Întoarcerea este interzisă pe străzile cu sens unic deoarece pe aceste străzi circulația se desfășoară într-o singură direcție, iar întoarcerea ar duce la blocarea traficului și la riscul unor accidente. Pe străzile cu sens unic nu ai spațiu suficient pentru a face această manevră în siguranță și ar putea apărea conflicte cu ceilalți participanți la trafic care circulă regulamentar în direcția stabilită. În schimb, întoarcerea este permisă în general în alte zone, chiar dacă unele locuri, cum ar fi intersecțiile sau apropierea de trecerile la nivel cu calea ferată, impun reguli speciale pentru siguranța circulației, dar acestea nu interzic întoarcerea în totalitate, ci o reglementează prin condiții sau distanțe minime. Deci, regula clară și strictă este că întoarcerea este interzisă pe străzile cu sens unic pentru a menține ordinea și siguranța traficului.
Regulament - Articolul 126
Se interzice întoarcerea vehiculului:
a) în locurile în care este interzisă oprirea voluntară a vehiculelor, cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 142 lit. f);
b) în intersecţiile în care este interzis virajul la stânga, precum şi în cele în care, pentru efectuare, este necesară manevrarea înainte şi înapoi a vehiculului;
c) în locurile unde soliditatea drumului nu permite;
d) pe drumurile cu sens unic;
e) pe marcajul pietonal;
f) în locurile în care este instalat indicatorul "Întoarcerea interzisă".
Pentru varianta B
Regulament - Articolul 126
Se interzice întoarcerea vehiculului:
a) în locurile în care este interzisă oprirea voluntară a vehiculelor, cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 142 lit. f);
Regulament - Articolul 142
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
a) în zona de acţiune a indicatorului "Oprirea interzisă";
...
f) în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mica de 25 m de coltul intersecţiei;
Pentru varianta C
Regulament - Articolul 126
Se interzice întoarcerea vehiculului:
a) în locurile în care este interzisă oprirea voluntară a vehiculelor, cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 142 lit. f);
Regulament - Articolul 142
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
a) în zona de acţiune a indicatorului "Oprirea interzisă";
b) pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă şi la o distanţă mai mica de 50 m înainte şi după acestea;
...
Întoarcerea este interzisă pe poduri și sub poduri, deoarece aceste locuri sunt considerate zone cu vizibilitate redusă, spațiu limitat pentru manevre și risc crescut de accidente. Pe un pod sau sub un pod nu ai suficient loc pentru a efectua întoarcerea în siguranță, iar ceilalți șoferi nu se așteaptă la astfel de manevre, ceea ce crește șansele unui impact. În plus, dacă un vehicul rămâne blocat în timpul întoarcerii, se poate produce rapid un blocaj total al circulației, ceea ce poate avea consecințe grave, mai ales pe drumuri intens circulate sau pe poduri înguste. De aceea, legea interzice strict întoarcerea în aceste zone, tocmai pentru a preveni accidentele și a menține fluența și siguranța traficului. Pe drumurile naționale sau lângă instituții, întoarcerea este permisă, cu condiția să nu existe indicatoare care să interzică explicit această manevră și să fie asigurată vizibilitatea și spațiul necesar.
Articolul 126
Se interzice întoarcerea vehiculului:
a) în locurile în care este interzisă oprirea voluntară a vehiculelor, cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 142 lit. f);
Articolul 142
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
c) pe poduri, pe şi sub pasaje denivelate, precum şi pe viaducte;
Întoarcerea unui autovehicul este interzisă la mai puțin de 50 de metri de trecerea la nivel cu o cale ferată curentă, pentru că această manevră poate pune în pericol siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic. În apropierea căilor ferate vizibilitatea poate fi redusă, iar timpul de reacție este foarte scurt dacă se apropie un tren. De asemenea, întoarcerea în această zonă poate bloca calea ferată sau poate crea situații periculoase pentru vehiculele care traversează. Pentru a evita astfel de riscuri, legislația rutieră stabilește o distanță minimă de siguranță la care este permisă întoarcerea, tocmai pentru a proteja viața și integritatea participanților la trafic. Respectarea acestei reguli previne accidentele grave și asigură un trafic mai sigur în zonele cu treceri la nivel cu calea ferată.
