https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=712&tip=drpciv&cat=b
A da, dacă se aprind luminile de poziţie sau de staţionare;
B nu, întrucât în toate cazurile se interzice pe timpul nopţii staţionarea pe partea carosabilă;
C da, dacă în afara luminilor de poziţie, prezenţa autovehiculului este semnalizată şi cu ajutorul triunghiurilor reflectorizante.
Explicație:
Staționarea autovehiculelor pe partea carosabilă a unui drum comunal neiluminat este permisă pe timpul nopții doar dacă se aprind luminile de poziție sau de staționare. Aceste lumini sunt obligatorii pentru a face vehiculul vizibil celorlalți participanți la trafic și pentru a preveni accidentele. Fără aceste semnalizări luminoase, un autovehicul oprit pe un drum neiluminat reprezintă un pericol major, deoarece ceilalți șoferi nu îl pot vedea la timp. Nu este suficient să folosești doar triunghiurile reflectorizante, care sunt recomandate mai ales în situații de avarie, ci trebuie să aprinzi și luminile de poziție sau de staționare. Astfel, staționarea este legală și sigură dacă respectă această regulă, iar neglijarea ei poate duce la sancțiuni și riscuri crescute în trafic.
Staționarea autovehiculelor pe partea carosabilă a unui drum comunal neiluminat este permisă pe timpul nopții doar dacă se aprind luminile de poziție sau de staționare. Aceste lumini sunt obligatorii pentru a face vehiculul vizibil celorlalți participanți la trafic și pentru a preveni accidentele. Fără aceste semnalizări luminoase, un autovehicul oprit pe un drum neiluminat reprezintă un pericol major, deoarece ceilalți șoferi nu îl pot vedea la timp. Nu este suficient să folosești doar triunghiurile reflectorizante, care sunt recomandate mai ales în situații de avarie, ci trebuie să aprinzi și luminile de poziție sau de staționare. Astfel, staționarea este legală și sigură dacă respectă această regulă, iar neglijarea ei poate duce la sancțiuni și riscuri crescute în trafic.
Regulamentul Rutier
Articolul 114
(1) Conducătorii de autovehicule şi tramvaie sunt obligaţi să folosească instalaţiile de iluminare şi/sau semnalizare a acestora, după cum urmează:
a) luminile de poziţie sau de staţionare pe timpul imobilizării vehiculului pe partea carosabilă în afara localităţilor, de la lăsarea serii şi până în zorii zilei, ziua când plouă torenţial, ninge abundent sau este ceaţă densă ori în alte condiţii care reduc vizibilitatea pe drumul public;
Articolul 114
(1) Conducătorii de autovehicule şi tramvaie sunt obligaţi să folosească instalaţiile de iluminare şi/sau semnalizare a acestora, după cum urmează:
a) luminile de poziţie sau de staţionare pe timpul imobilizării vehiculului pe partea carosabilă în afara localităţilor, de la lăsarea serii şi până în zorii zilei, ziua când plouă torenţial, ninge abundent sau este ceaţă densă ori în alte condiţii care reduc vizibilitatea pe drumul public;
Dificultate Întrebare: MEDIE
46%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=1000&tip=drpciv&cat=b
A legal, nu este prevăzut;
B da, dar numai a autovehiculelor având o masă totală maximă autorizată de până la 1,5 t;
C nu, deoarece staţionarea în astfel de locuri este interzisă.
Explicație:
Staționarea în dreptul căilor de acces spre proprietățile alăturate drumurilor publice nu este permisă, deoarece astfel se poate bloca sau îngreuna accesul persoanelor care trebuie să intre sau să iasă de pe acea proprietate. Codul Rutier prevede clar că staționarea este interzisă acolo unde ar putea fi afectat accesul la proprietăți, pentru a nu genera conflicte între participanții la trafic și pentru a asigura fluiditatea circulației. Practic, dacă un vehicul este oprit în dreptul unei astfel de căi de acces, poate împiedica locatarii să-și folosească proprietatea sau poate bloca intervenția serviciilor de urgență. De aceea, ca șofer, trebuie să fii atent să nu parchezi niciodată în dreptul acestor intrări sau ieșiri, pentru a respecta drepturile celorlalți și regulile de circulație.
Staționarea în dreptul căilor de acces spre proprietățile alăturate drumurilor publice nu este permisă, deoarece astfel se poate bloca sau îngreuna accesul persoanelor care trebuie să intre sau să iasă de pe acea proprietate. Codul Rutier prevede clar că staționarea este interzisă acolo unde ar putea fi afectat accesul la proprietăți, pentru a nu genera conflicte între participanții la trafic și pentru a asigura fluiditatea circulației. Practic, dacă un vehicul este oprit în dreptul unei astfel de căi de acces, poate împiedica locatarii să-și folosească proprietatea sau poate bloca intervenția serviciilor de urgență. De aceea, ca șofer, trebuie să fii atent să nu parchezi niciodată în dreptul acestor intrări sau ieșiri, pentru a respecta drepturile celorlalți și regulile de circulație.
Regulament - Articolul 143
Se interzice staţionarea voluntară a vehiculelor:
a) în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară;
b) în zona de acţiune a indicatorului cu semnificaţia "Staţionarea interzisă" şi a marcajului cu semnificaţia de interzicere a staţionării;
c) pe drumurile publice cu o lăţime mai mica de 6 m;
d) în dreptul cailor de acces care deservesc proprietăţile alăturate drumurilor publice;
e) în pante şi în rampe;
f) în locul unde este instalat indicatorul cu semnificaţia "Staţionare alternantă", în altă zi sau perioadă decât cea permisă, ori indicatorul cu semnificaţia "Zona de staţionare cu durata limitată" peste durata stabilită.
