Întrebări Categoria B

https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=244&tip=drpciv&cat=b
A suspendarea certificatului de înmatriculare;
B amendă contravenţională şi suspendarea exercitării dreptului de a conduce;
C amendă contravenţională.
Explicație:
Depășirea unei coloane de vehicule aflate în așteptare prin intrarea pe sensul opus de circulație este considerată o manevră extrem de periculoasă, pentru că poți provoca accidente frontale cu vehiculele care circulă regulamentar din sens opus. Potrivit Codului Rutier, această manevră se sancționează cu amendă din clasa a doua de sancțiuni, iar șoferului îi sunt reținute și permisul de conducere pentru o perioadă de 60 de zile. Reținerea permisului se face pentru că depășirea unei coloane oprind pe contrasens pune în pericol siguranța circulației pe drumurile publice, iar reținerea permisului urmărește tocmai să prevină comportamentele riscante. Reține: întotdeauna când vezi o coloană de mașini oprite sau care așteaptă și vrei să depășești, ai voie doar dacă poți face această manevră fără a încălca axul drumului și fără a intra pe contrasens. În concluzie, această faptă este gravă, se sancționează atât cu amendă, cât și cu suspendarea permisului, iar motivul principal este riscul major de producere a unor accidente grave.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art. 100
(3) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda prevazuta în clasa a II-a de sanctiuni si cu aplicarea sanctiunii contraventionale complementare a suspendarii exercitarii dreptului de a conduce pentru o perioada de 30 de zile savârsirea de catre conducatorul de autovehicul sau tramvai a urmatoarelor fapte:
    a) depasirea coloanelor de vehicule oprite la culoarea rosie a semaforului sau la trecerile la nivel cu calea ferata;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=342&tip=drpciv&cat=b
A amenda penală;
B amenda, şi după caz, atenţionarea;
C amendă, puncte de penalizare, precum şi suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule.
Explicație:
Sancțiunile contravenționale pentru nerespectarea regulilor de circulație sunt de mai multe feluri și pot fi aplicate separat sau împreună, în funcție de gravitatea abaterii. Prima sancțiune este amenda, care reprezintă o sumă de bani pe care trebuie să o plătești în termenul stabilit de lege. În plus, pentru anumite încălcări, poliția rutieră îți poate aplica și puncte de penalizare. Dacă acumulezi prea multe puncte într-o perioadă scurtă, poți ajunge la suspendarea permisului de conducere. Pentru fapte mai grave, cum ar fi trecerea pe roșu, depășirea vitezei cu mult peste limita legală sau neacordarea de prioritate pietonilor, permisul de conducere poate fi suspendat pe o perioadă determinată, ceea ce înseamnă că nu vei avea voie să conduci până la expirarea acestei perioade și eventual reexaminare. Aceste măsuri au rolul de a sancționa rapid și eficient comportamentele periculoase sau repetate, pentru a reduce riscul de accidente și pentru a asigura disciplina în trafic.
Codul Rutier (OUG 195/2002)

Articolul 95
(1) Încălcarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă, altele decât cele care întrunesc elementele constitutive ale unei infracţiuni, constituie contravenţie şi se sancţionează cu avertisment ori cu amenda ca sancţiune principală şi, după caz, cu una dintre sancţiunile contravenţionale complementare prevăzute la art. 96 alin. (2).
(2) Avertismentul consta în atenţionarea verbală sau scrisă a contravenientului, însoţită de recomandarea de a respecta dispoziţiile legale.

Articolul 96
(1) Sancţiunile contravenţionale complementare au ca scop înlăturarea unei stări de pericol şi preîntâmpinarea săvârşirii altor fapte interzise de lege şi se aplică prin acelaşi proces-verbal prin care se aplică şi sancţiunea principală a amenzii sau avertismentului.
