https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=221&tip=drpciv&cat=b
A vehiculul nu are efectuată inspecţia tehnică periodică;
B anvelopele au alte dimensiuni decât cele prevăzute în cartea de identitate a vehiculului;
C conducătorul auto refuză să se legitimeze.
Explicație:
Polițistul rutier poate dispune imobilizarea unui vehicul dacă șoferul refuză să se legitimeze, adică nu prezintă actul de identitate și documentele autovehiculului la cererea organului de control. În această situație, există riscul ca vehiculul să fie folosit pentru fapte ilegale sau ca șoferul să încerce să evite răspunderea pentru o abatere rutieră sau o infracțiune. Imobilizarea este o măsură de siguranță care împiedică plecarea de la fața locului până la clarificarea situației. Lipsa inspecției tehnice sau anvelopele neconforme atrag alte sancțiuni (amendă, reținerea certificatului), dar nu justifică imobilizarea pe loc. Practic, refuzul de a te legitima blochează verificarea identității și a legalității utilizării vehiculului, ceea ce face această măsură absolut necesară pentru siguranță și pentru respectarea legii.
Polițistul rutier poate dispune imobilizarea unui vehicul dacă șoferul refuză să se legitimeze, adică nu prezintă actul de identitate și documentele autovehiculului la cererea organului de control. În această situație, există riscul ca vehiculul să fie folosit pentru fapte ilegale sau ca șoferul să încerce să evite răspunderea pentru o abatere rutieră sau o infracțiune. Imobilizarea este o măsură de siguranță care împiedică plecarea de la fața locului până la clarificarea situației. Lipsa inspecției tehnice sau anvelopele neconforme atrag alte sancțiuni (amendă, reținerea certificatului), dar nu justifică imobilizarea pe loc. Practic, refuzul de a te legitima blochează verificarea identității și a legalității utilizării vehiculului, ceea ce face această măsură absolut necesară pentru siguranță și pentru respectarea legii.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 112
(1) Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia se reţine de către poliţia rutieră în următoarele cazuri:
a) vehiculul nu are efectuată inspecţia tehnică periodică valabilă;
h) anvelopele au alte dimensiuni sau caracteristici decât cele prevăzute în cartea de identitate a vehiculului, prezintă tăieturi sau rupturi ale cordului ori sunt uzate peste limita legal admisă;
Articolul 117
(1) Imobilizarea unui vehicul se dispune de către poliţistul rutier în cazul săvârşirii de către conducătorul acestuia a uneia dintre următoarele fapte:
e) refuză să se legitimeze;
Articolul 112
(1) Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia se reţine de către poliţia rutieră în următoarele cazuri:
a) vehiculul nu are efectuată inspecţia tehnică periodică valabilă;
h) anvelopele au alte dimensiuni sau caracteristici decât cele prevăzute în cartea de identitate a vehiculului, prezintă tăieturi sau rupturi ale cordului ori sunt uzate peste limita legal admisă;
Articolul 117
(1) Imobilizarea unui vehicul se dispune de către poliţistul rutier în cazul săvârşirii de către conducătorul acestuia a uneia dintre următoarele fapte:
e) refuză să se legitimeze;
Dificultate Întrebare: MEDIE
47%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=192&tip=drpciv&cat=b
A nu, în nicio situaţie;
B da, dacă spaţiul lateral dintre vehicule permite acest lucru;
C da, în cazul vehiculelor care urmează să vireze la stânga, iar spaţiul rămas permite depăşirea prin dreapta.
Explicație:
Depășirea autovehiculelor pe partea dreaptă este permisă numai în situația în care vehiculul din față semnalizează și se poziționează pentru a vira la stânga, iar spațiul lateral existent permite depășirea în siguranță prin partea dreaptă. Această excepție este prevăzută de lege pentru a nu bloca inutil circulația atunci când un vehicul așteaptă să vireze la stânga și lasă liberă partea dreaptă a carosabilului. În toate celelalte situații, depășirea pe partea dreaptă este interzisă, deoarece poate fi periculoasă și poate duce la accidente, mai ales în intersecții sau pe drumuri cu vizibilitate redusă. Este important să te asiguri că manevra este sigură, că nu încurci sau nu pui în pericol alte vehicule și că semnalizezi corespunzător intenția ta.
Depășirea autovehiculelor pe partea dreaptă este permisă numai în situația în care vehiculul din față semnalizează și se poziționează pentru a vira la stânga, iar spațiul lateral existent permite depășirea în siguranță prin partea dreaptă. Această excepție este prevăzută de lege pentru a nu bloca inutil circulația atunci când un vehicul așteaptă să vireze la stânga și lasă liberă partea dreaptă a carosabilului. În toate celelalte situații, depășirea pe partea dreaptă este interzisă, deoarece poate fi periculoasă și poate duce la accidente, mai ales în intersecții sau pe drumuri cu vizibilitate redusă. Este important să te asiguri că manevra este sigură, că nu încurci sau nu pui în pericol alte vehicule și că semnalizezi corespunzător intenția ta.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
24%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3978&tip=drpciv&cat=b
A nu, depasirea in tunel este interzisa;
B da, daca vizibilitatea este peste 20 m, iar latimea drumului este mai mare de 7 m;
C da, pentru ca autovehiculul depasit circula foarte lent.
