https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=588&tip=drpciv&cat=b
A vehiculele cu tracţiune animală, bicicletele şi motocicletele fără ataş;
B autoturismele, motocicletele fără ataş şi vehiculele cu tracţiune animală;
C autovehiculele, cu excepţia motocicletelor fără ataş.
Explicație:
Indicatorul întâlnit în imagine interzice depășirea tuturor autovehiculelor, cu excepția motocicletelor fără ataș. Asta înseamnă că nu ai voie să depășești autoturisme, autoutilitare, camioane sau orice alt tip de autovehicul, indiferent de viteză sau de motiv. Singurele vehicule pe care ai voie să le depășești sunt cele cu tracțiune animală, bicicletele și motocicletele fără ataș. Acest indicator se montează de obicei în zone cu vizibilitate redusă sau unde depășirea este considerată foarte periculoasă, pentru a preveni accidentele frontale sau situațiile riscante. Dacă în zona respectivă există și marcaj cu linie continuă, nu ai voie să depășești nici bicicletele sau vehiculele lente, deoarece marcajul nu poate fi încălcat. Este important să reții că orice depășire efectuată contrar acestui indicator se sancționează cu amendă, puncte de penalizare și suspendarea dreptului de a conduce. Respectarea indicatorului nu este opțională și trebuie să circuli cu atenție, adaptând viteza și păstrând distanța față de vehiculul din față, până când indicatorul este anulat sau ajungi într-o zonă unde depășirea devine permisă.
Indicatorul întâlnit în imagine interzice depășirea tuturor autovehiculelor, cu excepția motocicletelor fără ataș. Asta înseamnă că nu ai voie să depășești autoturisme, autoutilitare, camioane sau orice alt tip de autovehicul, indiferent de viteză sau de motiv. Singurele vehicule pe care ai voie să le depășești sunt cele cu tracțiune animală, bicicletele și motocicletele fără ataș. Acest indicator se montează de obicei în zone cu vizibilitate redusă sau unde depășirea este considerată foarte periculoasă, pentru a preveni accidentele frontale sau situațiile riscante. Dacă în zona respectivă există și marcaj cu linie continuă, nu ai voie să depășești nici bicicletele sau vehiculele lente, deoarece marcajul nu poate fi încălcat. Este important să reții că orice depășire efectuată contrar acestui indicator se sancționează cu amendă, puncte de penalizare și suspendarea dreptului de a conduce. Respectarea indicatorului nu este opțională și trebuie să circuli cu atenție, adaptând viteza și păstrând distanța față de vehiculul din față, până când indicatorul este anulat sau ajungi într-o zonă unde depășirea devine permisă.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=42&tip=drpciv&cat=b
A vehiculele cu tracţiune animală, motociclete fără ataş şi biciclete;
B tractoarele şi alte autovehicule lente;
C niciun vehicul.
Explicație:
În general, depășirea pe poduri este interzisă, deoarece aceste zone prezintă risc crescut din cauza spațiului redus, lipsei acostamentului și vizibilității limitate. Totuși, legea face o excepție: poți depăși vehicule cu tracțiune animală, biciclete, mopede sau alte vehicule lente, atunci când acestea circulă cu viteză foarte mică și depășirea se poate face fără risc. Motivul acestei excepții este acela că aceste vehicule se deplasează mult mai încet decât traficul obișnuit și, dacă nu ar fi depășite, ar produce aglomerație sau chiar blocaje pe pod. Înainte să execuți depășirea pe pod, trebuie să te asiguri că spațiul este suficient, vizibilitatea este bună și nu pui în pericol pe nimeni. Este interzis să depășești alte autovehicule pe pod, cum ar fi autoturismele sau camioanele, pentru că manevra ar deveni foarte periculoasă. Așadar, ține minte: doar vehiculele foarte lente pot fi depășite, prin excepție, pe pod, dacă situația o permite și nu există riscuri.
În general, depășirea pe poduri este interzisă, deoarece aceste zone prezintă risc crescut din cauza spațiului redus, lipsei acostamentului și vizibilității limitate. Totuși, legea face o excepție: poți depăși vehicule cu tracțiune animală, biciclete, mopede sau alte vehicule lente, atunci când acestea circulă cu viteză foarte mică și depășirea se poate face fără risc. Motivul acestei excepții este acela că aceste vehicule se deplasează mult mai încet decât traficul obișnuit și, dacă nu ar fi depășite, ar produce aglomerație sau chiar blocaje pe pod. Înainte să execuți depășirea pe pod, trebuie să te asiguri că spațiul este suficient, vizibilitatea este bună și nu pui în pericol pe nimeni. Este interzis să depășești alte autovehicule pe pod, cum ar fi autoturismele sau camioanele, pentru că manevra ar deveni foarte periculoasă. Așadar, ține minte: doar vehiculele foarte lente pot fi depășite, prin excepție, pe pod, dacă situația o permite și nu există riscuri.
Regulamentul Rutier
Art. 120. – (1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
d) pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri şi în tuneluri. Prin excepţie, pot fi depăşite în aceste locuri vehiculele cu tracţiune animală, motocicletele fără ataş, mopedele şi bicicletele, dacă vizibilitatea asupra drumului este asigurată pe o distanţă mai mare de 20 m, iar lăţimea drumului este de cel puţin 7 m;
Art. 120. – (1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
d) pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri şi în tuneluri. Prin excepţie, pot fi depăşite în aceste locuri vehiculele cu tracţiune animală, motocicletele fără ataş, mopedele şi bicicletele, dacă vizibilitatea asupra drumului este asigurată pe o distanţă mai mare de 20 m, iar lăţimea drumului este de cel puţin 7 m;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
37%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=329&tip=drpciv&cat=b
A semnificaţia luminii semaforului;
B regula priorităţii de dreapta;
C semnificaţia indicatoarelor.
