https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=844&tip=drpciv&cat=b
A să verifice sistemul de lumini şi semnalizare;
B să verifice instalaţia de climatizare;
C să menţină permanent curat parbrizul.
Explicație:
Înainte de a pleca la drum, conducătorii de autovehicule au obligația să verifice funcționarea corectă a sistemului de lumini și semnalizare, deoarece acestea sunt esențiale pentru a fi văzut în trafic și pentru a-ți anunța intențiile celorlalți participanți. De asemenea, este necesar să te asiguri că instalația de climatizare funcționează, mai ales pe timp de caniculă sau ger, pentru a preveni aburirea geamurilor și pentru a avea confort și vizibilitate. Menținerea parbrizului curat este o altă obligație importantă, pentru că orice urmă de murdărie sau abur poate reduce vizibilitatea și crește riscul de accidente. Verificarea acestor elemente înainte de fiecare drum contribuie direct la siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.
Înainte de a pleca la drum, conducătorii de autovehicule au obligația să verifice funcționarea corectă a sistemului de lumini și semnalizare, deoarece acestea sunt esențiale pentru a fi văzut în trafic și pentru a-ți anunța intențiile celorlalți participanți. De asemenea, este necesar să te asiguri că instalația de climatizare funcționează, mai ales pe timp de caniculă sau ger, pentru a preveni aburirea geamurilor și pentru a avea confort și vizibilitate. Menținerea parbrizului curat este o altă obligație importantă, pentru că orice urmă de murdărie sau abur poate reduce vizibilitatea și crește riscul de accidente. Verificarea acestor elemente înainte de fiecare drum contribuie direct la siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.
Regulament - Articolul 147
Conducătorul de autovehicul sau de tramvai este obligat:
3. să verifice funcţionarea sistemului de lumini şi de semnalizare, a instalaţiei de climatizare, să menţină permanent curate parbrizul, luneta şi geamurile laterale ale autovehiculului, precum şi plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau înregistrare ale autovehiculului şi remorcii;
Conducătorul de autovehicul sau de tramvai este obligat:
3. să verifice funcţionarea sistemului de lumini şi de semnalizare, a instalaţiei de climatizare, să menţină permanent curate parbrizul, luneta şi geamurile laterale ale autovehiculului, precum şi plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau înregistrare ale autovehiculului şi remorcii;
Dificultate Întrebare: GREA
64%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=180&tip=drpciv&cat=b
A da;
B nu;
C acest aspect nu este stabilit legal.
Explicație:
Conducătorii de autovehicule au voie să folosească detectoare de radar, adică dispozitive care avertizează asupra prezenței aparatelor de măsurare a vitezei folosite de poliție. Legea din România permite deținerea și utilizarea acestor detectoare, pentru că ele doar recepționează semnalul emis de radar, fără a-l perturba. Nu trebuie confundate cu aparatele de bruiat radarul (anti-radar sau „jammer”), care sunt interzise. În practică, detectorul de radar te poate ajuta să fii mai atent la viteză, însă nu te exonerează de răspundere dacă depășești limita legală. Folosirea acestor dispozitive este legală, dar nu reprezintă o scuză pentru nerespectarea regulilor de circulație.
Conducătorii de autovehicule au voie să folosească detectoare de radar, adică dispozitive care avertizează asupra prezenței aparatelor de măsurare a vitezei folosite de poliție. Legea din România permite deținerea și utilizarea acestor detectoare, pentru că ele doar recepționează semnalul emis de radar, fără a-l perturba. Nu trebuie confundate cu aparatele de bruiat radarul (anti-radar sau „jammer”), care sunt interzise. În practică, detectorul de radar te poate ajuta să fii mai atent la viteză, însă nu te exonerează de răspundere dacă depășești limita legală. Folosirea acestor dispozitive este legală, dar nu reprezintă o scuză pentru nerespectarea regulilor de circulație.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
19%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=876&tip=drpciv&cat=b
A semnalele, indicaţiile şi dispoziţiile poliţistului rutier; semnalele speciale de avertizare, luminoase sau sonore, ale autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritară; semnalizarea temporară;
B semnalele, indicaţiile şi dispoziţiile poliţistului rutier; semnalizarea temporară; semnalele speciale de avertizare, luminoase sau sonore, ale autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritară;
C semnalele speciale de avertizare, luminoase sau sonore, ale autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritară; semnalele, indicaţiile şi dispoziţiile poliţistului rutier; semnalizarea temporară.
Explicație:
În orice situație din trafic, prima regulă pe care trebuie să o respecți este semnalul, indicația sau dispoziția polițistului rutier. Chiar dacă semaforul arată roșu sau există alte indicatoare, dacă polițistul îți face semn să treci, trebuie să te supui indicației sale. Următorul nivel de prioritate îl au semnalele speciale de avertizare, adică luminile și sirenele autovehiculelor cu regim de circulație prioritară, cum sunt ambulanțele, mașinile de poliție sau pompierii aflate în misiune. După acestea, urmează semnalizarea temporară, de exemplu indicatoarele puse cu ocazia unor lucrări sau restricții provizorii. Abia după ce ai verificat toate acestea, vei ține cont de semnalizarea permanentă, cum ar fi semafoarele sau indicatoarele rutiere obișnuite. Respectarea acestei ordini previne confuzia în situațiile speciale și asigură un trafic sigur și fluent, chiar și atunci când regulile par contradictorii.
