Întrebări Categoria B

https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=413&tip=drpciv&cat=b
A o coborâre periculoasă, care începe la o distanţă de 200 m de la indicator;
B o coborâre periculoasă, pe o distanţă de 200 m;
C o succesiune de curbe periculoase, la o distanţă de 200 m de la indicator.
Explicație:
Indicatorul din imagine te avertizează că la 200 de metri de unde este montat urmează o coborâre periculoasă, cu o pantă de 7,5%. Într-o astfel de zonă, mai ales iarna când drumul poate fi acoperit cu zăpadă sau polei, trebuie să reduci viteza din timp și să folosești frâna de motor, nu doar frâna de picior, ca să nu pierzi controlul mașinii. Pe coborâri lungi sau abrupte, dacă folosești excesiv frâna, aceasta se poate încinge și poți rămâne fără eficiență la frânare. Tot aici, trebuie să păstrezi o distanță mai mare față de vehiculul din față și să fii pregătit să reacționezi dacă apar obstacole sau mașini care încetinesc brusc. Indicatorul nu se referă la o succesiune de curbe și nici nu spune că panta ține fix 200 de metri, ci că începe peste 200 de metri.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
24%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=565&tip=drpciv&cat=b
A un depou de trenuri;
B o trecere la nivel cu o cale ferată prevăzută cu bariere;
C o trecere la nivel cu o cale ferată fără bariere, cu semnalizare luminoasă.
Explicație:
Indicatorul din imagine avertizează că urmează o trecere la nivel cu o cale ferată fără bariere, dar cu instalație de semnalizare luminoasă automată. Acest tip de indicator se găsește înaintea liniilor de cale ferată care nu au bariere sau semibariere, însă trecerea este semnalizată cu lumini intermitente (roșu/alb) care atenționează șoferii dacă se apropie sau nu un tren. În această situație, la apariția luminii roșii intermitente și a semnalului sonor, aveți obligația să opriți și să așteptați până la stingerea semnalizării. Traversarea se face doar când semnalul luminos este alb intermitent, iar vizibilitatea permite să vă asigurați că nu se apropie trenul. Marcajul cu benzi roșii de pe stâlp arată distanța până la trecerea propriu-zisă (de obicei fiecare indicator are 50 m, aici sunt 3, deci aproximativ 150 m).
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=131&tip=drpciv&cat=b
A drumul se intersectează cu o trecere la nivel cu linii de tramvai;
B urmează o staţie de tramvai prevăzută cu refugiu pentru pietoni;
C urmează o trecere la nivel cu o cale ferată fără bariere sau semibariere, cu semnalizare automată.
Explicație:
Când conduci într-un oraș aglomerat și întâlnești prezența tramvaiului, este foarte important să fii atent la semnele de avertizare și să acorzi prioritate acolo unde legea prevede asta. Conform Codului Rutier valabil, tramvaiele au prioritate de trecere față de celelalte vehicule atunci când traversează intersecțiile pe direcția de mers, cu excepția cazurilor când semnalele sau marcajele rutiere stabilesc altfel. Trebuie să fii atent la semnalizarea tramvaiului, atât la luminile de avertizare cât și la claxonul special, deoarece tramvaiul are o masă mare și nu poate evita rapid un obstacol; tu, ca șofer, ai manevrabilitate mai mare și trebuie să eviți orice situație periculoasă. Semnul triunghiular care avertizează prezența tramvaiului te pregătește să fii atent la traversarea șinelor, la eventualele opriri bruște ale tramvaiului pentru a lăsa călătorii să urce sau să coboare, și să acorzi prioritate unde e cazul. În zona urbană, șoferul trebuie să mențină distanță față de tramvai, să nu staționeze sau să blocheze liniile de tramvai, iar la intersectarea cu traseul acestuia trebuie să fie pregătit să oprească dacă tramvaiul are prioritate sau dacă are indicator sau semafor care îi dă acest drept. Practic, reții că tramvaiul, din cauza caracteristicilor sale de mișcare și masă, îți cere mereu atenție sporită, să te asiguri înainte de traversarea șinelor și să respecți prioritatea atunci când situația, semnele sau regulamentul o obligă. Astfel, eviți incidentele și respecți legalitatea circulației în orașe, unde riscul de accidente este mai ridicat.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=587&tip=drpciv&cat=b
A drumul trece printr-o zonă unde cad frecvent pietre;
B drumul duce către o prăpastie;
C drumul circulă pe malul unui râu de munte.