Explicație:
În intersecția prezentată, trebuie să respecți semnificația luminii semaforului, chiar dacă există și indicatoare de prioritate sau s-ar aplica regula priorității de dreapta. Atunci când funcționează semaforul, acesta are întotdeauna prioritate față de alte reguli sau semne de circulație, iar toți participanții la trafic trebuie să îi respecte indicațiile. Doar dacă semaforul nu funcționează sau este pe galben intermitent, atunci se aplică indicatoarele sau regula priorității de dreapta unde este cazul.
În intersecția prezentată, trebuie să respecți semnificația luminii semaforului, chiar dacă există și indicatoare de prioritate sau s-ar aplica regula priorității de dreapta. Atunci când funcționează semaforul, acesta are întotdeauna prioritate față de alte reguli sau semne de circulație, iar toți participanții la trafic trebuie să îi respecte indicațiile. Doar dacă semaforul nu funcționează sau este pe galben intermitent, atunci se aplică indicatoarele sau regula priorității de dreapta unde este cazul.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=412&tip=drpciv&cat=b
A slăbirea sau ruperea curelei de antrenare a ventilatorului şi a pompei de apă;
B înfundarea prizei de aer care alimentează ventilatorul;
C patinarea ambreiajului.
Explicație:
Cea mai frecventă problemă la instalația de răcire a motorului este slăbirea sau ruperea curelei care antrenează ventilatorul și pompa de apă. Dacă această curea se slăbește sau se rupe, pompa de apă nu mai circulă lichidul de răcire prin motor, iar ventilatorul nu mai răcește radiatorul. Asta înseamnă că motorul se va supraîncălzi rapid, ceea ce poate duce la defectarea gravă a motorului. De obicei, dacă observi că temperatura motorului urcă rapid sau dacă vezi aburi ieșind de sub capotă, trebuie să oprești imediat și să verifici cureaua, pentru că, de cele mai multe ori, de aici pornește problema. Pe lângă slăbirea sau ruperea curelei de antrenare, alte probleme care pot crește temperatura apei sunt blocarea termostatului pe închis, care nu mai permite lichidului de răcire să circule prin radiator, ceea ce duce rapid la supraîncălzire. Dacă nivelul lichidului de răcire scade sub minim din cauza pierderilor pe la radiator, furtune sau garnituri, răcirea nu mai este eficientă și motorul se încălzește. Radiatorul înfundat cu depuneri sau noroi, ori ventilatorul de răcire defect, afectează și ele răcirea, în special vara sau la mersul în oraș. Pompa de apă care nu funcționează corect sau are joc nu mai pune în mișcare lichidul de răcire, deci temperatura crește rapid. Orice problemă pe acest circuit de răcire trebuie rezolvată repede, altfel riști defectarea gravă a motorului.
Cea mai frecventă problemă la instalația de răcire a motorului este slăbirea sau ruperea curelei care antrenează ventilatorul și pompa de apă. Dacă această curea se slăbește sau se rupe, pompa de apă nu mai circulă lichidul de răcire prin motor, iar ventilatorul nu mai răcește radiatorul. Asta înseamnă că motorul se va supraîncălzi rapid, ceea ce poate duce la defectarea gravă a motorului. De obicei, dacă observi că temperatura motorului urcă rapid sau dacă vezi aburi ieșind de sub capotă, trebuie să oprești imediat și să verifici cureaua, pentru că, de cele mai multe ori, de aici pornește problema. Pe lângă slăbirea sau ruperea curelei de antrenare, alte probleme care pot crește temperatura apei sunt blocarea termostatului pe închis, care nu mai permite lichidului de răcire să circule prin radiator, ceea ce duce rapid la supraîncălzire. Dacă nivelul lichidului de răcire scade sub minim din cauza pierderilor pe la radiator, furtune sau garnituri, răcirea nu mai este eficientă și motorul se încălzește. Radiatorul înfundat cu depuneri sau noroi, ori ventilatorul de răcire defect, afectează și ele răcirea, în special vara sau la mersul în oraș. Pompa de apă care nu funcționează corect sau are joc nu mai pune în mișcare lichidul de răcire, deci temperatura crește rapid. Orice problemă pe acest circuit de răcire trebuie rezolvată repede, altfel riști defectarea gravă a motorului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=1051&tip=drpciv&cat=b
A vehiculul nu are efectuată inspecţia tehnică;
B sunt aplicate abţibilduri pe parbriz;
C există defecţiuni la sistemul de climatizare.
Explicație:
Certificatul de înmatriculare este documentul care dovedește că un vehicul are dreptul legal să circule pe drumurile publice. Acesta se reține atunci când vehiculul nu corespunde din punct de vedere tehnic, adică are defecțiuni grave la sistemele esențiale ca frânele, direcția sau luminile, sau când inspecția tehnică periodică a expirat. De asemenea, se poate reține certificatul dacă datele din document nu corespund cu realitatea, cum ar fi schimbarea serioasă a caracteristicilor vehiculului fără a fi menționată în acte. Alte situații prevăzute de lege sunt lipsa poliței RCA valabilă sau anumite modificări neomologate la mașină. Scopul reținerii certificatului este de a preveni circulația vehiculelor care pun în pericol siguranța rutieră, până la remedierea problemelor constatate și prezentarea legală la autorități.