(2) Sancţiunile contravenţionale complementare sunt următoarele:
    a) aplicarea punctelor de penalizare;
    b) suspendarea exercitării dreptului de a conduce, pe timp limitat;
    c) confiscarea bunurilor destinate săvârşirii contravenţiilor prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă ori folosite în acest scop;
    d) imobilizarea vehiculului;
    e) radierea din oficiu a înmatriculării sau înregistrării vehiculului, în cazurile prevăzute la art. 17 alin. (4);
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=335&tip=drpciv&cat=b
A autocamioanele de mare tonaj;
B vehiculele aparţinând Protecţiei Civile, semnalizate ca atare;
C vehiculele aparţinând Serviciului de Ambulanţă, când au în funcţiune semnalele speciale luminoase şi sonore.
Explicație:
Într-o intersecție dirijată, prioritate de trecere au vehiculele aparținând Serviciului de Ambulanță atunci când folosesc semnalele luminoase și sonore speciale. Aceste vehicule sunt considerate în misiune și au prioritate absolută față de toate celelalte categorii de autovehicule, indiferent de mărimea sau destinația acestora. Nici autocamioanele, nici vehiculele Protecției Civile nu beneficiază de prioritate specială în lipsa unor semnale de avertizare specifice. Toți ceilalți participanți la trafic trebuie să acorde prioritate ambulanței aflate în misiune pentru a asigura intervenția rapidă în caz de urgență.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
4%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=580&tip=drpciv&cat=b
A toate vehiculele care au pătruns în sensul giratoriu, faţă de cele care urmează să pătrundă;
B toate autovehiculele care vin din faţă;
C toate vehiculele care vin din dreapta.
Explicație:
Într-un sens giratoriu, prioritatea o au întotdeauna vehiculele care se află deja în interiorul sensului, față de cele care urmează să intre. Asta înseamnă că, atunci când ajungi la intrarea într-un sens giratoriu, trebuie să te asiguri și să cedezi trecerea tuturor vehiculelor care circulă deja în acel sens. Această regulă este clară și simplă și are scopul de a păstra un flux continuu în interiorul sensului giratoriu și de a preveni blocajele sau accidentele. Regula nu are legătură cu regula generală de prioritate de dreapta, pentru că în sensul giratoriu se aplică semnalizarea specifică, respectiv indicatorul „Cedează trecerea” și indicatorul „Sens giratoriu”. Așadar, nu contează dacă un vehicul vine din față sau din dreapta — important este dacă se află deja în sens. De exemplu, dacă tu te apropii de un sens giratoriu și vezi că din stânga vine o mașină care deja circulă în interiorul sensului, trebuie să îi acorzi prioritate. Intrarea se face doar când te asiguri că nu obligi alți participanți care sunt deja în sens să frâneze sau să schimbe direcția. Această regulă este esențială pentru fluența traficului și se aplică indiferent de numărul de benzi ale sensului giratoriu sau de tipul intersecției.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
5%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=887&tip=drpciv&cat=b
A 90 km/h pe autostrăzi, 80 km/h pe drumurile expres sau naţionale europene şi 70 km/h pe celelalte categorii de drumuri;
B 110 km/h pe autostrăzi, 90 km/h pe drumurile expres sau naţionale europene şi 80 km/h pe celelalte categorii de drumuri;
C 130 km/h pe autostrăzi şi 90 km/h pe celelalte categorii de drumuri.
Explicație:
Pentru categoria de autovehicule B1, care cuprinde quadriciclurile și triciclurile motorizate, legea stabilește limite maxime de viteză mai mici decât pentru autoturisme. Astfel, pe autostrăzi nu ai voie să depășești 90 kilometri pe oră, pe drumurile expres sau naționale europene limita este 80 kilometri pe oră, iar pe celelalte drumuri categoria maximă admisă este de 70 kilometri pe oră. Aceste limite sunt stabilite pentru siguranța ta și a celorlalți, pentru că autovehiculele B1 au caracteristici diferite față de autoturisme și nu sunt proiectate pentru viteze mari. Depășirea acestor limite se sancționează cu amendă și, eventual, cu suspendarea dreptului de a conduce.
Dificultate Întrebare: MEDIE
43%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=336&tip=drpciv&cat=b
A celor care, prin construcţie, nu pot depăşi viteza de 50 km/oră;
B motocicletelor cu şi fără ataş;
C tractoarelor şi maşinilor agricole autopropulsate.
