https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=423&tip=drpciv&cat=b
A atunci când certificatul de înmatriculare este deteriorat;
B atunci când vehiculul nu este asigurat de răspundere civilă, în caz de pagube materiale produse terţilor prin accidente de circulaţie, conform legii;
C atunci când conducătorul auto nu a plătit taxa de folosire a drumurilor publice.
Explicație:
Nu ai voie să circuli pe drumurile publice dacă vehiculul nu are asigurare de răspundere civilă auto (RCA) valabilă. Aceasta este o obligație legală pentru toți conducătorii auto din România. Fără asigurare RCA, vehiculul nu poate fi folosit legal pe drumuri și, dacă ești oprit de poliție, vei rămâne fără certificat de înmatriculare, numerele de pe mașină și vei primi amendă. În plus, dacă provoci un accident, toate pagubele produse altor persoane vor fi suportate din propriul buzunar, pentru că asigurarea lipsește. Dacă certificatul de înmatriculare este doar deteriorat, trebuie să îl schimbi, dar nu este motiv de interdicție la circulație. Nici neachitarea taxei de drum nu te oprește să circuli, deși poți fi sancționat. Fără RCA nu ai voie deloc să folosești mașina pe drumurile publice.
Nu ai voie să circuli pe drumurile publice dacă vehiculul nu are asigurare de răspundere civilă auto (RCA) valabilă. Aceasta este o obligație legală pentru toți conducătorii auto din România. Fără asigurare RCA, vehiculul nu poate fi folosit legal pe drumuri și, dacă ești oprit de poliție, vei rămâne fără certificat de înmatriculare, numerele de pe mașină și vei primi amendă. În plus, dacă provoci un accident, toate pagubele produse altor persoane vor fi suportate din propriul buzunar, pentru că asigurarea lipsește. Dacă certificatul de înmatriculare este doar deteriorat, trebuie să îl schimbi, dar nu este motiv de interdicție la circulație. Nici neachitarea taxei de drum nu te oprește să circuli, deși poți fi sancționat. Fără RCA nu ai voie deloc să folosești mașina pe drumurile publice.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 10
(1) Este interzisă circulaţia pe drumurile publice a vehiculelor care nu corespund din punct de vedere tehnic, a celor al căror termen de valabilitate a inspecţiei tehnice periodice a expirat, precum şi a celor neasigurate pentru răspundere civilă pentru caz de pagube produse terţilor prin accidente de circulaţie.
(2) Constatarea defecţiunilor tehnice ale vehiculelor se face de către poliţia rutieră, iar verificarea stării tehnice a vehiculelor aflate în trafic pe drumurile publice se face de către poliţia rutieră, împreună cu instituţiile abilitate de lege.
Articolul 10
(1) Este interzisă circulaţia pe drumurile publice a vehiculelor care nu corespund din punct de vedere tehnic, a celor al căror termen de valabilitate a inspecţiei tehnice periodice a expirat, precum şi a celor neasigurate pentru răspundere civilă pentru caz de pagube produse terţilor prin accidente de circulaţie.
(2) Constatarea defecţiunilor tehnice ale vehiculelor se face de către poliţia rutieră, iar verificarea stării tehnice a vehiculelor aflate în trafic pe drumurile publice se face de către poliţia rutieră, împreună cu instituţiile abilitate de lege.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=237&tip=drpciv&cat=b
A pe trecerile pentru pietoni, semnalizate cu indicator sau cu marcaj;
B la mai puţin de 50 m de trecerile la nivel cu calea ferată;
C în zona de acţiune a indicatorului „Depăşirea autovehiculelor, cu excepţia motocicletelor fără ataş, interzisă”.
Explicație:
Depășirea unui moped este interzisă pe trecerile pentru pietoni semnalizate, pentru a nu pune în pericol pietonii care traversează, dar și la mai puțin de 50 de metri de o trecere la nivel cu calea ferată, unde vizibilitatea și spațiul de manevră sunt reduse, iar riscul de accidente este crescut. În aceste situații, legea urmărește să protejeze atât participanții vulnerabili la trafic, cât și siguranța generală, deoarece orice manevră de depășire efectuată în aceste zone poate duce la accidente grave.
Depășirea unui moped este interzisă pe trecerile pentru pietoni semnalizate, pentru a nu pune în pericol pietonii care traversează, dar și la mai puțin de 50 de metri de o trecere la nivel cu calea ferată, unde vizibilitatea și spațiul de manevră sunt reduse, iar riscul de accidente este crescut. În aceste situații, legea urmărește să protejeze atât participanții vulnerabili la trafic, cât și siguranța generală, deoarece orice manevră de depășire efectuată în aceste zone poate duce la accidente grave.
Regulamentul Rutier
Art. 120
(1) Se interzice depasirea vehiculelor:
e) pe trecerile pentru pietoni semnalizate prin indicatoare si marcaje;
f) pe trecerile la nivel cu calea ferata curenta si la mai putin de 50 m înainte de acestea;
Art. 120
(1) Se interzice depasirea vehiculelor:
e) pe trecerile pentru pietoni semnalizate prin indicatoare si marcaje;
f) pe trecerile la nivel cu calea ferata curenta si la mai putin de 50 m înainte de acestea;
Dificultate Întrebare: GREA
73%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=278&tip=drpciv&cat=b
A în apropierea vârfurilor de rampă, când vizibilitatea este redusă sub 50 m;
B în curbe, dacă vizibilitatea este redusă sub 50 m;
C la întâlnirea indicatorului „Drum cu prioritate”.
Explicație:
Depășirea este interzisă în apropierea vârfurilor de rampă și în curbe atunci când vizibilitatea este redusă sub 50 de metri, deoarece nu poți vedea suficient de departe pentru a anticipa vehiculele care vin din sens opus sau eventualele obstacole. Aceste zone sunt considerate periculoase tocmai din cauza lipsei de vizibilitate, iar depășirea aici poate duce la coliziuni frontale grave. La indicatorul „Drum cu prioritate” nu există o astfel de interdicție, ci doar obligația de a respecta regulile privind prioritatea. Scopul interdicției în aceste zone este să prevină accidentele cauzate de manevre riscante pe drumuri cu vizibilitate redusă.