Certificatul de înmatriculare este documentul care dovedește că un vehicul are dreptul legal să circule pe drumurile publice. Acesta se reține atunci când vehiculul nu corespunde din punct de vedere tehnic, adică are defecțiuni grave la sistemele esențiale ca frânele, direcția sau luminile, sau când inspecția tehnică periodică a expirat. De asemenea, se poate reține certificatul dacă datele din document nu corespund cu realitatea, cum ar fi schimbarea serioasă a caracteristicilor vehiculului fără a fi menționată în acte. Alte situații prevăzute de lege sunt lipsa poliței RCA valabilă sau anumite modificări neomologate la mașină. Scopul reținerii certificatului este de a preveni circulația vehiculelor care pun în pericol siguranța rutieră, până la remedierea problemelor constatate și prezentarea legală la autorități.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=409&tip=drpciv&cat=b
A dacă sistemul de frânare este defect;
B dacă pneurile nu sunt umflate la presiunea minimă admisă;
C dacă sistemul de închidere centralizată a uşilor este defect.
Explicație:
Certificatul de înmatriculare se reține atunci când sunt probleme tehnice grave care pun în pericol siguranța circulației, cum ar fi defectarea sistemului de frânare. Dacă frânele nu funcționează corect, mașina reprezintă un risc major pentru toți participanții la trafic, de aceea legea prevede reținerea certificatului până la remedierea problemei. Pneurile necorespunzător umflate sau sistemul de închidere centralizată defect nu duc la reținerea certificatului, pentru că nu afectează direct siguranța imediată în același mod ca frânele. Certificatul de înmatriculare este actul care dovedește că un vehicul a fost înregistrat legal și poate circula pe drumurile publice în siguranță din punct de vedere tehnic. Poliția rutieră are dreptul să rețină acest document atunci când vehiculul nu respectă anumite cerințe esențiale pentru siguranța rutieră sau pentru legalitatea circulației. De exemplu, atunci când autovehiculul nu are ITP (Inspecția Tehnică Periodică) valabilă, pentru lipsa asigurării obligatorii RCA, dacă mașina are modificări tehnice neomologate sau atunci când plăcuțele de înmatriculare nu corespund cu datele din acte. Reținerea certificatului nu înseamnă confiscarea definitivă, ci suspendarea dreptului de a circula cu acel vehicul până la remedierea neregulilor. Această măsură urmărește să protejeze siguranța participanților la trafic și să asigure că toate mașinile care circulă sunt conforme cu legea. Este foarte important să ai toate actele în regulă și să respecți prevederile Codului Rutier pentru a nu risca reținerea certificatului de înmatriculare.
Certificatul de înmatriculare se reține atunci când sunt probleme tehnice grave care pun în pericol siguranța circulației, cum ar fi defectarea sistemului de frânare. Dacă frânele nu funcționează corect, mașina reprezintă un risc major pentru toți participanții la trafic, de aceea legea prevede reținerea certificatului până la remedierea problemei. Pneurile necorespunzător umflate sau sistemul de închidere centralizată defect nu duc la reținerea certificatului, pentru că nu afectează direct siguranța imediată în același mod ca frânele. Certificatul de înmatriculare este actul care dovedește că un vehicul a fost înregistrat legal și poate circula pe drumurile publice în siguranță din punct de vedere tehnic. Poliția rutieră are dreptul să rețină acest document atunci când vehiculul nu respectă anumite cerințe esențiale pentru siguranța rutieră sau pentru legalitatea circulației. De exemplu, atunci când autovehiculul nu are ITP (Inspecția Tehnică Periodică) valabilă, pentru lipsa asigurării obligatorii RCA, dacă mașina are modificări tehnice neomologate sau atunci când plăcuțele de înmatriculare nu corespund cu datele din acte. Reținerea certificatului nu înseamnă confiscarea definitivă, ci suspendarea dreptului de a circula cu acel vehicul până la remedierea neregulilor. Această măsură urmărește să protejeze siguranța participanților la trafic și să asigure că toate mașinile care circulă sunt conforme cu legea. Este foarte important să ai toate actele în regulă și să respecți prevederile Codului Rutier pentru a nu risca reținerea certificatului de înmatriculare.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art.112.
(1) Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia se retine de catre politia rutiera în urmatoarele cazuri:
e) sistemul de frânare de serviciu este defect;
f) sistemul de frânare de ajutor sau de stationare este defect;
Art.112.
(1) Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia se retine de catre politia rutiera în urmatoarele cazuri:
e) sistemul de frânare de serviciu este defect;
f) sistemul de frânare de ajutor sau de stationare este defect;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=796&tip=drpciv&cat=b
A autoturismul, deoarece circulă în dreapta autobuzului;
B autobuzul, deoarece nu-şi schimbă poziţia de mers;
C autoturismul, deoarece are o viteză de deplasare mai mare.
Explicație:
Pe un sector de drum unde banda pe care circulă autoturismul se termină, șoferul acestuia este obligat să acorde prioritate tuturor vehiculelor care se deplasează pe banda ce continuă drumul, în acest caz autobuzului. Indicatorul de cedare a trecerii amplasat la începutul benzii care se îngustează confirmă această obligație. Autobuzul nu trebuie să schimbe direcția de mers și are prioritate de trecere, indiferent de viteza autoturismului sau de faptul că autoturismul circulă pe partea dreaptă. Conducătorul autoturismului trebuie să semnalizeze intenția de a intra pe banda autobuzului, să se asigure că o poate face fără să îl incomodeze și să acorde prioritate, apoi să continue deplasarea numai după ce trecerea este liberă. Nerespectarea acestei reguli duce la sancțiuni și poate provoca accidente, mai ales pe sectoarele îngustate unde spațiul este limitat.
