;
e) pe trecerile pentru pietoni ori la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;;
f) în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mica de 25 m de coltul intersecţiei;
g) în staţiile mijloacelor de transport public de persoane, precum şi la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;
h) în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabilă, dacă prin aceasta se stânjeneşte circulaţia a două vehicule venind din sensuri opuse, precum şi în dreptul marcajului continuu, în cazul în care conducătorii celorlalte vehicule care circulă în acelaşi sens ar fi obligaţi, din această cauza, să treacă peste acest marcaj;
i) în locul în care se împiedică vizibilitatea asupra unui indicator sau semnal luminos;
j) pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificaţiile "Drum îngustat", "Prioritate pentru circulaţia din sens invers" sau "Prioritate faţă de circulaţia din sens invers";
k) pe pistele obligatorii pentru pietoni sau pentru pietoni şi biciclete ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;
l) pe platforma caii ferate industriale sau de tramvai ori la mai puţin de 50 m de acestea, dacă circulaţia vehiculelor pe sine ar putea fi stânjenită sau împiedicată;
m) pe partea carosabilă a autostrăzilor, a drumurilor expres şi a celor naţionale europene (E);
n) pe trotuar, cu excepţia situaţiei în care administratorul drumului public a executat amenajări care respectă prevederile art. 144 alin. (2) şi (3);
o) pe pistele pentru biciclete;
p) în locurile unde este interzisă depăşirea.
(1) Se consideră oprire imobilizarea voluntară a unui vehicul pe drumul public, pe o durată de cel mult 5 minute. Peste aceasta durată, imobilizarea se consideră staţionare.
Regulament - Articolul 142
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
a) în zona de acţiune a indicatorului "Oprirea interzisă";
b) pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă şi la o distanţă mai mica de 50 m înainte şi după acestea;
c) pe poduri, pe şi sub pasaje denivelate, precum şi pe viaducte;
d) în curbe şi în alte locuri cu vizibilitate redusă sub 50 m;
e) pe trecerile pentru pietoni ori la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;;
f) în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mica de 25 m de coltul intersecţiei;
g) în staţiile mijloacelor de transport public de persoane, precum şi la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;
h) în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabilă, dacă prin aceasta se stânjeneşte circulaţia a două vehicule venind din sensuri opuse, precum şi în dreptul marcajului continuu, în cazul în care conducătorii celorlalte vehicule care circulă în acelaşi sens ar fi obligaţi, din această cauza, să treacă peste acest marcaj;
i) în locul în care se împiedică vizibilitatea asupra unui indicator sau semnal luminos;
j) pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificaţiile "Drum îngustat", "Prioritate pentru circulaţia din sens invers" sau "Prioritate faţă de circulaţia din sens invers";
k) pe pistele obligatorii pentru pietoni sau pentru pietoni şi biciclete ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;
l) pe platforma caii ferate industriale sau de tramvai ori la mai puţin de 50 m de acestea, dacă circulaţia vehiculelor pe sine ar putea fi stânjenită sau împiedicată;
m) pe partea carosabilă a autostrăzilor, a drumurilor expres şi a celor naţionale europene (E);
n) pe trotuar, cu excepţia situaţiei în care administratorul drumului public a executat amenajări care respectă prevederile art. 144 alin. (2) şi (3);
o) pe pistele pentru biciclete;
p) în locurile unde este interzisă depăşirea.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
37%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=582&tip=drpciv&cat=b
A pe drumurile cu un singur sens de circulaţie;
B pe drumurile cu o lăţime mai mică de 6 m;
C în locurile unde s-ar împiedica observarea unui indicator sau a unui semnal luminos.