În orice situație din trafic, prima regulă pe care trebuie să o respecți este semnalul, indicația sau dispoziția polițistului rutier. Chiar dacă semaforul arată roșu sau există alte indicatoare, dacă polițistul îți face semn să treci, trebuie să te supui indicației sale. Următorul nivel de prioritate îl au semnalele speciale de avertizare, adică luminile și sirenele autovehiculelor cu regim de circulație prioritară, cum sunt ambulanțele, mașinile de poliție sau pompierii aflate în misiune. După acestea, urmează semnalizarea temporară, de exemplu indicatoarele puse cu ocazia unor lucrări sau restricții provizorii. Abia după ce ai verificat toate acestea, vei ține cont de semnalizarea permanentă, cum ar fi semafoarele sau indicatoarele rutiere obișnuite. Respectarea acestei ordini previne confuzia în situațiile speciale și asigură un trafic sigur și fluent, chiar și atunci când regulile par contradictorii.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
36%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=257&tip=drpciv&cat=b
A să transporte în şi pe autoturism obiecte a căror lungime sau lăţime depăşeşte, împreună cu încărcătura, dimensiunile acestuia;
B să aibă aplicate folii sau tratamente chimice pe parbrize, lunetă ori geamuri laterale, care reduc vizibilitatea;
C să circule cu vehiculele avariate mai mult de 30 de zile.
Explicație:
Conducătorilor de autovehicule le este interzis să transporte obiecte care, împreună cu încărcătura, depășesc dimensiunile mașinii, pentru că pot pune în pericol siguranța rutieră, pot bloca vizibilitatea sau pot atinge vehiculele din apropiere. Este interzis și să ai aplicate folii sau tratamente chimice pe parbriz, lunetă sau geamuri laterale dacă acestea reduc vizibilitatea, pentru că orice reducere a vizibilității poate duce la accidente, mai ales pe timp de noapte sau în condiții meteo nefavorabile. De asemenea, nu ai voie să circuli cu un vehicul avariat mai mult de 30 de zile, pentru că acesta poate prezenta defecțiuni care afectează siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic. Aceste reguli există pentru a preveni accidentele, a menține o vizibilitate bună la volan și a asigura că vehiculele de pe drum sunt în stare tehnică bună.
Conducătorilor de autovehicule le este interzis să transporte obiecte care, împreună cu încărcătura, depășesc dimensiunile mașinii, pentru că pot pune în pericol siguranța rutieră, pot bloca vizibilitatea sau pot atinge vehiculele din apropiere. Este interzis și să ai aplicate folii sau tratamente chimice pe parbriz, lunetă sau geamuri laterale dacă acestea reduc vizibilitatea, pentru că orice reducere a vizibilității poate duce la accidente, mai ales pe timp de noapte sau în condiții meteo nefavorabile. De asemenea, nu ai voie să circuli cu un vehicul avariat mai mult de 30 de zile, pentru că acesta poate prezenta defecțiuni care afectează siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic. Aceste reguli există pentru a preveni accidentele, a menține o vizibilitate bună la volan și a asigura că vehiculele de pe drum sunt în stare tehnică bună.
Regulamentul Rutier
Articolul 148 - Se interzice conducătorului de autovehicul sau de tramvai:
6. să transporte în şi pe autoturism obiecte a căror lungime sau lăţime depăşeşte, împreună cu încărcătura, dimensiunile acestuia;
11. să aibă aplicate folii sau tratamente chimice pe parbrize, luneta ori pe geamurile laterale, care restrâng sau estompează vizibilitatea, atât din interior, cât şi din exterior, cu excepţia celor omologate şi certificate, prin marcaj corespunzător, de către autoritatea competentă;
20. să circule cu autovehiculul avariat mai mult de 30 de zile de la data producerii avariei;
Articolul 148 - Se interzice conducătorului de autovehicul sau de tramvai:
6. să transporte în şi pe autoturism obiecte a căror lungime sau lăţime depăşeşte, împreună cu încărcătura, dimensiunile acestuia;
11. să aibă aplicate folii sau tratamente chimice pe parbrize, luneta ori pe geamurile laterale, care restrâng sau estompează vizibilitatea, atât din interior, cât şi din exterior, cu excepţia celor omologate şi certificate, prin marcaj corespunzător, de către autoritatea competentă;
20. să circule cu autovehiculul avariat mai mult de 30 de zile de la data producerii avariei;
Dificultate Întrebare: MEDIE
53%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=374&tip=drpciv&cat=b
A să fumeze;
B să arunce orice fel de obiecte pe drumul public;
C să se angajeze în discuţii cu ceilalţi ocupanţi ai autovehiculului.
Explicație:
Conducătorilor de vehicule le este interzis să arunce orice fel de obiecte pe drumul public în timpul mersului. Această regulă există pentru a menține curățenia, pentru a preveni accidentele cauzate de obiecte aruncate pe carosabil și pentru a proteja mediul. De exemplu, dacă arunci o sticlă sau un ambalaj pe geam, poți pune în pericol alți participanți la trafic, poți deteriora drumul sau chiar poți provoca o reacție în lanț care să ducă la accidente. Nerespectarea acestei reguli se sancționează cu amendă.
Conducătorilor de vehicule le este interzis să arunce orice fel de obiecte pe drumul public în timpul mersului. Această regulă există pentru a menține curățenia, pentru a preveni accidentele cauzate de obiecte aruncate pe carosabil și pentru a proteja mediul. De exemplu, dacă arunci o sticlă sau un ambalaj pe geam, poți pune în pericol alți participanți la trafic, poți deteriora drumul sau chiar poți provoca o reacție în lanț care să ducă la accidente. Nerespectarea acestei reguli se sancționează cu amendă.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=756&tip=drpciv&cat=b
A să lase volanul liber;
B să claxoneze;
C să aplice afişe şi reclame publicitare pe parbriz, pe lunetă sau pe geamurile laterale.
