Pe partea dreaptă a drumului, înaintea unei treceri la nivel cu calea ferată, vei observa de obicei trei panouri suplimentare, montate unul după altul. Aceste panouri sunt benzi roșii înclinate pe un fundal alb și au rolul de a te avertiza din timp că urmează să întâlnești o cale ferată. Primul panou, dinspre direcția de mers, este așezat la 150 de metri față de calea ferată, al doilea la 100 de metri, iar al treilea la 50 de metri. Scopul acestor panouri este să-ți ofere un avertisment progresiv, pentru ca tu să reduci viteza și să fii pregătit să oprești, dacă este necesar. Această distanțare este prevăzută clar în legislația rutieră, pentru a crea un proces treptat de conștientizare și pentru a asigura că ai suficient timp să reacționezi în condiții de siguranță înainte de a traversa calea ferată. Aceste panouri sunt așezate astfel încât orice șofer, indiferent de condițiile de trafic sau vizibilitatea din acel moment, să le poată vedea și să își dea seama exact cât de aproape se află de trecerea la nivel. Reține: panourile se află la 150, 100 și 50 de metri de calea ferată.
Când un autobuz destinat transportului de călători oprește în stație în fața ta, trebuie să te aștepți ca unii călători să coboare și să traverseze strada prin fața autobuzului, de multe ori fără să se asigure corespunzător sau să fie atenți la trafic. Această situație este foarte periculoasă, deoarece vizibilitatea asupra pietonilor este redusă de autobuz, iar aceștia pot apărea brusc în fața ta. De aceea, este obligatoriu să reduci viteza, să fii pregătit să oprești și să acorzi prioritate pietonilor, chiar dacă nu traversează pe la trecerea de pietoni. Prudența maximă este esențială pentru a preveni accidentele cu victime în aceste zone aglomerate și cu vizibilitate limitată.
(1) La apropierea de o staţie pentru mijloace de transport public de persoane prevăzută cu alveolă, din care conducătorul unui astfel de vehicul semnalizează intenţia de a ieşi, conducătorul vehiculului care circulă pe banda de lângă acostament sau bordura este obligat să reducă viteza şi, la nevoie, să oprească pentru a-i permite reintrarea în trafic.
(2) Conducătorii de vehicule sunt obligaţi să acorde prioritate de trecere pietonilor aflaţi pe partea carosabilă pentru a urca în tramvai sau după ce au coborât din acesta, dacă tramvaiul este oprit în staţie fără refugiu.
Un camion cu remorcă are nevoie de mai mult spațiu pentru a vira la dreapta, mai ales pe o stradă îngustă. Înainte să facă virajul, șoferul camionului poate să tragă inițial spre stânga pentru a avea loc să întoarcă toată lungimea ansamblului fără să lovească bordura sau obstacolele din dreapta. Acest lucru este necesar din cauza gabaritului mare al camionului cu remorcă, iar dacă circuli în spatele lui trebuie să fii foarte atent și să nu te angajezi în depășire sau să te apropii prea mult. Spre deosebire de un autoturism, care poate vira direct, camionul nu poate face manevra strânsă fără această manevră de „deschidere” spre stânga. Astfel, când vezi un camion care semnalizează dreapta pe o stradă îngustă, anticipează că va merge puțin spre stânga înainte de a vira efectiv la dreapta, iar tu trebuie să păstrezi distanță și să nu încerci să îl depășești.
La cererea polițistului rutier, însoțit de un reprezentant al autorităților abilitate, conducătorul auto are obligația să permită efectuarea controlului stării tehnice a vehiculului și a bunurilor transportate. Acest control are scopul de a verifica dacă mașina respectă normele legale de siguranță, dacă nu există defecțiuni care să pună în pericol circulația și dacă marfa transportată este conformă cu regulamentele. Obligația aceasta este prevăzută de lege pentru a preveni accidentele și pentru a asigura respectarea condițiilor legale în trafic. Nu este obligatoriu să prezinți documentele de călătorie, deoarece acestea sunt specifice altor tipuri de transport, iar transportul la unitatea de poliție nu este o obligație impusă automat în această situație. Controlul tehnic poate include verificarea frânelor, luminilor, anvelopelor și a încărcăturii pentru a garanta siguranța tuturor participanților la trafic. Refuzul de a permite acest control poate atrage sancțiuni legale și chiar suspendarea dreptului de a conduce. Respectând această obligație, contribui la siguranța rutieră și la respectarea legii.
