https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=515&tip=drpciv&cat=b
A la trecerea la nivel cu calea ferată curentă cu bariere;
B la trecerea la nivel cu calea ferată curentă fără bariere;
C la trecerea la nivel cu calea ferată curentă industrială.
Explicație:
Reducerea vitezei este obligatorie la trecerea la nivel cu calea ferată curentă cu bariere sau semibariere, chiar dacă barierele sunt ridicate. Trebuie să te asiguri că nu se apropie niciun tren și să fii pregătit să oprești dacă este nevoie. Scopul este să poți reacționa rapid în cazul apariției vreunui pericol. La trecerile fără bariere ai obligația să oprești, nu doar să reduci viteza. La trecerile la nivel cu calea ferată industrială, legislația nu impune reducerea vitezei dacă nu există alte semne sau indicații. Aveți obligația de a respecta semnalele agentului de cale ferată, deci nu veți reduce viteza.
Reducerea vitezei este obligatorie la trecerea la nivel cu calea ferată curentă cu bariere sau semibariere, chiar dacă barierele sunt ridicate. Trebuie să te asiguri că nu se apropie niciun tren și să fii pregătit să oprești dacă este nevoie. Scopul este să poți reacționa rapid în cazul apariției vreunui pericol. La trecerile fără bariere ai obligația să oprești, nu doar să reduci viteza. La trecerile la nivel cu calea ferată industrială, legislația nu impune reducerea vitezei dacă nu există alte semne sau indicații. Aveți obligația de a respecta semnalele agentului de cale ferată, deci nu veți reduce viteza.
Dificultate Întrebare: MEDIE
56%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=112&tip=drpciv&cat=b
A în zona de acţiune a indicatorului „Alte pericole”;
B la mai puţin de 50 m de o intersecţie;
C în curbe, unde vizibilitatea este redusă sub 50 m.
Explicație:
Depășirea vehiculelor este interzisă în mai multe situații reglementate clar de Codul Rutier pentru a preveni accidentele și a menține siguranța în trafic. De exemplu, este interzis să depășești în curbe sau pe drumuri cu vizibilitate redusă, deoarece nu poți vedea dacă vine o altă mașină din sens opus și nu ai suficient timp să reacționezi. De asemenea, depășirea este interzisă în apropierea și pe trecerile de pietoni, pentru că pietonii pot apărea brusc pe carosabil, iar manevra ar putea pune în pericol viețile acestora. Nu ai voie să depășești nici la trecerea la nivel cu calea ferată sau când circuli în dreptul unei intersecții nedirijate, deoarece aceste locuri sunt riscante iar vizibilitatea sau timpul necesar pentru manevră pot fi insuficiente. Interdicția de depășire se aplică și acolo unde este linie continuă pe carosabil sau acolo unde semnele rutiere indică explicit acest lucru. Toate aceste reguli sunt stabilite pentru a preveni producerea accidentelor și a proteja participanții la trafic, motiv pentru care trebuie respectate cu strictețe.
Depășirea vehiculelor este interzisă în mai multe situații reglementate clar de Codul Rutier pentru a preveni accidentele și a menține siguranța în trafic. De exemplu, este interzis să depășești în curbe sau pe drumuri cu vizibilitate redusă, deoarece nu poți vedea dacă vine o altă mașină din sens opus și nu ai suficient timp să reacționezi. De asemenea, depășirea este interzisă în apropierea și pe trecerile de pietoni, pentru că pietonii pot apărea brusc pe carosabil, iar manevra ar putea pune în pericol viețile acestora. Nu ai voie să depășești nici la trecerea la nivel cu calea ferată sau când circuli în dreptul unei intersecții nedirijate, deoarece aceste locuri sunt riscante iar vizibilitatea sau timpul necesar pentru manevră pot fi insuficiente. Interdicția de depășire se aplică și acolo unde este linie continuă pe carosabil sau acolo unde semnele rutiere indică explicit acest lucru. Toate aceste reguli sunt stabilite pentru a preveni producerea accidentelor și a proteja participanții la trafic, motiv pentru care trebuie respectate cu strictețe.
Regulamentul Rutier
Articolul 120
(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
a) în intersecţii cu circulaţia nedirijată;
b) în apropierea vârfurilor de rampa, când vizibilitatea este redusă sub 50 m;
c) în curbe şi în orice alte locuri unde vizibilitatea este redusă sub 50 m;
d) pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri şi în tuneluri. Prin excepţie, pot fi depăşite în aceste locuri vehiculele cu tracţiune animală, motocicletele fără ataş, mopedele şi bicicletele, dacă vizibilitatea asupra drumului este asigurată pe o distanţă mai mare de 20 m, iar lăţimea drumului este de cel puţin 7 m;
Articolul 120
(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
a) în intersecţii cu circulaţia nedirijată;
b) în apropierea vârfurilor de rampa, când vizibilitatea este redusă sub 50 m;
c) în curbe şi în orice alte locuri unde vizibilitatea este redusă sub 50 m;
d) pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri şi în tuneluri. Prin excepţie, pot fi depăşite în aceste locuri vehiculele cu tracţiune animală, motocicletele fără ataş, mopedele şi bicicletele, dacă vizibilitatea asupra drumului este asigurată pe o distanţă mai mare de 20 m, iar lăţimea drumului este de cel puţin 7 m;
Dificultate Întrebare: MEDIE
42%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=386&tip=drpciv&cat=b
A în curbele cu vizibilitatea redusă sub 50 m;
B la întâlnirea indicatorului „Drum cu prioritate”;
C la întâlnirea indicatorului „Drum îngustat”.
Explicație:
Întoarcerea autovehiculului este interzisă în anumite locuri și situații pentru a preveni accidentele și blocarea traficului. Din punct de vedere legal, întoarcerea nu este permisă în apropierea și în intersecțiile cu treceri pentru pietoni, în curbe sau în locuri unde vizibilitatea este redusă sub 50 de metri, pe poduri, sub poduri, în tuneluri, pe treceri de cale ferată la nivel, precum și în locuri semnalizate cu indicatorul „Întoarcerea interzisă” sau „Drum îngustat”. Aceste interdicții există deoarece în aceste locuri este periculos din cauza vizibilității reduse, mașinile vin din mai multe direcții și poți surprinde alți participanți la trafic, ceea ce crește riscul de accident. Reține: întoarcerea e permisă doar acolo unde ai vizibilitate suficientă, nu încurci circulația și nu există semne sau marcaje care să o interzică. Astfel, înainte să te hotărăști să întorci, analizează mereu locul și respectă regulile impuse de Codul Rutier.
Întoarcerea autovehiculului este interzisă în anumite locuri și situații pentru a preveni accidentele și blocarea traficului. Din punct de vedere legal, întoarcerea nu este permisă în apropierea și în intersecțiile cu treceri pentru pietoni, în curbe sau în locuri unde vizibilitatea este redusă sub 50 de metri, pe poduri, sub poduri, în tuneluri, pe treceri de cale ferată la nivel, precum și în locuri semnalizate cu indicatorul „Întoarcerea interzisă” sau „Drum îngustat”. Aceste interdicții există deoarece în aceste locuri este periculos din cauza vizibilității reduse, mașinile vin din mai multe direcții și poți surprinde alți participanți la trafic, ceea ce crește riscul de accident. Reține: întoarcerea e permisă doar acolo unde ai vizibilitate suficientă, nu încurci circulația și nu există semne sau marcaje care să o interzică. Astfel, înainte să te hotărăști să întorci, analizează mereu locul și respectă regulile impuse de Codul Rutier.