Explicație:
Conducătorii de vehicule nu au voie să lase volanul liber în timpul mersului, pentru că acest gest poate duce la pierderea controlului asupra mașinii, chiar și pentru o fracțiune de secundă, iar orice mică denivelare sau obstacol poate schimba direcția autovehiculului și poate provoca un accident. De asemenea, este interzis să lipești afișe sau reclame pe parbriz, lunetă sau geamurile laterale, deoarece acestea reduc vizibilitatea și creează unghiuri moarte, ceea ce poate împiedica observarea altor participanți la trafic, a pietonilor sau a semnelor de circulație. Orice obstrucție a câmpului vizual crește riscul de accident. Claxonatul nu este interzis în general, dar trebuie folosit doar în condițiile prevăzute de lege, de exemplu pentru a preveni un pericol. Siguranța la volan și vizibilitatea maximă sunt esențiale pentru prevenirea accidentelor.
Conducătorii de vehicule nu au voie să lase volanul liber în timpul mersului, pentru că acest gest poate duce la pierderea controlului asupra mașinii, chiar și pentru o fracțiune de secundă, iar orice mică denivelare sau obstacol poate schimba direcția autovehiculului și poate provoca un accident. De asemenea, este interzis să lipești afișe sau reclame pe parbriz, lunetă sau geamurile laterale, deoarece acestea reduc vizibilitatea și creează unghiuri moarte, ceea ce poate împiedica observarea altor participanți la trafic, a pietonilor sau a semnelor de circulație. Orice obstrucție a câmpului vizual crește riscul de accident. Claxonatul nu este interzis în general, dar trebuie folosit doar în condițiile prevăzute de lege, de exemplu pentru a preveni un pericol. Siguranța la volan și vizibilitatea maximă sunt esențiale pentru prevenirea accidentelor.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art.30.
(7) Se interzic:
b) lipirea de afise, inscriptii sau înscrisuri pe indicatoarele ori dispozitivele ce servesc la semnalizarea rutiera, inclusiv pe suporturile acestora.
Art.99.
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda prevazuta în clasa I de sanctiuni urmatoarele fapte savârsite de catre persoane fizice:
13. lasarea libera în timpul conducerii a volanului, ghidonului sau a manetei de comanda a vehiculului;
Art.102.
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda prevazuta în clasa a IV-a de sanctiuni urmatoarele fapte savârsite de persoane fizice:
9. lipirea de afise, inscriptii sau înscrisuri pe indicatoarele sau dispozitivele ce servesc la semnalizarea rutiera, inclusiv pe suporturile acestora;
36. aplicarea de afise, reclame publicitare, înscrisuri sau accesorii pe parbriz, luneta sau geamurile laterale care restrâng sau estompeaza vizibilitatea sub limita legal admisa ori împiedica sau diminueaza eficacitatea dispozitivelor de iluminare si semnalizare luminoasa ori citirea numarului de înmatriculare;
Art.112.
(1) Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia se retine de catre politia rutiera în urmatoarele cazuri:
l) autovehiculul sau tramvaiul are aplicate pe parbriz, luneta sau geamurile laterale afise sau reclame publicitare, folii neomologate si/sau nemarcate corespunzator ori accesorii care restrâng sau estompeaza vizibilitatea în timpul mersului, atât din interior, cât si din exterior;
m) autovehiculul are aplicat pe partea frontala si/sau posterioara a acestuia afise, înscrisuri sau reclame care diminueaza eficacitatea dispozitivelor de iluminare si semnalizare luminoasa ori citirea numarului de înmatriculare;
Art.30.
(7) Se interzic:
b) lipirea de afise, inscriptii sau înscrisuri pe indicatoarele ori dispozitivele ce servesc la semnalizarea rutiera, inclusiv pe suporturile acestora.
Art.99.
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda prevazuta în clasa I de sanctiuni urmatoarele fapte savârsite de catre persoane fizice:
13. lasarea libera în timpul conducerii a volanului, ghidonului sau a manetei de comanda a vehiculului;
Art.102.
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda prevazuta în clasa a IV-a de sanctiuni urmatoarele fapte savârsite de persoane fizice:
9. lipirea de afise, inscriptii sau înscrisuri pe indicatoarele sau dispozitivele ce servesc la semnalizarea rutiera, inclusiv pe suporturile acestora;
36. aplicarea de afise, reclame publicitare, înscrisuri sau accesorii pe parbriz, luneta sau geamurile laterale care restrâng sau estompeaza vizibilitatea sub limita legal admisa ori împiedica sau diminueaza eficacitatea dispozitivelor de iluminare si semnalizare luminoasa ori citirea numarului de înmatriculare;
Art.112.
(1) Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia se retine de catre politia rutiera în urmatoarele cazuri:
l) autovehiculul sau tramvaiul are aplicate pe parbriz, luneta sau geamurile laterale afise sau reclame publicitare, folii neomologate si/sau nemarcate corespunzator ori accesorii care restrâng sau estompeaza vizibilitatea în timpul mersului, atât din interior, cât si din exterior;
m) autovehiculul are aplicat pe partea frontala si/sau posterioara a acestuia afise, înscrisuri sau reclame care diminueaza eficacitatea dispozitivelor de iluminare si semnalizare luminoasa ori citirea numarului de înmatriculare;
Dificultate Întrebare: MEDIE
53%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=79&tip=drpciv&cat=b
A să profereze injurii;
B să săvârşească acte sau gesturi obscene;
C să adreseze celorlalţi participanţi la trafic expresii jignitoare sau vulgare.
Explicație:
Legea interzice clar conducătorilor de vehicule să adreseze injurii, să facă gesturi obscene sau să folosească expresii jignitoare sau vulgare la adresa celorlalți participanți la trafic. Aceste comportamente nu doar că încalcă normele de conduită rutieră, dar pot genera conflicte, agresivitate și accidente, pentru că atenția și calmul tuturor sunt esențiale în trafic. Respectul reciproc, limbajul civilizat și autocontrolul sunt obligatorii la volan, indiferent de situație. Orice manifestare de nervozitate sau lipsă de respect atrage sancțiuni contravenționale și poate duce la suspendarea dreptului de a conduce. Scopul acestor reguli este să asigure un climat civilizat, sigur și predictibil pe drumurile publice, unde fiecare participant la trafic are aceleași drepturi și obligații.