Se interzice staţionarea voluntară a vehiculelor:
a) în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară;
b) în zona de acţiune a indicatorului cu semnificaţia "Staţionarea interzisă" şi a marcajului cu semnificaţia de interzicere a staţionării;
c) pe drumurile publice cu o lăţime mai mica de 6 m;
d) în dreptul cailor de acces care deservesc proprietăţile alăturate drumurilor publice;
e) în pante şi în rampe;
f) în locul unde este instalat indicatorul cu semnificaţia "Staţionare alternantă", în altă zi sau perioadă decât cea permisă, ori indicatorul cu semnificaţia "Zona de staţionare cu durata limitată" peste durata stabilită.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
21%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=848&tip=drpciv&cat=b
A da;
B nu;
C legea nu prevede nimic cu privire la acest aspect.
Explicație:
Staționarea vehiculelor în zona de acțiune a indicatorului „Drum îngustat” este interzisă, deoarece ar reduce și mai mult lățimea părții carosabile și ar îngreuna circulația autovehiculelor în ambele sensuri. În astfel de zone, spațiul de trecere este deja limitat, iar staționarea poate bloca complet drumul sau poate crea situații periculoase pentru participanții la trafic. Scopul interdicției este să asigure o circulație fluentă și să prevină accidentele sau blocajele care ar putea apărea din cauza unui vehicul oprit pe un sector de drum îngustat. Dacă parchezi sau staționezi în astfel de locuri, riști să primești amendă și chiar să fii obligat să muți imediat vehiculul pentru a elibera circulația.
Staționarea vehiculelor în zona de acțiune a indicatorului „Drum îngustat” este interzisă, deoarece ar reduce și mai mult lățimea părții carosabile și ar îngreuna circulația autovehiculelor în ambele sensuri. În astfel de zone, spațiul de trecere este deja limitat, iar staționarea poate bloca complet drumul sau poate crea situații periculoase pentru participanții la trafic. Scopul interdicției este să asigure o circulație fluentă și să prevină accidentele sau blocajele care ar putea apărea din cauza unui vehicul oprit pe un sector de drum îngustat. Dacă parchezi sau staționezi în astfel de locuri, riști să primești amendă și chiar să fii obligat să muți imediat vehiculul pentru a elibera circulația.
Regulament - Articolul 142
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
j) pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificaţiile "Drum îngustat", "Prioritate pentru circulaţia din sens invers" sau "Prioritate faţă de circulaţia din sens invers";
Regulament - Articolul 143
Se interzice staţionarea voluntară a vehiculelor:
a) în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară;
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
j) pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificaţiile "Drum îngustat", "Prioritate pentru circulaţia din sens invers" sau "Prioritate faţă de circulaţia din sens invers";
Regulament - Articolul 143
Se interzice staţionarea voluntară a vehiculelor:
a) în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=182&tip=drpciv&cat=b
A da, dacă marcajul nu este într-o curbă;
B da, dacă linia discontinuă este cea mai apropiată de vehicul în direcţia de mers;
C nu, chiar în cazul în care linia discontinuă este cea mai apropiată de vehicul.
Explicație:
Imaginează-ți că vezi pe șosea două linii paralele: una continuă și una discontinuă, trase la mijlocul drumului. Rolul acestor marcaje e să reglementeze când ai voie să treci peste ele pentru a depăși sau a schimba banda. Regula e simplă: dacă circuli pe partea cu linia discontinuă, ai voie să depășești marcajul pentru a schimba banda sau pentru a depăși, desigur, dacă toate celelalte condiții legale sunt îndeplinite (vizibilitate, lipsa marcajelor suplimentare, spațiu suficient etc). Însă dacă ești pe partea cu linia continuă, nu ai voie să treci peste aceste linii, fiindcă marcajul continuu interzice schimbarea benzii sau depășirea. Marcajul combinat a fost gândit exact ca să arate această diferență: permite depășirea doar dintr-un sens, nu din ambele. Să ții minte: contează pe ce parte a marcajului te afli. Astfel, respecți regulile de circulație și eviți sancțiunile sau accidentele.
Imaginează-ți că vezi pe șosea două linii paralele: una continuă și una discontinuă, trase la mijlocul drumului. Rolul acestor marcaje e să reglementeze când ai voie să treci peste ele pentru a depăși sau a schimba banda. Regula e simplă: dacă circuli pe partea cu linia discontinuă, ai voie să depășești marcajul pentru a schimba banda sau pentru a depăși, desigur, dacă toate celelalte condiții legale sunt îndeplinite (vizibilitate, lipsa marcajelor suplimentare, spațiu suficient etc). Însă dacă ești pe partea cu linia continuă, nu ai voie să treci peste aceste linii, fiindcă marcajul continuu interzice schimbarea benzii sau depășirea. Marcajul combinat a fost gândit exact ca să arate această diferență: permite depășirea doar dintr-un sens, nu din ambele. Să ții minte: contează pe ce parte a marcajului te afli. Astfel, respecți regulile de circulație și eviți sancțiunile sau accidentele.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3952&tip=drpciv&cat=b
A 2 ore;
B 4 ore;
C 6 ore.
Explicație:
Este recomandat ca un conducător auto să oprească pentru odihnă sau recreere la fiecare 2 ore de condus. Pauzele scurte la intervale regulate reduc riscul de oboseală la volan, cresc atenția și ajută la prevenirea accidentelor. După 2 ore de condus continuu, reflexele și concentrarea scad semnificativ, iar o pauză de câteva minute este suficientă pentru a-ți reveni.
