Întrebări Categoria B

https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=761&tip=drpciv&cat=b
A nu este permisă intrarea pe şosea;
B autovehiculul care circulă pe şosea, deoarece dvs. circulaţi din dreapta acestuia;
C dvs.
Explicație:
Când ieși cu autovehiculul de pe un drum agricol și vrei să intri pe o șosea, trebuie să acorzi prioritate tuturor vehiculelor care circulă deja pe șosea, indiferent din ce direcție vin acestea. Drumul agricol este considerat un drum fără importanță rutieră față de șosea, care are statut de drum public principal. Legea stabilește că orice vehicul care pătrunde pe un drum public dintr-o curte, drum de exploatare agricolă, forestier, pietonal sau din orice altă zonă nemarcată ca drum public are obligația să acorde prioritate de trecere celor care circulă deja pe drumul respectiv. În această situație, tu trebuie să oprești, să te asiguri și să lași să treacă vehiculul care vine din stânga pe șosea, chiar dacă tu te afli pe dreapta lui. Prioritatea de dreapta nu se aplică aici, pentru că regula generală stabilește clar că vehiculul care intră de pe un drum secundar sau agricol pe șosea trebuie să cedeze trecerea.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=482&tip=drpciv&cat=b
A prin bandajarea strânsă a locului fracturii;
B prin folosirea atelelor;
C prin folosirea pansamentului compresiv.
Explicație:
Imobilizarea unui membru inferior fracturat la o victimă de accident se face folosind atele, nu prin bandajare strânsă sau pansament compresiv. Atela este un dispozitiv rigid care se aplică de-a lungul membrului fracturat pentru a-l ține nemișcat, prevenind agravarea leziunii și reducând riscul de hemoragii sau alte complicații. Bandajarea strânsă poate agrava fractura sau poate opri circulația sângelui, iar pansamentul compresiv se folosește doar în caz de hemoragie, nu pentru fracturi. Cea mai bună metodă de imobilizare este aplicarea atelelor de o parte și de alta a membrului, fixate cu bandaje, astfel încât zona fracturii să nu se mai miște deloc până la sosirea medicilor. Orice mișcare suplimentară poate transforma o fractură simplă într-una complicată sau poate duce la alte leziuni interne.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
17%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=645&tip=drpciv&cat=b
A o folie de material plastic;
B eşarfe şi triunghiuri de pânză;
C carton rigid.
Explicație:
Când nu există atele medicale la îndemână, o fractură poate fi imobilizată temporar folosind eșarfe sau triunghiuri de pânză. Acestea se leagă în jurul membrului afectat pentru a limita mișcarea osului fracturat și a reduce riscul unor leziuni suplimentare. Eșarfele sau triunghiurile de pânză pot fi folosite pentru a fixa brațul sau piciorul de trunchi sau de un membru sănătos, până la sosirea echipajului medical. O folie de plastic sau un carton nu oferă susținerea necesară și nu asigură o imobilizare corectă. Folosirea corectă a materialelor textile improvizate previne agravarea fracturii și ajută la reducerea durerii și a complicațiilor până la intervenția specialiștilor.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=514&tip=drpciv&cat=b
A în dreptul osului fracturat;
B cuprinzând osul fracturat şi articulaţia superioară;
C cuprinzând osul fracturat şi cele două articulaţii, respectiv cea superioară şi inferioară.
Explicație:
Imobilizarea unui braț fracturat se face corect doar dacă sunt imobilizate atât osul fracturat, cât și articulațiile de deasupra și dedesubtul fracturii (adică articulația umărului și articulația cotului, dacă fractura e pe antebraț). Se folosesc atele care să cuprindă toată zona, iar între atelă și piele trebuie pus un material moale (tifon, vată) ca să nu apară răni suplimentare. Dacă nu ai atele la dispoziție, poți improviza cu orice material rigid și poți fixa cu eșarfe, fâșii de pânză sau chiar cu mâna la piept. Scopul este să nu se miște segmentul fracturat și să previi alte complicații până la ajungerea victimei la spital.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=616&tip=drpciv&cat=b
A pentru lipsa triunghiurilor reflectorizante;
B pentru lipsa trusei medicale de prim ajutor;
C pentru refuzul de legitimare.