Legea interzice clar conducătorilor de vehicule să adreseze injurii, să facă gesturi obscene sau să folosească expresii jignitoare sau vulgare la adresa celorlalți participanți la trafic. Aceste comportamente nu doar că încalcă normele de conduită rutieră, dar pot genera conflicte, agresivitate și accidente, pentru că atenția și calmul tuturor sunt esențiale în trafic. Respectul reciproc, limbajul civilizat și autocontrolul sunt obligatorii la volan, indiferent de situație. Orice manifestare de nervozitate sau lipsă de respect atrage sancțiuni contravenționale și poate duce la suspendarea dreptului de a conduce. Scopul acestor reguli este să asigure un climat civilizat, sigur și predictibil pe drumurile publice, unde fiecare participant la trafic are aceleași drepturi și obligații.
Aceste interdicții sunt prevăzute în Articolul 148, punctul 19 din Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice:
"Conducătorilor de vehicule le este interzis să săvârșească acte sau gesturi obscene, să profereze injurii, să adreseze expresii jignitoare ori vulgare celorlalți participanți la trafic."Prin urmare, toate cele trei răspunsuri menționate sunt corecte, deoarece fiecare descrie un comportament interzis pentru conducătorii de vehicule conform legislației rutiere în vigoare.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
24%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=956&tip=drpciv&cat=b
A să nu depăşească un asemenea vehicul, când se află oprit în staţie;
B să permită conducătorilor acestor vehicule să efectueze manevrele necesare repunerii în mişcare din staţie, dacă este prevăzută cu alveolă;
C să permită traversarea călătorilor pentru a se urca într-un asemenea vehicul.
Explicație:
Atunci când circuli pe banda de lângă acostament, în același sens cu autovehiculele din serviciile regulate de transport public de persoane, ai obligația de a permite șoferilor acestor vehicule să efectueze manevrele necesare pentru a se pune în mișcare din stație, mai ales dacă stația este prevăzută cu alveolă, adică un spațiu special amenajat care permite oprirea autobuzului fără a bloca banda de circulație. Aceasta înseamnă că trebuie să fii atent, să reduci viteza și să faci loc pentru ca autobuzul sau tramvaiul să se poată încadra corect în trafic după oprire. Nu ai obligația să oprești neapărat sau să permiți traversarea călătorilor care urcă în aceste vehicule, ci doar să nu împiedici manevra de plecare a mijlocului de transport. Această regulă are scopul de a fluidiza traficul și de a asigura siguranța tuturor participanților, facilitând reluarea circulației mijloacelor de transport public în condiții optime. Ignorarea acestei obligații poate duce la blocaje și sancțiuni.
Atunci când circuli pe banda de lângă acostament, în același sens cu autovehiculele din serviciile regulate de transport public de persoane, ai obligația de a permite șoferilor acestor vehicule să efectueze manevrele necesare pentru a se pune în mișcare din stație, mai ales dacă stația este prevăzută cu alveolă, adică un spațiu special amenajat care permite oprirea autobuzului fără a bloca banda de circulație. Aceasta înseamnă că trebuie să fii atent, să reduci viteza și să faci loc pentru ca autobuzul sau tramvaiul să se poată încadra corect în trafic după oprire. Nu ai obligația să oprești neapărat sau să permiți traversarea călătorilor care urcă în aceste vehicule, ci doar să nu împiedici manevra de plecare a mijlocului de transport. Această regulă are scopul de a fluidiza traficul și de a asigura siguranța tuturor participanților, facilitând reluarea circulației mijloacelor de transport public în condiții optime. Ignorarea acestei obligații poate duce la blocaje și sancțiuni.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=929&tip=drpciv&cat=b
A să nu conducă după ce a consumat medicamente împotriva bolilor cronice;
B să se prezinte la termen, la unitatea de poliţie care l-a citat, pentru soluţionarea oricărei probleme legate de calitatea sa de conducător;
C să anunţe imediat cea mai apropiată unitate de poliţie, dacă s-a îmbolnăvit.
Explicație:
Conducătorul auto are obligația legală să se prezinte la termen la unitatea de poliție care l-a citat pentru soluționarea oricărei probleme legate de calitatea sa de conducător auto. Această obligație este prevăzută de Codul Rutier și nerespectarea ei poate duce la sancțiuni sau chiar la suspendarea dreptului de a conduce. Nu există o obligație de a anunța poliția în cazul îmbolnăvirii, iar consumul de medicamente împotriva bolilor cronice nu este interzis, decât dacă acestea afectează capacitatea de a conduce. Prezentarea la citația poliției este obligatorie pentru toți șoferii, indiferent de motivul pentru care au fost chemați, pentru clarificarea situațiilor care țin de siguranța rutieră sau de legalitatea documentelor.
Conducătorul auto are obligația legală să se prezinte la termen la unitatea de poliție care l-a citat pentru soluționarea oricărei probleme legate de calitatea sa de conducător auto. Această obligație este prevăzută de Codul Rutier și nerespectarea ei poate duce la sancțiuni sau chiar la suspendarea dreptului de a conduce. Nu există o obligație de a anunța poliția în cazul îmbolnăvirii, iar consumul de medicamente împotriva bolilor cronice nu este interzis, decât dacă acestea afectează capacitatea de a conduce. Prezentarea la citația poliției este obligatorie pentru toți șoferii, indiferent de motivul pentru care au fost chemați, pentru clarificarea situațiilor care țin de siguranța rutieră sau de legalitatea documentelor.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
17%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=407&tip=drpciv&cat=b
A să fie odihnit, iar autovehiculul să corespundă din punct de vedere tehnic pentru circulaţia pe drumurile publice;
B să aibă asigurată presiunea normală la roata de rezervă;
C să observe înaintea altora locurile în care este amplasat aparatul RADAR.