Este recomandat ca un conducător auto să oprească pentru odihnă sau recreere la fiecare 2 ore de condus. Pauzele scurte la intervale regulate reduc riscul de oboseală la volan, cresc atenția și ajută la prevenirea accidentelor. După 2 ore de condus continuu, reflexele și concentrarea scad semnificativ, iar o pauză de câteva minute este suficientă pentru a-ți reveni.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
24%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=422&tip=drpciv&cat=b
A da, atâta vreme cât acestea nu ne stânjenesc în acţionarea comenzilor autovehiculului;
B da, dacă nu mai există un alt loc în care să aşezăm obiectele de mici dimensiuni;
C nu, întrucât există posibilitatea rostogolirii acestor obiecte, care pot ajunge sub pedale şi crea situaţii periculoase.
Explicație:
Nu este recomandat să păstrezi sau să depozitezi obiecte pe podeaua mașinii, deoarece în timpul mersului, acestea se pot rostogoli sub pedale și pot bloca frâna, accelerația sau ambreiajul, punând în pericol siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic. Codul Rutier prevede că șoferul trebuie să mențină controlul asupra autovehiculului în orice moment, iar un obiect care împiedică acționarea corectă a comenzilor poate duce la accidente grave. Pe lângă acest aspect legal, din punct de vedere practic, obiectele aflate pe podea pot distrage atenția și pot provoca răni dacă se deplasează brusc în caz de frânare sau coliziune. De aceea, toate obiectele din mașină trebuie depozitate în spații special amenajate, cum ar fi portbagajul sau compartimentele de depozitare, pentru a evita riscurile.
Nu este recomandat să păstrezi sau să depozitezi obiecte pe podeaua mașinii, deoarece în timpul mersului, acestea se pot rostogoli sub pedale și pot bloca frâna, accelerația sau ambreiajul, punând în pericol siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic. Codul Rutier prevede că șoferul trebuie să mențină controlul asupra autovehiculului în orice moment, iar un obiect care împiedică acționarea corectă a comenzilor poate duce la accidente grave. Pe lângă acest aspect legal, din punct de vedere practic, obiectele aflate pe podea pot distrage atenția și pot provoca răni dacă se deplasează brusc în caz de frânare sau coliziune. De aceea, toate obiectele din mașină trebuie depozitate în spații special amenajate, cum ar fi portbagajul sau compartimentele de depozitare, pentru a evita riscurile.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
6%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=954&tip=drpciv&cat=b
A da, dacă vă asiguraţi şi semnalizaţi;
B da, numai dacă autobuzul are refugiu pentru pietoni;
C nu, până la plecarea autobuzului din staţie.
Explicație:
Este permis să depășești un autobuz oprit în stație doar dacă te asiguri corespunzător și semnalizezi intenția de a face această manevră. Regulamentul permite depășirea în aceste condiții, dar trebuie să fii extrem de atent, pentru că pietonii pot să apară brusc, traversând strada din spatele sau din fața autobuzului fără să se asigure. Dacă nu te asiguri bine și nu semnalizezi, manevra este periculoasă și poate cauza accidente. Este interzis să depășești autobuzul fără să verifici dacă pe partea cealaltă a străzii sunt pietoni sau alte obstacole. Așadar, depășirea este legală, dar întotdeauna cu maximă prudență și respectând regulile de siguranță.
Este permis să depășești un autobuz oprit în stație doar dacă te asiguri corespunzător și semnalizezi intenția de a face această manevră. Regulamentul permite depășirea în aceste condiții, dar trebuie să fii extrem de atent, pentru că pietonii pot să apară brusc, traversând strada din spatele sau din fața autobuzului fără să se asigure. Dacă nu te asiguri bine și nu semnalizezi, manevra este periculoasă și poate cauza accidente. Este interzis să depășești autobuzul fără să verifici dacă pe partea cealaltă a străzii sunt pietoni sau alte obstacole. Așadar, depășirea este legală, dar întotdeauna cu maximă prudență și respectând regulile de siguranță.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=731&tip=drpciv&cat=b
A nu, deoarece autobuzul are prioritate la plecarea din staţie;
B nu, deoarece această manevră nu este permisă în dreptul staţiilor mijloacelor de transport public de persoane;
C da, manevra este regulamentară.
Explicație:
Autoturismul execută corect manevra de depășire în această situație. Autobuzul semnalizează intenția de a pleca din stația prevăzută cu alveolă, iar conform regulilor, autobuzul care pleacă are prioritate doar față de vehiculele care circulă în spatele său, pe aceeași bandă pe care se află. Autoturismul aflat pe banda alăturată nu trebuie să îi acorde prioritate, deoarece nu circulă în spatele autobuzului și nu este vizat de această regulă. De fapt, autobuzul trebuie să se asigure înainte de a reintra în trafic și să acorde prioritate tuturor celorlalți participanți la trafic, cu excepția celor aflați chiar în spatele său. Prin urmare, depășirea realizată de autoturism este regulamentară, deoarece nu încalcă nici o regulă privind prioritatea și nu pune în pericol siguranța circulației. Este important să înțelegi că regulile privind prioritatea autobuzelor care pleacă din stații cu alveolă protejează doar vehiculele care circulă direct în spatele lor, iar celelalte vehicule pot circula normal și pot efectua depășiri dacă spațiul și condițiile o permit.
