https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3724&tip=drpciv&cat=b
A drum pentru pietoni şi pistă pentru biciclişti;
B pistă obligatorie pentru pietoni şi biciclişti;
C pistă obligatorie pentru pietoni şi biciclişti, având căi separate.
Explicație:
Indicatorul din imagine recomandă o zonă specială unde pista pentru pietoni este separată de cea pentru bicicliști, fiecare fiind semnalizată clar cu pictograme și despărțite de o linie verticală. Conform legislației rutiere române, pietonii trebuie să circule strict pe partea marcată cu simbolul pietonului, iar bicicliștii pe partea rezervată lor. Acest lucru previne incidentele și asigură un flux de circulație sigur pentru ambele categorii de participanți la trafic. Nerespectarea acestei separații poate genera conflicte și poate duce la accidente, motiv pentru care este obligatoriu ca fiecare să nu pătrundă pe banda celuilalt. Aceste reguli derivă atât din prevederile Codului Rutier, cât și din regulamentul privind circulația pe drumurile publice, care stabilesc clar obligativitatea respectării semnelor și marcajelor rutiere. Practic, dacă ești pieton, te deplasezi doar pe partea special destinată pietonilor, iar dacă ești biciclist, rămâi pe pista pentru biciclete. Asta garantează siguranță și ordine pe drumurile publice, mai ales în zonele unde spațiul este împărțit, dar nu separat fizic.
Indicatorul din imagine recomandă o zonă specială unde pista pentru pietoni este separată de cea pentru bicicliști, fiecare fiind semnalizată clar cu pictograme și despărțite de o linie verticală. Conform legislației rutiere române, pietonii trebuie să circule strict pe partea marcată cu simbolul pietonului, iar bicicliștii pe partea rezervată lor. Acest lucru previne incidentele și asigură un flux de circulație sigur pentru ambele categorii de participanți la trafic. Nerespectarea acestei separații poate genera conflicte și poate duce la accidente, motiv pentru care este obligatoriu ca fiecare să nu pătrundă pe banda celuilalt. Aceste reguli derivă atât din prevederile Codului Rutier, cât și din regulamentul privind circulația pe drumurile publice, care stabilesc clar obligativitatea respectării semnelor și marcajelor rutiere. Practic, dacă ești pieton, te deplasezi doar pe partea special destinată pietonilor, iar dacă ești biciclist, rămâi pe pista pentru biciclete. Asta garantează siguranță și ordine pe drumurile publice, mai ales în zonele unde spațiul este împărțit, dar nu separat fizic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
32%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3742&tip=drpciv&cat=b
A este posibilă o blocare a drumului;
B te apropii de un pod mobil;
C te apropii de o trecere la nivel cu calea ferată cu barieră.
Explicație:
Semnul de avertizare care indică un pod mobil te informează că urmează o zonă unde podul se poate ridica pentru a permite trecerea vaselor, iar circulația rutieră se poate întrerupe temporar. Conform Codului Rutier, la întâlnirea acestui semn e obligatoriu să reduci viteza, să fii atent la semnalele suplimentare, cum ar fi semafoarele, barierele sau semnalele acustice, și să oprești atunci când acestea îți indică faptul că podul este ridicat. Scopul acestor reguli este siguranța circulației, evitarea accidentelor grave și prevenirea pătrunderii pe pod atunci când acesta nu este accesibil autovehiculelor. Prin urmare, trebuie să conduci cu grijă sporită, să fii atent la toate semnalele din zonă și să oprești imediat dacă semnalizarea îți interzice traversarea, așteptând ca podul să revină în poziție de trecere și semafoarele sau barierele să permită reluarea circulației. Acest comportament este esențial pentru siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.
Semnul de avertizare care indică un pod mobil te informează că urmează o zonă unde podul se poate ridica pentru a permite trecerea vaselor, iar circulația rutieră se poate întrerupe temporar. Conform Codului Rutier, la întâlnirea acestui semn e obligatoriu să reduci viteza, să fii atent la semnalele suplimentare, cum ar fi semafoarele, barierele sau semnalele acustice, și să oprești atunci când acestea îți indică faptul că podul este ridicat. Scopul acestor reguli este siguranța circulației, evitarea accidentelor grave și prevenirea pătrunderii pe pod atunci când acesta nu este accesibil autovehiculelor. Prin urmare, trebuie să conduci cu grijă sporită, să fii atent la toate semnalele din zonă și să oprești imediat dacă semnalizarea îți interzice traversarea, așteptând ca podul să revină în poziție de trecere și semafoarele sau barierele să permită reluarea circulației. Acest comportament este esențial pentru siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
5%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3715&tip=drpciv&cat=b
A limitele maxime de viteză pe autostradă, în funcţie de condiţiile meteorologice;
B limitele obligatorii de viteză;
C viteza minimă obligatorie pe autostradă.