Explicație:
Este interzis să oprești mașina în orice loc unde prin prezența ei blochezi sau limitezi vizibilitatea asupra unui indicator rutier sau a unui semafor. Regulile sunt clare: toate semnele și semnalele de circulație trebuie să fie vizibile permanent pentru toți șoferii, ca să poată lua decizii corecte și la timp. Dacă lași mașina chiar lângă sau sub un indicator Stop, Cedează trecerea, sau lângă un semafor, șoferii din spatele tău sau de pe celelalte direcții nu mai pot vedea semnalizarea și pot intra în intersecție fără să știe care este regula, ceea ce crește riscul de accidente. Nu contează dacă drumul are un singur sens sau este mai îngust de șase metri; regula aceasta privește siguranța tuturor participanților la trafic. De exemplu, dacă oprești lângă un indicator de trecere pentru pietoni și îl blochezi cu mașina, pietonii pot fi puși în pericol, iar șoferii nu vor ști să reducă viteza. De aceea, este obligatoriu să eviți oprirea în orice loc care poate ascunde sau obtura un indicator sau un semafor, indiferent de lățimea sau sensul drumului.
Este interzis să oprești mașina în orice loc unde prin prezența ei blochezi sau limitezi vizibilitatea asupra unui indicator rutier sau a unui semafor. Regulile sunt clare: toate semnele și semnalele de circulație trebuie să fie vizibile permanent pentru toți șoferii, ca să poată lua decizii corecte și la timp. Dacă lași mașina chiar lângă sau sub un indicator Stop, Cedează trecerea, sau lângă un semafor, șoferii din spatele tău sau de pe celelalte direcții nu mai pot vedea semnalizarea și pot intra în intersecție fără să știe care este regula, ceea ce crește riscul de accidente. Nu contează dacă drumul are un singur sens sau este mai îngust de șase metri; regula aceasta privește siguranța tuturor participanților la trafic. De exemplu, dacă oprești lângă un indicator de trecere pentru pietoni și îl blochezi cu mașina, pietonii pot fi puși în pericol, iar șoferii nu vor ști să reducă viteza. De aceea, este obligatoriu să eviți oprirea în orice loc care poate ascunde sau obtura un indicator sau un semafor, indiferent de lățimea sau sensul drumului.
Regulamentul Rutier
Articolul 142 - Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
i) în locul în care se împiedică vizibilitatea asupra unui indicator sau semnal luminos;
Articolul 142 - Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
i) în locul în care se împiedică vizibilitatea asupra unui indicator sau semnal luminos;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
28%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=847&tip=drpciv&cat=b
A pe drumurile cu sens unic;
B în zonele rezidenţiale semnalizate ca atare;
C la mai puţin de 25 m înainte şi după staţiile mijloacelor de transport public de persoane.
Explicație:
Oprirea voluntară a vehiculelor este interzisă la mai puțin de 25 metri înainte și după stațiile mijloacelor de transport public de persoane, pentru a nu bloca accesul sau vizibilitatea autobuzelor, troleibuzelor sau tramvaielor la stație. Această regulă permite mijloacelor de transport să oprească în siguranță și să poată efectua manevre de plecare sau sosire fără a fi împiedicate de alte vehicule. Dacă oprești în această zonă, riști să creezi blocaje, să pui în pericol siguranța pasagerilor care urcă sau coboară și să fii sancționat contravențional. Oprirea nu este interzisă în mod general pe drumurile cu sens unic sau în zonele rezidențiale, ci doar dacă există alte semne sau reguli specifice. Scopul restricției este fluidizarea traficului și siguranța călătorilor.
Oprirea voluntară a vehiculelor este interzisă la mai puțin de 25 metri înainte și după stațiile mijloacelor de transport public de persoane, pentru a nu bloca accesul sau vizibilitatea autobuzelor, troleibuzelor sau tramvaielor la stație. Această regulă permite mijloacelor de transport să oprească în siguranță și să poată efectua manevre de plecare sau sosire fără a fi împiedicate de alte vehicule. Dacă oprești în această zonă, riști să creezi blocaje, să pui în pericol siguranța pasagerilor care urcă sau coboară și să fii sancționat contravențional. Oprirea nu este interzisă în mod general pe drumurile cu sens unic sau în zonele rezidențiale, ci doar dacă există alte semne sau reguli specifice. Scopul restricției este fluidizarea traficului și siguranța călătorilor.
Regulament - Articolul 141
(4) În localităţi, pe drumurile cu sens unic, oprirea sau staţionarea voluntară a vehiculelor este permisă şi pe partea stânga, dacă rămâne liberă cel puţin o bandă de circulaţie.