Explicație:
Depășirea într-un tunel este interzisă în mod expres de Codul Rutier. Acest lucru se aplică indiferent dacă tunelul este iluminat sau nu, iar excepțiile sunt valabile doar dacă există mai multe benzi pe sens marcate clar, caz în care schimbarea benzii nu se consideră depășire propriu-zisă. Motivele legale și practice pentru această interdicție țin de siguranță: în tuneluri spațiul este limitat, vizibilitatea scade, nu există zonă de refugiu, iar mișcările riscante, cum ar fi depășirea, pot duce rapid la accidente grave sau blocaje. Dacă depășești într-un tunel, riști sancțiuni severe și pui în pericol viețile tuturor participanților la trafic. Din acest motiv, regula generală este că orice manevră de depășire a altei mașini este interzisă în tuneluri, pentru a asigura siguranța rutieră.
Depășirea într-un tunel este interzisă în mod expres de Codul Rutier. Acest lucru se aplică indiferent dacă tunelul este iluminat sau nu, iar excepțiile sunt valabile doar dacă există mai multe benzi pe sens marcate clar, caz în care schimbarea benzii nu se consideră depășire propriu-zisă. Motivele legale și practice pentru această interdicție țin de siguranță: în tuneluri spațiul este limitat, vizibilitatea scade, nu există zonă de refugiu, iar mișcările riscante, cum ar fi depășirea, pot duce rapid la accidente grave sau blocaje. Dacă depășești într-un tunel, riști sancțiuni severe și pui în pericol viețile tuturor participanților la trafic. Din acest motiv, regula generală este că orice manevră de depășire a altei mașini este interzisă în tuneluri, pentru a asigura siguranța rutieră.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3951&tip=drpciv&cat=b
A este la fel de alunecos pe toată perioada cât plouă;
B la începutul averselor de ploaie;
C după ce ploaia s-a oprit.
Explicație:
Drumul devine cel mai alunecos atunci când începe să plouă, mai ales după o perioadă lungă de timp uscat. Prima ploaie spală doar parțial praful, particulele de ulei și alte impurități depuse pe suprafața asfaltului, formând cu apa un strat consistent și extrem de alunecos. În această fază, aderența roților la carosabil scade considerabil, ceea ce mărește riscul de derapaj, în special la frânări sau la schimbarea bruscă a direcției de mers. După ce ploaia continuă mai mult timp, acest strat de impurități este spălat și carosabilul devine mai puțin periculos, chiar dacă este ud. Conform Codului Rutier, șoferii trebuie să sporească atenția și să adapteze viteza la condițiile de drum, reducând viteza și crescând distanța față de vehiculul din față pentru a preveni accidentele cauzate de scăderea aderenței. Reține: cel mai periculos este începutul ploii, când drumul este foarte alunecos din cauza amestecului de apă cu praf și uleiuri nespălate.
Drumul devine cel mai alunecos atunci când începe să plouă, mai ales după o perioadă lungă de timp uscat. Prima ploaie spală doar parțial praful, particulele de ulei și alte impurități depuse pe suprafața asfaltului, formând cu apa un strat consistent și extrem de alunecos. În această fază, aderența roților la carosabil scade considerabil, ceea ce mărește riscul de derapaj, în special la frânări sau la schimbarea bruscă a direcției de mers. După ce ploaia continuă mai mult timp, acest strat de impurități este spălat și carosabilul devine mai puțin periculos, chiar dacă este ud. Conform Codului Rutier, șoferii trebuie să sporească atenția și să adapteze viteza la condițiile de drum, reducând viteza și crescând distanța față de vehiculul din față pentru a preveni accidentele cauzate de scăderea aderenței. Reține: cel mai periculos este începutul ploii, când drumul este foarte alunecos din cauza amestecului de apă cu praf și uleiuri nespălate.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
24%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=1032&tip=drpciv&cat=b
A în timpul orelor de pregătire a cursanţilor;
B în permanenţă, când se află în autovehiculele cu inscripţia „ŞCOALA”;
C legal, nu este prevăzut.
Explicație:
Instructorii auto sunt scutiți de obligația de a purta centura de siguranță doar atunci când se află în timpul desfășurării probelor practice de conducere alături de cursanți. Acest lucru este prevăzut în Codul Rutier, deoarece instructorul trebuie să poată interveni rapid în caz de pericol sau să preia comenzile autoturismului dacă elevul greșește. Prin urmare, în timpul lecțiilor practice, instructorul stă într-o poziție de supraveghere permanentă, iar neutilizarea centurii îi permite să acționeze rapid și eficient, asigurând astfel protecția tuturor ocupanților vehiculului. În orice altă situație, atunci când instructorul conduce singur sau este pasager în afara orelor de instruire, are obligația de a purta centura de siguranță la fel ca orice alt participant la trafic. Retine: scutirea se aplică numai în timpul instruirii practice, pentru a spori siguranța procesului de învățare.
Instructorii auto sunt scutiți de obligația de a purta centura de siguranță doar atunci când se află în timpul desfășurării probelor practice de conducere alături de cursanți. Acest lucru este prevăzut în Codul Rutier, deoarece instructorul trebuie să poată interveni rapid în caz de pericol sau să preia comenzile autoturismului dacă elevul greșește. Prin urmare, în timpul lecțiilor practice, instructorul stă într-o poziție de supraveghere permanentă, iar neutilizarea centurii îi permite să acționeze rapid și eficient, asigurând astfel protecția tuturor ocupanților vehiculului. În orice altă situație, atunci când instructorul conduce singur sau este pasager în afara orelor de instruire, are obligația de a purta centura de siguranță la fel ca orice alt participant la trafic. Retine: scutirea se aplică numai în timpul instruirii practice, pentru a spori siguranța procesului de învățare.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
27%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3969&tip=drpciv&cat=b
A indicatorul 1;
B indicatorul 2;
C ambele indicatoare.