Explicație:
Imobilizarea unui vehicul de către polițistul rutier se dispune atunci când șoferul refuză să se legitimeze, adică nu prezintă documentele de identitate sau cele ale mașinii la cererea organelor de control. Refuzul de legitimare este o abatere gravă pentru că polițistul nu poate verifica legalitatea circulației și identitatea persoanei aflate la volan. În această situație, polițistul are dreptul să oprească vehiculul pe loc, să-l blocheze sau să-l imobilizeze până când identitatea conducătorului auto este stabilită. Lipsa triunghiurilor reflectorizante sau a trusei medicale duce la amendă și, eventual, la reținerea certificatului de înmatriculare, dar nu justifică imobilizarea vehiculului. Doar refuzul de legitimare permite polițistului să ia această măsură extremă pentru a asigura siguranța și legalitatea circulației rutiere.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Capitolul VII - Raspunderea contraventionala
Art.117.
(1) Imobilizarea unui vehicul se dispune de catre politistul rutier în cazul savârsirii de catre conducatorul acestuia a uneia dintre urmatoarele fapte:
    e) refuza sa se legitimeze;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=318&tip=drpciv&cat=b
A durează cel mult 5 minute;
B vehiculul a fost oprit pentru îmbarcarea sau debarcarea unor persoane, fără ca prin aceasta să fie perturbată circulaţia;
C vehiculele de până la 3,5 tone execută operaţiunea de aprovizionare cu mărfuri alimentare.
Explicație:
Oprirea reprezintă imobilizarea voluntară a vehiculului pe drumul public pentru cel mult 5 minute, indiferent dacă aceasta are loc pe banda de circulație sau pe acostament, cu condiția să nu fie determinată de necesități legate de circulație, cum ar fi respectarea semnelor de circulație sau evitarea unui pericol. Dacă șoferul alege să oprească din proprie inițiativă și nu depășește 5 minute, această situație se numește oprire. Dacă imobilizarea durează mai mult de 5 minute, atunci devine staționare. Este important să reții această diferență, pentru că legea tratează diferit oprirea față de staționare, atât în ceea ce privește regulile, cât și sancțiunile aplicate. Deci, orice imobilizare voluntară a vehiculului pentru maximum 5 minute, fără un alt motiv impus de trafic sau de regulament, se consideră oprire conform Codului Rutier.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art.63.
(1) Se considera oprire imobilizarea voluntara a unui vehicul pe drumul public, pe o durata de cel mult 5 minute. Peste aceasta durata, imobilizarea se considera stationare.
(2) Nu se considera oprire:
    a) imobilizarea vehiculului atât timp cât este necesara pentru îmbarcarea sau debarcarea unor persoane, daca prin aceasta manevra nu a fost perturbata circulatia pe drumul public respectiv;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=780&tip=drpciv&cat=b
A reintraţi imediat pe autostradă;
B vă continuaţi drumul;
C opriţi, vă asiguraţi şi reintraţi pe autostradă.
Explicație:
Dacă ai intrat accidental pe banda de ieșire de pe autostradă, nu ai voie să reintri forțat pe autostradă, să traversezi marcajul continuu sau să oprești pentru a te întoarce. Marcajele continue și zonele hașurate interzic schimbarea benzii sau revenirea, pentru că aceste manevre sunt extrem de periculoase la viteze mari. Nu ai voie nici să mergi cu spatele sau să oprești pe banda de urgență pentru a reintra pe autostradă. Soluția corectă și legală este să continui pe banda de ieșire până la următoarea intersecție sau rampă, unde vei putea reveni în siguranță pe autostradă sau pe traseul dorit. Orice altă manevră încalcă legea și pune în pericol viața ta și a celorlalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=252&tip=drpciv&cat=b
A da, deoarece aţi semnalizat intenţia de a depăşi;
B nu, deoarece linia continuă vă interzice manevra;
C da, deoarece din sens invers nu circulă niciun vehicul.
Explicație:
Linia continuă (cea mai apropiată) și cea discountinuă care separă cele două sensuri de mers are un rol clar stabilit de Codul Rutier: interzice ferm pătrunderea pe contrasens și, implicit, depășirea oricărui vehicul aflat în față, indiferent de motiv. Chiar dacă drumul este liber sau ai vizibilitate, marcajul are prioritate față de dorința de a depăși, iar nerespectarea acestuia atrage sancțiuni severe, inclusiv suspendarea permisului. Pe lângă aspectul legal, depășirea în astfel de condiții poate provoca accidente grave, deoarece poate veni un alt vehicul din față sau poți surprinde pietoni din zona trotuarului. De aceea, trebuie să respecți distanța de siguranță față de mașina din față, să rămâi pe banda ta și să fii pregătit pentru orice situație neprevăzută. Prin urmare, nu ai voie să depășești, iar cea mai sigură și corectă atitudine este să circuli regulamentar, păstrând atenția și răbdarea până când marcajul permite manevra de depășire. Astfel, respecți nu doar legea, ci și siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
4%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=941&tip=drpciv&cat=b
A la linia transversală;
B în dreptul semaforului;
C pe trecerea pentru pietoni.
