Întrebări Categoria B

https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=737&tip=drpciv&cat=b
A ocoliţi centrul intersecţiei prin stânga;
B circulaţi cu o viteză maximă de 40 km/h;
C acordaţi prioritate vehiculelor care circulă în interiorul intersecţiei.
Explicație:
La întâlnirea indicatorului de „Intersecție cu sens giratoriu” trebuie să acorzi prioritate tuturor vehiculelor care circulă deja în interiorul sensului giratoriu. Asta înseamnă că nu poți intra în sens dacă există mașini care îl traversează, iar manevra de ocolire a centrului intersecției se face obligatoriu prin partea dreaptă, conform săgeților indicatoare. Circulația pe sens giratoriu are reguli clare pentru a fluidiza traficul și a evita accidentele: prioritatea este pentru cei din interiorul cercului, iar cei care vor să intre trebuie să aștepte un moment liber și sigur. Nu trebuie să circuli cu o viteză maximă fixă impusă aici, ci să adaptezi viteza la condițiile de trafic și să fii atent la ceilalți participanți. Dacă nu respecți această regulă și intri fără să acorzi prioritate, poți provoca coliziuni și blocaje. În concluzie, prioritatea în sensul giratoriu este o regulă esențială pentru siguranța și fluența circulației, iar ocolirea centrului trebuie făcută doar pe dreapta, nu pe stânga.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 57
(4) În intersecţiile cu sens giratoriu, semnalizate ca atare, vehiculele care circulă în interiorul acestora au prioritate faţă de cele care urmează să pătrundă în intersecţie.

Regulamentul Rutier
Articolul 135
Conducătorul de vehicul este obligat să acorde prioritate de trecere şi în următoarele situaţii:
d) când urmează să pătrundă într-o intersecţie cu circulaţie în sens giratoriu faţă de cel care circulă în interiorul acesteia;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
11%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=968&tip=drpciv&cat=b
A conduceţi cât mai încordat, cu faţa cât mai aproape de parbriz, pentru a vedea tot ce se întâmplă pe drumul public, în faţa dvs.;
B vă concentraţi atenţia, dar adoptaţi o atitudine relaxată la volan, având control asupra efectuării tuturor manevrelor de care depinde siguranţa călătoriei;
C vă găsiţi o preocupare mai plăcută, cum ar fi manevrarea aparaturii radio-video, întreţinerea unor discuţii cu pasagerii sau folosirea telefonului mobil.
Explicație:
Pentru a-ți păstra starea de vigilență pe tot parcursul deplasării, trebuie să fii concentrat și atent la trafic, dar în același timp să adopți o atitudine relaxată la volan. O stare prea încordată sau poziționarea necorespunzătoare, cum ar fi să stai cu fața foarte aproape de parbriz, te poate obosi rapid și poate reduce capacitatea de reacție. Atitudinea relaxată, dar alertă, îți permite să controlezi eficient toate manevrele necesare și să iei decizii corecte în trafic. În schimb, distragerile precum folosirea telefonului mobil, manevrarea aparaturii audio-video sau discuțiile aprinse cu pasagerii scad atenția și cresc riscul accidentelor. Menținerea vigilenței cere o concentrare susținută fără tensiune excesivă, astfel încât să poți observa rapid orice schimbare în trafic și să reacționezi adecvat. Aceasta este cheia unei conduite preventive și a siguranței rutiere.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
5%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=183&tip=drpciv&cat=b
A să circule pe banda situată lângă acostament;
B să nu circule pe liniile de tramvai;
C să circule pe banda a doua, respectiv a treia, cu o viteză mai mică de 100 km/h.