Depășirea este interzisă în apropierea vârfurilor de rampă și în curbe atunci când vizibilitatea este redusă sub 50 de metri, deoarece nu poți vedea suficient de departe pentru a anticipa vehiculele care vin din sens opus sau eventualele obstacole. Aceste zone sunt considerate periculoase tocmai din cauza lipsei de vizibilitate, iar depășirea aici poate duce la coliziuni frontale grave. La indicatorul „Drum cu prioritate” nu există o astfel de interdicție, ci doar obligația de a respecta regulile privind prioritatea. Scopul interdicției în aceste zone este să prevină accidentele cauzate de manevre riscante pe drumuri cu vizibilitate redusă.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
39%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=279&tip=drpciv&cat=b
A în locul în care este instalat indicatorul cu semnificaţia „Întoarcerea interzisă”;
B în locurile în care oprirea este interzisă, cu excepţia intersecţiilor;
C în zona de acţiune a indicatorului „Staţionarea interzisă”.
Explicație:
Întoarcerea vehiculului este interzisă acolo unde este instalat indicatorul „Întoarcerea interzisă”, dar și în toate locurile unde oprirea este interzisă, cu excepția intersecțiilor. Aceste restricții sunt impuse pentru a preveni blocarea sau punerea în pericol a traficului. De exemplu, dacă încerci să întorci mașina într-o zonă cu vizibilitate redusă sau unde oprirea nu este permisă, riști să fii lovit de alte vehicule sau să blochezi fluxul de trafic. În zona de acțiune a indicatorului „Staționarea interzisă”, întoarcerea nu este interzisă prin lege, ci doar staționarea. Astfel, trebuie să fii foarte atent la semnele din zonă și la regulile privind oprirea pentru a evita încălcarea legii.
Întoarcerea vehiculului este interzisă acolo unde este instalat indicatorul „Întoarcerea interzisă”, dar și în toate locurile unde oprirea este interzisă, cu excepția intersecțiilor. Aceste restricții sunt impuse pentru a preveni blocarea sau punerea în pericol a traficului. De exemplu, dacă încerci să întorci mașina într-o zonă cu vizibilitate redusă sau unde oprirea nu este permisă, riști să fii lovit de alte vehicule sau să blochezi fluxul de trafic. În zona de acțiune a indicatorului „Staționarea interzisă”, întoarcerea nu este interzisă prin lege, ci doar staționarea. Astfel, trebuie să fii foarte atent la semnele din zonă și la regulile privind oprirea pentru a evita încălcarea legii.
Regulamentul Rutier
Articolul 126
Se interzice întoarcerea vehiculului:
a) în locurile în care este interzisă oprirea voluntară a vehiculelor, cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 142 lit. f);
f) în locurile în care este instalat indicatorul "Întoarcerea interzisă".
Articolul 126
Se interzice întoarcerea vehiculului:
a) în locurile în care este interzisă oprirea voluntară a vehiculelor, cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 142 lit. f);
f) în locurile în care este instalat indicatorul "Întoarcerea interzisă".
Dificultate Întrebare: GREA
79%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=404&tip=drpciv&cat=b
A în curbe şi pe sectoarele de drum cu vizibilitate redusă sub 50 m;
B la mai puţin de 50 m de cel mai apropiat colţ al intersecţiei;
C în zona de acţiune a indicatorului „Staţionarea interzisă”.
Explicație:
Oprirea este interzisă în curbe și pe sectoarele de drum unde vizibilitatea este sub 50 de metri, pentru că în aceste locuri șoferii nu te pot vedea la timp și crește riscul de accidente grave. De exemplu, dacă oprești într-o curbă strânsă sau după un vârf de rampă cu vizibilitate redusă, mașinile care vin din spate pot intra direct în tine fără să aibă timp să reacționeze. Legea tocmai pentru asta interzice oprirea în astfel de zone, ca să nu fie puse în pericol viețile participanților la trafic.
Oprirea este interzisă în curbe și pe sectoarele de drum unde vizibilitatea este sub 50 de metri, pentru că în aceste locuri șoferii nu te pot vedea la timp și crește riscul de accidente grave. De exemplu, dacă oprești într-o curbă strânsă sau după un vârf de rampă cu vizibilitate redusă, mașinile care vin din spate pot intra direct în tine fără să aibă timp să reacționeze. Legea tocmai pentru asta interzice oprirea în astfel de zone, ca să nu fie puse în pericol viețile participanților la trafic.
Dificultate Întrebare: MEDIE
43%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=387&tip=drpciv&cat=b
A la o distanţă mai mică de 25 m înainte şi după indicatorul de staţie pentru mijloacele de transport public de persoane;
B la o distanţă mai mică de 25 m de colţul intersecţiei;
C la o distanţă de 5 m în spatele ultimului vagon de tramvai oprit într-o staţie fără refugiu pentru pietoni.
Explicație:
Oprirea este interzisă atât la mai puțin de 25 de metri înainte și după indicatorul de stație pentru mijloacele de transport public, cât și la mai puțin de 25 de metri de colțul intersecției. Aceste reguli există pentru a asigura vizibilitatea, accesul vehiculelor mari și siguranța celorlalți participanți la trafic. Dacă oprești în aceste zone, poți bloca accesul autobuzelor sau poți pune în pericol pietonii și ceilalți șoferi la intersecții.
Oprirea este interzisă atât la mai puțin de 25 de metri înainte și după indicatorul de stație pentru mijloacele de transport public, cât și la mai puțin de 25 de metri de colțul intersecției. Aceste reguli există pentru a asigura vizibilitatea, accesul vehiculelor mari și siguranța celorlalți participanți la trafic. Dacă oprești în aceste zone, poți bloca accesul autobuzelor sau poți pune în pericol pietonii și ceilalți șoferi la intersecții.
Regulamentul Rutier
Articolul 142 - Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
f) în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mica de 25 m de coltul intersecţiei;
g) în staţiile mijloacelor de transport public de persoane, precum şi la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;
Articolul 142 - Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
f) în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mica de 25 m de coltul intersecţiei;
g) în staţiile mijloacelor de transport public de persoane, precum şi la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;
Dificultate Întrebare: GREA
64%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=492&tip=drpciv&cat=b
A când conducătorul de vehicul este încadrat pe banda din dreapta;
B când drumul pe care urmează să se intre este semnalizat cu indicatorul „Circulaţia interzisă în ambele sensuri”;
C când strada pe care urmează să se intre este semnalizată cu indicatorul „Drum fără ieşire”.
