Întrebări Categoria B

https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=1048&tip=drpciv&cat=b
A intraţi cu atenţie în intersecţie şi viraţi numai la stânga;
B opriţi şi nu intraţi în intersecţie;
C aveţi voie să viraţi la dreapta.
Explicație:
În intersecțiile dirijate de un polițist rutier, semnalele acestuia au prioritate absolută și trebuie respectate indiferent de semafoare sau semne rutiere. Când polițistul stă cu brațele întinse orizontal, sensul acestuia este echivalent cu semnalul de „Stop” pentru direcțiile spre care sunt îndreptate brațele – adică șoferii care se apropie din fața sau din spatele polițistului au obligația să oprească. Vehiculele care vin din lateral, adică pe direcția perpendiculară pe brațele polițistului, pot traversa intersecția, deoarece pentru aceștia semnalul este de drum liber. Prin urmare, dacă te aflii la volanul autovehiculul verde trebuie să oprești, chiar dacă la intersecție nu este semafor sau ai alte semne care, în mod normal, ți-ar permite trecerea. Doar când polițistul schimbă poziția și îți oferă un semnal clar că ai voie să treci, îți poți continua deplasarea. Este esențial să fii pregătit să oprești și să nu forțezi trecerea, deoarece nerespectarea semnalului dat de polițist se sancționează sever și poate duce la situații periculoase în trafic. Observarea atentă a indicațiilor și reacția corectă la acestea sunt fundamentale pentru siguranță și pentru promovarea examenului. Reține regula generală: semnalele polițistului anulează orice alte semne ori semafoare din intersecție, iar poziția brațelor întinse înseamnă „Stop” din față și din spate, și „Treceți” din lateral. Fii întotdeauna vigilent și acordă maximă atenție polițistului rutier când reglementează circulația într-o intersecție.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
24%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=337&tip=drpciv&cat=b
A să nu depăşească masa totală maximă autorizată înscrisă în certificatul de înmatriculare;
B să nu depăşească gabaritul înscris în certificatul de înmatriculare;
C să fie înmatriculat şi să corespundă condiţiilor tehnice legale.
Explicație:
Pentru a circula pe drumurile publice, un autovehicul trebuie să fie înmatriculat, să corespundă tuturor condițiilor tehnice prevăzute de lege (frâne, lumini, cauciucuri, ITP valabil etc.) și să nu depășească masa totală maximă autorizată trecută în certificatul de înmatriculare. Aceste reguli sunt esențiale pentru siguranța rutieră, prevenirea defectărilor tehnice în trafic și evitarea supraîncărcării mașinii, care poate duce la accidente sau deteriorarea drumurilor. Dacă oricare dintre aceste condiții nu este îndeplinită, circulația pe drumurile publice este interzisă și poți primi sancțiuni.
Dificultate Întrebare: GREA
72%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=357&tip=drpciv&cat=b
A nu se pot executa viraje;
B creşte instabilitatea vehiculului la vânt lateral;
C se reduce distanţa de frânare.
Explicație:
Atunci când transportăm bagaje pe acoperișul autoturismului, trebuie să știm că acest lucru influențează modul în care se comportă mașina pe drum. În primul rând, greutatea suplimentară amplasată sus duce la creșterea centrului de greutate al mașinii, ceea ce înseamnă că autoturismul devine mai instabil, mai ales în curbe sau la manevre bruște, crescând riscul de răsturnare. În plus, încărcătura de pe acoperiș crește rezistența la înaintare, iar acest lucru determină un consum mai mare de combustibil. Legal, Codul Rutier prevede ca bagajele să fie fixate sigur, să nu depășească dimensiunile stabilite prin lege și să nu pună în pericol siguranța circulației. Dacă nu respectăm aceste reguli, există riscul ca bagajele să cadă de pe mașină și să provoace accidente. Pe scurt: transportul bagajelor pe acoperiș afectează stabilitatea, consumul de carburant și siguranța, de aceea trebuie acordată mare atenție modului în care sunt fixate și ce greutate transportăm acolo.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=246&tip=drpciv&cat=b
A roşie sau albă;
B roşie sau galbenă;
C galbenă sau albă.
