https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=1062&tip=drpciv&cat=b
A în aşa fel încât rana care sângerează să fie mai jos decât planul corpului;
B nu are importanţă dacă rana este situată mai sus sau mai jos decât planul corpului;
C în aşa fel încât rana sângerândă să fie mai sus decât nivelul corpului.
Explicație:
Accidentatul cu hemoragie externă trebuie așezat astfel încât zona care sângerează să fie mai sus decât nivelul corpului. Această poziționare ajută la reducerea presiunii sângelui în zona rănii și limitează cantitatea de sânge pierdut, facilitând coagularea. Ridicarea membrului sau a părții rănite deasupra planului corpului este o măsură de prim ajutor recomandată pentru a preveni complicațiile și a proteja viața victimei până la sosirea serviciilor medicale. O poziționare incorectă, cu rana sub nivelul corpului, favorizează sângerarea și poate agrava starea accidentatului.
Accidentatul cu hemoragie externă trebuie așezat astfel încât zona care sângerează să fie mai sus decât nivelul corpului. Această poziționare ajută la reducerea presiunii sângelui în zona rănii și limitează cantitatea de sânge pierdut, facilitând coagularea. Ridicarea membrului sau a părții rănite deasupra planului corpului este o măsură de prim ajutor recomandată pentru a preveni complicațiile și a proteja viața victimei până la sosirea serviciilor medicale. O poziționare incorectă, cu rana sub nivelul corpului, favorizează sângerarea și poate agrava starea accidentatului.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=249&tip=drpciv&cat=b
A alte pericole;
B un drum fără marcaje;
C un drum cu marcaje.
Explicație:
Semnul triunghiular cu margine roșie și semnul de exclamare la mijloc are rolul de a te avertiza asupra unui pericol nedefinit sau general la care urmează să fii expus pe sectorul de drum respectiv. Legea obligă șoferul ca, la întâlnirea acestui semn, să acorde o atenție suplimentară și să circule cu o viteză adaptată condițiilor concrete ale drumului și traficului, deoarece pot apărea situații neprevăzute sau pericole care nu au un semn specific. De aceea, trebuie să fii mereu pregătit să reacționezi rapid, să reduci viteza, să observi atent carosabilul și mediul rutier, și să respecți eventuale indicații suplimentare. Scopul acestui semn este să te avertizeze acolo unde riscul este evident, dar nu poate fi individualizat cu un alt semn de avertizare, din acest motiv comportamentul corect este creșterea vigilenței și adoptarea unei conduite prudente la volan, pentru a preveni accidentele.
Semnul triunghiular cu margine roșie și semnul de exclamare la mijloc are rolul de a te avertiza asupra unui pericol nedefinit sau general la care urmează să fii expus pe sectorul de drum respectiv. Legea obligă șoferul ca, la întâlnirea acestui semn, să acorde o atenție suplimentară și să circule cu o viteză adaptată condițiilor concrete ale drumului și traficului, deoarece pot apărea situații neprevăzute sau pericole care nu au un semn specific. De aceea, trebuie să fii mereu pregătit să reacționezi rapid, să reduci viteza, să observi atent carosabilul și mediul rutier, și să respecți eventuale indicații suplimentare. Scopul acestui semn este să te avertizeze acolo unde riscul este evident, dar nu poate fi individualizat cu un alt semn de avertizare, din acest motiv comportamentul corect este creșterea vigilenței și adoptarea unei conduite prudente la volan, pentru a preveni accidentele.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
3%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=2488&tip=drpciv&cat=b
A acţionaţi frâna mai des;
B reparaţi frâna într-un atelier specializat;
C nu trebuie să faceţi nimic, acest lucru este normal.
Explicație:
Dacă atunci când apeși o dată pedala de frână aceasta merge prea mult până începe să frâneze, dar la apăsări repetate cursa se scurtează, înseamnă că sistemul de frânare are aer pe instalație. În mod normal, lichidul de frână nu trebuie să aibă bule de aer, deoarece aerul se comprimă și împiedică presiunea corectă. Practic, la prima apăsare, aerul absoarbe din presiune, iar la acționări succesive lichidul reușește să transmită presiunea mai bine și frâna prinde mai sus. În această situație, nu trebuie să continui deplasarea pentru că frâna poate ceda. Legea spune că este interzis să conduci dacă sistemul de frânare nu funcționează corespunzător. Trebuie să oprești autovehiculul cât mai repede, în condiții de siguranță, și să remediezi defecțiunea înainte de a continua drumul. Neglijarea acestei probleme poate duce la pierderea completă a frânei, ceea ce pune în pericol viața ta și a celorlalți participanți la trafic.
Dacă atunci când apeși o dată pedala de frână aceasta merge prea mult până începe să frâneze, dar la apăsări repetate cursa se scurtează, înseamnă că sistemul de frânare are aer pe instalație. În mod normal, lichidul de frână nu trebuie să aibă bule de aer, deoarece aerul se comprimă și împiedică presiunea corectă. Practic, la prima apăsare, aerul absoarbe din presiune, iar la acționări succesive lichidul reușește să transmită presiunea mai bine și frâna prinde mai sus. În această situație, nu trebuie să continui deplasarea pentru că frâna poate ceda. Legea spune că este interzis să conduci dacă sistemul de frânare nu funcționează corespunzător. Trebuie să oprești autovehiculul cât mai repede, în condiții de siguranță, și să remediezi defecțiunea înainte de a continua drumul. Neglijarea acestei probleme poate duce la pierderea completă a frânei, ceea ce pune în pericol viața ta și a celorlalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=2483&tip=drpciv&cat=b
A pneurile sunt bune si viteza este redusa;
B autovehiculul este dotat cu ABS;
C autovehiculul este supraincarcat.
Explicație:
Acvaplanarea apare când roțile mașinii pierd contactul cu asfaltul din cauza apei de pe carosabil, iar mașina nu mai răspunde la comenzi. Cel mai eficient mod de a evita acvaplanarea este să ai anvelope în stare foarte bună, cu profil adânc, și să reduci viteza când carosabilul este ud sau există bălți. ABS-ul nu te ajută să previi acvaplanarea, ci doar să menții controlul la frânare, iar suprasarcina autovehiculului poate crește riscul pierderii controlului. De aceea, mersul prudent și anvelopele bune sunt esențiale pentru siguranță pe ploaie. Dacă simți că mașina plutește, ridică piciorul de pe accelerație, ține volanul drept și nu frâna brusc.