Explicație:
Schimbarea direcției de mers spre stânga este interzisă dacă te-ai încadrat pe banda din dreapta, pentru că de pe această bandă trebuie să mergi înainte sau să virezi doar la dreapta, conform marcajelor și regulilor de circulație. Orice schimbare de direcție la stânga de pe banda greșită este interzisă și periculoasă, pentru că poți bloca sau pune în pericol traficul de pe benzile alăturate. De asemenea, este interzis să virezi la stânga atunci când drumul pe care vrei să intri are indicatorul „Circulația interzisă în ambele sensuri”, pentru că nu ai voie să pătrunzi pe acel drum sub nicio formă. Dacă strada are doar indicator de „Drum fără ieșire”, virajul la stânga nu este interzis, dar vei intra pe o stradă unde nu ai ieșire mai departe. Regulile sunt clare: respectă banda de încadrare și semnificația indicatoarelor rutiere înainte de orice manevră.
Schimbarea direcției de mers spre stânga este interzisă dacă te-ai încadrat pe banda din dreapta, pentru că de pe această bandă trebuie să mergi înainte sau să virezi doar la dreapta, conform marcajelor și regulilor de circulație. Orice schimbare de direcție la stânga de pe banda greșită este interzisă și periculoasă, pentru că poți bloca sau pune în pericol traficul de pe benzile alăturate. De asemenea, este interzis să virezi la stânga atunci când drumul pe care vrei să intri are indicatorul „Circulația interzisă în ambele sensuri”, pentru că nu ai voie să pătrunzi pe acel drum sub nicio formă. Dacă strada are doar indicator de „Drum fără ieșire”, virajul la stânga nu este interzis, dar vei intra pe o stradă unde nu ai ieșire mai departe. Regulile sunt clare: respectă banda de încadrare și semnificația indicatoarelor rutiere înainte de orice manevră.
Regulamentul Rutier
Articolul 107
(1) La intersecţiile prevăzute cu indicatoare şi/sau cu marcaje pentru semnalizarea direcţiei de mers, conducătorii de vehicule trebuie să se încadreze pe benzile corespunzătoare direcţiei de mers voite cu cel puţin 50 m înainte de intersecţie şi sunt obligaţi să respecte semnificaţia indicatoarelor şi marcajelor.
(2) La intersecţiile fără marcaje de delimitare a benzilor, conducătorii vehiculelor ocupa în mers, cu cel puţin 50 m înainte de intersecţie, următoarele poziţii:
a) rândul de lângă bordura sau acostament, cei care vor să schimbe direcţia de mers spre dreapta;
b) rândul de lângă axa drumului sau de lângă marcajul de separare a sensurilor, cei care vor să schimbe direcţia de mers spre stânga. Când circulaţia se desfăşoară pe drumuri cu sens unic, conducătorii de vehicule care intenţionează să vireze la stânga sunt obligaţi să ocupe rândul de lângă bordura sau acostamentul din partea stânga;
c) oricare dintre rânduri, cei care vor să meargă înainte.
Articolul 107
(1) La intersecţiile prevăzute cu indicatoare şi/sau cu marcaje pentru semnalizarea direcţiei de mers, conducătorii de vehicule trebuie să se încadreze pe benzile corespunzătoare direcţiei de mers voite cu cel puţin 50 m înainte de intersecţie şi sunt obligaţi să respecte semnificaţia indicatoarelor şi marcajelor.
(2) La intersecţiile fără marcaje de delimitare a benzilor, conducătorii vehiculelor ocupa în mers, cu cel puţin 50 m înainte de intersecţie, următoarele poziţii:
a) rândul de lângă bordura sau acostament, cei care vor să schimbe direcţia de mers spre dreapta;
b) rândul de lângă axa drumului sau de lângă marcajul de separare a sensurilor, cei care vor să schimbe direcţia de mers spre stânga. Când circulaţia se desfăşoară pe drumuri cu sens unic, conducătorii de vehicule care intenţionează să vireze la stânga sunt obligaţi să ocupe rândul de lângă bordura sau acostamentul din partea stânga;
c) oricare dintre rânduri, cei care vor să meargă înainte.
Dificultate Întrebare: GREA
79%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=338&tip=drpciv&cat=b
A în dreptul căilor de acces care deservesc proprietăţile alăturate drumurilor publice;
B în zona rezidenţială semnalizată corespunzător;
C pe drumurile judeţene.
Explicație:
Staționarea voluntară a vehiculelor este interzisă în dreptul căilor de acces care deservesc proprietățile alăturate drumurilor publice, pentru că blochezi accesul persoanelor la locuințe, curți sau garaje. Acest lucru poate crea neplăceri serioase proprietarilor și chiar conflicte, iar legea interzice clar acest tip de staționare pentru a asigura accesul liber la proprietate. În zona rezidențială sau pe drumurile județene, staționarea este permisă atâta timp cât nu există alte restricții semnalizate sau reguli locale suplimentare.
Staționarea voluntară a vehiculelor este interzisă în dreptul căilor de acces care deservesc proprietățile alăturate drumurilor publice, pentru că blochezi accesul persoanelor la locuințe, curți sau garaje. Acest lucru poate crea neplăceri serioase proprietarilor și chiar conflicte, iar legea interzice clar acest tip de staționare pentru a asigura accesul liber la proprietate. În zona rezidențială sau pe drumurile județene, staționarea este permisă atâta timp cât nu există alte restricții semnalizate sau reguli locale suplimentare.
Regulamentul Rutier
Articolul 143 - Se interzice staţionarea voluntară a vehiculelor:
d) în dreptul cailor de acces care deservesc proprietăţile alăturate drumurilor publice;
Articolul 143 - Se interzice staţionarea voluntară a vehiculelor:
d) în dreptul cailor de acces care deservesc proprietăţile alăturate drumurilor publice;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
24%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=39&tip=drpciv&cat=b
A în intersecţiile dirijate prin semnale sonore;
B în intersecţiile dirijate;
C în intersecţiile nedirijate.