Pe un sector de drum unde banda pe care circulă autoturismul se termină, șoferul acestuia este obligat să acorde prioritate tuturor vehiculelor care se deplasează pe banda ce continuă drumul, în acest caz autobuzului. Indicatorul de cedare a trecerii amplasat la începutul benzii care se îngustează confirmă această obligație. Autobuzul nu trebuie să schimbe direcția de mers și are prioritate de trecere, indiferent de viteza autoturismului sau de faptul că autoturismul circulă pe partea dreaptă. Conducătorul autoturismului trebuie să semnalizeze intenția de a intra pe banda autobuzului, să se asigure că o poate face fără să îl incomodeze și să acorde prioritate, apoi să continue deplasarea numai după ce trecerea este liberă. Nerespectarea acestei reguli duce la sancțiuni și poate provoca accidente, mai ales pe sectoarele îngustate unde spațiul este limitat.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=984&tip=drpciv&cat=b
A pasagerii din taxiuri;
B persoanele suferinde;
C examinatorul, în timpul desfăşurării probelor practice ale examenului.
Explicație:
Examinatorul care participă la probele practice ale examenului auto nu este obligat să poarte centura de siguranță. Această excepție este prevăzută legal pentru a permite examinatorului să își exercite atribuțiile în mod eficient și rapid, fără restricții care ar putea împiedica intervenția sau evaluarea corectă a candidatului. În schimb, toți ceilalți pasageri și conducători auto, inclusiv pasagerii din taxiuri sau persoanele suferinde (cu excepții medicale speciale dovedite), sunt obligați să poarte centura de siguranță, pentru propria siguranță. Centura reduce riscul de accidentare gravă în caz de impact și este una dintre cele mai eficiente măsuri de protecție în trafic. Este important să respecți această regulă pentru a preveni accidentele și a proteja viața tuturor celor din vehicul.
Examinatorul care participă la probele practice ale examenului auto nu este obligat să poarte centura de siguranță. Această excepție este prevăzută legal pentru a permite examinatorului să își exercite atribuțiile în mod eficient și rapid, fără restricții care ar putea împiedica intervenția sau evaluarea corectă a candidatului. În schimb, toți ceilalți pasageri și conducători auto, inclusiv pasagerii din taxiuri sau persoanele suferinde (cu excepții medicale speciale dovedite), sunt obligați să poarte centura de siguranță, pentru propria siguranță. Centura reduce riscul de accidentare gravă în caz de impact și este una dintre cele mai eficiente măsuri de protecție în trafic. Este important să respecți această regulă pentru a preveni accidentele și a proteja viața tuturor celor din vehicul.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=573&tip=drpciv&cat=b
A reduceţi viteza înaintea curbei, din cauza pericolului mărit de derapare a remorcii;
B reduceţi viteza, circulaţi pe mijlocul benzii şi acceleraţi uşor când ajungeţi în vârful curbei;
C menţineţi viteza, iar în curbă frânaţi.
Explicație:
Când circuli cu un autoturism cu remorcă și te apropii de o curbă la stânga foarte strânsă și fără vizibilitate, este esențial să reduci viteza din timp, înainte de a intra în curbă. Motivul principal este riscul crescut ca remorca să derapeze sau să se răstoarne, mai ales dacă viteza este prea mare sau dacă frânezi brusc chiar în curbă. Înainte de curbă, încetinești pentru a avea control total asupra ansamblului mașină-remorcă, te asiguri că nu vin alte vehicule din sens opus și parcurgi curba cu o viteză redusă și constantă, fără să bruschezi volanul sau să accelerezi ori să frânezi puternic în mijlocul curbei. Astfel, menții stabilitatea vehiculului și eviți pierderea aderenței remorcii.
Când circuli cu un autoturism cu remorcă și te apropii de o curbă la stânga foarte strânsă și fără vizibilitate, este esențial să reduci viteza din timp, înainte de a intra în curbă. Motivul principal este riscul crescut ca remorca să derapeze sau să se răstoarne, mai ales dacă viteza este prea mare sau dacă frânezi brusc chiar în curbă. Înainte de curbă, încetinești pentru a avea control total asupra ansamblului mașină-remorcă, te asiguri că nu vin alte vehicule din sens opus și parcurgi curba cu o viteză redusă și constantă, fără să bruschezi volanul sau să accelerezi ori să frânezi puternic în mijlocul curbei. Astfel, menții stabilitatea vehiculului și eviți pierderea aderenței remorcii.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=6&tip=drpciv&cat=b
A vă continuaţi deplasarea, traversând intersecţia o dată cu autobuzul, în cazul în care conducătorul acestuia a oprit şi s-a asigurat că prin intersecţie nu circulă alte vehicule;
B vă opriţi în dreptul indicatorului, după care vă continuaţi drumul întrucât, dacă a trecut autobuzul, nu sunt pericole;
C vă opriţi în locul în care aveţi vizibilitate maximă şi vă asiguraţi, chiar dacă în acelaşi mod a procedat şi conducătorul autobuzului.
Explicație:
Chiar dacă circuli în spatele unui autobuz care oprește la indicatorul „Oprire”, ai obligația să oprești și tu separat, în locul unde ai vizibilitate maximă asupra intersecției, indiferent de acțiunea șoferului de autobuz. Nu este permis să traversezi intersecția doar pentru că autobuzul a trecut și nu ai voie să presupui că dacă el s-a asigurat și a plecat, automat poți face la fel. Fiecare conducător este responsabil pentru siguranța proprie și trebuie să respecte indicatorul „Oprire” individual, oprind complet vehiculul, apoi să se asigure din stânga și din dreapta, abia după aceea să pătrundă în intersecție dacă nu există niciun pericol. Oprirea se face în dreptul marcajului sau, dacă acesta lipsește, exact acolo unde ai vizibilitate maximă, pentru că autobuzul îți poate obtura vederea și poți rata un vehicul care se apropie cu viteză pe drumul prioritar. Aceasta este singura procedură corectă care respectă Codul Rutier și asigură siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.
