https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=1037&tip=drpciv&cat=b
A să acordaţi prioritate vehiculelor care intră în intersecţie;
B să opriţi autovehiculul;
C să circulaţi cu o viteză mai mică de 30 km pe oră.
Explicație:
Oprirea autovehiculului înaintea unui sens giratoriu sau înaintea trecerii de pietoni este interzisă, deoarece blochezi accesul și vizibilitatea atât pentru ceilalți șoferi care vor să intre sau să iasă din giratoriu, cât și pentru pietonii care traversează strada. Dacă oprești înaintea sensului giratoriu, poți crea ambuteiaje și poți pune în pericol siguranța circulației, pentru că ceilalți participanți la trafic nu mai pot evalua corect fluxul de vehicule din intersecție. Oprirea înaintea trecerii de pietoni este interzisă prin lege pentru că poate ascunde pietonii de privirea șoferilor care vin din spate și poate provoca accidente. În plus, pietonii nu mai pot traversa în siguranță, iar ceilalți șoferi nu mai au timp să reacționeze la apariția bruscă a acestora pe carosabil. Pentru a menține siguranța și fluența traficului, oprirea este interzisă atât în apropierea sensului giratoriu, cât și înaintea trecerilor pentru pietoni. În continuare, când te apropii de sens giratoriu semnalizat cu indicatorul „Cedează trecerea”, legea spune clar că trebuie să acorzi prioritate tuturor vehiculelor care circulă deja în sensul giratoriu, indiferent de direcția din care vin. Este esențial să încetinești și să te asiguri temeinic înainte să pătrunzi, pentru a nu incomoda sau forța ieșirea vehiculelor aflate în mișcare pe giratoriu. În plus, înainte de trecerea pentru pietoni amplasată înainte de intrarea în sensul giratoriu, trebuie să acorzi prioritate pietonilor care se află pe trecere sau au intenția vădită de a traversa. Astfel, acorzi prioritate atât vehiculelor din sens, cât și pietonilor de la trecere. Dacă nu respecți aceste reguli, riști atât amenzi, cât și periclitarea siguranței celorlalți participanți la trafic. Respectarea semnelor și a regulilor din zona sensului giratoriu demonstrează responsabilitate și previne accidentele. Reține: semnul „Cedează trecerea” are prioritate maximă la intrarea în giratoriu, iar prioritatea pentru pietoni este obligatorie în zona trecerii semnalizate. Astfel, ordinea priorităților este: întâi pietonii, apoi vehiculele din interiorul sensului giratoriu, iar tu vei intra doar când drumul este liber pentru ambele categorii.
Oprirea autovehiculului înaintea unui sens giratoriu sau înaintea trecerii de pietoni este interzisă, deoarece blochezi accesul și vizibilitatea atât pentru ceilalți șoferi care vor să intre sau să iasă din giratoriu, cât și pentru pietonii care traversează strada. Dacă oprești înaintea sensului giratoriu, poți crea ambuteiaje și poți pune în pericol siguranța circulației, pentru că ceilalți participanți la trafic nu mai pot evalua corect fluxul de vehicule din intersecție. Oprirea înaintea trecerii de pietoni este interzisă prin lege pentru că poate ascunde pietonii de privirea șoferilor care vin din spate și poate provoca accidente. În plus, pietonii nu mai pot traversa în siguranță, iar ceilalți șoferi nu mai au timp să reacționeze la apariția bruscă a acestora pe carosabil. Pentru a menține siguranța și fluența traficului, oprirea este interzisă atât în apropierea sensului giratoriu, cât și înaintea trecerilor pentru pietoni. În continuare, când te apropii de sens giratoriu semnalizat cu indicatorul „Cedează trecerea”, legea spune clar că trebuie să acorzi prioritate tuturor vehiculelor care circulă deja în sensul giratoriu, indiferent de direcția din care vin. Este esențial să încetinești și să te asiguri temeinic înainte să pătrunzi, pentru a nu incomoda sau forța ieșirea vehiculelor aflate în mișcare pe giratoriu. În plus, înainte de trecerea pentru pietoni amplasată înainte de intrarea în sensul giratoriu, trebuie să acorzi prioritate pietonilor care se află pe trecere sau au intenția vădită de a traversa. Astfel, acorzi prioritate atât vehiculelor din sens, cât și pietonilor de la trecere. Dacă nu respecți aceste reguli, riști atât amenzi, cât și periclitarea siguranței celorlalți participanți la trafic. Respectarea semnelor și a regulilor din zona sensului giratoriu demonstrează responsabilitate și previne accidentele. Reține: semnul „Cedează trecerea” are prioritate maximă la intrarea în giratoriu, iar prioritatea pentru pietoni este obligatorie în zona trecerii semnalizate. Astfel, ordinea priorităților este: întâi pietonii, apoi vehiculele din interiorul sensului giratoriu, iar tu vei intra doar când drumul este liber pentru ambele categorii.
Regulament - Articolul 142
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
a) în zona de acţiune a indicatorului "Oprirea interzisă";
b) pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă şi la o distanţă mai mica de 50 m înainte şi după acestea;
c) pe poduri, pe şi sub pasaje denivelate, precum şi pe viaducte;
d) în curbe şi în alte locuri cu vizibilitate redusă sub 50 m;
e) pe trecerile pentru pietoni ori la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;;
f) în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mica de 25 m de coltul intersecţiei;
g) în staţiile mijloacelor de transport public de persoane, precum şi la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;
h) în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabilă, dacă prin aceasta se stânjeneşte circulaţia a două vehicule venind din sensuri opuse, precum şi în dreptul marcajului continuu, în cazul în care conducătorii celorlalte vehicule care circulă în acelaşi sens ar fi obligaţi, din această cauza, să treacă peste acest marcaj;
i) în locul în care se împiedică vizibilitatea asupra unui indicator sau semnal luminos;
j) pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificaţiile "Drum îngustat", "Prioritate pentru circulaţia din sens invers" sau "Prioritate faţă de circulaţia din sens invers";
k) pe pistele obligatorii pentru pietoni sau pentru pietoni şi biciclete ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;
l) pe platforma caii ferate industriale sau de tramvai ori la mai puţin de 50 m de acestea, dacă circulaţia vehiculelor pe sine ar putea fi stânjenită sau împiedicată;
m) pe partea carosabilă a autostrăzilor, a drumurilor expres şi a celor naţionale europene (E);
n) pe trotuar, cu excepţia situaţiei în care administratorul drumului public a executat amenajări care respectă prevederile art. 144 alin. (2) şi (3);
o) pe pistele pentru biciclete;
p) în locurile unde este interzisă depăşirea.
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
a) în zona de acţiune a indicatorului "Oprirea interzisă";
b) pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă şi la o distanţă mai mica de 50 m înainte şi după acestea;
c) pe poduri, pe şi sub pasaje denivelate, precum şi pe viaducte;
d) în curbe şi în alte locuri cu vizibilitate redusă sub 50 m;
e) pe trecerile pentru pietoni ori la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;;
f) în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mica de 25 m de coltul intersecţiei;
g) în staţiile mijloacelor de transport public de persoane, precum şi la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;
h) în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabilă, dacă prin aceasta se stânjeneşte circulaţia a două vehicule venind din sensuri opuse, precum şi în dreptul marcajului continuu, în cazul în care conducătorii celorlalte vehicule care circulă în acelaşi sens ar fi obligaţi, din această cauza, să treacă peste acest marcaj;
i) în locul în care se împiedică vizibilitatea asupra unui indicator sau semnal luminos;
j) pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificaţiile "Drum îngustat", "Prioritate pentru circulaţia din sens invers" sau "Prioritate faţă de circulaţia din sens invers";
k) pe pistele obligatorii pentru pietoni sau pentru pietoni şi biciclete ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;
l) pe platforma caii ferate industriale sau de tramvai ori la mai puţin de 50 m de acestea, dacă circulaţia vehiculelor pe sine ar putea fi stânjenită sau împiedicată;
m) pe partea carosabilă a autostrăzilor, a drumurilor expres şi a celor naţionale europene (E);
n) pe trotuar, cu excepţia situaţiei în care administratorul drumului public a executat amenajări care respectă prevederile art. 144 alin. (2) şi (3);
o) pe pistele pentru biciclete;
p) în locurile unde este interzisă depăşirea.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
39%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3697&tip=drpciv&cat=b
A accesul vehiculelor care transportă mărfuri periculoase;
B accesul vehiculelor cu gabarit depăşit;
C accesul vehiculelor care transportă substanţe explozive sau uşor inflamabile.