Acvaplanarea apare când roțile mașinii pierd contactul cu asfaltul din cauza apei de pe carosabil, iar mașina nu mai răspunde la comenzi. Cel mai eficient mod de a evita acvaplanarea este să ai anvelope în stare foarte bună, cu profil adânc, și să reduci viteza când carosabilul este ud sau există bălți. ABS-ul nu te ajută să previi acvaplanarea, ci doar să menții controlul la frânare, iar suprasarcina autovehiculului poate crește riscul pierderii controlului. De aceea, mersul prudent și anvelopele bune sunt esențiale pentru siguranță pe ploaie. Dacă simți că mașina plutește, ridică piciorul de pe accelerație, ține volanul drept și nu frâna brusc.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=951&tip=drpciv&cat=b
A griparea rotorului pompei de apă;
B ruperea curelei de antrenare a pompei de apă, a ventilatorului şi a alternatorului;
C scurgeri de electrolit din acumulatori.
Explicație:
Lumina „martor” de la bord care semnalează funcționarea generatorului de curent (alternatorului) aprinsă indică o problemă legată de generarea energiei electrice pentru autovehicul. Alternatorul funcționează prin rotația sa, transmisă de motor printr-o curea. Dacă această curea se rupe sau se slăbește, alternatorul nu mai produce curent, iar bateria nu mai este încărcată corespunzător, ceea ce poate duce la defectarea sistemelor electrice ale mașinii și, în final, la oprirea motorului. La mașinile mai vechi, această curea mai antrena și pompa de apă, care asigură răcirea motorului, și ventilatorul radiatorului. Dacă se rupe curea, toate aceste componente se opresc, ceea ce poate provoca supraîncălzirea motorului. La mașinile noi, aceste componente pot funcționa independent, cu curele sau sisteme separate. Aprinderea martorului nu are legătură cu griparea rotorului pompei de apă sau scurgeri de electrolit din baterie, ci semnalează clar probleme cu antrenarea curelei care pune în funcțiune alternatorul, pompa de apă și ventilatorul radiatorului. Ignorarea acestei lumini poate duce la defectarea motorului și la blocarea mașinii în trafic.
Lumina „martor” de la bord care semnalează funcționarea generatorului de curent (alternatorului) aprinsă indică o problemă legată de generarea energiei electrice pentru autovehicul. Alternatorul funcționează prin rotația sa, transmisă de motor printr-o curea. Dacă această curea se rupe sau se slăbește, alternatorul nu mai produce curent, iar bateria nu mai este încărcată corespunzător, ceea ce poate duce la defectarea sistemelor electrice ale mașinii și, în final, la oprirea motorului. La mașinile mai vechi, această curea mai antrena și pompa de apă, care asigură răcirea motorului, și ventilatorul radiatorului. Dacă se rupe curea, toate aceste componente se opresc, ceea ce poate provoca supraîncălzirea motorului. La mașinile noi, aceste componente pot funcționa independent, cu curele sau sisteme separate. Aprinderea martorului nu are legătură cu griparea rotorului pompei de apă sau scurgeri de electrolit din baterie, ci semnalează clar probleme cu antrenarea curelei care pune în funcțiune alternatorul, pompa de apă și ventilatorul radiatorului. Ignorarea acestei lumini poate duce la defectarea motorului și la blocarea mașinii în trafic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
21%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=614&tip=drpciv&cat=b
A acceleraţi şi treceţi fără ezitare peste nivelul cu calea ferată;
B opriţi în faţa barierei;
C pentru a nu fi lovit de barieră, o ocoliţi cu atenţie prin stânga.
Explicație:
Când te apropii de o trecere la nivel cu calea ferată și observi că bariera începe să coboare, ai obligația să oprești imediat în fața barierei, fără să încerci să accelerezi sau să traversezi linia ferată. Orice tentativă de a trece rapid sau de a ocoli bariera este extrem de periculoasă și interzisă prin lege, deoarece există riscul iminent de accident cu trenul sau de a fi lovit de barieră. Bariera care se coboară semnalizează că trenul este foarte aproape și trecerea nu mai este sigură pentru niciun vehicul. Trebuie să aștepți ca bariera să se ridice complet și să te asiguri că nu mai vine niciun tren înainte să reiei deplasarea. Această regulă este esențială pentru siguranța rutieră și pentru prevenirea accidentelor grave la trecerile la nivel cu calea ferată.
Când te apropii de o trecere la nivel cu calea ferată și observi că bariera începe să coboare, ai obligația să oprești imediat în fața barierei, fără să încerci să accelerezi sau să traversezi linia ferată. Orice tentativă de a trece rapid sau de a ocoli bariera este extrem de periculoasă și interzisă prin lege, deoarece există riscul iminent de accident cu trenul sau de a fi lovit de barieră. Bariera care se coboară semnalizează că trenul este foarte aproape și trecerea nu mai este sigură pentru niciun vehicul. Trebuie să aștepți ca bariera să se ridice complet și să te asiguri că nu mai vine niciun tren înainte să reiei deplasarea. Această regulă este esențială pentru siguranța rutieră și pentru prevenirea accidentelor grave la trecerile la nivel cu calea ferată.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
3%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=824&tip=drpciv&cat=b
A anunţaţi imediat poliţia, nu modificaţi sau ştergeţi urmele accidentului şi rămâneţi pe loc;
B vă prezentaţi de urgenţă la cea mai apropiată unitate de poliţie;
C deoarece vinovăţia nu vă aparţine, puteţi continua drumul dacă accidentul nu este grav.
Explicație:
Dacă ai accidentat un pieton, chiar dacă acesta traversa neregulamentar, ai obligația legală să oprești imediat la locul accidentului, să anunți poliția, să nu modifici sau să ștergi urmele accidentului și să rămâi pe loc până la sosirea organelor de cercetare. Nu contează cine este vinovat, legea îți interzice să părăsești locul accidentului și te obligă să aștepți intervenția autorităților. Plecarea de la locul accidentului se consideră infracțiune, indiferent de circumstanțe. De asemenea, nu ai voie să muți vehiculul sau să modifici poziția acestuia decât dacă este absolut necesar pentru a acorda primul ajutor sau pentru a preveni un alt accident. Respectarea acestor obligații este esențială pentru stabilirea corectă a cauzelor și a vinovăției.