Chiar dacă circuli în spatele unui autobuz care oprește la indicatorul „Oprire”, ai obligația să oprești și tu separat, în locul unde ai vizibilitate maximă asupra intersecției, indiferent de acțiunea șoferului de autobuz. Nu este permis să traversezi intersecția doar pentru că autobuzul a trecut și nu ai voie să presupui că dacă el s-a asigurat și a plecat, automat poți face la fel. Fiecare conducător este responsabil pentru siguranța proprie și trebuie să respecte indicatorul „Oprire” individual, oprind complet vehiculul, apoi să se asigure din stânga și din dreapta, abia după aceea să pătrundă în intersecție dacă nu există niciun pericol. Oprirea se face în dreptul marcajului sau, dacă acesta lipsește, exact acolo unde ai vizibilitate maximă, pentru că autobuzul îți poate obtura vederea și poți rata un vehicul care se apropie cu viteză pe drumul prioritar. Aceasta este singura procedură corectă care respectă Codul Rutier și asigură siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.
Conform Articolului 57, alineatul (1) din Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice:
- „La întâlnirea indicatorului „Oprire”, conducătorul de vehicul este obligat să oprească la colțul intersecției, în locul cu vizibilitate maximă, fără a depăși colțul intersecției, și să acorde prioritate vehiculelor care au acest drept.”
De asemenea, Articolul 81, alineatul (1) din același regulament prevede:
- „Marcajul transversal constând dintr-o linie continuă, aplicată pe lățimea uneia sau mai multor benzi, indică linia înaintea căreia vehiculul trebuie oprit la întâlnirea indicatorului „Oprire”.”
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
19%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=696&tip=drpciv&cat=b
A semnalizaţi sonor intenţia de a-l depăşi;
B permiteţi vehiculului efectuarea în siguranţă a manevrei;
C nu aveţi nicio obligaţie.
Explicație:
Dacă circuli în spatele unui vehicul cu tracțiune animală și observi că acesta intenționează să schimbe direcția de mers, legea te obligă să îi permiți efectuarea manevrei în siguranță. Vehiculele cu tracțiune animală sunt mai greoaie, au vizibilitate și manevrabilitate reduse, iar animalele pot reacționa imprevizibil la zgomote sau la apropierea rapidă a altor vehicule. Nu ai voie să forțezi depășirea și nu trebuie să semnalizezi sonor, deoarece acest lucru poate speria animalele și poate provoca un accident. Trebuie să reduci viteza, să păstrezi distanța și să aștepți ca vehiculul cu tracțiune animală să termine manevra, după care poți continua deplasarea în siguranță. Respectarea acestor reguli previne incidentele și asigură protecția tuturor participanților la trafic, inclusiv a celor vulnerabili.
Dacă circuli în spatele unui vehicul cu tracțiune animală și observi că acesta intenționează să schimbe direcția de mers, legea te obligă să îi permiți efectuarea manevrei în siguranță. Vehiculele cu tracțiune animală sunt mai greoaie, au vizibilitate și manevrabilitate reduse, iar animalele pot reacționa imprevizibil la zgomote sau la apropierea rapidă a altor vehicule. Nu ai voie să forțezi depășirea și nu trebuie să semnalizezi sonor, deoarece acest lucru poate speria animalele și poate provoca un accident. Trebuie să reduci viteza, să păstrezi distanța și să aștepți ca vehiculul cu tracțiune animală să termine manevra, după care poți continua deplasarea în siguranță. Respectarea acestor reguli previne incidentele și asigură protecția tuturor participanților la trafic, inclusiv a celor vulnerabili.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
4%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=901&tip=drpciv&cat=b
A să aprindeţi lanterna de ceaţă din spate;
B să observaţi prin geamul lateral al vehiculului marginea din dreapta a părţii carosabile;
C să rămâneţi la limita propriei benzi şi să vă asiguraţi câmpul de vizibilitate.
Explicație:
Când circuli într-o coloană și păstrezi distanța față de vehiculul din față, trebuie să rămâi la limita propriei benzi de circulație și să îți asiguri permanent un câmp vizual bun asupra traficului, a marcajelor și a situațiilor de pe drum. Acest lucru te ajută să reacționezi la timp dacă apare un pericol, să vezi din timp semnele de circulație și să eviți accidentele produse de lipsa de atenție sau de ieșirea accidentală de pe bandă. Nu este necesar să folosești lumina de ceață sau să privești marginea carosabilului prin geamul lateral, ci să circuli corect poziționat și cu atenție sporită la ce se întâmplă în jurul tău.
Când circuli într-o coloană și păstrezi distanța față de vehiculul din față, trebuie să rămâi la limita propriei benzi de circulație și să îți asiguri permanent un câmp vizual bun asupra traficului, a marcajelor și a situațiilor de pe drum. Acest lucru te ajută să reacționezi la timp dacă apare un pericol, să vezi din timp semnele de circulație și să eviți accidentele produse de lipsa de atenție sau de ieșirea accidentală de pe bandă. Nu este necesar să folosești lumina de ceață sau să privești marginea carosabilului prin geamul lateral, ci să circuli corect poziționat și cu atenție sporită la ce se întâmplă în jurul tău.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
17%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=2410&tip=drpciv&cat=b
A 50 km/h;
B 80 km/h;
C 70 km/h.
Explicație:
Dacă ai permis de mai puțin de un an și circuli pe un drum Național European „E” aflat în localitate, viteza maximă admisă este tot 50 km/h, la fel ca pentru toți ceilalți șoferi. În localitate, limita generală este 50 km/h, indiferent că drumul are patru benzi, e mai lat sau este de categorie europeană. Nu contează că ești pe un drum important sau pe o arteră mare, regula rămâne aceeași pentru a proteja pietonii, bicicliștii și ceilalți participanți la trafic. Pentru șoferii începători nu există nicio excepție privind limita de viteză în localitate, dar este foarte important să circuli chiar mai preventiv, pentru că lipsa de experiență crește riscul de a reacționa greșit la situații neprevăzute. Exemplu: dacă ai mai puțin de un an de permis și circuli cu 60 km/h într-o zonă de 50 km/h, riști amendă și puncte de penalizare, indiferent de categoria drumului.