Regulamentul Rutier
Art. 126 Se interzice întoarcerea vehiculului:
a) în locurile în care este interzisa oprirea voluntara a vehiculelor, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 142 lit. f);
Art. 142 Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
f) în intersectii, inclusiv cele cu circulatie în sens giratoriu, precum si în zona de preselectie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanta mai mica de 25 m de coltul intersectiei;
j) pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificatiile "Drum îngustat", "Prioritate pentru circulatia din sens invers" sau "Prioritate fata de circulatia din sens invers";
Art. 126 Se interzice întoarcerea vehiculului:
a) în locurile în care este interzisa oprirea voluntara a vehiculelor, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 142 lit. f);
Art. 142 Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
f) în intersectii, inclusiv cele cu circulatie în sens giratoriu, precum si în zona de preselectie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanta mai mica de 25 m de coltul intersectiei;
j) pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificatiile "Drum îngustat", "Prioritate pentru circulatia din sens invers" sau "Prioritate fata de circulatia din sens invers";
Dificultate Întrebare: GREA
62%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=1041&tip=drpciv&cat=b
A pe partea carosabilă a drumurilor naţionale;
B la o distanţă mai mică de 25 m înainte şi după indicatorul staţiei pentru mijloacele de transport public de persoane;
C la mai puţin de 50 m de cel mai apropiat colţ al intersecţiei.
Explicație:
Oprirea vehiculelor pe drumurile publice este interzisă în anumite situații pentru a proteja siguranța tuturor participanților la trafic și pentru a menține fluiditatea circulației. Legislația rutieră din România stabilește clar aceste interdicții, tocmai pentru a preveni accidentele sau blocajele rutiere. De exemplu, oprirea este interzisă în apropierea intersecțiilor, deoarece un vehicul oprit acolo poate obtura vizibilitatea celorlalți șoferi și poate bloca manevrele celor care schimbă direcția de mers. Totodată, este interzis să oprești în stațiile mijloacelor de transport în comun, pentru că ai putea să împiedici accesul autobuzelor sau tramvaielor și să pui în pericol călătorii care urcă sau coboară. Nu ai voie nici pe trecerile pentru pietoni sau la mai puțin de 25 de metri de acestea, pentru că un vehicul oprit aici poate ascunde pietonii de privirea șoferilor și poate duce la accidente grave. Astfel de reguli au scopul de a menține clare zonele unde vizibilitatea și siguranța rutieră sunt esențiale, protejând atât șoferii, cât și pietonii. Memorizează bine aceste exemple, fiindcă reprezintă situațiile din care apar cel mai des incidente în trafic atunci când nu se respectă interdicția de oprire.
Oprirea vehiculelor pe drumurile publice este interzisă în anumite situații pentru a proteja siguranța tuturor participanților la trafic și pentru a menține fluiditatea circulației. Legislația rutieră din România stabilește clar aceste interdicții, tocmai pentru a preveni accidentele sau blocajele rutiere. De exemplu, oprirea este interzisă în apropierea intersecțiilor, deoarece un vehicul oprit acolo poate obtura vizibilitatea celorlalți șoferi și poate bloca manevrele celor care schimbă direcția de mers. Totodată, este interzis să oprești în stațiile mijloacelor de transport în comun, pentru că ai putea să împiedici accesul autobuzelor sau tramvaielor și să pui în pericol călătorii care urcă sau coboară. Nu ai voie nici pe trecerile pentru pietoni sau la mai puțin de 25 de metri de acestea, pentru că un vehicul oprit aici poate ascunde pietonii de privirea șoferilor și poate duce la accidente grave. Astfel de reguli au scopul de a menține clare zonele unde vizibilitatea și siguranța rutieră sunt esențiale, protejând atât șoferii, cât și pietonii. Memorizează bine aceste exemple, fiindcă reprezintă situațiile din care apar cel mai des incidente în trafic atunci când nu se respectă interdicția de oprire.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
40%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=554&tip=drpciv&cat=b
A în intersecţiile cu sens giratoriu;
B în zona de acţiune a indicatorului „Staţionarea interzisă”;
C pe arterele cu un singur sens de circulaţie.
Explicație:
Oprirea vehiculelor este interzisă în intersecțiile cu sens giratoriu, deoarece această manevră ar bloca traficul și ar crea pericol de accidente, sensurile giratorii fiind gândite pentru a permite o circulație fluentă și fără opriri. Prin urmare, oprirea în astfel de intersecții împiedică desfășurarea normală a traficului și pune în pericol siguranța participanților la trafic. În celelalte situații menționate, oprirea nu este interzisă prin lege, decât dacă există alte restricții sau indicatoare specifice.
Oprirea vehiculelor este interzisă în intersecțiile cu sens giratoriu, deoarece această manevră ar bloca traficul și ar crea pericol de accidente, sensurile giratorii fiind gândite pentru a permite o circulație fluentă și fără opriri. Prin urmare, oprirea în astfel de intersecții împiedică desfășurarea normală a traficului și pune în pericol siguranța participanților la trafic. În celelalte situații menționate, oprirea nu este interzisă prin lege, decât dacă există alte restricții sau indicatoare specifice.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=128&tip=drpciv&cat=b
128. În care dintre situaţiile de mai jos puteţi folosi banda de lângă axa drumului pe o autostradă?
A când efectuaţi depăşirea altor autovehicule, dacă celelalte benzi în direcţia de mers sunt ocupate;
B când conduceţi autoturismul cu viteza maximă admisă;
C când nu sunteţi precedat de alte autovehicule.
Explicație:
Pe autostradă, banda de lângă axa drumului, adică banda de lângă mijlocul carosabilului, este destinată în principal pentru depășire, nu pentru circulație continuă. Regulile stabilesc că trebuie să circuli de regulă pe banda din dreapta, iar celelalte benzi le folosești doar pentru depășire sau atunci când traficul este foarte aglomerat și e nevoie să folosești toate benzile. Așa se asigură fluidizarea traficului și prevenirea accidentelor, pentru că unii șoferi pot circula cu viteză mai mare. După ce ai terminat manevra de depășire, legea te obligă să revii cât mai repede pe banda din dreapta. Nu ai voie să circuli continuu pe banda de lângă axa drumului fără motiv, pentru că această practică poate bloca traficul și crește riscul de coliziuni. Reține această regulă pentru siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.
Pe autostradă, banda de lângă axa drumului, adică banda de lângă mijlocul carosabilului, este destinată în principal pentru depășire, nu pentru circulație continuă. Regulile stabilesc că trebuie să circuli de regulă pe banda din dreapta, iar celelalte benzi le folosești doar pentru depășire sau atunci când traficul este foarte aglomerat și e nevoie să folosești toate benzile. Așa se asigură fluidizarea traficului și prevenirea accidentelor, pentru că unii șoferi pot circula cu viteză mai mare. După ce ai terminat manevra de depășire, legea te obligă să revii cât mai repede pe banda din dreapta. Nu ai voie să circuli continuu pe banda de lângă axa drumului fără motiv, pentru că această practică poate bloca traficul și crește riscul de coliziuni. Reține această regulă pentru siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=390&tip=drpciv&cat=b
A pentru conducerea unui autovehicul sub influenţa băuturilor alcoolice;
B pentru infracţiunile care s-au soldat cu moartea sau vătămarea gravă a unei persoane, săvârşite ca urmare a nerespectării regulilor de circulaţie;
C pentru nerespectarea semnalelor poliţiştilor la trecerea coloanelor oficiale.
