Întrebări Categoria B

https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=75&tip=drpciv&cat=b
A da, dacă în timpul manevrei viteza sa nu este mai mare decât cea înscrisă pe indicator;
B nu, până la întâlnirea indicatorului care semnalizează terminarea zonei de limitare a vitezei;
C da, dacă depăşirea se execută în afara unei localităţi.
Explicație:
Indicatorul „Limitare de viteză” obligă șoferul să nu depășească viteza maximă indicată pe semn, dar nu interzice depășirea altui vehicul. Poți efectua depășirea dacă pe sectorul de drum nu există alte restricții, dar trebuie să te asiguri că nu depășești viteza maximă permisă în timpul manevrei. De exemplu, dacă limita este de 50 de kilometri pe oră, chiar și când depășești o mașină mai lentă, nu ai voie să treci peste această viteză. Dacă depășirea nu poate fi făcută în siguranță fără să depășești limita, trebuie să renunți la manevră. Limitarea de viteză nu anulează dreptul de a depăși, dar te obligă să respecți viteza maximă pe tot parcursul depășirii. Important este să fii atent și la celelalte reguli privind depășirea, cum ar fi marcajele rutiere și vizibilitatea.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
27%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=165&tip=drpciv&cat=b
A pătrunde pe un drum judeţean, venind de pe un drum naţional;
B pătrunde pe un drum naţional, venind de pe un drum judeţean, comunal sau local;
C pătrunde pe un drum comunal sau local, venind de pe un drum judeţean.
Explicație:
Într-o intersecție nedirijată, conducătorul unui vehicul este obligat să acorde prioritate de trecere atunci când pătrunde pe un drum național venind de pe un drum județean, comunal sau local. Acest lucru se datorează ierarhiei drumurilor: drumul național are întotdeauna prioritate față de cele județene, comunale sau locale, iar regula se aplică chiar dacă nu există semnalizare specială în intersecție. Scopul acestei reguli este să asigure o circulație predictibilă și sigură, stabilind clar care drum are prioritate atunci când nu există alte indicații. În celelalte situații, prioritatea revine drumului cu rang mai mare, nu celui pe care intri tu.
Regulamentul Rutier
Art. 135 - Conducatorul de vehicul este obligat sa acorde prioritate de trecere si în urmatoarele situatii:
a) la intersectia nedirijata atunci când patrunde pe un drum national venind de pe un drum judetean, comunal sau local;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
29%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=707&tip=drpciv&cat=b
A mai mică de 0,40 mg/l alcool pur;
B mai mare de 0,80 mg/l alcool pur;
C mai mare de 0,40 mg/l alcool pur.
Explicație:
În cazul unui accident rutier în care au rezultat doar pagube materiale, conducătorul auto este obligat să se supună recoltării probelor biologice dacă testul alcoolscopic indică o concentrație de alcool în aerul expirat mai mare de 0,40 mg/l alcool pur. Această limită reprezintă pragul legal peste care se consideră că șoferul a consumat alcool suficient pentru a-i afecta capacitatea de a conduce în siguranță. Dacă valoarea este sub acest prag, șoferul nu este obligat automat să ofere probe biologice suplimentare, dar poliția poate dispune alte măsuri dacă există suspiciuni. Respectarea acestor reguli este vitală pentru prevenirea accidentelor cauzate de consumul de alcool, iar nerespectarea lor atrage sancțiuni severe, inclusiv suspendarea permisului și amenzi.
Regulamentul Rutier
Articolul 185
(1) Constatarea contravenţiei de conducere a unui autovehicul sau tramvai de către o persoana care se află sub influenţa alcoolului se face prin testarea aerului expirat de aceasta cu un mijloc tehnic certificat sau cu un mijloc tehnic omologat şi verificat metrologic.
(2) Conducătorilor de autovehicule sau tramvaie li se recoltează obligatoriu probe biologice în vederea stabilirii alcoolemiei atunci când:
    a) rezultatul testării arată o concentraţie mai mare de 0,40 mg/l alcool pur în aerul expirat;
    b) în eveniment este implicat un vehicul care transporta mărfuri sau produse periculoase.

