Dacă semaforul este funcțional și se află de cealaltă parte a intersecției, trebuie să respecți semnificația lui doar dacă la intrarea în intersecție există un alt semafor care arată același semnal. În această situație, semnalul luminos se aplică și ție, chiar dacă semaforul este instalat după intersecție, pentru că are rolul de a confirma sau repeta semnalul vizibil la intrarea în intersecție. Nu ignori semaforul doar pentru că este după intersecție – te ghidezi după semaforul de la intrare și după orice semafor repetat, dacă arată același semnal.
Articolul 48
(1) Semafoarele care emit semnale luminoase pentru dirijarea circulaţiei în intersecţii se instalează obligatoriu înainte de intersecţie, astfel încât să fie vizibile de la o distanţă de cel puţin 50 m. Acestea pot fi repetate în mijlocul, deasupra ori de cealaltă parte a intersecţiei.
(2) Semnificaţia semnalelor luminoase pentru dirijarea circulaţiei vehiculelor este valabilă pe întreaga lăţime a părţii carosabile deschise circulaţiei conducătorilor cărora li se adresează. Pe drumurile cu două sau mai multe benzi pe sens, pentru direcţii diferite, delimitate prin marcaje longitudinale, semafoarele se pot instala deasupra uneia sau unora dintre benzi, caz în care semnificaţia semnalelor luminoase se limitează la banda sau benzile astfel semnalizate.
Când semaforul are lumina verde aprinsă, dar deasupra sau lângă el este montat și un indicator care arată „Înainte sau la dreapta”, acest lucru înseamnă o restricție suplimentară față de semnalul luminos. Deși culoarea verde semnalizează permisiunea de a porni, indicatorul rutier stabilește clar că ai voie să mergi doar înainte sau să faci dreapta, nu și la stânga sau să întorci. Codul Rutier prevede că obligația impusă de semnele de circulație trebuie respectată împreună cu semnalele luminoase. Practic, chiar dacă vezi verde la semafor, dacă indicatorul permite doar înainte sau la dreapta, virajul la stânga sau întoarcerea sunt interzise în acea intersecție. Respectarea acestor reguli previne accidentele și fluidizează circulația, deoarece ele sunt stabilite pentru a ordona benzile de deplasare și fluxul traficului. Ține minte: indicatorul de direcție are prioritate când restricționează semnificația luminii verzi!
434. Dacă un drum public este neiluminat, este permisă staţionarea vehiculelor pe partea carosabilă?
Staționarea pe partea carosabilă a unui drum public neiluminat este permisă doar dacă la vehicul sunt aprinse luminile de poziție sau de staționare, astfel încât acesta să fie vizibil pentru ceilalți participanți la trafic. Scopul acestor lumini este să prevină accidentele pe timp de noapte sau când vizibilitatea este redusă. Dacă lași mașina fără niciun fel de lumină pe un drum neiluminat, devii un pericol pentru ceilalți șoferi. Legea nu restricționează staționarea doar la interiorul localităților, ci impune condiția ca vehiculul să fie vizibil prin folosirea luminilor. Fără lumini aprinse, staționarea este interzisă pe astfel de drumuri.
În această situație ai ales corect banda de circulație pentru virajul la stânga, dar trebuie să respecți semnalul roșu al semaforului. Nu ai voie să treci de linia de oprire până când semaforul nu arată culoarea verde pentru direcția ta de mers. Indiferent de indicatoarele de prioritate sau de marcajele de pe carosabil, semaforul are prioritate absolută când funcționează normal. Orice trecere pe culoarea roșie se sancționează dur și poate duce la accidente grave. După ce se aprinde semnalul verde pentru stânga, te asiguri că poți efectua virajul în siguranță și abia apoi continui deplasarea.
Conform Articolului 57, alineatul (2) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice:
- Art. 57 (2):
„La intersecțiile cu circulație dirijată, conducătorul de vehicul este obligat să respecte semnificația indicatoarelor, culoarea semaforului sau indicațiile ori semnalele polițistului rutier.”
Această prevedere clarifică faptul că, indiferent de banda de circulație selectată pentru efectuarea unui viraj, semnificația culorii semaforului este primordială: un semafor roșu impune oprirea vehiculului, asigurând astfel siguranța în intersecție.
