https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=2493&tip=drpciv&cat=b
A refugiu rezervat depanării;
B refugiu pentru stationarea de urgenţă;
C bandă de parcare.
Explicație:
Indicatorul „Parcare pentru urgențe” are un rol esențial pe autostradă sau pe drumurile naționale cu circulație intensă, unde oprirea pe banda de circulație este foarte periculoasă și interzisă de lege. Aceste zone sunt destinate exclusiv situațiilor în care mașina are probleme tehnice, cum ar fi defecțiuni mecanice sau o pană, și nu pot fi folosite pentru opriri voluntare sau pauze obișnuite. Legea prevede clar că oprirea sau staționarea pe benzile de circulație ale autostrăzilor este interzisă, cu excepția cazurilor de urgență, iar folosirea acestor spații speciale protejează atât șoferul aflat în dificultate, cât și ceilalți participanți la trafic. Când trebuie să folosești această parcare, este obligatoriu să reduci treptat viteza, să semnalizezi din timp intenția de a ieși de pe banda de circulație și să oprești cât mai aproape de marginea zonei marcate. După oprire, pentru siguranță, trebuie aprinse luminile de avarie și este recomandat să folosești vestă reflectorizantă dacă ești nevoit să cobori din vehicul. De asemenea, trebuie să amplasezi triunghiul reflectorizant la distanța regulamentară pentru a avertiza ceilalți șoferi. Este important să reții că staționarea în aceste zone se face doar atât timp cât ești nevoit să remediezi problema și este interzis să le folosești pentru somn, picnic sau alte scopuri, deoarece ocuparea inutilă poate pune în pericol siguranța circulației. Respectarea acestor reguli contribuie la prevenirea accidentelor grave pe infrastructura rutieră rapidă.
Indicatorul „Parcare pentru urgențe” are un rol esențial pe autostradă sau pe drumurile naționale cu circulație intensă, unde oprirea pe banda de circulație este foarte periculoasă și interzisă de lege. Aceste zone sunt destinate exclusiv situațiilor în care mașina are probleme tehnice, cum ar fi defecțiuni mecanice sau o pană, și nu pot fi folosite pentru opriri voluntare sau pauze obișnuite. Legea prevede clar că oprirea sau staționarea pe benzile de circulație ale autostrăzilor este interzisă, cu excepția cazurilor de urgență, iar folosirea acestor spații speciale protejează atât șoferul aflat în dificultate, cât și ceilalți participanți la trafic. Când trebuie să folosești această parcare, este obligatoriu să reduci treptat viteza, să semnalizezi din timp intenția de a ieși de pe banda de circulație și să oprești cât mai aproape de marginea zonei marcate. După oprire, pentru siguranță, trebuie aprinse luminile de avarie și este recomandat să folosești vestă reflectorizantă dacă ești nevoit să cobori din vehicul. De asemenea, trebuie să amplasezi triunghiul reflectorizant la distanța regulamentară pentru a avertiza ceilalți șoferi. Este important să reții că staționarea în aceste zone se face doar atât timp cât ești nevoit să remediezi problema și este interzis să le folosești pentru somn, picnic sau alte scopuri, deoarece ocuparea inutilă poate pune în pericol siguranța circulației. Respectarea acestor reguli contribuie la prevenirea accidentelor grave pe infrastructura rutieră rapidă.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
27%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=398&tip=drpciv&cat=b
A maximă;
B informativă;
C minimă obligatorie.
Explicație:
Indicatorul din imagine arată o viteză minimă obligatorie, nu o viteză maximă sau una recomandată. Asta înseamnă că ai voie să circuli pe sectorul respectiv doar dacă menții cel puțin 30 km/h. Nu ai voie să mergi mai încet decât această valoare, cu excepția cazurilor în care situația de trafic sau siguranța te obligă să reduci viteza. Scopul acestui indicator este să asigure un flux de trafic fluid și să evite blocajele sau situațiile periculoase create de vehicule care circulă prea încet.
Indicatorul din imagine arată o viteză minimă obligatorie, nu o viteză maximă sau una recomandată. Asta înseamnă că ai voie să circuli pe sectorul respectiv doar dacă menții cel puțin 30 km/h. Nu ai voie să mergi mai încet decât această valoare, cu excepția cazurilor în care situația de trafic sau siguranța te obligă să reduci viteza. Scopul acestui indicator este să asigure un flux de trafic fluid și să evite blocajele sau situațiile periculoase create de vehicule care circulă prea încet.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3763&tip=drpciv&cat=b
A maşini şi utilaje agricole;
B accesul interzis tractoarelor şi utilajelor agricole;
C circulaţia interzisă tractoarelor
Explicație:
Indicatorul care avertizează asupra prezenței tractoarelor agricole semnalează faptul că urmează o porțiune de drum unde poți întâlni vehicule lente, folosite adesea în activități agricole. Conform Codului Rutier, la întâlnirea acestui semn trebuie să reduci viteza și să fii pregătit să încetinești sau să oprești, pentru că tractoarele se deplasează mult mai încet decât autovehiculele obișnuite. Depășirea lor trebuie realizată numai dacă ai o vizibilitate bună, spațiu suficient și dacă nu periclitezi siguranța traficului, respectând toate regulile privind depășirea. În zonele rurale, această atenționare este frecventă deoarece vehiculele agricole pot intra sau ieși de pe drumuri laterale, ceea ce crește riscul unor situații neprevăzute. De aceea, este esențial să fii atent, să adaptezi viteza și să eviți orice manevră riscantă până când drumul devine sigur pentru a te deplasa în condiții normale. Indicatorul nu înseamnă interzicerea circulației, ci avertizează să crești atenția, să fii pregătit pentru eventuale reduceri de viteză și să acorzi prioritate siguranței tale și a celorlalți participanți la trafic.