Articolul 186
În cazul accidentelor de circulaţie din care au rezultat numai pagube materiale, conducătorii vehiculelor sunt obligaţi să se supună testării aerului expirat în vederea stabilirii alcoolemiei ori a consumului de produse sau substanţe stupefiante ori al medicamentelor cu efecte similare acestora. Dacă rezultatul testării arată o concentraţie mai mare de 0,40 mg/l alcool pur în aerul expirat sau indică prezenţa în organism a substanţelor ori produselor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare, conducătorii de vehicule sunt obligaţi să se supună recoltării probelor biologice.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
38%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=1064&tip=drpciv&cat=b
A să arunce din vehicul obiecte, substanţe sau alte bunuri;
B să deschidă uşile, dacă vehiculul este oprit sau staţionat pe partea carosabilă;
C să folosească instalaţia de sonorizare cu care este echipat autoturismul.
Explicație:
Conducătorului auto îi este strict interzis să arunce din vehicul obiecte, substanțe sau alte bunuri, indiferent dacă vehiculul se află în mers, oprit sau staționat. Această interdicție există pentru a proteja siguranța rutieră, pentru a preveni accidentele, poluarea mediului și pentru a menține curățenia pe drumurile publice. Aruncarea de obiecte poate pune în pericol alți participanți la trafic, inclusiv pietoni sau alți șoferi, și este sancționată prin lege cu amendă și chiar reținerea permisului în anumite situații.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=564&tip=drpciv&cat=b
A răspunderea contravenţională şi reţinerea permisului de conducere;
B răspunderea penală şi anularea permisului de conducere;
C răspunderea penală şi suspendarea exercitării dreptului de a conduce pe o perioadă de 90 de zile.
Explicație:
Dacă ești depistat conducând pe drumurile publice cu o alcoolemie în sânge de peste 0,8 g/l, fapta este încadrată ca infracțiune și atrage răspunderea penală. Pe lângă dosar penal, permisul de conducere va fi anulat, adică îți pierzi definitiv dreptul de a conduce și vei fi nevoit să parcurgi din nou toate etapele pentru obținerea permisului, când legea va permite ulterior acest lucru. Nu se aplică doar suspendarea permisului, ci anularea lui. Alcoolemia peste limita de 0,8 g/l în sânge nu este contravenție, ci infracțiune prevăzută de Codul Penal.
Dificultate Întrebare: MEDIE
54%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=442&tip=drpciv&cat=b
A da, deoarece din sens opus nu circulă niciun vehicul;
B da, deoarece motocicleta nu trece peste axul drumului;
C nu, deoarece motocicleta depăşeşte autocamionul.
Explicație:
Nu te-ai angajat corect în depășirea motocicletei pentru că aceasta era deja în depășirea autocamionului, iar regula spune că nu ai voie să depășești un vehicul care la rândul lui execută o depășire. Această manevră este periculoasă pentru că poți provoca un accident dacă unul dintre vehicule vrea să revină pe banda sa sau dacă apare un obstacol. Trebuie să aștepți ca motocicleta să termine depășirea și să revină pe banda sa, abia apoi poți depăși în siguranță și legal. Indiferent dacă din sens opus nu vine nimic sau motocicleta nu trece peste axul drumului, prioritatea o are vehiculul deja angajat în depășire.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art. 75
(2) Conducatorul vehiculului care se angajeaza în depasire trebuie sa se asigure ca vehiculul care circula în fata sau în spatele lui nu a initiat o asemenea manevra.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
27%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=841&tip=drpciv&cat=b
A da;
B numai dacă sunteţi implicat într-un accident de circulaţie;
C nu.