Explicație:
Pe autostradă, legislația rutieră din România prevede o viteză maximă de 130 km/h în condiții normale, iar când carosabilul este umed, limita scade la 80 km/h. Acest lucru este indicat și de semnalizarea prezentă. Este foarte important să nu depășești aceste limite, deoarece ele sunt stabilite tocmai pentru siguranța participanților la trafic. Pe acest tip de drum, trebuie să circuli cât mai mult posibil pe banda din dreapta, iar schimbarea benzii se realizează doar atunci când este necesar, de exemplu pentru a depăși un vehicul mai lent. Linia discontinuă permite schimbarea benzii, dar manevra trebuie făcută doar dacă te-ai asigurat temeinic că este sigur și nu incomodezi sau periclitezi ceilalți participanți la trafic. În orice moment, păstrează o distanță de siguranță față de mașina din față, astfel încât să poți reacționa în caz de frânare bruscă sau alte pericole. Fii atent la condițiile meteorologice, iar la nevoie, adaptează viteza chiar sub limita legală dacă apare ceață, ploaie intensă sau orice factor care diminuează vizibilitatea sau aderența. Totodată, evită orice manevră bruscă – pe autostradă, viteza se resimte mult mai puternic, iar controlul mașinii devine dificil dacă nu ești atent. Rezumând, respectă limita de viteză indicată, folosește banda din dreapta, schimbă banda doar când este necesar și asigură întotdeauna o distanță suficientă față de ceilalți participanți la trafic. Toate acestea sunt reglementări exprese din Codul Rutier, menite să crească siguranța pe drumurile de mare viteză.
Pe autostradă, legislația rutieră din România prevede o viteză maximă de 130 km/h în condiții normale, iar când carosabilul este umed, limita scade la 80 km/h. Acest lucru este indicat și de semnalizarea prezentă. Este foarte important să nu depășești aceste limite, deoarece ele sunt stabilite tocmai pentru siguranța participanților la trafic. Pe acest tip de drum, trebuie să circuli cât mai mult posibil pe banda din dreapta, iar schimbarea benzii se realizează doar atunci când este necesar, de exemplu pentru a depăși un vehicul mai lent. Linia discontinuă permite schimbarea benzii, dar manevra trebuie făcută doar dacă te-ai asigurat temeinic că este sigur și nu incomodezi sau periclitezi ceilalți participanți la trafic. În orice moment, păstrează o distanță de siguranță față de mașina din față, astfel încât să poți reacționa în caz de frânare bruscă sau alte pericole. Fii atent la condițiile meteorologice, iar la nevoie, adaptează viteza chiar sub limita legală dacă apare ceață, ploaie intensă sau orice factor care diminuează vizibilitatea sau aderența. Totodată, evită orice manevră bruscă – pe autostradă, viteza se resimte mult mai puternic, iar controlul mașinii devine dificil dacă nu ești atent. Rezumând, respectă limita de viteză indicată, folosește banda din dreapta, schimbă banda doar când este necesar și asigură întotdeauna o distanță suficientă față de ceilalți participanți la trafic. Toate acestea sunt reglementări exprese din Codul Rutier, menite să crească siguranța pe drumurile de mare viteză.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3705&tip=drpciv&cat=b
A o rampă de îmbarcare pe un bac;
B o ieşire spre un chei sau mal abrupt;
C o zonă de trecere spre un pod mobil.
Explicație:
Indicatorul din imagine avertizează șoferii că urmează o ieșire spre un chei sau un mal abrupt, adică drumul se termină brusc la marginea apei – cum ar fi un port, un doc sau o zonă de descărcare la malul unui râu sau lac. Nu este o rampă de îmbarcare pe un bac, nici o zonă de trecere spre un pod mobil. În aceste locuri, dacă nu ești atent sau nu reduci viteza la timp, riști să ajungi direct în apă. De aceea, la întâlnirea acestui indicator, trebuie să reduci viteza, să fii foarte atent la eventualele bariere sau marcaje, și să te asiguri că nu continui drumul înainte fără să vrei, mai ales noaptea sau pe vreme rea când vizibilitatea este scăzută. Acest indicator este pus tocmai pentru a preveni accidentele grave în astfel de zone cu risc crescut.
Indicatorul din imagine avertizează șoferii că urmează o ieșire spre un chei sau un mal abrupt, adică drumul se termină brusc la marginea apei – cum ar fi un port, un doc sau o zonă de descărcare la malul unui râu sau lac. Nu este o rampă de îmbarcare pe un bac, nici o zonă de trecere spre un pod mobil. În aceste locuri, dacă nu ești atent sau nu reduci viteza la timp, riști să ajungi direct în apă. De aceea, la întâlnirea acestui indicator, trebuie să reduci viteza, să fii foarte atent la eventualele bariere sau marcaje, și să te asiguri că nu continui drumul înainte fără să vrei, mai ales noaptea sau pe vreme rea când vizibilitatea este scăzută. Acest indicator este pus tocmai pentru a preveni accidentele grave în astfel de zone cu risc crescut.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=455&tip=drpciv&cat=b
A „Copii”;
B „Alte pericole”;
C „Ambuteiaj”.
Explicație:
Când circuli pe o stradă îngustă, cu mașini parcate de o parte și de alta, vizibilitatea este redusă și spațiul pentru manevre este limitat. Semnul de avertizare cu triunghi roșu și semnul de exclamare atenționează că te afli într-o zonă cu potențiale pericole și impun o atenție sporită, chiar dacă nu indică un pericol specific. Aceste semne sunt puse adesea în locuri unde pot apărea situații neașteptate: uși de mașini deschise brusc, pietoni care ies dintre mașini, copii care pot traversa fără să fie observați sau vehicule care ies din parcare. Codul Rutier prevede că într-o astfel de situație trebuie să reduci viteza și să fii pregătit să frânezi imediat. O viteză redusă îți oferă timp de reacție dacă un pieton trece neașteptat sau dacă o mașină parchează sau iese din parcare.