Explicație:
Ambele indicatoare arată că drumul pe care urmează să circuli este cu sens unic. Primul indicator (sageata pe fond albastru) informează că ai voie să circuli doar înainte pe acea stradă, deci sensul este unic pe direcția săgeții. Al doilea indicator, cu textul „SENS UNIC” și o săgeată, precizează explicit sensul unic și direcția în care se circulă pe acea cale rutieră. Indiferent de forma indicatorului, ambele transmit aceeași informație: circulația este permisă într-o singură direcție, iar accesul din sens opus este interzis.
Ambele indicatoare arată că drumul pe care urmează să circuli este cu sens unic. Primul indicator (sageata pe fond albastru) informează că ai voie să circuli doar înainte pe acea stradă, deci sensul este unic pe direcția săgeții. Al doilea indicator, cu textul „SENS UNIC” și o săgeată, precizează explicit sensul unic și direcția în care se circulă pe acea cale rutieră. Indiferent de forma indicatorului, ambele transmit aceeași informație: circulația este permisă într-o singură direcție, iar accesul din sens opus este interzis.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
30%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=155&tip=drpciv&cat=b
A cele care se pun în mişcare de pe loc faţă de cele care circulă;
B autovehiculele din serviciile regulate de transport public, care se pun în mişcare din staţia prevăzută cu alveolă;
C cele care ies din curţi, ganguri sau garaje.
Explicație:
Autovehiculele care efectuează servicii regulate de transport public de persoane și care se pun în mișcare dintr-o stație prevăzută cu alveolă sunt exceptate de la obligația acordării priorității de trecere. Cu alte cuvinte, ceilalți conducători auto trebuie să le permită plecarea din stație atunci când șoferul semnalizează această intenție. Această regulă este prevăzută în Codul Rutier tocmai pentru a facilita circulația transportului public și a reduce întârzierile cauzate de trafic. Celelalte vehicule menționate nu beneficiază de această excepție: cele care se pun în mișcare de pe loc sau cele care ies din curți, ganguri sau garaje sunt obligate să acorde prioritate tuturor celorlalte vehicule care circulă pe drumul public.
Autovehiculele care efectuează servicii regulate de transport public de persoane și care se pun în mișcare dintr-o stație prevăzută cu alveolă sunt exceptate de la obligația acordării priorității de trecere. Cu alte cuvinte, ceilalți conducători auto trebuie să le permită plecarea din stație atunci când șoferul semnalizează această intenție. Această regulă este prevăzută în Codul Rutier tocmai pentru a facilita circulația transportului public și a reduce întârzierile cauzate de trafic. Celelalte vehicule menționate nu beneficiază de această excepție: cele care se pun în mișcare de pe loc sau cele care ies din curți, ganguri sau garaje sunt obligate să acorde prioritate tuturor celorlalte vehicule care circulă pe drumul public.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
19%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=726&tip=drpciv&cat=b
A da, cu condiţia ca acesta să aibă permis de cel puţin 3 ani;
B da, dacă masa remorcii nu depăşeşte 750 kg;
C nu, deoarece pentru o astfel de remorcă este necesar un permis de conducere categoria BE.
Explicație:
Posesorul unui permis de conducere categoria B are dreptul să conducă un autoturism cu remorcă doar dacă masa remorcii nu depășește 750 kilograme. Aceasta este o limitare legală clară care se aplică pentru a asigura că vehiculul tractat rămâne stabil și ușor de controlat de către conducătorul auto. Dacă remorca are o masă mai mare de 750 kilograme, este obligatoriu să deții permis categoria BE, care atestă pregătirea pentru a conduce vehicule cu remorcă mai grea, având cunoștințe și abilități suplimentare pentru a gestiona manevrele și stabilitatea. Nu contează cât timp ai permis categoria B; perioada de posesie a permisului nu dă automat dreptul să conduci remorci grele. Această regulă protejează siguranța circulației, deoarece un ansamblu cu remorcă mai mare necesită atenție sporită și competențe speciale. Respectând această limitare eviți sancțiunile legale și conduci în condiții de siguranță.
Posesorul unui permis de conducere categoria B are dreptul să conducă un autoturism cu remorcă doar dacă masa remorcii nu depășește 750 kilograme. Aceasta este o limitare legală clară care se aplică pentru a asigura că vehiculul tractat rămâne stabil și ușor de controlat de către conducătorul auto. Dacă remorca are o masă mai mare de 750 kilograme, este obligatoriu să deții permis categoria BE, care atestă pregătirea pentru a conduce vehicule cu remorcă mai grea, având cunoștințe și abilități suplimentare pentru a gestiona manevrele și stabilitatea. Nu contează cât timp ai permis categoria B; perioada de posesie a permisului nu dă automat dreptul să conduci remorci grele. Această regulă protejează siguranța circulației, deoarece un ansamblu cu remorcă mai mare necesită atenție sporită și competențe speciale. Respectând această limitare eviți sancțiunile legale și conduci în condiții de siguranță.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Anexa 1
Categoriile de vehicule pentru care se eliberează permisul de conducere, prevăzute la art. 20 alin. (2), se definesc astfel:
f) categoria B:
1. autovehiculul a cărui masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 3.500 kg şi al cărui număr de locuri pe scaune, în afara conducătorului, nu este mai mare de 8;
2. ansamblul format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 750 kg;
3. ansamblul de vehicule a căror masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 4.250 kg, format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată depăşeşte 750 kg (dacă ansamblul depășește 3500 kg se poate conduce numai dacă fac dovada că au absolvit un curs de formare în cadrul unei unităţi autorizate de pregătire a conducătorilor de vehicule) (art. 24*1 alin. 3 din OUG);
Articolul 24*1
(3) Persoanele care posedă permis de conducere categoria B au dreptul de a conduce ansamblurile de vehicule prevăzute la lit. f) pct. 3 din anexa nr. 1, în cazul în care ansamblul depăşeşte 3.500 kg, numai dacă fac dovada că au absolvit un curs de formare în cadrul unei unităţi autorizate de pregătire a conducătorilor de vehicule.