Indicatorul care avertizează asupra prezenței tractoarelor agricole semnalează faptul că urmează o porțiune de drum unde poți întâlni vehicule lente, folosite adesea în activități agricole. Conform Codului Rutier, la întâlnirea acestui semn trebuie să reduci viteza și să fii pregătit să încetinești sau să oprești, pentru că tractoarele se deplasează mult mai încet decât autovehiculele obișnuite. Depășirea lor trebuie realizată numai dacă ai o vizibilitate bună, spațiu suficient și dacă nu periclitezi siguranța traficului, respectând toate regulile privind depășirea. În zonele rurale, această atenționare este frecventă deoarece vehiculele agricole pot intra sau ieși de pe drumuri laterale, ceea ce crește riscul unor situații neprevăzute. De aceea, este esențial să fii atent, să adaptezi viteza și să eviți orice manevră riscantă până când drumul devine sigur pentru a te deplasa în condiții normale. Indicatorul nu înseamnă interzicerea circulației, ci avertizează să crești atenția, să fii pregătit pentru eventuale reduceri de viteză și să acorzi prioritate siguranței tale și a celorlalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
34%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3949&tip=drpciv&cat=b
A presemnalizarea unei amenajări rutiere care oferă posibilitatea întoarcerii vehiculelor;
B ocolirea centrului imaginar al intersecţiei, în situaţia în care intenţionezi să virezi la stânga;
C indicator de avertizare instalat la bifurcaţia unor drumuri.
Explicație:
Indicatorul din imagine avertizează că urmează o amenajare rutieră specială care permite întoarcerea vehiculelor. Practic, el te informează din timp că vei avea posibilitatea să întorci legal și în siguranță, fără să încalci marcajele sau alte reguli. Nu semnifică ocolirea centrului intersecției și nici nu este un simplu indicator de bifurcație. E util pentru a ști că poți planifica din timp manevra de întoarcere.
Indicatorul din imagine avertizează că urmează o amenajare rutieră specială care permite întoarcerea vehiculelor. Practic, el te informează din timp că vei avea posibilitatea să întorci legal și în siguranță, fără să încalci marcajele sau alte reguli. Nu semnifică ocolirea centrului intersecției și nici nu este un simplu indicator de bifurcație. E util pentru a ști că poți planifica din timp manevra de întoarcere.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
21%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=510&tip=drpciv&cat=b
A claxonatul este permis numai în cazul evitării unui pericol imediat;
B folosirea claxonului este permisă numai pe timp de zi;
C folosirea claxonului este permisă numai în condiţii de vizibilitate redusă.
Explicație:
Indicatorul din imagine este „Claxonatul interzis”, montat la intrarea într-o localitate (Făgăraș). Acest indicator interzice folosirea semnalelor sonore (claxonului) pe toată raza localității, cu excepția cazurilor în care este necesar pentru evitarea unui pericol imediat. Practic, nu ai voie să folosești claxonul decât dacă există un risc real de accident sau vrei să previi o situație periculoasă. Nu este permis să folosești claxonul pentru a grăbi alți participanți la trafic sau din alte motive care nu țin de siguranță. Această interdicție ajută la reducerea poluării fonice în interiorul localităților.
Indicatorul din imagine este „Claxonatul interzis”, montat la intrarea într-o localitate (Făgăraș). Acest indicator interzice folosirea semnalelor sonore (claxonului) pe toată raza localității, cu excepția cazurilor în care este necesar pentru evitarea unui pericol imediat. Practic, nu ai voie să folosești claxonul decât dacă există un risc real de accident sau vrei să previi o situație periculoasă. Nu este permis să folosești claxonul pentru a grăbi alți participanți la trafic sau din alte motive care nu țin de siguranță. Această interdicție ajută la reducerea poluării fonice în interiorul localităților.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=865&tip=drpciv&cat=b
A circulaţia se desfăşoară în ambele sensuri;
B sfârşitul interzicerii de a depăşi;
C sfârşitul zonei cu viteză recomandată.
Explicație:
Indicatorul din imagine semnifică sfârșitul interzicerii de a depăși, adică de la acest punct ai voie să efectuezi din nou manevra de depășire, bineînțeles doar dacă nu există alte restricții sau pericole. Până la acest indicator, depășirea a fost interzisă pentru toate autovehiculele pentru care se aplica restricția, de regulă autoturisme. Odată ce ai trecut de acest semn, revine regula generală și poți depăși dacă este permis de marcaje, vizibilitate și alte condiții de drum. Indicatorul nu are legătură cu circulația în ambele sensuri sau cu sfârșitul unei zone cu viteză recomandată, ci strict cu încetarea restricției de depășire.
