Întrebări Categoria B

https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=461&tip=drpciv&cat=b
A reduceţi viteza şi vă deplasaţi în spatele bicicletei, până când drumul vă oferă condiţii bune de vizibilitate pentru depăşire;
B claxonaţi pentru a atrage atenţia biciclistului că îl depăşiţi;
C vă continuaţi deplasarea, deoarece în această situaţie bicicletele pot fi depăşite.
Explicație:
Într-o curbă fără vizibilitate, trebuie să reduci viteza și să rămâi în spatele bicicletei până când drumul devine suficient de vizibil și poți depăși în siguranță, fără să pui în pericol pe nimeni. Depășirea în astfel de condiții este interzisă prin lege, indiferent dacă vehiculul din față este bicicletă sau alt tip de vehicul. Claxonarea sau continuarea deplasării fără vizibilitate pot duce la accidente grave, pentru că nu vezi dacă din sens opus vine alt vehicul. Răbdarea și adaptarea vitezei sunt esențiale pentru siguranța ta, a biciclistului și a celorlalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
3%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=313&tip=drpciv&cat=b
A opriţi în locul în care aveţi vizibilitatea cea mai bună pentru a vă asigura şi vă continuaţi deplasarea numai dacă pe drumul transversal nu circulă alt vehicul;
B reduceţi viteza până la limita evitării oricărui pericol, după care traversaţi intersecţia;
C reduceţi viteza şi pătrundeţi în intersecţie dacă nu circulă alt vehicul din partea dreaptă.
Explicație:
În prezența indicatorului „STOP”, legea obligă conducătorul auto să oprească complet înainte de marcajul de oprire sau, dacă acesta lipsește, înainte de colțul intersecției. Oprirea trebuie făcută astfel încât să te asiguri că poți observa în siguranță traficul de pe drumul cu prioritate. În această situație, drumul principal este cel pe care circulă celelalte vehicule, iar tu trebuie să le acorzi prioritate. În plus, dacă pe trecerea de pietoni din fața ta se află persoane care intenționează să traverseze sau deja traversează, trebuie să le acorzi prioritate, conform articolului care reglementează protecția pietonilor. Concret, ordinea corectă este: oprești la „STOP”, te asiguri și acorzi prioritate atât vehiculelor de pe drumul principal, cât și pietonilor de pe trecerea marcată. Doar după ce te-ai asigurat că aceste obligații au fost îndeplinite poți intra sau traversa intersecția, semnalizând manevra dacă este cazul. Acest comportament nu doar că respectă legea, ci asigură și siguranța tuturor participanților la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
6%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=268&tip=drpciv&cat=b
A circulaţi cu atenţie, deoarece urmează o intersecţie cu cedarea trecerii la 300 m;
B reduceţi viteza, vă asiguraţi şi cedaţi trecerea tuturor vehiculelor care circulă pe o distanţă de 300 m;
C circulaţi cu atenţie, pentru a putea opri în condiţii de siguranţă, în maximum 300 m.
Explicație:
Indicatorul de preavizare pentru „Cedează trecerea” însoțit de o placă suplimentară cu mențiunea „300 m” te avertizează că în 300 de metri vei întâlni un indicator de obligativitate pentru a acorda prioritate circulației de pe drumul principal. Codul Rutier prevede că atunci când întâlnești acest semn, este necesar să te pregătești din timp prin reducerea vitezei și să fii atent la schimbările de trafic sau la eventuale pericole. Scopul avertizării anticipate este să ai suficient timp să treci de la o viteză de deplasare la o viteză de siguranță, astfel încât să poți reacționa fără să fii luat pe nepregătite la intersecție. La apropierea de indicatorul efectiv „Cedează trecerea”, regula este să acorzi prioritate tuturor vehiculelor care circulă pe drumul prioritar. Nu este obligatoriu să oprești dacă drumul este liber, însă trebuie, în mod obligatoriu, să fii pregătit să oprești și să te asiguri că nu pui în pericol vehiculele care se apropie din stânga sau din dreapta. Această procedură asigură fluența traficului și previne apariția conflictelor în intersecții, reducând riscul producerii de accidente. Tocmai de aceea, e important să nu ignori niciodată aceste semne prevestitoare și să le tratezi cu atenție sporită pentru siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
21%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=768&tip=drpciv&cat=b
A acest semnal nu vă permite trecerea;
B veţi circula cu viteză redusă;
C veţi respecta semnificaţia semnalizării rutiere şi a regulilor de circulaţie aplicabile în acel loc.