Explicație:
Permisul de conducere se anulează atunci când șoferul săvârșește o infracțiune care a dus la moartea sau vătămarea gravă a unei persoane, ca urmare a nerespectării regulilor de circulație. De exemplu, dacă cineva provoacă un accident grav pentru că nu a respectat semnele de circulație, nu a acordat prioritate sau a condus cu viteză excesivă, iar în urma accidentului o persoană moare sau suferă răni grave, permisul va fi anulat. În celelalte situații, cum ar fi conducerea sub influența alcoolului sau ignorarea semnalelor polițistului la coloane oficiale, permisul poate fi suspendat sau reținut temporar, dar nu se anulează automat.
Permisul de conducere se anulează atunci când șoferul săvârșește o infracțiune care a dus la moartea sau vătămarea gravă a unei persoane, ca urmare a nerespectării regulilor de circulație. De exemplu, dacă cineva provoacă un accident grav pentru că nu a respectat semnele de circulație, nu a acordat prioritate sau a condus cu viteză excesivă, iar în urma accidentului o persoană moare sau suferă răni grave, permisul va fi anulat. În celelalte situații, cum ar fi conducerea sub influența alcoolului sau ignorarea semnalelor polițistului la coloane oficiale, permisul poate fi suspendat sau reținut temporar, dar nu se anulează automat.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art.114.
(1) Anularea permisului de conducere se dispune în urmatoarele cazuri:
a) titularul permisului de conducere a fost condamnat printr-o hotarâre judecatoreasca ramasa definitiva pentru o infractiune care a avut ca rezultat uciderea sau vatamarea corporala a unei persoane, savârsita ca urmare a nerespectarii regulilor de circulatie;
Art.114.
(1) Anularea permisului de conducere se dispune în urmatoarele cazuri:
a) titularul permisului de conducere a fost condamnat printr-o hotarâre judecatoreasca ramasa definitiva pentru o infractiune care a avut ca rezultat uciderea sau vatamarea corporala a unei persoane, savârsita ca urmare a nerespectarii regulilor de circulatie;
Dificultate Întrebare: MEDIE
43%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=465&tip=drpciv&cat=b
A depăşirea vitezei maxime admise cu peste 20 km/h;
B nerespectarea regulilor privind depăşirea;
C nefolosirea luminilor de ceaţă după lăsarea serii.
Explicație:
Dreptul de a conduce se suspendă dacă nu respecți regulile privind depășirea, pentru că această abatere poate duce la accidente grave și pune în pericol siguranța traficului. Depășirea neregulamentară este considerată o contravenție gravă, mai ales dacă se face în zone unde este interzis sau fără asigurare, și se sancționează cu suspendarea permisului pentru o perioadă stabilită de lege. Depășirea vitezei maxime cu peste 20 kilometri pe oră se sancționează doar cu amendă și puncte, iar nefolosirea luminilor de ceață duce tot la amendă, nu la suspendare. Regulile de depășire sunt stricte și orice încălcare poate avea consecințe foarte grave, inclusiv pierderea dreptului de a conduce pentru o perioadă.
Dreptul de a conduce se suspendă dacă nu respecți regulile privind depășirea, pentru că această abatere poate duce la accidente grave și pune în pericol siguranța traficului. Depășirea neregulamentară este considerată o contravenție gravă, mai ales dacă se face în zone unde este interzis sau fără asigurare, și se sancționează cu suspendarea permisului pentru o perioadă stabilită de lege. Depășirea vitezei maxime cu peste 20 kilometri pe oră se sancționează doar cu amendă și puncte, iar nefolosirea luminilor de ceață duce tot la amendă, nu la suspendare. Regulile de depășire sunt stricte și orice încălcare poate avea consecințe foarte grave, inclusiv pierderea dreptului de a conduce pentru o perioadă.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 100
(3) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancţiuni şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a următoarelor fapte:
e) nerespectarea regulilor privind depăşirea;
Articolul 100
(3) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancţiuni şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a următoarelor fapte:
e) nerespectarea regulilor privind depăşirea;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
38%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=21&tip=drpciv&cat=b
A la întâlnirea indicatorului „Circulaţie în ambele sensuri”;
B la o distanţă mai mică de 50 m de staţia de tramvai, când acesta este oprit;
C la trecerile pentru pietoni prevăzute cu indicatoare şi marcaje.
Explicație:
Depășirea vehiculelor este interzisă la trecerile pentru pietoni prevăzute cu indicatoare și marcaje. Această interdicție este impusă pentru a proteja pietonii care traversează strada și pentru a elimina riscul ca un vehicul depășit să ascundă un pieton care traversează. În practică, dacă efectuezi o depășire în apropierea unei treceri de pietoni, vizibilitatea este mult redusă, iar un pieton poate apărea brusc în fața ta fără să ai timp să reacționezi. Legea prevede această regulă pentru a evita accidentele grave și pentru a oferi o protecție reală celor mai vulnerabili participanți la trafic, adică pietonii. Celelalte situații nu implică o interdicție absolută a depășirii.
Depășirea vehiculelor este interzisă la trecerile pentru pietoni prevăzute cu indicatoare și marcaje. Această interdicție este impusă pentru a proteja pietonii care traversează strada și pentru a elimina riscul ca un vehicul depășit să ascundă un pieton care traversează. În practică, dacă efectuezi o depășire în apropierea unei treceri de pietoni, vizibilitatea este mult redusă, iar un pieton poate apărea brusc în fața ta fără să ai timp să reacționezi. Legea prevede această regulă pentru a evita accidentele grave și pentru a oferi o protecție reală celor mai vulnerabili participanți la trafic, adică pietonii. Celelalte situații nu implică o interdicție absolută a depășirii.
Regulamentul Rutier
Art. 120
(1) Se interzice depasirea vehiculelor:
e) pe trecerile pentru pietoni semnalizate prin indicatoare si marcaje;
Art. 120
(1) Se interzice depasirea vehiculelor:
e) pe trecerile pentru pietoni semnalizate prin indicatoare si marcaje;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
28%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=280&tip=drpciv&cat=b
A la o distanţă mai mică de 50 m de trecerea la nivel cu calea ferată;
B pe pistele obligatorii pentru pietoni;
C pe platforma căii ferate sau de tramvai, dacă prin aceasta este stânjenită circulaţia vehiculelor pe şine.
Explicație:
Oprirea voluntară a vehiculelor nu este permisă la mai puțin de 50 de metri de o trecere la nivel cu calea ferată, deoarece astfel blochezi vizibilitatea și pui în pericol siguranța traversării pentru toți participanții la trafic. Este interzisă și pe pistele obligatorii pentru pietoni, unde prezența mașinilor ar împiedica trecerea pietonilor și ar încălca dreptul lor la siguranță. De asemenea, nu ai voie să oprești pe platforma căii ferate sau de tramvai dacă, prin această oprire, încurci circulația vehiculelor pe șine. Toate aceste restricții urmăresc să prevină accidentele și să asigure fluența și siguranța traficului rutier și feroviar.