Explicație:
Când circuli pe un drum care are trei sau mai multe benzi pe același sens, regulile te obligă să folosești în principal banda din dreapta, adică cea situată cel mai aproape de marginea din dreapta a drumului. Celelalte benzi, cele din stânga, se folosesc doar pentru depășire sau pentru a te încadra spre stânga atunci când vrei să virezi sau să schimbi direcția. De ce este această regulă? Pentru că ajută la fluidizarea traficului și la evitarea ambuteiajelor, lăsând benzile din stânga libere pentru depășire sau pentru vehiculele care circulă cu viteză mai mare, acolo unde este permis. Chiar dacă drumul pare liber, nu trebuie să circuli fără motiv pe banda din stânga. Doar la nevoie poți folosi aceste benzi. Conducătorii de vehicule lente sau cei care vor să vireze la dreapta trebuie să circule permanent pe prima bandă, iar cei care doresc să depășească sau să schimbe direcția la stânga trebuie să folosească benzile din partea centrală sau cea din stânga, doar pe durată necesară acelei manevre. Prin urmare, regula principală este: circulă pe banda din dreapta și folosește celelalte benzi doar când situația o cere, respectând mereu semnalizarea rutieră și ceilalți participanți la trafic. Astfel, respecți legea și contribui la siguranța tuturor.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 42 - Când circulaţia se desfăşoară pe două sau mai multe benzi pe sens, acestea se folosesc de către conducătorii de vehicule în funcţie de intensitatea traficului şi viteza de deplasare, având obligaţia să revină pe prima bandă ori de câte ori acest lucru este posibil, dacă aceasta nu este destinată vehiculelor lente sau transportului public de persoane.

Regulamentul Rutier
Articolul 101 - Când drumul are două sau mai multe benzi pe sensul de mers, vehiculele se conduc pe banda situată lângă acostament sau bordura. Celelalte benzi pot fi folosite succesiv, de la dreapta spre stânga, dacă banda de circulaţie utilizată este ocupată, cu obligaţia de a reveni pe banda din dreapta atunci când acest lucru este posibil.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
40%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3701&tip=drpciv&cat=b
A să vireze spre dreapta;
B să oprească;
C semnalul se adresează numai conducătorilor care circulă din sens opus.
Explicație:
În această situație, când polițistul din fața autoturismului galben are brațul drept întins orizontal, autoturismul este obligat să oprească imediat pe partea dreaptă a drumului. Semnalul făcut de polițist are prioritate față de orice semn de circulație sau regulă generală, iar nerespectarea acestui semnal poate duce la sancțiuni. Indiferent de motiv sau de restul circulației, dacă vezi brațul întins orizontal al polițistului când te afli în spatele lui, oprești fără să aștepți alte clarificări.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
5%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=1044&tip=drpciv&cat=b
A depăşeşte prin partea dreaptă autobuzul, după ce a trecut autoturismul roşu;
B trece printre autobuz şi autoturismul roşu, deoarece se deplasează înainte;
C semnalizează autobuzul să elibereze banda.
Explicație:
Într-o intersecție unde mai multe vehicule ajung simultan, ordinea de trecere se stabilește în funcție de regulile de prioritate prevăzute în Codul Rutier. Atunci când un autovehicul intenționează să vireze la stânga, cum este cazul autobuzului poziționat pe mijlocul intersecției, acesta are obligația să acorde prioritate vehiculelor care vin din sens opus și care circulă drept înainte sau virează la dreapta. Concret, autobuzul trebuie să permită trecerea mașinii albastre care circulă din sens opus, deoarece aceasta nu își schimbă direcția de mers. Mașina roșie, care circulă de asemenea înainte, trecând pe lângă autobuz, are și ea prioritate, întrucât circulă drept și nu virează. Mașina verde, aflată lângă axul drumului și cu intenția de a merge înainte, trebuie să aștepte ca autobuzul să elibereze banda sau să acorde prioritate autoturismului roșu și să depășească autobuzul prin partea dreaptă. Pe scurt, când virăm la stânga, trebuie să acordăm prioritate tuturor vehiculelor care vin din sens opus și circulă drept. Aceasta asigură o traversare în siguranță a intersecției, reducând riscurile de coliziune. Totodată în această situație autoturismul verde poate depăși pe partea dreaptă după ce s-a asigurat. Respectarea acestui principiu este esențială pentru fluiditatea și siguranța circulației, astfel încât orice șofer să poată anticipa și reacționa corect la acțiunile celorlalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=46&tip=drpciv&cat=b
A opreşte până când poliţistul îşi schimbă poziţia;
B fiind un semnal în afara Regulamentului, opreşte şi aşteaptă revenirea la o poziţie care să-i permită continuarea drumului;
C se conformează semnalului poliţistului.