Explicație:
La întâlnirea semnalului intermitent galben trebuie să reduci viteza, să fii foarte atent și să respecți toate semnele de circulație și regulile specifice locului respectiv. Semnalul intermitent galben nu interzice trecerea, ci te avertizează că intersecția nu mai este dirijată de semafor și trebuie să acorzi o atenție suplimentară. Poate indica existența unui pericol sau o defecțiune a instalației de semaforizare. În această situație, acordă prioritate conform indicatoarelor sau, dacă lipsesc, aplică regulile generale, cum ar fi prioritatea de dreapta sau regulile pentru categoriile de drum. Circulă prudent, oprește dacă este cazul și asigură-te că trecerea prin intersecție se face în condiții de siguranță pentru toți participanții la trafic.
Regulamentul Rutier
Articolul 53
(2) Semnalul de culoare galbenă intermitent permite trecerea, conducătorul de vehicul fiind obligat să circule cu viteză redusă, să respecte semnificaţia semnalizării rutiere şi a regulilor de circulaţie aplicabile în acel loc.
Dificultate Întrebare: GREA
74%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=578&tip=drpciv&cat=b
A opriţi, deoarece semnalul vi se adresează;
B vă continuaţi deplasarea, deoarece semnalul nu vi se adresează;
C schimbaţi direcţia de mers spre stânga.
Explicație:
Polițistul din intersecție are brațul drept întins orizontal, ceea ce înseamnă oprire pentru toți cei care vin din spatele lui sau pentru cei care circulă din direcția pe care o intersectează brațul. În imagine, autoturismul albastru nu se află nici în spatele polițistului și nici nu are direcția de mers intersectată de brațul acestuia. În concluzie, semnalul nu i se adresează și poate continua deplasarea înainte, fără să oprească. Oprești doar dacă te afli în una dintre direcțiile blocate de brațul polițistului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=451&tip=drpciv&cat=b
A circulaţi cât mai aproape de axul drumului;
B circulaţi cât mai aproape de marginea din dreapta a drumului public;
C păstraţi o distanţă egală între axa drumului şi marginea din dreapta a părţii carosabile, rulând cu o viteză care să asigure oprirea într-un spaţiu mai mic decât cel de vizibilitate.
Explicație:
Noaptea, când vizibilitatea este redusă din cauza ceții, trebuie să menții mașina cât mai echilibrat pe banda ta, nici prea aproape de axul drumului, nici prea aproape de marginea din dreapta. Dacă te apropii prea mult de axul drumului riști coliziuni cu vehiculele care vin din sens opus, mai ales dacă și ele nu văd bine. Dacă mergi lipit de marginea din dreapta, poți să ieși de pe carosabil sau să lovești pietoni, bicicliști sau obstacole care nu sunt vizibile în ceață. Cel mai sigur este să păstrezi o distanță constantă față de ax și față de marginea din dreapta și să adaptezi viteza astfel încât să poți opri în siguranță în orice moment, chiar dacă apare brusc un obstacol. Viteza nu trebuie să fie niciodată mai mare decât distanța pe care o vezi clar în față, altfel riști să nu ai timp să oprești dacă ceva apare din ceață. De exemplu, dacă vizibilitatea este de 20 de metri, să mergi cu o viteză care să îți permită să oprești complet în acea distanță, nu mai mult. Circulația preventivă înseamnă să eviți orice manevră riscantă și să fii pregătit să oprești sau să încetinești dacă vizibilitatea se reduce și mai mult. Folosește luminile de întâlnire și, dacă este necesar, luminile de ceață, dar nu faza lungă, pentru că aceasta reflectă ceața și scade și mai mult vizibilitatea.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=72&tip=drpciv&cat=b
A reduceţi viteza numai dacă se apropie vreun autovehicul;
B reduceţi viteza, vă asiguraţi, iar dacă pe drumul transversal circulă în acel moment alte vehicule, opriţi pentru a le acorda prioritate de trecere;
C reduceţi viteza şi vă asiguraţi, pentru a fi în măsură să acordaţi prioritate de trecere vehiculelor care circulă din partea dreaptă.