Autoturismul execută corect manevra de depășire în această situație. Autobuzul semnalizează intenția de a pleca din stația prevăzută cu alveolă, iar conform regulilor, autobuzul care pleacă are prioritate doar față de vehiculele care circulă în spatele său, pe aceeași bandă pe care se află. Autoturismul aflat pe banda alăturată nu trebuie să îi acorde prioritate, deoarece nu circulă în spatele autobuzului și nu este vizat de această regulă. De fapt, autobuzul trebuie să se asigure înainte de a reintra în trafic și să acorde prioritate tuturor celorlalți participanți la trafic, cu excepția celor aflați chiar în spatele său. Prin urmare, depășirea realizată de autoturism este regulamentară, deoarece nu încalcă nici o regulă privind prioritatea și nu pune în pericol siguranța circulației. Este important să înțelegi că regulile privind prioritatea autobuzelor care pleacă din stații cu alveolă protejează doar vehiculele care circulă direct în spatele lor, iar celelalte vehicule pot circula normal și pot efectua depășiri dacă spațiul și condițiile o permit.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
32%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=837&tip=drpciv&cat=b
A nerespectarea regulilor referitoare la remorcare;
B utilizarea excesivă a claxonului;
C depăşirea unei coloane de vehicule oprite la culoarea roşie a semaforului.
Explicație:
Depășirea unei coloane de vehicule oprite la culoarea roșie a semaforului este o abatere gravă care duce la suspendarea dreptului de a conduce pentru 30 de zile. Această manevră este extrem de periculoasă, pentru că poate produce accidente sau blocaje în intersecție, pune în pericol pietonii care traversează regulamentar și denotă lipsă de respect față de regulile de circulație. Regulamentul rutier prevede această sancțiune tocmai pentru a descuraja astfel de comportamente agresive sau grăbite la volan. Alte abateri, cum ar fi nerespectarea regulilor de remorcare sau utilizarea excesivă a claxonului, nu atrag suspendarea permisului, ci doar amendă contravențională. Suspendarea pentru 30 de zile este o măsură corectivă pentru ca șoferul să conștientizeze gravitatea faptei.
Depășirea unei coloane de vehicule oprite la culoarea roșie a semaforului este o abatere gravă care duce la suspendarea dreptului de a conduce pentru 30 de zile. Această manevră este extrem de periculoasă, pentru că poate produce accidente sau blocaje în intersecție, pune în pericol pietonii care traversează regulamentar și denotă lipsă de respect față de regulile de circulație. Regulamentul rutier prevede această sancțiune tocmai pentru a descuraja astfel de comportamente agresive sau grăbite la volan. Alte abateri, cum ar fi nerespectarea regulilor de remorcare sau utilizarea excesivă a claxonului, nu atrag suspendarea permisului, ci doar amendă contravențională. Suspendarea pentru 30 de zile este o măsură corectivă pentru ca șoferul să conștientizeze gravitatea faptei.
OUG - Articolul 102
(1) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de persoane fizice:
24. nerespectarea regulilor privind remorcarea vehiculelor;
OUG - Articolul 100
(1) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de persoane fizice:
2. nerespectarea regulilor de utilizare a mijloacelor de avertizare sonoră de către conducătorii de vehicule, cu excepţia celor care conduc autovehicule prevăzute la art. 32 alin. (2) lit. a) şi b);
Regulament - Articolul 120
(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
k) pe sectorul de drum unde s-a format o coloana de vehicule în aşteptare, dacă prin aceasta se intră pe sensul opus de circulaţie.
OUG - Articolul 100
(3) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancţiuni şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a următoarelor fapte:
a) depăşirea coloanelor de vehicule oprite la culoarea roşie a semaforului sau la trecerile la nivel cu calea ferată;
(1) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de persoane fizice:
24. nerespectarea regulilor privind remorcarea vehiculelor;
OUG - Articolul 100
(1) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de persoane fizice:
2. nerespectarea regulilor de utilizare a mijloacelor de avertizare sonoră de către conducătorii de vehicule, cu excepţia celor care conduc autovehicule prevăzute la art. 32 alin. (2) lit. a) şi b);
Regulament - Articolul 120
(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
k) pe sectorul de drum unde s-a format o coloana de vehicule în aşteptare, dacă prin aceasta se intră pe sensul opus de circulaţie.
OUG - Articolul 100
(3) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancţiuni şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a următoarelor fapte:
a) depăşirea coloanelor de vehicule oprite la culoarea roşie a semaforului sau la trecerile la nivel cu calea ferată;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=725&tip=drpciv&cat=b
A circulaţia pe sens opus, cu excepţia cazurilor în care se efectuează regulamentar manevra de depăşire;
B depăşirea cu cel mult 30 km/h a vitezei maxime admise;
C cumul de 10 puncte de penalizare.
Explicație:
Exercitarea dreptului de a conduce se suspendă pentru 60 de zile în cazul în care conducătorul auto circulă pe sens opus față de direcția normală de mers, cu excepția situațiilor când efectuează o manevră de depășire regulamentară, adică pe un drum cu două sau mai multe benzi pe sens și în condiții legale. Această sancțiune este severă deoarece circulația pe contrasens pune în pericol viața ta și a celorlalți participanți la trafic, crescând semnificativ riscul accidentelor grave. Depășirea vitezei maxime admise cu până la 30 km/h sau acumularea a 10 puncte de penalizare nu duc automat la suspendarea dreptului de a conduce pentru 60 de zile, acestea având sancțiuni diferite, mai puțin drastice sau punctuale. Suspendarea este o măsură de siguranță și disciplină care urmărește să oprească comportamentele extrem de periculoase și să descurajeze încălcările grave ale regulilor de circulație.