Anexa 1
Categoriile de vehicule pentru care se eliberează permisul de conducere, prevăzute la art. 20 alin. (2), se definesc astfel:
f) categoria B:
1. autovehiculul a cărui masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 3.500 kg şi al cărui număr de locuri pe scaune, în afara conducătorului, nu este mai mare de 8;
2. ansamblul format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 750 kg;
3. ansamblul de vehicule a căror masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 4.250 kg, format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată depăşeşte 750 kg (dacă ansamblul depășește 3500 kg se poate conduce numai dacă fac dovada că au absolvit un curs de formare în cadrul unei unităţi autorizate de pregătire a conducătorilor de vehicule) (art. 24*1 alin. 3 din OUG);
Articolul 24*1
(3) Persoanele care posedă permis de conducere categoria B au dreptul de a conduce ansamblurile de vehicule prevăzute la lit. f) pct. 3 din anexa nr. 1, în cazul în care ansamblul depăşeşte 3.500 kg, numai dacă fac dovada că au absolvit un curs de formare în cadrul unei unităţi autorizate de pregătire a conducătorilor de vehicule.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=776&tip=drpciv&cat=b
A da;
B nu;
C numai în cazul vehiculelor de mare tonaj.
Explicație:
Presiunea din pneuri are un efect direct asupra consumului de carburant pentru orice tip de autovehicul, nu doar pentru cele de mare tonaj. Dacă pneurile sunt umflate sub limita recomandată, crește suprafața de contact cu drumul, iar rezistența la înaintare devine mai mare, ceea ce obligă motorul să depună un efort suplimentar și să consume mai mult combustibil. În plus, pneurile subumflate se uzează mai repede și pot duce la pierderea controlului asupra vehiculului. Pe de altă parte, dacă presiunea este corectă, consumul de carburant se menține la un nivel optim, uzura pneurilor este mai mică, iar siguranța și confortul la volan cresc. Verificarea și menținerea presiunii corecte în pneuri este una dintre cele mai simple și eficiente metode de a economisi carburant și de a circula în siguranță.
Presiunea din pneuri are un efect direct asupra consumului de carburant pentru orice tip de autovehicul, nu doar pentru cele de mare tonaj. Dacă pneurile sunt umflate sub limita recomandată, crește suprafața de contact cu drumul, iar rezistența la înaintare devine mai mare, ceea ce obligă motorul să depună un efort suplimentar și să consume mai mult combustibil. În plus, pneurile subumflate se uzează mai repede și pot duce la pierderea controlului asupra vehiculului. Pe de altă parte, dacă presiunea este corectă, consumul de carburant se menține la un nivel optim, uzura pneurilor este mai mică, iar siguranța și confortul la volan cresc. Verificarea și menținerea presiunii corecte în pneuri este una dintre cele mai simple și eficiente metode de a economisi carburant și de a circula în siguranță.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=256&tip=drpciv&cat=b
A în dreptul căilor de acces care deservesc proprietăţile alăturate drumurilor publice;
B în zona aglomerată a pieţelor;
C în pante şi în rampe.
Explicație:
Staționarea voluntară este interzisă în dreptul căilor de acces care deservesc proprietăți alăturate drumurilor publice, deoarece blochezi accesul celor care au nevoie să intre sau să iasă cu vehiculul din acele proprietăți. Este interzisă și în pante și rampe pentru că în aceste zone vizibilitatea este sau poate fi redusă, iar un vehicul staționat poate surprinde ceilalți șoferi și poate provoca accidente. Staționarea în zona aglomerată a piețelor este permisă dacă nu există semne sau reguli speciale care să o interzică.
Staționarea voluntară este interzisă în dreptul căilor de acces care deservesc proprietăți alăturate drumurilor publice, deoarece blochezi accesul celor care au nevoie să intre sau să iasă cu vehiculul din acele proprietăți. Este interzisă și în pante și rampe pentru că în aceste zone vizibilitatea este sau poate fi redusă, iar un vehicul staționat poate surprinde ceilalți șoferi și poate provoca accidente. Staționarea în zona aglomerată a piețelor este permisă dacă nu există semne sau reguli speciale care să o interzică.
Dificultate Întrebare: GREA
68%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=475&tip=drpciv&cat=b
A la coborârile a căror pantă depăşeşte 10%;
B pe trecerile pentru pietoni sau pe cele la nivel cu calea ferată curentă şi la mai puţin de 50 m de acestea;
C în situaţia în care, din sens opus, un vehicul este nevoit să execute o manevră, pentru a evita coliziunea.
Explicație:
Depășirea este interzisă pe trecerile pentru pietoni, pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă și la mai puțin de 50 de metri de acestea, indiferent dacă sunt sau nu pietoni sau trenuri în zonă. Această regulă există pentru a proteja siguranța pietonilor și pentru a preveni accidentele grave la traversarea căii ferate, unde pericolul este major și vizibilitatea poate fi redusă. De asemenea, depășirea este interzisă atunci când din sens opus vine un vehicul care ar fi nevoit să facă o manevră de evitare, pentru a nu se produce o coliziune. În această situație, legea te obligă să nu depășești, pentru că manevra pune în pericol siguranța circulației. Ambele interdicții sunt prevăzute clar în Codul Rutier pentru a elimina orice risc major în aceste zone cu vizibilitate redusă sau pericol mare.