Explicație:
Pe autostradă este interzisă circulația tuturor autovehiculelor care, prin construcție, nu pot depăși viteza de 50 km/h, precum și tractoarelor și mașinilor agricole autopropulsate. Aceste vehicule sunt considerate prea lente pentru traficul de pe autostradă și ar pune în pericol siguranța circulației, deoarece diferența de viteză față de restul mașinilor este prea mare. De asemenea, tractoarele și utilajele agricole nu sunt proiectate pentru drumuri rapide și pot crea blocaje sau situații periculoase. Motocicletele, indiferent dacă au ataș sau nu, pot circula pe autostradă dacă pot atinge și menține o viteză de cel puțin 50 km/h.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art.74.
(1) Pe autostrazi este interzisa circulatia pietonilor, a autovehiculelor cu gabarite sau mase depasite fara autorizatie speciala de transport eliberata de administratorul drumului public, conform reglementarilor în vigoare, a vehiculelor cu tractiune animala, a animalelor, a vehiculelor trase sau împinse cu mâna, a bicicletelor si mopedelor, a tractoarelor si masinilor autopropulsate pentru lucrari agricole, precum si a vehiculelor care, prin constructie sau din alte cauze, nu pot depasi viteza de 50 km/h.
Dificultate Întrebare: MEDIE
50%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3959&tip=drpciv&cat=b
A motocicletelor şi automobilelor care nu pot circula cu mai mult de 60 km/h;
B celor care, prin construcţie sau din alte cauze, nu pot depăşi viteza de 50 km/h;
C autovehiculelor care transportă încărcături periculoase.
Explicație:
Circulația pe autostrăzi este permisă doar vehiculelor cu viteza constructivă de cel puțin 50 km/h și care sunt proiectate să circule în siguranță la viteze mari. Pe autostrăzi NU au voie să circule mopedele, tractoarele, bicicletele, vehiculele cu tracțiune animală, mașinile nesupravegheate, cele trase sau împinse cu mâna, precum și pietonii sau animalele. Interdicția există pentru că autostrăzile sunt drumuri rapide, unde diferențele mari de viteză pot duce la accidente grave. Totodată, aceste vehicule nu oferă suficientă protecție, nici pentru șoferii lor, nici pentru ceilalți participanți la trafic. Legea este foarte strictă pentru a proteja viețile tuturor și pentru ca traficul să se desfășoare fluent și în siguranță. De aceea, la accesul pe autostradă există indicatoare care te avertizează ce vehicule nu au voie să intre. Ține minte: pe autostradă circulă doar vehicule rapide, capabile să mențină viteza minimă legală.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
19%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=740&tip=drpciv&cat=b
A niciunui autoturism;
B autoturismului roşu;
C autoturismului verde.
Explicație:
În această intersecție nu există semne de prioritate sau alte indicatoare care să dirijeze circulația, deci se aplică regula priorității de dreapta. Asta înseamnă că fiecare șofer trebuie să cedeze trecerea vehiculului care vine din dreapta lui. Dacă vei circula pe directia înainte, autoturismul roșu din față trebuie să îți acorde prioritate, pentru că tu ești pe dreapta lui în momentul în care el virează. În schimb, autoturismul verde îți vine din dreapta, deci tu ești obligat să îi acorzi prioritate acestuia. Situația e tipică pentru multe intersecții din orașe unde nu sunt semne și e esențial să fii atent la cine vine din dreapta ta, pentru că tu îi cedezi. Astfel, poți să treci doar după ce autoturismul verde a trecut, iar autoturismul roșu te va lăsa să treci pentru că el trebuie să îți cedeze ție. Regula se aplică indiferent dacă ești pe drumul principal sau pe o stradă secundară, cât timp nu există alte semne. Reține: la intersecțiile nedirijate, prioritatea de dreapta decide ordinea de trecere.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
21%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=315&tip=drpciv&cat=b
A 10 secunde de la începerea manevrei;
B pe întreaga durată a executării manevrei;
C legea nu prevede nimic cu privire la acest aspect.