Explicație:
Indicatorul „Cedează trecerea” obligă conducătorul auto să reducă viteza și să acorde prioritate tuturor vehiculelor care circulă pe drumul transversal, indiferent de direcția lor. Aceasta înseamnă că trebuie să te asiguri cu atenție, să reduci viteza din timp și să verifici dacă pe drumul cu prioritate se apropie vreun vehicul. Dacă sunt mașini sau alte vehicule care circulă, trebuie să te oprești pentru a le permite să treacă înaintea ta. Nu este suficient să reduci viteza doar când vezi un vehicul apropiindu-se, ci trebuie să fii pregătit să oprești oricând este nevoie, până când drumul este liber și poți traversa în siguranță. Prioritatea nu depinde de direcția vehiculelor de pe drumul transversal, ci de faptul că acel drum are prioritate față de tine. Chiar dacă circulă vehicule din partea dreaptă, acest lucru nu schimbă obligația ta de a acorda prioritate dacă indicatorul este prezent. Practic, acest semn te pune în situația de a fi prudent și de a nu pătrunde în intersecție fără să te asiguri că nu periclitezi traficul pe drumul cu prioritate. Astfel, respectând regula, eviți accidentele și sancțiunile.

Conform Regulamentului de aplicare a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice (dispoziții privind indicatorii de prioritate), se prevede:

  • Articolul 52 – Indicatorii de prioritate:
    • (1) Conducătorii de vehicule care se apropie de intersecții semnalizate cu indicatorul „Cedează trecerea” sunt obligați să reducă viteza și să se asigure, înainte de a traversa intersecția, că nu se apropie vehicule pe drumul cu prioritate (drumul transversal).
    • (2) În cazul în care, pe drumul cu prioritate, circulă vehicule, conducătorul auto trebuie să oprească pentru a le acorda prioritate de trecere.

Aceste prevederi stabilesc clar că, la întâlnirea indicatorului „Cedează trecerea”, trebuie să reduceți viteza, să vă asigurați de situația de trafic și să opriți, dacă este necesar, pentru a permite trecerea vehiculelor din sensul cu prioritate.

Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=963&tip=drpciv&cat=b
A prin folosirea luminilor de poziţie;
B prin instalarea triunghiurilor reflectorizante şi prin folosirea luminilor de avarie;
C prin purtarea vestei reflectorizante.
Explicație:
Dacă autovehiculul tău a rămas în pană pe partea carosabilă, trebuie să semnalizezi acest lucru în mod clar și vizibil pentru ceilalți participanți la trafic, pentru a preveni accidentele. În primul rând, folosește luminile de poziție și luminile de avarie pentru a indica că mașina este staționată în mod neașteptat și că există un obstacol pe drum. În plus, este obligatoriu să instalezi triunghiurile reflectorizante la o distanță corespunzătoare în spatele vehiculului, pentru a avertiza conducătorii care vin din urmă și pentru a le oferi timp să reacționeze. Triunghiurile reflectorizante cresc vizibilitatea mașinii oprite, mai ales pe timp de noapte sau în condiții de vizibilitate redusă. Purtarea vestei reflectorizante este obligatorie pentru tine sau pentru persoanele care ies din mașină, pentru a fi mai vizibile și a evita accidentele, dar aceasta nu este un mijloc de semnalizare pentru autovehiculul în sine. Astfel, combinarea luminilor și a triunghiurilor reflectorizante este esențială pentru siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic când ai o pană.
Dificultate Întrebare: FOARTE GREA
81%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=265&tip=drpciv&cat=b
A blocarea pedalei de frână;
B un joc insuficient între saboţi şi tamburi;
C pierderi de lichid pe la garnituri.