Depășirea este interzisă pe trecerile pentru pietoni, pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă și la mai puțin de 50 de metri de acestea, indiferent dacă sunt sau nu pietoni sau trenuri în zonă. Această regulă există pentru a proteja siguranța pietonilor și pentru a preveni accidentele grave la traversarea căii ferate, unde pericolul este major și vizibilitatea poate fi redusă. De asemenea, depășirea este interzisă atunci când din sens opus vine un vehicul care ar fi nevoit să facă o manevră de evitare, pentru a nu se produce o coliziune. În această situație, legea te obligă să nu depășești, pentru că manevra pune în pericol siguranța circulației. Ambele interdicții sunt prevăzute clar în Codul Rutier pentru a elimina orice risc major în aceste zone cu vizibilitate redusă sau pericol mare.
Regulamentul Rutier
Articolul 120
(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
f) pe trecerile la nivel cu calea ferata curenta si la mai putin de 50 m înainte de acestea;
j) când din sens opus se apropie un alt vehicul, iar conducatorul acestuia este obligat sa efectueze manevre de evitare a coliziunii;
Articolul 120
(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
f) pe trecerile la nivel cu calea ferata curenta si la mai putin de 50 m înainte de acestea;
j) când din sens opus se apropie un alt vehicul, iar conducatorul acestuia este obligat sa efectueze manevre de evitare a coliziunii;
Dificultate Întrebare: GREA
62%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=516&tip=drpciv&cat=b
A vehiculele aflate în sensul giratoriu, faţă de cele care se pregătesc să intre în sensul giratoriu;
B autovehiculele din serviciile regulate de transport public, care se pun în mişcare din staţie;
C vehiculele care execută manevra de întoarcere.
Explicație:
Vehiculele care se află deja în sensul giratoriu au prioritate față de cele care urmează să intre, indiferent de tipul vehiculului. Aceasta este regula principală aplicabilă la intrarea într-un sens giratoriu semnalizat corespunzător cu indicatorul „Cedează trecerea” și indicatorul de sens giratoriu. Orice vehicul care intră în sensul giratoriu trebuie să acorde prioritate tuturor vehiculelor care circulă deja în interiorul acestuia. Această prioritate nu se aplică vehiculelor de transport public care pleacă din stație sau celor care execută manevra de întoarcere, ele nu au prioritate decât dacă alte semne sau reguli speciale le conferă acest drept.
Vehiculele care se află deja în sensul giratoriu au prioritate față de cele care urmează să intre, indiferent de tipul vehiculului. Aceasta este regula principală aplicabilă la intrarea într-un sens giratoriu semnalizat corespunzător cu indicatorul „Cedează trecerea” și indicatorul de sens giratoriu. Orice vehicul care intră în sensul giratoriu trebuie să acorde prioritate tuturor vehiculelor care circulă deja în interiorul acestuia. Această prioritate nu se aplică vehiculelor de transport public care pleacă din stație sau celor care execută manevra de întoarcere, ele nu au prioritate decât dacă alte semne sau reguli speciale le conferă acest drept.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=911&tip=drpciv&cat=b
A i se retrage permisul de conducere;
B i se aplică sancţiunile contravenţionale complementare;
C va fi reexaminat de către autoritatea competentă.
Explicație:
Când titularul permisului de conducere este declarat inapt pentru a conduce autovehicule de către o instituție medicală autorizată, permisul de conducere se retrage de către autorități. Aceasta este o măsură de siguranță pentru a preveni accidentele rutiere cauzate de probleme de sănătate care pot afecta capacitatea de a conduce. Retragerea se face indiferent de vechimea permisului sau de categoria de autovehicule pentru care a fost emis. Permisul poate fi redobândit doar dacă, în urma unui nou control medical, persoana este declarată aptă pentru conducere, iar autoritățile aprobă acest lucru oficial.
Când titularul permisului de conducere este declarat inapt pentru a conduce autovehicule de către o instituție medicală autorizată, permisul de conducere se retrage de către autorități. Aceasta este o măsură de siguranță pentru a preveni accidentele rutiere cauzate de probleme de sănătate care pot afecta capacitatea de a conduce. Retragerea se face indiferent de vechimea permisului sau de categoria de autovehicule pentru care a fost emis. Permisul poate fi redobândit doar dacă, în urma unui nou control medical, persoana este declarată aptă pentru conducere, iar autoritățile aprobă acest lucru oficial.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=698&tip=drpciv&cat=b
A mecanismul motor (grup piston-cilindru) este uzat;
B rularea frecventă cu o viteză inferioară limitei legale;
C folosirea unor bujii necorespunzătoare.
Explicație:
Când observi calamină depusă pe suprafața bujiilor și fumul care iese pe eșapament are o nuanță albăstruie, asta indică faptul că motorul consumă ulei. Această problemă apare de obicei din cauza uzurii grupului piston-cilindru: segmenții pistonului sau pereții cilindrului nu mai etanșează corect, astfel că uleiul pătrunde în camera de ardere și se arde împreună cu amestecul carburant. Arderea uleiului produce atât depuneri de calamină pe bujii, cât și fumul specific de culoare albăstruie. Pe termen lung, această defecțiune duce la pierderi de compresie, consum crescut de ulei și scădere a performanței motorului. Pentru a preveni defecțiuni grave, este necesar ca motorul să fie verificat într-un service specializat, unde se poate stabili cu exactitate gradul de uzură și dacă este nevoie de reparații sau de înlocuirea anumitor componente.