Explicație:
Depășirea este permisă în intersecțiile dirijate, adică acolo unde circulația este controlată de semafoare, indicatoare de prioritate sau de polițist. În aceste intersecții, regulile sunt clare și fiecare participant la trafic știe când are sau nu prioritate, ceea ce reduce riscul de accidente în timpul depășirii. În schimb, în intersecțiile nedirijate, unde nu există astfel de semnale sau indicatoare, depășirea este interzisă pentru că poate apărea oricând un vehicul din altă direcție și nu există o regulă clară de prioritate, crescând riscul de coliziune. Depășirea este o manevră periculoasă și este permisă doar în anumite condiții prevăzute de lege. Conducătorul auto are voie să depășească atunci când linia de separare a sensurilor este discontinuă, vizibilitatea este bună și nu există semne sau marcaje care interzic depășirea. Nu ai voie să depășești pe treceri pentru pietoni, în curbe fără vizibilitate, la apropierea de vârfuri de rampă sau unde există indicator de depășire interzisă. De asemenea, nu ai voie să depășești în dreptul sau la mai puțin de 50 de metri de o trecere la nivel cu calea ferată fără bariere. Situația corectă este cea în care marcajul permite depășirea, nu există obstacole, și ai vizibilitate suficientă pentru a efectua manevra în siguranță. Reține: semnele, marcajele și vizibilitatea dictează dacă ai sau nu voie să depășești. Acționezi corect doar dacă le respecți pe toate.
Depășirea este permisă în intersecțiile dirijate, adică acolo unde circulația este controlată de semafoare, indicatoare de prioritate sau de polițist. În aceste intersecții, regulile sunt clare și fiecare participant la trafic știe când are sau nu prioritate, ceea ce reduce riscul de accidente în timpul depășirii. În schimb, în intersecțiile nedirijate, unde nu există astfel de semnale sau indicatoare, depășirea este interzisă pentru că poate apărea oricând un vehicul din altă direcție și nu există o regulă clară de prioritate, crescând riscul de coliziune. Depășirea este o manevră periculoasă și este permisă doar în anumite condiții prevăzute de lege. Conducătorul auto are voie să depășească atunci când linia de separare a sensurilor este discontinuă, vizibilitatea este bună și nu există semne sau marcaje care interzic depășirea. Nu ai voie să depășești pe treceri pentru pietoni, în curbe fără vizibilitate, la apropierea de vârfuri de rampă sau unde există indicator de depășire interzisă. De asemenea, nu ai voie să depășești în dreptul sau la mai puțin de 50 de metri de o trecere la nivel cu calea ferată fără bariere. Situația corectă este cea în care marcajul permite depășirea, nu există obstacole, și ai vizibilitate suficientă pentru a efectua manevra în siguranță. Reține: semnele, marcajele și vizibilitatea dictează dacă ai sau nu voie să depășești. Acționezi corect doar dacă le respecți pe toate.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
25%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=371&tip=drpciv&cat=b
A în intersecţia semnalizată cu indicatoare de prioritate;
B în intersecţia dirijată prin semnale luminoase;
C în intersecţia dirijată prin semnale ale poliţistului.
Explicație:
Depășirea este permisă în intersecțiile unde circulația este dirijată, adică acolo unde există fie indicatoare de prioritate (cum ar fi „Cedează trecerea”, „Stop”, „Drum cu prioritate”), fie semafoare sau polițist care reglementează traficul. Aceste semnale și indicatoare stabilesc clar ordinea de trecere și dreptul fiecărui participant la trafic, ceea ce reduce riscul de conflicte sau accidente la depășire. De exemplu, dacă ești într-o intersecție cu semafor, atât timp cât ai verde și nu există alte restricții, poți depăși. La fel, dacă există un polițist care dirijează circulația sau indicatoare de prioritate, depășirea este permisă, cu condiția să respecți toate celelalte reguli privind siguranța, vizibilitatea și marcajele rutiere. Depășirea rămâne interzisă doar în intersecțiile nedirijate, unde nu există reguli clare de prioritate și manevra poate deveni periculoasă.
Depășirea este permisă în intersecțiile unde circulația este dirijată, adică acolo unde există fie indicatoare de prioritate (cum ar fi „Cedează trecerea”, „Stop”, „Drum cu prioritate”), fie semafoare sau polițist care reglementează traficul. Aceste semnale și indicatoare stabilesc clar ordinea de trecere și dreptul fiecărui participant la trafic, ceea ce reduce riscul de conflicte sau accidente la depășire. De exemplu, dacă ești într-o intersecție cu semafor, atât timp cât ai verde și nu există alte restricții, poți depăși. La fel, dacă există un polițist care dirijează circulația sau indicatoare de prioritate, depășirea este permisă, cu condiția să respecți toate celelalte reguli privind siguranța, vizibilitatea și marcajele rutiere. Depășirea rămâne interzisă doar în intersecțiile nedirijate, unde nu există reguli clare de prioritate și manevra poate deveni periculoasă.
Regulamentul Rutier
Articolul 120
(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
a) în intersecţii cu circulaţia nedirijată;
Articolul 120
(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
a) în intersecţii cu circulaţia nedirijată;
Dificultate Întrebare: GREA
72%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=70&tip=drpciv&cat=b
A când un alt vehicul s-a angajat în depăşire;
B în zona de acţiune a indicatorului „Viteză recomandată”;
C când acesta circulă pe prima bandă, iar pe cea de lângă axul drumului se deplasează alte autovehicule, cu viteze superioare.
Explicație:
Nu ai voie să mărești viteza atunci când un alt vehicul s-a angajat deja în depășirea ta, indiferent de cât de liber este drumul. Codul Rutier stabilește clar această regulă pentru a evita orice situație periculoasă sau conflict pe timpul depășirii. Dacă ai accelera în timp ce cineva te depășește, îi poți pune viața în pericol, pentru că durata și distanța necesară pentru depășire vor crește și există risc crescut de coliziune frontală cu vehiculele care circulă din sens opus. Corect este să menții viteza constantă sau chiar să reduci ușor viteza, astfel încât manevra să se poată finaliza în siguranță. Ignorarea acestei reguli duce la sancțiuni severe și poate cauza accidente grave. Mărirea vitezei în zona de acțiune a indicatorului „Viteză recomandată” nu este interzisă, la fel cum nu este interzis nici dacă circuli pe banda întâi și pe banda a doua circulă vehicule cu viteză mai mare. Reține: nu accelerezi niciodată când ești depășit!
Nu ai voie să mărești viteza atunci când un alt vehicul s-a angajat deja în depășirea ta, indiferent de cât de liber este drumul. Codul Rutier stabilește clar această regulă pentru a evita orice situație periculoasă sau conflict pe timpul depășirii. Dacă ai accelera în timp ce cineva te depășește, îi poți pune viața în pericol, pentru că durata și distanța necesară pentru depășire vor crește și există risc crescut de coliziune frontală cu vehiculele care circulă din sens opus. Corect este să menții viteza constantă sau chiar să reduci ușor viteza, astfel încât manevra să se poată finaliza în siguranță. Ignorarea acestei reguli duce la sancțiuni severe și poate cauza accidente grave. Mărirea vitezei în zona de acțiune a indicatorului „Viteză recomandată” nu este interzisă, la fel cum nu este interzis nici dacă circuli pe banda întâi și pe banda a doua circulă vehicule cu viteză mai mare. Reține: nu accelerezi niciodată când ești depășit!