Explicație:
Dacă observi că pedala de frână are o cursă liberă mai mică decât în mod obișnuit, asta indică faptul că există un joc prea mic între saboți și tamburi. Practic, deoarece sistemul de frânare funcționează cu toleranțe precise, orice modificare a cursei libere poate duce la blocarea parțială a frânelor, supraîncălzirea lor sau chiar la reducerea eficienței frânării. Asta înseamnă că saboții stau prea aproape de tambur și acționează frâna mai repede decât ar trebui, ceea ce poate duce la supraîncălzirea sistemului de frânare sau chiar la blocarea accidentală a roților. În astfel de situații, sistemul de frânare nu mai funcționează corect și trebuie verificat și ajustat într-un service, pentru a nu pune în pericol siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=738&tip=drpciv&cat=b
A să circulaţi înainte sau la dreapta;
B să viraţi numai la dreapta;
C să circulaţi numai înainte.
Explicație:
Dacă te afli pe banda din dreapta a drumului, trebuie să urmezi indicațiile marcajelor și ale indicatorului care impun să circuli fie înainte, fie la dreapta. Aceasta înseamnă că ai voie să mergi drept înainte sau să faci viraj la dreapta, dar virajul la stânga este interzis. Marcajele pe bandă și indicatorul „Înainte sau la dreapta” au rolul de a organiza traficul și de a evita conflictele între vehicule în intersecție. Dacă ai fi fost pe banda din stânga, regulile ar fi fost diferite și ți s-ar fi permis doar să continui înainte. Respectarea acestor reguli este esențială pentru a circula corect și în siguranță, evitând astfel accidentele și sancțiunile. În concluzie, banda pe care te afli determină direcțiile pe care le poți urma, iar în cazul de față sunt permise înainte și virajul la dreapta.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
5%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3706&tip=drpciv&cat=b
A nu;
B da;
C da, numai dacă dispui de un autoturism performant.
Explicație:
Mașinile care fac parte dintr-o coloană oficială, precum cea inscripționată cu „COLOANĂ OFICIALĂ”, beneficiază de regim prioritar în trafic, conform legislației rutiere în vigoare. Asta înseamnă că, indiferent de regulile obișnuite privind prioritatea sau culoarea semaforului, aceste vehicule, împreună cu cele care le însoțesc și semnalizează acustic și luminos, pot să treacă chiar și pe la roșu, dacă se află în misiune. Rolul tău ca participant la trafic este să acorzi prioritate coloanei oficiale și să respecți semnalele agenților de poliție care pot dirija circulația în zona respectivă. Nu ai voie să te atașezi sau să circuli imediat în spatele unei coloane oficiale, indiferent dacă vehiculul tău este rapid sau nu. O coloană oficială este formată din vehicule care au prioritate specială pe drum, escortate de poliție și care nu trebuie să fie deranjate sau amestecate cu alte vehicule. Dacă încerci să te alipești acestei coloane, riști amendă și, în anumite cazuri, chiar suspendarea permisului, pentru că poți pune în pericol siguranța coloanei și a celorlalți participanți la trafic. Aceste reguli sunt stricte tocmai pentru a permite deplasarea rapidă și în siguranță a coloanelor oficiale, fără intervenții sau riscuri suplimentare.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=463&tip=drpciv&cat=b
A să scoateţi imediat pasagerii din vehicul şi să eliberaţi platforma căii ferate sau, când nu este posibil, să semnalizaţi prezenţa vehiculului cu orice mijloc adecvat;
B să anunţaţi poliţia;
C să porniţi autovehiculul prin orice mijloace.
Explicație:
Dacă mașina rămâne blocată pe calea ferată, trebuie să scoți imediat toți pasagerii și să încerci să eliberezi calea ferată cât mai rapid. Dacă nu poți muta vehiculul, trebuie să semnalizezi prezența acestuia cu orice mijloc, pentru a avertiza mecanicul trenului sau alți participanți la trafic. Prioritatea absolută este siguranța vieții, nu salvarea mașinii sau anunțarea poliției. O secundă pierdută poate face diferența între viață și moarte. Anunțarea poliției se face abia după ce toată lumea este în siguranță și calea ferată a fost eliberată sau semnalizată.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
4%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=284&tip=drpciv&cat=b
A legal, nu vă revine nicio obligaţie;
B opriţi, anunţaţi de îndată poliţia şi apelaţi numărul naţional unic pentru apeluri de urgenţă 112;
C vă informaţi asupra împrejurărilor care au determinat accidentul.