Când circuli pe o stradă îngustă, cu mașini parcate de o parte și de alta, vizibilitatea este redusă și spațiul pentru manevre este limitat. Semnul de avertizare cu triunghi roșu și semnul de exclamare atenționează că te afli într-o zonă cu potențiale pericole și impun o atenție sporită, chiar dacă nu indică un pericol specific. Aceste semne sunt puse adesea în locuri unde pot apărea situații neașteptate: uși de mașini deschise brusc, pietoni care ies dintre mașini, copii care pot traversa fără să fie observați sau vehicule care ies din parcare. Codul Rutier prevede că într-o astfel de situație trebuie să reduci viteza și să fii pregătit să frânezi imediat. O viteză redusă îți oferă timp de reacție dacă un pieton trece neașteptat sau dacă o mașină parchează sau iese din parcare.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
5%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=627&tip=drpciv&cat=b
A „Circulaţie în ambele sensuri”;
B „Circulaţia interzisă în ambele sensuri”;
C „Prioritate pentru circulaţia din sens invers”.
Explicație:
Indicatorul “Circulație în ambele sensuri” anunță sfârșitul unui sector cu sens unic și avertizează că pe drumul care urmează pot circula vehicule din ambele direcții. Asta înseamnă că trebuie să fii mult mai atent la vehiculele care vin din sens opus, mai ales în zonele înguste sau cu vizibilitate redusă. Dacă ești obișnuit să circuli doar pe sens unic, după acest indicator trebuie să te asiguri temeinic la orice manevră de depășire, oprire sau schimbare a direcției de mers, pentru că există riscul să apară brusc vehicule din față. Semnalizarea este esențială, iar poziționarea pe banda din dreapta devine obligatorie. Respectarea acestui indicator previne accidentele frontale și asigură fluența traficului în zonele unde drumul se îngustează sau există intersecții cu drumuri laterale.
Indicatorul “Circulație în ambele sensuri” anunță sfârșitul unui sector cu sens unic și avertizează că pe drumul care urmează pot circula vehicule din ambele direcții. Asta înseamnă că trebuie să fii mult mai atent la vehiculele care vin din sens opus, mai ales în zonele înguste sau cu vizibilitate redusă. Dacă ești obișnuit să circuli doar pe sens unic, după acest indicator trebuie să te asiguri temeinic la orice manevră de depășire, oprire sau schimbare a direcției de mers, pentru că există riscul să apară brusc vehicule din față. Semnalizarea este esențială, iar poziționarea pe banda din dreapta devine obligatorie. Respectarea acestui indicator previne accidentele frontale și asigură fluența traficului în zonele unde drumul se îngustează sau există intersecții cu drumuri laterale.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
17%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=818&tip=drpciv&cat=b
A „Acostament periculos”;
B „Căderi de pietre”;
C „Drum în lucru”.
Explicație:
Indicatorul din imagine semnalează un acostament periculos. Acostamentul este marginea drumului, iar în această zonă poate fi denivelat, alunecos, îngust sau instabil, ceea ce înseamnă că există risc de răsturnare sau pierdere a controlului dacă ieși cu roțile în afara carosabilului. În apropierea acestui tip de acostament trebuie să păstrezi o distanță sigură față de marginea drumului, să adaptezi viteza și să eviți orice manevră bruscă. Manevrele de întoarcere sunt interzise, iar oprirea, staționarea și mersul înapoi, deși nu sunt complet interzise, nu sunt recomandate, deoarece pot duce la blocarea circulației sau chiar la accidente. Acest indicator impune prudență maximă și adaptarea stilului de condus la condițiile zonei.
Indicatorul din imagine semnalează un acostament periculos. Acostamentul este marginea drumului, iar în această zonă poate fi denivelat, alunecos, îngust sau instabil, ceea ce înseamnă că există risc de răsturnare sau pierdere a controlului dacă ieși cu roțile în afara carosabilului. În apropierea acestui tip de acostament trebuie să păstrezi o distanță sigură față de marginea drumului, să adaptezi viteza și să eviți orice manevră bruscă. Manevrele de întoarcere sunt interzise, iar oprirea, staționarea și mersul înapoi, deși nu sunt complet interzise, nu sunt recomandate, deoarece pot duce la blocarea circulației sau chiar la accidente. Acest indicator impune prudență maximă și adaptarea stilului de condus la condițiile zonei.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=326&tip=drpciv&cat=b
A o succesiune de curbe pe o distanţă de 1,5 km, prima curbă fiind la stânga;
B o succesiune de curbe în rampă la o distanţă de 1,5 km faţă de indicator, prima curbă fiind la dreapta;
C o curbă dublă, prima la dreapta, la o distanţă de 1,5 km faţă de indicator.
Explicație:
În această situație rutieră, indicatorul triangular din dreapta atenționează că urmează un sector de drum cu curbe periculoase pe o distanță de 1,5 km, ceea ce înseamnă că trebuie să reduci viteza și să circuli cu prudență sporită pentru a avea timp să reacționezi în cazul apariției unui obstacol sau al unui alt vehicul care circulă mai încet. În plus, drumurile cu astfel de avertizări pot necesita adaptarea suplimentară a vitezei, în funcție de vizibilitate, de starea carosabilului și de traficul aflat în fața ta. Codul Rutier din România prevede că este obligatoriu să adaptezi constant viteza la condițiile de drum și să menții o distanță de siguranță astfel încât să poți opri în siguranță în orice situație neprevăzută. Din punct de vedere practic, într-o zonă cu curbe periculoase, este mult mai greu să controlezi mașina la viteze mari, iar distanța de frânare crește.