Explicație:
Dacă refuzi recoltarea probelor biologice pentru stabilirea alcoolemiei în timpul conducerii pe drumurile publice, vei fi pedepsit penal, indiferent dacă ai fost sau nu implicat într-un accident de circulație. Refuzul este considerat infracțiune pentru că autoritățile nu pot stabili dacă ai consumat alcool sau alte substanțe interzise, ceea ce pune în pericol siguranța tuturor participanților la trafic. Legea tratează refuzul la fel de grav ca și conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor. Pe lângă pedeapsa penală, se dispune și suspendarea permisului de conducere pentru o perioadă lungă. Astfel de măsuri au rolul de a preveni comportamentele riscante și de a proteja viața pe drumurile publice.
Codul penal - Articolul 337
Refuzul sau sustragerea de la prelevarea de mostre biologice

Refuzul ori sustragerea conducătorului unui vehicul pentru care legea prevede obligativitatea deţinerii permisului de conducere ori a instructorului auto, aflat în procesul de instruire, sau a examinatorului autorităţii competente, aflat în timpul desfăşurării probelor practice ale examenului pentru obţinerea permisului de conducere, de a se supune prelevării de mostre biologice necesare în vederea stabilirii alcoolemiei ori a prezenţei unor substanţe psihoactive se pedepseşte cu închisoarea de la unu la 5 ani.

Regulament - Articolul 185
(1) Constatarea contravenţiei de conducere a unui autovehicul sau tramvai de către o persoana care se află sub influenţa alcoolului se face prin testarea aerului expirat de aceasta cu un mijloc tehnic certificat sau cu un mijloc tehnic omologat şi verificat metrologic.
(2) Conducătorilor de autovehicule sau tramvaie li se recoltează obligatoriu probe biologice în vederea stabilirii alcoolemiei atunci când:
a) rezultatul testării arată o concentraţie mai mare de 0,40 mg/l alcool pur în aerul expirat;
b) în eveniment este implicat un vehicul care transporta mărfuri sau produse periculoase.
(3) Conducătorilor de vehicule li se recoltează obligatoriu probe biologice atunci când rezultatul testării preliminare cu ajutorul unor mijloace tehnice certificate indică prezenţa în organism a substanţelor ori produselor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare.

Regulament - Articolul 186
În cazul accidentelor de circulaţie din care au rezultat numai pagube materiale, conducătorii vehiculelor sunt obligaţi să se supună testării aerului expirat în vederea stabilirii alcoolemiei ori a consumului de produse sau substanţe stupefiante ori al medicamentelor cu efecte similare acestora. Dacă rezultatul testării arată o concentraţie mai mare de 0,40 mg/l alcool pur în aerul expirat sau indică prezenţa în organism a substanţelor ori produselor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare, conducătorii de vehicule sunt obligaţi să se supună recoltării probelor biologice.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=172&tip=drpciv&cat=b
A 70 km/h;
B 110 km/h;
C 90 km/h.
Explicație:
Când conduci un autoturism cu o semiremorcă pe un drum național european, trebuie să ții cont de limitele de viteză speciale pentru acest tip de ansamblu. Conform Codului Rutier din România valabil în 2025, pe drumurile naționale europene (drumurile E), viteza maximă permisă pentru autoturismele care tractează o semiremorcă este de 90 km/h în afara localităților, dar trebuie să reții că această limitare nu se aplică autoturismelor simple, ci numai când tractezi o remorcă sau semiremorcă. Argumentul legal vine din faptul că ansamblurile de vehicule au o stabilitate mai redusă și o distanță de frânare mai mare decât autoturismele fără remorcă. De aceea, legea impune o viteză maximă diferențiată, tocmai pentru a crește siguranța rutieră. Chiar dacă drumul este în stare bună și circulația este fluentă, depășirea acestei viteze poate duce la sancțiuni legale și crește riscul de producere a accidentelor, în special la manevrele de depășire sau la abordarea virajelor.De reținut: când conduci un autoturism care tractează o semiremorcă pe un drum național european, limita maximă de viteză este 90 km/h în afara localităților, potrivit legislației rutiere. Respectarea acestei limite te ajută să ai control mai bun asupra ansamblului și să circuli în siguranță, atât pentru tine, cât și pentru ceilalți participanți la trafic.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art.50.