Indicatorul din imagine semnifică sfârșitul interzicerii de a depăși, adică de la acest punct ai voie să efectuezi din nou manevra de depășire, bineînțeles doar dacă nu există alte restricții sau pericole. Până la acest indicator, depășirea a fost interzisă pentru toate autovehiculele pentru care se aplica restricția, de regulă autoturisme. Odată ce ai trecut de acest semn, revine regula generală și poți depăși dacă este permis de marcaje, vizibilitate și alte condiții de drum. Indicatorul nu are legătură cu circulația în ambele sensuri sau cu sfârșitul unei zone cu viteză recomandată, ci strict cu încetarea restricției de depășire.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=484&tip=drpciv&cat=b
A „Aeroport”;
B „Drum aglomerat”;
C „Vânt lateral”.
Explicație:
Indicatorul din imagine semnifică “Vânt lateral”. Acesta avertizează că pe sectorul de drum unde este amplasat pot exista rafale puternice de vânt din lateral, care pot afecta stabilitatea vehiculului, mai ales dacă conduci o autoutilitară, un camion, un autobuz sau dacă ai remorcă ori transporti obiecte voluminoase. Vântul lateral poate devia direcția de mers, poate provoca dezechilibru sau chiar răsturnarea vehiculelor înalte, iar la viteze mari pericolul crește. În această zonă trebuie să reduci viteza, să ții bine de volan și să fii foarte atent la mișcările bruște ale mașinii. Ai grijă în special la depășiri sau când ieși din spatele unui obstacol, pentru că rafala de vânt poate lovi brusc vehiculul.
Indicatorul din imagine semnifică “Vânt lateral”. Acesta avertizează că pe sectorul de drum unde este amplasat pot exista rafale puternice de vânt din lateral, care pot afecta stabilitatea vehiculului, mai ales dacă conduci o autoutilitară, un camion, un autobuz sau dacă ai remorcă ori transporti obiecte voluminoase. Vântul lateral poate devia direcția de mers, poate provoca dezechilibru sau chiar răsturnarea vehiculelor înalte, iar la viteze mari pericolul crește. În această zonă trebuie să reduci viteza, să ții bine de volan și să fii foarte atent la mișcările bruște ale mașinii. Ai grijă în special la depășiri sau când ieși din spatele unui obstacol, pentru că rafala de vânt poate lovi brusc vehiculul.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
3%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=266&tip=drpciv&cat=b
A accesul interzis vehiculelor cu o înălţime mai mare de 3,5 m;
B accesul permis numai vehiculelor cu o lăţime mai mică de 3,5 m;
C distanţa minimă obligatorie dintre două vehicule.
Explicație:
Semnul care limitează înălțimea maximă la 3,5 metri este adresat tuturor vehiculelor al căror gabarit depășește această valoare, în special autocamioanelor, autobuzelor sau altor autovehicule înalte. Respectarea acestui indicator este esențială pentru siguranța rutieră, deoarece depășirea înălțimii poate duce la lovirea structurii podului sau a pasajului, provocând daune grave atât vehiculului, cât și infrastructurii rutiere. Chiar dacă te afli la volanul unei mașini mici, prezența acestui semn te obligă să te asiguri că nici vehiculul tău, nici încărcătura pe care o transporți nu depășesc limita impusă. De asemenea, într-o astfel de zonă este necesar să încetinești și să fii atent la curbură și la ceilalți participanți la trafic, mai ales dacă în față se află o mașină care poate frâna brusc la apropierea de pasaj. Legal, Codul Rutier prevede obligația conducătorilor de a respecta toate restricțiile de gabarit, inclusiv înălțimea și lățimea indicate de semnele de circulație, sub sancțiunea amenzii și chiar a interzicerii circulației pe respectivul sector de drum. În rezumat, observarea semnului de limitare a înălțimii impune o atenție suplimentară, o verificare a dimensiunilor vehiculului și menținerea vitezei reduse, cu respectarea strictă a semnului, pentru a evita accidentele sau blocarea circulației.
Semnul care limitează înălțimea maximă la 3,5 metri este adresat tuturor vehiculelor al căror gabarit depășește această valoare, în special autocamioanelor, autobuzelor sau altor autovehicule înalte. Respectarea acestui indicator este esențială pentru siguranța rutieră, deoarece depășirea înălțimii poate duce la lovirea structurii podului sau a pasajului, provocând daune grave atât vehiculului, cât și infrastructurii rutiere. Chiar dacă te afli la volanul unei mașini mici, prezența acestui semn te obligă să te asiguri că nici vehiculul tău, nici încărcătura pe care o transporți nu depășesc limita impusă. De asemenea, într-o astfel de zonă este necesar să încetinești și să fii atent la curbură și la ceilalți participanți la trafic, mai ales dacă în față se află o mașină care poate frâna brusc la apropierea de pasaj. Legal, Codul Rutier prevede obligația conducătorilor de a respecta toate restricțiile de gabarit, inclusiv înălțimea și lățimea indicate de semnele de circulație, sub sancțiunea amenzii și chiar a interzicerii circulației pe respectivul sector de drum. În rezumat, observarea semnului de limitare a înălțimii impune o atenție suplimentară, o verificare a dimensiunilor vehiculului și menținerea vitezei reduse, cu respectarea strictă a semnului, pentru a evita accidentele sau blocarea circulației.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=618&tip=drpciv&cat=b
A „Viteză minimă obligatorie”;
B „Sfârşitul limitării de viteză”;
C „Sfârşitul vitezei minime obligatorii”.