Oprirea voluntară a vehiculelor nu este permisă la mai puțin de 50 de metri de o trecere la nivel cu calea ferată, deoarece astfel blochezi vizibilitatea și pui în pericol siguranța traversării pentru toți participanții la trafic. Este interzisă și pe pistele obligatorii pentru pietoni, unde prezența mașinilor ar împiedica trecerea pietonilor și ar încălca dreptul lor la siguranță. De asemenea, nu ai voie să oprești pe platforma căii ferate sau de tramvai dacă, prin această oprire, încurci circulația vehiculelor pe șine. Toate aceste restricții urmăresc să prevină accidentele și să asigure fluența și siguranța traficului rutier și feroviar.
Regulamentul Rutier
Art. 142 Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
b) pe trecerile la nivel cu calea ferata curenta si la o distanta mai mica de 50 m înainte si dupa acestea;
k) pe pistele obligatorii pentru pietoni si/sau biciclisti ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;
l) pe platforma caii ferate industriale sau de tramvai ori la mai putin de 50 m de acestea, daca circulatia vehiculelor pe sine ar putea fi stânjenita sau împiedicata;
Art. 142 Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
b) pe trecerile la nivel cu calea ferata curenta si la o distanta mai mica de 50 m înainte si dupa acestea;
k) pe pistele obligatorii pentru pietoni si/sau biciclisti ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;
l) pe platforma caii ferate industriale sau de tramvai ori la mai putin de 50 m de acestea, daca circulatia vehiculelor pe sine ar putea fi stânjenita sau împiedicata;
Dificultate Întrebare: GREA
71%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=930&tip=drpciv&cat=b
A neoprirea la semnalul persoanelor autorizate din zona de lucrări la drumul public;
B nerespectarea semnalelor poliţiştilor la trecerea coloanelor oficiale;
C neoprirea la semnalul agentului de cale ferată.
Explicație:
Dacă nu respecți semnalele polițiștilor la trecerea coloanelor oficiale, pe lângă amenda contravențională, îți va fi reținut și permisul de conducere. Această măsură este prevăzută de lege pentru a garanta siguranța și buna desfășurare a coloanelor oficiale, care au regim special în trafic. Nerespectarea semnalelor persoanelor autorizate din zona de lucrări la drum sau ale agentului de cale ferată se sancționează doar cu amendă, nu și cu reținerea permisului, cu excepția unor situații excepționale prevăzute distinct în legislație. Pentru polițiști și coloane oficiale însă, regula este clară: încălcarea se pedepsește atât cu amendă, cât și cu suspendarea dreptului de a conduce, pentru a preveni evenimente periculoase și pentru a menține disciplina în trafic.
Dacă nu respecți semnalele polițiștilor la trecerea coloanelor oficiale, pe lângă amenda contravențională, îți va fi reținut și permisul de conducere. Această măsură este prevăzută de lege pentru a garanta siguranța și buna desfășurare a coloanelor oficiale, care au regim special în trafic. Nerespectarea semnalelor persoanelor autorizate din zona de lucrări la drum sau ale agentului de cale ferată se sancționează doar cu amendă, nu și cu reținerea permisului, cu excepția unor situații excepționale prevăzute distinct în legislație. Pentru polițiști și coloane oficiale însă, regula este clară: încălcarea se pedepsește atât cu amendă, cât și cu suspendarea dreptului de a conduce, pentru a preveni evenimente periculoase și pentru a menține disciplina în trafic.
Pentru varianta A
OUG - Articolul 100
(1) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de persoane fizice:
1. nerespectarea semnalelor poliţiştilor de frontieră în punctele de trecere a frontierei de stat a României, ale îndrumătorilor de circulaţie ai Ministerului Apărării Naţionale, ale organelor fiscale din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, ale agenţilor de cale ferată, ale persoanelor desemnate pentru dirijarea circulaţiei, pe sectoarele de drum pe care se execută lucrări de reabilitare a acestora, precum şi cele ale patrulelor şcolare de circulaţie şi ale nevăzătorilor;
2. nerespectarea regulilor de utilizare a mijloacelor de avertizare sonoră de către conducătorii de vehicule, cu excepţia celor care conduc autovehicule prevăzute la art. 32 alin. (2) lit. a) şi b);
3. ...
Pentru varianta B
OUG - Articolul 101
(1) ...
(2) ...
(3) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioada de 60 de zile săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a următoarelor fapte:
a) nerespectarea regulilor privind prioritatea de trecere, depăşirea sau trecerea la culoarea roşie a semaforului, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale;
b) nerespectarea interdicţiei temporare de circulaţie instituite pe un anumit segment de drum public;
c) nerespectarea regulilor de circulaţie la trecerea unei coloane oficiale sau intercalarea într-o astfel de coloana;
d) circulaţia pe sens opus, cu excepţia cazurilor în care se efectuează regulamentar manevra de depăşire.
Pentru varianta C
OUG - Articolul 102
(1) ...
(2) Amenda contravenţională prevăzută la alin. (1) se aplică şi conducătorului de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai care săvârşeşte o faptă pentru care se aplică 6 puncte de penalizare, conform art. 108 alin. (1) lit. d).
(3) ...
OUG - Articolul 108
(1) Săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a uneia sau mai multor contravenţii atrage, pe lângă sancţiunea amenzii, şi aplicarea unui număr de puncte de penalizare, după cum urmează:
d) 6 puncte de penalizare pentru săvârşirea următoarelor fapte:
1. refuzul de a permite imobilizarea vehiculului sau verificarea tehnică a acestuia;
2. nerespectarea semnificaţiei semnalelor regulamentare ale agenţilor de cale ferată care dirijează circulaţia la trecerile la nivel cu calea ferată;
3. depăşirea cu 41-50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic;
4. conducerea pe drumurile publice a unui vehicul fără a avea montată una dintre plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare ori dacă plăcuţele cu numărul de înmatriculare ori de înregistrare nu sunt fixate în locurile special destinate;
5. circulaţia sau staţionarea pe spaţiul interzis care separa sensurile de circulaţie pe autostrada;
6. staţionarea ori parcarea autovehiculelor pe autostrada în alte locuri decât cele special amenajate şi semnalizate;
7. executarea pe autostrada a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, circulaţia sau traversarea de pe un sens de circulaţie pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părţi carosabile;
8. nerespectarea semnificaţiei indicatoarelor Trecere la nivel cu o cale ferată simplă, fără bariere; Trecere la nivel cu o cale ferată dubla, fără bariere sau Oprire, instalate la trecerea la nivel cu o cale ferată;
9. schimbarea direcţiei de mers prin viraj spre stânga, dacă prin aceasta se încalcă marcajul longitudinal continuu care separa sensurile de circulaţie;
10. pătrunderea într-o intersecţie dirijată prin semafoare, dacă prin aceasta se produce blocarea circulaţiei în interiorul intersecţiei.