Explicație:
Dacă afli că s-a produs un accident rutier cu victime, ai obligația legală să oprești, să anunți imediat poliția și să suni la 112. Ești obligat să oferi ajutor atât cât poți, fără să pui în pericol propria ta siguranță, și să nu părăsești locul accidentului până la sosirea echipajelor de urgență, cu excepția cazului în care ai nevoie de îngrijiri medicale. Această regulă există pentru a oferi ajutor rapid victimelor și pentru a permite autorităților să investigheze accidentul. Dacă nu anunți autoritățile sau nu rămâi la fața locului, riști sancțiuni grave, chiar dacă nu ai fost implicat direct în accident.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
1%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=820&tip=drpciv&cat=b
A niciunui vehicul;
B vehiculelor care urmează să intre în intersecţie;
C autobuzelor şi troleibuzelor.
Explicație:
Dacă te afli deja într-o intersecție cu sens giratoriu, nu trebuie să acorzi prioritate niciunui vehicul care intenționează să intre în intersecție. Prioritatea se acordă la intrarea în sensul giratoriu, nu în interiorul acestuia. Vehiculele care circulă deja în sensul giratoriu au prioritate față de cele care urmează să pătrundă, indiferent dacă sunt autoturisme, autobuze sau troleibuze. Odată ce ai intrat în giratoriu, îți continui deplasarea fără să acorzi prioritate vehiculelor care așteaptă la intrare, acestea fiind obligate să aștepte până când circulația din interior le permite accesul în siguranță. Acest sistem asigură fluiditatea traficului și reduce riscul de accidente la intrarea în intersecție.
OUG - Articolul 57

(1) La intersecţiile cu circulaţie nedirijată, conducătorul de vehicul este obligat să cedeze trecerea vehiculelor care vin din partea dreapta, în condiţiile stabilite prin regulament.
(2) La intersecţiile cu circulaţie dirijată, conducătorul de vehicul este obligat să respecte semnificaţia indicatoarelor, culoarea semaforului sau indicaţiile ori semnalele poliţistului rutier.
(3) Pătrunderea unui vehicul într-o intersecţie este interzisă dacă prin aceasta se produce blocarea intersecţiei.
(4) În intersecţiile cu sens giratoriu, semnalizate ca atare, vehiculele care circulă în interiorul acestora au prioritate faţă de cele care urmează să pătrundă în intersecţie.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
32%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=561&tip=drpciv&cat=b
A să folosiţi pe timpul zilei luminile de întâlnire;
B să opriţi pe partea carosabilă;
C să depăşiţi.
Explicație:
Pe drumurile naționale europene (drumuri E), oprirea voluntară pe partea carosabilă este interzisă. Acest lucru se datorează faptului că aceste drumuri au un trafic intens și, de regulă, o viteză mai mare de circulație, astfel că oprirea pe carosabil poate crea un pericol serios pentru siguranța rutieră și poate bloca traficul. Dacă este necesară oprirea, aceasta se poate face doar în afara părții carosabile, pe acostament sau în zone special amenajate, fără a afecta fluxul circulației. Folosirea luminilor de întâlnire pe timp de zi este permisă și chiar recomandată pentru creșterea vizibilității. Depășirea este permisă dacă nu există restricții sau interdicții suplimentare semnalizate.
Regulamentul Rutier
Articolul 142 - Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
m) pe partea carosabilă a autostrăzilor, a drumurilor expres şi a celor naţionale europene (E);
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=690&tip=drpciv&cat=b
A starea de prindere a volanului pe axul său;
B presiunea în pneurile punţii din spate;
C presiunea în pneurile punţii din faţă.