Explicație:
La semnalul roșu al semaforului, ai obligația să oprești înaintea liniei transversale pentru oprire, dacă aceasta există. Dacă nu există linie transversală, oprești înaintea marcajului trecerii pentru pietoni, iar dacă nici acesta nu există, oprești în dreptul semaforului. Nu ai voie să oprești pe trecerea de pietoni sau după aceste marcaje, indiferent de aglomerație sau de poziția celorlalte vehicule. Acest lucru asigură atât respectarea regulilor, cât și siguranța pietonilor care traversează pe la marcajul pentru trecerea pietonilor.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=589&tip=drpciv&cat=b
A da, deoarece se aplică regula priorităţii de dreapta;
B da, deoarece vă intersectaţi cu un drum prioritar;
C nu, deoarece semaforul este pe culoarea verde.
Explicație:
În această situație nu trebuie să acorzi prioritate vehiculului din dreapta pentru că semaforul este verde, iar semnalele semaforului au prioritate față de orice indicator sau regulă de prioritate generală. Chiar dacă există indicator de oprire sau reguli de prioritate de dreapta, când semaforul funcționează trebuie să respecți strict semnalul luminos. Atâta timp cât ai verde, ai dreptul să traversezi intersecția fără să cedezi trecerea vehiculelor care vin din alte direcții, inclusiv celor din dreapta. Este important să verifici totuși dacă ceilalți participanți la trafic respectă semaforul și să acorzi atenție pietonilor care traversează pe verde. Numai dacă semaforul nu funcționează sau este pe galben intermitent se revine la regulile generale de prioritate sau la indicatoarele de pe marginea drumului.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=366&tip=drpciv&cat=b
A luminile de drum;
B luminile de întâlnire;
C luminile de poziţie.
Explicație:
În această situație, când plouă și circuli pe drum, ești obligat să aprinzi luminile de întâlnire, chiar dacă este zi sau te afli în localitate. De fapt, în România, luminile de întâlnire sunt obligatorii în permanență, pe toate drumurile publice. Regula a fost introdusă pentru că s-a demonstrat că un vehicul cu luminile aprinse este mult mai vizibil pentru ceilalți participanți la trafic, indiferent de vreme sau de ora din zi. În special pe ploaie, când vizibilitatea este scăzută și drumurile pot fi alunecoase, luminile de întâlnire îi ajută pe ceilalți să te vadă din timp și să reacționeze corect. Dacă circuli fără să le pornești, riști amendă și, mai grav, poți provoca un accident pentru că nu ai fost observat la timp. Deci regula este clară: de fiecare dată când pornești mașina, aprinzi luminile de întâlnire și le lași pornite tot timpul cât circuli, indiferent dacă plouă, ninge sau este soare.
Regulamentul Rutier
Art. 114
(1) Conducatorii de autovehicule, tramvaie si mopede sunt obligati sa foloseasca instalatiile de iluminare si/sau semnalizare a acestora, dupa cum urmeaza:
    e) luminile de întâlnire atunci când ploua torential, ninge abundent ori în alte conditii care reduc vizibilitatea pe drum;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=673&tip=drpciv&cat=b
A vehiculelor care circulă pe drumul transversal;
B vehiculelor care circulă din partea stângă;
C niciunui vehicul.
Explicație:
Indicatorul „Cedează trecerea” din imagine te obligă să reduci viteza și să acorzi prioritate tuturor vehiculelor care circulă pe drumul transversal, adică pe drumul care se intersectează cu cel pe care te afli tu. Indiferent dacă mergi înainte sau virezi la stânga ori la dreapta, trebuie să te asiguri că nu vine niciun vehicul de pe drumul cu prioritate. Ai voie să îți continui deplasarea doar după ce te-ai asigurat că vehiculele de pe drumul transversal au trecut și nu există niciun pericol de coliziune. Dacă virezi la stânga, trebuie să acorzi prioritate și celor care vin din sens opus și circulă drept sau virează la dreapta. Respectarea acestui indicator este esențială pentru evitarea accidentelor în intersecții și pentru respectarea priorității de trecere stabilite de lege.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
17%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=399&tip=drpciv&cat=b
A cu toate luminile stinse;
B numai cu luminile de poziţie;
C numai cu luminile de avarie.