OUG - Articolul 100
(1) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de persoane fizice:
1. nerespectarea semnalelor poliţiştilor de frontieră în punctele de trecere a frontierei de stat a României, ale îndrumătorilor de circulaţie ai Ministerului Apărării Naţionale, ale organelor fiscale din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, ale agenţilor de cale ferată, ale persoanelor desemnate pentru dirijarea circulaţiei, pe sectoarele de drum pe care se execută lucrări de reabilitare a acestora, precum şi cele ale patrulelor şcolare de circulaţie şi ale nevăzătorilor;
2. nerespectarea regulilor de utilizare a mijloacelor de avertizare sonoră de către conducătorii de vehicule, cu excepţia celor care conduc autovehicule prevăzute la art. 32 alin. (2) lit. a) şi b);
3. ...
Pentru varianta B
OUG - Articolul 101
(1) ...
(2) ...
(3) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioada de 60 de zile săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a următoarelor fapte:
a) nerespectarea regulilor privind prioritatea de trecere, depăşirea sau trecerea la culoarea roşie a semaforului, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale;
b) nerespectarea interdicţiei temporare de circulaţie instituite pe un anumit segment de drum public;
c) nerespectarea regulilor de circulaţie la trecerea unei coloane oficiale sau intercalarea într-o astfel de coloana;
d) circulaţia pe sens opus, cu excepţia cazurilor în care se efectuează regulamentar manevra de depăşire.
Pentru varianta C
OUG - Articolul 102
(1) ...
(2) Amenda contravenţională prevăzută la alin. (1) se aplică şi conducătorului de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai care săvârşeşte o faptă pentru care se aplică 6 puncte de penalizare, conform art. 108 alin. (1) lit. d).
(3) ...
OUG - Articolul 108
(1) Săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a uneia sau mai multor contravenţii atrage, pe lângă sancţiunea amenzii, şi aplicarea unui număr de puncte de penalizare, după cum urmează:
d) 6 puncte de penalizare pentru săvârşirea următoarelor fapte:
1. refuzul de a permite imobilizarea vehiculului sau verificarea tehnică a acestuia;
2. nerespectarea semnificaţiei semnalelor regulamentare ale agenţilor de cale ferată care dirijează circulaţia la trecerile la nivel cu calea ferată;
3. depăşirea cu 41-50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic;
4. conducerea pe drumurile publice a unui vehicul fără a avea montată una dintre plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare ori dacă plăcuţele cu numărul de înmatriculare ori de înregistrare nu sunt fixate în locurile special destinate;
5. circulaţia sau staţionarea pe spaţiul interzis care separa sensurile de circulaţie pe autostrada;
6. staţionarea ori parcarea autovehiculelor pe autostrada în alte locuri decât cele special amenajate şi semnalizate;
7. executarea pe autostrada a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, circulaţia sau traversarea de pe un sens de circulaţie pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părţi carosabile;
8. nerespectarea semnificaţiei indicatoarelor Trecere la nivel cu o cale ferată simplă, fără bariere; Trecere la nivel cu o cale ferată dubla, fără bariere sau Oprire, instalate la trecerea la nivel cu o cale ferată;
9. schimbarea direcţiei de mers prin viraj spre stânga, dacă prin aceasta se încalcă marcajul longitudinal continuu care separa sensurile de circulaţie;
10. pătrunderea într-o intersecţie dirijată prin semafoare, dacă prin aceasta se produce blocarea circulaţiei în interiorul intersecţiei.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
31%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=52&tip=drpciv&cat=b
A când întâlnesc indicatorul „Înainte sau la stânga”;
B când se află pe o stradă cu sens unic;
C când întâlnesc indicatorul „Înainte sau la dreapta”.
Explicație:
Virajul spre stânga la semaforul pe verde este interzis atunci când la intrarea în intersecție întâlnești indicatorul „Înainte sau la dreapta”, deoarece acest indicator restricționează clar direcțiile de deplasare permise – doar înainte sau dreapta, nu și stânga. Chiar dacă semaforul arată verde, indicatorul rutier are prioritate și nu ai voie să virezi la stânga. În cazul indicatorului „Înainte sau la stânga” sau dacă te afli pe un sens unic, virajul la stânga este permis dacă nu există alte restricții. Nerespectarea acestor reguli poate duce la sancțiuni și la producerea de accidente, mai ales în intersecții aglomerate.
Virajul spre stânga la semaforul pe verde este interzis atunci când la intrarea în intersecție întâlnești indicatorul „Înainte sau la dreapta”, deoarece acest indicator restricționează clar direcțiile de deplasare permise – doar înainte sau dreapta, nu și stânga. Chiar dacă semaforul arată verde, indicatorul rutier are prioritate și nu ai voie să virezi la stânga. În cazul indicatorului „Înainte sau la stânga” sau dacă te afli pe un sens unic, virajul la stânga este permis dacă nu există alte restricții. Nerespectarea acestor reguli poate duce la sancțiuni și la producerea de accidente, mai ales în intersecții aglomerate.
Conform Articolului 31 din Ordonanța de Urgență nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice:
- „Participanții la trafic trebuie să respecte regulile de circulație, semnalele, indicațiile și dispozițiile polițistului rutier, precum și semnificația indicatoarelor și marcajelor rutiere.”
De asemenea, Articolul 107, alineatul (1) din Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002 prevede:
- „La intersecțiile prevăzute cu indicatoare și/sau cu marcaje pentru semnalizarea direcției de mers, conducătorii de vehicule trebuie să se încadreze pe benzile corespunzătoare direcției de mers voite cu cel puțin 50 m înainte de intersecție și sunt obligați să respecte semnificația indicatoarelor și marcajelor.”
Aceste articole subliniază obligația conducătorilor auto de a respecta atât semnalele semaforului, cât și indicatoarele și marcajele rutiere, inclusiv pe cele care indică direcțiile permise de deplasare în intersecții.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=491&tip=drpciv&cat=b
A în cazul arterelor de circulaţie slab iluminate, când vizibilitatea este redusă, în mers, atât în localităţi, cât şi în afara acestora;
B în cazul staţionării pe timp de noapte pe partea carosabilă a drumurilor naţionale sau în cazul parcării autovehiculului în locuri special amenajate, dar neiluminate;
C pe timp de zi pe drumurile naţionale, în situaţiile în care traficul este supraaglomerat.
Explicație:
Conducătorul unui autovehicul este obligat să folosească luminile de întâlnire sau de drum atunci când circulă pe artere slab iluminate sau când vizibilitatea este redusă, fie că se află în localitate sau în afara localității. În plus, potrivit modificărilor recente ale legislației rutiere, luminile de întâlnire trebuie să fie aprinse în permanență pe toate categoriile de drumuri publice, indiferent de oră sau condițiile de vizibilitate. Această regulă se aplică pentru toate autovehiculele, inclusiv pe timp de zi, pentru a crește vizibilitatea în trafic și a reduce riscul de accidente. Luminile de întâlnire sau de drum sunt esențiale pentru a vedea corect drumul, pentru a fi văzut de ceilalți participanți la trafic și pentru a preveni accidentele în condiții de întuneric, ceață, ploaie sau oricând vizibilitatea este afectată. Nerespectarea acestei obligații se sancționează contravențional și poate duce la pierderea unor puncte de penalizare. Folosirea luminilor nu este necesară la staționare sau parcare, ci doar în mers. Prin urmare, indiferent de condiții, luminile trebuie să fie aprinse tot timpul cât circuli pe drumurile publice.