Indicatorul galben sub formă de romb arată că circuli pe un drum cu prioritate, iar panoul adițional cu Y arată configurația intersecției și direcția drumului prioritar. Dacă virezi la stânga, rămâi pe drumul prioritar și ai prioritate de trecere față de toate vehiculele care vin din dreapta sau din stânga, inclusiv față de vehiculele care circulă drept înainte pe brațul secundar. Nu trebuie să acorzi prioritate celor care vin din dreapta, iar manevra ta nu presupune părăsirea drumului cu prioritate. Prin urmare, poți efectua virajul la stânga fără să cedezi trecerea altor vehicule.
Când vrei să părăsești autostrada, trebuie să semnalizezi din timp intenția de a ieși și să te încadrezi pe banda de decelerare, adică banda specială destinată ieșirii de pe autostradă. După ce ai intrat pe această bandă, este obligatoriu să reduci treptat viteza, astfel încât să te poți adapta la condițiile de drum de pe sectorul pe care urmează să circuli. Reducerea vitezei pe banda de decelerare asigură siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic, evitând frânările bruște pe autostradă și menținând fluiditatea traficului pe benzile principale. Pe autostradă nu trebuie să reduci viteza înainte de a intra pe banda de ieșire, ca să nu pui în pericol sau să încurci traficul celorlalte vehicule care circulă cu viteză mare.
Dacă din motive obiective vă deplasați cu viteză redusă, trebuie să circulați pe banda de lângă acostament sau bordură pentru a nu bloca traficul pe benzile principale. Aceasta este regula pentru a permite celorlalți participanți la trafic să circule în condiții normale, evitând astfel formarea de coloane sau situații periculoase. Nu este recomandat să circulați pe banda de lângă axul drumului cu luminile de avarie pornite, deoarece acest lucru poate induce confuzie și nu este permis. De asemenea, semnalele luminoase și sonore sunt folosite doar în situații speciale de avertizare, nu pentru deplasarea normală cu viteză redusă.
Atunci când oprești contactul, adică răsucești cheia sau oprești motorul, toate sistemele electrice ale mașinii ar trebui să se dezactiveze, iar motorul să se oprească imediat. Dacă totuși motorul continuă să funcționeze după ce ai scos contactul, se produce un fenomen cunoscut ca „autoaprindere”. Acest lucru înseamnă că motorul, deși nu mai primește scânteie de la sistemul de aprindere, continuă să funcționeze pentru că în camera de ardere există resturi de combustibil sau zone foarte fierbinți care aprind benzina fără ajutorul sistemului electric. Aceasta este o defecțiune care trebuie rezolvată rapid, pentru că poate provoca uzura prematură sau chiar avarii ale motorului. Practic, autoaprinderea apare mai ales la motoarele vechi pe benzină din cauza depunerilor de calamină, a unei carburări necorespunzătoare sau a temperaturii excesive a bujiilor. Nu trebuie confundată cu pornirea normală sau cu vreun alt fenomen mecanic. Din punct de vedere legal, Codul Rutier cere ca vehiculul să poată fi oprit și să nu funcționeze necontrolat atunci când mașina este staționată. De aceea, dacă motorul refuză să se oprească după ce ai dezactivat contactul, mașina poate prezenta un pericol pentru siguranța traficului și trebuie verificată de un mecanic. Reține denumirea de „autoaprindere” pentru această situație, fiind termenul corect folosit atât în legislație cât și în manualul de școală de șoferi.
Pe carosabil umed, aderența dintre anvelope și suprafața drumului scade semnificativ, ceea ce înseamnă că mașina are nevoie de o distanță mai mare pentru a se opri în siguranță atunci când frânezi. În cazul unei frânări bruște, spațiul de frânare crește, iar riscul de a intra în coliziune cu autovehiculul din față este mult mai mare dacă nu păstrezi o distanță suficientă. Fenomenul de alunecare sau derapaj este mult mai ușor de produs pe carosabil umed, iar reacția la manevrele de urgență este mai lentă. De aceea, mărirea distanței de siguranță te ajută să ai timp suficient să oprești fără pericol, protejându-te atât pe tine, cât și pe ceilalți participanți la trafic. Nerespectarea acestei reguli duce foarte des la accidente în condiții de carosabil umed sau alunecos.