Întoarcerea unui autovehicul este interzisă în rampă dacă vizibilitatea este sub 50 de metri, deoarece această manevră este extrem de periculoasă în astfel de condiții. Dacă un șofer întoarce mașina într-o rampă unde nu vede suficient de departe, ceilalți participanți la trafic nu au timp să observe vehiculul și să reacționeze pentru a evita un accident. Lipsa vizibilității reduce semnificativ șansele de a efectua manevra în siguranță, mai ales când alte autovehicule pot veni din ambele sensuri. Pe drumurile cu vizibilitate redusă, precum în rampă sau în curbe, orice manevră de întoarcere sau oprire este interzisă tocmai pentru a preveni accidentele. Această regulă se aplică indiferent de distanța față de stații sau de tipul străzii, prioritară fiind siguranța circulației.
Conform Articolului 126 din Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, întoarcerea vehiculului este interzisă în următoarele situații:
-
În locurile în care este interzisă oprirea voluntară a vehiculelor, cu excepția cazurilor prevăzute la art. 142 lit. f);
-
În locurile unde soliditatea drumului nu permite;
-
În pantă sau rampă, unde vizibilitatea este redusă sub 50 m;
-
În curbe și în alte locuri unde vizibilitatea este redusă sub 50 m;
-
În locurile în care este instalat indicatorul "Întoarcerea interzisă".
Astfel, răspunsul corect la întrebare este:
- Răspuns 2: în rampă, unde vizibilitatea este sub 50 m; - CORECT
Celelalte opțiuni sunt incorecte, deoarece legislația nu interzice întoarcerea vehiculului la o distanță mai mică de 50 m de stația de autobuz, troleibuz sau tramvai și nici pe străzile cu circulație în ambele sensuri, atâta timp cât manevra se poate efectua în condiții de siguranță și fără a perturba traficul.
Întoarcerea unui autovehicul pe un drum presupune ca înainte de a efectua manevra să semnalizezi clar intenția, dar și să te asiguri temeinic din față, din spate și din lateral, pentru a nu pune în pericol sau stânjeni ceilalți participanți la trafic. Trebuie să te asiguri că nu se apropie alte vehicule care ar putea fi surprinse de manevra ta sau care circulă cu viteză, dar și că nu există pietoni sau bicicliști în zonă. Doar după ce te-ai asigurat că drumul este liber și că nu încurci sau pui în pericol pe nimeni, poți efectua întoarcerea. Simplul fapt că oprești și semnalizezi nu este suficient dacă nu te-ai asigurat din toate direcțiile, iar încadrarea pe banda de lângă axul drumului se face doar unde regulamentul permite și nu este întotdeauna obligatorie. Asigurarea completă și semnalizarea corectă sunt esențiale pentru siguranță.
Când semaforul funcționează și arată culoarea verde, poți traversa intersecția fără să mai oprești la indicatorul „Oprire”, chiar dacă acesta este prezent. Codul Rutier prevede clar că semafoarele au prioritate față de indicatoarele rutiere atunci când sunt în funcțiune. Nu ești obligat să oprești la STOP, ci trebuie să respecți semaforul și să circuli cu atenție, având grijă la ceilalți participanți la trafic. Obligația de oprire se aplică la indicator doar dacă semaforul nu funcționează.
Participanţii la trafic trebuie să respecte regulile de circulaţie, semnalele, indicaţiile şi dispoziţiile poliţistului rutier, precum şi semnificaţia diferitelor tipuri de mijloace de semnalizare rutieră, în următoarea ordine de prioritate:
a) semnalele, indicaţiile şi dispoziţiile poliţistului rutier;
b) semnalele speciale de avertizare, luminoase sau sonore ale autovehiculelor, prevăzute la art. 32 alin. (2) lit. a) şi b);
c) semnalizarea temporară care modifică regimul normal de desfăşurare a circulaţiei;
d) semnalele luminoase sau sonore;
e) indicatoarele;
f) marcajele;
g) regulile de circulaţie.