Dacă ai permis de mai puțin de un an și circuli pe un drum Național European „E” aflat în localitate, viteza maximă admisă este tot 50 km/h, la fel ca pentru toți ceilalți șoferi. În localitate, limita generală este 50 km/h, indiferent că drumul are patru benzi, e mai lat sau este de categorie europeană. Nu contează că ești pe un drum important sau pe o arteră mare, regula rămâne aceeași pentru a proteja pietonii, bicicliștii și ceilalți participanți la trafic. Pentru șoferii începători nu există nicio excepție privind limita de viteză în localitate, dar este foarte important să circuli chiar mai preventiv, pentru că lipsa de experiență crește riscul de a reacționa greșit la situații neprevăzute. Exemplu: dacă ai mai puțin de un an de permis și circuli cu 60 km/h într-o zonă de 50 km/h, riști amendă și puncte de penalizare, indiferent de categoria drumului.
Dificultate Întrebare: MEDIE
43%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=861&tip=drpciv&cat=b
A vehiculul care circulă în faţă merge corect;
B înainte de a vira, conducătorul vehiculului respectiv va semnaliza din timp schimbarea direcţiei de mers;
C conducătorul care circulă în faţă poate să frâneze şi să oprească în mod neaşteptat, pentru a cere informaţii privind drumul.
Explicație:
Când circuli în spatele unui vehicul cu număr din altă localitate sau din străinătate, trebuie să fii atent pentru că șoferul nu cunoaște bine zona și poate să aibă un comportament imprevizibil. Se poate opri brusc ca să caute adrese, poate încetini fără motiv clar sau să semnalizeze târziu înainte de a schimba direcția. Este posibil să oprească lângă marginea drumului ca să întrebe localnicii despre traseu. În astfel de situații, este important să păstrezi distanța de siguranță, să fii pregătit să frânezi la nevoie și să nu te bazezi pe faptul că șoferul din față va respecta perfect regulile de circulație sau va semnaliza la timp. Atenția sporită și anticiparea posibilelor manevre greșite te ajută să eviți accidentele sau situațiile periculoase.
Când circuli în spatele unui vehicul cu număr din altă localitate sau din străinătate, trebuie să fii atent pentru că șoferul nu cunoaște bine zona și poate să aibă un comportament imprevizibil. Se poate opri brusc ca să caute adrese, poate încetini fără motiv clar sau să semnalizeze târziu înainte de a schimba direcția. Este posibil să oprească lângă marginea drumului ca să întrebe localnicii despre traseu. În astfel de situații, este important să păstrezi distanța de siguranță, să fii pregătit să frânezi la nevoie și să nu te bazezi pe faptul că șoferul din față va respecta perfect regulile de circulație sau va semnaliza la timp. Atenția sporită și anticiparea posibilelor manevre greșite te ajută să eviți accidentele sau situațiile periculoase.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=476&tip=drpciv&cat=b
A certificatul de înmatriculare este deteriorat;
B acestea nu corespund normelor tehnice cu privire la siguranţa rutieră şi la protecţia mediului înconjurător;
C termenul de valabilitate a inspecţiei tehnice periodice a expirat.
Explicație:
Circulația autovehiculelor pe drumurile publice este interzisă atunci când acestea nu corespund normelor tehnice privind siguranța rutieră sau protecția mediului. Asta înseamnă că, dacă vehiculul are defecțiuni tehnice care pot pune în pericol viața participanților la trafic sau poluează peste limitele legale, nu ai voie să circuli cu el. De asemenea, dacă inspecția tehnică periodică a expirat, autovehiculul nu mai este considerat sigur pentru drum și nu ai dreptul să îl folosești în trafic. Aceste reguli sunt prevăzute pentru a reduce riscurile de accidente și pentru a proteja sănătatea publică și mediul. Orice nerespectare a acestor condiții atrage sancțiuni, inclusiv reținerea certificatului de înmatriculare și imobilizarea vehiculului.
Circulația autovehiculelor pe drumurile publice este interzisă atunci când acestea nu corespund normelor tehnice privind siguranța rutieră sau protecția mediului. Asta înseamnă că, dacă vehiculul are defecțiuni tehnice care pot pune în pericol viața participanților la trafic sau poluează peste limitele legale, nu ai voie să circuli cu el. De asemenea, dacă inspecția tehnică periodică a expirat, autovehiculul nu mai este considerat sigur pentru drum și nu ai dreptul să îl folosești în trafic. Aceste reguli sunt prevăzute pentru a reduce riscurile de accidente și pentru a proteja sănătatea publică și mediul. Orice nerespectare a acestor condiții atrage sancțiuni, inclusiv reținerea certificatului de înmatriculare și imobilizarea vehiculului.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art.10.
(1) Este interzisa circulatia pe drumurile publice a vehiculelor care nu corespund din punct de vedere tehnic, a celor al caror termen de valabilitate a inspectiei tehnice periodice a expirat, precum si a celor neasigurate pentru raspundere civila pentru caz de pagube produse tertilor prin accidente de circulatie.
Art.10.
(1) Este interzisa circulatia pe drumurile publice a vehiculelor care nu corespund din punct de vedere tehnic, a celor al caror termen de valabilitate a inspectiei tehnice periodice a expirat, precum si a celor neasigurate pentru raspundere civila pentru caz de pagube produse tertilor prin accidente de circulatie.