Explicație:
Dacă staționezi pe un drum public iluminat din oraș, legea îți permite să lași toate luminile stinse, pentru că iluminatul stradal asigură vizibilitatea vehiculului tău. Nu trebuie să lași aprinse nici luminile de poziție și nici cele de avarie, dacă drumul este iluminat corespunzător. Scopul este să nu deranjezi inutil ceilalți participanți la trafic și să respecți reglementările pentru staționare pe timpul nopții în localități.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
25%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=346&tip=drpciv&cat=b
A opriţi, vă asiguraţi, apoi schimbaţi direcţia de mers spre dreapta;
B ocoliţi sensul giratoriu, apoi schimbaţi direcţia de mers spre dreapta;
C semnalizaţi intenţia de a executa manevra, vă asiguraţi, vă angajaţi cât mai aproape de marginea din dreapta, apoi viraţi la dreapta.
Explicație:
În imagine, mașina roșie se află la intrarea într-un sens giratoriu și vrea să iasă pe prima stradă la dreapta. Pentru această manevră, șoferul are obligația să semnalizeze din timp spre dreapta și să se încadreze cât mai aproape de bordura din dreapta, încă de dinainte de intrarea în giratoriu. În timp ce abordează sensul giratoriu, trebuie să acorde prioritate vehiculelor care circulă deja în intersecție, adică celor care vin din stânga. Odată ce a intrat și are drum liber spre prima ieșire, continuă să mențină semnalizarea dreapta, verifică oglinzile și unghiul mort pentru pietoni sau bicicliști care ar putea traversa la ieșirea din giratoriu și abia apoi virează la dreapta, păstrând o traiectorie cât mai strânsă de marginea din dreapta. Oprirea nu este necesară decât dacă există pietoni pe trecere sau alți participanți la trafic cu prioritate, iar ocolirea completă a giratoriului nu are rost dacă vrei să ieși imediat pe prima stradă la dreapta. Practic, totul ține de semnalizare, poziționare corectă și atenție la ceilalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=345&tip=drpciv&cat=b
A luminile de ceaţă;
B luminile de drum;
C semnalizatoarele în funcţiune.
Explicație:
Atunci când circuli în condiții de ceață, trebuie să adaptezi comportamentul la volan pentru a preveni accidentele și pentru a respecta legea. Vizibilitatea redusă te obligă să reduci viteza, deoarece distanța la care poți observa un obstacol sau o oprire bruscă este mult mai mică. Prin scăderea vitezei, vei avea timp suficient să reacționezi la orice pericol care poate apărea pe drum. Codul Rutier prevede că, în condiții de vizibilitate redusă, cum este ceața, este obligatoriu să folosești luminile de întâlnire, adică faza scurtă, atât ziua cât și noaptea. Faza lungă nu este recomandată, pentru că particulele de apă din ceață reflectă lumina și reduc vizibilitatea și mai mult. Dacă mașina ta este dotată cu lumini de ceață, este bine să le folosești pentru a crește vizibilitatea, dar doar atât timp cât condițiile o impun, deoarece utilizarea abuzivă poate deranja alți participanți la trafic. Este esențial să păstrezi o distanță mai mare față de cel din față decât în condiții normale. Dacă în mod obișnuit regula celor două secunde este suficientă, în ceață ai nevoie de și mai mult spațiu pentru a avea timp să oprești dacă autovehiculul din față frânează brusc. Frânarea sau manevrele bruște trebuie evitate, iar orice schimbare de direcție trebuie anunțată din timp și executată gradual. Pe scurt, condu cu prudență și cu viteză redusă, folosește farurile de întâlnire, asigură-te că ești vizibil și vizualizează în permanență drumul și traficul din jur. Adaptarea la aceste situații nu doar că este prevăzută de lege, dar îți poate salva viața și îi protejează și pe alții.
Regulamentul Rutier
Art. 114
(1) Conducatorii de autovehicule, tramvaie si mopede sunt obligati sa foloseasca instalatiile de iluminare si/sau semnalizare a acestora, dupa cum urmeaza:
    c) luminile de întâlnire si cele de ceata pe timp de ceata densa;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
5%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=1018&tip=drpciv&cat=b
A trebuie să permiteţi trecerea autocamionului;
B aveţi voie să viraţi înaintea autocamionului;
C trebuie să permiteţi numai trecerea autoturismului.