Dacă ai accidentat un pieton, chiar dacă acesta traversa neregulamentar, ai obligația legală să oprești imediat la locul accidentului, să anunți poliția, să nu modifici sau să ștergi urmele accidentului și să rămâi pe loc până la sosirea organelor de cercetare. Nu contează cine este vinovat, legea îți interzice să părăsești locul accidentului și te obligă să aștepți intervenția autorităților. Plecarea de la locul accidentului se consideră infracțiune, indiferent de circumstanțe. De asemenea, nu ai voie să muți vehiculul sau să modifici poziția acestuia decât dacă este absolut necesar pentru a acorda primul ajutor sau pentru a preveni un alt accident. Respectarea acestor obligații este esențială pentru stabilirea corectă a cauzelor și a vinovăției.
OUG - Articolul 77
(1) Conducătorul unui vehicul implicat într-un accident de circulaţie în urma căruia a rezultat moartea sau vătămarea integrităţii corporale ori a sănătăţii unei persoane este obligat să ia măsuri de anunţare imediată a poliţiei, să nu modifice sau să şteargă urmele accidentului şi să nu părăsească locul faptei.
Codul penal - Articolul 338
(1) Părăsirea locului accidentului, fără încuviinţarea poliţiei sau a procurorului care efectuează cercetarea locului faptei, de către conducătorul vehiculului sau de către instructorul auto, aflat în procesul de instruire, ori de către examinatorul autorităţii competente, aflat în timpul desfăşurării probelor practice ale examenului pentru obţinerea permisului de conducere, implicat într-un accident de circulaţie, se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani.
(3) Nu constituie infracţiune părăsirea locului accidentului când:
b) conducătorul vehiculului, în lipsa altor mijloace de transport, transportă el însuşi persoanele rănite la cea mai apropiată unitate sanitară în măsură să acorde asistenţă medicală necesară şi la care a declarat datele personale de identitate şi numărul de înmatriculare sau înregistrare a vehiculului condus, consemnate într-un registru special, dacă se înapoiază imediat la locul accidentului;
(1) Conducătorul unui vehicul implicat într-un accident de circulaţie în urma căruia a rezultat moartea sau vătămarea integrităţii corporale ori a sănătăţii unei persoane este obligat să ia măsuri de anunţare imediată a poliţiei, să nu modifice sau să şteargă urmele accidentului şi să nu părăsească locul faptei.
Codul penal - Articolul 338
(1) Părăsirea locului accidentului, fără încuviinţarea poliţiei sau a procurorului care efectuează cercetarea locului faptei, de către conducătorul vehiculului sau de către instructorul auto, aflat în procesul de instruire, ori de către examinatorul autorităţii competente, aflat în timpul desfăşurării probelor practice ale examenului pentru obţinerea permisului de conducere, implicat într-un accident de circulaţie, se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani.
(3) Nu constituie infracţiune părăsirea locului accidentului când:
b) conducătorul vehiculului, în lipsa altor mijloace de transport, transportă el însuşi persoanele rănite la cea mai apropiată unitate sanitară în măsură să acorde asistenţă medicală necesară şi la care a declarat datele personale de identitate şi numărul de înmatriculare sau înregistrare a vehiculului condus, consemnate într-un registru special, dacă se înapoiază imediat la locul accidentului;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=522&tip=drpciv&cat=b
A da, pentru că autobuzul nu se află în acest moment în staţie;
B nu, pentru că acest spaţiu este rezervat doar opririi autobuzului;
C da, dacă semnalizaţi acest lucru cu lumina galbenă intermitentă.
Explicație:
Oprirea autovehiculului în această situație este neregulamentară pentru că marcajul galben „BUS” și liniile galbene de pe carosabil indică faptul că acel spațiu este rezervat exclusiv autobuzelor care opresc în stație. Oprirea altor vehicule în acest spațiu blochează accesul mijloacelor de transport public și poate împiedica urcarea sau coborârea în siguranță a călătorilor. De asemenea, legea interzice oprirea voluntară în stațiile pentru mijloacele de transport public, precum și la mai puțin de 25 de metri înainte și după acestea, indiferent dacă autobuzul este sau nu prezent în stație. Așadar, în situația din imagine, oprirea nu este permisă pentru alte vehicule decât cele ale transportului public.
Oprirea autovehiculului în această situație este neregulamentară pentru că marcajul galben „BUS” și liniile galbene de pe carosabil indică faptul că acel spațiu este rezervat exclusiv autobuzelor care opresc în stație. Oprirea altor vehicule în acest spațiu blochează accesul mijloacelor de transport public și poate împiedica urcarea sau coborârea în siguranță a călătorilor. De asemenea, legea interzice oprirea voluntară în stațiile pentru mijloacele de transport public, precum și la mai puțin de 25 de metri înainte și după acestea, indiferent dacă autobuzul este sau nu prezent în stație. Așadar, în situația din imagine, oprirea nu este permisă pentru alte vehicule decât cele ale transportului public.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=229&tip=drpciv&cat=b
A da;
B nu;
C sunteţi obligat să circulaţi numai înainte.
Explicație:
Banda pe care te afli este corectă pentru virajul la stânga într-o intersecție cu sens giratoriu, deoarece în astfel de intersecții poți folosi oricare dintre benzile disponibile pentru a intra în sens, cu condiția să respecți semnalizarea rutieră și să te asiguri. Important este să semnalizezi din timp intenția de schimbare a benzii sau de părăsire a sensului, să acorzi prioritate vehiculelor deja angajate în sens și să te încadrezi corespunzător înainte de ieșirea dorită. Codul Rutier nu impune folosirea exclusivă a benzii din stânga pentru accesul într-un sens giratoriu; contează să nu încalci marcajele și să nu creezi pericol sau blocaj. Dacă vrei să faci stânga sau să întorci în sensul giratoriu, rămâi pe banda pe care ești și semnalizezi clar, asigurându-te că ai prioritate la intrare.