Regulament - Articolul 142
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
g) în staţiile mijloacelor de transport public de persoane, precum şi la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;
(4) În localităţi, pe drumurile cu sens unic, oprirea sau staţionarea voluntară a vehiculelor este permisă şi pe partea stânga, dacă rămâne liberă cel puţin o bandă de circulaţie.
Regulament - Articolul 142
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
g) în staţiile mijloacelor de transport public de persoane, precum şi la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
38%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=732&tip=drpciv&cat=b
A pe platforma căii ferate sau de tramvai, dacă prin aceasta este stânjenită circulaţia vehiculelor pe şine;
B la mai puţin de 50 m de trecerile pentru pietoni;
C la o distanţă mai mică de 150 m de trecerea la nivel cu calea ferată.
Explicație:
Oprirea voluntară a vehiculului este interzisă pe platforma căii ferate sau a tramvaiului dacă această oprire împiedică circulația vehiculelor care circulă pe șine. Aceasta este o regulă esențială pentru siguranța traficului și prevenirea blocajelor care pot duce la accidente grave. Platforma căii ferate și cea a tramvaiului sunt spații dedicate circulației acestor vehicule, iar oprirea altor autovehicule pe aceste zone poate bloca trenul sau tramvaiul, provocând întârzieri și situații periculoase. Interdicția nu se aplică automat la o distanță fixă de la trecerile pentru pietoni sau trecerile la nivel cu calea ferată, ci se bazează pe faptul că oprirea să nu stânjenească circulația vehiculelor pe șine. Astfel, este important să nu oprești niciodată pe aceste platforme și să acorzi prioritate trenurilor și tramvaielor pentru a asigura un trafic sigur și fluid. Respectând această regulă, previi accidentele și contribuie la un trafic organizat și eficient.
Oprirea voluntară a vehiculului este interzisă pe platforma căii ferate sau a tramvaiului dacă această oprire împiedică circulația vehiculelor care circulă pe șine. Aceasta este o regulă esențială pentru siguranța traficului și prevenirea blocajelor care pot duce la accidente grave. Platforma căii ferate și cea a tramvaiului sunt spații dedicate circulației acestor vehicule, iar oprirea altor autovehicule pe aceste zone poate bloca trenul sau tramvaiul, provocând întârzieri și situații periculoase. Interdicția nu se aplică automat la o distanță fixă de la trecerile pentru pietoni sau trecerile la nivel cu calea ferată, ci se bazează pe faptul că oprirea să nu stânjenească circulația vehiculelor pe șine. Astfel, este important să nu oprești niciodată pe aceste platforme și să acorzi prioritate trenurilor și tramvaielor pentru a asigura un trafic sigur și fluid. Respectând această regulă, previi accidentele și contribuie la un trafic organizat și eficient.
Regulamentul Rutier
Art. 142 - Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
l) pe platforma caii ferate industriale sau de tramvai ori la mai putin de 50 m de acestea, daca circulatia vehiculelor pe sine ar putea fi stânjenita sau împiedicata;
Art. 142 - Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
l) pe platforma caii ferate industriale sau de tramvai ori la mai putin de 50 m de acestea, daca circulatia vehiculelor pe sine ar putea fi stânjenita sau împiedicata;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
25%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3741&tip=drpciv&cat=b
A a indicatorului 1;
B a indicatorului 2
C a tuturor celor trei indicatoare.
Explicație:
Oprirea voluntară este interzisă în raza de acțiune a indicatorului 1, care marchează trecerea pentru pietoni. Este interzis să oprești mașina pe sau la mai puțin de 25 de metri înainte de trecerea de pietoni, ca să nu blochezi vizibilitatea și să nu pui în pericol traversarea pietonilor. Celelalte două indicatoare nu au legătură cu interdicția opririi. Indicatorul 2 interzice accesul pietonilor, iar indicatorul 3 arată că acel sector de drum este destinat exclusiv pietonilor, dar nu vizează oprirea vehiculelor.