Explicație:
Indicatorul din imagine avertizează că drumul trece printr-o zonă unde există pericol de căderi de pietre de pe versant. Acest tip de indicator se întâlnește mai ales în zonele montane, acolo unde stâncile sau pantele abrupte pot determina desprinderea pietrelor, mai ales după ploi abundente sau îngheț-dezgheț. Conducătorul auto trebuie să fie foarte atent, să reducă viteza dacă situația o impune, să evite oprirea sau staționarea în zona semnalizată și să circule cu prudență maximă, pentru că pot apărea obstacole pe carosabil chiar după o curbă sau după un moment în care nu se văd bine marginile drumului. De asemenea, trebuie evitate manevrele riscante, cum ar fi depășirile sau schimbările bruște de direcție, pentru că pietrele sau bolovanii pot apărea pe șosea pe neașteptate. Dacă lungimea sectorului periculos este mai mare de 500 de metri, vei vedea un panou adițional cu lungimea respectivă. Chiar dacă legea nu obligă la reducerea vitezei, responsabilitatea șoferului este să circule preventiv și să iasă cât mai repede și în siguranță din această zonă expusă la pericolul de căderi de pietre.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
2%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=739&tip=drpciv&cat=b
A da;
B nu;
C indicatorul nu vi se adresează.
Explicație:
Indicatorul din imagine interzice depășirea tuturor autovehiculelor pe sectorul de drum unde este amplasat, cu excepția motocicletelor fără ataș și a mopedelor. Aceasta înseamnă că nu ai voie să depășești mașini, camioane sau alte vehicule cu motor, dar poți depăși motocicletele fără ataș și mopedele deoarece acestea sunt exceptate de la această regulă. Scopul acestui indicator este să asigure siguranța pe porțiuni de drum unde depășirea este periculoasă, cum ar fi curbele sau zonele cu vizibilitate redusă. Nerespectarea acestei interdicții poate duce la accidente grave și sancțiuni legale. Este important să cunoști și să respecți excepțiile, dar în general regula este să nu depășești autovehiculele în prezența acestui indicator. Prin urmare, trebuie să fii foarte atent la semnalizarea rutieră și să adaptezi conduita pentru a conduce în siguranță și legal.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=779&tip=drpciv&cat=b
A să circulaţi înainte sau la dreapta în prima intersecţie;
B să viraţi la stânga, deoarece accesul în celelalte direcţii este interzis;
C să urmaţi traseul ocolitor, presemnalizat la dreapta.
Explicație:
Indicatorul cu săgeată înainte și la dreapta te obligă să circuli doar în aceste două direcții la următoarea intersecție, adică poți merge înainte sau poți vira la dreapta, dar nu ai voie să virezi la stânga. Această restricție este impusă de regulă pentru a evita blocajele sau accidentele în intersecțiile aglomerate sau pentru a proteja circulația din sensul opus. Dacă ai nevoie să ajungi într-o zonă din stânga, va trebui să găsești un traseu ocolitor care respectă semnalizarea rutieră. Nerespectarea acestui indicator se sancționează, iar virajul la stânga în această intersecție este interzis chiar dacă nu sunt alte semne suplimentare. Urmezi doar direcțiile permise de indicator și te asiguri că efectuezi manevrele în siguranță.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
5%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=825&tip=drpciv&cat=b
A anual, la orice service auto;
B periodic, conform legii;
C la cel mult doi ani, la o staţie de inspecţie tehnică autorizată.
Explicație:
Inspecția tehnică periodică a autovehiculelor și remorcilor trebuie efectuată conform perioadei prevăzute de lege, care poate varia în funcție de categoria și vechimea vehiculului. Inspecția nu se face la orice service auto, ci doar la stații autorizate RAR. Pentru autoturismele personale, de regulă inspecția se realizează la fiecare doi ani dacă vehiculul are mai puțin de opt ani vechime, iar pentru cele mai vechi de opt ani se efectuează anual. Pentru taxiuri, școli de șoferi sau autovehicule destinate transportului public de persoane, inspecția este și mai frecventă. Este obligatoriu să respecți aceste termene pentru a circula legal și în siguranță, iar lipsa inspecției tehnice valabile atrage sancțiuni și chiar reținerea certificatului de înmatriculare.