Explicație:
Un conducător auto prevăzător știe că siguranța la volan începe cu propria stare fizică și cu starea tehnică a mașinii. Trebuie să fie odihnit, pentru că oboseala afectează reacțiile, atenția și deciziile rapide în trafic, crescând riscul de accident. În plus, autovehiculul trebuie să fie într-o stare tehnică bună: frânele să funcționeze corect, luminile să fie în regulă, direcția, cauciucurile, totul să fie verificat înainte de drum. Asta înseamnă responsabilitate, nu doar pentru tine, ci și pentru ceilalți participanți la trafic. Să ai presiunea corectă la roata de rezervă este util, dar nu ține direct de siguranța imediată pe drum, iar să cauți RADAR-ul nu are legătură cu siguranța, ci cu evitarea amenzilor. Prioritatea rămâne: să fii apt de condus și mașina să fie perfect funcțională.
Un conducător auto prevăzător știe că siguranța la volan începe cu propria stare fizică și cu starea tehnică a mașinii. Trebuie să fie odihnit, pentru că oboseala afectează reacțiile, atenția și deciziile rapide în trafic, crescând riscul de accident. În plus, autovehiculul trebuie să fie într-o stare tehnică bună: frânele să funcționeze corect, luminile să fie în regulă, direcția, cauciucurile, totul să fie verificat înainte de drum. Asta înseamnă responsabilitate, nu doar pentru tine, ci și pentru ceilalți participanți la trafic. Să ai presiunea corectă la roata de rezervă este util, dar nu ține direct de siguranța imediată pe drum, iar să cauți RADAR-ul nu are legătură cu siguranța, ci cu evitarea amenzilor. Prioritatea rămâne: să fii apt de condus și mașina să fie perfect funcțională.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
5%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=1002&tip=drpciv&cat=b
A da;
B nu, în intersecţie vor pătrunde tramvaiul şi autoturismul;
C nu, indicatorul „Cedează trecerea” îl obligă să acorde prioritate celorlalte vehicule.
Explicație:
Când într-o intersecție este prezent un polițist care dirijează circulația, semnalele lui devin lege și au prioritate absolută față de orice semn rutier sau semafor. În situația prezentată, polițistul stă cu brațele întinse lateral. Pentru conducătorii auto care vin din lateral față de polițist (cum este camionul), acest semnal înseamnă „liber la trecere”, adică echivalentul culorii verzi la semafor. Vehiculele care vin din față sau din spate față de polițist sunt obligate să oprească, ca la semnalul „STOP”. Indicatorul „Cedează trecerea” montat în intersecție nu mai are efect cât timp polițistul dirijează circulația, deci autocamionul nu trebuie să acorde prioritate nici tramvaiului, nici autoturismului, ci respectă strict indicația polițistului. Codul Rutier prevede clar că semnalele polițistului rutier anulează orice altă reglementare temporară sau permanentă din intersecție. Astfel, autocamionul poate intra în intersecție fără să mai țină cont de indicatoarele de prioritate sau de alte vehicule.
Când într-o intersecție este prezent un polițist care dirijează circulația, semnalele lui devin lege și au prioritate absolută față de orice semn rutier sau semafor. În situația prezentată, polițistul stă cu brațele întinse lateral. Pentru conducătorii auto care vin din lateral față de polițist (cum este camionul), acest semnal înseamnă „liber la trecere”, adică echivalentul culorii verzi la semafor. Vehiculele care vin din față sau din spate față de polițist sunt obligate să oprească, ca la semnalul „STOP”. Indicatorul „Cedează trecerea” montat în intersecție nu mai are efect cât timp polițistul dirijează circulația, deci autocamionul nu trebuie să acorde prioritate nici tramvaiului, nici autoturismului, ci respectă strict indicația polițistului. Codul Rutier prevede clar că semnalele polițistului rutier anulează orice altă reglementare temporară sau permanentă din intersecție. Astfel, autocamionul poate intra în intersecție fără să mai țină cont de indicatoarele de prioritate sau de alte vehicule.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=328&tip=drpciv&cat=b
A 80 km/h;
B 90 km/h;
C 100 km/h.
Explicație:
Dacă autoturismul are montat semnul galben de începător, șoferul este obligat prin lege să nu depășească 80 km/h pe drumurile europene, indiferent că limita generală ar fi mai mare pentru ceilalți șoferi. Acestă restricție este impusă pentru a proteja șoferii fără experiență și pentru a reduce riscul de accidente pe drumuri cu viteze mari. Prin urmare, chiar dacă drumul este european (E81/E68), conducătorul cu semn de începător trebuie să respecte limita de 80 km/h, nu 90 sau 100 km/h.
Dacă autoturismul are montat semnul galben de începător, șoferul este obligat prin lege să nu depășească 80 km/h pe drumurile europene, indiferent că limita generală ar fi mai mare pentru ceilalți șoferi. Acestă restricție este impusă pentru a proteja șoferii fără experiență și pentru a reduce riscul de accidente pe drumuri cu viteze mari. Prin urmare, chiar dacă drumul este european (E81/E68), conducătorul cu semn de începător trebuie să respecte limita de 80 km/h, nu 90 sau 100 km/h.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=441&tip=drpciv&cat=b
A nu, deoarece nu s-a asigurat şi nu a semnalizat intenţia de a depăşi;
B da, deoarece din sens opus nu circulă niciun vehicul;
C nu, deoarece încalcă semnificaţia indicatorului.
Explicație:
Șoferul autoturismului roșu nu a efectuat corect depășirea, pentru că nu s-a asigurat și nu a semnalizat intenția înainte de a intra în depășire. În imagine se vede clar că mașina albastră era deja angajată în depășirea camionului, iar șoferul mașinii roșii a intrat și el fără să țină cont de această manevră, riscând un accident. Chiar dacă indicatorul interzice doar camioanelor să depășească, orice șofer trebuie să se asigure că banda este liberă și să semnalizeze înainte de orice manevră de depășire. Ignorarea acestor reguli duce la accidente grave și este sancționată conform Codului Rutier. Faptul că nu venea nicio mașină din față nu schimbă obligația de a respecta toate regulile pentru siguranță.