Explicație:
Semnalizarea schimbării direcției de mers trebuie menținută pe tot parcursul manevrei, adică din momentul în care începi să te pregătești pentru schimbare și până când ai terminat efectiv manevra și ai revenit complet pe noua traiectorie sau bandă. Legea obligă șoferii să folosească semnalizarea pentru a-i avertiza pe ceilalți participanți la trafic cu privire la intențiile lor, astfel încât aceștia să poată lua măsuri de siguranță. Dacă semnalizarea este oprită prea devreme, ceilalți pot interpreta greșit acțiunea ta și se pot crea situații periculoase. De asemenea, dacă nu semnalizezi deloc sau nu menții semnalizarea suficient, poți fi sancționat conform Codului Rutier. Practic, indicatorul trebuie să rămână aprins de la începutul pregătirii manevrei până la finalizarea acesteia, iar abia apoi poate fi oprit semnalul. Acesta este cel mai sigur mod de a proceda și singurul acceptat de legislația rutieră din România.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art.54.
(2) Semnalizarea schimbarii directiei de mers trebuie sa fie mentinuta pe întreaga durata a manevrei.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
5%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=178&tip=drpciv&cat=b
A două corpuri;
B trei corpuri;
C patru corpuri.
Explicație:
Semaforul destinat pietonilor și bicicliștilor are întotdeauna două corpuri de iluminat, amplasate unul deasupra celuilalt. Unul dintre acestea emite lumină roșie, iar celălalt lumină verde. Aceste două culori indică în mod clar momentul când traversarea este interzisă sau permisă. Semaforul pentru pietoni și bicicliști nu are și culoarea galbenă, deoarece nu există faza de avertizare ca la semafoarele pentru vehicule. Prin urmare, când vezi un astfel de semafor, ține minte că are doar două lumini, care simplifică decizia de traversare, ajutând la evitarea confuziilor și la creșterea siguranței la trecerea pentru pietoni sau pistele pentru biciclete. Acesta este standardul prevăzut de Codul Rutier, astfel încât să fie cât mai clar și ușor de înțeles pentru toți participanții la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3961&tip=drpciv&cat=b
A reduceţi viteza, deoarece comportamentul copiilor poate fi imprevizibil;
B circulaţi fără restricţii, deoarece copiii vor urca pe trotuar;
C acceleraţi, pentru a părăsi cât mai repede zona.
Explicație:
Este recomandat să reduci viteza atunci când vezi copii traversând strada, mai ales dacă se joacă cu o minge. Copiii pot fi imprevizibili, pot alerga brusc în fața mașinii sau pot reveni pe carosabil după minge fără să se asigure. Trebuie să fii pregătit să oprești imediat dacă este nevoie. Accelerarea sau ignorarea situației crește riscul unui accident, iar siguranța copiilor trebuie să fie prioritară pentru că sunte cei mai vulnerabili.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
2%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=361&tip=drpciv&cat=b
A circulaţia frecventă pe drumuri neasfaltate;
B pătrunderea apei sau a combustibilului în baia de ulei;
C defectarea pompei de ulei.
Explicație:
Creșterea nivelului de ulei în baia de ungere nu este un fenomen normal, iar cauzele acestei probleme trebuie înțelese pentru a evita defectarea gravă a motorului. În primul rând, o cauză frecventă este pătrunderea combustibilului, fie benzină, fie motorină, în baia de ulei, de regulă prin defectarea segmentului de etanșare a injectorului sau a pompei de injecție. Acest lucru subțiază lubrifiantul și mărește nivelul total de lichid, ceea ce poate duce la ungere insuficientă și uzură accentuată a pieselor. O a doua cauză este infiltrarea lichidului de răcire în sistemul de ungere, de exemplu, atunci când garnitura de chiulasă este compromisă sau blocul motor are fisuri, iar antigelul se scurge în ulei. Acest amestec afectează atât calitatea ungerii, cât și poate mări nivelul total observat pe joja de ulei. Ambele situații semnalează o defecțiune gravă ce trebuie remediată rapid, deoarece atât combustibilul cât și antigelul afectează proprietățile de ungere ale uleiului și pot conduce la griparea motorului. Din punct de vedere legal, conducerea unui autovehicul cu astfel de probleme tehnice pune în pericol siguranța rutieră și este interzisă de Codul Rutier. De aceea, este esențial ca șoferii să verifice periodic nivelul de ulei și să se adreseze imediat unui service auto la observarea unei creșteri nejustificate a acestuia. Astfel, învățăm că orice abatere de la nivelul optim indicat de producător nu trebuie ignorată, ci analizată și remediată profesional.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=271&tip=drpciv&cat=b
A autocamionul;
B autoturismul verde;
C autoturismul roşu.