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
24%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=840&tip=drpciv&cat=b
A pe străzile cu sens unic;
B în intersecţiile cu sens giratoriu;
C în dreptul indicatorului „Parcarea interzisă”.
Explicație:
Oprirea este interzisă în intersecțiile cu sens giratoriu, deoarece orice vehicul oprit voluntar în astfel de locuri blochează circulația și poate provoca accidente sau ambuteiaje. Sensul giratoriu este gândit pentru fluidizarea traficului, iar oprirea în interiorul acestuia afectează siguranța și împiedică circulația corectă a tuturor participanților la trafic. Pe străzile cu sens unic oprirea este permisă dacă nu există alte restricții, iar în dreptul indicatorului „Parcarea interzisă” este interzisă doar staționarea voluntară, nu și oprirea. Scopul acestor reguli este să asigure vizibilitate bună și circulație fluentă în punctele esențiale ale rețelei rutiere.
Oprirea este interzisă în intersecțiile cu sens giratoriu, deoarece orice vehicul oprit voluntar în astfel de locuri blochează circulația și poate provoca accidente sau ambuteiaje. Sensul giratoriu este gândit pentru fluidizarea traficului, iar oprirea în interiorul acestuia afectează siguranța și împiedică circulația corectă a tuturor participanților la trafic. Pe străzile cu sens unic oprirea este permisă dacă nu există alte restricții, iar în dreptul indicatorului „Parcarea interzisă” este interzisă doar staționarea voluntară, nu și oprirea. Scopul acestor reguli este să asigure vizibilitate bună și circulație fluentă în punctele esențiale ale rețelei rutiere.
Regulament - Articolul 141
(4) În localităţi, pe drumurile cu sens unic, oprirea sau staţionarea voluntară a vehiculelor este permisă şi pe partea stânga, dacă rămâne liberă cel puţin o bandă de circulaţie.
Regulament - Articolul 142
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
a) în zona de acţiune a indicatorului "Oprirea interzisă";
f) în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mica de 25 m de coltul intersecţiei;
g) în staţiile mijloacelor de transport public de persoane, precum şi la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;
(4) În localităţi, pe drumurile cu sens unic, oprirea sau staţionarea voluntară a vehiculelor este permisă şi pe partea stânga, dacă rămâne liberă cel puţin o bandă de circulaţie.
Regulament - Articolul 142
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
a) în zona de acţiune a indicatorului "Oprirea interzisă";
f) în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mica de 25 m de coltul intersecţiei;
g) în staţiile mijloacelor de transport public de persoane, precum şi la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
30%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=238&tip=drpciv&cat=b
A în zona de acţiune a indicatorului care interzice depăşirea;
B pe străzile unde circulaţia se desfăşoară în sens unic;
C în dreptul altui vehicul care se află oprit, dacă prin aceasta se stânjeneşte circulaţia a două vehicule venind din sensuri opuse.
Explicație:
Oprirea este interzisă în zona de acțiune a indicatorului care interzice depășirea, deoarece prezența unei mașini oprite în acest loc poate bloca vizibilitatea și poate încuraja manevre periculoase din partea celorlalți șoferi. De asemenea, oprirea este interzisă în dreptul altui vehicul deja oprit dacă, prin această acțiune, circulația a două vehicule venind din sensuri opuse ar fi blocată sau îngreunată. În ambele situații, legea urmărește să prevină blocajele și riscul de accidente, păstrând drumul liber pentru circulație.
Oprirea este interzisă în zona de acțiune a indicatorului care interzice depășirea, deoarece prezența unei mașini oprite în acest loc poate bloca vizibilitatea și poate încuraja manevre periculoase din partea celorlalți șoferi. De asemenea, oprirea este interzisă în dreptul altui vehicul deja oprit dacă, prin această acțiune, circulația a două vehicule venind din sensuri opuse ar fi blocată sau îngreunată. În ambele situații, legea urmărește să prevină blocajele și riscul de accidente, păstrând drumul liber pentru circulație.
Regulamentul Rutier
Art. 142
Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
h) în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabila, daca prin aceasta se stânjeneste circulatia a doua vehicule venind din sensuri opuse, precum si în dreptul marcajului continuu, în cazul în care conducatorii celorlalte vehicule care circula în acelasi sens ar fi obligati, din aceasta cauza, sa treaca peste acest marcaj;
p) în locurile unde este interzisa depasirea.
Art. 142
Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
h) în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabila, daca prin aceasta se stânjeneste circulatia a doua vehicule venind din sensuri opuse, precum si în dreptul marcajului continuu, în cazul în care conducatorii celorlalte vehicule care circula în acelasi sens ar fi obligati, din aceasta cauza, sa treaca peste acest marcaj;
p) în locurile unde este interzisa depasirea.
Dificultate Întrebare: GREA
72%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=359&tip=drpciv&cat=b
A atunci când plăcuţele cu numărul de înmatriculare nu sunt conforme cu standardele în vigoare;
B atunci când certificatul de înmatriculare este pierdut;
C atunci când conducătorul autovehiculului nu poate prezenta cartea de identitate şi carnetul de conducere.
Explicație:
Plăcuțele cu numărul de înmatriculare pot fi retrase atunci când acestea nu sunt conforme cu standardele legale, adică sunt deteriorate, modificate, scrise cu alt font, nu reflectă corect sau nu respectă formatul oficial. De exemplu, dacă cineva vopsește cifrele sau literele, lipește abțibilduri peste ele sau plăcuțele sunt atât de uzate încât nu se mai citesc, poliția poate decide retragerea lor pe loc. În astfel de cazuri, ești obligat să mergi la RAR pentru a obține altele noi și nu ai voie să folosești mașina până nu ai plăcuțe conforme. Certificatul de înmatriculare pierdut sau lipsa documentelor de identitate nu justifică retragerea numerelor, dar pot duce la alte sancțiuni sau verificări.