Când întâlnești în intersecție o ambulanță cu semnalele luminoase albastre și cele sonore în funcțiune, aceasta are regim de prioritate indiferent din ce direcție vine. Legea stabilește clar că toate autovehiculele cu regim prioritar, precum ambulanța, poliția sau pompierii aflate în misiune, au prioritate absolută, chiar și în intersecțiile nedirijate sau față de vehiculele care ar avea altfel prioritate de dreapta. Ca șofer, trebuie să oprești și să lași ambulanța să treacă, pentru că timpul de reacție și drumul liber pot face diferența pentru salvarea unei vieți. Prioritatea de dreapta nu se aplică în acest caz, iar nerespectarea priorității acordate vehiculelor cu regim special este sancționată aspru și poate duce la consecințe grave. Te asiguri, încetinești sau oprești dacă este necesar și acorzi mereu prioritate ambulanței în misiune.
Atunci când te întâlnești într-o intersecție cu un autovehicul al pompierilor care are pornite atât semnalele luminoase, cât și cele sonore, legea îi acordă acestuia prioritate absolută, chiar dacă vine din stânga ta. Autovehiculele de intervenție, cum sunt cele ale pompierilor, poliției sau ambulanței, când au în funcțiune aceste semnale, devin vehicule cu regim prioritar. Indiferent de regulile generale dintr-o intersecție nedirijată, trebuie să le permiți trecerea imediată, pentru că ele pot merge la o urgență unde timpul este esențial. Acest lucru este menționat clar în Codul Rutier, care prevede că oferim prioritate de trecere acestor mașini indiferent de poziția lor, fie din dreapta, fie din stânga. Nerespectarea acestei reguli nu doar că duce la sancțiuni severe, dar poate pune în pericol vieți. Deci, obligatoriu acorzi prioritate mașinii de pompieri cu semnalele pornite în orice situație.
Într-un sens giratoriu, nu ai voie să oprești vehiculul decât dacă traficul o impune (de exemplu, dacă e blocaj sau trebuie să acorzi prioritate). Oprirea nejustificată în sensul giratoriu blochează circulația și creează pericol de accident. Reducerea vitezei este permisă și chiar recomandată pentru a circula în siguranță, iar întoarcerea prin ocolirea sensului giratoriu este modul corect de schimbare a direcției. Practic, nu trebuie să oprești niciodată în giratoriu decât dacă nu poți continua din cauza traficului.
Articolul 142 - Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
f) în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mica de 25 m de coltul intersecţiei;
Când te afli într-o intersecție și observi o ambulanță cu semnalele acustice și luminoase pornite, adică în misiune de urgență, ești obligat prin lege să îi acorzi prioritate indiferent de semnificația semaforului sau de regulile obișnuite de prioritate. Toți ceilalți conducători trebuie să elibereze rapid intersecția, să oprească dacă este nevoie și să nu facă nicio manevră care ar putea bloca sau întârzia ambulanța. Această regulă este esențială pentru ca ambulanța să poată ajunge la timp la intervenție și să salveze vieți, iar nerespectarea ei se sancționează sever. Prin urmare, în orice împrejurare, prioritatea absolută o are vehiculul de urgență aflat în misiune, iar tu trebuie să acționezi rapid, clar și previzibil pentru a-i face loc, fără să pui în pericol ceilalți participanți la trafic.