În această situație rutieră, indicatorul triangular din dreapta atenționează că urmează un sector de drum cu curbe periculoase pe o distanță de 1,5 km, ceea ce înseamnă că trebuie să reduci viteza și să circuli cu prudență sporită pentru a avea timp să reacționezi în cazul apariției unui obstacol sau al unui alt vehicul care circulă mai încet. În plus, drumurile cu astfel de avertizări pot necesita adaptarea suplimentară a vitezei, în funcție de vizibilitate, de starea carosabilului și de traficul aflat în fața ta. Codul Rutier din România prevede că este obligatoriu să adaptezi constant viteza la condițiile de drum și să menții o distanță de siguranță astfel încât să poți opri în siguranță în orice situație neprevăzută. Din punct de vedere practic, într-o zonă cu curbe periculoase, este mult mai greu să controlezi mașina la viteze mari, iar distanța de frânare crește.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
19%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=13&tip=drpciv&cat=b
A următoarea intersecţie este dirijată prin semnale luminoase;
B urmează o staţie de transport public de persoane;
C în următoarea intersecţie nu funcţionează semnalizarea luminoasă.
Explicație:
Indicatorul din imagine avertizează că urmează o intersecție dirijată prin semnale luminoase, adică vei întâlni un semafor. Scopul acestui indicator este să te pregătească să reduci viteza și să fii atent la culoarea semaforului, mai ales dacă vizibilitatea asupra acestuia este redusă sau dacă intersecția este aglomerată. Acest indicator nu semnalizează o stație de transport public și nici o intersecție cu semafoare defecte, ci strict prezența unei intersecții semaforizate în apropiere.
Indicatorul din imagine avertizează că urmează o intersecție dirijată prin semnale luminoase, adică vei întâlni un semafor. Scopul acestui indicator este să te pregătească să reduci viteza și să fii atent la culoarea semaforului, mai ales dacă vizibilitatea asupra acestuia este redusă sau dacă intersecția este aglomerată. Acest indicator nu semnalizează o stație de transport public și nici o intersecție cu semafoare defecte, ci strict prezența unei intersecții semaforizate în apropiere.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=924&tip=drpciv&cat=b
A aveţi prioritate de trecere faţă de circulaţia din sens invers;
B trebuie să acordaţi prioritate de trecere autovehiculelor care circulă din sens invers;
C intraţi pe un sector de drum pe care circulaţia se desfăşoară în ambele sensuri.
Explicație:
Indicatorul din imagine avertizează că urmează un sector de drum unde circulația se desfășoară în ambele sensuri. Este important să știi acest lucru mai ales dacă ai circulat anterior pe un drum cu sens unic, pentru că acum vei întâlni și vehicule venind din sens opus. Acest indicator nu acordă prioritate niciunuia dintre sensuri, ci doar te informează că trebuie să circuli cu atenție sporită, să păstrezi partea dreaptă a drumului și să nu efectuezi depășiri riscante. De asemenea, trebuie să fii foarte atent la deschiderea portierelor sau la oprirea și staționarea pe marginea drumului, pentru că traficul se face în ambele direcții.
Indicatorul din imagine avertizează că urmează un sector de drum unde circulația se desfășoară în ambele sensuri. Este important să știi acest lucru mai ales dacă ai circulat anterior pe un drum cu sens unic, pentru că acum vei întâlni și vehicule venind din sens opus. Acest indicator nu acordă prioritate niciunuia dintre sensuri, ci doar te informează că trebuie să circuli cu atenție sporită, să păstrezi partea dreaptă a drumului și să nu efectuezi depășiri riscante. De asemenea, trebuie să fii foarte atent la deschiderea portierelor sau la oprirea și staționarea pe marginea drumului, pentru că traficul se face în ambele direcții.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=2854&tip=drpciv&cat=b
A restricţiile de oprire şi stationare au luat sfârşit;
B au luat sfarşit toate restricţiile;
C zona de stationare cu durata limitata a luat sfarşit.
Explicație:
Indicatorul arată că se termină zona de staționare cu durată limitată. De acum înainte, nu mai este nevoie să respecți restricția privind timpul maxim de staționare în acea zonă. Această informație este importantă pentru șoferi, mai ales în zonele aglomerate sau centrale, unde se limitează timpul de staționare pentru a permite rotirea locurilor de parcare. După acest indicator, poți staționa fără restricție de timp, dar trebuie să respecți în continuare celelalte reguli generale de oprire și staționare.
Indicatorul arată că se termină zona de staționare cu durată limitată. De acum înainte, nu mai este nevoie să respecți restricția privind timpul maxim de staționare în acea zonă. Această informație este importantă pentru șoferi, mai ales în zonele aglomerate sau centrale, unde se limitează timpul de staționare pentru a permite rotirea locurilor de parcare. După acest indicator, poți staționa fără restricție de timp, dar trebuie să respecți în continuare celelalte reguli generale de oprire și staționare.
Dificultate Întrebare: MEDIE
43%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=308&tip=drpciv&cat=b
A motocicletelor;
B mopedelor;
C bicicletelor.
Explicație:
Indicatorul interzice accesul mopedelor pe sectorul de drum unde este amplasat. Asta înseamnă că, indiferent dacă mopedul are sau nu permis, nu ai voie să circuli cu el pe acel drum. Restricția nu se aplică motocicletelor sau bicicletelor, ci strict mopedelor, pentru că acestea sunt considerate vehicule lente sau vulnerabile în anumite zone, cum ar fi drumuri naționale, autostrăzi sau alte artere unde viteza și traficul sunt ridicate. Dacă mergi cu mopedul pe un astfel de drum, riști amendă și pui în pericol atât siguranța ta, cât și a celorlalți participanți la trafic.