Explicație:
Indicatorul din imagine semnifică „Sfârșitul vitezei minime obligatorii”. Asta înseamnă că, de la locul unde este amplasat acest semn, nu mai ești obligat să circuli cu cel puțin 40 de kilometri pe oră, iar restricția de viteză minimă impusă anterior se anulează. Acest indicator se montează la finalul sectoarelor de drum unde, din motive de fluidizare a traficului sau de siguranță, era impusă o viteză minimă pentru toate vehiculele. De acum înainte poți adapta viteza după condițiile de drum și după celelalte reguli generale, fără să mai ai obligația de a menține minim 40 km/h. Dacă anterior circulai cu o viteză sub această limită fără motiv temeinic, puteai fi sancționat. După acest semn nu mai există această obligație, dar trebuie să adaptezi viteza în funcție de trafic, vizibilitate, starea drumului și să nu încurci circulația celorlalți participanți la trafic.
Indicatorul din imagine semnifică „Sfârșitul vitezei minime obligatorii”. Asta înseamnă că, de la locul unde este amplasat acest semn, nu mai ești obligat să circuli cu cel puțin 40 de kilometri pe oră, iar restricția de viteză minimă impusă anterior se anulează. Acest indicator se montează la finalul sectoarelor de drum unde, din motive de fluidizare a traficului sau de siguranță, era impusă o viteză minimă pentru toate vehiculele. De acum înainte poți adapta viteza după condițiile de drum și după celelalte reguli generale, fără să mai ai obligația de a menține minim 40 km/h. Dacă anterior circulai cu o viteză sub această limită fără motiv temeinic, puteai fi sancționat. După acest semn nu mai există această obligație, dar trebuie să adaptezi viteza în funcție de trafic, vizibilitate, starea drumului și să nu încurci circulația celorlalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
33%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=754&tip=drpciv&cat=b
A sfârşitul interzicerii de a depăşi;
B sfârşitul tuturor restricţiilor;
C interzicerea depăşirii autovehiculelor, cu excepţia motocicletelor fără ataş.
Explicație:
Acest indicator semnalează sfârșitul interdicției de depășire impusă anterior. Dacă ai întâlnit pe drum indicatorul de interzicere a depășirii, după acest semn ai din nou voie să depășești celelalte autovehicule, respectând celelalte reguli de depășire valabile. Nu semnifică sfârșitul tuturor restricțiilor și nici o interzicere nouă, ci pur și simplu ridică restricția anterioară legată de depășire. De obicei, acest indicator se montează după porțiuni periculoase sau în zone unde depășirea era interzisă, iar de aici înainte ai din nou dreptul să efectuezi această manevră dacă situația permite și marcajul rutier nu o interzice. Trebuie să fii atent tot timpul la drum și la ceilalți participanți la trafic, chiar dacă restricția a fost ridicată.
Acest indicator semnalează sfârșitul interdicției de depășire impusă anterior. Dacă ai întâlnit pe drum indicatorul de interzicere a depășirii, după acest semn ai din nou voie să depășești celelalte autovehicule, respectând celelalte reguli de depășire valabile. Nu semnifică sfârșitul tuturor restricțiilor și nici o interzicere nouă, ci pur și simplu ridică restricția anterioară legată de depășire. De obicei, acest indicator se montează după porțiuni periculoase sau în zone unde depășirea era interzisă, iar de aici înainte ai din nou dreptul să efectuezi această manevră dacă situația permite și marcajul rutier nu o interzice. Trebuie să fii atent tot timpul la drum și la ceilalți participanți la trafic, chiar dacă restricția a fost ridicată.
Regulamentul Rutier
Articolul 66
(6) Semnificaţia indicatoarelor de interzicere sau de restricţie începe din dreptul acestora. În lipsa unei semnalizări care să precizeze lungimea sectorului pe care se aplică reglementarea ori a unor indicatoare care să anunţe sfârşitul interdicţiei sau al restricţiei, semnificaţia acestor indicatoare încetează în intersecţia cea mai apropiată. Când indicatoarele de interzicere sau restricţie sunt instalate împreună cu indicatorul ce anunţă intrarea într-o localitate, semnificaţia lor este valabilă pe drumul respectiv până la întâlnirea indicatorului "Ieşire din localitate", cu excepţia locurilor unde alte indicatoare dispun altfel.
Articolul 66
(6) Semnificaţia indicatoarelor de interzicere sau de restricţie începe din dreptul acestora. În lipsa unei semnalizări care să precizeze lungimea sectorului pe care se aplică reglementarea ori a unor indicatoare care să anunţe sfârşitul interdicţiei sau al restricţiei, semnificaţia acestor indicatoare încetează în intersecţia cea mai apropiată. Când indicatoarele de interzicere sau restricţie sunt instalate împreună cu indicatorul ce anunţă intrarea într-o localitate, semnificaţia lor este valabilă pe drumul respectiv până la întâlnirea indicatorului "Ieşire din localitate", cu excepţia locurilor unde alte indicatoare dispun altfel.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3690&tip=drpciv&cat=b
A denivelare faţă de banda alăturată;
B parcarea se face cu o roată pe trotuar şi cu una pe partea carosabilă;
C parcarea este interzisă atât pe partea carosabilă, cât şi pe trotuar.