Explicație:
În spatele mașinii, lămpile cu lumină intermitentă sunt semnalizatoarele pe care șoferul le folosește pentru a indica schimbarea direcției de mers sau intenția de a opri sau staționa. Conform Codului Rutier din România, lămpile cu lumină intermitentă montate în partea din spate trebuie să fie de culoare galbenă sau portocalie. Această regulă este stabilită pentru ca ceilalți participanți la trafic să recunoască ușor intenția de semnalizare și să nu confunde semnalizatorul cu stopul, care este de culoare roșie, sau cu lampa de mers înapoi, care este albă. Alegerea culorii galbenă sau portocalie este reglementată pentru claritate și siguranță, astfel încât mesajul transmis de semnalizare să fie cât mai clar posibil pentru ceilalți șoferi sau pietoni. De reținut: în partea din spate a autovehiculului, semnalizatoarele NU pot fi niciodată roșii sau albe, ci doar galbene sau portocalii.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=598&tip=drpciv&cat=b
A coborârea pantelor cu motorul oprit sau aducerea schimbătorului de viteze în punctul mort;
B rularea cu jocuri mari la pedala de ambreiaj sau la mecanismul de direcţie;
C aşteptarea la semafor având pedala de ambreiaj apăsată.
Explicație:
O deprindere greșită care duce frecvent la defectarea ambreiajului este să stai cu pedala de ambreiaj apăsată atunci când aștepți la semafor sau în coloană. Ținerea piciorului pe ambreiaj menține componentele ambreiajului într-o stare de solicitare continuă, ceea ce accelerează uzura discului și a rulmentului de presiune. În timp, acest obicei poate duce la defectarea prematură a ambreiajului, la patinarea sau chiar la imposibilitatea de a mai schimba vitezele corect. Corect este să scoți din viteză și să lași pedala de ambreiaj liberă atunci când mașina este oprită, astfel încât toate componentele să se odihnească și să eviți cheltuieli inutile cu reparațiile. Este una dintre cele mai întâlnite greșeli la șoferii începători, de aceea este important să-ți formezi de la început un stil corect de utilizare a ambreiajului.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
37%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=2489&tip=drpciv&cat=b
A griparea cilindrilor receptori şi a pistoanelor;
B lipsa lichidului din instalaţia de frânare;
C ruperea cablului frânei de staţionare.
Explicație:
Încălzirea tamburilor roții în timpul mersului apare din cauza frecării dintre saboții de frână și tambur atunci când frânezi. Ori de câte ori apeși frâna, saboții apasă pe tambur, iar această frecare transformă energia de mișcare a mașinii în căldură. Dacă frânezi frecvent sau menții frâna apăsată mult timp, mai ales pe drumuri în pantă, tamburii se pot încălzi excesiv. Acest lucru poate afecta eficiența frânării și poate duce chiar la pierderea temporară a frânei. De aceea, este important să folosești frâna de motor la coborâre și să eviți frânările bruște sau prelungite, pentru a menține tamburii reci și sistemul de frânare eficient, așa cum prevăd regulile de circulație rutieră.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=866&tip=drpciv&cat=b
A copiii circulă corect pe trecerea de pietoni;
B copiii se pot întoarce alergând pe trecerea de pietoni, fără motiv sesizabil;
C copiii urmăresc cu atenţie circulaţia şi se comportă ca atare.
Explicație:
Când vezi copii pe trecerea de pietoni, trebuie să ai în vedere că aceștia pot avea un comportament imprevizibil, pot să se întoarcă brusc sau să alerge fără motiv, fără să se asigure. Copiii nu percep pericolul ca adulții și pot reacționa neașteptat, de aceea este obligatoriu să reduci viteza, să fii pregătit să oprești complet și să nu pleci mai departe până nu ești sigur că toți copiii au traversat în siguranță și nu se mai află pe sau lângă trecere. Nu te baza pe ideea că vor traversa mereu corect sau că sunt atenți la trafic. Atenția sporită și viteza redusă în apropierea trecerilor de pietoni unde se află copii sunt esențiale pentru a preveni accidentele.