Explicație:
Indicatorul de drum cu prioritate arată că doar autocamionul are prioritate în intersecție, deoarece circulă pe drumul prioritar. Tu te afli pe același drum prioritar și urmează să efectuezi un viraj la stânga pe un drum secundar, iar autoturismul care vine din față vine tot de pe un drum secundar. Conform regulilor, la ieșirea de pe drumul cu prioritate trebuie să acorzi prioritate tuturor vehiculelor care circulă din sens opus. Prin urmare, trebuie să lași să treacă autocamionul înainte de a vira, abia după ce drumul este liber poți efectua manevra. Autoturismul din față se află pe drumul secundar, deci nu are prioritate față de autocamion și nici față de tine.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=330&tip=drpciv&cat=b
A a vira la dreapta;
B a vira la stânga sau pentru a circula înainte;
C a circula înainte.
Explicație:
Ești încadrat corect pentru a vira la stânga sau pentru a circula înainte prin sensul giratoriu. În sensurile giratorii cu mai multe benzi, banda din stânga se folosește pentru virajul la stânga sau pentru a merge drept înainte, în timp ce banda din dreapta este rezervată de regulă pentru virajul la dreapta sau pentru a ieși la prima ieșire. Dacă rămâi pe banda din stânga, trebuie să te asiguri că poți schimba banda în siguranță dacă vrei să ieși din giratoriu, acordând prioritate celor deja angajați pe banda din dreapta.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=43&tip=drpciv&cat=b
A când drumul este neiluminat;
B când circulă în localitate, pe un drum cu mai multe benzi pe sens;
C în cazul în care din sens opus se apropie un autovehicul, de la o distanţă de cel puţin 200 m.
Explicație:
Pe timp de noapte, trebuie să schimbi lumina de drum cu cea de întâlnire atunci când din sens opus se apropie un autovehicul de la o distanță de cel puțin 200 metri. Acest lucru este obligatoriu pentru a nu-i orbi pe ceilalți participanți la trafic și pentru a evita accidentele cauzate de lipsa de vizibilitate. Faza lungă este folosită doar când nu există risc să deranjezi pe altcineva. Dacă nu schimbi faza, ceilalți șoferi pot fi dezorientați sau pot pierde controlul vehiculului. Indiferent dacă drumul este iluminat sau ai mai multe benzi, prioritatea este să nu incomodezi pe nimeni cu luminile farurilor.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=639&tip=drpciv&cat=b
A atunci când motorul nu atinge temperatura de funcţionare;
B atunci când fumul de eşapament este de culoare neagră;
C atunci când motorul funcţionează cu întreruperi.
Explicație:
Consumul de carburant al unui motor crește în mai multe situații practice. Dacă motorul nu atinge temperatura optimă de funcționare, arderea combustibilului nu se face eficient, iar calculatorul motorului va comanda o cantitate mai mare de benzină sau motorină pentru a compensa lipsa de randament. Acesta este motivul pentru care, pe timp rece sau la drumuri scurte, mașina consumă mai mult. Când fumul de eșapament este negru, înseamnă că motorul primește prea mult combustibil sau prea puțin aer. De obicei, acest lucru apare din cauza unor probleme la sistemul de alimentare sau filtrului de aer, ceea ce duce la ardere incompletă și consum ridicat. Dacă motorul funcționează cu întreruperi, de exemplu rateuri sau oscilații ale turației, arderea combustibilului nu este completă și eficientă. Motorul va consuma mai mult pentru că încearcă să compenseze funcționarea neuniformă, ceea ce înseamnă că va folosi mai mult combustibil pentru aceeași distanță parcursă.
Dificultate Întrebare: GREA
74%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=1005&tip=drpciv&cat=b
A în intersecţiile cu circulaţie nedirijată şi la trecerile pentru pietoni semnalizate;
B în intersecţii şi la o distanţă de 50 m de acestea;
C în zona de acţiune a indicatorului „Limitare de viteză”.
Explicație:
Depășirea este interzisă în anumite situații pentru a preveni accidente și a proteja siguranța tuturor participanților la trafic. Codul Rutier prevede că nu ai voie să depășești atunci când nu ai vizibilitate suficientă, de exemplu, în curbe sau în vârfuri de rampă unde nu poți vedea ce vine din sens opus. Este interzisă și dacă există marcaj continuu între sensuri, ceea ce indică faptul că depășirea este periculoasă. De asemenea, nu poți depăși când drumul este îngustat sau când sunt treceri pentru pietoni ori intersecții unde nu ai prioritate clară. Toate aceste reguli sunt concepute pentru a reduce riscul unor coliziuni frontale sau a accidentării altor participanți la trafic, mai ales că în aceste zone pericolul de apariție subită a unui alt vehicul sau pieton este crescut. Respectarea acestor interdicții este esențială pentru a merge în siguranță și pentru a nu încălca legea.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%
To top