Explicație:
Când întâlnești un polițist orientat cu fața spre tine și acesta îți face semn să continui deplasarea, trebuie să respecți semnalul polițistului fără să eziți. Semnalele polițistului rutier au prioritate față de orice semafor sau indicator rutier. Nu oprești, nu aștepți să-și schimbe poziția, ci continui drumul exact așa cum ți-a indicat. Nerespectarea semnalului polițistului se sancționează mai grav decât nerespectarea celorlalte reguli de circulație. Polițistul are autoritatea să dirijeze traficul și să adapteze circulația în funcție de necesități.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=161&tip=drpciv&cat=b
A semnalizează şi se apropie cât mai mult de axul drumului, pentru a-şi asigura vizibilitatea asupra circulaţiei din sens opus;
B avertizează prin semnale acustice sau optice pe conducătorul vehiculului ce urmează a fi depăşit;
C se asigură că manevra se poate efectua în condiţii de siguranţă, după care semnalizează intenţia de a schimba direcţia de mers.
Explicație:
Înainte să te angajezi într-o depășire, este obligatoriu să te asiguri temeinic că această manevră se poate face fără pericol. Trebuie să verifici, în primul rând, dacă drumul este liber atât în față, cât și din spate sau din lateral, astfel încât să nu pui în pericol sau în dificultate niciun alt participant la trafic. De asemenea, trebuie să te asiguri că ai suficient spațiu pentru a reveni pe banda ta după depășire. Este interzis să depășești dacă din sens opus se apropie alte vehicule la o distanță care nu îți permite să finalizezi manevra în siguranță sau dacă vizibilitatea este redusă din cauza curbelor sau a obstacolelor. În plus, trebuie să semnalizezi din timp intenția de a depăși, pentru ca ceilalți participanți la trafic să fie atenționați. Toate aceste reguli sunt prevăzute de legislația rutieră pentru a preveni accidentele și a menține siguranța pe drumuri.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
17%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=744&tip=drpciv&cat=b
A să se asigure că administrarea acestuia nu-i va afecta capacitatea de a conduce;
B să nu îşi administreze medicamentele înainte de a se urca la volan;
C să se informeze care este doza minimă care poate fi administrată pe perioada cât se află la volan.
Explicație:
Orice tratament medicamentos poate influența capacitatea de a conduce, chiar dacă nu simți efectele imediat. Unele medicamente pot provoca somnolență, scăderea atenției sau reflexe mai lente, ceea ce crește riscul de accident. De aceea, înainte să conduci, trebuie să te asiguri că medicamentele pe care le iei nu îți afectează în niciun fel starea de vigilență sau reacțiile. Aceasta nu înseamnă să eviți tratamentul sau să reduci doza fără acordul medicului, ci să citești prospectul, să întrebi medicul sau farmacistul și să fii sigur că ești în siguranță la volan. Dacă medicamentul are avertizări legate de condus, cel mai bine e să nu urci la volan. Responsabilitatea este a ta să te informezi și să conduci doar dacă tratamentul nu îți afectează capacitatea de a conduce.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
19%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=341&tip=drpciv&cat=b
A dacă nu poate înlătura defecţiunile, să se deplaseze la cea mai apropiată unitate de depanare;
B să scoată autovehiculul în afara părţii carosabile;
C să asigure autovehiculul contra efracţiei şi să plece după ajutor.
Explicație:
Atunci când pe parcursul conducerii unui autovehicul apar defecțiuni tehnice care nu mai permit continuarea în siguranță a mersului, conducătorul este obligat, potrivit Codului Rutier, să scoată imediat vehiculul în afara părții carosabile, acolo unde acest lucru este posibil sau, dacă nu se poate, să îl oprească cât mai aproape de marginea drumului, semnalizând prezența autovehiculului prin intermediul luminilor de avarie și amplasarea triunghiurilor reflectorizante la distanța corectă față de mașină, în funcție de categoria drumului. Această măsură este absolut necesară, atât pentru a preveni producerea accidentelor, cât și pentru a avertiza ceilalți participanți la trafic că există un vehicul imobilizat pe carosabil. Regulamentul mai prevede că, în situația unei defecțiuni, trebuie evitate lucrările de reparație pe carosabil dacă acestea pot pune în pericol siguranța circulației. Practic, motivul acestor reguli este asigurarea siguranței tale, a pasagerilor și a celorlalți participanți la trafic, prevenind accidentele și blocarea inutilă a drumului. De aceea, orice problemă tehnică gravă impune această procedură: scoaterea vehiculului în condiții de siguranță din zona de rulare și avertizarea celorlalți.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=421&tip=drpciv&cat=b
A să reducă viteza, fără a depăşi linia continuă pentru oprire;
B să oprească autovehiculul în locul unde vizibilitatea este maximă, fără a depăşi indicatorul de prioritate în cruce;
C să reducă viteza autovehiculului şi să traverseze cu atenţie, asigurându-se că din partea stângă sau din partea dreaptă nu se apropie un vehicul feroviar.