Când observi calamină depusă pe suprafața bujiilor și fumul care iese pe eșapament are o nuanță albăstruie, asta indică faptul că motorul consumă ulei. Această problemă apare de obicei din cauza uzurii grupului piston-cilindru: segmenții pistonului sau pereții cilindrului nu mai etanșează corect, astfel că uleiul pătrunde în camera de ardere și se arde împreună cu amestecul carburant. Arderea uleiului produce atât depuneri de calamină pe bujii, cât și fumul specific de culoare albăstruie. Pe termen lung, această defecțiune duce la pierderi de compresie, consum crescut de ulei și scădere a performanței motorului. Pentru a preveni defecțiuni grave, este necesar ca motorul să fie verificat într-un service specializat, unde se poate stabili cu exactitate gradul de uzură și dacă este nevoie de reparații sau de înlocuirea anumitor componente.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=568&tip=drpciv&cat=b
A tramvaiul 1 şi autoturismul;
B bicicleta;
C tramvaiul 1 şi tramvaiul 2.
Explicație:
Semnalul polițistului cu brațele întinse orizontal înseamnă oprire pentru toate vehiculele care vin din direcții ce se intersectează cu brațele sale. În imagine, atât tramvaiul 1, tramvaiul 2, cât și autoturismul vin din direcții care se intersectează cu brațele polițistului, deci trebuie să oprească. Doar bicicleta are voie să treacă, pentru că se deplasează din lateral față de polițist, adică dintr-o direcție care nu se intersectează cu brațele întinse. Astfel, în această intersecție, doar bicicleta are voie să continue deplasarea, celelalte vehicule trebuie să oprească și să aștepte următorul semnal al polițistului. La intersecțiile dirijate de polițist, semnalele acestuia au prioritate absolută față de semafoare sau indicatoare.
Semnalul polițistului cu brațele întinse orizontal înseamnă oprire pentru toate vehiculele care vin din direcții ce se intersectează cu brațele sale. În imagine, atât tramvaiul 1, tramvaiul 2, cât și autoturismul vin din direcții care se intersectează cu brațele polițistului, deci trebuie să oprească. Doar bicicleta are voie să treacă, pentru că se deplasează din lateral față de polițist, adică dintr-o direcție care nu se intersectează cu brațele întinse. Astfel, în această intersecție, doar bicicleta are voie să continue deplasarea, celelalte vehicule trebuie să oprească și să aștepte următorul semnal al polițistului. La intersecțiile dirijate de polițist, semnalele acestuia au prioritate absolută față de semafoare sau indicatoare.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=773&tip=drpciv&cat=b
A umflarea insuficientă;
B umflarea exagerată;
C uzura moderată.
Explicație:
Explozia pneului în timpul mersului este cauzată în principal de umflarea exagerată a acestuia. Atunci când presiunea din pneu este peste valoarea recomandată de producător, cauciucul devine prea rigid și nu mai poate absorbi corect șocurile de la denivelări, gropi sau obstacole de pe drum. În aceste condiții, orice impact sau supraîncălzire poate duce la cedarea bruscă a materialului și la explozia pneului, mai ales la viteze mari. Umflarea insuficientă poate duce la uzură prematură sau încălzire excesivă, dar nu provoacă atât de frecvent explozia. Uzura moderată nu este un factor direct pentru explozie, dar dacă pneul este foarte uzat, riscul crește. Pentru a evita aceste riscuri, verifică și ajustează întotdeauna presiunea pneurilor conform valorilor din cartea tehnică a mașinii, mai ales înainte de drumuri lungi sau cu încărcătură mare.
Explozia pneului în timpul mersului este cauzată în principal de umflarea exagerată a acestuia. Atunci când presiunea din pneu este peste valoarea recomandată de producător, cauciucul devine prea rigid și nu mai poate absorbi corect șocurile de la denivelări, gropi sau obstacole de pe drum. În aceste condiții, orice impact sau supraîncălzire poate duce la cedarea bruscă a materialului și la explozia pneului, mai ales la viteze mari. Umflarea insuficientă poate duce la uzură prematură sau încălzire excesivă, dar nu provoacă atât de frecvent explozia. Uzura moderată nu este un factor direct pentru explozie, dar dacă pneul este foarte uzat, riscul crește. Pentru a evita aceste riscuri, verifică și ajustează întotdeauna presiunea pneurilor conform valorilor din cartea tehnică a mașinii, mai ales înainte de drumuri lungi sau cu încărcătură mare.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=806&tip=drpciv&cat=b
A prin alternarea stării de vigilenţă cu cea de relaxare la volan, îndeosebi pe sectoarele de drum în aliniament;
B prin concentrarea permanentă doar asupra activităţilor pe care trebuie să le efectuaţi pentru conducerea autovehiculului în condiţii de siguranţă;
C prin punerea în funcţiune a unor surse de muzică cu intensitate sonoră mare, pentru stimularea vigilenţei în conducere.
Explicație:
Neatenția la volan apare atunci când atenția șoferului este distrasă de la condus, fie de la factori interni (gânduri, oboseală, griji personale), fie de la factori externi (telefon mobil, pasageri, reclame, muzică prea tare). Pentru a evita neatenția, este esențial ca șoferul să fie concentrat tot timpul pe drum, să fie atent la ceilalți participanți la trafic și la orice schimbare de situație. Nu este suficient doar să priviți înainte, ci trebuie să anticipați posibilele pericole, să analizați oglinzile, să observați semnele de circulație și să reacționați rapid la orice situație. Evitați activitățile care vă pot distrage atenția (folosirea telefonului, reglarea radioului, mâncatul sau discuțiile tensionate cu pasagerii). O conduită preventivă și o atitudine responsabilă sunt cheia pentru evitarea accidentelor cauzate de neatenție.