Explicație:
Acest semn de circulație are rolul de a interzice accesul vehiculelor care transportă substanțe explozive sau inflamabile, tocmai pentru a preveni riscul unor accidente grave ce pot apărea în zone sensibile sau periculoase. Conform Codului Rutier în vigoare, atunci când întâlnești acest semn, dacă conduci un vehicul încărcat cu materiale periculoase din categoriile menționate – cum ar fi butelii de gaz, produse petroliere, artificii sau alte substanțe inflamabile ori explozive – ai obligația legală să nu intri în zona respectivă și să alegi o rută ocolitoare. Regulile impun această restricție pentru protecția publicului, a infrastructurii și pentru limitarea posibilității producerii unei catastrofe, mai ales în locuri aglomerate, tuneluri sau în apropierea clădirilor importante. Ignorarea indicatoarelor de acest tip duce la sancțiuni severe, pentru că pericolul generat de un eventual incident este imens. Practic, simpla prezență a acestui semn impune să verifici cu atenție ce transporti și să respecți indicația, indiferent de grabă sau comoditate, pentru a contribui la siguranța ta și a celorlalți utilizatori ai drumului.
Acest semn de circulație are rolul de a interzice accesul vehiculelor care transportă substanțe explozive sau inflamabile, tocmai pentru a preveni riscul unor accidente grave ce pot apărea în zone sensibile sau periculoase. Conform Codului Rutier în vigoare, atunci când întâlnești acest semn, dacă conduci un vehicul încărcat cu materiale periculoase din categoriile menționate – cum ar fi butelii de gaz, produse petroliere, artificii sau alte substanțe inflamabile ori explozive – ai obligația legală să nu intri în zona respectivă și să alegi o rută ocolitoare. Regulile impun această restricție pentru protecția publicului, a infrastructurii și pentru limitarea posibilității producerii unei catastrofe, mai ales în locuri aglomerate, tuneluri sau în apropierea clădirilor importante. Ignorarea indicatoarelor de acest tip duce la sancțiuni severe, pentru că pericolul generat de un eventual incident este imens. Practic, simpla prezență a acestui semn impune să verifici cu atenție ce transporti și să respecți indicația, indiferent de grabă sau comoditate, pentru a contribui la siguranța ta și a celorlalți utilizatori ai drumului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
11%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=2414&tip=drpciv&cat=b
A circulatia vehiculelor destinate transportului de mărfuri
B accesul ansamblurilor de vehicule sau al trenurilor auto
C accesul autovehiculelor cu remorcă, cu exceptia celor cu semiremorcă sau cu remorcă cu o osie
Explicație:
Indicatorul rutier prezentat este un semn de interdicție care vizează în mod direct vehiculele ce tractează remorci. Acesta transmite clar faptul că accesul pe sectorul de drum unde este amplasat indicatorul este interzis pentru orice vehicul care are atașată o remorcă, fie că este vorba despre autoturisme, camionete sau alte tipuri de autovehicule ce tractează. Scopul unei asemenea reguli este de a proteja atât siguranța rutieră, cât și infrastructura, pentru că anumite drumuri pot fi prea înguste, cu vizibilitate redusă, poduri vechi sau sensuri giratorii strânse, care nu permit accesul în siguranță vehiculelor mai lungi sau mai grele. Codul Rutier din România, valabil și în 2025, prevede că asemenea semne de interzicere trebuie respectate cu strictețe, iar nerespectarea lor atrage după sine sancțiuni contravenționale. Nu uita: dacă întâlnești indicatorul respectiv și vehiculul tău are o remorcă, chiar și dacă e goală, nu ai voie să treci mai departe. Singurele excepții pot apărea doar dacă există un panou adițional care clarifică anumite condiții sau excepții, însă în lipsa acestora, interdicția este completă. Ține minte acest lucru atunci când planifici o rută cu remorcă – evită aceste segmente de drum și alege variantele unde accesul este permis. Respectarea semnelor de interdicție nu este doar o obligație legală, ci și o măsură de siguranță pentru toți participanții la trafic.
Indicatorul rutier prezentat este un semn de interdicție care vizează în mod direct vehiculele ce tractează remorci. Acesta transmite clar faptul că accesul pe sectorul de drum unde este amplasat indicatorul este interzis pentru orice vehicul care are atașată o remorcă, fie că este vorba despre autoturisme, camionete sau alte tipuri de autovehicule ce tractează. Scopul unei asemenea reguli este de a proteja atât siguranța rutieră, cât și infrastructura, pentru că anumite drumuri pot fi prea înguste, cu vizibilitate redusă, poduri vechi sau sensuri giratorii strânse, care nu permit accesul în siguranță vehiculelor mai lungi sau mai grele. Codul Rutier din România, valabil și în 2025, prevede că asemenea semne de interzicere trebuie respectate cu strictețe, iar nerespectarea lor atrage după sine sancțiuni contravenționale. Nu uita: dacă întâlnești indicatorul respectiv și vehiculul tău are o remorcă, chiar și dacă e goală, nu ai voie să treci mai departe. Singurele excepții pot apărea doar dacă există un panou adițional care clarifică anumite condiții sau excepții, însă în lipsa acestora, interdicția este completă. Ține minte acest lucru atunci când planifici o rută cu remorcă – evită aceste segmente de drum și alege variantele unde accesul este permis. Respectarea semnelor de interdicție nu este doar o obligație legală, ci și o măsură de siguranță pentru toți participanții la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3942&tip=drpciv&cat=b
A să circuli la o distanţă mai mică de 50 m faţă de autovehiculul din faţă;
B să foloseşti fără motiv luminile de drum;
C să reduci brusc viteza sau să efectuezi opriri neaşteptate, fără motiv întemeiat.
Explicație:
În timpul deplasării, îți este interzis să reduci brusc viteza sau să oprești neașteptat, fără un motiv întemeiat. Acest lucru poate surprinde șoferii din spate și poate duce la accidente, pentru că ceilalți participanți la trafic nu se așteaptă la o astfel de manevră și nu au timp să reacționeze. De exemplu, dacă frânezi brusc fără să fie vreun pericol pe drum, cei din spate pot intra în tine. Reducerea vitezei sau oprirea trebuie să fie justificate – de exemplu, dacă apare un obstacol, o trecere de pietoni, un semafor sau un pericol real. Altfel, manevra este considerată periculoasă și poate fi sancționată.
În timpul deplasării, îți este interzis să reduci brusc viteza sau să oprești neașteptat, fără un motiv întemeiat. Acest lucru poate surprinde șoferii din spate și poate duce la accidente, pentru că ceilalți participanți la trafic nu se așteaptă la o astfel de manevră și nu au timp să reacționeze. De exemplu, dacă frânezi brusc fără să fie vreun pericol pe drum, cei din spate pot intra în tine. Reducerea vitezei sau oprirea trebuie să fie justificate – de exemplu, dacă apare un obstacol, o trecere de pietoni, un semafor sau un pericol real. Altfel, manevra este considerată periculoasă și poate fi sancționată.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
17%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=624&tip=drpciv&cat=b
A să folosească telefoanele mobile în timpul mersului, fără să aibă sistem de tip „mâini libere”;
B să folosească luminile de avarie în localităţi;
C să se angajeze în discuţii cu alţi pasageri.