Pe autostradă există reguli speciale pentru siguranța tuturor. Conform Codului Rutier, șoferului îi este interzis să oprească sau să staționeze pe banda de urgență, să întoarcă sau să meargă înapoi, ori să circule cu viteză foarte redusă fără motiv întemeiat. Aceste interdicții există pentru că autostrada este construită pentru trafic rapid, cu flux continuu, iar orice abatere poate duce la accidente grave. De exemplu, oprirea pe banda de urgență se permite doar în caz de defecțiuni sau urgențe reale, nu pentru alte motive. De asemenea, întoarcerea sau mersul înapoi sunt interzise deoarece vehiculele circulă cu viteză mare și aceste manevre imprevizibile pot cauza coliziuni foarte periculoase. Prin respectarea acestor reguli, se reduce riscul de evenimente rutiere și se asigură un transport sigur pentru toți participanții la trafic.
(1) Pe autostrăzi este interzisă circulaţia pietonilor, a autovehiculelor cu gabarite sau mase depăşite, fără autorizaţie specială de transport eliberată de administratorul drumului public, conform reglementarilor în vigoare, a vehiculelor cu tracţiune animala, a animalelor, a vehiculelor trase sau împinse cu mana, a bicicletelor şi mopedelor, a tractoarelor şi maşinilor autopropulsate pentru lucrări agricole, precum şi a vehiculelor care, prin construcţie sau din alte cauze, nu pot depăşi viteza de 50 km/h.
(2) De asemenea, pe autostrăzi sunt interzise învăţarea conducerii unui vehicul, încercările prototipurilor de şasiuri şi de autovehicule, manifestaţiile, defilările, caravanele publicitare, antrenamentele şi competiţiile sportive de orice fel, precum şi cortegiile.
(3) Se interzice circulaţia, oprirea sau staţionarea autovehiculelor pe banda de urgenţă, cu excepţia cazurilor justificate, precum şi a autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritar.
(4) Circulaţia autovehiculelor destinate transportului public de persoane sau de mărfuri se efectuează, de regulă, numai pe banda marginală din partea dreapta a autostrăzii, în sensul de mers.
OUG - Articolul 45
(1) Depăşirea este manevra prin care un vehicul trece înaintea altui vehicul ori pe lângă un obstacol, aflat pe acelaşi sens de circulaţie, prin schimbarea direcţiei de mers şi ieşirea de pe banda de circulaţie sau din şirul de vehicule în care s-a aflat iniţial.
(2) Conducătorul vehiculului care se angajează în depăşire trebuie să se asigure că vehiculul care circulă în faţa sau în spatele lui nu a iniţiat o asemenea manevră.
(3) Atunci când prin manevra de depăşire se trece peste axa care separa sensurile de circulaţie, conducătorii de vehicule trebuie să se asigure că din sens opus nu se apropie un vehicul şi că dispun de spaţiu suficient pentru a reintra pe banda iniţială, unde au obligaţia să revină după efectuarea manevrei de depăşire.
(4) Nu constituie depăşire, în sensul alin. (1), situaţia în care un vehicul circulă mai repede pe una dintre benzi decât vehiculele care circulă pe altă bandă în acelaşi sens de circulaţie.
(5) Depăşirea se efectuează numai pe partea stângă a vehiculului depăşit. Tramvaiul sau vehiculul al cărui conducător a semnalizat intenţia şi s-a încadrat corespunzător părăsirii sensului de mers spre stânga se depăşeşte prin partea dreapta.
(6) Tramvaiul aflat în mers poate fi depăşit şi pe partea stângă atunci când drumul este cu sens unic sau când între şina din dreapta şi marginea trotuarului nu există spaţiu suficient.
Atunci când depășești anumite tipuri de vehicule, este esențial să păstrezi o distanță laterală mai mare pentru a evita orice risc de accident. Codul Rutier din România prevede clar că atunci când depășești bicicliști, trotinete electrice, motocicliști sau căruțe trebuie să lași între tine și aceștia un spațiu lateral mai mare decât la depășirea unui autoturism sau a unui camion. Motivul este simplu: aceste vehicule sunt mai instabile, pot fi dezechilibrate de curentul de aer produs de mașina ta sau de o mișcare bruscă, iar protecția ocupanților lor în caz de contact este mult mai mică. O coliziune laterală, chiar și ușoară, poate avea consecințe grave pentru bicicliști sau motocicliști, iar în cazul vehiculelor cu tracțiune animală, animalele se pot speria și acționa imprevizibil. Din acest motiv, legea cere să mărești distanța laterală față de aceste vehicule – ideal, cel puțin 1,5 metri. Deci, păstrezi o distanță mai mare la depășirea bicicletelor, trotinetelor, motocicletelor și vehiculelor cu tracțiune animală, pentru siguranța participanților la trafic și pentru a respecta regulile de circulație.