Neatenția la volan apare atunci când atenția șoferului este distrasă de la condus, fie de la factori interni (gânduri, oboseală, griji personale), fie de la factori externi (telefon mobil, pasageri, reclame, muzică prea tare). Pentru a evita neatenția, este esențial ca șoferul să fie concentrat tot timpul pe drum, să fie atent la ceilalți participanți la trafic și la orice schimbare de situație. Nu este suficient doar să priviți înainte, ci trebuie să anticipați posibilele pericole, să analizați oglinzile, să observați semnele de circulație și să reacționați rapid la orice situație. Evitați activitățile care vă pot distrage atenția (folosirea telefonului, reglarea radioului, mâncatul sau discuțiile tensionate cu pasagerii). O conduită preventivă și o atitudine responsabilă sunt cheia pentru evitarea accidentelor cauzate de neatenție.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
17%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=186&tip=drpciv&cat=b
A la întâlnirea indicatorului „Prioritate pentru circulaţia din sens invers”;
B la întâlnirea indicatorului „Intersecţie cu un drum fără prioritate”;
C la întâlnirea indicatorului „Sfârşitul drumului cu prioritate”.
Explicație:
Prioritatea de trecere trebuie acordată la întâlnirea indicatorului „Prioritate pentru circulația din sens invers”. Acest indicator, reprezentat printr-o săgeată mare roșie orientată spre tine și una mică neagră orientată în sens opus, îți transmite clar că, pe sectorul de drum îngustat care urmează, trebuie să lași să treacă mai întâi vehiculele care vin din față. Practic, ești obligat să oprești sau să încetinești și să aștepți ca sensul opus să se elibereze, pentru a evita blocarea drumului sau crearea de conflicte. În schimb, la indicatorul „Intersecție cu un drum fără prioritate” tu ai prioritate, iar la „Sfârșitul drumului cu prioritate” pierzi acest avantaj, dar nu ești automat obligat să acorzi prioritate fără alt semn suplimentar. Regula este esențială pentru siguranța și fluența traficului în zonele unde două sensuri trebuie să folosească același spațiu restrâns.
Prioritatea de trecere trebuie acordată la întâlnirea indicatorului „Prioritate pentru circulația din sens invers”. Acest indicator, reprezentat printr-o săgeată mare roșie orientată spre tine și una mică neagră orientată în sens opus, îți transmite clar că, pe sectorul de drum îngustat care urmează, trebuie să lași să treacă mai întâi vehiculele care vin din față. Practic, ești obligat să oprești sau să încetinești și să aștepți ca sensul opus să se elibereze, pentru a evita blocarea drumului sau crearea de conflicte. În schimb, la indicatorul „Intersecție cu un drum fără prioritate” tu ai prioritate, iar la „Sfârșitul drumului cu prioritate” pierzi acest avantaj, dar nu ești automat obligat să acorzi prioritate fără alt semn suplimentar. Regula este esențială pentru siguranța și fluența traficului în zonele unde două sensuri trebuie să folosească același spațiu restrâns.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
24%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=220&tip=drpciv&cat=b
A să declare autorităţilor schimbarea domiciliului în cel mult 24 de ore;
B să declare organului fiscal valoarea poliţei de asigurare auto;
C să declare autorităţii emitente pierderea, furtul sau distrugerea certificatului de înmatriculare, în cel mult 48 de ore de la constatare.
Explicație:
Proprietarul unui autovehicul are obligația legală să declare autorității care a emis certificatul de înmatriculare orice pierdere, furt sau distrugere a acestuia, în cel mult 48 de ore de la constatare. Acest lucru este esențial pentru a evita folosirea frauduloasă a documentului de către alte persoane și pentru a putea obține un nou certificat în mod legal. Dacă nu respecți acest termen, riști sancțiuni contravenționale și poți întâmpina probleme dacă circuli fără documente valabile. Celelalte variante nu reprezintă obligații legale legate direct de înmatriculare și proprietatea autovehiculului. Practic, declararea rapidă a pierderii sau furtului certificatului protejează atât proprietarul, cât și siguranța rutieră.
Proprietarul unui autovehicul are obligația legală să declare autorității care a emis certificatul de înmatriculare orice pierdere, furt sau distrugere a acestuia, în cel mult 48 de ore de la constatare. Acest lucru este esențial pentru a evita folosirea frauduloasă a documentului de către alte persoane și pentru a putea obține un nou certificat în mod legal. Dacă nu respecți acest termen, riști sancțiuni contravenționale și poți întâmpina probleme dacă circuli fără documente valabile. Celelalte variante nu reprezintă obligații legale legate direct de înmatriculare și proprietatea autovehiculului. Practic, declararea rapidă a pierderii sau furtului certificatului protejează atât proprietarul, cât și siguranța rutieră.
Regulamentul Rutier
Art. 27
(1) Proprietarul de autovehicul sau remorca, cu domiciliul, sediul ori resedinta în România, este obligat:
a)sa declare autoritatii emitente pierderea, furtul sau distrugerea certificatului de înmatriculare, în cel mult 48 de ore de la constatare;
Art. 27
(1) Proprietarul de autovehicul sau remorca, cu domiciliul, sediul ori resedinta în România, este obligat:
a)sa declare autoritatii emitente pierderea, furtul sau distrugerea certificatului de înmatriculare, în cel mult 48 de ore de la constatare;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=991&tip=drpciv&cat=b
A nerespectarea semnificaţiei indicatorului „Copii”;
B nerespectarea semnificaţiei indicatorului „Drum cu denivelări”;
C nerespectarea semnificaţiei indicatorului „Oprire”, instalat la trecerea la nivel cu o cale ferată.