Explicație:
La o trecere la nivel cu calea ferată cu barierele ridicate, șoferul trebuie să reducă viteza și să se asigure temeinic în ambele părți că nu se apropie niciun tren, apoi să traverseze cu atenție. Chiar dacă barierele sunt ridicate, pot apărea situații periculoase dacă nu te asiguri, iar trenul poate să nu fie vizibil imediat. Oprirea nu este obligatorie dacă barierele sunt ridicate, dar reducerea vitezei și verificarea atentă a ambelor sensuri este esențială pentru siguranță, conform Codului Rutier. Sunt multe accidente provocate de neatenție la aceste treceri, de aceea trebuie să fii precaut chiar și atunci când barierele nu sunt coborâte.
Regulamentul Rutier
Articolul 136
(1) La trecerea la nivel cu calea ferată curentă, conducătorul de vehicul este obligat să circule cu viteza redusă şi să se asigure ca din partea stânga sau din partea dreaptă nu se apropie un vehicul feroviar.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
33%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=591&tip=drpciv&cat=b
A reduce viteza de mers şi trece de pe o bandă pe alta, asigurându-se continuu în oglinda retrovizoare;
B dacă trecerea de pe o bandă pe alta nu s-a făcut cu cel puţin 200 m înainte de intersecţie, manevra nu mai este posibilă;
C se asigură din spate şi semnalizează intenţia de a trece succesiv de pe banda întâi pe a doua, apoi pe a treia.
Explicație:
Pentru a trece corect de pe banda întâi pe banda a treia trebuie să faci manevra treptat și în siguranță. Asta înseamnă că nu poți trece direct de pe prima bandă pe a treia într-o singură mișcare, ci trebuie să te asiguri întâi din spate și lateral, să semnalizezi clar intenția de schimbare a benzii, apoi să treci întâi pe banda a doua, iar după ce te-ai asigurat din nou și ai semnalizat, să treci pe banda a treia. Toate aceste mișcări trebuie făcute numai dacă nu incomodezi ceilalți participanți la trafic și numai după ce te-ai asigurat că spațiul este liber. Schimbarea benzilor succesiv și cu atenție este necesară pentru a evita accidentele, pentru că pe drumurile cu mai multe benzi circulația este mai intensă și există riscul să nu fii observat de șoferii de pe benzile alăturate. De fiecare dată când schimbi banda este obligatoriu să semnalizezi și să verifici oglinzile, iar dacă este necesar să te uiți și peste umăr pentru a elimina unghiurile moarte. Respectând această procedură eviți accidentele și te asiguri că manevra se face corect, așa cum prevede Codul Rutier.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
17%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3704&tip=drpciv&cat=b
A reduci viteza, introduci într-o treaptă de viteză inferioară şi te pregăteşti pentru frânare;
B opreşti motorul în treapta a ll-a de viteză;
C opreşti de mai multe ori până cobori panta.
Explicație:
Când cobori o pantă lungă și abruptă cu un autoturism la care este atașată o remorcă ce nu are frână proprie, trebuie să folosești frâna de motor, adică să circuli într-o treaptă inferioară de viteză. Evită să ții piciorul în permanență pe pedala de frână, pentru că există riscul să supraîncarci sistemul de frânare al mașinii și să se supraîncălzească sau să nu mai funcționeze eficient. Remorca fără frână proprie mărește semnificativ distanța de oprire și încarcă la maximum sistemul de frânare al autoturismului, crescând riscul de accidente, mai ales dacă drumul este lung sau înclinat. De aceea, legea cere să folosești preponderent frâna de motor și să acționezi frâna de serviciu doar intermitent și moderat, pentru a menține controlul asupra ansamblului, a evita uzura excesivă a frânelor și a preveni pierderea aderenței sau „fugirea” remorcii la vale. Astfel, circuli în siguranță și respecți prevederile Codului Rutier privind tractarea remorcilor fără frână proprie.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
3%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3694&tip=drpciv&cat=b
A respecţi presemnalizarea unui loc periculos, o interzicere sau o restricţie pe un drum lateral la dreapta;
B circuli fără obligaţii, deoarece intersectezi un drum fără prioritate;
C circuli numai pe direcţia înainte.