OUG - Articolul 9
(1) Pentru a fi înmatriculate, înregistrate sau admise în circulaţie, autovehiculele şi tractoarele agricole sau forestiere, remorcile şi tramvaiele trebuie să fie omologate în condiţiile legii.
(3) Documentul care atestă omologarea este cartea de identitate a vehiculului, eliberată în condiţiile legii.
(4) Pentru a fi menţinute în circulaţie, vehiculele înmatriculate sau înregistrate, cu excepţia maşinilor autopropulsate cu o viteză maximă constructivă care nu depăşeşte 25 km/h, a autovehiculelor cu şenile, a tramvaielor şi a vehiculelor cu tracţiune animală, se supun inspecţiei tehnice periodice, conform legislaţiei în vigoare.
(5) Inspecţia tehnică periodică se efectuează în staţii autorizate, conform legislaţiei în vigoare.

OG 81 din 2000 - Articolul 2
(1) Vehiculele înmatriculate sau înregistrate în România pot fi menţinute în circulaţie numai dacă se face dovada încadrării acestora în cerinţele tehnice specifice stabilite prin reglementările prevăzute la art. 1, prin efectuarea inspecţiilor tehnice periodice.
(2) Obligația efectuării inspecțiilor tehnice periodice, precum și a respectării periodicității acestora, în funcție de categoria de vehicul, revine deținătorului certificatului de înmatriculare / înregistrare.
(3) Categoriile de vehicule supuse inspecţiei tehnice periodice şi periodicitatea inspecţiei tehnice sunt următoarele:
a) autovehicule destinate transportului de persoane care au, în afară locului conducătorului, mai mult de 8 locuri şezând - la 6 luni;
b) autovehicule destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, cel mult 8 locuri pe scaune, la 2 ani, respectiv la un an în cazul autovehiculelor care au o vechime de cel puțin 12 ani, cu excepția vehiculelor de interes istoric;
d) autovehicule utilizate pentru transportul de persoane în regim de taxi sau în regim de închiriere - la 6 luni;
d^1) autovehicule utilizate pentru învăţarea conducerii auto - la un an, cu excepţia autovehiculelor utilizate pentru învăţarea conducerii auto care au, în afara locului conducătorului, mai mult de 8 locuri pe scaune, pentru care periodicitatea este de 6 luni;
d^2) autovehicule speciale ambulanţă - la un an;
e) autovehicule destinate transportului de mărfuri, având o masa totală maxima autorizata mai mare de 3.500 kg - la un an;
f) remorci şi semiremorci având o masa totală maxima autorizata mai mare de 3.500 kg - la un an;
g) autovehicule destinate transportului de mărfuri, având o masă totală maximă autorizată care nu depăşeşte 3.500 kg - la un an;
h) remorci şi semiremorci având o masă totală maximă autorizată care nu depăşeşte 3.500 kg - la 2 ani, cu următoarele excepţii:
- remorci şi semiremorci agreate pentru transportul mărfurilor periculoase, pentru care periodicitatea este de un an;
- remorci şi semiremorci apicole, precum şi rulotele, pentru care periodicitatea este de 3 ani;
i) motociclete, mopede, autovehicule cu 3 roti şi cvadricicluri - la 2 ani;
j) tractoare având o masa totală maxima autorizata mai mare de 3.500 kg - la un an;
k) tractoare având o masa totală maxima autorizata care nu depăşeşte 3.500 kg - la 2 ani;
m) maşini şi utilaje autopropulsate pentru lucrări, cu excepţia celor prevăzute la art. 6^5 - la 2 ani.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
17%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=44&tip=drpciv&cat=b
A să funcţioneze doar pe timp de noapte;
B să corespundă condiţiilor tehnice impuse şi să fie omologate de către autoritatea competentă;
C să nu fie folosite în mediul urban.