Explicație:
Conducătorilor de autovehicule și de tramvaie le este interzis prin lege să folosească telefoanele mobile în timpul mersului, dacă nu au un dispozitiv de tip “mâini libere”. Utilizarea telefonului mobil fără acest sistem îți distrage atenția, îți ocupă una dintre mâini și îți încetinește reacțiile, crescând riscul de accident. Chiar și pentru o convorbire scurtă, să ții telefonul în mână sau să trimiți mesaje în timp ce conduci îți poate reduce capacitatea de a observa pericolele și de a reacționa la timp. Această interdicție se aplică atât în localitate, cât și în afara localităților, pentru toți conducătorii de autovehicule și tramvaie, indiferent de experiență. Scopul acestei reguli este să elimine orice sursă majoră de distragere a atenției la volan și să crească siguranța rutieră pentru toți participanții la trafic. Folosirea luminilor de avarie sau discuțiile cu pasagerii nu sunt interzise, dar utilizarea telefonului mobil fără sistem hands-free se sancționează cu amendă și puncte de penalizare. Totodată este recomandat să evitați discuțiile telefonice în timpul condusului pentru că acestea vă distrag atenția din punct de vedere al concentrării. Activitatea dumneavoastră principală nu mai este condusul autoturismului, ci convorbirea telefonică.
Conducătorilor de autovehicule și de tramvaie le este interzis prin lege să folosească telefoanele mobile în timpul mersului, dacă nu au un dispozitiv de tip “mâini libere”. Utilizarea telefonului mobil fără acest sistem îți distrage atenția, îți ocupă una dintre mâini și îți încetinește reacțiile, crescând riscul de accident. Chiar și pentru o convorbire scurtă, să ții telefonul în mână sau să trimiți mesaje în timp ce conduci îți poate reduce capacitatea de a observa pericolele și de a reacționa la timp. Această interdicție se aplică atât în localitate, cât și în afara localităților, pentru toți conducătorii de autovehicule și tramvaie, indiferent de experiență. Scopul acestei reguli este să elimine orice sursă majoră de distragere a atenției la volan și să crească siguranța rutieră pentru toți participanții la trafic. Folosirea luminilor de avarie sau discuțiile cu pasagerii nu sunt interzise, dar utilizarea telefonului mobil fără sistem hands-free se sancționează cu amendă și puncte de penalizare. Totodată este recomandat să evitați discuțiile telefonice în timpul condusului pentru că acestea vă distrag atenția din punct de vedere al concentrării. Activitatea dumneavoastră principală nu mai este condusul autoturismului, ci convorbirea telefonică.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 36
(3) Conducătorilor de vehicule le este interzisă folosirea telefoanelor mobile atunci când aceştia se află în timpul mersului, cu excepţia celor prevăzute cu dispozitive tip «mâini libere».
Articolul 36
(3) Conducătorilor de vehicule le este interzisă folosirea telefoanelor mobile atunci când aceştia se află în timpul mersului, cu excepţia celor prevăzute cu dispozitive tip «mâini libere».
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=962&tip=drpciv&cat=b
A folosirea benzii de accelerare pentru a schimba direcţia de mers;
B circulaţia sau staţionarea pe banda de urgenţă, cu excepţia cazurilor justificate;
C deplasarea cu o viteză inferioară limitei maxime permise.
Explicație:
Pe autostradă, circulația sau staționarea pe banda de urgență este strict interzisă, cu excepția situațiilor bine justificate, cum ar fi o defecțiune tehnică sau o urgență medicală. Banda de urgență este destinată exclusiv pentru opriri de urgență și pentru a permite accesul rapid al vehiculelor de intervenție în caz de accidente sau alte situații critice. Folosirea acestei benzi în alte scopuri poate bloca intervențiile rapide și pune în pericol siguranța tuturor participanților la trafic. În schimb, folosirea benzii de accelerare pentru schimbarea direcției este permisă pentru intrarea în fluxul de circulație, iar deplasarea cu o viteză mai mică decât limita maximă nu este o manevră interzisă, dar trebuie să se realizeze fără a pune în pericol ceilalți participanți la trafic. Astfel, cea mai importantă interdicție este legată de utilizarea abuzivă a benzii de urgență, care trebuie respectată pentru siguranța și fluiditatea traficului pe autostradă.
Pe autostradă, circulația sau staționarea pe banda de urgență este strict interzisă, cu excepția situațiilor bine justificate, cum ar fi o defecțiune tehnică sau o urgență medicală. Banda de urgență este destinată exclusiv pentru opriri de urgență și pentru a permite accesul rapid al vehiculelor de intervenție în caz de accidente sau alte situații critice. Folosirea acestei benzi în alte scopuri poate bloca intervențiile rapide și pune în pericol siguranța tuturor participanților la trafic. În schimb, folosirea benzii de accelerare pentru schimbarea direcției este permisă pentru intrarea în fluxul de circulație, iar deplasarea cu o viteză mai mică decât limita maximă nu este o manevră interzisă, dar trebuie să se realizeze fără a pune în pericol ceilalți participanți la trafic. Astfel, cea mai importantă interdicție este legată de utilizarea abuzivă a benzii de urgență, care trebuie respectată pentru siguranța și fluiditatea traficului pe autostradă.
OUG - Articolul 74
(1) Pe autostrăzi este interzisă circulaţia pietonilor, a autovehiculelor cu gabarite sau mase depăşite, fără autorizaţie specială de transport eliberată de administratorul drumului public, conform reglementarilor în vigoare, a vehiculelor cu tracţiune animala, a animalelor, a vehiculelor trase sau împinse cu mana, a bicicletelor şi mopedelor, a tractoarelor şi maşinilor autopropulsate pentru lucrări agricole, precum şi a vehiculelor care, prin construcţie sau din alte cauze, nu pot depăşi viteza de 50 km/h.
(2) De asemenea, pe autostrăzi sunt interzise învăţarea conducerii unui vehicul, încercările prototipurilor de şasiuri şi de autovehicule, manifestaţiile, defilările, caravanele publicitare, antrenamentele şi competiţiile sportive de orice fel, precum şi cortegiile.
(3) Se interzice circulaţia, oprirea sau staţionarea autovehiculelor pe banda de urgenţă, cu excepţia cazurilor justificate, precum şi a autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritar.
(4) Circulaţia autovehiculelor destinate transportului public de persoane sau de mărfuri se efectuează, de regulă, numai pe banda marginală din partea dreapta a autostrăzii, în sensul de mers.
(1) Pe autostrăzi este interzisă circulaţia pietonilor, a autovehiculelor cu gabarite sau mase depăşite, fără autorizaţie specială de transport eliberată de administratorul drumului public, conform reglementarilor în vigoare, a vehiculelor cu tracţiune animala, a animalelor, a vehiculelor trase sau împinse cu mana, a bicicletelor şi mopedelor, a tractoarelor şi maşinilor autopropulsate pentru lucrări agricole, precum şi a vehiculelor care, prin construcţie sau din alte cauze, nu pot depăşi viteza de 50 km/h.
(2) De asemenea, pe autostrăzi sunt interzise învăţarea conducerii unui vehicul, încercările prototipurilor de şasiuri şi de autovehicule, manifestaţiile, defilările, caravanele publicitare, antrenamentele şi competiţiile sportive de orice fel, precum şi cortegiile.
(3) Se interzice circulaţia, oprirea sau staţionarea autovehiculelor pe banda de urgenţă, cu excepţia cazurilor justificate, precum şi a autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritar.
(4) Circulaţia autovehiculelor destinate transportului public de persoane sau de mărfuri se efectuează, de regulă, numai pe banda marginală din partea dreapta a autostrăzii, în sensul de mers.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
24%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=205&tip=drpciv&cat=b
A oprirea şi efectuarea unei pene de cauciuc;
B învăţarea conducerii unui vehicul;
C încercarea prototipurilor de şasiuri şi de vehicule cu motor.
Explicație:
Pe autostradă este strict interzisă învățarea conducerii unui vehicul, indiferent dacă este vorba de cursuri cu instructor sau de practică individuală, pentru că autostrada este un drum de mare viteză destinat doar celor care dețin permis și au experiență. De asemenea, nu ai voie să testezi sau să încerci prototipuri de șasiuri sau de vehicule cu motor, deoarece aceste activități implică riscuri suplimentare, necunoscute și pot pune în pericol atât viața ta, cât și pe cea a celorlalți participanți la trafic. Oprirea pe autostradă este permisă doar în cazuri excepționale, cum ar fi avarii tehnice sau situații de urgență, dar nu este interzisă dacă suferi o pană de cauciuc și trebuie să te oprești pe banda de urgență. Învățarea și testarea prototipurilor sunt interzise tocmai pentru a păstra siguranța și fluența traficului pe autostradă, unde vitezele sunt mari, iar orice manevră riscantă sau lipsa de experiență poate duce la accidente grave.