Explicație:
Indicatorul arată că există o denivelare față de banda alăturată. Practic, la schimbarea benzii poți întâlni o diferență de nivel între carosabilul benzilor, lucru care poate afecta stabilitatea mașinii dacă nu reduci viteza sau nu ești atent. Acest semn avertizează șoferii să fie precauți atunci când schimbă banda, mai ales în zonele unde se fac reparații la carosabil sau pe drumurile vechi. Nu are legătură cu parcarea pe trotuar sau interdicția de a parca.
Indicatorul arată că există o denivelare față de banda alăturată. Practic, la schimbarea benzii poți întâlni o diferență de nivel între carosabilul benzilor, lucru care poate afecta stabilitatea mașinii dacă nu reduci viteza sau nu ești atent. Acest semn avertizează șoferii să fie precauți atunci când schimbă banda, mai ales în zonele unde se fac reparații la carosabil sau pe drumurile vechi. Nu are legătură cu parcarea pe trotuar sau interdicția de a parca.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
17%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=605&tip=drpciv&cat=b
A o trecere la nivel cu calea ferată;
B o trecere la nivel cu calea ferată industrială;
C apropierea de un depou de tramvaie.
Explicație:
Indicatorul din imagine este un indicator de avertizare „Atenție, alte pericole”, iar panoul adițional de sub el arată clar că pericolul specific este existența unei treceri la nivel cu o cale ferată industrială. Acest tip de trecere diferă de cele obișnuite pentru trenuri de călători, deoarece pe liniile industriale pot circula vagoane sau locomotive fără program fix și adesea fără bariere sau semnale automate. Asta înseamnă că ai obligația să reduci viteza, să fii foarte atent la apropierea de linia ferată și să te asiguri atât vizual, cât și auditiv, înainte să traversezi. Dacă este prezent un agent de cale ferată, trebuie să respecți indicațiile acestuia. Calea ferată industrială poate fi traversată de vagoane care nu opresc sau nu semnalizează ca un tren obișnuit, deci riscul de accident este crescut dacă nu acorzi maximă atenție. Ai obligația să circuli cu prudență sporită și să fii pregătit să oprești în orice moment dacă apare un vehicul feroviar.
Indicatorul din imagine este un indicator de avertizare „Atenție, alte pericole”, iar panoul adițional de sub el arată clar că pericolul specific este existența unei treceri la nivel cu o cale ferată industrială. Acest tip de trecere diferă de cele obișnuite pentru trenuri de călători, deoarece pe liniile industriale pot circula vagoane sau locomotive fără program fix și adesea fără bariere sau semnale automate. Asta înseamnă că ai obligația să reduci viteza, să fii foarte atent la apropierea de linia ferată și să te asiguri atât vizual, cât și auditiv, înainte să traversezi. Dacă este prezent un agent de cale ferată, trebuie să respecți indicațiile acestuia. Calea ferată industrială poate fi traversată de vagoane care nu opresc sau nu semnalizează ca un tren obișnuit, deci riscul de accident este crescut dacă nu acorzi maximă atenție. Ai obligația să circuli cu prudență sporită și să fii pregătit să oprești în orice moment dacă apare un vehicul feroviar.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=17&tip=drpciv&cat=b
A reducerea numărului benzilor de circulaţie;
B îngustare temporară a drumului;
C terminarea benzii de circulaţie din stânga părţii carosabile.
Explicație:
Indicatorul care avertizează asupra comasării benzilor semnalizează faptul că, pe sectorul respectiv de drum, mai multe benzi de circulație se unesc într-una singură sau în mai puține benzi decât înainte. Conform Codului Rutier, în astfel de situații, șoferii care circulă pe banda care urmează să dispară au obligația să se asigure, să semnalizeze din timp și să acorde prioritate vehiculelor angajate deja pe banda pe care urmează să intre. Acest lucru previne incidentele și asigură o circulație fluentă. Este esențial să nu forțați intrarea pe banda care rămâne, ci să vă încadrați respectând semnalele celorlalți participanți la trafic. Zona de comasare poate genera blocaje sau încetiniri, de aceea trebuie păstrată o distanță de siguranță și evitată frânarea bruscă. Respectarea acestor reguli crește siguranța tuturor participanților la trafic și ajută la evitarea accidentelor în punctele critice unde drumurile se îngustează. Regula fermoarului: În situația comasării benzilor, regula fermoarului (sau regula de intercalare alternativă) este recomandată pentru a fluidiza circulația și a reduce blocajele. Această regulă presupune că, atunci când două benzi se unesc într-una singură, șoferii de pe banda care dispare trebuie să avanseze până aproape de punctul de îngustare, iar apoi să se încadreze pe banda rămasă, pe rând, alternativ cu șoferii care circulă deja pe acea bandă. Practic, fiecare șofer de pe banda principală ar trebui să permită unui vehicul de pe banda care se termină să intre în fața sa, asemenea unui fermoar care se închide din ambele părți. Respectarea regulii fermoarului reduce nervozitatea și riscul de accidente, elimină avantajele neloiale ale celor care forțează intrarea prea devreme sau prea târziu și asigură o îmbinare eficientă a fluxului de trafic. Chiar dacă șoferii de pe banda care se termină au obligația să acorde prioritate, ceilalți participanți trebuie să manifeste înțelegere și să faciliteze intercalarea, pentru ca traficul să nu se blocheze. Poliția Rutieră recomandă această practică în toate zonele unde benzile se comasează, fiind deja o regulă de bun-simț în multe țări europene.