Explicație:
Instalațiile de semnalizare și iluminare ale unui autovehicul trebuie să fie omologate și să respecte toate condițiile tehnice impuse de lege, indiferent dacă este zi sau noapte. Acestea trebuie să funcționeze corect pentru a asigura vizibilitatea și pentru a putea semnaliza intențiile în trafic, prevenind astfel accidentele. Dacă folosești alte tipuri de becuri sau instalații neomologate, poți fi amendat și riști să nu fii văzut la timp de ceilalți șoferi. Legea nu permite folosirea instalațiilor doar pe timp de noapte și nu există interdicție pentru mediul urban, ele trebuie să fie mereu funcționale și conforme cu standardele tehnice.
Regulamentul Rutier
SUBSECTIUNEA 1: Conditiile minime de iluminare, semnalizare luminoasa si avertizare sonora pe care trebuie sa le îndeplineasca autovehiculele, tramvaiele, remorcile, tractoarele folosite în exploatari agricole si forestiere si vehiculele pentru efectuarea de servicii sau lucrari
Art.10.
Autovehiculele, tractoarele folosite în exploatari agricole si forestiere si vehiculele pentru efectuarea de servicii sau lucrari, tramvaiele si remorcile trebuie sa fie dotate, prin constructie, cu instalatii de iluminare, semnalizare luminoasa si avertizare sonora, omologate, care sa corespunda conditiilor tehnice stabilite de autoritatea competenta.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
2%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=927&tip=drpciv&cat=b
A opriţi, cu luminile de întâlnire aprinse;
B opriţi autovehiculul în afara carosabilului;
C nu aveţi voie să consultaţi harta pe timp de noapte.
Explicație:
Dacă vrei să consulți o hartă rutieră sau navigatia auto, nu ai voie să o faci în timp ce conduci, deoarece îți distrage atenția de la drum și crește riscul de accident. Trebuie să oprești autovehiculul în afara carosabilului, într-un loc unde nu încurci circulația și unde oprirea este permisă. Oprirea pe banda de circulație sau pe marginea drumului, dacă aceasta nu este amenajată special, este periculoasă și interzisă de regulamente. Nu este suficient să aprinzi luminile de întâlnire, ci trebuie să te asiguri că vehiculul tău este complet în afara carosabilului, astfel încât să poți consulta harta fără să pui în pericol traficul sau să blochezi drumul.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=339&tip=drpciv&cat=b
A blocaţi direcţia;
B manevrarea volanului solicită un efort fizic mai mare, de aceea veţi efectua tractarea cu deosebită atenţie;
C nu aveţi voie să-l remorcaţi în această situaţie.
Explicație:
Când un autoturism dotat cu servodirecție rămâne fără motor funcțional și urmează să fie remorcat, trebuie să știi că servodirecția nu mai funcționează deloc în lipsa puterii motorului. Asta înseamnă că volanul va deveni mult mai greu de manevrat, iar șoferul autoturismului remorcat va avea nevoie de forță suplimentară pentru a vira. Din punct de vedere legal, Codul Rutier impune ca sistemele de direcție și frânare ale vehiculului remorcat să fie funcționale pe durata remorcării, tocmai pentru a evita producerea unor accidente. Practic, trebuie să ai în vedere distanța mai mare de frânare, dificultatea de a schimba direcția la remorcați fără servodirecție și faptul că orice manevră se va face cu mai mult efort și cu atenție sporită. De aceea, înainte de a remorca, asigură-te că persoana aflată la volanul mașinii remorcate poate controla în siguranță volanul și frânele, acceptând aceste limitări. În plus, viteza și manevrele trebuie adaptate pentru a crește siguranța tuturor participanților la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=697&tip=drpciv&cat=b
A în faţă, încărcătura poate depăşi cu un metru limitele vehiculului;
B încărcătura să nu fie voluminoasă;
C să nu fie depăşite lungimea, lăţimea şi greutatea admise.