Pe autostradă este strict interzisă învățarea conducerii unui vehicul, indiferent dacă este vorba de cursuri cu instructor sau de practică individuală, pentru că autostrada este un drum de mare viteză destinat doar celor care dețin permis și au experiență. De asemenea, nu ai voie să testezi sau să încerci prototipuri de șasiuri sau de vehicule cu motor, deoarece aceste activități implică riscuri suplimentare, necunoscute și pot pune în pericol atât viața ta, cât și pe cea a celorlalți participanți la trafic. Oprirea pe autostradă este permisă doar în cazuri excepționale, cum ar fi avarii tehnice sau situații de urgență, dar nu este interzisă dacă suferi o pană de cauciuc și trebuie să te oprești pe banda de urgență. Învățarea și testarea prototipurilor sunt interzise tocmai pentru a păstra siguranța și fluența traficului pe autostradă, unde vitezele sunt mari, iar orice manevră riscantă sau lipsa de experiență poate duce la accidente grave.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 74
(2) De asemenea, pe autostrăzi sunt interzise învăţarea conducerii unui vehicul, încercările prototipurilor de şasiuri şi de autovehicule, manifestaţiile, defilările, caravanele publicitare, antrenamentele şi competiţiile sportive de orice fel, precum şi cortegiile.
(3) Se interzice circulaţia, oprirea sau staţionarea autovehiculelor pe banda de urgenţă, cu excepţia cazurilor justificate, precum şi a autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritar.
Articolul 74
(2) De asemenea, pe autostrăzi sunt interzise învăţarea conducerii unui vehicul, încercările prototipurilor de şasiuri şi de autovehicule, manifestaţiile, defilările, caravanele publicitare, antrenamentele şi competiţiile sportive de orice fel, precum şi cortegiile.
(3) Se interzice circulaţia, oprirea sau staţionarea autovehiculelor pe banda de urgenţă, cu excepţia cazurilor justificate, precum şi a autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritar.
Dificultate Întrebare: MEDIE
51%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=1047&tip=drpciv&cat=b
A nicio măsură, întrucât lichidul respectiv nu este nociv;
B se va evita contactul cu aceasta, deoarece este toxică;
C nu se va combina cu apa, deoarece degajă multă căldură.
Explicație:
Atunci când folosești soluția antigel pentru motorul mașinii, trebuie să ai în vedere câteva reguli importante, atât pentru siguranța ta, cât și pentru protejarea mediului și a sistemului tehnic al autovehiculului. În primul rând, antigelul este o substanță toxică, de aceea este esențial să eviți contactul cu pielea, ochii și să nu inhalezi vaporii, pentru că poate provoca iritații sau chiar intoxicații. De aceea, se recomandă să porți mănuși de protecție sau, dacă nu ai, să te speli bine pe mâini după utilizare și să folosești spații bine aerisite. De asemenea, nu lăsa antigelul la îndemâna copiilor sau a animalelor, deoarece este foarte periculos dacă este ingerat. Din punct de vedere legal, nu ai voie să arunci antigelul uzat la canalizare, pe sol sau în apă pentru că este considerat deșeu periculos și ai obligația să îl predai în centrele specializate pentru colectare. Folosirea antigelului potrivit, conform specificațiilor producătorului autovehiculului, este importantă pentru a evita deteriorarea sistemului de răcire sau a motorului. Așadar, măsurile de precauție la utilizarea antigelului se referă la protejarea sănătății, respectarea normelor de protecție a mediului și întreținerea corectă a mașinii. Aceste reguli sunt prevăzute în Codul Rutier și în legislația privind gestionarea deșeurilor periculoase, iar nerespectarea lor poate atrage sancțiuni și poate duce la consecințe grave pentru tine și pentru cei din jur.
Atunci când folosești soluția antigel pentru motorul mașinii, trebuie să ai în vedere câteva reguli importante, atât pentru siguranța ta, cât și pentru protejarea mediului și a sistemului tehnic al autovehiculului. În primul rând, antigelul este o substanță toxică, de aceea este esențial să eviți contactul cu pielea, ochii și să nu inhalezi vaporii, pentru că poate provoca iritații sau chiar intoxicații. De aceea, se recomandă să porți mănuși de protecție sau, dacă nu ai, să te speli bine pe mâini după utilizare și să folosești spații bine aerisite. De asemenea, nu lăsa antigelul la îndemâna copiilor sau a animalelor, deoarece este foarte periculos dacă este ingerat. Din punct de vedere legal, nu ai voie să arunci antigelul uzat la canalizare, pe sol sau în apă pentru că este considerat deșeu periculos și ai obligația să îl predai în centrele specializate pentru colectare. Folosirea antigelului potrivit, conform specificațiilor producătorului autovehiculului, este importantă pentru a evita deteriorarea sistemului de răcire sau a motorului. Așadar, măsurile de precauție la utilizarea antigelului se referă la protejarea sănătății, respectarea normelor de protecție a mediului și întreținerea corectă a mașinii. Aceste reguli sunt prevăzute în Codul Rutier și în legislația privind gestionarea deșeurilor periculoase, iar nerespectarea lor poate atrage sancțiuni și poate duce la consecințe grave pentru tine și pentru cei din jur.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=708&tip=drpciv&cat=b
A mutaţi accidentatul pe scaunele din spate;
B încercaţi să întoarceţi accidentatul, dacă se află într-o poziţie arcuită;
C nu mişcaţi accidentatul din poziţia în care l-aţi găsit până la sosirea serviciilor mobile de urgenţă, cu excepţia cazurilor în care există un pericol de foc sau de asfixie, asigurându-i doar funcţiile vitale.
Explicație:
În cazul unui traumatism al coloanei vertebrale, este esențial să nu muți accidentatul din poziția în care l-ai găsit, pentru că orice mișcare neadecvată poate agrava leziunile și poate duce la paralizii sau alte complicații grave. Dacă accidentatul are căile respiratorii libere și nu este în pericol imediat, nu trebuie să încerci să-l întorci sau să-l muți, nici măcar dacă poziția lui pare incomodă sau arcuită. Singura excepție este dacă există un pericol iminent, cum ar fi foc, risc de asfixie sau alte situații care pun viața în pericol imediat. în aceste cazuri trebuie să intervii pentru a-i asigura funcțiile vitale, dar cu mare grijă și cât mai puțin posibil să-l miști. În rest, așteaptă sosirea serviciilor medicale specializate, care vor asigura transportul și intervenția în condiții de siguranță, protejând coloana vertebrală. Respectarea acestor reguli reduce riscul unor leziuni iremediabile.
În cazul unui traumatism al coloanei vertebrale, este esențial să nu muți accidentatul din poziția în care l-ai găsit, pentru că orice mișcare neadecvată poate agrava leziunile și poate duce la paralizii sau alte complicații grave. Dacă accidentatul are căile respiratorii libere și nu este în pericol imediat, nu trebuie să încerci să-l întorci sau să-l muți, nici măcar dacă poziția lui pare incomodă sau arcuită. Singura excepție este dacă există un pericol iminent, cum ar fi foc, risc de asfixie sau alte situații care pun viața în pericol imediat. în aceste cazuri trebuie să intervii pentru a-i asigura funcțiile vitale, dar cu mare grijă și cât mai puțin posibil să-l miști. În rest, așteaptă sosirea serviciilor medicale specializate, care vor asigura transportul și intervenția în condiții de siguranță, protejând coloana vertebrală. Respectarea acestor reguli reduce riscul unor leziuni iremediabile.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
2%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=505&tip=drpciv&cat=b
A aşteaptă sosirea poliţistului din zonă;
B scoate autovehiculul în afara părţii carosabile şi anunţă poliţia în termen de 24 de ore;
C anunţă poliţia, fără a schimba poziţia autovehiculului.