Oprirea voluntară este interzisă în raza de acțiune a indicatorului 1, care marchează trecerea pentru pietoni. Este interzis să oprești mașina pe sau la mai puțin de 25 de metri înainte de trecerea de pietoni, ca să nu blochezi vizibilitatea și să nu pui în pericol traversarea pietonilor. Celelalte două indicatoare nu au legătură cu interdicția opririi. Indicatorul 2 interzice accesul pietonilor, iar indicatorul 3 arată că acel sector de drum este destinat exclusiv pietonilor, dar nu vizează oprirea vehiculelor.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
34%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=560&tip=drpciv&cat=b
A în intersecţii;
B pe drumurile cu prioritate;
C pe sectoarele de drum neiluminate.
Explicație:
Oprirea voluntară este interzisă în intersecții, indiferent dacă acestea sunt dirijate sau nedirijate. Motivul este că oprirea în intersecție poate bloca circulația și poate crea situații periculoase pentru ceilalți participanți la trafic. În plus, staționarea sau oprirea într-o intersecție reduce vizibilitatea și poate împiedica efectuarea manevrelor în siguranță de către alte vehicule. Această interdicție se aplică inclusiv pe raza intersecțiilor, adică în zona cuprinsă între colțurile acestora, nu doar în centrul lor.
Oprirea voluntară este interzisă în intersecții, indiferent dacă acestea sunt dirijate sau nedirijate. Motivul este că oprirea în intersecție poate bloca circulația și poate crea situații periculoase pentru ceilalți participanți la trafic. În plus, staționarea sau oprirea într-o intersecție reduce vizibilitatea și poate împiedica efectuarea manevrelor în siguranță de către alte vehicule. Această interdicție se aplică inclusiv pe raza intersecțiilor, adică în zona cuprinsă între colțurile acestora, nu doar în centrul lor.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=376&tip=drpciv&cat=b
A o poziţie cât mai comodă;
B o poziţie care să permită o bună respiraţie;
C o poziţie comodă pentru transport.
Explicație:
Atunci când avem o victimă a unui accident rutier, este important să știm că, până la sosirea ambulanței sau la transportarea către spital, aceasta trebuie plasată într-o poziție care să prevină agravarea stării ei. Legea prevede că, dacă victima este conștientă și nu are leziuni grave la coloană vertebrală, torace sau abdomen, putem să o așezăm în poziția de așteptare, numită și poziția laterală de siguranță. Această poziție asigură că victima poate respira corect și previne înecarea cu propria salivă, sânge sau vărsături, în caz că își pierde cunoștința. În schimb, dacă bănuim că victima are leziuni la coloană sau la cap, nu trebuie să o mișcăm, deoarece orice mobilizare greșită îi poate agrava rănile. Deci, poziția de așteptare este laterală, doar dacă nu există suspiciuni de traumatisme grave la cap, coloană, torace sau abdomen, și are rolul principal de a menține căile respiratorii libere și de a preveni complicațiile până la intervenția medicilor.
Atunci când avem o victimă a unui accident rutier, este important să știm că, până la sosirea ambulanței sau la transportarea către spital, aceasta trebuie plasată într-o poziție care să prevină agravarea stării ei. Legea prevede că, dacă victima este conștientă și nu are leziuni grave la coloană vertebrală, torace sau abdomen, putem să o așezăm în poziția de așteptare, numită și poziția laterală de siguranță. Această poziție asigură că victima poate respira corect și previne înecarea cu propria salivă, sânge sau vărsături, în caz că își pierde cunoștința. În schimb, dacă bănuim că victima are leziuni la coloană sau la cap, nu trebuie să o mișcăm, deoarece orice mobilizare greșită îi poate agrava rănile. Deci, poziția de așteptare este laterală, doar dacă nu există suspiciuni de traumatisme grave la cap, coloană, torace sau abdomen, și are rolul principal de a menține căile respiratorii libere și de a preveni complicațiile până la intervenția medicilor.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
6%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=2855&tip=drpciv&cat=b
A numărul de kilometri până la ieşirea de pe autostradă;
B numărul nodului rutier pe autostradă;
C indicativul drumului european.