Regulament - Articolul 167
(1) Se interzice pietonilor şi persoanelor asimilate acestora:
a) să se angajeze în traversarea drumului public atunci când se apropie un autovehicul cu regim de circulaţie prioritară care are în funcţiune semnalele speciale de avertizare luminoase şi sonore;
c) să prelungească timpul de traversare a drumului public, să se oprească ori să se întoarcă pe trecerile pentru pietoni care nu sunt prevăzute cu semafoare;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3937&tip=drpciv&cat=b
A dispozitive de detectare a aparatelor radar;
B lumini de altă culoare şi intensitate decât cele omologate;
C lumini de poziţie.
Explicație:
La orice autovehicul este interzisă montarea oricărui dispozitiv, semn sau accesoriu care poate deruta sau tulbura circulația celorlalți participanți la trafic ori care poate reduce vizibilitatea numerelor de înmatriculare sau a semnalelor luminoase ale mașinii. De exemplu, nu ai voie să montezi pe mașină lumini suplimentare neomologate, dispozitive acustice de avertizare specifice mașinilor de poliție, girofaruri sau orice alte sisteme care imită semnalele speciale de avertizare despre care vorbește legislația. Codul Rutier stabilește clar că asemenea modificări sunt interzise, deoarece pot induce în eroare ceilalți șoferi, cresc riscul de accidente și împiedică identificarea autovehiculului. În plus, orice modificare neomologată te poate face pasibil de amendă și poate conduce la reținerea certificatului de înmatriculare. Scopul acestor reguli este ca fiecare vehicul să rămână identificabil și previzibil în trafic, pentru siguranța tuturor participanților.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
35%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=325&tip=drpciv&cat=b
A presiunea;
B temperatura mediului ambiant;
C starea tehnică a frânei.
Explicație:
Durata de viață a anvelopelor depinde în primul rând de presiunea corectă cu care circuli. Dacă nu menții presiunea recomandată de producător, anvelopele se vor uza inegal și mult mai repede. O presiune prea mică duce la încălzirea excesivă a cauciucului și la uzură pe marginile benzii de rulare, iar o presiune prea mare determină tocirea rapidă pe mijloc. Codul Rutier precizează că ești obligat să verifici starea tehnică a autovehiculului, inclusiv anvelopele, înainte de a porni la drum. Pe lângă siguranță, respectarea presiunii influențează direct durata de viață a pneurilor și economisește bani pe termen lung, așa că este important să controlezi periodic presiunea în anvelope, conform specificațiilor vehiculului. Astfel, păstrezi o aderență bună și eviți atât uzura prematură, cât și riscul de accidente.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
17%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=452&tip=drpciv&cat=b
A să transporte în autovehicul mai multe persoane decât numărul de locuri înscrise în certificatul de înmatriculare sau înregistrare;
B să permită controlul stării tehnice a autovehiculului, precum şi al bunurilor transportate;
C să deschidă uşile autovehiculului atunci când este parcat.
Explicație:
Este interzis să transporți în mașină mai multe persoane decât numărul de locuri prevăzute în certificatul de înmatriculare. Fiecare loc este echipat cu centură de siguranță, iar încălcarea acestei reguli pune în pericol viața pasagerilor și se sancționează cu amendă și puncte de penalizare. Dacă ai mai mulți pasageri decât locuri, în caz de accident responsabilitatea este majoră și asigurarea poate să nu acopere daunele. Legea nu interzice controlul stării tehnice sau al bunurilor, iar deschiderea ușilor la parcare nu este restricționată, dar trebuie făcută cu atenție pentru a nu produce pagube. Cel mai important, nu depăși niciodată numărul de locuri înscris în actele mașinii.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=533&tip=drpciv&cat=b
A reduceţi viteza;
B măriţi viteza;
C oprire.