Indicatorul care avertizează asupra comasării benzilor semnalizează faptul că, pe sectorul respectiv de drum, mai multe benzi de circulație se unesc într-una singură sau în mai puține benzi decât înainte. Conform Codului Rutier, în astfel de situații, șoferii care circulă pe banda care urmează să dispară au obligația să se asigure, să semnalizeze din timp și să acorde prioritate vehiculelor angajate deja pe banda pe care urmează să intre. Acest lucru previne incidentele și asigură o circulație fluentă. Este esențial să nu forțați intrarea pe banda care rămâne, ci să vă încadrați respectând semnalele celorlalți participanți la trafic. Zona de comasare poate genera blocaje sau încetiniri, de aceea trebuie păstrată o distanță de siguranță și evitată frânarea bruscă. Respectarea acestor reguli crește siguranța tuturor participanților la trafic și ajută la evitarea accidentelor în punctele critice unde drumurile se îngustează. Regula fermoarului: În situația comasării benzilor, regula fermoarului (sau regula de intercalare alternativă) este recomandată pentru a fluidiza circulația și a reduce blocajele. Această regulă presupune că, atunci când două benzi se unesc într-una singură, șoferii de pe banda care dispare trebuie să avanseze până aproape de punctul de îngustare, iar apoi să se încadreze pe banda rămasă, pe rând, alternativ cu șoferii care circulă deja pe acea bandă. Practic, fiecare șofer de pe banda principală ar trebui să permită unui vehicul de pe banda care se termină să intre în fața sa, asemenea unui fermoar care se închide din ambele părți. Respectarea regulii fermoarului reduce nervozitatea și riscul de accidente, elimină avantajele neloiale ale celor care forțează intrarea prea devreme sau prea târziu și asigură o îmbinare eficientă a fluxului de trafic. Chiar dacă șoferii de pe banda care se termină au obligația să acorde prioritate, ceilalți participanți trebuie să manifeste înțelegere și să faciliteze intercalarea, pentru ca traficul să nu se blocheze. Poliția Rutieră recomandă această practică în toate zonele unde benzile se comasează, fiind deja o regulă de bun-simț în multe țări europene.
Conform Regulamentului de aplicare a OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, indicatoarele rutiere temporare au următoarele caracteristici:
- „Indicatoarele rutiere temporare corespondente indicatoarelor de avertizare, de restricție sau interzicere ori indicatoarelor de orientare au aceleași caracteristici cu cele permanente, cu deosebirea că fondul alb este înlocuit cu fondul galben.”
Acest indicator specific se încadrează în categoria indicatoarelor temporare de avertizare și are rolul de a informa participanții la trafic despre modificările temporare ale condițiilor de drum.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
32%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3692&tip=drpciv&cat=b
A presemnalizarea traseului de urmat în vederea efectuării virajului la stânga;
B ocolirea intersecţiei;
C interzicerea virajului la stânga pentru camioane.
Explicație:
Indicatorul arată că virajul la stânga este interzis direct în acea intersecție, dar îți prezintă traseul corect pe care trebuie să-l urmezi dacă vrei să faci stânga. Practic, trebuie să virezi la dreapta înainte de acea intersecție, apoi faci stânga, iar la următoarea intersecție faci iar stânga pentru a ajunge pe strada dorită. Este o presemnalizare pentru a evita manevrele periculoase sau blocarea intersecției. Exemplu: dacă vrei să intri pe o stradă la stânga, dar indicatorul interzice această manevră, trebuie să ocolești după traseul indicat de săgeți.
Indicatorul arată că virajul la stânga este interzis direct în acea intersecție, dar îți prezintă traseul corect pe care trebuie să-l urmezi dacă vrei să faci stânga. Practic, trebuie să virezi la dreapta înainte de acea intersecție, apoi faci stânga, iar la următoarea intersecție faci iar stânga pentru a ajunge pe strada dorită. Este o presemnalizare pentru a evita manevrele periculoase sau blocarea intersecției. Exemplu: dacă vrei să intri pe o stradă la stânga, dar indicatorul interzice această manevră, trebuie să ocolești după traseul indicat de săgeți.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3699&tip=drpciv&cat=b
A reducerea unei benzi de circulaţie;
B organizarea traficului pe benzi de circulaţie;
C circulaţia autovehiculelor de mare tonaj interzisă.