Explicație:
Dacă ești implicat într-un accident rutier soldat doar cu avarii ușoare, legea îți cere să scoți imediat autovehiculul în afara părții carosabile, astfel încât să nu blochezi circulația sau să creezi alte pericole pentru trafic. Nu este permis să lași mașina pe drum și să aștepți sosirea poliției. După ce ai scos vehiculul, ești obligat să anunți poliția în termen de 24 de ore pentru a întocmi documentele necesare constatării accidentului. Menținerea vehiculului pe carosabil fără motive obiective se sancționează și poate duce la îngreunarea circulației sau la producerea altor accidente. Regula se aplică indiferent dacă accidentul are loc în localitate sau în afara acesteia, scopul fiind degajarea rapidă a drumului și creșterea siguranței rutiere.
Dacă ești implicat într-un accident rutier soldat doar cu avarii ușoare, legea îți cere să scoți imediat autovehiculul în afara părții carosabile, astfel încât să nu blochezi circulația sau să creezi alte pericole pentru trafic. Nu este permis să lași mașina pe drum și să aștepți sosirea poliției. După ce ai scos vehiculul, ești obligat să anunți poliția în termen de 24 de ore pentru a întocmi documentele necesare constatării accidentului. Menținerea vehiculului pe carosabil fără motive obiective se sancționează și poate duce la îngreunarea circulației sau la producerea altor accidente. Regula se aplică indiferent dacă accidentul are loc în localitate sau în afara acesteia, scopul fiind degajarea rapidă a drumului și creșterea siguranței rutiere.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art.79.
(1) Conducătorii de vehicule implicaţi într-un accident de circulaţie în urma căruia au rezultat numai avarierea vehiculelor şi/sau alte pagube materiale sunt obligaţi:
a) să scoată imediat vehiculele în afara părţii carosabile ori, dacă starea vehiculelor nu permite acest lucru, să le deplaseze cât mai aproape de bordură sau acostament, semnalizându-le prezenţa;
b) să se prezinte la unitatea de poliţie competentă pe raza căreia s-a produs accidentul în termen de cel mult 24 de ore de la producerea evenimentului pentru întocmirea documentelor de constatare.
Art.79.
(1) Conducătorii de vehicule implicaţi într-un accident de circulaţie în urma căruia au rezultat numai avarierea vehiculelor şi/sau alte pagube materiale sunt obligaţi:
a) să scoată imediat vehiculele în afara părţii carosabile ori, dacă starea vehiculelor nu permite acest lucru, să le deplaseze cât mai aproape de bordură sau acostament, semnalizându-le prezenţa;
b) să se prezinte la unitatea de poliţie competentă pe raza căreia s-a produs accidentul în termen de cel mult 24 de ore de la producerea evenimentului pentru întocmirea documentelor de constatare.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
17%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=896&tip=drpciv&cat=b
A transportul imediat la cea mai apropiată unitate sanitară, cu orice mijloc de transport posibil;
B transportul imediat până la prima localitate şi anunţarea ambulanţei;
C acordarea primului ajutor, până la sosirea ambulanţei.
Explicație:
În cazul accidentării foarte grave a unei persoane într-un accident rutier, primul lucru pe care trebuie să îl faci este să acorzi primul ajutor victimei, fără a o mișca sau transporta, cu excepția cazului în care există pericol iminent de incendiu sau explozie. Este esențial să chemi imediat ambulanța, pentru că orice manevră greșită poate agrava leziunile victimei. Transportul persoanei rănite cu mijloace proprii este permis doar dacă nu există altă alternativă și viața victimei este în pericol iminent. În mod normal, primul ajutor constă în asigurarea că victima respiră, oprirea hemoragiilor și menținerea unei poziții de siguranță până la sosirea cadrelor medicale. Respectarea acestor reguli poate face diferența dintre viață și moarte pentru persoana rănită.
În cazul accidentării foarte grave a unei persoane într-un accident rutier, primul lucru pe care trebuie să îl faci este să acorzi primul ajutor victimei, fără a o mișca sau transporta, cu excepția cazului în care există pericol iminent de incendiu sau explozie. Este esențial să chemi imediat ambulanța, pentru că orice manevră greșită poate agrava leziunile victimei. Transportul persoanei rănite cu mijloace proprii este permis doar dacă nu există altă alternativă și viața victimei este în pericol iminent. În mod normal, primul ajutor constă în asigurarea că victima respiră, oprirea hemoragiilor și menținerea unei poziții de siguranță până la sosirea cadrelor medicale. Respectarea acestor reguli poate face diferența dintre viață și moarte pentru persoana rănită.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
25%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=373&tip=drpciv&cat=b
A să folosiţi numai frâna de ajutor pentru a evita derapajul;
B să reduceţi din timp viteza, evitând bruscarea comenzilor;
C să circulaţi cât mai aproape de axul drumului, pentru a evita lovirea acostamentului.
Explicație:
Atunci când circuli pe o porțiune de drum acoperită cu piatră cubică, trebuie să ții cont de faptul că această suprafață oferă o aderență mult mai scăzută decât asfaltul, mai ales când este umedă sau acoperită cu noroi. Din acest motiv, este recomandat să reduci viteza înainte de a intra pe această zonă, să mărești distanța față de vehiculul din față, astfel încât să ai timp suficient să reacționezi dacă apare un pericol, și să eviți orice manevră bruscă, cum ar fi frânarea puternică sau virajele bruște. Codul Rutier prevede adaptarea vitezei la condițiile de drum, iar piatra cubică poate determina pierderea controlului asupra direcției sau alunecarea roților dacă nu conduci prudent. În concluzie, circulă cu viteză redusă, păstrează o distanță mai mare de siguranță și manevrează lin autovehiculul pentru a evita derapajul sau accidentele.
Atunci când circuli pe o porțiune de drum acoperită cu piatră cubică, trebuie să ții cont de faptul că această suprafață oferă o aderență mult mai scăzută decât asfaltul, mai ales când este umedă sau acoperită cu noroi. Din acest motiv, este recomandat să reduci viteza înainte de a intra pe această zonă, să mărești distanța față de vehiculul din față, astfel încât să ai timp suficient să reacționezi dacă apare un pericol, și să eviți orice manevră bruscă, cum ar fi frânarea puternică sau virajele bruște. Codul Rutier prevede adaptarea vitezei la condițiile de drum, iar piatra cubică poate determina pierderea controlului asupra direcției sau alunecarea roților dacă nu conduci prudent. În concluzie, circulă cu viteză redusă, păstrează o distanță mai mare de siguranță și manevrează lin autovehiculul pentru a evita derapajul sau accidentele.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
24%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=408&tip=drpciv&cat=b
A opreşte, anunţă poliţia şi, dacă este cazul, transportă răniţii la cea mai apropiată unitate sanitară;
B nu are nicio obligaţie;
C ajută la repunerea autovehiculului pe roţi.
Explicație:
Atunci când observi un autoturism răsturnat în afara drumului cu victime, legea te obligă să oprești imediat și să acorzi primul ajutor, fără a-ți depăși competențele. Este esențial să asiguri zona, pentru a preveni producerea altor accidente, folosind triunghiurile reflectorizante sau alte mijloace de avertizare. Sună de urgență la 112 și comunică locul exact, câți răniți sunt și starea lor. Nu muta victimele decât dacă există pericol iminent, cum ar fi un incendiu sau risc de explozie, deoarece mutarea greșită poate agrava leziunile. Respectând aceste măsuri, nu doar că respecți legea, dar și contribui la salvarea vieților, acționând responsabil și organizat.
Atunci când observi un autoturism răsturnat în afara drumului cu victime, legea te obligă să oprești imediat și să acorzi primul ajutor, fără a-ți depăși competențele. Este esențial să asiguri zona, pentru a preveni producerea altor accidente, folosind triunghiurile reflectorizante sau alte mijloace de avertizare. Sună de urgență la 112 și comunică locul exact, câți răniți sunt și starea lor. Nu muta victimele decât dacă există pericol iminent, cum ar fi un incendiu sau risc de explozie, deoarece mutarea greșită poate agrava leziunile. Respectând aceste măsuri, nu doar că respecți legea, dar și contribui la salvarea vieților, acționând responsabil și organizat.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
2%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=978&tip=drpciv&cat=b
A să circulaţi pe distanţe scurte şi cu luminile de poziţie în funcţiune;
B să folosiţi luminile de poziţie şi să circulaţi cât mai aproape de marginea din dreapta a drumului;
C să folosiţi luminile de întâlnire.