Explicație:
Brațul întins orizontal al polițistului rutier indică oprirea obligatorie pentru toți participanții la trafic care circulă din direcția intersectată de brațul respectiv. Indiferent de sensul lor de mers, aceștia trebuie să oprească complet, fără a continua deplasarea. Semnalul este clar și obligatoriu, având prioritate față de orice semnalizare rutieră precum semafoare sau indicatoare. Polițistul poate utiliza și bastonul reflectorizant pentru a sublinia semnalul, însă poziția brațului este esențială pentru interpretarea corectă a comenzii. Prin urmare, toți șoferii care văd acest semnal trebuie să oprească imediat, evitând astfel riscul producerii unor accidente sau încălcarea regulilor de circulație.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
5%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3734&tip=drpciv&cat=b
A griparea cilindrilor receptori şi a pistonaşelor;
B ruperea cablului frânei de staţionare;
C lipsa lichidului din instalaţia de frânare.
Explicație:
Dacă observi că trebuie să apeși mai tare pedala de frână ca să oprești mașina, cel mai probabil s-au gripat cilindrii receptori sau pistoanele din sistemul de frânare. Asta înseamnă că unele componente s-au blocat din cauza murdăriei, ruginii sau lipsei de întreținere și nu mai funcționează corect. În această situație, eficiența frânării scade, frânele pot agăța sau chiar ceda, iar distanța de oprire crește. Este periculos să circuli așa, așa că trebuie să mergi cât mai repede la un service pentru verificare și reparație.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
28%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3745&tip=drpciv&cat=b
A locul unde este amplasat un telefon de urgenţă;
B un loc periculos;
C o zonă în care staţionarea şi oprirea sunt permise.
Explicație:
Indicatorul alcătuit dintr-un receptor telefonic și inscripția S.O.S. semnalează că la 400 de metri înainte se află un post de apel de urgență. Acest punct este destinat exclusiv situațiilor critice – accidente, defecțiuni grave sau orice urgență ce necesită intervenție rapidă. Pe autostrăzi, unde nu există intersecții sau locuri de oprire la fiecare pas, stațiile S.O.S. sunt esențiale pentru siguranța rutieră. Atunci când observi acest semn, trebuie să reții că oportunitatea de a cere ajutor printr-un astfel de post se apropie, și dacă întâmpini o problemă gravă, ești îndrumat să folosești acea facilitate, nu să oprești în locuri nepermise. Este important să te asiguri că încetinești și te încadrezi corect numai dacă ai o reală nevoie, semnalizând și luând toate măsurile de precauție pentru a nu pune în pericol ceilalți participanți la trafic. Conform legislației rutiere în vigoare, opririle nejustificate pe autostradă sunt interzise, iar folosirea abuzivă a punctului S.O.S. poate fi sancționată. Așadar, acest indicator ajută șoferii să localizeze rapid un ajutor specializat în condiții critice, sporind eficiența intervențiilor și siguranța tuturor.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
3%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=905&tip=drpciv&cat=b
A reduceţi viteza;
B oprire;
C măriţi viteza.
Explicație:
Când polițistul de circulație stă cu fața spre tine și are brațul drept ridicat vertical, acest semnal înseamnă oprire pentru toate vehiculele care se apropie, indiferent din ce direcție vin. Toți conducătorii auto trebuie să oprească în siguranță înainte de trecerea de pietoni sau linia de oprire, fără să blocheze intersecția. Acest semnal este folosit de polițist atunci când vrea să oprească circulația din toate direcțiile, de exemplu pentru a permite pietonilor traversarea sau pentru a schimba direcția de curgere a traficului. După această oprire, vei aștepta următorul semnal al polițistului pentru a ști când poți continua deplasarea. Respectarea semnalului este obligatorie, chiar dacă semaforul arată verde sau nu vezi alte pericole.
Regulament - Articolul 88

(1) Semnalele poliţistului care dirijează circulaţia au următoarele semnificaţii:

a) braţul ridicat vertical semnifică "atenţie, oprire" pentru toţi participanţii la trafic care se apropie, cu excepţia conducătorilor de vehicule care nu ar mai putea opri în condiţii de siguranţă. Dacă semnalul este dat într-o intersecţie, aceasta nu impune oprirea conducătorilor de vehicule care se află deja angajaţi în traversare;
b) braţul sau braţele întinse orizontal semnifică "oprire" pentru toţi participanţii la trafic care, indiferent de sensul lor de mers, circulă din direcţia sau direcţiile intersectate de braţul sau braţele întinse. După ce a dat acest semnal, poliţistul poate cobori braţul sau braţele, poziţia să însemnând, de asemenea, "oprire" pentru participanţii la trafic care vin din faţă ori din spate;
c) balansarea, pe timp de noapte, în plan vertical, a unui dispozitiv cu lumină roşie ori a bastonului fluorescent-reflectorizant semnifică "oprire" pentru participanţii la trafic spre care este îndreptat;
d) balansarea pe verticală a braţului, având palma orientată către sol, semnifică reducerea vitezei;
e) rotirea vioaie a braţului semnifică mărirea vitezei de deplasare a vehiculelor sau grăbirea traversării drumului de către pietoni.