Când circuli într-o zonă pietonală, trebuie să fii foarte atent deoarece această zonă este destinată în principal pietonilor. Codul Rutier prevede că accesul autovehiculelor în astfel de zone este permis doar în anumite condiții, cum ar fi aprovizionarea sau accesul la proprietăți, și doar dacă este semnalizată corespunzător excepția. În aceste situații speciale, viteza maximă permisă este de 5 km/h. Această limită extrem de redusă asigură siguranța pietonilor care se pot deplasa în orice direcție, inclusiv copii sau persoane cu mobilitate redusă, și oferă șoferului timp suficient să reacționeze, să oprească imediat dacă e nevoie și să evite orice accident. Trebuie să ai mereu prioritate pentru pietoni și să fii pregătit să oprești la orice moment. Reține: limita de 5 km/h este pentru a proteja viața și siguranța celor din jur și nerespectarea acestei reguli poate duce la sancțiuni severe, dar mai ales poate pune în pericol vieți omenești.
În zonele rezidențiale, circulația este supusă unor reguli speciale pentru a proteja pietonii, mai ales copiii, și pentru a menține liniștea și siguranța locatarilor. Legea stabilește clar că viteza maximă permisă în zonele rezidențiale este de 20 km/h. Motivul este că aceste zone sunt intens frecventate de persoane care pot apărea neașteptat pe carosabil, precum copii ce se joacă sau oameni care ies dintre mașini parcate. De aceea, depășirea acestei limite poate duce la amenzi, suspendarea permisului sau chiar mai rău, creșterea riscului de accidente grave. Ține minte că, pe lângă viteza redusă, în aceste zone, ai obligația să acorzi prioritate pietonilor, și poți opri sau staționa doar în locurile permise. Dacă reții faptul că în zonele rezidențiale nu ai voie să te grăbești și trebuie să fii foarte atent la orice mișcare pe stradă, vei respecta atât legea, cât și siguranța celor din jur. Folosește ca reper limita de 20 km/h și asigură-te că adaptezi conduita preventivă!
Art. 158.
(2) Conducatorii de vehicule sunt obligati sa circule cu o viteza de cel mult 20 km/h, sa nu stationeze sau sa parcheze vehiculul în afara spatiilor anume destinate si semnalizate ca atare, sa nu stânjeneasca sau sa împiedice circulatia pietonilor chiar daca, în acest scop, trebuie sa opreasca.
Într-o zonă rezidențială semnalizată corespunzător, pietonii au dreptul să folosească întreaga lățime a părții carosabile, nu doar trotuarul sau trecerile de pietoni. Asta înseamnă că poți întâlni pietoni, copii, persoane în vârstă sau chiar persoane cu animale de companie pe toată suprafața drumului, iar șoferii trebuie să circule cu viteză redusă, să fie atenți permanent și să acorde prioritate oricând este nevoie. Deși viteza maximă admisă este limitată în astfel de zone, nu doar limita de viteză contează, ci și atenția la orice pericol iminent, pentru că siguranța pietonilor are prioritate absolută. Copiii au voie să se joace pe partea carosabilă, iar șoferul trebuie să circule cu maximă prudență și să fie pregătit să oprească în orice moment.
Pe o plagă deschisă, în primul strat al pansamentului trebuie aplicată o compresă din tifon steril. Tifonul steril reduce riscul de infecție, nu lasă fire sau particule în rană și permite aerisirea leziunii, favorizând vindecarea. Folosirea unei comprese de vată sterilă sau a unei comprese oarecare nu este corectă: vata poate rămâne lipită de rană și poate provoca iritații sau chiar infecții, iar materialele ne-sterile pot introduce microbi în plagă. Practic, tifonul steril este singurul material recomandat pentru protejarea eficientă a unei răni, exact pentru a preveni complicații și pentru a asigura primele măsuri corecte până la sosirea medicilor.