Explicație:
Acest indicator rutier transmite o regulă importantă pentru circulația pe drumurile cu două benzi pe sens. Camioanelor li se interzice circulația pe banda din stânga, fiind obligate să folosească exclusiv banda din dreapta. Această restricție este prevăzută în Codul Rutier pentru a preveni încetinirea traficului, deoarece camioanele, având masă și dimensiuni mari, se deplasează de obicei mai încet decât autoturismele sau alte vehicule ușoare. Dacă un camion ar ocupa banda stângă, ar bloca depășirile și ar genera aglomerații, mai ales pe porțiunile de drum unde viteza de deplasare poate fi mai mare. În schimb, autoturismele și celelalte vehicule pot folosi ambele benzi. De aceea, este important ca orice conducător auto de camion să recunoască acest indicator și să respecte restricția, circulând doar pe banda din dreapta pe sectoarele de drum semnalizate astfel. Respectarea acestei reguli nu doar că previne amenzile și sancțiunile, ci și contribuie la siguranța și eficiența traficului pentru toți participanții la drum.
Acest indicator rutier transmite o regulă importantă pentru circulația pe drumurile cu două benzi pe sens. Camioanelor li se interzice circulația pe banda din stânga, fiind obligate să folosească exclusiv banda din dreapta. Această restricție este prevăzută în Codul Rutier pentru a preveni încetinirea traficului, deoarece camioanele, având masă și dimensiuni mari, se deplasează de obicei mai încet decât autoturismele sau alte vehicule ușoare. Dacă un camion ar ocupa banda stângă, ar bloca depășirile și ar genera aglomerații, mai ales pe porțiunile de drum unde viteza de deplasare poate fi mai mare. În schimb, autoturismele și celelalte vehicule pot folosi ambele benzi. De aceea, este important ca orice conducător auto de camion să recunoască acest indicator și să respecte restricția, circulând doar pe banda din dreapta pe sectoarele de drum semnalizate astfel. Respectarea acestei reguli nu doar că previne amenzile și sancțiunile, ci și contribuie la siguranța și eficiența traficului pentru toți participanții la drum.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
37%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3725&tip=drpciv&cat=b
A drum obligatoriu pentru vehiculele cu două roţi;
B accesul interzis mopedelor;
C accesul interzis motocicletelor.
Explicație:
Indicatorul din imagine semnifică „accesul interzis motocicletelor”. Asta înseamnă că motocicletele nu au voie să circule pe drumul sau sectorul de drum unde este montat acest indicator. Alte vehicule cu două roți, cum ar fi bicicletele sau mopedele, nu sunt vizate de această interdicție.
Indicatorul din imagine semnifică „accesul interzis motocicletelor”. Asta înseamnă că motocicletele nu au voie să circule pe drumul sau sectorul de drum unde este montat acest indicator. Alte vehicule cu două roți, cum ar fi bicicletele sau mopedele, nu sunt vizate de această interdicție.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
33%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3964&tip=drpciv&cat=b
A aveţi prioritate de trecere faţă de vehiculele care circulă din sens opus;
B începe un drum cu sens unic;
C trebuie să acordaţi prioritate vehiculelor care circulă din sens opus.
Explicație:
Semnul rutier cu săgeata albă orientată în sus și săgeata roșie orientată în jos, pe fundal albastru, indică faptul că ai prioritate de trecere pe sectorul de drum îngust în care te afli. Acest lucru înseamnă că poți să înaintezi înaintea vehiculelor care circulă din sens opus, iar aceștia trebuie să oprească și să îți cedeze trecerea. Regulamentul rutier prevede clar că pe aceste sectoare, numai direcția marcată cu săgeata albă are permisiunea să circule cu prioritate; vehiculele care vin din cealaltă direcție, indicată cu săgeata roșie, nu au voie să intre pe sectorul îngust decât după eliberarea acestuia. Astfel, te bucuri de prioritate doar dacă te deplasezi conform săgeții albe. Acționând corect după regulile semnului menții siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.
Semnul rutier cu săgeata albă orientată în sus și săgeata roșie orientată în jos, pe fundal albastru, indică faptul că ai prioritate de trecere pe sectorul de drum îngust în care te afli. Acest lucru înseamnă că poți să înaintezi înaintea vehiculelor care circulă din sens opus, iar aceștia trebuie să oprească și să îți cedeze trecerea. Regulamentul rutier prevede clar că pe aceste sectoare, numai direcția marcată cu săgeata albă are permisiunea să circule cu prioritate; vehiculele care vin din cealaltă direcție, indicată cu săgeata roșie, nu au voie să intre pe sectorul îngust decât după eliberarea acestuia. Astfel, te bucuri de prioritate doar dacă te deplasezi conform săgeții albe. Acționând corect după regulile semnului menții siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=2859&tip=drpciv&cat=b
A limitele generale de viteză;
B limitarea diferenţiată de viteză;
C limitările de viteză diferenţiate pe benzi.
Explicație:
Acest indicator arată limitele maxime de viteză care se aplică în mod general în România, în funcție de tipul drumului. În interiorul localităților, limita maximă este de 50 km/h pentru majoritatea vehiculelor, pentru a proteja pietonii și a permite reacționarea rapidă în caz de pericol. În afara localităților, pe drumurile naționale sau europene, limita crește la 100 km/h deoarece riscurile sunt mai mici, dar trebuie să rămâi atent la drum și la eventualele restricții suplimentare semnalizate. Pe autostradă, limita maximă ajunge la 130 km/h, deoarece aceste drumuri sunt proiectate pentru viteze mari, oferind separare a fluxului de trafic și siguranță sporită la depășiri. Este important să reții că aceste limite se pot modifica prin alte indicatoare sau din cauza condițiilor meteo, iar nerespectarea lor duce la sancțiuni. Respectarea limitelor legale nu doar că te fereste de amenzi, dar ajută și la evitarea accidentelor, adaptând viteza la mediul și infrastructura pe care circuli.