(2) Poliţistul care dirijează circulaţia poate efectua semnal cu braţul ca vehiculul să avanseze, să depăşească, să treacă prin faţă ori prin spatele sau, să îl ocolească prin partea să stânga sau dreapta, iar pietonii să traverseze drumul ori să se oprească.

(3) La efectuarea comenzilor prevăzute la alin. (1) şi (2), poliţistul poate folosi şi fluierul.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
5%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=663&tip=drpciv&cat=b
A oprire;
B măriţi viteza;
C reduceţi viteza.
Explicație:
Când polițistul rutier balansează brațul întins în jos și în sus, cu palma spre sol, acest semnal le transmite șoferilor obligația de a reduce viteza de deplasare. Semnalul se folosește pentru a avertiza conducătorii auto că urmează o zonă cu pericol, o restricție temporară, o intersecție aglomerată sau o situație specială pe carosabil unde este necesară o viteză mai mică pentru siguranță. Nu înseamnă oprire completă, ci doar încetinirea ritmului de deplasare, pentru a putea reacționa rapid la orice modificare a condițiilor de trafic sau la alte semne suplimentare. Ignorarea semnalului dat de polițist se sancționează și poate duce la producerea unor accidente. De aceea, la acest semnal, trebuie să ridici piciorul de pe accelerație, să adaptezi viteza la cerințele momentului și să fii pregătit pentru eventuale opriri ulterioare.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=85&tip=drpciv&cat=b
A indicatorul 3;
B indicatorul 2;
C oricare dintre cele două indicatoare.
Explicație:
Indicatorul 1 semnalează că la o distanță de 100 de metri urmează o intersecție unde vei întâlni indicatorul „Cedează trecerea”, adică indicatorul 3. Rolul acestui panou adițional este să te avertizeze din timp ca să reduci viteza și să fii pregătit să acorzi prioritate vehiculelor care circulă pe drumul prioritar. La apropierea de intersecție, dacă vezi indicatorul „Cedează trecerea”, trebuie să încetinești și să te asiguri atent din ambele părți. Dacă pe drumul prioritar circulă alte vehicule, ai obligația să le lași să treacă înainte să pătrunzi în intersecție. Indicatorul „STOP” se folosește doar acolo unde oprirea este obligatorie, iar în cazul prezent nu este cazul, ci trebuie doar să acorzi prioritate.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=267&tip=drpciv&cat=b
A indică un traseu de drum deschis traficului internaţional;
B interzice accesul autoturismelor în oraş şi indică traseul de urmat pentru ocolirea acestuia;
C indică traseul de ocolire a localităţii.
Explicație:
Indicatorul oferă informația că pentru a ajunge spre Constanța pe drumul E60 trebuie să urmezi ruta de ocolire a localității Slobozia, adică să nu intri prin oraș, ci să folosești varianta de centură. Astfel de indicatoare sunt montate la intrările în orașe pentru a direcționa traficul de tranzit pe drumurile de ocolire, reducând aglomerația și evitând blocajele din interiorul localității. De obicei, aceste trasee de ocolire sunt mai rapide și mai sigure pentru șoferii care nu au treabă în oraș și doar tranzitează zona.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
24%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=594&tip=drpciv&cat=b
A să respectaţi cu stricteţe limitele de viteză pentru sectorul de drum pe care circulaţi;
B să reduceţi viteza până la limita la care să vă asiguraţi o bună vizibilitate şi un control deplin asupra comenzilor;
C să rulaţi cât mai aproape de axul drumului.