Explicație:
Panoul din imagine te avertizează că pe drumul din dreapta se află o trecere la nivel cu calea ferată cu bariere. În această situație, trebuie să fii atent la posibile pericole, interdicții sau restricții care pot apărea dacă vrei să virezi la dreapta. Practic, panoul presemnalizează existența unui loc periculos pe drumul lateral, nu pe drumul principal pe care circuli drept înainte. Deci, dacă intenționezi să virezi la dreapta, trebuie să fii pregătit să respecți regulile specifice trecerii la nivel cu calea ferată semnalizate acolo. Dacă mergi înainte, continui normal, fără restricții suplimentare.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=140&tip=drpciv&cat=b
A pe linia tramvaiului;
B pe singurul rând rămas la dispoziţie, lăsând liber traseul tramvaiului;
C în această situaţie nu se poate schimba direcţia de mers spre stânga.
Explicație:
Dacă vrei să virezi la stânga într-o intersecție unde circulă și tramvaie, iar între șina din dreapta și bordură încape doar un singur rând de mașini, trebuie să te încadrezi pe acest rând unic, lăsând liber traseul tramvaiului. Nu ai voie să staționezi sau să circuli pe linia de tramvai pentru a efectua virajul, pentru că astfel ai bloca tramvaiul și ai încălca regulile de circulație. Obligația ta este să folosești singurul rând disponibil pentru vehicule și să nu obstrucționezi circulația tramvaielor, chiar dacă spațiul este limitat. Acest lucru asigură atât fluența traficului, cât și siguranța în intersecție.
Regulamentul Rutier
Articolul 107
(3) Dacă în intersecţie circulă şi tramvaie, iar spaţiul dintre şina din dreapta şi trotuar nu permite circulaţia pe două sau mai multe rânduri, toţi conducătorii de vehicule, indiferent de direcţia de deplasare, vor circula pe un singur rând, lăsând liber traseul tramvaiului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
16%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=1012&tip=drpciv&cat=b
A cu luminile farurilor;
B prin folosirea luminii de drum sau a claxonului;
C cu luminile indicatoare de direcţie.
Explicație:
Conform Codului Rutier, intenția de a depăși trebuie semnalizată în mod clar și previzibil, folosind luminile indicatoare de direcție. Acest lucru este obligatoriu atât ziua, cât și noaptea, indiferent dacă drumul este iluminat sau nu. Pe timp de noapte, pe un drum neiluminat dintr-o localitate, nu este permis să semnalizezi depășirea prin alternarea luminilor farurilor sau prin folosirea claxonului, deoarece aceste metode pot deruta sau deranja ceilalți participanți la trafic și nu oferă o indicație clară asupra intenției tale. Luminile indicatoare de direcție, adică semnalizatoarele, sunt singurul mijloc recunoscut legal și universal pentru a arăta celorlalți că urmează să efectuezi o depășire. Astfel, semnalizarea corectă cu semnalizatorul din timp îi avertizează pe ceilalți șoferi din apropiere despre manevra pe care vrei să o faci, ceea ce ajută la evitarea conflictelor sau a accidentelor. Este important să folosești această semnalizare în orice situație, inclusiv pe timp de noapte și pe drumuri neiluminate, pentru că doar așa se asigură siguranța traficului și respectarea legii.
Pentru varianta  A 

Regulament - Articolul 114
(2) Pe timpul nopţii, la apropierea a două vehicule care circulă din sensuri opuse, conducătorii acestora sunt obligaţi ca de la o distanţă de cel puţin 200 m să folosească luminile de întâlnire concomitent cu reducerea vitezei. Când conducătorul de autovehicul se apropie de un autovehicul care circulă în faţă să, acesta este obligat să folosească luminile de întâlnire de la o distanţă de cel puţin 100 m.