Banda pe care te afli este corectă pentru virajul la stânga într-o intersecție cu sens giratoriu, deoarece în astfel de intersecții poți folosi oricare dintre benzile disponibile pentru a intra în sens, cu condiția să respecți semnalizarea rutieră și să te asiguri. Important este să semnalizezi din timp intenția de schimbare a benzii sau de părăsire a sensului, să acorzi prioritate vehiculelor deja angajate în sens și să te încadrezi corespunzător înainte de ieșirea dorită. Codul Rutier nu impune folosirea exclusivă a benzii din stânga pentru accesul într-un sens giratoriu; contează să nu încalci marcajele și să nu creezi pericol sau blocaj. Dacă vrei să faci stânga sau să întorci în sensul giratoriu, rămâi pe banda pe care ești și semnalizezi clar, asigurându-te că ai prioritate la intrare.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
11%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=715&tip=drpciv&cat=b
A prin apăsarea ritmică cu podul palmelor suprapuse a toracelui victimei, în dreptul inimii;
B prin lovirea cu palmele a obrajilor victimei;
C prin încrucişarea ritmică a braţelor victimei simultan cu respiraţia artificială.
Explicație:
Atunci când victimei unui accident i s-au oprit bătăile inimii, masajul cardiac trebuie efectuat prin apăsarea ritmică și fermă cu podul palmelor suprapuse pe partea mijlocie a pieptului, exact în dreptul inimii, pe stern. Această manevră are scopul de a comprima inima, ajutând sângele să circule spre organele vitale, în special creier și plămâni, până la reluarea funcției cardiace naturale sau până la sosirea ajutorului specializat. Lovirea cu palmele a obrajilor sau încrucișarea brațelor victimei nu sunt metode corecte și nu ajută la restabilirea circulației sângelui. Masajul cardiac trebuie realizat corect, cu o frecvență de aproximativ 100-120 de compresii pe minut și cu revenirea completă a pieptului între apăsări, pentru a maximiza șansele de supraviețuire ale victimei.
Atunci când victimei unui accident i s-au oprit bătăile inimii, masajul cardiac trebuie efectuat prin apăsarea ritmică și fermă cu podul palmelor suprapuse pe partea mijlocie a pieptului, exact în dreptul inimii, pe stern. Această manevră are scopul de a comprima inima, ajutând sângele să circule spre organele vitale, în special creier și plămâni, până la reluarea funcției cardiace naturale sau până la sosirea ajutorului specializat. Lovirea cu palmele a obrajilor sau încrucișarea brațelor victimei nu sunt metode corecte și nu ajută la restabilirea circulației sângelui. Masajul cardiac trebuie realizat corect, cu o frecvență de aproximativ 100-120 de compresii pe minut și cu revenirea completă a pieptului între apăsări, pentru a maximiza șansele de supraviețuire ale victimei.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
11%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=122&tip=drpciv&cat=b
A îl ocoliţi cât mai mult, pentru a proteja pietonii;
B reduceţi viteza şi la nevoie opriţi, pentru a permite plecarea din staţie a autobuzului;
C vă continuaţi deplasarea, deoarece nu aveţi restricţii.
Explicație:
Când un autobuz semnalizează intenția de a ieși din stația prevăzută cu alveolă, ai obligația să reduci viteza și, dacă este necesar, să oprești pentru a-i permite să reintre pe carosabil în siguranță. Această regulă a fost introdusă pentru a facilita transportul public și pentru a reduce blocajele sau conflictele în trafic. Neacordarea acestei priorități este sancționată de lege, iar continuarea deplasării fără a permite plecarea autobuzului poate pune în pericol pasagerii și pietonii. Astfel, este important să fii atent la semnalizarea autobuzului și să-i permiți plecarea din stație atunci când aceasta este solicitată. Atunci când întâlnim un autobuz staționat, în special într-o zonă unde acesta preia sau coboară pasageri, trebuie să ne gândim la siguranța pietonilor, în special a copiilor sau a persoanelor vârstnice care pot traversa imprevizibil drumul din fața sau din spatele autobuzului. Codul Rutier din România prevede clar că în astfel de situații șoferul trebuie să reducă viteza și să circule cu prudență sporită, fiind pregătit să oprească dacă situația o cere. Nu avem voie să depășim autobuzul dacă vizibilitatea este insuficientă sau dacă există riscul să apară pietoni, iar dacă drumul are o singură bandă pe sens, trebuie să așteptăm până când ne asigurăm că nu există pericol. Argumentul principal aici este protejarea vieții omenești, iar legea îi acordă prioritate pietonului aflat în apropierea unui mijloc de transport în comun oprit pentru urcarea sau coborârea pasagerilor. Totodată, trebuie să menținem o distanță suficientă față de vehiculul din față, fără să grăbim plecarea autobuzului sau să creăm presiune suplimentară în trafic. În concluzie, prudența, adaptarea vitezei și atenția maximă pentru pietoni sunt obligații legale și practice în astfel de situații.
Când un autobuz semnalizează intenția de a ieși din stația prevăzută cu alveolă, ai obligația să reduci viteza și, dacă este necesar, să oprești pentru a-i permite să reintre pe carosabil în siguranță. Această regulă a fost introdusă pentru a facilita transportul public și pentru a reduce blocajele sau conflictele în trafic. Neacordarea acestei priorități este sancționată de lege, iar continuarea deplasării fără a permite plecarea autobuzului poate pune în pericol pasagerii și pietonii. Astfel, este important să fii atent la semnalizarea autobuzului și să-i permiți plecarea din stație atunci când aceasta este solicitată. Atunci când întâlnim un autobuz staționat, în special într-o zonă unde acesta preia sau coboară pasageri, trebuie să ne gândim la siguranța pietonilor, în special a copiilor sau a persoanelor vârstnice care pot traversa imprevizibil drumul din fața sau din spatele autobuzului. Codul Rutier din România prevede clar că în astfel de situații șoferul trebuie să reducă viteza și să circule cu prudență sporită, fiind pregătit să oprească dacă situația o cere. Nu avem voie să depășim autobuzul dacă vizibilitatea este insuficientă sau dacă există riscul să apară pietoni, iar dacă drumul are o singură bandă pe sens, trebuie să așteptăm până când ne asigurăm că nu există pericol. Argumentul principal aici este protejarea vieții omenești, iar legea îi acordă prioritate pietonului aflat în apropierea unui mijloc de transport în comun oprit pentru urcarea sau coborârea pasagerilor. Totodată, trebuie să menținem o distanță suficientă față de vehiculul din față, fără să grăbim plecarea autobuzului sau să creăm presiune suplimentară în trafic. În concluzie, prudența, adaptarea vitezei și atenția maximă pentru pietoni sunt obligații legale și practice în astfel de situații.