Un sistem de evacuare defect, adică un eșapament stricat, trebuie reparat imediat deoarece are un rol esențial atât pentru siguranța ta, cât și pentru protejarea mediului și sănătatea celor din jur. Un eșapament deteriorat poate crește foarte mult nivelul zgomotului, ceea ce este deranjant pentru ceilalți participanți la trafic și este interzis prin lege. În plus, dacă gazele arse nu sunt eliminate corect, există riscul ca acestea să ajungă în interiorul mașinii și să provoace intoxicații sau chiar accidente grave. De asemenea, un eșapament defect duce la depășirea limitelor legale admise pentru poluare, iar poluarea aerului este strict sancționată de Codul Rutier. Potrivit legislației rutiere, circulația cu un vehicul care are probleme la sistemul de evacuare reprezintă o contravenție, ceea ce poate duce la amendă și la reținerea certificatului de înmatriculare. De aceea, menținerea sistemului de evacuare în stare bună este obligatorie, atât pentru siguranța ta, cât și pentru respectarea normelor legale și de protecție a mediului.
Orice cantitate de alcool consumată începe să influențeze capacitatea de a conduce. Conform legislației din România, scăderea abilităților de conducere poate începe chiar de la o concentrație de 0,01 g/l alcool pur în sânge, adică practic din momentul în care ai băut orice cantitate de alcool. Chiar dacă limita de la care fapta devine infracțiune sau contravenție este de 0,8 g/l sau 0,2 g/l alcool în sânge, efectele negative asupra reflexelor, atenției și coordonării apar mult mai devreme. În practica școlii de șoferi, este important să reții că orice nivel de alcool, fie el și foarte mic, începe să-ți scadă vigilenta, să încetinească reacțiile și să altereze percepția riscurilor din trafic. De aceea, recomandarea este să nu consumi deloc alcool înainte de a conduce, pentru siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.
Conducătorul unui autovehicul pe timp de noapte trebuie să folosească lumina de întâlnire când se apropie de un vehicul care circulă din sens opus, pentru a nu orbi ceilalți participanți la trafic. Legea prevede că această distanță este de cel puțin 200 de metri înainte de întâlnirea vehiculului. Motivul este să asigure un timp suficient pentru ca ambele părți să își poată adapta vizibilitatea fără să fie deranjate de lumini puternice. Dacă folosești farurile cu fază lungă (lumină de drum) mai aproape de 200 de metri, riști să orbești șoferul care vine din sens opus, ceea ce poate cauza accidente. Pe de altă parte, folosirea luminii de întâlnire de la această distanță permite tuturor să vadă clar și să evite pericolele. Practic, când te apropii de un vehicul din sens opus și ești mai departe de 200 de metri, poți folosi faza lungă pentru o vizibilitate mai bună. De la 200 de metri în jos trebuie să schimbi pe faza scurtă (lumina de întâlnire). Aceasta este regula de siguranță care protejează toți participanții în trafic pe timp de noapte.
Art. 114
(2) Pe timpul noptii, la apropierea a doua vehicule care circula din sensuri opuse, conducatorii acestora sunt obligati ca de la o distanta de cel putin 200 m sa foloseasca luminile de întâlnire concomitent cu reducerea vitezei. Când conducatorul de autovehicul se apropie de un autovehicul care circula în fata sa, acesta este obligat sa foloseasca luminile de întâlnire de la o distanta de cel putin 100 m.
Conducătorul unui autovehicul trebuie să folosească avertizarea sonoră, adică claxonul, de la o distanță de cel puțin 25 de metri față de pietoni sau ceilalți participanți la trafic cărora li se adresează. Această distanță este prevăzută în lege pentru ca semnalul să poată fi perceput la timp, fără a speria sau surprinde în mod periculos persoana avertizată. Scopul claxonului este să prevină accidentele, nu să creeze panică. Folosirea avertizării sonore prea aproape de ceilalți poate duce la reacții necontrolate, cum ar fi opriri bruște sau gesturi imprevizibile. De aceea, se recomandă să claxonezi din timp, cu minimum 25 de metri înainte, și doar atât cât este necesar pentru ca ceilalți să fie atenționați eficient, nu pentru a-i speria sau a-i determina să facă manevre riscante.