Pentru varianta  B 

Regulament - Articolul 114
(2) Pe timpul nopţii, la apropierea a două vehicule care circulă din sensuri opuse, conducătorii acestora sunt obligaţi ca de la o distanţă de cel puţin 200 m să folosească luminile de întâlnire concomitent cu reducerea vitezei. Când conducătorul de autovehicul se apropie de un autovehicul care circulă în faţă să, acesta este obligat să folosească luminile de întâlnire de la o distanţă de cel puţin 100 m.

Regulament - Articolul 113
(1) Mijloacele de avertizare sonoră trebuie folosite de la o distanţă de cel puţin 25 m faţă de cei cărora li se adresează, pe o durata de timp care să asigure perceperea semnalului şi fără să îi determine pe aceştia la manevre ce pot pune în pericol siguranţa circulaţiei.

Regulament - Articolul 148
Se interzice conducătorului de autovehicul sau de tramvai:
1. să conducă un autovehicul sau tramvai cu dovada înlocuitoare a permisului de conducere eliberată fără drept de circulaţie sau a carei valabilitate a expirat;
2. ...
14. să folosească în mod abuziv mijloacele de avertizare sonoră;


Pentru varianta  C 

Regulament - Articolul 114
(1) Conducătorii de autovehicule şi tramvaie sunt obligaţi să folosească instalaţiile de iluminare şi/sau semnalizare a acestora, după cum urmează:
a) luminile de poziţie sau de staţionare pe timpul imobilizării vehiculului pe partea carosabilă în afara localităţilor, de la lăsarea serii şi până în zorii zilei, ziua când plouă torenţial, ninge abundent sau este ceaţă densă ori în alte condiţii care reduc vizibilitatea pe drumul public;
b) ...
g) luminile indicatoare de direcţie pentru semnalizarea schimbării direcţiei de mers, inclusiv la punerea în mişcare a vehiculului de pe loc.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=1016&tip=drpciv&cat=b
A prin ridicare;
B prin tragere;
C prin împingere.
Explicație:
Atunci când ai de-a face cu persoane rănite în urma unui accident rutier, este foarte important să nu le scoți din autovehicul decât dacă există un pericol iminent, cum ar fi un incendiu sau risc de explozie. Motivul este simplu: mișcările greșite pot agrava leziunile interne, fracturile sau pot provoca leziuni la nivelul coloanei vertebrale, care nu sunt vizibile imediat. Legea prevede că trebuie solicitată intervenția serviciilor specializate de urgență, care știu exact cum să acorde primul ajutor și să transporte victimele în siguranță. Acționăm doar dacă suntem instruiți în acordarea primului ajutor și numai dacă nu există altă soluție pentru a salva viața rănitului. Astfel, reținem că, pentru protecția vieții și sănătății victimei, persoanele rănite nu se scot din autovehicul decât în situații de pericol major, conform Codului Rutier și principiilor de acordare a primului ajutor. Dacă vom fi nevoiți totuși să scoatem o victimă, acest lucru se va face prin ridicare.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=209&tip=drpciv&cat=b
A aprindeţi lanterna de ceaţă din spate;
B claxonaţi înainte de a pleca;
C vă asiguraţi din faţă, din spate şi din lateral.
Explicație:
Atunci când vrei să dai cu spatele, trebuie să te asiguri în primul rând că manevra este sigură, atât pentru tine, cât și pentru ceilalți participanți la trafic. Codul Rutier spune clar că înainte de a merge înapoi, șoferul trebuie să se asigure vizual, nu doar din oglinzi. Asta înseamnă că te uiți și peste umăr și verifici direct prin geam, ca să te asiguri că nu se află persoane, animale, obstacole sau alte vehicule în spatele mașinii. Folosirea oglinzilor retrovizoare este obligatorie, iar dacă vizibilitatea este limitată, cel mai corect este să ceri ajutorul unei persoane care să te ghideze. De asemenea, trebuie să te asiguri că nu incomodezi sau pui în pericol ceilalți participanți la trafic, iar manevrarea cu spatele nu este permisă în intersecții sau pe trecerile de pietoni. Deci, te asiguri temeinic vizual, folosești oglinzile, acorzi prioritate celor din jur și procedezi doar dacă totul este sigur. Asta nu înseamnă doar respectarea legii, ci și prevenirea accidentelor.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
3%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=532&tip=drpciv&cat=b
A frânaţi şi ieşiţi cu o viteză orientativă de 130 km/h;
B semnalizaţi şi vă angajaţi pe banda de ieşire;
C măriţi viteza, pentru a nu stânjeni vehiculele care circulă din spate.