Regulamentul Rutier
Art. 131
(1) La apropierea de o statie pentru mijloace de transport public de persoane prevazuta cu alveola, din care conducatorul unui astfel de vehicul semnalizeaza intentia de a iesi, conducatorul vehiculului care circula pe banda de lânga acostament sau bordura este obligat sa reduca viteza si, la nevoie, sa opreasca pentru a-i permite reintrarea în trafic.
Art. 131
(1) La apropierea de o statie pentru mijloace de transport public de persoane prevazuta cu alveola, din care conducatorul unui astfel de vehicul semnalizeaza intentia de a iesi, conducatorul vehiculului care circula pe banda de lânga acostament sau bordura este obligat sa reduca viteza si, la nevoie, sa opreasca pentru a-i permite reintrarea în trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
1%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=996&tip=drpciv&cat=b
A conducătorul autobuzului;
B conducătorul autoturismului;
C ambii conducători procedează regulamentar.
Explicație:
Staționarea unui vehicul este interzisă în dreptul sau în apropierea marcajului longitudinal continuu care desparte sensurile de circulație, dacă din această cauză ceilalți șoferi sunt obligați să treacă peste marcajul continuu. În exemplul din imagine, autobuzul este oprit exact lângă marcajul continuu și, din această cauză, autoturismul care vrea să continue deplasarea este obligat să depășească autobuzul trecând peste acest marcaj, ceea ce reprezintă o încălcare a regulilor de circulație. Autobuzul a parcat neregulamentar, iar această manevră creează o situație periculoasă pentru ceilalți participanți la trafic. În această situație, vina îi aparține exclusiv conducătorului autobuzului, pentru că a blocat circulația regulamentară și a forțat ceilalți șoferi să încalce marcajul rutier continuu.
Staționarea unui vehicul este interzisă în dreptul sau în apropierea marcajului longitudinal continuu care desparte sensurile de circulație, dacă din această cauză ceilalți șoferi sunt obligați să treacă peste marcajul continuu. În exemplul din imagine, autobuzul este oprit exact lângă marcajul continuu și, din această cauză, autoturismul care vrea să continue deplasarea este obligat să depășească autobuzul trecând peste acest marcaj, ceea ce reprezintă o încălcare a regulilor de circulație. Autobuzul a parcat neregulamentar, iar această manevră creează o situație periculoasă pentru ceilalți participanți la trafic. În această situație, vina îi aparține exclusiv conducătorului autobuzului, pentru că a blocat circulația regulamentară și a forțat ceilalți șoferi să încalce marcajul rutier continuu.
Regulament - Articolul 142
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
a) în zona de acţiune a indicatorului "Oprirea interzisă";
b) pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă şi la o distanţă mai mica de 50 m înainte şi după acestea;
c) pe poduri, pe şi sub pasaje denivelate, precum şi pe viaducte;
d) în curbe şi în alte locuri cu vizibilitate redusă sub 50 m;
e) pe trecerile pentru pietoni ori la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;;
f) în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mica de 25 m de coltul intersecţiei;
g) în staţiile mijloacelor de transport public de persoane, precum şi la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;
h) în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabilă, dacă prin aceasta se stânjeneşte circulaţia a două vehicule venind din sensuri opuse, precum şi în dreptul marcajului continuu, în cazul în care conducătorii celorlalte vehicule care circulă în acelaşi sens ar fi obligaţi, din această cauza, să treacă peste acest marcaj;
i) în locul în care se împiedică vizibilitatea asupra unui indicator sau semnal luminos;
j) pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificaţiile "Drum îngustat", "Prioritate pentru circulaţia din sens invers" sau "Prioritate faţă de circulaţia din sens invers";
k) pe pistele obligatorii pentru pietoni sau pentru pietoni şi biciclete ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;
l) pe platforma caii ferate industriale sau de tramvai ori la mai puţin de 50 m de acestea, dacă circulaţia vehiculelor pe sine ar putea fi stânjenită sau împiedicată;
m) pe partea carosabilă a autostrăzilor, a drumurilor expres şi a celor naţionale europene (E);
n) pe trotuar, cu excepţia situaţiei în care administratorul drumului public a executat amenajări care respectă prevederile art. 144 alin. (2) şi (3);
o) pe pistele pentru biciclete;
p) în locurile unde este interzisă depăşirea.
Regulament - Articolul 120
(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
a) în intersecţii cu circulaţia nedirijată;
b) în apropierea vârfurilor de rampa, când vizibilitatea este redusă sub 50 m;
c) în curbe şi în orice alte locuri unde vizibilitatea este redusă sub 50 m;
d) pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri şi în tuneluri. Prin excepţie, pot fi depăşite în aceste locuri vehiculele cu tracţiune animală, motocicletele fără ataş, mopedele şi bicicletele, dacă vizibilitatea asupra drumului este asigurată pe o distanţă mai mare de 20 m, iar lăţimea drumului este de cel puţin 7 m;
e) pe trecerile pentru pietoni semnalizate prin indicatoare şi marcaje;
f) pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă şi la mai puţin de 50 m înainte de acestea;
g) în dreptul staţiei pentru tramvai, atunci când acesta este oprit, iar staţia nu este prevăzută cu refugiu pentru pietoni;
h) în zona de acţiune a indicatorului "Depăşirea interzisă";
i) când pentru efectuarea manevrei se încalcă marcajul continuu, simplu sau dublu, care desparte sensurile de mers, iar autovehiculul circulă, chiar şi parţial, pe sensul opus, ori se încalcă marcajul care delimitează spaţiul de interzicere;
j) când din sens opus se apropie un alt vehicul, iar conducătorul acestuia este obligat să efectueze manevre de evitare a coliziunii;
k) pe sectorul de drum unde s-a format o coloana de vehicule în aşteptare, dacă prin aceasta se intră pe sensul opus de circulaţie.
(2) Se interzice depăşirea coloanei oficiale.