Exercitarea dreptului de a conduce se suspendă pentru 60 de zile în cazul în care conducătorul auto circulă pe sens opus față de direcția normală de mers, cu excepția situațiilor când efectuează o manevră de depășire regulamentară, adică pe un drum cu două sau mai multe benzi pe sens și în condiții legale. Această sancțiune este severă deoarece circulația pe contrasens pune în pericol viața ta și a celorlalți participanți la trafic, crescând semnificativ riscul accidentelor grave. Depășirea vitezei maxime admise cu până la 30 km/h sau acumularea a 10 puncte de penalizare nu duc automat la suspendarea dreptului de a conduce pentru 60 de zile, acestea având sancțiuni diferite, mai puțin drastice sau punctuale. Suspendarea este o măsură de siguranță și disciplină care urmărește să oprească comportamentele extrem de periculoase și să descurajeze încălcările grave ale regulilor de circulație.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 101
(3) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioada de 60 de zile săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a următoarelor fapte:
d) circulaţia pe sens opus, cu excepţia cazurilor în care se efectuează regulamentar manevra de depăşire.
Articolul 101
(3) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioada de 60 de zile săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a următoarelor fapte:
d) circulaţia pe sens opus, cu excepţia cazurilor în care se efectuează regulamentar manevra de depăşire.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
40%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=900&tip=drpciv&cat=b
A nu, legislaţia rutieră nu prevede asemenea situaţii;
B nu, conducătorii de autovehicule au întotdeauna prioritate;
C da.
Explicație:
Există situații prevăzute clar în lege când conducătorul de autovehicul este obligat să acorde prioritate de trecere bicicletelor sau vehiculelor cu tracțiune animală. De exemplu, dacă acestea circulă pe un drum cu prioritate, la semnalul „Cedează trecerea” sau „Oprire”, când se află deja pe trecerea de pietoni sau pe pista de biciclete ori dacă schimbă direcția de mers și au prioritate conform regulii de dreapta sau a altor reguli specifice. Prioritatea nu se stabilește după tipul de vehicul, ci după regulile de circulație și semnalizarea rutieră. Orice participant la trafic, indiferent de mijlocul de deplasare, poate avea prioritate în funcție de situația concretă din trafic.
Există situații prevăzute clar în lege când conducătorul de autovehicul este obligat să acorde prioritate de trecere bicicletelor sau vehiculelor cu tracțiune animală. De exemplu, dacă acestea circulă pe un drum cu prioritate, la semnalul „Cedează trecerea” sau „Oprire”, când se află deja pe trecerea de pietoni sau pe pista de biciclete ori dacă schimbă direcția de mers și au prioritate conform regulii de dreapta sau a altor reguli specifice. Prioritatea nu se stabilește după tipul de vehicul, ci după regulile de circulație și semnalizarea rutieră. Orice participant la trafic, indiferent de mijlocul de deplasare, poate avea prioritate în funcție de situația concretă din trafic.
OUG - Articolul 6
În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, expresiile şi termenii de mai jos au următorul înţeles:
6. autovehicul - orice vehicul echipat cu motor de propulsie, utilizat în mod obişnuit pentru transportul persoanelor sau mărfurilor pe drum ori pentru tractarea, pe drum, a vehiculelor utilizate pentru transportul persoanelor sau mărfurilor. Vehiculele care se deplasează pe şine, denumite tramvaie, precum şi tractoarele agricole sau forestiere nu sunt considerate autovehicule. Troleibuzele sunt considerate autovehicule;
35. vehicul - sistemul mecanic care se deplasează pe drum, cu sau fără mijloace de autopropulsare, utilizat în mod curent pentru transportul de persoane şi/sau bunuri ori pentru efectuarea de servicii sau lucrări;
Regulament - Articolul 129
(1) Vehiculul care circulă pe un drum public pe care este instalat unul dintre indicatoarele având semnificaţia: "Drum cu prioritate", "Intersecţie cu un drum fără prioritate" sau "Prioritate faţă de circulaţia din sens invers" are prioritate de trecere.
În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, expresiile şi termenii de mai jos au următorul înţeles:
6. autovehicul - orice vehicul echipat cu motor de propulsie, utilizat în mod obişnuit pentru transportul persoanelor sau mărfurilor pe drum ori pentru tractarea, pe drum, a vehiculelor utilizate pentru transportul persoanelor sau mărfurilor. Vehiculele care se deplasează pe şine, denumite tramvaie, precum şi tractoarele agricole sau forestiere nu sunt considerate autovehicule. Troleibuzele sunt considerate autovehicule;
35. vehicul - sistemul mecanic care se deplasează pe drum, cu sau fără mijloace de autopropulsare, utilizat în mod curent pentru transportul de persoane şi/sau bunuri ori pentru efectuarea de servicii sau lucrări;
Regulament - Articolul 129
(1) Vehiculul care circulă pe un drum public pe care este instalat unul dintre indicatoarele având semnificaţia: "Drum cu prioritate", "Intersecţie cu un drum fără prioritate" sau "Prioritate faţă de circulaţia din sens invers" are prioritate de trecere.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=191&tip=drpciv&cat=b
A nu;
B da, în cazul autovehiculului care intenţionează să vireze spre stânga, şi în cazul tramvaiului;
C da, numai în cazul în care depăşirea se face pe o stradă semnalizată cu indicatorul „Drum fără ieşire”.