Antigelul joacă un rol esențial în protecția motorului pe timp de iarnă, dar și vara, împiedicând înghețarea sau supraîncălzirea lichidului de răcire. Pentru a asigura buna funcționare a motorului și a instalației de răcire, este important să respecți câteva reguli simple atunci când folosești antigelul pe termen lung. Astfel, trebuie să te asiguri că folosești numai tipul de antigel recomandat de producătorul autovehiculului, deoarece compoziția chimică poate să difere și amestecarea lor poate provoca depuneri sau chiar deteriorări ale componentelor sistemului de răcire. De asemenea, concentrația antigelului trebuie verificată periodic, deoarece în timp își poate pierde proprietățile și nu va mai proteja corespunzător instalația. În plus, antigelul trebuie schimbat la intervalele menționate în cartea tehnică a mașinii, pentru a evita coroziunea sau colmatarea radiatorului și a canalelor de răcire. Prin respectarea acestor reguli, previi defecțiunile costisitoare și asiguri o funcționare sigură și economică a motorului, respectând totodată normele tehnice și de siguranță prevăzute de legislația rutieră.
Când vehiculul începe să derapeze în timpul frânării, reacția corectă este să nu apeși frâna brusc sau să frânezi mai tare, deoarece acest lucru poate agrava pierderea controlului. În schimb, trebuie să eliberezi frâna și să rotești volanul în sens invers derapării, adică spre direcția în care spatele mașinii alunecă. Această manevră ajută să redresezi vehiculul și să recâștigi controlul asupra direcției de mers. Dacă rotești volanul în sensul derapării, mașina va pierde și mai mult controlul și riscăm să ieșim în afara carosabilului sau să provocăm un accident. Oprirea motorului nu ajută în această situație și poate face manevra mai dificilă. Este important să reacționezi calm și să ajustezi direcția pentru a stabiliza vehiculul, apoi să frânezi ușor dacă mai este nevoie. Acest comportament previne accidentele cauzate de pierderea aderenței pe carosabil, mai ales pe suprafețe alunecoase sau ude.
La ieșirea dintr-o zonă rezidențială sau pietonală, orice conducător auto trebuie să acorde prioritate tuturor vehiculelor și pietonilor care circulă pe drumul public pe care dorește să intre. Acest lucru este reglementat de Codul Rutier pentru a preveni accidentele și pentru a proteja participanții la trafic care se află deja pe drumul principal. Practic, în aceste zone de obicei sunt mulți copii sau persoane care pot apărea neașteptat și de aceea legislația cere ca ieșirea să se facă doar după ce te-ai asigurat că nu incomodezi și nu pui în pericol pe nimeni. De aceea, indiferent dacă se apropie o mașină, o bicicletă sau un pieton, trebuie să le acorzi prioritate, deoarece tu ești cel care schimbă regimul de deplasare, ieșind dintr-o zonă cu limitări speciale. Acest comportament responsabil contribuie semnificativ la siguranța rutieră, în special în apropierea locuințelor și a spațiilor frecventate de pietoni.
Când imobilizezi o fractură cu atele, cel mai important lucru este ca atela să fie suficient de lungă încât să fixeze atât articulația de deasupra, cât și cea de dedesubt față de locul fracturii. Dacă atela este prea scurtă, segmentul fracturat poate să se miște, ceea ce poate agrava leziunea sau poate provoca dureri suplimentare victimei. O atelă corectă trebuie să fie rigidă și să limiteze complet mișcarea în zona afectată pentru a preveni complicațiile sau deplasarea fragmentelor osoase. Indiferent de materialul folosit, imobilizarea se face ferm, dar fără să strângă prea tare și fără să oprească circulația sângelui. Nu este corect să folosești atele flexibile sau improvizate care nu fixează osul, iar regulile de prim ajutor impun ca orice fractură să fie stabilizată cât mai bine înainte de transportul victimei.