Explicație:
Conducerea preventivă pe timp nefavorabil înseamnă să reduci viteza până la nivelul la care poți controla complet mașina și ai vizibilitate bună, indiferent de limita maximă de viteză impusă pe acel sector de drum. Condițiile meteo nefavorabile, cum ar fi ploaia, ceața, ninsoarea, poleiul sau carosabilul umed, pot face ca distanța de frânare să crească și reacțiile să fie mai lente. Dacă mergi cu viteza legală maximă, dar nu poți vedea suficient de departe sau mașina nu răspunde corect la frânare și la viraje, riști să pierzi controlul și să provoci un accident. Nu este suficient să respecți doar limita de viteză, trebuie să adaptezi permanent mersul la condițiile reale de drum și vizibilitate, să păstrezi o distanță mai mare față de vehiculul din față și să eviți orice manevră bruscă. Să conduci cât mai aproape de axul drumului este periculos pentru că te poți lovi de vehiculele de pe sensul opus, mai ales când vizibilitatea e redusă. Regula corectă este să reduci viteza până la nivelul la care ai tot timpul controlul mașinii, vezi clar drumul și poți reacționa în siguranță la orice situație neprevăzută.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=835&tip=drpciv&cat=b
A rulaţi cu o viteză mai mică decât viteza maximă legală, admisă pe tronsonul de drum respectiv;
B conduceţi cu atenţie sporită şi cu o viteză care să vă permită oprirea în siguranţă şi evitarea oricărui pericol;
C folosiţi atât luminile de drum cât şi cele de avarie, pentru a fi mai uşor de observat.
Explicație:
Conduita preventivă în condiții atmosferice nefavorabile înseamnă să conduci cu atenție sporită și să adaptezi viteza astfel încât să poți opri în siguranță în orice moment, indiferent de obstacol sau pericol. Nu este suficient să mergi doar mai încet decât limita legală, ci trebuie să adaptezi modul de condus la vizibilitatea redusă, carosabilul umed sau alunecos, vântul puternic, ploaia, ceața sau ninsoarea. Este important să păstrezi o distanță mai mare față de vehiculul din față, să folosești luminile de întâlnire și să eviți orice manevră bruscă. Nu se recomandă folosirea luminilor de drum sau de avarie în mod continuu, ci doar în situațiile prevăzute de lege. Scopul conduitei preventive este să poți reacționa la timp pentru a evita orice pericol și să asiguri siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=574&tip=drpciv&cat=b
A de a circula pe sectoarele respective de drum fără autorizaţie de la administraţia drumurilor;
B de a circula cu un autovehicul a cărui masă totală maximă este mai mare de 3,5 tone, fără a avea montate pe roţi lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate;
C de a efectua depăşiri.
Explicație:
Conducătorii de autovehicule cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone au interdicția de a circula pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, dacă nu au montate pe roțile axei/axelor de tracțiune anvelope de iarnă sau lanțuri ori alte echipamente antiderapante omologate. Dacă există indicatorul „Lanțuri pentru zăpadă”, acesta impune ca lanțurile să fie obligatorii, indiferent dacă anvelopele sunt de iarnă sau de vară. Legea permite fie să ai anvelope de iarnă, fie lanțuri sau alte echipamente antiderapante certificate, dar semnalizarea rutieră poate să impună doar varianta cu lanțuri. Lipsa acestor dotări duce la sancțiuni și nu poți circula legal pe sectoarele de drum respective.
Regulamentul Rutier
Art. 148 - Se interzice conducatorului de autovehicul sau de tramvai:
15. sa circule cu autovehiculul cu masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone pe drumurile acoperite cu zapada, gheata sau polei, fara a avea montate pe roti lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate, în perioadele si pe drumurile stabilite prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului;

Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art.102.
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda prevazuta în clasa a IV-a de sanctiuni urmatoarele fapte savârsite de persoane fizice:
    28. conducerea autovehiculului cu masa maxima autorizata mai mare de 3,5 tone pe drumurile acoperite cu gheata, zapada sau polei, fara a avea montate pe roti lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%
To top