Plăcuțele cu numărul de înmatriculare pot fi retrase atunci când acestea nu sunt conforme cu standardele legale, adică sunt deteriorate, modificate, scrise cu alt font, nu reflectă corect sau nu respectă formatul oficial. De exemplu, dacă cineva vopsește cifrele sau literele, lipește abțibilduri peste ele sau plăcuțele sunt atât de uzate încât nu se mai citesc, poliția poate decide retragerea lor pe loc. În astfel de cazuri, ești obligat să mergi la RAR pentru a obține altele noi și nu ai voie să folosești mașina până nu ai plăcuțe conforme. Certificatul de înmatriculare pierdut sau lipsa documentelor de identitate nu justifică retragerea numerelor, dar pot duce la alte sancțiuni sau verificări.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
28%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=734&tip=drpciv&cat=b
A conducătorul acestuia nu are asupra sa permisul de conducere;
B starea tehnică a vehiculului deteriorează drumul public sau afectează mediul;
C conducătorul autovehiculului nu are asupra sa certificatul de înmatriculare.
Explicație:
Imobilizarea unui vehicul se dispune atunci când starea tehnică a acestuia este atât de proastă încât deteriorează drumul public sau afectează mediul înconjurător. Aceasta înseamnă că mașina poate provoca pagube fizice carosabilului, cum ar fi gropi sau crăpături, sau poate emite noxe poluante peste limitele admise, punând în pericol sănătatea oamenilor și mediul. Imobilizarea are rolul de a preveni utilizarea unui vehicul periculos, care ar putea crea accidente sau daune semnificative infrastructurii și mediului. Faptul că un conducător nu are asupra sa permisul de conducere sau certificatul de înmatriculare poate atrage alte sancțiuni, cum ar fi amenzi sau reținerea documentelor, dar nu duce automat la imobilizarea vehiculului. Aceasta măsură este strict legată de siguranța rutieră și protecția mediului, pentru a evita riscurile generate de vehiculele necorespunzătoare. Respectând această regulă, se asigură un trafic mai sigur și un mediu mai curat.
Imobilizarea unui vehicul se dispune atunci când starea tehnică a acestuia este atât de proastă încât deteriorează drumul public sau afectează mediul înconjurător. Aceasta înseamnă că mașina poate provoca pagube fizice carosabilului, cum ar fi gropi sau crăpături, sau poate emite noxe poluante peste limitele admise, punând în pericol sănătatea oamenilor și mediul. Imobilizarea are rolul de a preveni utilizarea unui vehicul periculos, care ar putea crea accidente sau daune semnificative infrastructurii și mediului. Faptul că un conducător nu are asupra sa permisul de conducere sau certificatul de înmatriculare poate atrage alte sancțiuni, cum ar fi amenzi sau reținerea documentelor, dar nu duce automat la imobilizarea vehiculului. Aceasta măsură este strict legată de siguranța rutieră și protecția mediului, pentru a evita riscurile generate de vehiculele necorespunzătoare. Respectând această regulă, se asigură un trafic mai sigur și un mediu mai curat.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
25%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=372&tip=drpciv&cat=b
A când starea tehnică a vehiculului pune în pericol grav siguranţa circulaţiei;
B când starea tehnică a vehiculului deteriorează drumul public sau afectează mediul;
C când conducătorul autovehiculului nu are asupra sa certificatul de înmatriculare.
Explicație:
Imobilizarea unui vehicul este o măsură dispusă de polițistul rutier atunci când vehiculul sau modul în care acesta este condus prezintă pericol pentru siguranța circulației sau când nu sunt respectate anumite condiții legale. Codul Rutier stabilește clar că imobilizarea se poate dispune, de exemplu, dacă vehiculul prezintă defecțiuni tehnice grave la sistemul de frânare sau la mecanismul de direcție, dacă șoferul circulă fără permis sau cu permisul suspendat, ori când autovehiculul nu este asigurat sau nu are ITP valabil. În practică, scopul acestei măsuri este să prevină eventuale accidente sau încălcări grave ale normelor legale, protejând atât participanții la trafic, cât și bunurile aflate pe drumurile publice. Prin reținerea certificatului de înmatriculare sau a plăcuțelor ori prin blocarea fizică a mașinii, poliția se asigură că vehiculul respectiv nu mai poate circula până când situația este remediată. Este important să reții că această măsură se aplică doar atunci când este necesar pentru a elimina un risc direct pentru siguranța rutieră sau pentru a obliga șoferul să-și îndeplinească obligațiile legale.
Imobilizarea unui vehicul este o măsură dispusă de polițistul rutier atunci când vehiculul sau modul în care acesta este condus prezintă pericol pentru siguranța circulației sau când nu sunt respectate anumite condiții legale. Codul Rutier stabilește clar că imobilizarea se poate dispune, de exemplu, dacă vehiculul prezintă defecțiuni tehnice grave la sistemul de frânare sau la mecanismul de direcție, dacă șoferul circulă fără permis sau cu permisul suspendat, ori când autovehiculul nu este asigurat sau nu are ITP valabil. În practică, scopul acestei măsuri este să prevină eventuale accidente sau încălcări grave ale normelor legale, protejând atât participanții la trafic, cât și bunurile aflate pe drumurile publice. Prin reținerea certificatului de înmatriculare sau a plăcuțelor ori prin blocarea fizică a mașinii, poliția se asigură că vehiculul respectiv nu mai poate circula până când situația este remediată. Este important să reții că această măsură se aplică doar atunci când este necesar pentru a elimina un risc direct pentru siguranța rutieră sau pentru a obliga șoferul să-și îndeplinească obligațiile legale.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art.117.
(1) Imobilizarea unui vehicul se dispune de catre politistul rutier în cazul savârsirii de catre conducatorul acestuia a uneia dintre urmatoarele fapte:
a) conducerea unui vehicul neînmatriculat sau neînregistrat ori cu numar de înmatriculare sau de înregistrare fals ori fara a avea montate placutele cu numarul de înmatriculare sau de înregistrare;
b) conducerea unui vehicul a carui stare tehnica pune în pericol grav siguranta circulatiei, deterioreaza drumul public sau afecteaza mediul;
c) conducerea unui vehicul cu încalcarea regulilor referitoare la transportul marfurilor periculoase ori cu gabarite si/sau mase depasite;
d) conducerea unui vehicul despre care exista date sau indicii ca face obiectul unei fapte de natura penala;
e) refuza sa se legitimeze;
f) se afla sub influenta bauturilor alcoolice, a produselor sau substantelor stupefiante ori a medicamentelor cu efecte similare acestora, iar conducerea vehiculului nu poate fi asigurata de o alta persoana;
g) nu respecta timpii de conducere si de odihna prevazuti de lege.