Explicație:
Dacă observi că volanul se manevrează mai greu decât de obicei, primul lucru pe care trebuie să îl verifici este presiunea în pneurile punții din față, deoarece acestea suportă greutatea motorului și asigură direcția vehiculului. Anvelopele cu presiune scăzută măresc rezistența la rulare, iar volanul devine dificil de acționat, mai ales la viteze mici sau la manevre de parcare. O presiune incorectă în pneurile din față nu doar că îngreunează controlul asupra direcției, dar duce și la uzura prematură a anvelopelor și la creșterea consumului de carburant. Presiunea în pneurile din spate sunt importante, dar nu sunt cauza principală a efortului crescut la volan iar starea de prindere a volanului pe axul său nu prea are nici o relevanță. În primul rând, trebuie verificate roțile din față. Dacă aceasta este corectă, alte cauze posibile pot fi: defecțiuni la sistemul de direcție asistată, cum ar fi lipsa lichidului de servodirecție sau pompă de servodirecție defectă, articulații sau bielete uzate sau blocate, rulmenți sau bucșe gripate, alinierea incorectă a direcției, componente ale coloanei de direcție grippate sau blocate, probleme la caseta de direcție sau la axul volanului, sau chiar blocaje mecanice cauzate de impurități sau rugina depusă în sistemul de direcție. Toate aceste probleme pot face volanul să se miște greu și trebuie verificate la un service auto pentru diagnosticare și remediere rapidă.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
32%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=139&tip=drpciv&cat=b
A să respecte semnificaţia semnalului verde;
B să respecte semnificaţia indicatorului;
C să respecte semnificaţia semnalului verde, acordând prioritate de trecere vehiculelor care circulă pe drumul prioritar.
Explicație:
Atunci când întâlnești într-o intersecție atât semaforul verde, cât și indicatorul „Cedează trecerea”, trebuie să înțelegi că semaforul are prioritate față de indicatorul rutier. Asta înseamnă că, pe semnal verde, ai voie să intri în intersecție, dar tot trebuie să fii atent la ceilalți participanți la trafic, pentru că sensul de circulație de pe drumul prioritar nu se anulează dacă apare semaforul. De obicei, indicatorul „Cedează trecerea” este montat pentru situațiile când semaforul nu funcționează sau pentru momentele în care trebuie să respecți prioritatea de dreapta sau drumul cu prioritate, dacă nu este semaforizare. Pe verde ai prioritate, dar ai obligația să acorzi prioritate pietonilor care traversează regulamentar pe verde pentru ei și vehiculelor care au verde intermitent sau prioritate din alte direcții semaforizate. Conform Codului Rutier din România, semaforul are întâietate față de semne când funcționează normal, deci, dacă semaforul e verde, poți circula, dar cu atenție sporită, adaptând viteza și fiind gata să cedezi dacă apare un pericol sau altcineva are prioritate de trecere. Astfel, indicatorul „Cedează trecerea” nu anulează semnalul verde, însă este pus pentru a-ți reaminti să circuli cu prudență și să fii pregătit pentru orice situație neprevăzută.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
34%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=195&tip=drpciv&cat=b
A vă continuaţi drumul, deoarece degajarea căii ferate se va face de către personalul calificat;
B opriţi şi anunţaţi telefonic poliţia despre acest incident;
C acordaţi sprijin pentru scoaterea vehiculului de pe calea ferată sau, dacă nu este posibil, semnalaţi prezenţa acestuia.
Explicație:
Dacă observi că un vehicul a rămas blocat pe linia ferată, ai obligația să faci tot ce îți stă în putință pentru a preveni un posibil accident grav. În primul rând, trebuie să oprești imediat și să nu forțezi traversarea. Nu încerca niciodată să ocolești mașina imobilizată sau să te angajezi pe calea ferată în condiții nesigure. Conform Codului Rutier, trebuie să anunți de urgență organele competente, folosind numărul de urgență 112, ca să informezi despre pericol și să se poată lua măsuri pentru oprirea eventualului tren care se apropie. Acest lucru este esențial pentru salvarea vieților omenești și evitarea unei tragedii. Rolul tău este să acționezi responsabil, să avertizezi alți participanți la trafic și, dacă este posibil, împreună cu alți martori, să ajuți la degajarea vehiculului doar dacă nu există niciun risc iminent. Astfel, respecți legea și contribui activ la prevenirea unui accident feroviar.