(1) Vitezele maxime admise în afara localitatilor pentru categoriile de autovehicule prevazute la art.15 alin.(2) sunt:
a) 130 km/h pe autostrazi, 100 km/h pe drumurile expres sau pe cele nationale europene (E) si 90 km/h pe celelalte categorii de drumuri, pentru autovehiculele din categoriile A, B si BE;
b) 110 km/h pe autostrazi, 90 km/h pe drumurile expres sau pe cele nationale europene (E) si 80 km/h pe celelalate categorii de drumuri, pentru autovehiculele din categoriile C, CE, D si DE, D1 si D1E;
c) 90 km/h pe autostrazi, 80 km/h pe drumurile expres sau pe cele nationale europene (E) si 70 km/h pentru celelalte categorii de drumuri, pentru autovehiculele din categoriile A1, B1, C1 si C1E;
d) 45 km/h, pentru tractoare si mopede.
(2) Viteza maxima admisa în afara localitatilor pentru autovehiculele care tracteaza remorci sau semiremorci este cu 10 km/h mai mica decât viteza maxima admisa pentru categoria din care face parte autovehiculul tragator.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
37%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=2411&tip=drpciv&cat=b
A numai benzine fara plumb
B numai benzine aditive cu tetraetil de plumb
C orice fel de benzine cu cifra octanică peste 90
Explicație:
Pentru autovehiculele care funcționează cu motor pe benzină și sunt echipate cu catalizator, este obligatoriu să folosești doar benzina fără plumb. Explicația este următoarea: catalizatorul este un dispozitiv antipoluant, conceput să reducă emisiile toxice ale motorului. Dacă ai folosi benzină cu plumb, plumbul ar distruge rapid catalizatorul, acesta devenind ineficient și poluând mult mai mult mediul. Conform legislației rutiere din România, este interzis să alimentezi autovehicule cu catalizator cu alt tip de combustibil decât benzina fără plumb. Așadar, pentru a proteja atât mediul, cât și funcționarea corectă a mașinii, folosește exclusiv benzină fără plumb atunci când ai un autovehicul cu motor cu aprindere prin scânteie și catalizator.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=245&tip=drpciv&cat=b
A să nu poluaţi fonic mediul înconjurător, folosind sistemul de sonorizare la putere maximă;
B să întreţineţi în permanenţă autovehiculul curat, prin spălare şi degresare zilnică;
C să fiţi calm şi să anticipaţi situaţiile astfel încât să evitaţi accelerarea şi frânarea bruscă.
Explicație:
Conduita ecologică la volan înseamnă să conduci astfel încât să reduci poluarea și consumul de combustibil. Codul Rutier și regulamentele europene cer șoferilor să fie atenți nu doar la siguranță, ci și la protejarea mediului. Asta presupune să eviți accelerațiile și frânările bruște, să menții viteza constantă, să nu lași motorul pornit inutil atunci când stai pe loc, să folosești cât mai corect treptele de viteză și să verifici mereu presiunea în anvelope. De asemenea, un autovehicul bine întreținut consumă mai puțin și poluează mai puțin. O conduită ecologică nu înseamnă doar economie pentru șofer, dar și mai puține gaze poluante pentru toți. Este atât o obligație morală, cât și o cerință legală, fiind menționată în legislație la capitolul privind responsabilitatea față de mediul înconjurător. Prin urmare, adoptarea unui stil de condus ecologic îi ajută și pe ceilalți participanți la trafic, nu doar pe cel de la volan.
Dificultate Întrebare: MEDIE
42%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=881&tip=drpciv&cat=b
A menţinerea stării tehnice a autovehiculului;
B siguranţa şi fluenţa deplasării pe drumurile publice;
C prelungirea duratei de exploatare a motorului.