Șoferul autoturismului roșu nu a efectuat corect depășirea, pentru că nu s-a asigurat și nu a semnalizat intenția înainte de a intra în depășire. În imagine se vede clar că mașina albastră era deja angajată în depășirea camionului, iar șoferul mașinii roșii a intrat și el fără să țină cont de această manevră, riscând un accident. Chiar dacă indicatorul interzice doar camioanelor să depășească, orice șofer trebuie să se asigure că banda este liberă și să semnalizeze înainte de orice manevră de depășire. Ignorarea acestor reguli duce la accidente grave și este sancționată conform Codului Rutier. Faptul că nu venea nicio mașină din față nu schimbă obligația de a respecta toate regulile pentru siguranță.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=23&tip=drpciv&cat=b
A să continue deplasarea şi să traverseze o dată cu autobuzul, deoarece conducătorul acestuia a oprit şi s-a asigurat;
B să oprească şi să se asigure înainte de a traversa intersecţia, chiar dacă acest lucru a fost făcut şi de către conducătorul autobuzului;
C să continue deplasarea şi să traverseze intersecţia imediat în urma autobuzului, deoarece, în acest caz, nu se expune niciunui pericol.
Explicație:
La întâlnirea indicatorului „Oprire”, fiecare conducător auto are obligația să oprească la linia de oprire sau, dacă aceasta lipsește, înainte de colțul intersecției, indiferent de vehiculul din față. Faptul că autobuzul a oprit și s-a asigurat nu te scutește de această obligație. Legea cere ca fiecare șofer să se asigure personal că traversarea se poate face în siguranță, chiar dacă se circulă în coloană. Nerespectarea acestei reguli poate duce la accidente sau la suspendarea permisului. Practic, dacă mergi imediat după autobuz fără să oprești, încalci regulile de circulație și riști sancțiuni.
La întâlnirea indicatorului „Oprire”, fiecare conducător auto are obligația să oprească la linia de oprire sau, dacă aceasta lipsește, înainte de colțul intersecției, indiferent de vehiculul din față. Faptul că autobuzul a oprit și s-a asigurat nu te scutește de această obligație. Legea cere ca fiecare șofer să se asigure personal că traversarea se poate face în siguranță, chiar dacă se circulă în coloană. Nerespectarea acestei reguli poate duce la accidente sau la suspendarea permisului. Practic, dacă mergi imediat după autobuz fără să oprești, încalci regulile de circulație și riști sancțiuni.
Conform Articolului 57, alineatul (1) din Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice:
- „La întâlnirea indicatorului „Oprire”, conducătorul de vehicul este obligat să oprească la colțul intersecției, în locul cu vizibilitate maximă, fără a depăși colțul intersecției, și să acorde prioritate vehiculelor care au acest drept.”
De asemenea, Articolul 81, alineatul (1) din același regulament prevede:
- „Marcajul transversal constând dintr-o linie continuă, aplicată pe lățimea uneia sau mai multor benzi, indică linia înaintea căreia vehiculul trebuie oprit la întâlnirea indicatorului „Oprire”.”
Aceste prevederi subliniază obligația fiecărui conducător auto de a opri și de a se asigura personal la întâlnirea indicatorului „Oprire”, indiferent de acțiunile vehiculelor din față.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
5%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=109&tip=drpciv&cat=b
A da, dacă vehiculul din faţă s-a angajat corespunzător părăsirii sensului de mers;
B da, dacă s-a creat spaţiu suficient pentru această manevră;
C nu.
Explicație:
Dacă un șofer de pe banda din fața ta semnalizează că vrea să vireze la stânga, legea îți permite să îl depășești pe partea dreaptă, dar doar în anumite condiții. Acest lucru este reglementat de Codul Rutier din România. Practic, dacă drumul are mai multe benzi pe sens sau dacă pe partea dreaptă există suficient spațiu pentru ca depășirea să se facă în siguranță, poți să depășești vehiculul care stă pe loc sau încetinește pentru a vira la stânga. Motivul pentru care acest lucru este permis e simplu: vehiculul care vrea să vireze la stânga trebuie să se poziționeze aproape de axa drumului, iar banda din dreapta rămâne liberă pentru circulația celorlalte vehicule. Totuși, trebuie să verifici mereu dacă această manevră nu pune în pericol siguranța circulației și să te asiguri că nu există marcaje sau semne rutiere care interzic depășirea prin dreapta, iar pietonii sau bicicliștii nu prezintă niciun risc. Reține că această regulă e o excepție, nu regula generală a depășirilor, care se fac pe stânga. În concluzie, da, în acest caz ai voie să depășești pe dreapta, dacă respecți condițiile legale.
Dacă un șofer de pe banda din fața ta semnalizează că vrea să vireze la stânga, legea îți permite să îl depășești pe partea dreaptă, dar doar în anumite condiții. Acest lucru este reglementat de Codul Rutier din România. Practic, dacă drumul are mai multe benzi pe sens sau dacă pe partea dreaptă există suficient spațiu pentru ca depășirea să se facă în siguranță, poți să depășești vehiculul care stă pe loc sau încetinește pentru a vira la stânga. Motivul pentru care acest lucru este permis e simplu: vehiculul care vrea să vireze la stânga trebuie să se poziționeze aproape de axa drumului, iar banda din dreapta rămâne liberă pentru circulația celorlalte vehicule. Totuși, trebuie să verifici mereu dacă această manevră nu pune în pericol siguranța circulației și să te asiguri că nu există marcaje sau semne rutiere care interzic depășirea prin dreapta, iar pietonii sau bicicliștii nu prezintă niciun risc. Reține că această regulă e o excepție, nu regula generală a depășirilor, care se fac pe stânga. În concluzie, da, în acest caz ai voie să depășești pe dreapta, dacă respecți condițiile legale.