Indicatorul interzice accesul mopedelor pe sectorul de drum unde este amplasat. Asta înseamnă că, indiferent dacă mopedul are sau nu permis, nu ai voie să circuli cu el pe acel drum. Restricția nu se aplică motocicletelor sau bicicletelor, ci strict mopedelor, pentru că acestea sunt considerate vehicule lente sau vulnerabile în anumite zone, cum ar fi drumuri naționale, autostrăzi sau alte artere unde viteza și traficul sunt ridicate. Dacă mergi cu mopedul pe un astfel de drum, riști amendă și pui în pericol atât siguranța ta, cât și a celorlalți participanți la trafic.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art. 6
10. bicicleta – vehiculul prevazut cu doua roti, propulsat exclusiv prin forta musculara, cu ajutorul pedalelor sau manivelelor;
21. moped - vehicul, cu doua sau trei roti, a carui viteza maxima prin constructie este mai mare de 25 km/h, dar nu depaseste 45 km/h si care este echipat cu un motor cu ardere interna, cu aprindere prin scanteie, cu o capacitate cilindrica ce nu depaseste 50 cm3 sau cu un alt motor cu ardere interna ori, dupa caz, electric, a carui putere nominala continua maxima nu depaseste 4 kW, iar masa proprie a vehiculului nu depaseste 350 kg, neincluzand masa bateriilor in cazul vehiculului electric;
22. motocicleta – autovehiculul cu doua roti, cu sau fara atas, echipat cu un motor care are o capacitate cilindrica mai mare de 50 cm3 si/sau a carui viteza maxima, prin constructie, depaseste 45 km/h;
Art. 6
10. bicicleta – vehiculul prevazut cu doua roti, propulsat exclusiv prin forta musculara, cu ajutorul pedalelor sau manivelelor;
21. moped - vehicul, cu doua sau trei roti, a carui viteza maxima prin constructie este mai mare de 25 km/h, dar nu depaseste 45 km/h si care este echipat cu un motor cu ardere interna, cu aprindere prin scanteie, cu o capacitate cilindrica ce nu depaseste 50 cm3 sau cu un alt motor cu ardere interna ori, dupa caz, electric, a carui putere nominala continua maxima nu depaseste 4 kW, iar masa proprie a vehiculului nu depaseste 350 kg, neincluzand masa bateriilor in cazul vehiculului electric;
22. motocicleta – autovehiculul cu doua roti, cu sau fara atas, echipat cu un motor care are o capacitate cilindrica mai mare de 50 cm3 si/sau a carui viteza maxima, prin constructie, depaseste 45 km/h;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
17%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=863&tip=drpciv&cat=b
A autoturismelor, motocicletelor fără ataş şi vehiculelor cu tracţiune animală;
B autovehiculelor şi vehiculelor cu tracţiune animală;
C autoturismelor, motocicletelor şi vehiculelor împinse sau trase cu mâna.
Explicație:
Indicatorul din imagine interzice accesul pe drumul respectiv tuturor autovehiculelor, adică orice vehicul cu motor, precum autoturisme, motociclete, camioane, autobuze, dar și vehiculelor cu tracțiune animală, cum ar fi căruțele. Prin urmare, pe acest sector de drum pot circula doar vehicule fără motor care nu sunt trase de animale, cum ar fi bicicletele sau vehiculele împinse sau trase cu mâna. Indicatorul nu se referă la biciclete sau la pietoni, aceștia pot circula mai departe dacă nu există o altă restricție suplimentară. Orice autovehicul sau vehicul cu tracțiune animală care ar intra pe acest drum ar încălca legea și poate fi sancționat. Acest indicator are rolul de a proteja drumurile înguste sau nesigure pentru trafic greu sau intens.
Indicatorul din imagine interzice accesul pe drumul respectiv tuturor autovehiculelor, adică orice vehicul cu motor, precum autoturisme, motociclete, camioane, autobuze, dar și vehiculelor cu tracțiune animală, cum ar fi căruțele. Prin urmare, pe acest sector de drum pot circula doar vehicule fără motor care nu sunt trase de animale, cum ar fi bicicletele sau vehiculele împinse sau trase cu mâna. Indicatorul nu se referă la biciclete sau la pietoni, aceștia pot circula mai departe dacă nu există o altă restricție suplimentară. Orice autovehicul sau vehicul cu tracțiune animală care ar intra pe acest drum ar încălca legea și poate fi sancționat. Acest indicator are rolul de a proteja drumurile înguste sau nesigure pentru trafic greu sau intens.
OUG - Articolul 6
În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, expresiile şi termenii de mai jos au următorul înţeles:
Vehicul - sistemul mecanic care se deplasează pe drum, cu sau fără mijloace de autopropulsare, utilizat în mod curent pentru transportul de persoane şi/sau bunuri ori pentru efectuarea de servicii sau lucrări.
Autovehicul - orice vehicul echipat cu motor de propulsie, utilizat în mod obişnuit pentru transportul persoanelor sau mărfurilor pe drum ori pentru tractarea, pe drum, a vehiculelor utilizate pentru transportul persoanelor sau mărfurilor. Vehiculele care se deplasează pe şine, denumite tramvaie, precum şi tractoarele agricole sau forestiere nu sunt considerate autovehicule. Troleibuzele sunt considerate autovehicule.