Explicație:
Regula generală spune că depășirea trebuie efectuată pe partea stângă a vehiculului depășit, pentru a asigura siguranța traficului și vizibilitate maximă între șoferi. Totuși, există și câteva excepții, clar prevăzute de legislația rutieră. Una dintre cele mai importante excepții este aceea că tramvaiele, care circulă pe mijlocul carosabilului, pot fi depășite doar pe partea dreaptă, acolo unde configurația drumului permite și nu există refugiu pentru pietoni. De asemenea, vehiculele care intenționează să vireze la stânga și s-au încadrat corespunzător pot fi depășite pe partea dreaptă. Aceste excepții există pentru a permite fluidizarea traficului și pentru a minimiza riscurile de accidente în situații specifice. Este important să reții că aceste abateri de la regula generală sunt prevăzute clar tocmai pentru a armoniza siguranța cu realitățile din trafic. Respectarea acestor reguli nu doar te ajută să promovezi examenul, dar contribuie și la siguranța rutieră pentru toți participanții la trafic.
Regula generală spune că depășirea trebuie efectuată pe partea stângă a vehiculului depășit, pentru a asigura siguranța traficului și vizibilitate maximă între șoferi. Totuși, există și câteva excepții, clar prevăzute de legislația rutieră. Una dintre cele mai importante excepții este aceea că tramvaiele, care circulă pe mijlocul carosabilului, pot fi depășite doar pe partea dreaptă, acolo unde configurația drumului permite și nu există refugiu pentru pietoni. De asemenea, vehiculele care intenționează să vireze la stânga și s-au încadrat corespunzător pot fi depășite pe partea dreaptă. Aceste excepții există pentru a permite fluidizarea traficului și pentru a minimiza riscurile de accidente în situații specifice. Este important să reții că aceste abateri de la regula generală sunt prevăzute clar tocmai pentru a armoniza siguranța cu realitățile din trafic. Respectarea acestor reguli nu doar te ajută să promovezi examenul, dar contribuie și la siguranța rutieră pentru toți participanții la trafic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
29%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=714&tip=drpciv&cat=b
A atitudinea pozitivă în trafic, calmul, cunoştinţele dobândite şi politeţea;
B iscusinţa şi priceperea de a-şi impune calităţile fizice dobândite;
C mijloacele de semnalizare rutieră şi agenţii de poliţie rutieră.
Explicație:
Factorii principali care ajută un conducător auto să conducă preventiv sunt atitudinea pozitivă în trafic, calmul, cunoștințele dobândite și politețea. Atitudinea pozitivă înseamnă să fii deschis și atent la ceilalți participanți la trafic, să anticipezi posibilele situații periculoase și să acționezi pentru a le evita. Calmului îi revine rolul de a preveni reacțiile impulsive sau agresive, care pot duce la accidente. Cunoștințele teoretice și practice dobândite prin pregătire și experiență te ajută să înțelegi regulile de circulație și să aplici corect tehnicile de conducere. Politețea în trafic contribuie la o atmosferă civilizată și reduce conflictele, ceea ce face deplasarea mai sigură pentru toți. Astfel, combinația acestor factori creează un șofer preventiv, capabil să anticipeze și să prevină pericolele înainte ca ele să apară.
Factorii principali care ajută un conducător auto să conducă preventiv sunt atitudinea pozitivă în trafic, calmul, cunoștințele dobândite și politețea. Atitudinea pozitivă înseamnă să fii deschis și atent la ceilalți participanți la trafic, să anticipezi posibilele situații periculoase și să acționezi pentru a le evita. Calmului îi revine rolul de a preveni reacțiile impulsive sau agresive, care pot duce la accidente. Cunoștințele teoretice și practice dobândite prin pregătire și experiență te ajută să înțelegi regulile de circulație și să aplici corect tehnicile de conducere. Politețea în trafic contribuie la o atmosferă civilizată și reduce conflictele, ceea ce face deplasarea mai sigură pentru toți. Astfel, combinația acestor factori creează un șofer preventiv, capabil să anticipeze și să prevină pericolele înainte ca ele să apară.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=623&tip=drpciv&cat=b
A stropirea cu apă a parbrizului;
B stropirea cu apă a clădirilor şi a pietonilor;
C pierderea controlului asupra direcţiei.
Explicație:
Acvaplanarea apare atunci când stratul de apă de pe carosabil nu mai poate fi îndepărtat suficient de repede de anvelope, iar între roți și asfalt se formează un strat subțire de apă. În acest moment, anvelopele pierd contactul cu drumul, iar autovehiculul nu mai răspunde la comenzile de direcție, frânare sau accelerație. Practic, pierzi controlul mașinii și există un risc major de accident, mai ales la viteze mari sau în curbe. Pentru a evita acvaplanarea, circulă cu viteză redusă pe carosabil umed, verifică starea anvelopelor și evită manevrele bruște. Acvaplanarea nu are legătură cu stropirea parbrizului, a clădirilor sau a pietonilor, ci cu pierderea totală sau parțială a controlului asupra direcției autovehiculului, ceea ce poate duce la derapaje și coliziuni.
Acvaplanarea apare atunci când stratul de apă de pe carosabil nu mai poate fi îndepărtat suficient de repede de anvelope, iar între roți și asfalt se formează un strat subțire de apă. În acest moment, anvelopele pierd contactul cu drumul, iar autovehiculul nu mai răspunde la comenzile de direcție, frânare sau accelerație. Practic, pierzi controlul mașinii și există un risc major de accident, mai ales la viteze mari sau în curbe. Pentru a evita acvaplanarea, circulă cu viteză redusă pe carosabil umed, verifică starea anvelopelor și evită manevrele bruște. Acvaplanarea nu are legătură cu stropirea parbrizului, a clădirilor sau a pietonilor, ci cu pierderea totală sau parțială a controlului asupra direcției autovehiculului, ceea ce poate duce la derapaje și coliziuni.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=453&tip=drpciv&cat=b
A suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule, dacă această contravenţie a fost săvârşită în mod repetat;
B anularea permisului de conducere;
C amendă şi puncte de penalizare.