Explicație:
Într-o intersecție semaforizată cu mai multe benzi și marcaje care arată clar direcția permisă pentru fiecare bandă, fiecare șofer trebuie să respecte atât culoarea semaforului, cât și indicațiile benzilor. De exemplu, dacă te afli pe banda din stânga și semaforul pentru virajul la stânga este verde, poți efectua virajul doar după ce te-ai asigurat că nu sunt pietoni pe trecere sau alte vehicule care ar putea intra în conflict cu manevra ta. Pentru banda din mijloc, de regulă, marcajul permite mersul înainte, iar circulația pe aici se face în momentul în care semaforul este verde pentru această direcție. Dacă pe banda din mijloc și cea din dreapta semaforul arată roșu, orice manevră (înainte sau la dreapta) devine interzisă până la schimbarea culorii. În toate cazurile, obligația de a da prioritate pietonilor care traversează legal pe culoarea verde a semaforului pentru ei rămâne valabilă, conform Codului Rutier. Este foarte important să te încadrezi corect pe banda potrivită din timp, înainte de intersecție, să respecți semnificația culorilor semaforului de pe banda ta și să semnalizezi din timp orice schimbare de direcție. Practic, siguranța vine din atenția la semnale, la marcaje și la ceilalți participanți la trafic, indiferent de manevra pe care intenționezi să o faci. Acesta este și motivul pentru care legislația rutieră prevede atât amenzi, cât și suspendarea permisului pentru nerespectarea semnalizării rutiere, fiindcă astfel crești riscul de accident pentru toți cei din jur.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=354&tip=drpciv&cat=b
A toţi cei care au ceva urgent de rezolvat;
B taximetrele, la urcarea sau coborârea pasagerilor, atunci când circulaţia permite acest lucru;
C orice autoturism.
Explicație:
Singurele autovehicule care au voie să oprească în rândul doi, lângă alte vehicule staționate pe partea dreaptă a carosabilului, sunt taximetrele și numai pentru a permite urcarea sau coborârea pasagerilor, cu condiția ca circulația să nu fie blocată sau îngreunată. Niciun alt tip de autovehicul nu are voie să oprească în acest mod, indiferent de motiv. Această excepție există pentru că activitatea taxiurilor presupune opriri scurte, dar doar atunci când nu se creează pericol sau blocaj în trafic. În rest, oprirea sau staționarea în rândul doi este interzisă pentru toate celelalte vehicule.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
11%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=487&tip=drpciv&cat=b
A troleibuzul şi motocicleta;
B motocicleta şi autocamionul;
C troleibuzul.
Explicație:
În această situație, semnalele polițistului anulează orice altă regulă, inclusiv semafoarele sau indicatoarele. Polițistul stă cu fața la troleibuz și cu spatele la autoturismul roșu, având ambele brațe întinse orizontal. Pentru troleibuz și autoturismul roșu, acest semnal înseamnă oprire. Pentru cei care vin din lateral (motocicleta și autocamionul), semnalul polițistului indică „liber la trecere”, chiar dacă semaforul sau indicatorul spune altceva. Prin urmare, doar motocicleta și autocamionul pot pătrunde în intersecție. Orice nerespectare a semnalelor polițistului este considerată o abatere gravă și se sancționează dur, indiferent de semafoare sau prioritate.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=888&tip=drpciv&cat=b
A mijloacele speciale de avertizare luminoasă şi sonoră deţinute ilegal;
B farurile suplimentare şi portbagajul suplimentar neautorizat;
C mijloacele tehnice de detectare a prezenţei aparatelor radar.