Conducătorul unui autovehicul este obligat să folosească luminile de întâlnire sau de drum atunci când circulă pe artere slab iluminate sau când vizibilitatea este redusă, fie că se află în localitate sau în afara localității. În plus, potrivit modificărilor recente ale legislației rutiere, luminile de întâlnire trebuie să fie aprinse în permanență pe toate categoriile de drumuri publice, indiferent de oră sau condițiile de vizibilitate. Această regulă se aplică pentru toate autovehiculele, inclusiv pe timp de zi, pentru a crește vizibilitatea în trafic și a reduce riscul de accidente. Luminile de întâlnire sau de drum sunt esențiale pentru a vedea corect drumul, pentru a fi văzut de ceilalți participanți la trafic și pentru a preveni accidentele în condiții de întuneric, ceață, ploaie sau oricând vizibilitatea este afectată. Nerespectarea acestei obligații se sancționează contravențional și poate duce la pierderea unor puncte de penalizare. Folosirea luminilor nu este necesară la staționare sau parcare, ci doar în mers. Prin urmare, indiferent de condiții, luminile trebuie să fie aprinse tot timpul cât circuli pe drumurile publice.
Regulamentul Rutier
Art. 114
(1) Conducatorii de autovehicule, tramvaie si mopede sunt obligati sa foloseasca instalatiile de iluminare si/sau semnalizare a acestora, dupa cum urmeaza:
b) luminile de întâlnire sau de drum, în mers, atât în localitati, cât si în afara acestora, dupa gradul de iluminare a drumului public;
Art. 114
(1) Conducatorii de autovehicule, tramvaie si mopede sunt obligati sa foloseasca instalatiile de iluminare si/sau semnalizare a acestora, dupa cum urmeaza:
b) luminile de întâlnire sau de drum, în mers, atât în localitati, cât si în afara acestora, dupa gradul de iluminare a drumului public;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
38%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=687&tip=drpciv&cat=b
A pe sectoarele de drum neiluminate;
B la o distanţă mai mică de 5 m faţă de spatele unui tramvai;
C pe drumurile naţionale europene.
Explicație:
Oprirea este interzisă pe drumurile naționale europene, adică pe drumurile marcate cu litera E urmată de un număr, indiferent dacă acestea traversează localități sau sunt în afara acestora. Aceste drumuri au un trafic intens și sunt destinate circulației rutiere rapide și fluente, iar oprirea chiar și pentru scurt timp poate genera blocaje sau poate produce accidente grave. Pe aceste drumuri, oprirea și staționarea sunt permise doar în locuri special amenajate, cum ar fi parcările sau alveolele semnalizate corespunzător. Pe sectoarele de drum neiluminate sau la o distanță mai mică de 5 metri față de spatele unui tramvai nu există interdicție generală privind oprirea, dar este important să respecți celelalte reguli de siguranță pentru a nu pune în pericol circulația.
Oprirea este interzisă pe drumurile naționale europene, adică pe drumurile marcate cu litera E urmată de un număr, indiferent dacă acestea traversează localități sau sunt în afara acestora. Aceste drumuri au un trafic intens și sunt destinate circulației rutiere rapide și fluente, iar oprirea chiar și pentru scurt timp poate genera blocaje sau poate produce accidente grave. Pe aceste drumuri, oprirea și staționarea sunt permise doar în locuri special amenajate, cum ar fi parcările sau alveolele semnalizate corespunzător. Pe sectoarele de drum neiluminate sau la o distanță mai mică de 5 metri față de spatele unui tramvai nu există interdicție generală privind oprirea, dar este important să respecți celelalte reguli de siguranță pentru a nu pune în pericol circulația.
Regulamentul Rutier
Articolul 142 - Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
m) pe partea carosabilă a autostrăzilor, a drumurilor expres şi a celor naţionale europene (E);
Articolul 142 - Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
m) pe partea carosabilă a autostrăzilor, a drumurilor expres şi a celor naţionale europene (E);
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
36%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=351&tip=drpciv&cat=b
A când autobuzul se află oprit în staţie;
B în apropierea vârfurilor de rampă, când vizibilitatea este sub 50 m;
C într-o intersecţie nedirijată.
Explicație:
Depășirea nu este permisă în apropierea vârfurilor de rampă când vizibilitatea este sub 50 de metri, pentru că nu poți vedea dacă din sens opus vine un alt vehicul, iar riscul de accident este foarte mare. De asemenea, este interzisă depășirea într-o intersecție nedirijată, pentru că nu există semafoare sau indicatoare de prioritate, iar manevra devine periculoasă și poate genera accidente. În ambele situații, lipsa de vizibilitate și lipsa clară a priorităților cresc riscul de coliziune, motiv pentru care legea interzice depășirea acolo.
Depășirea nu este permisă în apropierea vârfurilor de rampă când vizibilitatea este sub 50 de metri, pentru că nu poți vedea dacă din sens opus vine un alt vehicul, iar riscul de accident este foarte mare. De asemenea, este interzisă depășirea într-o intersecție nedirijată, pentru că nu există semafoare sau indicatoare de prioritate, iar manevra devine periculoasă și poate genera accidente. În ambele situații, lipsa de vizibilitate și lipsa clară a priorităților cresc riscul de coliziune, motiv pentru care legea interzice depășirea acolo.
Regulamentul Rutier
Art. 120
(1) Se interzice depasirea vehiculelor:
a) în intersectii cu circulatia nedirijata;
b) în apropierea vârfurilor de rampa, când vizibilitatea este redusa sub 50 m;
c) în curbe si în orice alte locuri unde vizibilitatea este redusa sub 50 m;
d) pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri si în tuneluri. Prin exceptie, pot fi depasite în aceste locuri vehiculele cu tractiune animala, motocicletele fara atas, mopedele si bicicletele, daca vizibilitatea asupra drumului este asigurata pe o distanta mai mare de 20 m, iar latimea drumului este de cel putin 7 m;
e) pe trecerile pentru pietoni semnalizate prin indicatoare si marcaje;
f) pe trecerile la nivel cu calea ferata curenta si la mai putin de 50 m înainte de acestea;
g) în dreptul statiei pentru tramvai, atunci când acesta este oprit, iar statia nu este prevazuta cu refugiu pentru pietoni;
h) în zona de actiune a indicatorului "Depasirea interzisa";
i) când pentru efectuarea manevrei se încalca marcajul continuu, simplu sau dublu, care desparte sensurile de mers, iar autovehiculul circula, chiar si partial, pe sensul opus, ori se încalca marcajul care delimiteaza spatiul de interzicere;
j) când din sens opus se apropie un alt vehicul, iar conducatorul acestuia este obligat sa efectueze manevre de evitare a coliziunii;
k) pe sectorul de drum unde s-a format o coloana de vehicule în asteptare, daca prin aceasta se intra pe sensul opus de circulatie.