Explicație:
Conduita preventivă înseamnă să anticipezi din timp pericolele din trafic, să adaptezi viteza și comportamentul la condițiile drumului, să fii atent la ceilalți participanți la trafic și să iei decizii care să prevină accidentele. Astfel, conduita preventivă asigură siguranța tuturor celor aflați pe drumurile publice și contribuie la menținerea unui trafic fluent, fără blocaje sau incidente. Nu are legătură directă cu starea tehnică a vehiculului sau cu durata de viață a motorului, ci cu reducerea riscurilor de accidente și cu protejarea participanților la trafic. Un șofer care circulă preventiv respectă distanța față de celelalte vehicule, se asigură la fiecare manevră, cedează trecerea când este necesar și reacționează calm în orice situație.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
39%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=406&tip=drpciv&cat=b
A poate determina o manieră de conducere riscantă sau excesiv de degajată;
B poate reduce capacitatea vizuală;
C poate reduce capacitatea auditivă.
Explicație:
Consumul de alcool, fie și în cantități foarte mici, duce la scăderea capacității de reacție și afectează atenția, reflexele și percepția corectă a distanțelor sau a pericolelor din trafic. Chiar dacă persoana nu resimte neapărat efectele, alcoolul modifică modul în care creierul procesează informațiile și astfel, crește riscul de a comite greșeli grave la volan. Codul Rutier interzice conducerea sub influența alcoolului, iar limita legală este zero pentru șoferii profesioniști și sub 0,20 g/l alcool pur în sânge pentru restul conducătorilor. Orice cantitate de alcool consumată scade siguranța în trafic, atât pentru șofer, cât și pentru ceilalți participanți la trafic. De aceea, nu trebuie să conduci niciodată după ce ai consumat alcool, chiar dacă pare o cantitate neînsemnată. Alegerea responsabilă te ferește de accidente, sancțiuni sau pierderea permisului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=1060&tip=drpciv&cat=b
A lichidul de răcire nu conţine antigel;
B sistemul de direcţie este manual;
C folosiţi orice aparat electric alimentat de generatorul autovehiculului.
Explicație:
Consumul de carburant al unui autovehicul crește atunci când motorul sau alte componente sunt solicitate mai mult decât în condiții normale. De exemplu, dacă mașina este încărcată suplimentar, motorul trebuie să dezvolte o putere mai mare pentru a pune în mișcare greutatea suplimentară, ceea ce duce la un consum crescut. De asemenea, folosirea unui stil de condus agresiv, accelerările și frânările bruste sau menținerea motorului la turații mari determină o ardere mai rapidă a carburantului. Conform recomandărilor din legislația rutieră, este important să menținem o încărcare normală a mașinii, să utilizăm treptele de viteză corect și să avem un stil de condus economic, pentru a reduce atât consumul de carburant, cât și uzura motorului și impactul asupra mediului. Reține că presiunea scăzută în pneuri crește rezistența la înaintare și astfel consumul, iar utilizarea accesoriilor suplimentare, cum ar fi instalația de climatizare sau portbagajele suplimentare, influențează și ele negativ consumul de carburant. Aplicarea acestor sfaturi practice nu doar că respectă principiile unei conduite preventive, dar ajută și la scăderea costurilor cu carburantul.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=322&tip=drpciv&cat=b
A pe scaunul din faţă al autovehiculului, dacă sunt ţinuţi în braţe de persoane majore;
B pe scaunul din faţă al autovehiculului, având fixată centura de siguranţă;
C pe bancheta din spate a autovehiculului, având fixată centura de siguranţă, adaptată greutăţii şi dimensiunilor lor.
Explicație:
Copiii cu vârste de până la 12 ani trebuie transportați doar pe locurile din spate ale autoturismului și trebuie să fie asigurați cu sisteme de siguranță omologate, potrivite pentru greutatea și înălțimea lor, cum ar fi scaune speciale sau dispozitive de fixare. Legea interzice transportul copiilor sub 12 ani pe scaunul din față, deoarece în caz de accident, airbag-urile și impactul frontal îi pot răni grav. Prin folosirea scaunului special și a locului din spate, copiii beneficiază de protecție suplimentară, iar șoferul respectă, astfel, regulile privind siguranța rutieră prevăzute de Codul Rutier din România. Acesta este motivul pentru care, dacă sunteți întrebat unde aveți voie să transportați copiii sub 12 ani, răspunsul corect este pe locurile din spate, folosind sistemele de reținere omologate. Ideea principală este protecția maximă a copiilor pe durata călătoriei.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
6%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=807&tip=drpciv&cat=b
A culoarea şi consistenţa;
B cifra octanică (CO);
C cifra cetanică (CC).