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
a) în zona de acţiune a indicatorului "Oprirea interzisă";
b) pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă şi la o distanţă mai mica de 50 m înainte şi după acestea;
c) pe poduri, pe şi sub pasaje denivelate, precum şi pe viaducte;
d) în curbe şi în alte locuri cu vizibilitate redusă sub 50 m;
e) pe trecerile pentru pietoni ori la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;;
f) în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mica de 25 m de coltul intersecţiei;
g) în staţiile mijloacelor de transport public de persoane, precum şi la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;
h) în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabilă, dacă prin aceasta se stânjeneşte circulaţia a două vehicule venind din sensuri opuse, precum şi în dreptul marcajului continuu, în cazul în care conducătorii celorlalte vehicule care circulă în acelaşi sens ar fi obligaţi, din această cauza, să treacă peste acest marcaj;
i) în locul în care se împiedică vizibilitatea asupra unui indicator sau semnal luminos;
j) pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificaţiile "Drum îngustat", "Prioritate pentru circulaţia din sens invers" sau "Prioritate faţă de circulaţia din sens invers";
k) pe pistele obligatorii pentru pietoni sau pentru pietoni şi biciclete ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;
l) pe platforma caii ferate industriale sau de tramvai ori la mai puţin de 50 m de acestea, dacă circulaţia vehiculelor pe sine ar putea fi stânjenită sau împiedicată;
m) pe partea carosabilă a autostrăzilor, a drumurilor expres şi a celor naţionale europene (E);
n) pe trotuar, cu excepţia situaţiei în care administratorul drumului public a executat amenajări care respectă prevederile art. 144 alin. (2) şi (3);
o) pe pistele pentru biciclete;
p) în locurile unde este interzisă depăşirea.
Regulament - Articolul 120
(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
a) în intersecţii cu circulaţia nedirijată;
b) în apropierea vârfurilor de rampa, când vizibilitatea este redusă sub 50 m;
c) în curbe şi în orice alte locuri unde vizibilitatea este redusă sub 50 m;
d) pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri şi în tuneluri. Prin excepţie, pot fi depăşite în aceste locuri vehiculele cu tracţiune animală, motocicletele fără ataş, mopedele şi bicicletele, dacă vizibilitatea asupra drumului este asigurată pe o distanţă mai mare de 20 m, iar lăţimea drumului este de cel puţin 7 m;
e) pe trecerile pentru pietoni semnalizate prin indicatoare şi marcaje;
f) pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă şi la mai puţin de 50 m înainte de acestea;
g) în dreptul staţiei pentru tramvai, atunci când acesta este oprit, iar staţia nu este prevăzută cu refugiu pentru pietoni;
h) în zona de acţiune a indicatorului "Depăşirea interzisă";
i) când pentru efectuarea manevrei se încalcă marcajul continuu, simplu sau dublu, care desparte sensurile de mers, iar autovehiculul circulă, chiar şi parţial, pe sensul opus, ori se încalcă marcajul care delimitează spaţiul de interzicere;
j) când din sens opus se apropie un alt vehicul, iar conducătorul acestuia este obligat să efectueze manevre de evitare a coliziunii;
k) pe sectorul de drum unde s-a format o coloana de vehicule în aşteptare, dacă prin aceasta se intră pe sensul opus de circulaţie.
(2) Se interzice depăşirea coloanei oficiale.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
37%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=290&tip=drpciv&cat=b
A traversaţi calea ferată cu viteză redusă;
B traversaţi imediat după autocamion;
C opriţi în locul în care aveţi vizibilitate maximă, fără a depăşi indicatorul, vă asiguraţi şi traversaţi.
Explicație:
La întâlnirea unei treceri la nivel cu calea ferată fără bariere, semnalizată cu Crucea Sfântului Andrei și indicatorul Stop, legea cere oprirea obligatorie, indiferent dacă ai vizibilitate sau nu. Oprirea se face înainte de linia de oprire, dacă există, sau înainte de semnul de Stop ori, dacă acestea lipsesc, cât mai aproape de calea ferată, astfel încât vizibilitatea să fie maximă. Scopul opririi este să verifici cu atenție dacă se apropie un tren, atât din stânga, cât și din dreapta. Chiar dacă nu observi apropierea trenului sau nu auzi semnale acustice, este interzis să traversezi fără această oprire preliminară, deoarece trenurile nu pot frâna la fel ca un autoturism și riscul unui accident grav este foarte mare. Indicatorul de sfârșit de prioritate doar te informează că o anumită prioritate acordată anterior nu mai este valabilă, dar nu schimbă obligația de a efectua oprirea la Stop înainte de calea ferată. Doar după ce te-ai asigurat temeinic că nu vine niciun tren, poți traversa. Această procedură respectă prevederile Codului Rutier din România pentru anul 2025 și are rolul de a preveni accidentele, prioritatea absolută fiind acordată trenurilor la orice trecere cu calea ferată. Respectarea acestor reguli demonstrează responsabilitate în trafic și protejează viețile tuturor participanților.
La întâlnirea unei treceri la nivel cu calea ferată fără bariere, semnalizată cu Crucea Sfântului Andrei și indicatorul Stop, legea cere oprirea obligatorie, indiferent dacă ai vizibilitate sau nu. Oprirea se face înainte de linia de oprire, dacă există, sau înainte de semnul de Stop ori, dacă acestea lipsesc, cât mai aproape de calea ferată, astfel încât vizibilitatea să fie maximă. Scopul opririi este să verifici cu atenție dacă se apropie un tren, atât din stânga, cât și din dreapta. Chiar dacă nu observi apropierea trenului sau nu auzi semnale acustice, este interzis să traversezi fără această oprire preliminară, deoarece trenurile nu pot frâna la fel ca un autoturism și riscul unui accident grav este foarte mare. Indicatorul de sfârșit de prioritate doar te informează că o anumită prioritate acordată anterior nu mai este valabilă, dar nu schimbă obligația de a efectua oprirea la Stop înainte de calea ferată. Doar după ce te-ai asigurat temeinic că nu vine niciun tren, poți traversa. Această procedură respectă prevederile Codului Rutier din România pentru anul 2025 și are rolul de a preveni accidentele, prioritatea absolută fiind acordată trenurilor la orice trecere cu calea ferată. Respectarea acestor reguli demonstrează responsabilitate în trafic și protejează viețile tuturor participanților.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
2%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=210&tip=drpciv&cat=b
A da, deoarece drumul nu este intens circulat;
B da, pentru că spaţiul rămas este suficient pentru depăşire;
C nu, deoarece pe această categorie de drum sunt interzise oprirea şi staţionarea.
Explicație:
Autoturismul nu a oprit regulamentar, deoarece pe drumurile naționale europene (semnalizate cu indicativul E urmat de un număr) oprirea și staționarea sunt interzise în afara localităților, indiferent dacă drumul este sau nu intens circulat și indiferent de spațiul rămas pentru celelalte vehicule. Aceste drumuri sunt destinate traficului rapid și fluent, iar orice oprire pe partea carosabilă pune în pericol siguranța circulației, mai ales la viteze mari sau în condiții de vizibilitate redusă. Singurele excepții sunt urgențele tehnice sau situațiile de forță majoră, când vehiculul trebuie scos cât mai mult în afara părții carosabile. Opririle neregulamentare pe astfel de drumuri pot cauza accidente grave sau blocaje, iar legea prevede sancțiuni stricte pentru astfel de abateri.