Dificultate Întrebare: GREA
73%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=917&tip=drpciv&cat=b
A creşterea consumului de combustibil;
B imposibilitatea încălzirii habitaclului;
C blocarea pompei de apă.
Explicație:
Dacă termostatul este defect și temperatura lichidului de răcire rămâne sub 60 de grade Celsius, motorul nu ajunge la temperatura optimă de funcționare. În aceste condiții, motorul funcționează în regim de „încălzire” și sistemul de injecție folosește un amestec mai bogat de combustibil, ceea ce duce la creșterea consumului. Pe termen lung, funcționarea la temperatură scăzută afectează eficiența motorului, crește uzura componentelor și poate duce la depuneri pe supape și pistoane. Consumul crescut este principalul efect negativ, nu imposibilitatea încălzirii habitaclului sau blocarea pompei de apă.
Dacă termostatul este defect și temperatura lichidului de răcire rămâne sub 60 de grade Celsius, motorul nu ajunge la temperatura optimă de funcționare. În aceste condiții, motorul funcționează în regim de „încălzire” și sistemul de injecție folosește un amestec mai bogat de combustibil, ceea ce duce la creșterea consumului. Pe termen lung, funcționarea la temperatură scăzută afectează eficiența motorului, crește uzura componentelor și poate duce la depuneri pe supape și pistoane. Consumul crescut este principalul efect negativ, nu imposibilitatea încălzirii habitaclului sau blocarea pompei de apă.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
30%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=295&tip=drpciv&cat=b
A vehiculelor care efectuează transport public de persoane şi autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritar, atunci când se deplasează în acţiuni de intervenţie sau în misiuni care au caracter de urgenţă;
B numai vehiculelor care efectuează transport public de persoane;
C tuturor vehiculelor, dacă nu incomodează circulaţia vehiculelor prioritare.
Explicație:
Benzile rezervate transportului public sunt special destinate mijloacelor precum autobuze, troleibuze sau alte vehicule de transport în comun. Aceste benzi sunt marcate și semnalizate clar cu indicatoare rutiere sau marcaje pe carosabil. Scopul lor este să asigure circulația rapidă și sigură a transportului public fără să fie blocat în trafic de mașinile personale. Din punct de vedere legal, circulația altor vehicule pe aceste benzi nu este permisă, cu excepția cazurilor prevăzute expres de lege, cum ar fi atunci când șoferul efectuează virajul la dreapta la următoarea intersecție sau când există semne suplimentare care permit anumitor categorii de autovehicule să circule acolo (de exemplu, taxiuri sau biciclete). Dacă circuli fără drept pe banda rezervată, riști amendă și chiar puncte de penalizare, pentru că încurci fluxul transportului public. E important să respecți aceste benzi, să ai grijă la semnele care le marchează și să folosești banda respectivă doar dacă legea sau semnele rutiere îți permit în mod clar acest lucru. Astfel se asigură respectarea legii și un trafic mai eficient în oraș.
Benzile rezervate transportului public sunt special destinate mijloacelor precum autobuze, troleibuze sau alte vehicule de transport în comun. Aceste benzi sunt marcate și semnalizate clar cu indicatoare rutiere sau marcaje pe carosabil. Scopul lor este să asigure circulația rapidă și sigură a transportului public fără să fie blocat în trafic de mașinile personale. Din punct de vedere legal, circulația altor vehicule pe aceste benzi nu este permisă, cu excepția cazurilor prevăzute expres de lege, cum ar fi atunci când șoferul efectuează virajul la dreapta la următoarea intersecție sau când există semne suplimentare care permit anumitor categorii de autovehicule să circule acolo (de exemplu, taxiuri sau biciclete). Dacă circuli fără drept pe banda rezervată, riști amendă și chiar puncte de penalizare, pentru că încurci fluxul transportului public. E important să respecți aceste benzi, să ai grijă la semnele care le marchează și să folosești banda respectivă doar dacă legea sau semnele rutiere îți permit în mod clar acest lucru. Astfel se asigură respectarea legii și un trafic mai eficient în oraș.
Regulamentul Rutier
Art. 104 - Vehiculele care efectueaza transport public de persoane se conduc pe banda rezervata acestora, daca o astfel de banda exista si este semnalizata ca atare. Pe aceeasi banda pot circula si autovehiculele cu regim de circulatie prioritara când se deplaseaza în actiuni de interventii sau în misiuni care au caracter de urgenta.
Art. 104 - Vehiculele care efectueaza transport public de persoane se conduc pe banda rezervata acestora, daca o astfel de banda exista si este semnalizata ca atare. Pe aceeasi banda pot circula si autovehiculele cu regim de circulatie prioritara când se deplaseaza în actiuni de interventii sau în misiuni care au caracter de urgenta.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=581&tip=drpciv&cat=b
A planificarea traseului pentru a economisi timp şi combustibil;
B evitarea zonelor cu circulaţie densă, cu lucrări pe carosabil sau cu teren accidentat;
C viteză şi acceleraţie mai mari, pentru a scurta timpul de deplasare.
Explicație:
Conducerea ecologică înseamnă să folosești mașina într-un mod care reduce consumul de combustibil și emisiile poluante, fără să afecteze siguranța rutieră. Asta începe chiar dinainte de a porni la drum. Dacă îți planifici traseul din timp, eviți rutele ocolitoare, ambuteiajele sau drumurile în lucru, ceea ce înseamnă că nu pierzi timp în trafic și consumi mai puțin combustibil. De exemplu, dacă știi că un bulevard este blocat dimineața, alegi o rută secundară cu trafic mai lejer, chiar dacă pare puțin mai lungă, pentru că vei merge constant și fără opriri dese. De asemenea, evitarea zonelor cu teren accidentat sau cu multe opriri și porniri te ajută să reduci uzura mașinii și consumul inutil. Conducerea ecologică presupune și un stil calm, fără accelerații bruște sau frânări dese. Accelerările violente și viteza mare cresc consumul și poluarea, nu ajută la economisire, chiar dacă ai impresia că ajungi mai repede. Prin urmare, un comportament ecologic înseamnă să conduci eficient, să alegi drumuri potrivite și să eviți manevrele agresive. Este benefic atât pentru mediu, cât și pentru portofelul tău.