Explicație:
Semnul întâlnit semnalează o ieșire de pe autostradă, oferind informații precise despre locul unde va avea loc această ieșire, prin numărul afișat pe panou. Acest tip de semnalizare este folosit în exclusivitate pe autostrăzi pentru a ajuta șoferii să identifice la timp locul potrivit pentru a părăsi autostrada în siguranță. Legislația rutieră specifică faptul că, în preajma acestor semne, conducătorii auto trebuie să fie atenți la traseu, să-și pregătească din timp manevra de ieșire, să folosească semnalizarea luminosă (semnalizatorul) pentru a arăta direcția de deplasare și să adapteze viteza conform indicațiilor de pe panourile adiționale sau marcajelor. Este interzisă manevrarea bruscă a volanului sau traversarea rapidă a benzilor, deoarece acestea măresc riscul producerii unor accidente, având în vedere viteza mare de deplasare specifică autostrăzilor. Numărul ieșirii ajută la orientarea corectă, în special atunci când există mai multe ieșiri consecutive sau când navighezi pe distanțe lungi. Săgeata de pe semn arată banda și direcția corespunzătoare pentru ieșire, astfel încât orice manevră să poată fi pregătită și executată în siguranță, minimizând riscul de confuzie sau blocaj la apropierea nodului rutier. Prin urmare, acest semn se referă strict la ieșirile de pe autostradă și nu-l vei întâlni pe alte tipuri de drumuri expres sau drumuri naționale. Retine: recunoașterea și înțelegerea rapidă a acestui semn contribuie major la siguranța în trafic pe autostradă.
Semnul întâlnit semnalează o ieșire de pe autostradă, oferind informații precise despre locul unde va avea loc această ieșire, prin numărul afișat pe panou. Acest tip de semnalizare este folosit în exclusivitate pe autostrăzi pentru a ajuta șoferii să identifice la timp locul potrivit pentru a părăsi autostrada în siguranță. Legislația rutieră specifică faptul că, în preajma acestor semne, conducătorii auto trebuie să fie atenți la traseu, să-și pregătească din timp manevra de ieșire, să folosească semnalizarea luminosă (semnalizatorul) pentru a arăta direcția de deplasare și să adapteze viteza conform indicațiilor de pe panourile adiționale sau marcajelor. Este interzisă manevrarea bruscă a volanului sau traversarea rapidă a benzilor, deoarece acestea măresc riscul producerii unor accidente, având în vedere viteza mare de deplasare specifică autostrăzilor. Numărul ieșirii ajută la orientarea corectă, în special atunci când există mai multe ieșiri consecutive sau când navighezi pe distanțe lungi. Săgeata de pe semn arată banda și direcția corespunzătoare pentru ieșire, astfel încât orice manevră să poată fi pregătită și executată în siguranță, minimizând riscul de confuzie sau blocaj la apropierea nodului rutier. Prin urmare, acest semn se referă strict la ieșirile de pe autostradă și nu-l vei întâlni pe alte tipuri de drumuri expres sau drumuri naționale. Retine: recunoașterea și înțelegerea rapidă a acestui semn contribuie major la siguranța în trafic pe autostradă.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
29%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3762&tip=drpciv&cat=b
A ridicarea autovehiculelor parcate neregulamentar;
B service pentru remorcarea maşinilor aflate în pană;
C punct de depozitare pentru maşinile abandonate.
Explicație:
Acest panou adițional arată că în zona respectivă autovehiculele parcate neregulamentar pot fi ridicate de către autorități cu ajutorul platformei de tractare. Practic, dacă lași mașina unde nu este voie, există riscul să nu o mai găsești acolo și să fie dusă în spațiul special amenajat de primărie, unde va trebui să plătești taxă ca să o recuperezi.
Acest panou adițional arată că în zona respectivă autovehiculele parcate neregulamentar pot fi ridicate de către autorități cu ajutorul platformei de tractare. Practic, dacă lași mașina unde nu este voie, există riscul să nu o mai găsești acolo și să fie dusă în spațiul special amenajat de primărie, unde va trebui să plătești taxă ca să o recuperezi.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
6%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=808&tip=drpciv&cat=b
A o trecere la nivel cu calea ferată cu bariere, prevăzută cu instalaţie de semnalizare luminoasă automată;
B urmează un sector de drum îngustat;
C prioritate pentru circulaţia din sens invers.