Explicație:
Când vrei să transporți o încărcătură cu autoturismul personal, trebuie să ai în vedere că nu ai voie să depășești lungimea, lățimea și greutatea maxim admise pentru vehiculul respectiv, așa cum sunt stabilite în certificatul de înmatriculare și în legislația rutieră. Orice depășire a acestor limite poate afecta stabilitatea, manevrabilitatea și siguranța mașinii, crescând riscul de accidente sau avarii. De exemplu, dacă încărcătura este prea lungă sau lată, poate acoperi luminile, plăcuțele de înmatriculare sau oglinzile, iar depășirea greutății duce la uzura prematură a sistemului de frânare și a suspensiilor. Poliția rutieră poate opri și sancționa șoferii care transportă încărcături neconforme. Înainte de a porni la drum, verifică întotdeauna ca marfa să fie bine fixată, să nu pericliteze siguranța rutieră și să nu iasă în afara conturului maxim admis pentru vehiculul tău.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=928&tip=drpciv&cat=b
A niciun pericol;
B vehiculele care circulă din sens opus vă pot observa cu întârziere;
C din cauza vizibilităţii reduse din spate, vehiculele care vin din urmă pot observa cu întârziere semnalizarea vehiculului dvs.
Explicație:
Când vrei să pleci dintr-o parcare de pe marginea șoselei și în spatele tău parchează un alt autoturism, acesta îți poate bloca parțial sau total vizibilitatea pentru șoferii care vin din spate. Astfel, semnalizarea de pornire a mașinii tale, fie că e vorba de luminile de frână sau de semnalizarea direcției, poate fi observată cu întârziere de ceilalți participanți la trafic. Acest lucru crește riscul de accidente, pentru că ceilalți șoferi pot reacționa târziu la intenția ta de a reintra pe carosabil. De aceea, în astfel de situații trebuie să acorzi o atenție suplimentară, să te asiguri temeinic din oglinzi și să te asiguri vizual, chiar coborând puțin capul pentru a avea un unghi mai bun, înainte de a te pune în mișcare.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=535&tip=drpciv&cat=b
A viraţi fără ezitare, deoarece pietonii sunt obligaţi să aştepte;
B acordaţi prioritate pietonilor care se află pe sensul dvs. de mers;
C daţi semnale de avertizare sonoră, pentru ca pietonii să vă permită trecerea.
Explicație:
Cand intentionati sa virati la dreapta si pe trecerea pentru pietoni se afla pietoni care traverseaza regulamentar, aveti obligatia de a le acorda prioritate. Trebuie sa opriti sau sa reduceti viteza astfel incat pietonii sa traverseze in siguranta fara a fi pusi in pericol. Chiar daca semaforul va permite virajul, prioritatea fata de pietoni este obligatorie. Pietonii aflati pe sensul de mers pe care intentionati sa virati trebuie respectati ca participanti la trafic cu drepturi de trecere. Nu aveti dreptul sa claxonati sau sa ii presati sa se grabeasca, iar virajul fara a le acorda prioritate reprezinta o incalcare a regulilor de circulatie si poate duce la accidente sau sanctiuni. In concluzie, prioritatea este a pietonilor care traverseaza regulamentar pe trecerea de pietoni.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
2%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=855&tip=drpciv&cat=b
A treceţi prin faţa pietonilor;
B acordaţi prioritate pietonilor;
C acordaţi prioritate numai bicicliştilor.
Explicație:
La virajul la dreapta într-o intersecție unde se află trecere pentru pietoni, ai obligația să oprești și să acorzi prioritate tuturor pietonilor care se află deja pe trecere sau intenționează să traverseze, indiferent dacă semaforul funcționează sau nu. Pietonii au prioritate absolută atunci când traversează pe trecerea marcată, așa că trebuie să te asiguri că nu există niciun pericol pentru ei și să pornești doar după ce toți pietonii au eliberat trecerea. În plus, trebuie să fii atent și la bicicliști, mai ales dacă există pistă sau indicator de bicicliști, dar prioritatea pe trecerea de pietoni o au pietonii. Dacă nu acorzi prioritate, riști amendă și chiar suspendarea permisului. Oprește complet înainte de trecere, verifică ambele sensuri și pornește doar când drumul este liber.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
3%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=395&tip=drpciv&cat=b
A tuturor autovehiculelor, cu excepţia motocicletelor fără ataş;
B autoturismelor şi motocicletelor;
C tuturor vehiculelor.