Explicație:
Dacă folosești greșit luminile de drum (faza lungă) pe timp de noapte când întâlnești un alt vehicul din sens opus și nu schimbi pe faza scurtă, poți primi amendă și puncte de penalizare. Această regulă există pentru că faza lungă poate orbi șoferii care vin din față, crescând riscul de accident. Nu se ajunge la suspendarea sau anularea permisului doar pentru această abatere, dar dacă repeți greșeala, sancțiunile pot deveni mai severe. Cel mai corect și sigur este să schimbi întotdeauna pe faza scurtă la întâlnirea cu alt vehicul, indiferent dacă drumul este iluminat sau nu.
Dacă folosești greșit luminile de drum (faza lungă) pe timp de noapte când întâlnești un alt vehicul din sens opus și nu schimbi pe faza scurtă, poți primi amendă și puncte de penalizare. Această regulă există pentru că faza lungă poate orbi șoferii care vin din față, crescând riscul de accident. Nu se ajunge la suspendarea sau anularea permisului doar pentru această abatere, dar dacă repeți greșeala, sancțiunile pot deveni mai severe. Cel mai corect și sigur este să schimbi întotdeauna pe faza scurtă la întâlnirea cu alt vehicul, indiferent dacă drumul este iluminat sau nu.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 99
(1) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa I de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de către persoane fizice:
(...)
(2) Amenda contravenţională prevăzută la alin. (1) se aplică şi conducătorului de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai care săvârşeşte o faptă pentru care se aplică 2 puncte de penalizare, conform art. 108 alin. (1) lit. a).
Articolul 108
(1) Săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a uneia sau mai multor contravenţii atrage, pe lângă sancţiunea amenzii, şi aplicarea unui număr de puncte de penalizare, după cum urmează:
a) 2 puncte de penalizare pentru săvârşirea următoarelor fapte:
1. folosirea incorectă a luminilor de drum la întâlnirea cu un autovehicul şi tractor agricol sau forestier care circulă din sens opus;
Articolul 99
(1) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa I de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de către persoane fizice:
(...)
(2) Amenda contravenţională prevăzută la alin. (1) se aplică şi conducătorului de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai care săvârşeşte o faptă pentru care se aplică 2 puncte de penalizare, conform art. 108 alin. (1) lit. a).
Articolul 108
(1) Săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a uneia sau mai multor contravenţii atrage, pe lângă sancţiunea amenzii, şi aplicarea unui număr de puncte de penalizare, după cum urmează:
a) 2 puncte de penalizare pentru săvârşirea următoarelor fapte:
1. folosirea incorectă a luminilor de drum la întâlnirea cu un autovehicul şi tractor agricol sau forestier care circulă din sens opus;
Dificultate Întrebare: MEDIE
50%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=858&tip=drpciv&cat=b
A un consum exagerat de ulei;
B înfundarea parţială a tobei de eşapament;
C folosirea unor benzine colorate.
Explicație:
Fumul albastru la eșapament indică faptul că motorul arde ulei împreună cu combustibilul, ceea ce arată un consum exagerat de ulei. Aceasta este o problemă tehnică serioasă, de obicei cauzată de uzura segmentilor de piston, a ghidurilor sau a simeringurilor de supapă, care permit uleiului să ajungă în camera de ardere. Consumul excesiv de ulei duce la uzura rapidă a motorului, poluare crescută și poate afecta grav funcționarea mașinii. În această situație, este obligatoriu să mergi la un service pentru remedierea problemei, deoarece mersul în continuare în aceste condiții poate duce la defectarea completă a motorului. Fumul albastru nu are legătură cu benzina colorată sau cu înfundarea tobei de eșapament.
Fumul albastru la eșapament indică faptul că motorul arde ulei împreună cu combustibilul, ceea ce arată un consum exagerat de ulei. Aceasta este o problemă tehnică serioasă, de obicei cauzată de uzura segmentilor de piston, a ghidurilor sau a simeringurilor de supapă, care permit uleiului să ajungă în camera de ardere. Consumul excesiv de ulei duce la uzura rapidă a motorului, poluare crescută și poate afecta grav funcționarea mașinii. În această situație, este obligatoriu să mergi la un service pentru remedierea problemei, deoarece mersul în continuare în aceste condiții poate duce la defectarea completă a motorului. Fumul albastru nu are legătură cu benzina colorată sau cu înfundarea tobei de eșapament.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
19%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=626&tip=drpciv&cat=b
A defectarea supapelor de evacuare;
B un consum exagerat de combustibil;
C un consum exagerat de ulei.
Explicație:
Fumul de culoare neagră emis de eșapament indică un consum exagerat de combustibil, ceea ce înseamnă că motorul primește mai mult carburant decât poate arde complet. Acest lucru apare de obicei din cauza unor defecțiuni la sistemul de alimentare, cum ar fi injectoare defecte, filtru de aer murdar sau probleme la calculatorul motorului. Când amestecul carburant este prea bogat, adică are prea mult combustibil și prea puțin aer, surplusul de carburant nu se arde complet și este evacuat sub formă de fum negru. Această problemă nu doar că duce la un consum crescut și la costuri mai mari, dar afectează grav mediul, poluează aerul și poate duce la sancțiuni contravenționale, inclusiv reținerea certificatului de înmatriculare dacă depășești limita legală de noxe. În astfel de situații, este obligatoriu să mergi la un service autorizat pentru a remedia problema și a preveni defectarea motorului sau alte consecințe grave.