Indicatorul „Cedează trecerea” împreună cu panoul adițional „STOP 50 m” te avertizează că în aproximativ 50 de metri vei întâlni o intersecție cu un drum prioritar, unde vei avea obligația să oprești la indicatorul „STOP”. Din acest motiv, trebuie să reduci viteza, să fii atent la trafic și să te pregătești să oprești complet la semnul „STOP” aflat înaintea intersecției, nu la acest prim indicator. La oprirea obligatorie trebuie să acorzi prioritate tuturor vehiculelor care circulă pe drumul prioritar. Ignorarea acestor indicatoare crește riscul de accident, pentru că intersecțiile cu drumuri prioritare impun reguli stricte de acordare a priorității.
La întâlnirea indicatorului „Prioritate față de circulația din sens invers”, ai prioritate de trecere față de vehiculele care vin din sens opus pe sectorul de drum îngustat. Acest indicator te informează că, pe tronsonul următor, ai dreptul să treci primul și ceilalți participanți la trafic din sens opus trebuie să îți acorde prioritate. Celelalte două indicatoare nu îți oferă prioritate în mod explicit: „Circulație în ambele sensuri” doar avertizează că urmează un sector cu dublu sens, iar „Prioritate pentru circulația din sens invers” înseamnă că tu trebuie să acorzi prioritate celor care vin din față.
Conducătorul auto nu are prioritate de trecere la întâlnirea indicatorului „Prioritate pentru circulația din sens invers”. Acest semn te obligă să acorzi prioritate vehiculelor care vin din sens opus atunci când drumul se îngustează sau este dificil de trecut simultan. Practic, trebuie să aștepți ca mașinile care vin din față să treacă înainte să-ți continui drumul. Celelalte indicatoare menționate conferă prioritate șoferului care le întâlnește, nu îl obligă să cedeze trecerea.
Întoarcerea autovehiculului este permisă la întâlnirea indicatorului „Staționarea interzisă” pentru că acest indicator interzice doar oprirea voluntară a vehiculului pe drumul respectiv, nu și manevra de întoarcere. Indicatorul „Sens unic” interzice întoarcerea deoarece pe astfel de drumuri circulația se face doar într-un singur sens, iar indicatorul „Înainte” obligă la deplasarea doar pe direcția indicată, deci nu permite întoarcerea. Deci doar indicatorul „Staționarea interzisă” nu afectează manevra de întoarcere, dar aceasta trebuie făcută fără a pune în pericol sau în dificultate ceilalți participanți la trafic și cu respectarea celorlalte reguli din zonă.
Indicatorul din imagine semnalează că urmează o curbă la stânga. În această situație ai obligația să circuli cu atenție sporită, pentru că drumul schimbă direcția brusc și pot apărea pericole, mai ales dacă drumul este umed, acoperit cu pietriș sau vizibilitatea este redusă. Nu ești obligat prin lege să reduci viteza, însă din punct de vedere al conduitei preventive este recomandat să reduci viteza înainte de intrarea în curbă și să eviți orice manevră riscantă (depășire, frânare bruscă, oprire pe curbă). Dacă curbă ar fi deosebit de periculoasă sau vizibilitatea sub 50 metri, atunci reducerea vitezei devine obligatorie și toate manevrele sunt interzise. Așadar, circulă cu atenție, adaptează viteza la condițiile drumului și fii pregătit să reacționezi dacă apar situații neașteptate.
La întâlnirea indicatorului de avertizare în cruce, amplasat la trecerile la nivel cu calea ferată fără bariere, ai obligația să oprești în locul cu vizibilitate maximă asupra căii ferate, dar fără să depășești indicatorul sau să înaintezi cu vehiculul pe șine. Scopul este să te asiguri că nu se apropie niciun tren din nicio direcție înainte de a traversa. Nu există o distanță minimă fixă la care să oprești, ci regula este să alegi locul unde vezi cel mai bine și să nu treci de indicatorul care marchează trecerea. Această regulă este esențială pentru siguranța ta, deoarece accidentele la trecerile la nivel cu calea ferată sunt aproape întotdeauna foarte grave. Traversarea se face numai după ce te-ai asigurat temeinic că drumul este liber.