Explicație:
Panoul adițional din imagine indică faptul că urmează o trecere la nivel cu calea ferată cu bariere, care este prevăzută cu instalație de semnalizare luminoasă automată. Acest tip de trecere are bariere care se coboară automat înainte de sosirea trenului și este echipată cu semnale luminoase pentru a avertiza șoferii din timp. Când semnalele luminoase roșii funcționează sau barierele sunt coborâte sau în curs de coborâre, ai obligația să oprești înainte de trecere, indiferent dacă vezi sau nu trenul. Scopul acestei semnalizări este să prevină accidentele grave la trecerea peste calea ferată, pentru că trenul nu poate opri rapid și consecințele unui impact sunt de obicei fatale. De aceea, trebuie să acorzi o atenție maximă acestor semne și să respecți semnalele luminoase și barierele de fiecare dată.
Panoul adițional din imagine indică faptul că urmează o trecere la nivel cu calea ferată cu bariere, care este prevăzută cu instalație de semnalizare luminoasă automată. Acest tip de trecere are bariere care se coboară automat înainte de sosirea trenului și este echipată cu semnale luminoase pentru a avertiza șoferii din timp. Când semnalele luminoase roșii funcționează sau barierele sunt coborâte sau în curs de coborâre, ai obligația să oprești înainte de trecere, indiferent dacă vezi sau nu trenul. Scopul acestei semnalizări este să prevină accidentele grave la trecerea peste calea ferată, pentru că trenul nu poate opri rapid și consecințele unui impact sunt de obicei fatale. De aceea, trebuie să acorzi o atenție maximă acestor semne și să respecți semnalele luminoase și barierele de fiecare dată.
Regulament - Articolul 138
(1) Conducătorul de vehicul este obligat să oprească atunci când:
a) barierele sau semibarierele sunt coborâte, în curs de coborâre sau de ridicare;
b) semnalul cu lumini roşii şi/sau semnalul sonor sunt în funcţiune;
c) ...
(1) Conducătorul de vehicul este obligat să oprească atunci când:
a) barierele sau semibarierele sunt coborâte, în curs de coborâre sau de ridicare;
b) semnalul cu lumini roşii şi/sau semnalul sonor sunt în funcţiune;
c) ...
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
1%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=728&tip=drpciv&cat=b
A staţionarea mijloacelor de transport public de persoane în intervalul menţionat;
B staţionarea în timpul orelor menţionate;
C staţionarea în afara intervalului orar menţionat.
Explicație:
Indicatorul „Staționarea interzisă” indică faptul că nu ai voie să staționezi în zona respectivă. Panoul adițional de sub indicator arată intervalul orar în care această interdicție este valabilă, în acest caz între orele 7:00 și 10:00. Asta înseamnă că între aceste ore staționarea este interzisă, iar dacă oprești sau parchezi în acest timp riști să fii sancționat. În afara acestui interval, adică înainte de ora 7:00 și după ora 10:00, staționarea este permisă, deci poți opri sau parca fără probleme. Practic, panoul adaugă o condiție temporară pentru interdicție, limitând-o la anumite ore ale zilei. Dacă te afli după ora 10:00, cum este exemplificat în imagine, poți staționa legal pe partea respectivă de drum. Este important să respecți aceste indicatoare și panouri pentru a evita amenzile și pentru a menține un trafic fluid în perioadele aglomerate.
Indicatorul „Staționarea interzisă” indică faptul că nu ai voie să staționezi în zona respectivă. Panoul adițional de sub indicator arată intervalul orar în care această interdicție este valabilă, în acest caz între orele 7:00 și 10:00. Asta înseamnă că între aceste ore staționarea este interzisă, iar dacă oprești sau parchezi în acest timp riști să fii sancționat. În afara acestui interval, adică înainte de ora 7:00 și după ora 10:00, staționarea este permisă, deci poți opri sau parca fără probleme. Practic, panoul adaugă o condiție temporară pentru interdicție, limitând-o la anumite ore ale zilei. Dacă te afli după ora 10:00, cum este exemplificat în imagine, poți staționa legal pe partea respectivă de drum. Este important să respecți aceste indicatoare și panouri pentru a evita amenzile și pentru a menține un trafic fluid în perioadele aglomerate.