Art. 113 (1) Mijloacele de avertizare sonora trebuie folosite de la o distanta de cel putin 25 m fata de cei carora li se adreseaza.
Depășirea nu este permisă în orice locuri și situații în care vizibilitatea nu permite executarea manevrei în siguranță. Aceste situații includ curbele fără vizibilitate, vârfurile de rampă, intersecțiile fără vizibilitate, trecerile la nivel cu calea ferată sau în apropierea trecerilor pentru pietoni. Chiar dacă vehiculul pe care vrei să-l depășești circulă sub limita legală de viteză sau traficul este aglomerat, depășirea este interzisă dacă nu poți vedea clar drumul înainte și nu te poți asigura că manevra se va face fără riscuri. Lipsa vizibilității mărește considerabil riscul de accident, pentru că nu poți anticipa corect ce se întâmplă pe sensul opus sau dacă există alte obstacole. Siguranța primează întotdeauna la depășire, iar legea prevede sancțiuni severe pentru depășirile făcute în condiții de vizibilitate redusă.
Orice conducător de vehicul care intenționează să efectueze una dintre următoarele manevre trebuie să semnalizeze din timp și să se asigure că nu perturbă traficul sau pune în pericol alți participanți la circulație:
- Schimbarea direcției de mers
- Ieșirea dintr-un rând de vehicule staționate
- Intrarea într-un rând de vehicule staționate
- Trecerea pe o altă bandă de circulație
- Virajul la dreapta sau la stânga
- Întoarcerea vehiculului
- Deplasarea cu spatele
Un conducător care intenționează să efectueze o manevră de depășire trebuie să respecte următoarele obligații:
Asigurare înainte de manevră:
- Verifică dacă alt conducător din față sau din spate nu a semnalizat deja o intenție similară.
- Se asigură că depășirea se poate efectua în siguranță, fără a pune în pericol sau a stânjeni circulația din sens opus.
Semnalizare:
- Trebuie să semnalizeze intenția de depășire înainte de a începe manevra.
Distanța de siguranță:
- În timpul depășirii, trebuie să păstreze o distanță laterală suficientă față de vehiculul depășit.
Revenirea pe banda inițială:
- După depășire, trebuie să revină pe bandă doar după ce s-a asigurat și a semnalizat corect această intenție, astfel încât să nu afecteze siguranța vehiculului depășit sau a altor participanți la trafic.
Depășirea vehiculelor este interzisă în următoarele situații:
- În apropierea vârfurilor de rampă, dacă vizibilitatea este redusă sub 50 m.
- În curbe și în orice alte locuri unde vizibilitatea este redusă sub 50 m.
Depășirea este una dintre cele mai riscante manevre în trafic, de aceea legea stabilește reguli stricte despre unde și când nu ai voie să depășești. De exemplu, nu ai voie să depășești în curbe sau pe sectoarele de drum unde vizibilitatea este redusă sub 50 de metri, deoarece nu poți vedea dacă vine o altă mașină din sens opus. Este interzisă depășirea la trecerile pentru pietoni semnalizate, pentru că poți pune în pericol pietonii care traversează. De asemenea, nu ai voie să depășești în apropierea vârfurilor de rampă, pentru că nu vezi cine poate veni din față. În intersecțiile nedirijate, depășirea este de asemenea interzisă, ca să nu creezi confuzie și să nu riști coliziuni cu vehiculele care intră sau ies din intersecție. Prin aceste reguli, legea urmărește să prevină accidentele prin reducerea situațiilor în care șoferii nu au vizibilitate sau nu pot reacționa la timp. E important să respecți aceste interdicții ca să te protejezi pe tine și pe ceilalți participanți la trafic.