Art. 120
(1) Se interzice depasirea vehiculelor:
a) în intersectii cu circulatia nedirijata;
b) în apropierea vârfurilor de rampa, când vizibilitatea este redusa sub 50 m;
c) în curbe si în orice alte locuri unde vizibilitatea este redusa sub 50 m;
d) pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri si în tuneluri. Prin exceptie, pot fi depasite în aceste locuri vehiculele cu tractiune animala, motocicletele fara atas, mopedele si bicicletele, daca vizibilitatea asupra drumului este asigurata pe o distanta mai mare de 20 m, iar latimea drumului este de cel putin 7 m;
e) pe trecerile pentru pietoni semnalizate prin indicatoare si marcaje;
f) pe trecerile la nivel cu calea ferata curenta si la mai putin de 50 m înainte de acestea;
g) în dreptul statiei pentru tramvai, atunci când acesta este oprit, iar statia nu este prevazuta cu refugiu pentru pietoni;
h) în zona de actiune a indicatorului "Depasirea interzisa";
i) când pentru efectuarea manevrei se încalca marcajul continuu, simplu sau dublu, care desparte sensurile de mers, iar autovehiculul circula, chiar si partial, pe sensul opus, ori se încalca marcajul care delimiteaza spatiul de interzicere;
j) când din sens opus se apropie un alt vehicul, iar conducatorul acestuia este obligat sa efectueze manevre de evitare a coliziunii;
k) pe sectorul de drum unde s-a format o coloana de vehicule în asteptare, daca prin aceasta se intra pe sensul opus de circulatie.
Dificultate Întrebare: GREA
62%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=964&tip=drpciv&cat=b
A în urma unei condamnări, printr-o hotărâre definitivă, pentru o infracţiune la regimul circulaţiei;
B pentru încălcarea dispoziţiilor legale referitoare la folosirea luminilor de întâlnire pe timp de noapte, în afara localităţilor;
C pentru încălcarea dispoziţiilor legale referitoare la obligaţia de a semnaliza schimbarea direcţiei de mers.
Explicație:
Permisul de conducere poate fi anulat numai în urma unei condamnări definitive pentru o infracțiune gravă la regimul circulației, stabilită prin hotărâre judecătorească. Aceasta înseamnă că, dacă șoferul comite o faptă penală legată de trafic, de exemplu conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor, provocarea unui accident grav sau alte infracțiuni de acest tip, autoritățile pot decide anularea permisului ca măsură legală și definitivă. În schimb, încălcarea regulilor privind folosirea luminilor de întâlnire pe timp de noapte sau a semnalizării schimbării direcției de mers sunt contravenții, sancționate cu amenzi sau puncte de penalizare, dar nu duc la anularea permisului. Astfel, anularea permisului este o sancțiune severă, rezervată doar pentru fapte penale grave și stabilește faptul că persoana respectivă nu mai are dreptul să conducă autovehicule pe drumurile publice. Această măsură este menită să protejeze siguranța traficului și a participanților la trafic.
Permisul de conducere poate fi anulat numai în urma unei condamnări definitive pentru o infracțiune gravă la regimul circulației, stabilită prin hotărâre judecătorească. Aceasta înseamnă că, dacă șoferul comite o faptă penală legată de trafic, de exemplu conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor, provocarea unui accident grav sau alte infracțiuni de acest tip, autoritățile pot decide anularea permisului ca măsură legală și definitivă. În schimb, încălcarea regulilor privind folosirea luminilor de întâlnire pe timp de noapte sau a semnalizării schimbării direcției de mers sunt contravenții, sancționate cu amenzi sau puncte de penalizare, dar nu duc la anularea permisului. Astfel, anularea permisului este o sancțiune severă, rezervată doar pentru fapte penale grave și stabilește faptul că persoana respectivă nu mai are dreptul să conducă autovehicule pe drumurile publice. Această măsură este menită să protejeze siguranța traficului și a participanților la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
17%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=986&tip=drpciv&cat=b
A la trecerile la nivel cu linia de tramvai;
B la trecerile la nivel cu calea ferată industrială;
C când partea carosabilă este acoperită cu mâzgă.
Explicație:
În localități, trebuie să circuli cu o viteză care să nu depășească 30 km/h atunci când partea carosabilă este acoperită cu mâzgă, adică un strat de noroi sau murdărie umedă care reduce aderența roților și poate provoca derapaje. Această limitare a vitezei este impusă pentru a asigura controlul mai bun al vehiculului și pentru a preveni accidentele cauzate de alunecarea sau pierderea controlului. În schimb, la trecerile la nivel cu linia de tramvai sau cu calea ferată industrială nu există o limită fixă de 30 km/h, ci trebuie să te asiguri și să respecți semnalele de circulație sau indicațiile agentului de cale ferată. Limita de viteză de 30 km/h este specifică condițiilor de carosabil alunecos sau periculos, cum este mâzga, pentru a proteja atât siguranța ta, cât și a celorlalți participanți la trafic. Conducerea prudentă și adaptarea vitezei la condițiile drumului sunt obligatorii pentru a preveni accidentele.
În localități, trebuie să circuli cu o viteză care să nu depășească 30 km/h atunci când partea carosabilă este acoperită cu mâzgă, adică un strat de noroi sau murdărie umedă care reduce aderența roților și poate provoca derapaje. Această limitare a vitezei este impusă pentru a asigura controlul mai bun al vehiculului și pentru a preveni accidentele cauzate de alunecarea sau pierderea controlului. În schimb, la trecerile la nivel cu linia de tramvai sau cu calea ferată industrială nu există o limită fixă de 30 km/h, ci trebuie să te asiguri și să respecți semnalele de circulație sau indicațiile agentului de cale ferată. Limita de viteză de 30 km/h este specifică condițiilor de carosabil alunecos sau periculos, cum este mâzga, pentru a proteja atât siguranța ta, cât și a celorlalți participanți la trafic. Conducerea prudentă și adaptarea vitezei la condițiile drumului sunt obligatorii pentru a preveni accidentele.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
16%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=419&tip=drpciv&cat=b
A în zona de acţiune a indicatorului de avertizare "Accident";
B când vizibilitatea este sub 100 m, în condiţii de ceaţă;
C la intersectarea cu vehiculele care circulă din sens opus.
Explicație:
Limita de 30 kilometri pe oră în localitate se aplică atunci când întâlnești indicatorul de avertizare „Accident”, pentru că legea cere să reduci viteza la maximum 30 kilometri pe oră în zona de acțiune a acestui indicator pentru siguranța circulației și pentru a evita eventuale pericole neprevăzute. De asemenea, când vizibilitatea este sub 100 de metri din cauza ceții sau a altor fenomene care afectează vizibilitatea, Codul Rutier obligă șoferii să reducă viteza sub 30 kilometri pe oră în localitate pentru a avea timp de reacție și a evita accidentele. La intersectarea cu vehiculele din sens opus nu există o astfel de obligație, se circulă normal, dar cu atenție. Practic, trebuie să reții că orice situație cu pericol crescut, semnalizată prin indicator sau prin condiții meteo, impune reducerea vitezei la 30 kilometri pe oră în localitate.
Limita de 30 kilometri pe oră în localitate se aplică atunci când întâlnești indicatorul de avertizare „Accident”, pentru că legea cere să reduci viteza la maximum 30 kilometri pe oră în zona de acțiune a acestui indicator pentru siguranța circulației și pentru a evita eventuale pericole neprevăzute. De asemenea, când vizibilitatea este sub 100 de metri din cauza ceții sau a altor fenomene care afectează vizibilitatea, Codul Rutier obligă șoferii să reducă viteza sub 30 kilometri pe oră în localitate pentru a avea timp de reacție și a evita accidentele. La intersectarea cu vehiculele din sens opus nu există o astfel de obligație, se circulă normal, dar cu atenție. Practic, trebuie să reții că orice situație cu pericol crescut, semnalizată prin indicator sau prin condiții meteo, impune reducerea vitezei la 30 kilometri pe oră în localitate.