Explicație:
Legea circulației prevede confiscarea mijloacelor speciale de avertizare luminoasă și sonoră, cum ar fi girofarurile și sirenele, dacă acestea sunt deținute sau utilizate ilegal de către persoane care nu au dreptul legal să le folosească. Aceste dispozitive sunt rezervate exclusiv vehiculelor cu regim de circulație prioritar, cum ar fi poliția, ambulanța sau pompierii. Dacă sunt montate sau transportate pe alte vehicule fără aprobare, poliția rutieră are obligația să le confiște pe loc, pe lângă sancțiunea contravențională. Farurile suplimentare sau portbagajele neautorizate nu sunt supuse confiscării, ci doar sancțiunii cu amendă. Mijloacele de detectare a radarelor nu se confiscă, dar pot fi interzise prin lege la utilizare. Scopul confiscării mijloacelor speciale este prevenirea folosirii abuzive și asigurarea siguranței traficului.
Dificultate Întrebare: MEDIE
52%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=135&tip=drpciv&cat=b
A copiii sub 3 ani, dar transportaţi în dispozitive de reţinere omologate;
B conducătorii autoturismelor, atunci când execută manevra de mers înapoi sau când staţionează;
C tinerii care nu au împlinit 14 ani.
Explicație:
Copiii sub 3 ani sunt exceptați de la obligația de a purta centura de siguranță doar dacă sunt transportați în dispozitive de reținere omologate, special concepute pentru vârsta și greutatea lor. Aceste sisteme oferă o protecție mult mai eficientă decât centura obișnuită și sunt obligatorii pentru transportul minorilor foarte mici. În lipsa acestor dispozitive speciale, nici copiii sub 3 ani nu pot fi transportați în siguranță și legal. Conducătorii autoturismelor sunt exceptați de la purtarea centurii de siguranță atunci când efectuează manevra de mers înapoi sau când vehiculul este staționat. Aceste situații presupun deplasări lente și manevre de scurtă durată, unde folosirea centurii nu aduce un plus de siguranță, iar legea permite detașarea ei pentru o mobilitate crescută a șoferului în spații restrânse sau la parcare. Tinerii care nu au împlinit 14 ani nu sunt exceptați de la purtarea centurii. Dimpotrivă, aceștia sunt obligați să folosească centura de siguranță sau dispozitivele omologate, în funcție de vârstă și greutate, ori de câte ori ocupă un loc prevăzut cu centură în autovehicul. Obligația revine și adultului care îi transportă, pentru a le asigura protecția în caz de accident.
Regulamentul Rutier
Art. 97
(1) Copiii cu vârsta sub 12 ani sau cu înaltimea sub 150 cm trebuie sa poarte centuri de siguranta adaptate greutatii si dimensiunilor lor, iar cei cu vârsta sub 3 ani se transporta numai în dispozitive de retinere omologate.
(4) Se excepteaza de la obligatia de a purta centura de siguranta:
    a) conducatorii de autoturisme pe timpul executarii manevrei de mers înapoi sau care stationeaza;
Dificultate Întrebare: GREA
64%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=850&tip=drpciv&cat=b
A autovehiculele care tractează alte vehicule sau care transportă produse periculoase;
B autovehiculele ce se deplasează cu viteză mare;
C autovehiculele pentru transport public de persoane.
Explicație:
Pe timpul zilei, autovehiculele care tractează alte vehicule sau care transportă produse periculoase sunt obligate prin lege să folosească luminile de întâlnire, adică faza scurtă. Această regulă are scopul de a face aceste vehicule mai vizibile pentru ceilalți participanți la trafic, deoarece ele pot fi mai greu de observat, au dimensiuni mari sau transportă încărcături riscante. Dacă tractezi o remorcă, o platformă sau transporți substanțe periculoase, nu ai voie să folosești doar luminile pentru circulația diurnă, ci este obligatoriu să ai aprinse luminile de întâlnire. Această măsură crește siguranța rutieră, pentru că reduce riscul de accidente, mai ales în condiții de lumină slabă sau vreme nefavorabilă. Celelalte categorii de vehicule menționate în întrebare nu au această obligație în orice situație, ci doar în anumite cazuri prevăzute de lege.