Dificultate Întrebare: MEDIE
47%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3717&tip=drpciv&cat=b
A panouri suplimentare pentru intersecţia cu calea ferată;
B panouri suplimentare la nodurile rutiere de pe autostrăzi;
C panouri succesive pentru curbe deosebit de periculoase.
Explicație:
Semnele de presemnalizare pentru ieșirile de pe autostradă sunt concepute pentru a oferi șoferilor informații clare și pe înțeles, astfel încât să poată planifica în siguranță schimbarea direcției sau ieșirea de pe autostradă. Conform Codului Rutier din România, aceste semne sunt amplasate, de regulă, la 300 m, 200 m și 100 m înainte de ieșire. Fiecare semn ajută șoferul să estimeze distanța rămasă, să evite manevrele bruște și să se încadreze din timp pe banda corectă de decelerare. La semnul cu 300 de metri până la ieșire, se recomandă ca șoferul să fie deja vigilent și să înceapă să se asigure dacă trebuie să schimbe banda pentru a ieși de pe autostradă. La indicatorul de 200 de metri, deja trebuie să fie foarte atent, verificând oglinzile și pregătindu-se să intre în banda de decelerare, dacă nu a făcut-o deja. La 100 de metri, șoferul trebuie să fie deja pe banda dedicată ieșirii și să reducă viteza treptat, asumându-și că urmează să părăsească zona de viteză ridicată specifică autostrăzii. Practic, aceste semne funcționează ca un “numărător invers” vizual: dacă le reacționezi la timp, vei evita situațiile periculoase și nu vei fi nevoit să traversezi benzile sau să pui în pericol alți participanți la trafic. Codul Rutier prevede obligativitatea respectării semnalizării rutiere și interzice manevrele bruște sau tăierea benzilor, tocmai pentru a preveni accidentele. Pe scurt, urmărirea acestor semne, asigurarea corectă, folosirea semnalizării din timp și reducerea progresivă a vitezei îți oferă siguranță ție și celorlalți participanți la trafic. Dacă reții că ordinea semnelor (300, 200, 100 metri) reprezintă avertizări succesive, vei ști întotdeauna cum să te pregătești pentru orice ieșire de pe autostradă.
Semnele de presemnalizare pentru ieșirile de pe autostradă sunt concepute pentru a oferi șoferilor informații clare și pe înțeles, astfel încât să poată planifica în siguranță schimbarea direcției sau ieșirea de pe autostradă. Conform Codului Rutier din România, aceste semne sunt amplasate, de regulă, la 300 m, 200 m și 100 m înainte de ieșire. Fiecare semn ajută șoferul să estimeze distanța rămasă, să evite manevrele bruște și să se încadreze din timp pe banda corectă de decelerare. La semnul cu 300 de metri până la ieșire, se recomandă ca șoferul să fie deja vigilent și să înceapă să se asigure dacă trebuie să schimbe banda pentru a ieși de pe autostradă. La indicatorul de 200 de metri, deja trebuie să fie foarte atent, verificând oglinzile și pregătindu-se să intre în banda de decelerare, dacă nu a făcut-o deja. La 100 de metri, șoferul trebuie să fie deja pe banda dedicată ieșirii și să reducă viteza treptat, asumându-și că urmează să părăsească zona de viteză ridicată specifică autostrăzii. Practic, aceste semne funcționează ca un “numărător invers” vizual: dacă le reacționezi la timp, vei evita situațiile periculoase și nu vei fi nevoit să traversezi benzile sau să pui în pericol alți participanți la trafic. Codul Rutier prevede obligativitatea respectării semnalizării rutiere și interzice manevrele bruște sau tăierea benzilor, tocmai pentru a preveni accidentele. Pe scurt, urmărirea acestor semne, asigurarea corectă, folosirea semnalizării din timp și reducerea progresivă a vitezei îți oferă siguranță ție și celorlalți participanți la trafic. Dacă reții că ordinea semnelor (300, 200, 100 metri) reprezintă avertizări succesive, vei ști întotdeauna cum să te pregătești pentru orice ieșire de pe autostradă.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
10%