Codul Rutier
Art. 45
(5) Depasirea se efectueaza numai pe partea stânga a vehiculului depasit. Tramvaiul sau vehiculul al carui conducator a semnalizat intentia si s-a încadrat corespunzator parasirii sensului de mers spre stânga se depaseste prin partea dreapta.
Art. 45
(5) Depasirea se efectueaza numai pe partea stânga a vehiculului depasit. Tramvaiul sau vehiculul al carui conducator a semnalizat intentia si s-a încadrat corespunzator parasirii sensului de mers spre stânga se depaseste prin partea dreapta.
Dificultate Întrebare: GREA
76%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=130&tip=drpciv&cat=b
A nu, deoarece semnalul verde îi conferă prioritate de trecere;
B nu, cu excepţia cazului în care, din sens opus, se apropie un mijloc de transport public;
C da, atât vehiculelor care circulă din sens opus, cât şi pietonilor care traversează strada pe care acesta urmează să intre, pe sensul său de mers.
Explicație:
Atunci când conduci și vrei să schimbi direcția de mers spre stânga, chiar dacă ai semnalul verde la semafor, trebuie să acorzi prioritate vehiculelor care circulă din sens opus, adică celor care vin din față pe drum. Semnalul verde îți permite să înaintezi sau să virezi, dar nu îți dă prioritate față de cei care vin din sens opus pe la dreapta lor, iar aceștia circulă înainte sau fac la dreapta. Așadar, ai obligația să le permiți să treacă înainte ca tu să virezi la stânga, pentru a evita orice posibilă coliziune. Această regulă este prevăzută de Codul Rutier pentru a asigura fluiditatea și siguranța traficului în intersecții. De aceea, când schimbi direcția la stânga pe verde, trebuie să fii atent, să cedezi trecerea și să faci manevra numai după ce te-ai asigurat că nu încurci sau periclitezi circulația celorlalți participanți la trafic.
Atunci când conduci și vrei să schimbi direcția de mers spre stânga, chiar dacă ai semnalul verde la semafor, trebuie să acorzi prioritate vehiculelor care circulă din sens opus, adică celor care vin din față pe drum. Semnalul verde îți permite să înaintezi sau să virezi, dar nu îți dă prioritate față de cei care vin din sens opus pe la dreapta lor, iar aceștia circulă înainte sau fac la dreapta. Așadar, ai obligația să le permiți să treacă înainte ca tu să virezi la stânga, pentru a evita orice posibilă coliziune. Această regulă este prevăzută de Codul Rutier pentru a asigura fluiditatea și siguranța traficului în intersecții. De aceea, când schimbi direcția la stânga pe verde, trebuie să fii atent, să cedezi trecerea și să faci manevra numai după ce te-ai asigurat că nu încurci sau periclitezi circulația celorlalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=118&tip=drpciv&cat=b
A 10 km/h;
B 20 km/h;
C 25 km/h.
Explicație:
Șoferii care au obținut permisul de conducere de mai puțin de un an fac parte din categoria conducătorilor începători. Pentru a reduce riscul de accidente, legislația rutieră din România stabilește anumite limite suplimentare pentru aceștia. Una dintre reguli spune că, în afara localităților, aceștia trebuie să circule cu o viteză cu 20 de km/h mai mică față de limita maximă admisă pentru ceilalți șoferi. De exemplu, pe un drum național unde limita este 100 km/h, un șofer cu mai puțin de un an de experiență nu va putea depăși viteza de 80 km/h. Această măsură ajută la creșterea siguranței, deoarece lipsa de experiență poate duce la reacții greșite în situații periculoase, iar o viteză mai redusă oferă mai mult timp pentru reacție și control asupra vehiculului. Codul Rutier prevede această obligație tocmai pentru a proteja atât șoferii începători, cât și pe ceilalți participanți la trafic.
Șoferii care au obținut permisul de conducere de mai puțin de un an fac parte din categoria conducătorilor începători. Pentru a reduce riscul de accidente, legislația rutieră din România stabilește anumite limite suplimentare pentru aceștia. Una dintre reguli spune că, în afara localităților, aceștia trebuie să circule cu o viteză cu 20 de km/h mai mică față de limita maximă admisă pentru ceilalți șoferi. De exemplu, pe un drum național unde limita este 100 km/h, un șofer cu mai puțin de un an de experiență nu va putea depăși viteza de 80 km/h. Această măsură ajută la creșterea siguranței, deoarece lipsa de experiență poate duce la reacții greșite în situații periculoase, iar o viteză mai redusă oferă mai mult timp pentru reacție și control asupra vehiculului. Codul Rutier prevede această obligație tocmai pentru a proteja atât șoferii începători, cât și pe ceilalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
21%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=793&tip=drpciv&cat=b
A da, dacă extremitatea obiectelor este semnalizată cu un steag roşu;
B nu;
C da, dacă obiectele depăşesc lăţimea autovehiculului.
Explicație:
Conducătorul unui autoturism nu are voie să transporte obiecte care, împreună cu încărcătura, depășesc dimensiunile prevăzute legal pentru acel tip de vehicul. Legea interzice clar depășirea gabaritului maxim admis pentru siguranța circulației, pentru a preveni accidentele sau deteriorarea infrastructurii rutiere. Chiar dacă obiectele sunt semnalizate cu marcaj, nu ai dreptul să depășești lățimea, lungimea sau înălțimea maximă admisă pentru autoturism. Orice încărcătură care iese în afara gabaritului pune în pericol ceilalți participanți la trafic, poate lovi alte vehicule, pietoni sau poate duce la pierderea controlului asupra mașinii. În plus, riști sancțiuni severe și reținerea certificatului de înmatriculare dacă nu respecți aceste limite. Transportul obiectelor voluminoase trebuie făcut cu vehicule special destinate, nu cu autoturisme.