Autoturismul nu a oprit regulamentar, deoarece pe drumurile naționale europene (semnalizate cu indicativul E urmat de un număr) oprirea și staționarea sunt interzise în afara localităților, indiferent dacă drumul este sau nu intens circulat și indiferent de spațiul rămas pentru celelalte vehicule. Aceste drumuri sunt destinate traficului rapid și fluent, iar orice oprire pe partea carosabilă pune în pericol siguranța circulației, mai ales la viteze mari sau în condiții de vizibilitate redusă. Singurele excepții sunt urgențele tehnice sau situațiile de forță majoră, când vehiculul trebuie scos cât mai mult în afara părții carosabile. Opririle neregulamentare pe astfel de drumuri pot cauza accidente grave sau blocaje, iar legea prevede sancțiuni stricte pentru astfel de abateri.
Regulamentul Rutier
Art. 142 - Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
m) pe partea carosabila a autostrazilor, a drumurilor expres si a celor nationale europene (E);
Art. 142 - Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
m) pe partea carosabila a autostrazilor, a drumurilor expres si a celor nationale europene (E);
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=51&tip=drpciv&cat=b
A da, deoarece semnul adiţional indică sfârşitul zonei unde oprirea este interzisă;
B nu, deoarece se află în zona de acţiune a indicatorului „Oprirea interzisă”;
C nu, deoarece indicatorul „Oprirea interzisă” nu permite oprirea la o distanţă mai mică de 100 m de acesta.
Explicație:
Autoturismul alb este oprit neregulamentar. Indicatorul „Oprirea interzisă” împreună cu panoul adițional cu săgeată în jos arată că în dreptul indicatorului se termină zona în care oprirea este interzisă. Cu alte cuvinte, până la acel indicator, oprirea este interzisă pe partea dreaptă a drumului, iar mașina albă se află chiar înainte de indicator, deci încă în zona unde nu ai voie să oprești. Prin urmare, oprirea autoturismului este contrar regulilor și poate fi sancționată.
Autoturismul alb este oprit neregulamentar. Indicatorul „Oprirea interzisă” împreună cu panoul adițional cu săgeată în jos arată că în dreptul indicatorului se termină zona în care oprirea este interzisă. Cu alte cuvinte, până la acel indicator, oprirea este interzisă pe partea dreaptă a drumului, iar mașina albă se află chiar înainte de indicator, deci încă în zona unde nu ai voie să oprești. Prin urmare, oprirea autoturismului este contrar regulilor și poate fi sancționată.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3708&tip=drpciv&cat=b
A reduci viteza şi te apropii cât mai mult de acesta;
B opreşti şi aştepţi degajarea traficului;
C execuţi depăşirea acestuia.
Explicație:
Când vezi că autoturismul alb execută manevra de întoarcere, trebuie să oprești și să aștepți ca acesta să termine manevra și să degajeze drumul. Orice tentativă de a te apropia prea mult sau de a-l depăși este riscantă și interzisă, pentru că vehiculul care întoarce nu are vizibilitate bună și poate face mișcări neașteptate. De exemplu, dacă te grăbești și încerci să depășești, riști să provoci un accident. Prin urmare, te oprești la distanță sigură și aștepți până când circulația este din nou liberă.
Când vezi că autoturismul alb execută manevra de întoarcere, trebuie să oprești și să aștepți ca acesta să termine manevra și să degajeze drumul. Orice tentativă de a te apropia prea mult sau de a-l depăși este riscantă și interzisă, pentru că vehiculul care întoarce nu are vizibilitate bună și poate face mișcări neașteptate. De exemplu, dacă te grăbești și încerci să depășești, riști să provoci un accident. Prin urmare, te oprești la distanță sigură și aștepți până când circulația este din nou liberă.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
4%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=694&tip=drpciv&cat=b
A da, deoarece este parcat în întregime pe trotuar;
B nu, deoarece se află în afara zonei în care parcarea este permisă;
C da, deoarece respectă atât semnificaţia indicatorului, cât şi a semnului adiţional.
Explicație:
Autoturismul din imagine nu a parcat regulamentar deoarece se află înainte de indicatorul care marchează începutul zonei de parcare. Semnul „Parcare” însoțit de săgeată verticală indică faptul că parcarea este permisă doar din dreptul indicatorului și pe toată lungimea zonei semnalizate după acesta, nu înainte. Chiar dacă mașina este parcată paralel cu drumul și cu toate roțile pe trotuar, acest lucru nu este suficient pentru a fi în legalitate dacă nu a fost respectată și limita de început a zonei de parcare. Parcarea în afara spațiului marcat poate fi sancționată cu amendă și, în unele cazuri, cu ridicarea autoturismului. Este esențial ca șoferii să verifice nu doar modul de parcare, ci și locul exact unde este permisă parcarea, respectând întotdeauna semnalizarea rutieră.
Autoturismul din imagine nu a parcat regulamentar deoarece se află înainte de indicatorul care marchează începutul zonei de parcare. Semnul „Parcare” însoțit de săgeată verticală indică faptul că parcarea este permisă doar din dreptul indicatorului și pe toată lungimea zonei semnalizate după acesta, nu înainte. Chiar dacă mașina este parcată paralel cu drumul și cu toate roțile pe trotuar, acest lucru nu este suficient pentru a fi în legalitate dacă nu a fost respectată și limita de început a zonei de parcare. Parcarea în afara spațiului marcat poate fi sancționată cu amendă și, în unele cazuri, cu ridicarea autoturismului. Este esențial ca șoferii să verifice nu doar modul de parcare, ci și locul exact unde este permisă parcarea, respectând întotdeauna semnalizarea rutieră.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=743&tip=drpciv&cat=b
A nu;
B da, dacă ansamblul respectiv poate depăşi viteza de 50 km/h;
C da, dacă aţi obţinut autorizaţie de la poliţia rutieră.