Articolul 120
(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
a) în intersecţii cu circulaţia nedirijată;
Depășirea este interzisă pe un sector de drum unde s-a format o coloană de autovehicule în așteptare, dacă pentru această manevră trebuie să intri pe sensul opus de circulație. Această interdicție există pentru a evita accidentele grave care pot apărea când circulația este blocată sau îngreunată, de exemplu la semafor, barieră sau în zone unde traficul este aglomerat. Dacă depășești coloana și intri pe contrasens, riști să te întâlnești frontal cu vehicule care vin din față sau să lovești pietoni sau bicicliști. Regula nu se aplică dacă rămâi pe același sens de mers, fără să treci de axul drumului. Această interdicție nu vizează intersecțiile dirijate cu indicatoare sau situația când un vehicul remorcat are luminile de avarie pornite, dar nu formează o coloană. Respectarea acestei reguli este esențială pentru siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.
(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
a) în intersecţii cu circulaţia nedirijată;
k) pe sectorul de drum unde s-a format o coloana de vehicule în aşteptare, dacă prin aceasta se intră pe sensul opus de circulaţie.
Pentru dezinfecția plăgilor care urmează să fie pansate, se folosește apă oxigenată sau iod. Aceste substanțe au rolul de a distruge bacteriile și de a preveni infecțiile. Apa oxigenată ajută la curățarea mecanică a plăgii și la distrugerea microorganismelor de la suprafața pielii, iar iodul are efect antiseptic puternic, protejând zona până la aplicarea pansamentului. Serul fiziologic sau apa potabilă pot fi folosite doar pentru spălarea inițială a plăgii, dar nu dezinfectează eficient. Este important să nu aplici pansamentul direct pe o rană care nu a fost dezinfectată, pentru că astfel riști apariția infecțiilor sau a complicațiilor. După dezinfectare, plaga se acoperă cu un pansament steril, evitând atingerea cu mâna a suprafeței rănite.
Înainte de a efectua o depășire trebuie să te asiguri atât din față, cât și din spate. Din față, te asiguri că nu vine niciun vehicul din sens opus sau că nu există alte pericole care să facă depășirea riscantă, iar din spate trebuie să te asiguri că alt vehicul nu a început deja o depășire sau nu s-a angajat în aceeași manevră. Această verificare completă este esențială pentru a preveni coliziuni și pentru a efectua depășirea doar atunci când este posibilă în condiții de siguranță. De multe ori accidentele de depășire apar tocmai din neatenție sau pentru că șoferul nu s-a asigurat corect în ambele direcții. Doar după ce te-ai asigurat din față și din spate și manevra este permisă de marcaje și semnele rutiere, poți depăși în siguranță.
Conduita preventivă în această situație presupune să reduci imediat viteza și să fii pregătit să oprești, pentru că există un risc foarte mare ca unul dintre copii să alerge brusc pe șosea după minge. Indicatorul „Copii” te avertizează că te afli într-o zonă frecventată de cei mici, unde comportamentul lor este imprevizibil, iar prezența mingii pe carosabil crește și mai mult riscul ca un copil să traverseze fără să se asigure. Chiar dacă momentan copiii par să stea pe trotuar, nu poți presupune că vor rămâne acolo, pentru că reflexul de a-și recupera mingea este foarte puternic la această vârstă. De aceea, trebuie să încetinești mult sub limita legală, să fii cu piciorul pregătit pe frână și să urmărești cu atenție orice mișcare a copiilor. Nu menține viteza, nu accelera, ci fii gata să oprești în orice moment pentru a preveni un accident grav.
Conduita preventivă în această situație presupune să te aștepți ca biciclistul să schimbe direcția de mers spre stânga fără să se asigure sau să semnalizeze, deoarece bicicliștii sunt imprevizibili și nu respectă întotdeauna regulile de circulație. Trebuie să reduci viteza, să păstrezi o distanță laterală suficientă față de biciclist și să nu încerci depășirea dacă nu ai vizibilitate sau spațiu suficient, mai ales dacă există marcaje sau alte vehicule care pot limita manevra. Dacă marcajul dintre benzi este o linie continuă, depășirea este interzisă și trebuie să mergi în spatele biciclistului până când marcajul devine linie discontinuă. Prin această abordare previi accidentele cauzate de manevre neașteptate ale bicicliștilor și asiguri siguranța tuturor participanților la trafic.