În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, expresiile şi termenii de mai jos au următorul înţeles:
Vehicul - sistemul mecanic care se deplasează pe drum, cu sau fără mijloace de autopropulsare, utilizat în mod curent pentru transportul de persoane şi/sau bunuri ori pentru efectuarea de servicii sau lucrări.
Autovehicul - orice vehicul echipat cu motor de propulsie, utilizat în mod obişnuit pentru transportul persoanelor sau mărfurilor pe drum ori pentru tractarea, pe drum, a vehiculelor utilizate pentru transportul persoanelor sau mărfurilor. Vehiculele care se deplasează pe şine, denumite tramvaie, precum şi tractoarele agricole sau forestiere nu sunt considerate autovehicule. Troleibuzele sunt considerate autovehicule.
Dificultate Întrebare: MEDIE
58%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=202&tip=drpciv&cat=b
A depăşirea;
B virajul la stânga sau la dreapta;
C întoarcerea.
Explicație:
Când întâlnești indicatorul care interzice întoarcerea, ai obligația să respecți această semnalizare indiferent dacă ai sau nu vizibilitate sau spațiu suficient pentru manevră. Legea prevede clar că semnele de interzicere sunt superioare altor condiții, iar nerespectarea lor se sancționează cu amendă și puncte de penalizare. Chiar dacă drumul are două benzi pe sens și nu există separator fizic, regula este aceeași: NU ai voie să efectuezi întoarcerea acolo unde indicatorul o interzice. Excepții nu se fac nici măcar dacă nu vine nicio mașină din sens opus. Respectarea acestei reguli este esențială pentru siguranța rutieră, deoarece întoarcerea în astfel de locuri poate periclita fluiditatea traficului și poate duce la accidente, fiind dificil pentru ceilalți șoferi să anticipeze manevra. În concluzie, într-o astfel de situație este obligatoriu să continui deplasarea și să cauți un alt loc permis unde poți întoarce regulamentar, de obicei după intersecții sau acolo unde un alt indicator permite manevra. Reține: Întotdeauna semnele de interzicere trebuie respectate cu prioritate!
Când întâlnești indicatorul care interzice întoarcerea, ai obligația să respecți această semnalizare indiferent dacă ai sau nu vizibilitate sau spațiu suficient pentru manevră. Legea prevede clar că semnele de interzicere sunt superioare altor condiții, iar nerespectarea lor se sancționează cu amendă și puncte de penalizare. Chiar dacă drumul are două benzi pe sens și nu există separator fizic, regula este aceeași: NU ai voie să efectuezi întoarcerea acolo unde indicatorul o interzice. Excepții nu se fac nici măcar dacă nu vine nicio mașină din sens opus. Respectarea acestei reguli este esențială pentru siguranța rutieră, deoarece întoarcerea în astfel de locuri poate periclita fluiditatea traficului și poate duce la accidente, fiind dificil pentru ceilalți șoferi să anticipeze manevra. În concluzie, într-o astfel de situație este obligatoriu să continui deplasarea și să cauți un alt loc permis unde poți întoarce regulamentar, de obicei după intersecții sau acolo unde un alt indicator permite manevra. Reține: Întotdeauna semnele de interzicere trebuie respectate cu prioritate!
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
4%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=160&tip=drpciv&cat=b
A depăşirea;
B deplasarea pe direcţia înainte după prima intersecţie;
C schimbarea direcţiei de mers în prima intersecţie.
Explicație:
În această situație, cele mai importante elemente la care trebuie să fii atent sunt semnul de obligatoriu înainte și respectarea marcajelor rutiere. Semnul circular albastru cu săgeata înainte este un indicator de obligativitate și arată că singura direcție permisă este înainte, deci orice altă manevră, cum ar fi virajul la stânga sau la dreapta, este interzisă în acel loc. Potrivit Codului Rutier, nerespectarea acestor semne se sancționează, pentru că ele au rolul să organizeze și să fluidizeze traficul, prevenind accidentele și conflictele de trafic. De asemenea, trebuie să menții distanța de siguranță față de vehiculul din față, pentru a putea reacționa la orice situație neprevăzută. În astfel de zone, unde traficul este intens și restricțiile sunt clare, orice abatere de la reguli poate duce la amenzi și, mai grav, la accidente. În cazul de față rezultă că trebuie să circuli înainte, să respecți marcajele, să menții distanța de siguranță și să fii atent la orice alte semne sau modificări ale traficului. Respectarea acestor reguli nu doar că îți aduce siguranță, ci și îți asigură un comportament responsabil în trafic.
În această situație, cele mai importante elemente la care trebuie să fii atent sunt semnul de obligatoriu înainte și respectarea marcajelor rutiere. Semnul circular albastru cu săgeata înainte este un indicator de obligativitate și arată că singura direcție permisă este înainte, deci orice altă manevră, cum ar fi virajul la stânga sau la dreapta, este interzisă în acel loc. Potrivit Codului Rutier, nerespectarea acestor semne se sancționează, pentru că ele au rolul să organizeze și să fluidizeze traficul, prevenind accidentele și conflictele de trafic. De asemenea, trebuie să menții distanța de siguranță față de vehiculul din față, pentru a putea reacționa la orice situație neprevăzută. În astfel de zone, unde traficul este intens și restricțiile sunt clare, orice abatere de la reguli poate duce la amenzi și, mai grav, la accidente. În cazul de față rezultă că trebuie să circuli înainte, să respecți marcajele, să menții distanța de siguranță și să fii atent la orice alte semne sau modificări ale traficului. Respectarea acestor reguli nu doar că îți aduce siguranță, ci și îți asigură un comportament responsabil în trafic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
39%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=965&tip=drpciv&cat=b
A oprirea din dreptul lui până la prima intersecţie;
B staţionarea din dreptul lui până la prima intersecţie;
C oprirea pe o distanţă de 50 m de la locul în care este instalat.