Explicație:
Atunci când circuli în condiții atmosferice care reduc semnificativ vizibilitatea, cum ar fi ceața densă, ploaia torențială sau ninsoarea, trebuie să folosești luminile de întâlnire. Acestea sunt esențiale pentru că îți permit să vezi mai bine drumul din față și, în același timp, să fii văzut de ceilalți participanți la trafic. Folosirea luminilor diurne (DRL) nu este suficientă în astfel de situații, deoarece acestea au o intensitate redusă și nu asigură o vizibilitate corespunzătoare nici pentru tine, nici pentru ceilalți. De asemenea, este important să nu circuli prea aproape de marginea din dreapta a drumului, ci să menții o poziție care să-ți permită să controlezi vehiculul și să reacționezi rapid la eventualele pericole. Conducerea prudentă, cu luminile adecvate și adaptarea vitezei la condițiile de drum, este esențială pentru siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic în condiții de vizibilitate redusă.
Atunci când circuli în condiții atmosferice care reduc semnificativ vizibilitatea, cum ar fi ceața densă, ploaia torențială sau ninsoarea, trebuie să folosești luminile de întâlnire. Acestea sunt esențiale pentru că îți permit să vezi mai bine drumul din față și, în același timp, să fii văzut de ceilalți participanți la trafic. Folosirea luminilor diurne (DRL) nu este suficientă în astfel de situații, deoarece acestea au o intensitate redusă și nu asigură o vizibilitate corespunzătoare nici pentru tine, nici pentru ceilalți. De asemenea, este important să nu circuli prea aproape de marginea din dreapta a drumului, ci să menții o poziție care să-ți permită să controlezi vehiculul și să reacționezi rapid la eventualele pericole. Conducerea prudentă, cu luminile adecvate și adaptarea vitezei la condițiile de drum, este esențială pentru siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic în condiții de vizibilitate redusă.
Regulament - Articolul 114
(1) Conducătorii de autovehicule şi tramvaie sunt obligaţi să folosească instalaţiile de iluminare şi/sau semnalizare a acestora, după cum urmează:
a) luminile de poziţie sau de staţionare pe timpul imobilizării vehiculului pe partea carosabilă în afara localităţilor, de la lăsarea serii şi până în zorii zilei, ziua când plouă torenţial, ninge abundent sau este ceaţă densă ori în alte condiţii care reduc vizibilitatea pe drumul public;
b) luminile de întâlnire sau de drum, în mers, atât în localităţi, cât şi în afara acestora, după gradul de iluminare a drumului public;
c) luminile de întâlnire şi cele de ceaţă pe timp de ceaţă densă;
d) luminile de întâlnire ale autovehiculelor care însoţesc coloane militare sau cortegii, transporta grupuri organizate de persoane şi cele care tractează alte vehicule sau care transporta mărfuri ori produse periculoase, în timpul zilei;
e) luminile de întâlnire atunci când plouă torenţial, ninge abundent ori în alte condiţii care reduc vizibilitatea pe drum;
f) luminile pentru mersul înapoi atunci când vehiculul este manevrat către înapoi;
g) luminile indicatoare de direcţie pentru semnalizarea schimbării direcţiei de mers, inclusiv la punerea în mişcare a vehiculului de pe loc.
(2) Pe timpul nopţii, la apropierea a două vehicule care circulă din sensuri opuse, conducătorii acestora sunt obligaţi ca de la o distanţă de cel puţin 200 m să folosească luminile de întâlnire concomitent cu reducerea vitezei. Când conducătorul de autovehicul se apropie de un autovehicul care circulă în faţă să, acesta este obligat să folosească luminile de întâlnire de la o distanţă de cel puţin 100 m.
(3) Pe timpul nopţii sau în condiţii de vizibilitate redusă conducătorii de autovehicule şi tramvaie care se apropie de o intersecţie nedirijată prin semnale luminoase sau de către poliţişti sunt obligaţi să semnalizeze prin folosirea alternantă a luminilor de întâlnire cu cele de drum dacă nu încalcă astfel prevederile alin. (2).
(4) Pe timpul nopţii sau în condiţii de vizibilitate redusă autovehiculele sau remorcile cu defecţiuni la sistemul de iluminare şi semnalizare luminoasă nu pot fi conduse sau remorcate fără a avea în funcţiune pe partea stânga, în faţă o lumină de întâlnire şi în spate una de poziţie.
(5) Luminile de avarie se folosesc în următoarele situaţii:
a) când vehiculul este imobilizat involuntar pe partea carosabilă;
b) când vehiculul se deplasează foarte lent şi/sau constituie el însuşi un pericol pentru ceilalţi participanţi la trafic;
c) când autovehiculul sau tramvaiul este remorcat.
(6) În situaţiile prevăzute la alin. (5), conducătorii de autovehicule şi tramvaie trebuie să pună în funcţiune luminile de avarie, în mod succesiv, în ordinea opririi şi în cazul în care această manevră este impusă de blocarea circulaţiei pe sensul de mers.
(7) Când circulă prin tunel conducătorul de vehicul este obligat să folosească luminile de întâlnire.
(1) Conducătorii de autovehicule şi tramvaie sunt obligaţi să folosească instalaţiile de iluminare şi/sau semnalizare a acestora, după cum urmează:
a) luminile de poziţie sau de staţionare pe timpul imobilizării vehiculului pe partea carosabilă în afara localităţilor, de la lăsarea serii şi până în zorii zilei, ziua când plouă torenţial, ninge abundent sau este ceaţă densă ori în alte condiţii care reduc vizibilitatea pe drumul public;
b) luminile de întâlnire sau de drum, în mers, atât în localităţi, cât şi în afara acestora, după gradul de iluminare a drumului public;
c) luminile de întâlnire şi cele de ceaţă pe timp de ceaţă densă;
d) luminile de întâlnire ale autovehiculelor care însoţesc coloane militare sau cortegii, transporta grupuri organizate de persoane şi cele care tractează alte vehicule sau care transporta mărfuri ori produse periculoase, în timpul zilei;
e) luminile de întâlnire atunci când plouă torenţial, ninge abundent ori în alte condiţii care reduc vizibilitatea pe drum;
f) luminile pentru mersul înapoi atunci când vehiculul este manevrat către înapoi;
g) luminile indicatoare de direcţie pentru semnalizarea schimbării direcţiei de mers, inclusiv la punerea în mişcare a vehiculului de pe loc.
(2) Pe timpul nopţii, la apropierea a două vehicule care circulă din sensuri opuse, conducătorii acestora sunt obligaţi ca de la o distanţă de cel puţin 200 m să folosească luminile de întâlnire concomitent cu reducerea vitezei. Când conducătorul de autovehicul se apropie de un autovehicul care circulă în faţă să, acesta este obligat să folosească luminile de întâlnire de la o distanţă de cel puţin 100 m.
(3) Pe timpul nopţii sau în condiţii de vizibilitate redusă conducătorii de autovehicule şi tramvaie care se apropie de o intersecţie nedirijată prin semnale luminoase sau de către poliţişti sunt obligaţi să semnalizeze prin folosirea alternantă a luminilor de întâlnire cu cele de drum dacă nu încalcă astfel prevederile alin. (2).
(4) Pe timpul nopţii sau în condiţii de vizibilitate redusă autovehiculele sau remorcile cu defecţiuni la sistemul de iluminare şi semnalizare luminoasă nu pot fi conduse sau remorcate fără a avea în funcţiune pe partea stânga, în faţă o lumină de întâlnire şi în spate una de poziţie.