Când treci de pe o stradă bine iluminată pe una neiluminată, ochii tăi nu se adaptează instantaneu la noul nivel de lumină, iar vizibilitatea scade brusc. În această situație, legea te obligă să reduci viteza pentru a putea reacționa la timp la orice pericol sau obstacol care poate apărea pe drum. Adaptarea vitezei la condițiile de iluminare este esențială pentru siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic. De asemenea, trebuie să folosești corect luminile de drum sau de întâlnire, după caz, pentru a vedea și a fi văzut în condiții optime. Nerespectarea acestei reguli crește riscul de accidente, mai ales în zonele unde pot apărea pietoni, bicicliști sau animale pe carosabil.
Defecțiunile la mecanismul de direcție sunt extrem de periculoase, deoarece afectează direct controlul asupra direcției mașinii. Din acest motiv, legislația rutieră prevede clar că, atunci când apare o astfel de defecțiune, este obligatoriu să oprești imediat vehiculul, indiferent unde te afli, pentru a nu pune în pericol siguranța ta, a pasagerilor și a celorlalți participanți la trafic. Continuarea deplasării cu o defecțiune la direcție poate duce la pierderea completă a controlului și, implicit, la producerea unor accidente grave. Codul Rutier din România interzice conducerea unui vehicul cu probleme la sistemul de direcție, considerând acest lucru o abatere gravă. Prin urmare, la apariția unor astfel de defecțiuni, trebuie să tragi cât mai repede pe dreapta, să oprești motorul și să soliciți ajutor pentru remedierea problemei, iar vehiculul nu poate fi mișcat pe drumurile publice decât remorcat sau cu mijloace speciale, după efectuarea reparațiilor necesare. Astfel, te protejezi pe tine și pe cei din jur.
La întâlnirea cu o cale ferată industrială, trebuie să fii atent pentru că, deși nu este o trecere de cale ferată principală, tot există riscuri. Codul Rutier spune clar că ai obligația să reduci viteza și să te asiguri foarte bine. Trenurile industriale sau utilajele feroviare pot să apară brusc, sunt mai lente și, de multe ori, nu semnalizează la fel de vizibil ca trenurile obișnuite. De aceea, nu oprești în mod obligatoriu la toate căile ferate industriale, dar trebuie să reduci viteza până la limita la care, dacă apare vreun pericol, să poți opri imediat. Prioritatea o are vehiculul care circulă pe calea ferată, adică trebuie să te asiguri că nu vine un tren sau vreo locomotivă industrială înainte să traversezi. Practic, comparativ cu barierele sau semnalele automate de la trecerile principale, la cele industriale ești responsabil direct pentru siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic. Scopul acestor reguli este să previi accidentele, pentru că vehiculele feroviare mari nu pot opri rapid; chiar dacă viteza lor nu e mare, masa e foarte mare și distanța de frânare e lungă. Prin urmare, încetinește, asigură-te din ambele părți și traversează numai când ești sigur că nu există niciun pericol. Astfel, respecți legea și circuli în siguranță.
Articolul 60
(1) Participanţii la trafic trebuie să dea dovada de prudenţă sporită la apropierea şi traversarea liniilor de cale ferată curentă sau industrială, după caz.
Când te apropii de o stație prevăzută cu alveolă și circuli pe banda de lângă acostament, iar șoferul unui autobuz sau troleibuz semnalizează că vrea să pornească din stație, ai obligația să reduci viteza și, dacă este necesar, să oprești pentru a-i permite să reintre în trafic. Această regulă există pentru a ajuta vehiculele de transport public să se încadreze mai ușor în circulație, mai ales în zonele aglomerate. Nu ești obligat să oprești automat, ci doar dacă nu poți asigura condiții de siguranță pentru plecarea autobuzului. Nu ai voie să mărești viteza sau să blochezi accesul acestuia, pentru că ar putea pune în pericol pasagerii sau pe ceilalți participanți la trafic. Atenția și respectarea acestei reguli contribuie la fluidizarea transportului public și la siguranța tuturor.