Explicație:
Indicatorul din imagine interzice staționarea voluntară a vehiculelor în zona marcată de acesta, iar această interdicție se aplică de la locul unde este instalat indicatorul și până la prima intersecție întâlnită pe sensul de mers. Staționarea înseamnă oprirea vehiculului pentru o perioadă mai lungă decât cea necesară pentru urcarea sau coborârea pasagerilor ori încărcarea sau descărcarea rapidă a mărfurilor. Oprirea scurtă, temporară, pentru aceste scopuri este permisă dacă nu există alte restricții. Zona de acțiune a indicatorului poate fi indicată suplimentar prin panouri adiționale care arată începutul, continuarea sau sfârșitul acesteia. Astfel, șoferii trebuie să evite să lase mașina staționată pe acest segment, pentru a nu crea obstacole în trafic și pentru a respecta regulile rutiere. Nerespectarea acestui indicator poate atrage sancțiuni contravenționale.
Indicatorul din imagine interzice staționarea voluntară a vehiculelor în zona marcată de acesta, iar această interdicție se aplică de la locul unde este instalat indicatorul și până la prima intersecție întâlnită pe sensul de mers. Staționarea înseamnă oprirea vehiculului pentru o perioadă mai lungă decât cea necesară pentru urcarea sau coborârea pasagerilor ori încărcarea sau descărcarea rapidă a mărfurilor. Oprirea scurtă, temporară, pentru aceste scopuri este permisă dacă nu există alte restricții. Zona de acțiune a indicatorului poate fi indicată suplimentar prin panouri adiționale care arată începutul, continuarea sau sfârșitul acesteia. Astfel, șoferii trebuie să evite să lase mașina staționată pe acest segment, pentru a nu crea obstacole în trafic și pentru a respecta regulile rutiere. Nerespectarea acestui indicator poate atrage sancțiuni contravenționale.
Regulament - Articolul 143
Se interzice staţionarea voluntară a vehiculelor:
a) în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară;
b) în zona de acţiune a indicatorului cu semnificaţia "Staţionarea interzisă" şi a marcajului cu semnificaţia de interzicere a staţionării;
c) pe drumurile publice cu o lăţime mai mica de 6 m;
d) în dreptul cailor de acces care deservesc proprietăţile alăturate drumurilor publice;
e) în pante şi în rampe;
f) în locul unde este instalat indicatorul cu semnificaţia "Staţionare alternantă", în altă zi sau perioadă decât cea permisă, ori indicatorul cu semnificaţia "Zona de staţionare cu durata limitată" peste durata stabilită.
OUG - Articolul 63
(1) Se consideră oprire imobilizarea voluntară a unui vehicul pe drumul public, pe o durată de cel mult 5 minute. Peste aceasta durată, imobilizarea se consideră staţionare.
Se interzice staţionarea voluntară a vehiculelor:
a) în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară;
b) în zona de acţiune a indicatorului cu semnificaţia "Staţionarea interzisă" şi a marcajului cu semnificaţia de interzicere a staţionării;
c) pe drumurile publice cu o lăţime mai mica de 6 m;
d) în dreptul cailor de acces care deservesc proprietăţile alăturate drumurilor publice;
e) în pante şi în rampe;
f) în locul unde este instalat indicatorul cu semnificaţia "Staţionare alternantă", în altă zi sau perioadă decât cea permisă, ori indicatorul cu semnificaţia "Zona de staţionare cu durata limitată" peste durata stabilită.
OUG - Articolul 63
(1) Se consideră oprire imobilizarea voluntară a unui vehicul pe drumul public, pe o durată de cel mult 5 minute. Peste aceasta durată, imobilizarea se consideră staţionare.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
29%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=469&tip=drpciv&cat=b
A în intersecţia înaintea căreia este instalat;
B în toate intersecţiile, până la apariţia indicatorului „Sfârşitul tuturor restricţiilor”;
C la 200 m de la locul în care este instalat acesta.
Explicație:
Indicatorul de interzicere a virajului la stânga instalat înainte de intersecție îți interzice să schimbi direcția de mers spre stânga exact în intersecția imediat următoare, adică acolo unde ai prima ocazie să virezi. Această restricție se aplică strict pentru acea intersecție, nu pentru toate intersecțiile următoare și nu pe o distanță fixă. Motivul este clar: acolo pot exista pericole, flux mare de pietoni sau reguli speciale de circulație care impun restricții pentru a evita accidentele sau blocajele. După ce ai trecut de acea intersecție, indicatorul nu mai are valabilitate, cu excepția cazului în care apare din nou alt indicator care interzice virajul la stânga. Dacă nu respecți acest semn și virezi stânga, riști amendă și chiar accident, pentru că ceilalți participanți la trafic nu se așteaptă să faci această manevră acolo.