Explicație:
La motoarele cu aprindere prin scânteie, adică la motoarele pe benzină, criteriul principal după care se alege tipul de benzină este cifra octanică. Cifra octanică arată rezistența benzinei la detonare sau autoaprindere prematură în motor. Dacă folosești o benzină cu cifră octanică prea mică față de ce recomandă producătorul, motorul poate bate sau poate fi deteriorat în timp. De exemplu, pentru un motor proiectat să funcționeze cu benzină de 95, nu trebuie folosită benzină de 91. Culoarea sau consistența nu influențează alegerea, iar cifra cetanică se referă la motorina folosită la motoarele diesel, nu la cele pe benzină. Deci, pentru motoarele pe benzină se alege carburantul după cifra octanică, așa cum recomandă producătorul autovehiculului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=235&tip=drpciv&cat=b
A 130 km/h pe autostrăzi, 100 km/h pe drumurile expres sau naţionale europene şi 90 km/h pe celelalte categorii de drumuri;
B 110 km/h pe autostrăzi, 90 km/h pe drumurile expres sau naţionale europene şi 80 km/h pe celelalte categorii de drumuri;
C 130 km/h pe autostrăzi şi 80 km/h pe celelalte categorii de drumuri.
Explicație:
Viteza maximă permisă în afara localităților pentru autovehiculele din categoriile A (motociclete) și B (autoturisme) este reglementată clar de Codul Rutier: 130 km/h pe autostrăzi, 100 km/h pe drumurile expres sau drumurile naționale europene, și 90 km/h pe celelalte drumuri naționale sau județene. Limitele sunt stabilite pentru a asigura siguranța la viteze mari și pentru a diferenția infrastructura fiecărui tip de drum. Dacă depășești aceste limite, riști amendă, puncte de penalizare și, la depășiri mari, chiar suspendarea permisului. Exemplu: pe o autostradă ai voie maxim 130 km/h, dar dacă ieși pe un drum național european, scazi la 100 km/h, iar pe un drum județean sau comunal mergi legal cu cel mult 90 km/h.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
30%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=781&tip=drpciv&cat=b
A limita maximă de viteză va fi respectată doar în cazul intersecţiilor dirijate;
B cu o viteză care să permită oprirea, pentru a acorda prioritate de trecere participanţilor la trafic care au acest drept;
C limita maximă de viteză în localităţi va fi de 50 km/h, iar în afara localităţilor de 130 km/h.
Explicație:
În apropierea oricărei intersecții trebuie să circuli cu o viteză adaptată astfel încât să poți opri în siguranță dacă este nevoie să acorzi prioritate celorlalți participanți la trafic. Nu este suficient să respecți doar limita maximă de viteză legală, pentru că în intersecții pot apărea situații neprevăzute: vehicule care au prioritate, pietoni care traversează, semafoare care se schimbă sau drumuri alunecoase. Chiar dacă intersecția este dirijată sau nu, ai obligația să reduci viteza și să fii pregătit să oprești pentru a acorda prioritate celor care au acest drept, conform semnelor sau regulilor rutiere. Circulația cu viteză prea mare în intersecții este una dintre principalele cauze de accidente, de aceea legea impune adaptarea vitezei la condițiile din teren, nu doar respectarea unei limite generale. O conduită preventivă în intersecții salvează vieți și previne evenimente grave.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=352&tip=drpciv&cat=b
A cu o viteză care să nu depăşească 50 km/h;
B cu o viteză care să permită efectuarea oricărei manevre în condiţii de siguranţă;
C cu o viteză care să nu depăşească limita maximă de 90 km/h.