Fumul de culoare neagră emis de eșapament indică un consum exagerat de combustibil, ceea ce înseamnă că motorul primește mai mult carburant decât poate arde complet. Acest lucru apare de obicei din cauza unor defecțiuni la sistemul de alimentare, cum ar fi injectoare defecte, filtru de aer murdar sau probleme la calculatorul motorului. Când amestecul carburant este prea bogat, adică are prea mult combustibil și prea puțin aer, surplusul de carburant nu se arde complet și este evacuat sub formă de fum negru. Această problemă nu doar că duce la un consum crescut și la costuri mai mari, dar afectează grav mediul, poluează aerul și poate duce la sancțiuni contravenționale, inclusiv reținerea certificatului de înmatriculare dacă depășești limita legală de noxe. În astfel de situații, este obligatoriu să mergi la un service autorizat pentru a remedia problema și a preveni defectarea motorului sau alte consecințe grave.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
32%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=904&tip=drpciv&cat=b
A cantitatea sângelui pierdut;
B culoarea sângelui scurs;
C fluiditatea sângelui scurs.
Explicație:
Gravitatea unei hemoragii se apreciază în primul rând după cantitatea de sânge pierdută, deoarece pierderea unei cantități mari de sânge într-un timp scurt poate duce la șoc hemoragic și chiar la deces dacă nu se intervine rapid. Culoarea sau fluiditatea sângelui nu sunt criterii relevante pentru gravitate, ci doar pentru identificarea tipului de vas afectat. O pierdere de sânge de peste jumătate de litru este deja periculoasă, mai ales la copii sau persoane vârstnice, iar pierderile mari pot afecta rapid funcțiile vitale. De aceea, la orice hemoragie abundentă, oprirea sângerării și solicitarea ajutorului medical de urgență sunt esențiale.
Gravitatea unei hemoragii se apreciază în primul rând după cantitatea de sânge pierdută, deoarece pierderea unei cantități mari de sânge într-un timp scurt poate duce la șoc hemoragic și chiar la deces dacă nu se intervine rapid. Culoarea sau fluiditatea sângelui nu sunt criterii relevante pentru gravitate, ci doar pentru identificarea tipului de vas afectat. O pierdere de sânge de peste jumătate de litru este deja periculoasă, mai ales la copii sau persoane vârstnice, iar pierderile mari pot afecta rapid funcțiile vitale. De aceea, la orice hemoragie abundentă, oprirea sângerării și solicitarea ajutorului medical de urgență sunt esențiale.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3749&tip=drpciv&cat=b
A viteza minimă obligatorie permanent;
B carosabil alunecos în condiţii de ploaie;
C limitare de viteză în condiţii de ploaie, ceaţă sau viscol.
Explicație:
Grupajul de indicatoare din imagine se referă la limitarea vitezei în condiții speciale, cum ar fi ploaie, ceață sau viscol. Asta înseamnă că dacă circuli pe acest sector de drum și apar oricare dintre aceste fenomene meteo, ești obligat să nu depășești viteza indicată pe panou. Acest tip de limitare este folosit tocmai pentru a preveni accidentele atunci când carosabilul devine alunecos sau vizibilitatea scade semnificativ din cauza condițiilor meteo nefavorabile. Limita de viteză indicată este valabilă doar pe durata acestor condiții.
Grupajul de indicatoare din imagine se referă la limitarea vitezei în condiții speciale, cum ar fi ploaie, ceață sau viscol. Asta înseamnă că dacă circuli pe acest sector de drum și apar oricare dintre aceste fenomene meteo, ești obligat să nu depășești viteza indicată pe panou. Acest tip de limitare este folosit tocmai pentru a preveni accidentele atunci când carosabilul devine alunecos sau vizibilitatea scade semnificativ din cauza condițiilor meteo nefavorabile. Limita de viteză indicată este valabilă doar pe durata acestor condiții.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=903&tip=drpciv&cat=b
A stă culcat cu capul pe spate;
B stă în picioare şi îşi strânge ambele nări timp de aproximativ 5-10 minute;
C ridică mâna dreaptă.
Explicație:
Pentru a opri o hemoragie nazală, persoana accidentată trebuie să stea în picioare sau așezată cu capul ușor aplecat în față, nu pe spate, și să își strângă ambele nări cu degetele timp de 5-10 minute. Această presiune directă ajută la coagularea sângelui și oprește sângerarea. Capul pe spate este greșit, deoarece sângele poate ajunge în gât și poate provoca înec sau vărsături. Ridicarea mâinii nu are niciun efect asupra opririi sângerării. Dacă hemoragia nu se oprește după 10-15 minute sau se repetă frecvent, este necesară intervenția unui medic.
Pentru a opri o hemoragie nazală, persoana accidentată trebuie să stea în picioare sau așezată cu capul ușor aplecat în față, nu pe spate, și să își strângă ambele nări cu degetele timp de 5-10 minute. Această presiune directă ajută la coagularea sângelui și oprește sângerarea. Capul pe spate este greșit, deoarece sângele poate ajunge în gât și poate provoca înec sau vărsături. Ridicarea mâinii nu are niciun efect asupra opririi sângerării. Dacă hemoragia nu se oprește după 10-15 minute sau se repetă frecvent, este necesară intervenția unui medic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
21%