Indicatorul de interzicere a virajului la stânga instalat înainte de intersecție îți interzice să schimbi direcția de mers spre stânga exact în intersecția imediat următoare, adică acolo unde ai prima ocazie să virezi. Această restricție se aplică strict pentru acea intersecție, nu pentru toate intersecțiile următoare și nu pe o distanță fixă. Motivul este clar: acolo pot exista pericole, flux mare de pietoni sau reguli speciale de circulație care impun restricții pentru a evita accidentele sau blocajele. După ce ai trecut de acea intersecție, indicatorul nu mai are valabilitate, cu excepția cazului în care apare din nou alt indicator care interzice virajul la stânga. Dacă nu respecți acest semn și virezi stânga, riști amendă și chiar accident, pentru că ceilalți participanți la trafic nu se așteaptă să faci această manevră acolo.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=485&tip=drpciv&cat=b
A o ieşire de pe autostradă;
B o staţie de taxare pentru circulaţia pe autostrăzi;
C un loc special amenajat, unde puteţi face o pauză pentru odihnă.
Explicație:
Indicatorul arată că urmează un loc special amenajat pentru pauză și odihnă pe autostradă, cunoscut ca spațiu de servicii sau parcare de odihnă. Acest spațiu este destinat șoferilor și pasagerilor care au nevoie să se oprească pentru relaxare, alimentare cu apă, mers la toaletă, masă sau pur și simplu pentru a lua o pauză de la condus. Nu indică o ieșire de pe autostradă sau o stație de taxare, ci exclusiv o zonă sigură unde poți staționa legal fără să încurci traficul. Pauzele regulate în astfel de spații sunt recomandate pentru a reduce oboseala la volan și a crește siguranța rutieră, mai ales la drum lung.
Indicatorul arată că urmează un loc special amenajat pentru pauză și odihnă pe autostradă, cunoscut ca spațiu de servicii sau parcare de odihnă. Acest spațiu este destinat șoferilor și pasagerilor care au nevoie să se oprească pentru relaxare, alimentare cu apă, mers la toaletă, masă sau pur și simplu pentru a lua o pauză de la condus. Nu indică o ieșire de pe autostradă sau o stație de taxare, ci exclusiv o zonă sigură unde poți staționa legal fără să încurci traficul. Pauzele regulate în astfel de spații sunt recomandate pentru a reduce oboseala la volan și a crește siguranța rutieră, mai ales la drum lung.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
6%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=544&tip=drpciv&cat=b
A vehiculelor fără motor;
B mopedelor şi motocicletelor;
C autovehiculelor.
Explicație:
Indicatorul din imagine este unul de interzicere și semnifică “Accesul interzis autovehiculelor și motocicletelor”. Acesta interzice accesul tuturor vehiculelor cu motor, inclusiv autoturisme, motociclete, mopede sau alte autovehicule motorizate. Totuși, accesul este permis pentru vehiculele fără motor, cum ar fi bicicletele, trotinetele sau vehiculele cu tracțiune animală. Scopul acestui indicator este să limiteze circulația vehiculelor motorizate pe anumite sectoare de drum, de regulă în zone rezidențiale, pietonale sau cu acces restricționat.
Indicatorul din imagine este unul de interzicere și semnifică “Accesul interzis autovehiculelor și motocicletelor”. Acesta interzice accesul tuturor vehiculelor cu motor, inclusiv autoturisme, motociclete, mopede sau alte autovehicule motorizate. Totuși, accesul este permis pentru vehiculele fără motor, cum ar fi bicicletele, trotinetele sau vehiculele cu tracțiune animală. Scopul acestui indicator este să limiteze circulația vehiculelor motorizate pe anumite sectoare de drum, de regulă în zone rezidențiale, pietonale sau cu acces restricționat.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
34%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=225&tip=drpciv&cat=b
A pe banda din stânga, vehiculele vor circula cu cel mult viteza indicată;
B pe banda din dreapta, se poate circula fără restricţie de viteză;
C pe banda din stânga, pot circula cei care se deplasează cel puţin cu viteza menţionată.
Explicație:
Acest indicator arată că pe banda din stânga se aplică o limită minimă de viteză – în acest caz, 50 km/h. Asta înseamnă că pe acea bandă pot circula doar cei care se deplasează cu cel puțin viteza menționată, nu mai încet. Dacă mergi sub această viteză pe banda din stânga, blochezi traficul și poți fi sancționat. Celelalte benzi nu au această restricție minimă, dar regula pentru banda din stânga este clară: te angajezi doar dacă poți menține cel puțin 50 km/h. Banda din stânga este destinată depășirii sau circulației mai rapide, pentru a menține fluiditatea traficului. Dacă te angajezi pe acea bandă fără să poți menține viteza minimă, încurci ceilalți participanți la trafic și poți provoca situații periculoase, mai ales pe drumurile cu mai multe benzi. Așadar, rămâi pe benzile din dreapta dacă nu poți atinge viteza minimă cerută pe banda din stânga.
Acest indicator arată că pe banda din stânga se aplică o limită minimă de viteză – în acest caz, 50 km/h. Asta înseamnă că pe acea bandă pot circula doar cei care se deplasează cu cel puțin viteza menționată, nu mai încet. Dacă mergi sub această viteză pe banda din stânga, blochezi traficul și poți fi sancționat. Celelalte benzi nu au această restricție minimă, dar regula pentru banda din stânga este clară: te angajezi doar dacă poți menține cel puțin 50 km/h. Banda din stânga este destinată depășirii sau circulației mai rapide, pentru a menține fluiditatea traficului. Dacă te angajezi pe acea bandă fără să poți menține viteza minimă, încurci ceilalți participanți la trafic și poți provoca situații periculoase, mai ales pe drumurile cu mai multe benzi. Așadar, rămâi pe benzile din dreapta dacă nu poți atinge viteza minimă cerută pe banda din stânga.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
35%