(5) Luminile de avarie se folosesc în următoarele situaţii:
a) când vehiculul este imobilizat involuntar pe partea carosabilă;
b) când vehiculul se deplasează foarte lent şi/sau constituie el însuşi un pericol pentru ceilalţi participanţi la trafic;
c) când autovehiculul sau tramvaiul este remorcat.
(6) În situaţiile prevăzute la alin. (5), conducătorii de autovehicule şi tramvaie trebuie să pună în funcţiune luminile de avarie, în mod succesiv, în ordinea opririi şi în cazul în care această manevră este impusă de blocarea circulaţiei pe sensul de mers.
(7) Când circulă prin tunel conducătorul de vehicul este obligat să folosească luminile de întâlnire.
Dificultate Întrebare: MEDIE
54%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=289&tip=drpciv&cat=b
A să acordaţi prioritate pietonilor;
B să claxonaţi, pentru a avertiza pietonii;
C să circulaţi cu prudenţă, întrucât indicatorul presemnalizează o trecere pentru pietoni.
Explicație:
În momentul în care te apropii de o trecere pentru pietoni, Codul Rutier din România prevede în mod clar că trebuie să reduci viteza și să te asiguri că poți opri în siguranță, acordând prioritate tuturor pietonilor aflați pe trecere sau care intenționează să traverseze. Prezența semnului de avertizare de trecere pentru pietoni te obligă să fii atenționat din timp asupra posibilității ca pietoni să apară, iar semnul albastru confirmă existența propriu-zisă a trecerii. Este esențial din punct de vedere legal, dar și practic, să nu schimbi brusc banda sau să depășești alte vehicule pe trecerea de pietoni sau în apropierea acesteia, pentru că există riscul să nu vezi pietonii care traversează ori să nu le poți acorda prioritate în siguranță. Menținerea unei distanțe suficiente față de vehiculul din față îți oferă timpul necesar pentru a opri dacă acesta reduce brusc viteza sau frânează pentru a acorda prioritate pietonilor. De asemenea, atenția la ceilalți șoferi din trafic te ajută să nu fii surprins de manevrele lor. Respectarea acestor reguli nu este doar o obligație legală, ci o dovadă de responsabilitate pentru siguranța tuturor participanților la trafic. Practic, redu viteza și fii pregătit să oprești atunci când vezi semne de trecere pentru pietoni, nu te angaja în depășiri și asigură-te că drumul este liber înainte de a continua deplasarea.
În momentul în care te apropii de o trecere pentru pietoni, Codul Rutier din România prevede în mod clar că trebuie să reduci viteza și să te asiguri că poți opri în siguranță, acordând prioritate tuturor pietonilor aflați pe trecere sau care intenționează să traverseze. Prezența semnului de avertizare de trecere pentru pietoni te obligă să fii atenționat din timp asupra posibilității ca pietoni să apară, iar semnul albastru confirmă existența propriu-zisă a trecerii. Este esențial din punct de vedere legal, dar și practic, să nu schimbi brusc banda sau să depășești alte vehicule pe trecerea de pietoni sau în apropierea acesteia, pentru că există riscul să nu vezi pietonii care traversează ori să nu le poți acorda prioritate în siguranță. Menținerea unei distanțe suficiente față de vehiculul din față îți oferă timpul necesar pentru a opri dacă acesta reduce brusc viteza sau frânează pentru a acorda prioritate pietonilor. De asemenea, atenția la ceilalți șoferi din trafic te ajută să nu fii surprins de manevrele lor. Respectarea acestor reguli nu este doar o obligație legală, ci o dovadă de responsabilitate pentru siguranța tuturor participanților la trafic. Practic, redu viteza și fii pregătit să oprești atunci când vezi semne de trecere pentru pietoni, nu te angaja în depășiri și asigură-te că drumul este liber înainte de a continua deplasarea.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
11%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=1039&tip=drpciv&cat=b
A amendă contravenţională, reţinerea certificatului de înmatriculare, precum şi reţinerea permisului de conducere în vederea suspendării exercitării dreptului de a conduce autovehicule;
B amendă contravenţională;
C amendă contravenţională şi reţinerea certificatului de înmatriculare.
Explicație:
Atunci când un autovehicul circulă pe drumurile publice având defecțiuni grave la mecanismul de direcție, acest lucru reprezintă un pericol major atât pentru șofer, cât și pentru ceilalți participanți la trafic. Legea prevede că este interzisă punerea în circulație sau conducerea pe drumurile publice a vehiculelor care au astfel de defecțiuni tehnice, deoarece mecanismul de direcție este esențial pentru controlul autovehiculului. Dacă un polițist rutier constată această problemă, va reține certificatul de înmatriculare și plăcuțele cu numărul de înmatriculare ale autovehiculului, iar autovehiculul nu va mai putea fi folosit pe drumurile publice până la remedierea defecțiunilor și efectuarea unei noi inspecții tehnice. În concluzie, sancțiunile sunt foarte severe tocmai pentru a preveni accidentele grave care pot apărea dacă un vehicul cu probleme la direcție circulă pe drumurile publice.
Atunci când un autovehicul circulă pe drumurile publice având defecțiuni grave la mecanismul de direcție, acest lucru reprezintă un pericol major atât pentru șofer, cât și pentru ceilalți participanți la trafic. Legea prevede că este interzisă punerea în circulație sau conducerea pe drumurile publice a vehiculelor care au astfel de defecțiuni tehnice, deoarece mecanismul de direcție este esențial pentru controlul autovehiculului. Dacă un polițist rutier constată această problemă, va reține certificatul de înmatriculare și plăcuțele cu numărul de înmatriculare ale autovehiculului, iar autovehiculul nu va mai putea fi folosit pe drumurile publice până la remedierea defecțiunilor și efectuarea unei noi inspecții tehnice. În concluzie, sancțiunile sunt foarte severe tocmai pentru a preveni accidentele grave care pot apărea dacă un vehicul cu probleme la direcție circulă pe drumurile publice.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=53&tip=drpciv&cat=b
A niciun mijloc de semnalizare;
B atât mijloacele de avertizare sonoră, cât şi cele luminoase;
C numai mijloacele de semnalizare luminoasă.
Explicație:
Indicatorul „Claxonarea interzisă” interzice folosirea claxonului în zona semnalizată pentru a preveni zgomotul deranjant, mai ales în zone rezidențiale sau în apropierea spitalelor, școlilor etc. Totuși, această interdicție nu este absolută. În cazul unui pericol imediat, legislația permite folosirea oricărui mijloc de semnalizare necesar pentru a avertiza ceilalți participanți la trafic și a preveni un accident. Astfel, în zona acțiunii indicatorului, conducătorii pot folosi atât mijloacele de avertizare sonoră (claxonul), cât și cele luminoase (luminile de avarie, faza lungă intermitentă) pentru a semnaliza situații periculoase care necesită atenție imediată. Prin urmare, pentru evitarea unui pericol imediat, ambele tipuri de semnalizare sunt permise, indiferent de interdicția generală de claxonare.
Indicatorul „Claxonarea interzisă” interzice folosirea claxonului în zona semnalizată pentru a preveni zgomotul deranjant, mai ales în zone rezidențiale sau în apropierea spitalelor, școlilor etc. Totuși, această interdicție nu este absolută. În cazul unui pericol imediat, legislația permite folosirea oricărui mijloc de semnalizare necesar pentru a avertiza ceilalți participanți la trafic și a preveni un accident. Astfel, în zona acțiunii indicatorului, conducătorii pot folosi atât mijloacele de avertizare sonoră (claxonul), cât și cele luminoase (luminile de avarie, faza lungă intermitentă) pentru a semnaliza situații periculoase care necesită atenție imediată. Prin urmare, pentru evitarea unui pericol imediat, ambele tipuri de semnalizare sunt permise, indiferent de interdicția generală de claxonare.
Regulamentul Rutier
Art. 113
(2) Semnalizarea cu mijloacele de avertizare sonora nu poate fi folosita în zonele de actiune a indicatorului "Claxonarea interzisa".
(3) Se excepteaza de la prevederile alin. (2):
b) conducatorii autovehiculelor care folosesc acest semnal pentru evitarea unui pericol imediat.