Regulamentul Rutier
Articolul 114
(1) Conducătorii de autovehicule şi tramvaie sunt obligaţi să folosească instalaţiile de iluminare şi/sau semnalizare a acestora, după cum urmează:
    d) luminile de întâlnire ale autovehiculelor care însoţesc coloane militare sau cortegii, transporta grupuri organizate de persoane şi cele care tractează alte vehicule sau care transporta mărfuri ori produse periculoase, în timpul zilei;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=867&tip=drpciv&cat=b
A motocicletele şi mopedele;
B autovehiculele care însoţesc coloane militare sau transportă grupuri de persoane;
C autovehiculele care tractează alte vehicule sau care transportă produse periculoase.
Explicație:
Pe timp de zi, motocicletele și mopedele trebuie să circule tot timpul cu luminile de întâlnire aprinse, pentru a fi mai vizibile și a reduce riscul de accident. Obligația se aplică și autovehiculelor care tractează alte vehicule, celor care transportă produse periculoase și autovehiculelor care însoțesc coloane militare sau transportă grupuri organizate de persoane. Scopul acestei reguli este creșterea vizibilității acestor vehicule în trafic și prevenirea accidentelor, mai ales în condiții de vizibilitate redusă, pe drumuri aglomerate sau la depășire. Nerespectarea acestei obligații atrage sancțiuni contravenționale.
OUG - Articolul 44

(2) În circulaţia pe autostrăzi, pe drumurile expres şi pe cele naţionale europene (E) conducătorii de autovehicule şi tractoare agricole sau forestiere sunt obligaţi să folosească şi în timpul zilei luminile de întâlnire.
(3) Conducătorii motocicletelor şi mopedelor sunt obligaţi să folosească luminile de întâlnire pe toată durata deplasării acestora pe drumurile publice.

Regulament - Articolul 114

(1) Conducătorii de autovehicule şi tramvaie sunt obligaţi să folosească instalaţiile de iluminare şi/sau semnalizare a acestora, după cum urmează:
a) luminile de poziţie sau de staţionare pe timpul imobilizării vehiculului pe partea carosabilă în afara localităţilor, de la lăsarea serii şi până în zorii zilei, ziua când plouă torenţial, ninge abundent sau este ceaţă densă ori în alte condiţii care reduc vizibilitatea pe drumul public;
b) luminile de întâlnire sau de drum, în mers, atât în localităţi, cât şi în afara acestora, după gradul de iluminare a drumului public;
c) luminile de întâlnire şi cele de ceaţă pe timp de ceaţă densă;
d) luminile de întâlnire ale autovehiculelor care însoţesc coloane militare sau cortegii, transporta grupuri organizate de persoane şi cele care tractează alte vehicule sau care transporta mărfuri ori produse periculoase, în timpul zilei;
e) luminile de întâlnire atunci când plouă torenţial, ninge abundent ori în alte condiţii care reduc vizibilitatea pe drum;
f) luminile pentru mersul înapoi atunci când vehiculul este manevrat către înapoi;
g) luminile indicatoare de direcţie pentru semnalizarea schimbării direcţiei de mers, inclusiv la punerea în mişcare a vehiculului de pe loc.
(2) ...
Dificultate Întrebare: GREA
70%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=747&tip=drpciv&cat=b
A rularea cu viteză redusă, fără motiv;
B arderea incompletă şi defectuoasă a combustibilului;
C defectarea filtrului de benzină sau motorină.
Explicație:
Poluarea mediului de către autovehicule este cauzată în principal de arderea incompletă și defectuoasă a combustibilului în motor. Când motorul nu arde complet benzina sau motorina, se formează substanțe toxice precum monoxidul de carbon, hidrocarburi sau particule fine care ajung în aer și afectează sănătatea oamenilor și mediul. Această ardere incompletă apare din cauza unor reglaje incorecte ale motorului, a filtrului de aer murdar, a injectoarelor defecte sau a utilizării unui combustibil de proastă calitate. Defectarea filtrului de benzină nu provoacă poluare direct, ci poate duce la oprirea motorului sau la alte probleme tehnice, iar mersul cu viteză redusă fără motiv nu influențează emisiile poluante. Pentru a reduce poluarea, autovehiculul trebuie să aibă motorul reglat corect, filtrele schimbate la timp și să folosească combustibil de calitate. Astfel scad emisiile de gaze nocive și mediul este mai protejat.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%
To top