Explicație:
Autoturismul cu remorcă are voie să circule pe autostradă doar dacă ansamblul poate depăși viteza de 50 de kilometri pe oră. Motivul este că pe autostradă circulația se desfășoară cu viteză mare, iar vehiculele care nu pot atinge o viteză minimă pun în pericol siguranța traficului. O remorcă încetinește autoturismul, iar dacă ansamblul nu poate merge suficient de repede, se pot crea blocaje sau situații periculoase pentru ceilalți participanți la trafic. Legea nu cere o autorizație specială de la poliție, ci doar ca autoturismul cu remorcă să fie capabil să circule cu cel puțin 50 de kilometri pe oră. Dacă nu poate, accesul pe autostradă este interzis. Scopul acestei reguli este să mențină fluența și siguranța pe drumurile de mare viteză.
Autoturismul cu remorcă are voie să circule pe autostradă doar dacă ansamblul poate depăși viteza de 50 de kilometri pe oră. Motivul este că pe autostradă circulația se desfășoară cu viteză mare, iar vehiculele care nu pot atinge o viteză minimă pun în pericol siguranța traficului. O remorcă încetinește autoturismul, iar dacă ansamblul nu poate merge suficient de repede, se pot crea blocaje sau situații periculoase pentru ceilalți participanți la trafic. Legea nu cere o autorizație specială de la poliție, ci doar ca autoturismul cu remorcă să fie capabil să circule cu cel puțin 50 de kilometri pe oră. Dacă nu poate, accesul pe autostradă este interzis. Scopul acestei reguli este să mențină fluența și siguranța pe drumurile de mare viteză.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 74
(1) Pe autostrăzi este interzisă circulaţia pietonilor, a autovehiculelor cu gabarite sau mase depăşite, fără autorizaţie specială de transport eliberată de administratorul drumului public, conform reglementarilor în vigoare, a vehiculelor cu tracţiune animala, a animalelor, a vehiculelor trase sau împinse cu mana, a bicicletelor şi mopedelor, a tractoarelor şi maşinilor autopropulsate pentru lucrări agricole, precum şi a vehiculelor care, prin construcţie sau din alte cauze, nu pot depăşi viteza de 50 km/h.
Articolul 74
(1) Pe autostrăzi este interzisă circulaţia pietonilor, a autovehiculelor cu gabarite sau mase depăşite, fără autorizaţie specială de transport eliberată de administratorul drumului public, conform reglementarilor în vigoare, a vehiculelor cu tracţiune animala, a animalelor, a vehiculelor trase sau împinse cu mana, a bicicletelor şi mopedelor, a tractoarelor şi maşinilor autopropulsate pentru lucrări agricole, precum şi a vehiculelor care, prin construcţie sau din alte cauze, nu pot depăşi viteza de 50 km/h.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=228&tip=drpciv&cat=b
A da;
B numai în caz de urgenţă;
C nu, în intersecţie poate pătrunde numai bicicleta.
Explicație:
În situația descrisă, dirijarea circulației de către polițist are întâietate față de orice semn rutier sau lumină de semafor. Polițistul stabilește prioritățile în intersecție prin poziția și gesturile sale. Atunci când polițistul are brațul întins lateral, vehiculele care vin din sensurile ce văd brațul ca pe o barieră sunt obligate să oprească, indiferent de semne sau marcaje. În acest caz, mașina albastră care vine din spate trebuie să aștepte, deoarece polițistul îi interzice accesul. Bicicleta este pe direcția permisă de polițist și, prin urmare, are prioritate de trecere. Legea prevede expres că ordinea de respectare a regulilor este: semnalele polițistului, semnalele luminoase, indicatoarele și marcajele rutiere. Aplicând această regulă, șoferul trebuie să privească mereu mai întâi la polițist și să execute exact ceea ce indică, pentru a evita orice conflict sau accident în intersecție. Acesta este motivul pentru care, în această situație, biciclistul are prioritate iar mașina albastră nu.
În situația descrisă, dirijarea circulației de către polițist are întâietate față de orice semn rutier sau lumină de semafor. Polițistul stabilește prioritățile în intersecție prin poziția și gesturile sale. Atunci când polițistul are brațul întins lateral, vehiculele care vin din sensurile ce văd brațul ca pe o barieră sunt obligate să oprească, indiferent de semne sau marcaje. În acest caz, mașina albastră care vine din spate trebuie să aștepte, deoarece polițistul îi interzice accesul. Bicicleta este pe direcția permisă de polițist și, prin urmare, are prioritate de trecere. Legea prevede expres că ordinea de respectare a regulilor este: semnalele polițistului, semnalele luminoase, indicatoarele și marcajele rutiere. Aplicând această regulă, șoferul trebuie să privească mereu mai întâi la polițist și să execute exact ceea ce indică, pentru a evita orice conflict sau accident în intersecție. Acesta este motivul pentru care, în această situație, biciclistul are prioritate iar mașina albastră nu.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=579&tip=drpciv&cat=b
A da, deoarece a semnalizat intenţia şi din sens opus nu se apropie niciun vehicul;
B da, deoarece se află la mai mult de 150 m de calea ferată;
C nu, deoarece depăşeşte o coloană oprită la trecerea la nivel cu calea ferată.
Explicație:
Depășirea unei coloane de vehicule oprite la trecerea la nivel cu calea ferată este interzisă, indiferent dacă ai semnalizat intenția de depășire sau dacă nu vine nimic din sens opus. Regulamentul prevede clar că trebuie să oprești în ordinea sosirii la barieră și să aștepți deschiderea barierei sau ridicarea semibarierelor. Scopul acestei reguli este să previi situațiile periculoase în care un vehicul ar putea să rămână blocat pe calea ferată sau să forțeze trecerea în timp ce alții așteaptă regulamentar. Prin urmare, autoturismul roșu nu are voie să depășească și orice astfel de manevră este considerată încălcare gravă a regulilor de circulație.
Depășirea unei coloane de vehicule oprite la trecerea la nivel cu calea ferată este interzisă, indiferent dacă ai semnalizat intenția de depășire sau dacă nu vine nimic din sens opus. Regulamentul prevede clar că trebuie să oprești în ordinea sosirii la barieră și să aștepți deschiderea barierei sau ridicarea semibarierelor. Scopul acestei reguli este să previi situațiile periculoase în care un vehicul ar putea să rămână blocat pe calea ferată sau să forțeze trecerea în timp ce alții așteaptă regulamentar. Prin urmare, autoturismul roșu nu are voie să depășească și orice astfel de manevră este considerată încălcare gravă a regulilor de circulație.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
3%