Art.117.
(1) Imobilizarea unui vehicul se dispune de catre politistul rutier în cazul savârsirii de catre conducatorul acestuia a uneia dintre urmatoarele fapte:
a) conducerea unui vehicul neînmatriculat sau neînregistrat ori cu numar de înmatriculare sau de înregistrare fals ori fara a avea montate placutele cu numarul de înmatriculare sau de înregistrare;
b) conducerea unui vehicul a carui stare tehnica pune în pericol grav siguranta circulatiei, deterioreaza drumul public sau afecteaza mediul;
c) conducerea unui vehicul cu încalcarea regulilor referitoare la transportul marfurilor periculoase ori cu gabarite si/sau mase depasite;
d) conducerea unui vehicul despre care exista date sau indicii ca face obiectul unei fapte de natura penala;
e) refuza sa se legitimeze;
f) se afla sub influenta bauturilor alcoolice, a produselor sau substantelor stupefiante ori a medicamentelor cu efecte similare acestora, iar conducerea vehiculului nu poate fi asigurata de o alta persoana;
g) nu respecta timpii de conducere si de odihna prevazuti de lege.
Dificultate Întrebare: MEDIE
59%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=1030&tip=drpciv&cat=b
A la trecerile pentru pietoni;
B în intersecţiile nedirijate;
C ori de câte ori este necesar, pentru evitarea unui pericol imediat.
Explicație:
În localități, folosirea claxonului este în general interzisă, tocmai pentru a nu deranja locatarii și pentru a menține liniștea publică. Totuși, există o excepție importantă prevăzută de Codul Rutier: dacă există un pericol imediat de accident, adică atunci când o altă mașină sau un pieton nu te observă și există riscul unei coliziuni, folosești semnalul sonor ca să atenționezi rapid și eficient. În astfel de cazuri, avertizarea sonoră este permisă, deoarece siguranța participanților la trafic este prioritară față de regula generală a interdicției. Prin urmare, reține că poți folosi claxonul în localitate doar pentru a preveni un pericol imediat de accident, nu pentru a cere prioritate sau pentru a grăbi pe cineva. Această excepție are scopul de a salva vieți, nu de a fi folosită abuziv.
În localități, folosirea claxonului este în general interzisă, tocmai pentru a nu deranja locatarii și pentru a menține liniștea publică. Totuși, există o excepție importantă prevăzută de Codul Rutier: dacă există un pericol imediat de accident, adică atunci când o altă mașină sau un pieton nu te observă și există riscul unei coliziuni, folosești semnalul sonor ca să atenționezi rapid și eficient. În astfel de cazuri, avertizarea sonoră este permisă, deoarece siguranța participanților la trafic este prioritară față de regula generală a interdicției. Prin urmare, reține că poți folosi claxonul în localitate doar pentru a preveni un pericol imediat de accident, nu pentru a cere prioritate sau pentru a grăbi pe cineva. Această excepție are scopul de a salva vieți, nu de a fi folosită abuziv.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=302&tip=drpciv&cat=b
A când inspecţia tehnică periodică a expirat;
B când claxonul nu funcţionează la parametri optimi;
C când motorul emite diverse zgomote.
Explicație:
Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare se reține de către poliție atunci când există probleme grave legate de siguranța circulației sau de legalitatea autoturismului. De exemplu, certificatul este reținut dacă autovehiculul are defecțiuni tehnice majore care pun în pericol siguranța rutieră, cum ar fi sistemul de frânare sau de direcție necorespunzător, sau dacă inspecția tehnică periodică a expirat. De asemenea, se reține certificatul dacă datele din certificatul de înmatriculare nu corespund cu realitatea – de exemplu, dacă s-au făcut modificări neomologate la mașină. Un alt caz este atunci când montarea anumitor sisteme – cum ar fi folii pe geamuri sau alte accesorii – nu este autorizată și influențează siguranța circulației. Polițistul poate reține certificatul și atunci când posesorul nu are asigurare obligatorie valabilă. Reținerea certificatului în aceste situații are rolul de a proteja toți participanții la trafic, pentru că mașinile necorespunzătoare sau nereglementate prezintă riscuri majore pentru siguranță. Este esențial ca orice conducător auto să mențină autovehiculul în stare tehnică bună, să efectueze la timp inspecțiile și să respecte omologările prevăzute de lege.
Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare se reține de către poliție atunci când există probleme grave legate de siguranța circulației sau de legalitatea autoturismului. De exemplu, certificatul este reținut dacă autovehiculul are defecțiuni tehnice majore care pun în pericol siguranța rutieră, cum ar fi sistemul de frânare sau de direcție necorespunzător, sau dacă inspecția tehnică periodică a expirat. De asemenea, se reține certificatul dacă datele din certificatul de înmatriculare nu corespund cu realitatea – de exemplu, dacă s-au făcut modificări neomologate la mașină. Un alt caz este atunci când montarea anumitor sisteme – cum ar fi folii pe geamuri sau alte accesorii – nu este autorizată și influențează siguranța circulației. Polițistul poate reține certificatul și atunci când posesorul nu are asigurare obligatorie valabilă. Reținerea certificatului în aceste situații are rolul de a proteja toți participanții la trafic, pentru că mașinile necorespunzătoare sau nereglementate prezintă riscuri majore pentru siguranță. Este esențial ca orice conducător auto să mențină autovehiculul în stare tehnică bună, să efectueze la timp inspecțiile și să respecte omologările prevăzute de lege.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art.112.
(1) Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia se retine de catre politia rutiera în urmatoarele cazuri:
a) vehiculul nu are efectuata inspectia tehnica periodica valabila;
Art.112.
(1) Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia se retine de catre politia rutiera în urmatoarele cazuri:
a) vehiculul nu are efectuata inspectia tehnica periodica valabila;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=239&tip=drpciv&cat=b
A când inspecţia tehnică periodică a expirat;
B dacă zgomotul în mers sau staţionare depăşeşte limita legală admisă;
C când motorul emite noxe poluante peste limitele legale admise.