Conform Articolului 60 din Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002, conducătorii de vehicule care se apropie de o trecere la nivel cu calea ferată fără bariere trebuie să respecte următoarele obligații:
Art. 60 (1): Conducătorii de vehicule care se apropie de o trecere la nivel cu calea ferată sunt obligați să circule cu prudență sporită, să se asigure că trecerea poate fi efectuată în siguranță, iar în cazul în care se apropie un vehicul feroviar, să oprească fără a depăși indicatorul Crucea Sfântului Andrei.
Art. 60 (2): Dacă vizibilitatea asupra căii ferate este redusă, conducătorul auto trebuie să oprească într-un loc care să îi permită o vizibilitate maximă, fără a depăși indicatorul de avertizare.
Art. 60 (3): La trecerea la nivel cu calea ferată fără bariere sau semibariere, conducătorii trebuie să reducă viteza și să fie pregătiți pentru oprire în cazul apropierii unui tren.
Indicatorul din imagine semnalează o restricție de circulație pentru anumite vehicule, pe un sector de drum îngustat. Panoul adițional arată că restricția se aplică doar pentru autocamioane și autobuze, care trebuie să circule cu atenție și să acorde prioritate dacă întâlnesc vehicule similare din sens opus. Pentru autoturisme, nu există obligația de a acorda prioritate la întâlnirea cu alte autovehicule, dar este obligatoriu să te deplasezi cu atenție pe sectorul de drum îngustat, pentru a evita orice incident sau conflict în trafic. Scopul acestui indicator este să avertizeze șoferii că urmează o zonă cu circulație dificilă, unde vizibilitatea și spațiul de manevră pot fi reduse.
Când întâlnești un vehicul care circulă noaptea din sens opus pe un drum neiluminat, trebuie să reduci viteza pentru a putea reacționa la timp dacă apare un pericol sau dacă ești orbit de farurile celuilalt vehicul. Reducerea vitezei te ajută să ai un control mai bun asupra mașinii și să eviți accidentele cauzate de vizibilitatea scăzută sau de eventuale obstacole neobservate la timp. Nu este suficient să circuli aproape de marginea drumului sau să folosești claxonul, ci este esențial să adaptezi viteza la condițiile de vizibilitate pentru a conduce în siguranță.
Pe un drum îngust, când două vehicule se întâlnesc din sensuri opuse și nu pot trece unul pe lângă altul în siguranță, vehiculul simplu trebuie să manevreze cu spatele, nu ansamblul de vehicule. Ansamblurile (Exemplu: autotren sau camion cu remorcă), sunt mai greu de manevrat și implică risc mai mare la mersul înapoi. Codul Rutier prevede clar că responsabilitatea de a da înapoi revine vehiculului fără remorcă, pentru a permite trecerea celui greu de manevrat. În practică, dacă întâlnești un TIR cu remorcă pe un drum îngust, tu trebuie să faci manevrele necesare pentru a-l lăsa să treacă, nu invers.
Art. 127
(1) Pe drumurile publice înguste si/sau cu declivitate, unde trecerea vehiculelor care circula din sensuri opuse, unele pe lânga altele, este imposibila sau periculoasa, se procedeaza dupa cum urmeaza:
a) la întâlnirea unui ansamblu de vehicule cu un vehicul conducatorul acestuia din urma trebuie sa manevreze cu spatele;
Atunci când un vehicul greu și unul ușor se întâlnesc pe un drum public îngust, legislația rutieră din România stabilește clar obligația conducătorului vehiculului mai ușor de a manevra cu spatele pentru a permite trecerea celui greu. Motivul este practic: vehiculele grele, cum ar fi camioanele sau autobuzele, sunt mult mai greu de manevrat în marșarier din cauza dimensiunilor, greutății și unghiului mort al șoferului, iar riscul de a bloca traficul sau de a produce un accident este mai ridicat. În timp ce un vehicul ușor, cum este autoturismul, poate efectua această manevră cu mai multă ușurință, în siguranță și fără a produce dificultăți majore. Codul Rutier prevede această regulă pentru a asigura fluiditatea circulației și siguranța tuturor participanților la trafic. Prin urmare, într-o astfel de situație, conducătorul vehiculului ușor are obligația să dea înapoi pentru a permite trecerea vehiculului greu.
Articolul 127
(1) Pe drumurile publice înguste şi/sau cu declivitate, unde trecerea vehiculelor care circulă din sensuri opuse, unele pe lângă altele, este imposibilă sau periculoasă, se procedează după cum urmează:
b) la întâlnirea unui vehicul greu cu un vehicul uşor, conducătorul acestuia din urma trebuie să manevreze cu spatele;