Art. 113
(2) Semnalizarea cu mijloacele de avertizare sonora nu poate fi folosita în zonele de actiune a indicatorului "Claxonarea interzisa".
(3) Se excepteaza de la prevederile alin. (2):
b) conducatorii autovehiculelor care folosesc acest semnal pentru evitarea unui pericol imediat.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
16%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3941&tip=drpciv&cat=b
A să circule cu maşina murdară;
B să monteze alte dispozitive de iluminare decât cele omologate;
C să instaleze alte avertizoare sonore decât cele impuse de autoritatea competentă.
Explicație:
Posesorii de autovehicule nu au voie să monteze pe mașină dispozitive de iluminare sau avertizoare sonore care nu sunt omologate sau aprobate de autoritatea competentă. Asta înseamnă că nu poți folosi becuri, faruri, lumini auxiliare sau claxoane care nu sunt certificate pentru acel tip de vehicul sau nu respectă normele tehnice. De exemplu, nu ai voie să pui pe mașină proiectoare, LED-uri colorate, sirene sau claxoane speciale ca la mașinile de poliție, dacă nu sunt omologate. Aceste reguli sunt stabilite pentru siguranța rutieră și pentru a nu deranja sau înșela ceilalți participanți la trafic. Circulația cu mașina murdară nu este interzisă de lege, dar montarea de echipamente neomologate poate atrage sancțiuni și chiar reținerea certificatului de înmatriculare.
Posesorii de autovehicule nu au voie să monteze pe mașină dispozitive de iluminare sau avertizoare sonore care nu sunt omologate sau aprobate de autoritatea competentă. Asta înseamnă că nu poți folosi becuri, faruri, lumini auxiliare sau claxoane care nu sunt certificate pentru acel tip de vehicul sau nu respectă normele tehnice. De exemplu, nu ai voie să pui pe mașină proiectoare, LED-uri colorate, sirene sau claxoane speciale ca la mașinile de poliție, dacă nu sunt omologate. Aceste reguli sunt stabilite pentru siguranța rutieră și pentru a nu deranja sau înșela ceilalți participanți la trafic. Circulația cu mașina murdară nu este interzisă de lege, dar montarea de echipamente neomologate poate atrage sancțiuni și chiar reținerea certificatului de înmatriculare.
Articol referință din legislatia rutieră în vigoare: OUG sau Regulament
Art. 13. - Se interzice montarea la autovehicul, tractor folosit în exploatări agricole şi forestiere şi vehicul pentru efectuarea de servicii sau lucrări, tramvai sau remorcă a luminilor de altă culoare sau intensitate, a altor lumini, dispozitive ori accesorii de avertizare, decât cele omologate.
Dificultate Întrebare: MEDIE
55%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=955&tip=drpciv&cat=b
A transportă victima la cea mai apropiată unitate sanitară, dacă nu este posibilă transportarea cu alte mijloace, şi se reîntoarce imediat la locul accidentului;
B rămâne la locul accidentului până la sosirea organelor de anchetă, reţinând numele, prenumele şi adresele martorilor;
C se prezintă la cel mai apropiat post de poliţie.
Explicație:
Chiar dacă pietonul a traversat neregulamentar, conducătorul auto care îl lovește are obligația legală de a acorda primul ajutor și de a transporta victima la cea mai apropiată unitate sanitară, dacă nu există alte mijloace de transport disponibile. Aceasta este o măsură esențială pentru a-i salva viața și a-i reduce suferința. După ce a asigurat transportul, șoferul trebuie să se întoarcă imediat la locul accidentului pentru a aștepta organele de anchetă și a coopera cu acestea. Acest comportament nu exclude răspunderea șoferului în funcție de circumstanțe, însă prioritatea este salvarea victimei. Legea protejează viața și sănătatea persoanelor, iar în astfel de situații, chiar dacă victima a greșit, ajutorul medical imediat este obligatoriu și trebuie oferit fără întârziere. Ignorarea acestei obligații constituie infracțiune și poate atrage sancțiuni penale severe.
Chiar dacă pietonul a traversat neregulamentar, conducătorul auto care îl lovește are obligația legală de a acorda primul ajutor și de a transporta victima la cea mai apropiată unitate sanitară, dacă nu există alte mijloace de transport disponibile. Aceasta este o măsură esențială pentru a-i salva viața și a-i reduce suferința. După ce a asigurat transportul, șoferul trebuie să se întoarcă imediat la locul accidentului pentru a aștepta organele de anchetă și a coopera cu acestea. Acest comportament nu exclude răspunderea șoferului în funcție de circumstanțe, însă prioritatea este salvarea victimei. Legea protejează viața și sănătatea persoanelor, iar în astfel de situații, chiar dacă victima a greșit, ajutorul medical imediat este obligatoriu și trebuie oferit fără întârziere. Ignorarea acestei obligații constituie infracțiune și poate atrage sancțiuni penale severe.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
21%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=657&tip=drpciv&cat=b
A să oprească motorul şi să acţioneze luminile de avarie;
B să tracteze autovehiculul până la ieşirea din pasajul subteran;
C să anunţe imediat pompierii în legătură cu locul în care se află.
Explicație:
Dacă autovehiculul s-a imobilizat într-un pasaj subteran, conducătorul trebuie să oprească imediat motorul pentru a preveni acumularea de gaze toxice în spațiul închis și să acționeze luminile de avarie pentru a avertiza ceilalți participanți la trafic. Imediat după oprirea motorului și pornirea avariilor, trebuie să evaluezi situația: dacă poți, semnalizează suplimentar zona cu triunghiul reflectorizant, amplasat la cel puțin 30 de metri în spatele mașinii, acolo unde spațiul permite și fără să te expui la pericol. Toți pasagerii trebuie evacuați în afara carosabilului, pe cât posibil spre ieșirea din pasaj, într-un loc sigur și bine ventilat. Dacă situația nu se poate rezolva rapid, anunță autoritățile sau serviciile de urgență, indicând clar locul în care te afli. Respectarea acestor pași reduce riscul de accidente, intoxicare sau alte evenimente periculoase în pasajul subteran.
Dacă autovehiculul s-a imobilizat într-un pasaj subteran, conducătorul trebuie să oprească imediat motorul pentru a preveni acumularea de gaze toxice în spațiul închis și să acționeze luminile de avarie pentru a avertiza ceilalți participanți la trafic. Imediat după oprirea motorului și pornirea avariilor, trebuie să evaluezi situația: dacă poți, semnalizează suplimentar zona cu triunghiul reflectorizant, amplasat la cel puțin 30 de metri în spatele mașinii, acolo unde spațiul permite și fără să te expui la pericol. Toți pasagerii trebuie evacuați în afara carosabilului, pe cât posibil spre ieșirea din pasaj, într-un loc sigur și bine ventilat. Dacă situația nu se poate rezolva rapid, anunță autoritățile sau serviciile de urgență, indicând clar locul în care te afli. Respectarea acestor pași reduce riscul de accidente, intoxicare sau alte evenimente periculoase în pasajul subteran.
Regulamentul Rutier
Articolul 141
(3) În cazul imobilizării involuntare a autovehiculului în pasaje subterane sau în tuneluri, conducătorul acestuia este obligat să oprească funcţionarea motorului.
(7) Nu este permisă oprirea sau staţionarea în tuneluri. În situaţii de urgenţă sau de pericol conducătorului de autovehicul îi este permisă oprirea sau staţionarea numai în locurile special amenajate şi semnalizate corespunzător. În caz de imobilizare prelungită a autovehiculului în tunel, conducătorul de vehicul este obligat să oprească motorul.
Articolul 141
(3) În cazul imobilizării involuntare a autovehiculului în pasaje subterane sau în tuneluri, conducătorul acestuia este obligat să oprească funcţionarea motorului.
(7) Nu este permisă oprirea sau staţionarea în tuneluri. În situaţii de urgenţă sau de pericol conducătorului de autovehicul îi este permisă oprirea sau staţionarea numai în locurile special amenajate şi semnalizate corespunzător. În caz de imobilizare prelungită a autovehiculului în tunel, conducătorul de vehicul este obligat să oprească motorul.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%