Explicație:
Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare al unui vehicul este actul care atestă că acel autoturism are dreptul de a circula pe drumurile publice. Acesta se reține de către poliție în anumite situații prevăzute de lege, ca măsură administrativă, pentru a împiedica utilizarea unui vehicul care nu respectă condițiile legale. Cele mai frecvente cazuri sunt atunci când mașina nu corespunde din punct de vedere tehnic – de exemplu, are defecte grave la sistemul de frânare, direcție, instalația de iluminare, sau dacă s-au efectuat modificări neomologate la vehicul. De asemenea, certificatul se reține dacă asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) a expirat sau lipsește, sau dacă inspecția tehnică periodică (ITP) nu este valabilă. Prin reținerea certificatului, poliția urmărește să protejeze siguranța rutieră și să oblige proprietarul să remedieze neregulile înainte de a repune mașina în circulație. Așadar, ține minte: ori de câte ori există o abatere gravă legată de starea tehnică a mașinii, lipsa asigurării RCA sau a ITP-ului, poliția poate reține certificatul de înmatriculare sau de înregistrare.
Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare al unui vehicul este actul care atestă că acel autoturism are dreptul de a circula pe drumurile publice. Acesta se reține de către poliție în anumite situații prevăzute de lege, ca măsură administrativă, pentru a împiedica utilizarea unui vehicul care nu respectă condițiile legale. Cele mai frecvente cazuri sunt atunci când mașina nu corespunde din punct de vedere tehnic – de exemplu, are defecte grave la sistemul de frânare, direcție, instalația de iluminare, sau dacă s-au efectuat modificări neomologate la vehicul. De asemenea, certificatul se reține dacă asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) a expirat sau lipsește, sau dacă inspecția tehnică periodică (ITP) nu este valabilă. Prin reținerea certificatului, poliția urmărește să protejeze siguranța rutieră și să oblige proprietarul să remedieze neregulile înainte de a repune mașina în circulație. Așadar, ține minte: ori de câte ori există o abatere gravă legată de starea tehnică a mașinii, lipsa asigurării RCA sau a ITP-ului, poliția poate reține certificatul de înmatriculare sau de înregistrare.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Capitolul VII - Raspunderea contraventionala
Art.112.
(1) Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia se retine de catre politia rutiera în urmatoarele cazuri:
a) vehiculul nu are efectuata inspectia tehnica periodica valabila;
i) zgomotul în mers sau stationare depaseste limita legal admisa pentru tipul respectiv de vehicul;
j) motorul emite noxe poluante peste limitele legal admise;
Capitolul VII - Raspunderea contraventionala
Art.112.
(1) Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia se retine de catre politia rutiera în urmatoarele cazuri:
a) vehiculul nu are efectuata inspectia tehnica periodica valabila;
i) zgomotul în mers sau stationare depaseste limita legal admisa pentru tipul respectiv de vehicul;
j) motorul emite noxe poluante peste limitele legal admise;
Dificultate Întrebare: MEDIE
56%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=203&tip=drpciv&cat=b
A în cazul depăşirii în mod repetat, cu mai mult de 20 km/h, a vitezei maxime legale;
B în cazul neopririi la semnalul agentului de cale ferată;
C în cazul neprezentării în termen de 24 de ore la unitatea de poliţie competentă pe raza căreia s-a produs un accident cu avarierea vehiculului.
Explicație:
Exercitarea dreptului de a conduce autovehicule se suspendă în cazul neprezentării în termen de 24 de ore la unitatea de poliție competentă pe raza căreia s-a produs un accident soldat cu avarierea vehiculului. Această măsură este prevăzută de lege pentru a se asigura că toate evenimentele rutiere, chiar și cele fără victime, sunt declarate și gestionate corect. Dacă nu respecți această obligație, poliția poate considera că ai încercat să te sustragi răspunderii sau să ascunzi împrejurările accidentului, motiv pentru care suspendă permisul.
Exercitarea dreptului de a conduce autovehicule se suspendă în cazul neprezentării în termen de 24 de ore la unitatea de poliție competentă pe raza căreia s-a produs un accident soldat cu avarierea vehiculului. Această măsură este prevăzută de lege pentru a se asigura că toate evenimentele rutiere, chiar și cele fără victime, sunt declarate și gestionate corect. Dacă nu respecți această obligație, poliția poate considera că ai încercat să te sustragi răspunderii sau să ascunzi împrejurările accidentului, motiv pentru care suspendă permisul.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art. 79
(1) Conducătorii de vehicule implicaţi într-un accident de circulaţie în urma căruia au rezultat numai avarierea vehiculelor şi/sau alte pagube materiale sunt obligaţi:
b) să se prezinte la unitatea de poliţie competentă pe raza căreia s-a produs accidentul în termen de cel mult 24 de ore de la producerea evenimentului pentru întocmirea documentelor de constatare.
(2) Se exceptează de la obligaţiile prevăzute la alin. (1) lit. b):
a) conducătorii vehiculelor care încheie o constatare amiabilă de accident, în condiţiile legii;
b) conducătorul de vehicul care deţine o asigurare facultativă de avarii auto, iar accidentul de circulaţie a avut ca rezultat numai avarierea propriului vehicul.
Art. 100
(3) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda prevazuta în clasa a II-a de sanctiuni si cu aplicarea sanctiunii contraventionale complementare a suspendarii exercitarii dreptului de a conduce pentru o perioada de 30 de zile savârsirea de catre conducatorul de autovehicul sau tramvai a urmatoarelor fapte:
g) nerespectarea prevederilor art.79 alin.(2).
Art. 79
(1) Conducătorii de vehicule implicaţi într-un accident de circulaţie în urma căruia au rezultat numai avarierea vehiculelor şi/sau alte pagube materiale sunt obligaţi:
b) să se prezinte la unitatea de poliţie competentă pe raza căreia s-a produs accidentul în termen de cel mult 24 de ore de la producerea evenimentului pentru întocmirea documentelor de constatare.
(2) Se exceptează de la obligaţiile prevăzute la alin. (1) lit. b):
a) conducătorii vehiculelor care încheie o constatare amiabilă de accident, în condiţiile legii;
b) conducătorul de vehicul care deţine o asigurare facultativă de avarii auto, iar accidentul de circulaţie a avut ca rezultat numai avarierea propriului vehicul.
Art. 100
(3) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda prevazuta în clasa a II-a de sanctiuni si cu aplicarea sanctiunii contraventionale complementare a suspendarii exercitarii dreptului de a conduce pentru o perioada de 30 de zile savârsirea de catre conducatorul de autovehicul sau tramvai a urmatoarelor fapte:
g) nerespectarea prevederilor art.79 alin.(2).
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%