Explicație:
Pentru a părăsi autostrada în acest loc trebuie să semnalizați din timp intenția de schimbare a direcției de mers și să vă angajați pe banda de ieșire. Trebuie să faceți această manevră în mod controlat, evitând schimbările bruște de direcție și asigurându-vă că nu puneți în pericol ceilalți participanți la trafic. Viteza trebuie redusă treptat pe banda de decelerare, nu direct la frânare bruscă sau accelerare. Nu este corect să măriți viteza pentru a nu incomoda vehiculele din spate, deoarece aceasta poate provoca situații periculoase. De asemenea, nu se frânează brusc înainte de ieșire, mai ales la viteze mari cum ar fi 130 km/h, ci viteza se reduce progresiv pe banda destinată ieșirii. Manevra corectă asigură un trafic fluent și în siguranță pe autostradă.
Regulamentul Rutier
Articolul 169
(2) Conducătorii de autovehicule care urmează să părăsească autostrada sunt obligaţi să semnalizeze din timp şi să se angajeze pe banda de ieşire (de decelerare).
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
6%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=2875&tip=drpciv&cat=b
A depăşeşti grupul, semnalizând cu luminile de întâlnire;
B preventiv, reduci viteza şi ocoleşti cu prudenţă grupul;
C foloseşti avertizorul sonor, pentru a îndepărta elevii de pe partea carosabilă.
Explicație:
Atunci când circuli pe lângă un grup de elevi care merg în aceeași direcție cu tine, pe un drum național dintr-o localitate rurală, trebuie să reduci viteza și să mărești atenția. Codul Rutier prevede ca, în asemenea situații, șoferul are obligația să reducă viteza până la cel mult 30 km/h în localități, pentru a putea reacționa rapid în caz de pericol. Motivul este că elevii, fiind copii sau adolescenți, pot avea un comportament imprevizibil: pot intra brusc pe carosabil sau pot fi distrași. În plus, trebuie să păstrezi o distanță laterală suficientă față de grupul de elevi, evitând să îi pui în pericol prin trecerea prea aproape de ei. Această regulă are rolul de a proteja siguranța pietonilor vulnerabili și a preveni accidentele. Reducerea vitezei și sporirea atenției sunt măsuri esențiale în apropierea grupurilor organizate de copii, în special pe drumurile intens circulate sau înguste.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
11%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3735&tip=drpciv&cat=b
A circuli cu o viteză de peste 80 km/h;
B nu depăşeşti viteza de 80 km/h;
C nu depăşeşti viteza maximă admisă pe drumurile naţionale.
Explicație:
Indicatorul „Limitare de viteză 80 km/h” arată că, din locul unde este amplasat, nu ai voie să depășești viteza de 80 km/h pe sectorul respectiv de drum, indiferent dacă drumul este liber sau circuli singur. Limitarea se aplică tuturor participanților la trafic, cu excepția cazurilor când legea prevede o viteză maximă mai mică pentru anumite autovehicule (de exemplu, autovehiculele cu masă mare sau cele care transportă persoane). Dacă anterior mergeai cu o viteză mai mare, trebuie să reduci rapid și în siguranță viteza, astfel încât la trecerea pe sub indicator să nu depășești 80 km/h. Această regulă are rolul de a crește siguranța rutieră în zone cu risc crescut — curbe, intersecții, localități sau porțiuni periculoase. Poliția rutieră poate folosi radarul pentru a verifica dacă respecți această limitare, iar depășirea ei atrage sancțiuni contravenționale. Reține: viteza maximă admisă este obligatorie, nu opțională, și trebuie adaptată chiar sub valoarea indicată dacă starea drumului, a vremii sau traficul impune acest lucru. Reduci viteza, urmezi indicația indicatorului și circuli cu maxim 80 km/h până când întâlnești un alt indicator care modifică limita sau până la ieșirea din restricție.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
To top