Explicație:
Interdicția impusă de indicatorul din imagine se aplică tuturor autovehiculelor, cu excepția motocicletelor fără ataș. Semnul de interzicere a accesului pentru aceste tipuri de vehicule îți transmite clar că nu ai voie să mergi mai departe pe acest drum. Codul Rutier prevede că atunci când întâlnești acest indicator, tu, ca șofer, ești obligat să oprești și să nu pătrunzi pe acea stradă, indiferent dacă circulația pare liberă sau nu vezi alte vehicule. Această regulă are rolul de a proteja, în special într-o zonă rezidențială, siguranța locatarilor, mai ales a copiilor sau a pietonilor care pot circula fără griji pe acel segment. Nerespectarea indicatorului duce atât la sancțiuni contravenționale, cât și la creșterea riscului de accidente. Întotdeauna când observi astfel de semne, adaptează-ți traseul legal evitând acea porțiune de drum, și fii atent la toți participanții la trafic, deoarece în zonele rezidențiale pot apărea rapid alte pericole, cum ar fi pietoni sau copii care se joacă. Respectarea semnelor de circulație nu doar că te ferește de amendă, dar contribuie decisiv la siguranța rutieră pentru toată lumea.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
37%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=1013&tip=drpciv&cat=b
A dispozitivele cu lumini intermitent-alternative roşii şi stingerea semnalizării reprezentată de lumina albă intermitentă;
B semnalele luminoase intermitente de culoare albă;
C dispozitivele optice cu lumini alternative roşii şi albe.
Explicație:
La trecerea la nivel cu calea ferată care este dotată cu instalații de semnalizare automată, dar nu are bariere, este esențial să acorzi atenție semnalelor luminoase și sonore. În România, Codul Rutier stabilește clar că oprirea pentru interzicerea trecerii nu se face prin bariere, ci prin semnalele date de instalația automată: lumina roșie intermitentă sau două lumini roșii alternativ intermitente, împreună cu semnalul sonor, indică faptul că trenul se apropie și este absolut interzis să treci! Doar după ce aceste semnale încetează, poți traversa în siguranță. Practic, lipsa barierei înseamnă că tu, ca șofer, trebuie să fii atent la semafoarele și soneriile speciale: dacă semnalizează oprirea, te oprești fără excepție. Aceste sisteme sunt proiectate tocmai pentru a preveni accidentele grave, mai ales că trenul are nevoie de distanță lungă să oprească. Ține minte: la o trecere fără bariere, dar cu semnale automate, decizia de a trece sau nu se bazează strict pe semnalele acestora!
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
11%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3726&tip=drpciv&cat=b
A pe drumurile cu sens unic;
B în locurile în care soliditatea drumului nu permite;
C pe marcajul pietonal.
Explicație:
Întoarcerea mașinii este interzisă în anumite locuri pentru că poate pune în pericol siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic. Codul Rutier prevede clar că nu ai voie să întorci autovehiculul în zone cu vizibilitate redusă, cum ar fi la o curbă sau în vârful unei pante, pentru că șoferii care vin din sens opus nu te pot vedea la timp și există risc crescut de accident. De asemenea, întoarcerea este interzisă în intersecții aglomerate, pe trecerile pentru pietoni, pe poduri, sub poduri, în tuneluri și pe pasaje denivelate, deoarece manevra poate bloca traficul sau surprinde alți participanți la drum. Important de reținut: întotdeauna trebuie să întorci doar în locuri unde ai vizibilitate bună, unde nu creezi un pericol și unde legislația permite această manevră. Deci, gândește-te mereu înainte să întorci dacă locul este sigur și legal.
Dificultate Întrebare: GREA
64%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=720&tip=drpciv&cat=b
A unde marcajul axial este discontinuu;
B în intersecţiile unde este necesară manevrarea înainte şi înapoi;
C în zona de acţiune a indicatorului „Staţionarea interzisă”.