Conducătorul unui autoturism nu are voie să transporte obiecte care, împreună cu încărcătura, depășesc dimensiunile prevăzute legal pentru acel tip de vehicul. Legea interzice clar depășirea gabaritului maxim admis pentru siguranța circulației, pentru a preveni accidentele sau deteriorarea infrastructurii rutiere. Chiar dacă obiectele sunt semnalizate cu marcaj, nu ai dreptul să depășești lățimea, lungimea sau înălțimea maximă admisă pentru autoturism. Orice încărcătură care iese în afara gabaritului pune în pericol ceilalți participanți la trafic, poate lovi alte vehicule, pietoni sau poate duce la pierderea controlului asupra mașinii. În plus, riști sancțiuni severe și reținerea certificatului de înmatriculare dacă nu respecți aceste limite. Transportul obiectelor voluminoase trebuie făcut cu vehicule special destinate, nu cu autoturisme.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
11%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=285&tip=drpciv&cat=b
A da, dacă autovehiculul a blocat circulaţia;
B da, dacă accidentul nu s-a produs din vina sa;
C nu, întrucât fapta constituie infracţiune.
Explicație:
Dacă un șofer este implicat într-un accident care a provocat moartea sau rănirea unei persoane, legea îi interzice cu strictețe să părăsească locul accidentului fără aprobarea poliției. Acest lucru este prevăzut atât în Codul Rutier, cât și în Codul Penal, iar nerespectarea acestei reguli se consideră infracțiune gravă, pentru că poate încurca ancheta și poate îngreuna acordarea primului ajutor victimelor. Chiar dacă șoferul nu are vină, el trebuie să rămână la fața locului până la sosirea organelor de poliție și să ofere sprijin, cum ar fi anunțarea salvării sau ajutarea răniților. Excepție există doar dacă șoferul are nevoie de îngrijiri medicale imediate și nu poate contacta poliția. De aceea, părăsirea locului accidentului fără acordul poliției este strict interzisă și sancționată foarte sever, inclusiv posibilitatea suspendării permisului și pedepse penale. Este important să reții că responsabilitatea de a rămâne la fața locului și de a colabora cu autoritățile este esențială pentru siguranța tuturor și pentru buna desfășurare a investigațiilor.
Dacă un șofer este implicat într-un accident care a provocat moartea sau rănirea unei persoane, legea îi interzice cu strictețe să părăsească locul accidentului fără aprobarea poliției. Acest lucru este prevăzut atât în Codul Rutier, cât și în Codul Penal, iar nerespectarea acestei reguli se consideră infracțiune gravă, pentru că poate încurca ancheta și poate îngreuna acordarea primului ajutor victimelor. Chiar dacă șoferul nu are vină, el trebuie să rămână la fața locului până la sosirea organelor de poliție și să ofere sprijin, cum ar fi anunțarea salvării sau ajutarea răniților. Excepție există doar dacă șoferul are nevoie de îngrijiri medicale imediate și nu poate contacta poliția. De aceea, părăsirea locului accidentului fără acordul poliției este strict interzisă și sancționată foarte sever, inclusiv posibilitatea suspendării permisului și pedepse penale. Este important să reții că responsabilitatea de a rămâne la fața locului și de a colabora cu autoritățile este esențială pentru siguranța tuturor și pentru buna desfășurare a investigațiilor.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
6%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=625&tip=drpciv&cat=b
A să nu permită pasagerilor folosirea telefonului mobil în timpul mersului;
B să aibă asupra sa actul de identitate, permisul de conducere, certificatul de înmatriculare sau înregistrare şi, după caz, atestatul profesional, precum şi celelalte documente prevăzute de legislaţia în vigoare;
C să verifice, la fiecare deplasare, presiunea din pneuri.
Explicație:
Conducătorul unui autovehicul are obligația să aibă mereu asupra sa, atunci când conduce, actul de identitate, permisul de conducere, certificatul de înmatriculare sau de înregistrare al vehiculului și, dacă este cazul, atestatul profesional și alte documente cerute de lege. Aceste documente trebuie prezentate la cererea poliției sau a altor autorități de control pentru a dovedi că șoferul are dreptul legal de a conduce, că vehiculul este înmatriculat sau înregistrat și că respectă toate condițiile impuse de legislația rutieră. Lipsa unuia dintre aceste acte poate duce la sancțiuni contravenționale sau chiar la interzicerea continuării drumului până la clarificarea situației. Verificarea presiunii din pneuri este recomandată pentru siguranță, dar nu este o obligație legală la fiecare deplasare, iar utilizarea telefonului mobil de către pasageri nu intră în responsabilitatea directă a șoferului. Documentele menționate sunt esențiale pentru legalitatea oricărei deplasări cu autovehiculul pe drumurile publice.
Conducătorul unui autovehicul are obligația să aibă mereu asupra sa, atunci când conduce, actul de identitate, permisul de conducere, certificatul de înmatriculare sau de înregistrare al vehiculului și, dacă este cazul, atestatul profesional și alte documente cerute de lege. Aceste documente trebuie prezentate la cererea poliției sau a altor autorități de control pentru a dovedi că șoferul are dreptul legal de a conduce, că vehiculul este înmatriculat sau înregistrat și că respectă toate condițiile impuse de legislația rutieră. Lipsa unuia dintre aceste acte poate duce la sancțiuni contravenționale sau chiar la interzicerea continuării drumului până la clarificarea situației. Verificarea presiunii din pneuri este recomandată pentru siguranță, dar nu este o obligație legală la fiecare deplasare, iar utilizarea telefonului mobil de către pasageri nu intră în responsabilitatea directă a șoferului. Documentele menționate sunt esențiale pentru legalitatea oricărei deplasări cu autovehiculul pe drumurile publice.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%