Explicație:
Punctele de penalizare se aplică pentru nerespectarea semnificației indicatorului „Oprire” instalat la trecerea la nivel cu o cale ferată, pentru că această abatere este considerată una dintre cele mai grave fapte care pot pune în pericol siguranța circulației. Nerespectarea acestui indicator înseamnă că un conducător auto nu oprește înainte de calea ferată atunci când este obligat să o facă, ceea ce poate duce la accidente extrem de grave, cu consecințe fatale, din cauza riscului de coliziune cu un tren. Indicatorul „Oprire” impune oprirea obligatorie la linia de oprire sau, dacă aceasta lipsește, înainte de calea ferată, indiferent dacă se apropie sau nu un tren, pentru a permite asigurarea corespunzătoare. Nerespectarea acestei obligații atrage sancțiuni severe: amendă contravențională și puncte de penalizare, deoarece reprezintă o încălcare gravă a normelor rutiere de siguranță. Punctele de penalizare NU se aplică pentru nerespectarea indicatorului „Copii” sau „Drum cu denivelări”, deși și aceste abateri pot fi sancționate cu amendă.
Punctele de penalizare se aplică pentru nerespectarea semnificației indicatorului „Oprire” instalat la trecerea la nivel cu o cale ferată, pentru că această abatere este considerată una dintre cele mai grave fapte care pot pune în pericol siguranța circulației. Nerespectarea acestui indicator înseamnă că un conducător auto nu oprește înainte de calea ferată atunci când este obligat să o facă, ceea ce poate duce la accidente extrem de grave, cu consecințe fatale, din cauza riscului de coliziune cu un tren. Indicatorul „Oprire” impune oprirea obligatorie la linia de oprire sau, dacă aceasta lipsește, înainte de calea ferată, indiferent dacă se apropie sau nu un tren, pentru a permite asigurarea corespunzătoare. Nerespectarea acestei obligații atrage sancțiuni severe: amendă contravențională și puncte de penalizare, deoarece reprezintă o încălcare gravă a normelor rutiere de siguranță. Punctele de penalizare NU se aplică pentru nerespectarea indicatorului „Copii” sau „Drum cu denivelări”, deși și aceste abateri pot fi sancționate cu amendă.
OUG - Articolul 108
(1) Săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a uneia sau mai multor contravenţii atrage, pe lângă sancţiunea amenzii, şi aplicarea unui număr de puncte de penalizare, după cum urmează:
d) 6 puncte de penalizare pentru săvârşirea următoarelor fapte:
1. refuzul de a permite imobilizarea vehiculului sau verificarea tehnică a acestuia;
2. nerespectarea semnificaţiei semnalelor regulamentare ale agenţilor de cale ferată care dirijează circulaţia la trecerile la nivel cu calea ferată;
3. depăşirea cu 41-50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic;
4. conducerea pe drumurile publice a unui vehicul fără a avea montată una dintre plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare ori dacă plăcuţele cu numărul de înmatriculare ori de înregistrare nu sunt fixate în locurile special destinate;
5. circulaţia sau staţionarea pe spaţiul interzis care separa sensurile de circulaţie pe autostrada;
6. staţionarea ori parcarea autovehiculelor pe autostrada în alte locuri decât cele special amenajate şi semnalizate;
7. executarea pe autostrada a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, circulaţia sau traversarea de pe un sens de circulaţie pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părţi carosabile;
8. nerespectarea semnificaţiei indicatoarelor Trecere la nivel cu o cale ferată simplă, fără bariere; Trecere la nivel cu o cale ferată dubla, fără bariere sau Oprire, instalate la trecerea la nivel cu o cale ferată;
9. schimbarea direcţiei de mers prin viraj spre stânga, dacă prin aceasta se încalcă marcajul longitudinal continuu care separa sensurile de circulaţie;
10. pătrunderea într-o intersecţie dirijată prin semafoare, dacă prin aceasta se produce blocarea circulaţiei în interiorul intersecţiei.
(1) Săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a uneia sau mai multor contravenţii atrage, pe lângă sancţiunea amenzii, şi aplicarea unui număr de puncte de penalizare, după cum urmează:
d) 6 puncte de penalizare pentru săvârşirea următoarelor fapte:
1. refuzul de a permite imobilizarea vehiculului sau verificarea tehnică a acestuia;
2. nerespectarea semnificaţiei semnalelor regulamentare ale agenţilor de cale ferată care dirijează circulaţia la trecerile la nivel cu calea ferată;
3. depăşirea cu 41-50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic;
4. conducerea pe drumurile publice a unui vehicul fără a avea montată una dintre plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare ori dacă plăcuţele cu numărul de înmatriculare ori de înregistrare nu sunt fixate în locurile special destinate;
5. circulaţia sau staţionarea pe spaţiul interzis care separa sensurile de circulaţie pe autostrada;
6. staţionarea ori parcarea autovehiculelor pe autostrada în alte locuri decât cele special amenajate şi semnalizate;
7. executarea pe autostrada a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, circulaţia sau traversarea de pe un sens de circulaţie pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părţi carosabile;
8. nerespectarea semnificaţiei indicatoarelor Trecere la nivel cu o cale ferată simplă, fără bariere; Trecere la nivel cu o cale ferată dubla, fără bariere sau Oprire, instalate la trecerea la nivel cu o cale ferată;
9. schimbarea direcţiei de mers prin viraj spre stânga, dacă prin aceasta se încalcă marcajul longitudinal continuu care separa sensurile de circulaţie;
10. pătrunderea într-o intersecţie dirijată prin semafoare, dacă prin aceasta se produce blocarea circulaţiei în interiorul intersecţiei.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
31%