Explicație:
Întoarcerea autovehiculului este interzisă în intersecțiile unde pentru a executa această manevră este necesar să efectuezi mișcări înainte și înapoi, adică atunci când spațiul nu permite întoarcerea directă și trebuie să faci mai multe manevre pentru a te întoarce. Această regulă există pentru a nu bloca traficul și pentru a evita situațiile periculoase în intersecții, unde mișcările repetate pot crea confuzie și pot pune în pericol siguranța circulației. Marcajul axial discontinu nu interzice întoarcerea, ci este folosit pentru delimitarea benzilor și indică zone unde depășirea este permisă, deci nu are legătură directă cu interdicția de întoarcere. De asemenea, indicatorul „Staționarea interzisă” interzice oprirea și staționarea autovehiculelor, nu manevra de întoarcere, deci în zona lui poți face întoarcerea dacă spațiul și regulile o permit. Pe scurt, întoarcerea este strict interzisă doar acolo unde manevra necesită să faci mai multe schimbări de direcție înainte și înapoi, pentru a nu crea blocaje sau pericole în trafic. Respectând această regulă vei evita situații riscante și vei conduce corect conform legii.
Regulamentul Rutier
Articolul 126 - Se interzice întoarcerea vehiculului:
b) în intersecţiile în care este interzis virajul la stânga, precum şi în cele în care, pentru efectuare, este necesară manevrarea înainte şi înapoi a vehiculului;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
32%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=613&tip=drpciv&cat=b
A pe drumurile cu circulaţie intensă;
B când există riscul ca marginea drumului să cedeze, respectiv soliditatea drumului nu permite;
C pe poduri.
Explicație:
Întoarcerea este interzisă în mod expres în două situații foarte clare: atunci când există riscul ca marginea drumului să cedeze sau soliditatea carosabilului nu permite efectuarea în siguranță a manevrei și, separat, pe poduri. Aceste restricții există pentru a preveni accidente grave, blocaje sau deteriorarea infrastructurii. Dacă marginea drumului este instabilă sau drumul este deteriorat, întoarcerea poate duce la blocarea sau răsturnarea vehiculului, punând în pericol viața ta și a celorlalți participanți la trafic. Pe poduri, întoarcerea este interzisă deoarece spațiul este limitat, vizibilitatea redusă și manevra poate bloca complet circulația sau poate duce la coliziuni frontale. De aceea, aceste situații sunt reglementate strict de Codul Rutier, iar nerespectarea lor atrage sancțiuni severe. întoarcerea trebuie făcută doar acolo unde este permis și există siguranță totală pentru toți participanții la trafic.
Regulamentul Rutier

Articolul 126 - Se interzice întoarcerea vehiculului:
    a) în locurile în care este interzisă oprirea voluntară a vehiculelor, cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 142 lit. f);
    c) în locurile unde soliditatea drumului nu permite;

Articolul 142 - Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
    c) pe poduri, pe şi sub pasaje denivelate, precum şi pe viaducte;
Dificultate Întrebare: GREA
61%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=822&tip=drpciv&cat=b
A în rampă, dacă vizibilitatea este sub 50 m;
B în dreptul unui garaj;
C la trecerile pentru pietoni.
Explicație:
Întoarcerea este interzisă în rampă atunci când vizibilitatea este sub 50 metri, deoarece nu ai timp suficient să observi sau să fii observat de ceilalți participanți la trafic, iar riscul de accident crește foarte mult. De asemenea, întoarcerea este interzisă la trecerile pentru pietoni, pentru că manevra poate surprinde pietonii care traversează regulamentar și poate duce la accidente grave. În aceste zone, siguranța este prioritară și legea interzice orice manevră de întoarcere care poate pune în pericol pietonii sau șoferii care nu pot anticipa corect acțiunile tale din cauza vizibilității reduse. Este permisă întoarcerea în dreptul unui garaj, dacă nu există alte restricții legale sau semne de interzicere și dacă manevra se poate face în siguranță, fără a incomoda traficul sau a pune pe cineva în pericol.
Regulament - Articolul 126
Se interzice întoarcerea vehiculului:
a) în locurile în care este interzisă oprirea voluntară a vehiculelor, cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 142 lit. f);
e) pe marcajul pietonal;

Regulament - Articolul 142
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
d) în curbe şi în alte locuri cu vizibilitate redusă sub 50 m;
e) pe trecerile pentru pietoni ori la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;
f) în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mica de 25 m de coltul intersecţiei;
p) în locurile unde este interzisă depăşirea.

Regulament - Articolul 120
(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
e) pe trecerile pentru pietoni semnalizate prin indicatoare şi marcaje;
Dificultate Întrebare: MEDIE
55%
To top