Conducerea ecologică înseamnă să folosești mașina într-un mod care reduce consumul de combustibil și emisiile poluante, fără să afecteze siguranța rutieră. Asta începe chiar dinainte de a porni la drum. Dacă îți planifici traseul din timp, eviți rutele ocolitoare, ambuteiajele sau drumurile în lucru, ceea ce înseamnă că nu pierzi timp în trafic și consumi mai puțin combustibil. De exemplu, dacă știi că un bulevard este blocat dimineața, alegi o rută secundară cu trafic mai lejer, chiar dacă pare puțin mai lungă, pentru că vei merge constant și fără opriri dese. De asemenea, evitarea zonelor cu teren accidentat sau cu multe opriri și porniri te ajută să reduci uzura mașinii și consumul inutil. Conducerea ecologică presupune și un stil calm, fără accelerații bruște sau frânări dese. Accelerările violente și viteza mare cresc consumul și poluarea, nu ajută la economisire, chiar dacă ai impresia că ajungi mai repede. Prin urmare, un comportament ecologic înseamnă să conduci eficient, să alegi drumuri potrivite și să eviți manevrele agresive. Este benefic atât pentru mediu, cât și pentru portofelul tău.
Dificultate Întrebare: MEDIE
58%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=706&tip=drpciv&cat=b
A îl împodobiţi cu abţibilduri sau accesorii colorate, fixate pe parbriz şi pe lunetă;
B vopsiţi în culoarea albă sau galbenă partea din faţă şi din spate a caroseriei;
C asiguraţi curăţenia exteriorului caroseriei, a tăbliţelor cu numărul de înmatriculare, precum şi a sistemelor de iluminare-semnalizare.
Explicație:
Autoturismul devine mai vizibil pe drum atunci când este curat, iar plăcuțele cu numărul de înmatriculare și sistemele de iluminare și semnalizare sunt curate și funcționale. Curățenia este esențială pentru ca luminile să fie eficiente și numerele să fie lizibile. Aplicarea abțibildurilor sau a accesoriilor colorate pe parbriz sau lunetă este interzisă deoarece reduce vizibilitatea și poate crea pericole. Vopsirea parții din față și din spate în alb sau galben nu este o metodă acceptată sau legală pentru a face mașina mai vizibilă. Prin urmare, singura modalitate corectă și legală de a crește vizibilitatea autoturismului este să păstrați curățenia și funcționalitatea elementelor esențiale de semnalizare și iluminare.
Autoturismul devine mai vizibil pe drum atunci când este curat, iar plăcuțele cu numărul de înmatriculare și sistemele de iluminare și semnalizare sunt curate și funcționale. Curățenia este esențială pentru ca luminile să fie eficiente și numerele să fie lizibile. Aplicarea abțibildurilor sau a accesoriilor colorate pe parbriz sau lunetă este interzisă deoarece reduce vizibilitatea și poate crea pericole. Vopsirea parții din față și din spate în alb sau galben nu este o metodă acceptată sau legală pentru a face mașina mai vizibilă. Prin urmare, singura modalitate corectă și legală de a crește vizibilitatea autoturismului este să păstrați curățenia și funcționalitatea elementelor esențiale de semnalizare și iluminare.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
2%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=979&tip=drpciv&cat=b
A să sporească atenţia;
B să respecte semnalele agentului de cale ferată;
C să se asigure şi să oprească, dacă observă că se apropie vreun tren.
Explicație:
La trecerea la nivel cu o cale ferată industrială, conducătorii auto au obligația să respecte semnalele agentului de cale ferată. Acesta poate dirija traficul și poate da indicații clare privind oprirea sau trecerea în siguranță peste calea ferată. Semnalele agentului sunt obligatorii, chiar dacă alte semnalizări sau indicatoare arată altceva. Spre deosebire de trecerile la nivel cu calea ferată obișnuită, unde sunt semafoare sau bariere automate, în cazul trecerilor industriale intervenția agentului este esențială pentru a asigura siguranța. Așadar, trebuie să respecți cu strictețe indicațiile acestuia pentru a evita accidentele. Simpla sporire a atenției sau oprirea doar dacă observi trenul nu sunt suficiente, deoarece agentul are controlul traficului în acel punct și trebuie ascultat cu prioritate. Respectarea acestor reguli protejează viața și siguranța tuturor participanților la trafic.
La trecerea la nivel cu o cale ferată industrială, conducătorii auto au obligația să respecte semnalele agentului de cale ferată. Acesta poate dirija traficul și poate da indicații clare privind oprirea sau trecerea în siguranță peste calea ferată. Semnalele agentului sunt obligatorii, chiar dacă alte semnalizări sau indicatoare arată altceva. Spre deosebire de trecerile la nivel cu calea ferată obișnuită, unde sunt semafoare sau bariere automate, în cazul trecerilor industriale intervenția agentului este esențială pentru a asigura siguranța. Așadar, trebuie să respecți cu strictețe indicațiile acestuia pentru a evita accidentele. Simpla sporire a atenției sau oprirea doar dacă observi trenul nu sunt suficiente, deoarece agentul are controlul traficului în acel punct și trebuie ascultat cu prioritate. Respectarea acestor reguli protejează viața și siguranța tuturor participanților la trafic.
Dificultate Întrebare: MEDIE
42%