Acest indicator arată limitele maxime de viteză care se aplică în mod general în România, în funcție de tipul drumului. În interiorul localităților, limita maximă este de 50 km/h pentru majoritatea vehiculelor, pentru a proteja pietonii și a permite reacționarea rapidă în caz de pericol. În afara localităților, pe drumurile naționale sau europene, limita crește la 100 km/h deoarece riscurile sunt mai mici, dar trebuie să rămâi atent la drum și la eventualele restricții suplimentare semnalizate. Pe autostradă, limita maximă ajunge la 130 km/h, deoarece aceste drumuri sunt proiectate pentru viteze mari, oferind separare a fluxului de trafic și siguranță sporită la depășiri. Este important să reții că aceste limite se pot modifica prin alte indicatoare sau din cauza condițiilor meteo, iar nerespectarea lor duce la sancțiuni. Respectarea limitelor legale nu doar că te fereste de amenzi, dar ajută și la evitarea accidentelor, adaptând viteza la mediul și infrastructura pe care circuli.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=509&tip=drpciv&cat=b
A un drum cu denivelări;
B un segment de drum pe care se execută lucrări de amenajare;
C o denivelare pentru limitarea vitezei.
Explicație:
Indicatorul din imagine este un semn de avertizare care te informează că urmează o denivelare pentru limitarea vitezei, cunoscută popular ca „limitator de viteză” sau „cocoașă”. Acest tip de denivelare este amplasat pe carosabil pentru a obliga șoferii să reducă viteza, în special în zonele cu risc mare, cum ar fi apropierea școlilor, spitalelor sau trecerilor de pietoni. Scopul este să prevină accidentele prin reducerea vitezei în zonele cu pericol ridicat. Regulamentul rutier prevede că, la întâlnirea unui astfel de indicator, trebuie să reduci viteza și să treci peste denivelare cu atenție, fără a depăși 30 km/h în localitate sau 50 km/h în afara localității. Nerespectarea acestei reguli poate duce la sancțiuni, dar și la deteriorarea autovehiculului sau la pierderea controlului asupra acestuia.
Indicatorul din imagine este un semn de avertizare care te informează că urmează o denivelare pentru limitarea vitezei, cunoscută popular ca „limitator de viteză” sau „cocoașă”. Acest tip de denivelare este amplasat pe carosabil pentru a obliga șoferii să reducă viteza, în special în zonele cu risc mare, cum ar fi apropierea școlilor, spitalelor sau trecerilor de pietoni. Scopul este să prevină accidentele prin reducerea vitezei în zonele cu pericol ridicat. Regulamentul rutier prevede că, la întâlnirea unui astfel de indicator, trebuie să reduci viteza și să treci peste denivelare cu atenție, fără a depăși 30 km/h în localitate sau 50 km/h în afara localității. Nerespectarea acestei reguli poate duce la sancțiuni, dar și la deteriorarea autovehiculului sau la pierderea controlului asupra acestuia.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
17%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=815&tip=drpciv&cat=b
A o urcare cu înclinare mare, pe o lungime de 2000 m;
B o coborâre periculoasă, cu o diferenţă de nivel de 10 m până la 100 m pe orizontală;
C limitare de viteză la 10 km/h.
Explicație:
Indicatorul din imagine semnalizează o urcare cu înclinare mare, de 10%, pe o distanță de 2000 de metri. Acest tip de rampă necesită atenție sporită din partea șoferului, pentru că motorul și sistemul de transmisie sunt solicitate puternic. Trebuie să adaptezi viteza din timp și să folosești o treaptă de viteză corespunzătoare, astfel încât să poți urca fără să forțezi motorul sau să riști oprirea mașinii pe rampă. Dacă ai un autovehicul greu sau tractezi o remorcă, urcarea poate fi și mai dificilă, iar distanța mare și panta accentuată pot duce la supraîncălzirea motorului. De aceea, este important să fii atent la semnele de avertizare și să nu te angajezi în depășiri riscante sau în manevre care pot pune în pericol siguranța ta sau a celorlalți participanți la trafic.
Indicatorul din imagine semnalizează o urcare cu înclinare mare, de 10%, pe o distanță de 2000 de metri. Acest tip de rampă necesită atenție sporită din partea șoferului, pentru că motorul și sistemul de transmisie sunt solicitate puternic. Trebuie să adaptezi viteza din timp și să folosești o treaptă de viteză corespunzătoare, astfel încât să poți urca fără să forțezi motorul sau să riști oprirea mașinii pe rampă. Dacă ai un autovehicul greu sau tractezi o remorcă, urcarea poate fi și mai dificilă, iar distanța mare și panta accentuată pot duce la supraîncălzirea motorului. De aceea, este important să fii atent la semnele de avertizare și să nu te angajezi în depășiri riscante sau în manevre care pot pune în pericol siguranța ta sau a celorlalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%