Regulamentul Rutier
Art. 139
(2) Participanţii la trafic, care se găsesc în apropierea locului unde un vehicul a rămas imobilizat pe calea ferată, sunt obligaţi să acorde sprijin pentru scoaterea acestuia sau, când nu este posibil, pentru semnalizarea prezentei lui.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
11%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=987&tip=drpciv&cat=b
A să respecte semnalul poliţistului;
B să continue mersul, deoarece semnele poliţistului sunt contradictorii;
C să oprească şi să aştepte semnalul pentru continuarea deplasării.
Explicație:
Dacă polițistul se află în intersecție cu fața către tine și inițial semnaliza oprirea, dar apoi îți transmite un alt semnal diferit de „Oprire”, trebuie să respecți semnalul actual al polițistului. Semnalul polițistului are prioritate asupra oricăror semnale rutiere sau indicatoare din acea zonă, iar schimbarea semnalului înseamnă că instrucțiunile inițiale s-au anulat. De exemplu, dacă polițistul ridică brațul pentru a-ți permite să treci sau să înaintezi, trebuie să urmezi această indicație, chiar dacă anterior arăta semnalul de oprire. Nu trebuie să continui să oprești, ci să acționezi conform noului semnal, care poate indica să mergi înainte, să depășești sau să schimbi direcția. Această regulă este esențială pentru fluidizarea traficului și pentru evitarea confuziilor care pot duce la accidente. Respectând semnalele polițistului, te asiguri că circuli corect și în siguranță în intersecții dirijate manual.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=37&tip=drpciv&cat=b
A opriţi funcţionarea motorului;
B motorul trebuie să funcţioneze, pentru a putea folosi luminile de avarie;
C închideţi autovehiculul şi vă îndepărtaţi de acesta.
Explicație:
Dacă rămâi în pană într-un tunel, primul lucru pe care trebuie să-l faci este să oprești funcționarea motorului. Este o măsură de siguranță pentru a evita acumularea de gaze toxice și pentru a preveni orice risc de incendiu. Luminile de avarie vor funcționa o perioadă și cu motorul oprit, iar dacă trebuie să aștepți ajutor, este mai sigur să nu lași motorul pornit în spațiul închis al tunelului. În niciun caz nu trebuie să părăsești mașina și să o lași blocată în tunel fără să iei măsuri de avertizare a celorlalți șoferi. În primul rând, trebuie să aprinzi imediat luminile de avarie, pentru ca ceilalți șoferi să te observe din timp. Apoi, dacă este posibil și nu creezi un pericol, trebuie să muți vehiculul cât mai aproape de marginea părții carosabile ca să nu blochezi circulația. De asemenea, ești obligat să așezi triunghiurile reflectorizante la o distanță de cel puțin 30 de metri în spatele mașinii, pentru ca ceilalți participanți la trafic să fie avertizați eficient. Din punct de vedere legal, Codul Rutier prevede că pe timp de noapte sau în locuri cu vizibilitate redusă – inclusiv în tuneluri – trebuie să semnalizezi imediat orice oprire neașteptată, iar nerespectarea acestor reguli poate duce la amenzi sau chiar la accidente grave. Este foarte important să nu rămâi în autoturism dacă nu este sigur, să te asiguri că ieși pe partea unde nu te expui la trafic și să aștepți ajutor în zona sigură a tunelului, respectând instrucțiunile. Toate aceste măsuri sunt esențiale pentru siguranța ta și a celorlalți, deoarece vizibilitatea și spațiul de reacție din tuneluri sunt mult reduse față de drumurile obișnuite.
Regulamentul Rutier
Art. 141
(3) În cazul imobilizarii involuntare a autovehiculului în pasaje subterane sau în tuneluri, conducatorul acestuia este obligat sa opreasca functionarea motorului.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
30%
To top