Explicație:
Atunci când circuli pe drumuri publice din afara localităților și partea carosabilă este acoperită cu piatră cubică umedă, legea spune clar că trebuie să circuli cu o viteză care să nu depășească 50 km/h. Acest lucru este impus pentru că piatra cubică umedă devine foarte alunecoasă, iar distanța de frânare crește semnificativ. În plus, trebuie să adaptezi viteza astfel încât să poți opri sau manevra mașina în siguranță, adică să nu mergi niciodată mai repede decât îți permite condiția drumului, chiar dacă nu ai atins limita de 50 km/h. Practic, trebuie să fii mereu pregătit să reacționezi la orice pericol și să eviți derapajul sau accidentele.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art. 48 - Conducatorul de vehicul trebuie sa respecte regimul legal de viteza si sa o adapteze în functie de conditiile de drum, astfel încât sa poata efectua orice manevra în conditii de siguranta.

Regulamentul Rutier
Art. 123 - Conducatorul de vehicul este obligat sa circule cu o viteza care sa nu depaseasca 30 km/h în localitati sau 50 km/h în afara localitatilor, în urmatoarele situatii:
    f) când partea carosabila este acoperita cu polei, gheata, zapada batatorita, mâzga sau piatra cubica umeda;
Dificultate Întrebare: GREA
72%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=334&tip=drpciv&cat=b
A viteza va fi redusă la jumătate din viteza legală;
B viteza să nu depăşească 30 km/h în localităţi sau 50 km/h în afara localităţilor;
C viteza va fi redusă în funcţie de condiţiile atmosferice.
Explicație:
Atunci când carosabilul este acoperit cu polei, gheață, zăpadă bătătorită, mâzgă sau piatră cubică udă, condițiile de aderență se înrăutățesc foarte mult, ceea ce înseamnă că distanța de frânare crește și mașina poate derapa ușor. Conform Codului Rutier, în aceste situații trebuie să reduci considerabil viteza, mergând cu o viteză care să-ți permită să oprești în siguranță, indiferent de limita legală maximă. De obicei, viteza recomandată este sub 30 km/h în localități și sub 50 km/h în afara acestora, acolo unde carosabilul este foarte alunecos, iar uneori chiar mai puțin, în funcție de cât de gravă este starea drumului. Legea spune că viteza trebuie adaptată permanent la condițiile de drum și de trafic, iar siguranța este pe primul loc. Nu circuli niciodată cu limita maximă legală când drumul este acoperit cu gheață sau polei, ci atât de încet încât să poți controla mașina fără riscuri. Gândește-te că la o frânare pe polei, distanța necesară pentru a opri crește de peste 10 ori față de asfaltul uscat. De aceea, adaptezi viteza la condițiile de pe drum pentru a evita accidentele și pentru a respecta prevederile legale.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=551&tip=drpciv&cat=b
A maxim 50 km/h în localităţi sau 60 km/h în afara localităţilor;
B reduceţi viteza până la limita evitării oricărui pericol;
C maxim 30 km/h în localităţi sau 50 km/h în afara localităţilor.
Explicație:
În condiții de ceață, ploi torențiale sau ninsori abundente, atunci când vizibilitatea este redusă sub 100 de metri, legea stabilește limite clare de viteză: maxim 30 km/h în localități și maxim 50 km/h în afara localităților. Scopul acestor limite este de a oferi timp suficient pentru reacție la orice pericol care poate apărea pe drum, având în vedere că distanța de frânare crește mult în aceste condiții. Conducătorul trebuie să adapteze viteza la condițiile de drum și să circule cu multă prudență, să folosească luminile de întâlnire sau de ceață și să mărească distanța față de vehiculul din față pentru a evita coliziunile. Depășirea acestor limite este considerată contravenție și poate fi sancționată.
Regulamentul Rutier
Art. 123 Conducatorul de vehicul este obligat sa circule cu o viteza care sa nu depaseasca 30 km/h în localitati sau 50 km/h în afara localitatilor, în urmatoarele situatii:
k) când vizibilitatea este sub 100 m în conditii de ceata, ploi torentiale, ninsori abundente.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
29%
To top