Atunci când semnalele sonore și luminoase de culoare roșie funcționează la o cale ferată prevăzută cu bariere, acest lucru vă avertizează că un tren se apropie și barierele urmează să se închidă automat. Semnalele roșii sunt un avertisment clar pentru a nu traversa calea ferată și pentru a opri înainte de bariere până când trecerea este sigură. Nu trebuie să încercați să traversați calea ferată în aceste condiții, deoarece riscul de accident este extrem de mare. Instalarea semnalelor sonore și luminoase are scopul de a proteja participanții la trafic prin alertarea timpurie asupra sosirii trenului și a închiderii barierei. Astfel, respectarea acestor semnale este obligatorie pentru siguranța dumneavoastră și a celorlalți. Traversarea de urgență sau ignorarea acestor avertismente este periculoasă și ilegală.
(1) Conducătorul de vehicul este obligat să oprească atunci când:
a) barierele sau semibarierele sunt coborâte, în curs de coborâre sau de ridicare;
b) semnalul cu lumini roşii şi/sau semnalul sonor sunt în funcţiune;
c) întâlneşte indicatorul "Trecerea la nivel cu calea ferată simplă, fără bariere", "Trecerea la nivel cu calea ferată dublă, fără bariere" sau "Oprire".
(2) Vehiculele trebuie să oprească, în ordinea sosirii, în locul în care există vizibilitate maxima asupra caii ferate fără a trece de indicatoarele prevăzute la alin. (1) lit. c) sau, după caz, înaintea marcajului pentru oprire ori înaintea barierelor sau semibarierelor, când acestea sunt închise, în curs de coborâre sau de ridicare.
Regulament - Articolul 70
(4) La trecerea la nivel cu calea ferată prevăzută cu instalaţii de semnalizare automată cu bariere, semnalizarea de interzicere a circulaţiei rutiere se realizează în condiţiile prevăzute la art. 69 alin. (2), precum şi prin coborârea în poziţie orizontala a semibarierelor.
Regulament - Articolul 69
(1) Trecerea la nivel cu calea ferată curentă fără bariere sau semibariere se semnalizează, după caz, cu indicatoarele "Trecere la nivel cu calea ferată simplă, fără bariere" sau "Trecere la nivel cu calea ferată dublă, fără bariere", însoţite de indicatorul "Oprire".
(2) La trecerea la nivel cu calea ferată curentă prevăzută cu instalaţii de semnalizare automată fără bariere, interzicerea circulaţiei rutiere se realizează, optic, prin funcţionarea dispozitivelor cu lumini intermitent-alternative roşii şi stingerea semnalizării de control reprezentate de lumină intermitentă albă şi, acustic, prin emiterea de semnale sonore intermitente.
Regulament - Articolul 71
(1) Semnalizarea de interzicere a circulaţiei rutiere se considera realizata chiar şi numai în una din următoarele situaţii:
a) prin aprinderea unei singure unităţi luminoase a dispozitivului cu lumină intermitent-alternativa roşie;
b) prin funcţionarea sistemului sonor;
c) prin poziţia orizontala a unei singure semibariere.
Panourile suplimentare de avertizare la trecerea la nivel cu calea ferată sunt montate pentru a-ți semnala din timp apropierea de calea ferată și a-ți da posibilitatea să reduci viteza și să te pregătești să oprești dacă este nevoie. Primul panou cu trei bare roșii se află la 150 de metri înainte de calea ferată, al doilea cu două bare la 100 de metri, iar ultimul panou cu o singură bară la 50 de metri. Aceste panouri ajută șoferul să aprecieze corect distanța până la calea ferată și să aibă timp suficient să încetinească, să se asigure și să oprească dacă semnalele acustice, luminoase sau barierele o impun. Ordinea și distanțele sunt standardizate ca să nu existe confuzii indiferent pe ce drum circuli. Dacă vezi primul panou trebuie să fii deja pregătit să reduci viteza, iar la ultimul panou trebuie să fii foarte atent și gata să oprești complet, mai ales dacă trenul se apropie sau barierele sunt coborâte. Respectarea acestor distanțe este esențială pentru prevenirea accidentelor la trecerile peste calea ferată.