Regulamentul Rutier
Art. 123
Conducatorul de vehicul este obligat sa circule cu o viteza care sa nu depaseasca 30 km/h în localitati sau 50 km/h în afara localitatilor, în urmatoarele situatii:
h) în zona de actiune a indicatorului de avertizare "Copii" în intervalul orar 7,00-22,00, precum si a indicatorului "Accident";
k) când vizibilitatea este sub 100 m în conditii de ceata, ploi torentiale, ninsori abundente.
Art. 123
Conducatorul de vehicul este obligat sa circule cu o viteza care sa nu depaseasca 30 km/h în localitati sau 50 km/h în afara localitatilor, în urmatoarele situatii:
h) în zona de actiune a indicatorului de avertizare "Copii" în intervalul orar 7,00-22,00, precum si a indicatorului "Accident";
k) când vizibilitatea este sub 100 m în conditii de ceata, ploi torentiale, ninsori abundente.
Dificultate Întrebare: MEDIE
58%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=601&tip=drpciv&cat=b
A într-o zonă rezidenţială, semnalizată ca atare;
B la trecerea prin intersecţiile cu circulaţie nedirijată;
C într-o zonă pietonală, semnalizată ca atare.
Explicație:
În localități, atunci când treci printr-o intersecție cu circulație nedirijată, legea te obligă să reduci viteza la maximum 30 km pe oră. Intersecțiile nedirijate sunt acele intersecții în care nu există semafoare, polițist sau indicatoare de prioritate, iar în astfel de zone există risc crescut de coliziune, pentru că fiecare participant la trafic trebuie să aplice regula priorității de dreapta. Reducerea vitezei îți dă timp să observi din timp ceilalți participanți la trafic, să oprești dacă este necesar și să eviți orice pericol. În zonele rezidențiale sau pietonale viteza maximă poate fi chiar mai mică, dar numai dacă este stabilită prin indicator, pe când la intersecțiile nedirijate limita de 30 km pe oră este obligatorie pentru toți șoferii, indiferent de alte condiții de drum sau trafic. Scopul acestei reguli este prevenirea accidentelor și creșterea siguranței la traversarea intersecțiilor fără reglementări speciale.
În localități, atunci când treci printr-o intersecție cu circulație nedirijată, legea te obligă să reduci viteza la maximum 30 km pe oră. Intersecțiile nedirijate sunt acele intersecții în care nu există semafoare, polițist sau indicatoare de prioritate, iar în astfel de zone există risc crescut de coliziune, pentru că fiecare participant la trafic trebuie să aplice regula priorității de dreapta. Reducerea vitezei îți dă timp să observi din timp ceilalți participanți la trafic, să oprești dacă este necesar și să eviți orice pericol. În zonele rezidențiale sau pietonale viteza maximă poate fi chiar mai mică, dar numai dacă este stabilită prin indicator, pe când la intersecțiile nedirijate limita de 30 km pe oră este obligatorie pentru toți șoferii, indiferent de alte condiții de drum sau trafic. Scopul acestei reguli este prevenirea accidentelor și creșterea siguranței la traversarea intersecțiilor fără reglementări speciale.
Regulamentul Rutier
Art. 123 - Conducatorul de vehicul este obligat sa circule cu o viteza care sa nu depaseasca 30 km/h în localitati sau 50 km/h în afara localitatilor, în urmatoarele situatii:
a) la trecerea prin intersectiile cu circulatie nedirijata;
Art. 123 - Conducatorul de vehicul este obligat sa circule cu o viteza care sa nu depaseasca 30 km/h în localitati sau 50 km/h în afara localitatilor, în urmatoarele situatii:
a) la trecerea prin intersectiile cu circulatie nedirijata;
Dificultate Întrebare: MEDIE
49%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=101&tip=drpciv&cat=b
A în curbele deosebit de periculoase, semnalizate ca atare;
B în curbele în care vizibilitatea este sub 50 m;
C în zonele în care este interzisă depăşirea.
Explicație:
Limita de viteză de 30 km/h în localități se aplică în anumite situații speciale pentru a crește siguranța tuturor participanților la trafic. Codul Rutier din România prevede că această viteză redusă trebuie respectată, de exemplu, când treci pe lângă o școală în timpul când circulă elevii, când autovehiculul este implicat în activități de învățare, cum ar fi în timpul examinării sau instruirii practice, sau când se circulă pe drumuri unde au loc lucrări și sunt montate indicatoare speciale. Scopul acestor limitări este să poți opri la timp în cazul apariției unui pericol neașteptat, cum ar fi un copil care fuge pe trecere sau muncitori aflați pe carosabil. O viteză scăzută oferă timp de reacție mai bun și reduce riscul de accidente grave. De aceea, este esențial să fii atent la indicatoarele rutiere, la marcaje și la situațiile menționate de lege, deoarece depășirea acestei limite poate conduce nu doar la sancțiuni, ci și la consecințe grave pentru siguranță. Reține că scopul acestor restricții nu este să te încetinească inutil, ci să protejeze viața oamenilor, în special a celor vulnerabili precum copiii sau muncitorii de pe drum.
Limita de viteză de 30 km/h în localități se aplică în anumite situații speciale pentru a crește siguranța tuturor participanților la trafic. Codul Rutier din România prevede că această viteză redusă trebuie respectată, de exemplu, când treci pe lângă o școală în timpul când circulă elevii, când autovehiculul este implicat în activități de învățare, cum ar fi în timpul examinării sau instruirii practice, sau când se circulă pe drumuri unde au loc lucrări și sunt montate indicatoare speciale. Scopul acestor limitări este să poți opri la timp în cazul apariției unui pericol neașteptat, cum ar fi un copil care fuge pe trecere sau muncitori aflați pe carosabil. O viteză scăzută oferă timp de reacție mai bun și reduce riscul de accidente grave. De aceea, este esențial să fii atent la indicatoarele rutiere, la marcaje și la situațiile menționate de lege, deoarece depășirea acestei limite poate conduce nu doar la sancțiuni, ci și la consecințe grave pentru siguranță. Reține că scopul acestor restricții nu este să te încetinească inutil, ci să protejeze viața oamenilor, în special a celor vulnerabili precum copiii sau muncitorii de pe drum.
Regulamentul Rutier
Art. 123 - Conducatorul de vehicul este obligat sa circule cu o viteza care sa nu depaseasca 30 km/h în localitati sau 50 km/h în afara localitatilor, în urmatoarele situatii:
b) în curbe deosebit de periculoase semnalizate ca atare sau în care vizibilitatea este mai mica de 50 m;
Art. 123 - Conducatorul de vehicul este obligat sa circule cu o viteza care sa nu depaseasca 30 km/h în localitati sau 50 km/h în afara localitatilor, în urmatoarele situatii:
b) în curbe deosebit de periculoase semnalizate ca atare sau în care vizibilitatea este mai mica de 50 m;
Dificultate Întrebare: GREA
63%