Brațul stâng al polițistului rutier întins orizontal semnifică oprire pentru toți participanții la trafic a căror direcție inițală de deplasare se intersectează cu brațul acestuia, mai exact cei care vin din fața polițistului. De exemplu, dacă polițistul rutier este postat în centrul unei intersecții și are brațul stâng întins orizontal, au obligația să oprească vehiculele care vin din fața polițistului, indiferent de direcția pe care aceștia doresc să o urmeze.
Articolul 88
(1) Semnalele poliţistului care dirijează circulaţia au următoarele semnificaţii:
a) braţul ridicat vertical semnifică "atenţie, oprire" pentru toţi participanţii la trafic care se apropie, cu excepţia conducătorilor de vehicule care nu ar mai putea opri în condiţii de siguranţă. Dacă semnalul este dat într-o intersecţie, aceasta nu impune oprirea conducătorilor de vehicule care se află deja angajaţi în traversare;
b) braţul sau braţele întinse orizontal semnifică "oprire" pentru toţi participanţii la trafic care, indiferent de sensul lor de mers, circulă din direcţia sau direcţiile intersectate de braţul sau braţele întinse. După ce a dat acest semnal, poliţistul poate cobori braţul sau braţele, poziţia să însemnând, de asemenea, "oprire" pentru participanţii la trafic care vin din faţă ori din spate;
c) balansarea, pe timp de noapte, în plan vertical, a unui dispozitiv cu lumină roşie ori a bastonului fluorescent-reflectorizant semnifică "oprire" pentru participanţii la trafic spre care este îndreptat;
d) balansarea pe verticală a braţului, având palma orientată către sol, semnifică reducerea vitezei;
e) rotirea vioaie a braţului semnifică mărirea vitezei de deplasare a vehiculelor sau grăbirea traversării drumului de către pietoni.
(2) Poliţistul care dirijează circulaţia poate efectua semnal cu braţul ca vehiculul să avanseze, să depăşească, să treacă prin faţă ori prin spatele sau, să îl ocolească prin partea să stânga sau dreapta, iar pietonii să traverseze drumul ori să se oprească.
(3) La efectuarea comenzilor prevăzute la alin. (1) şi (2), poliţistul poate folosi şi fluierul.
Art. 142 - Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
m) pe partea carosabila a autostrazilor, a drumurilor expres si a celor nationale europene (E);
Art. 143 - Se interzice stationarea voluntara a vehiculelor:
a) în toate cazurile în care este interzisa oprirea voluntara;
Articolul 21
(1) Conducătorii de autovehicule, de tractoare agricole sau forestiere ori de tramvaie trebuie să aibă cunoştinţele şi îndemânarea necesare conducerii şi să fie apţi din punct de vedere medical şi psihologic.
Articolul 48
(2) Semnificaţia semnalelor luminoase pentru dirijarea circulaţiei vehiculelor este valabilă pe întreaga lăţime a părţii carosabile deschise circulaţiei conducătorilor cărora li se adresează. Pe drumurile cu două sau mai multe benzi pe sens, pentru direcţii diferite, delimitate prin marcaje longitudinale, semafoarele se pot instala deasupra uneia sau unora dintre benzi, caz în care semnificaţia semnalelor luminoase se limitează la banda sau benzile astfel semnalizate.
Articolul 49
Pe lămpile de culoare roşie sau verde ale semafoarelor pot fi aplicate săgeţi de culoare neagră care indică direcţiile de deplasare corespunzătoare acestora. În acest caz interdicţia sau permisiunea de trecere impusă de semnalul luminos este limitată la direcţia sau direcţiile indicate prin aceste săgeţi. Aceeaşi semnificaţie o au şi săgeţile aplicate pe panourile adiţionale ce însoţesc, la partea inferioară, semafoarele. Săgeata pentru mersul înainte are vârful în sus.
Articolul 89
(1) Oprirea participanţilor la trafic este obligatorie şi la semnalele date de:
e) membrii patrulelor şcolare de circulaţie, la trecerile pentru pietoni din apropierea unităţilor de învăţământ;
Articolul 45
(6) Tramvaiul aflat în mers poate fi depăşit şi pe partea stângă atunci când drumul este cu sens unic sau când între şina din dreapta şi marginea trotuarului nu există spaţiu suficient.
Trecerea la nivel cu o cale ferată fără bariere, dar prevăzută cu semnalizare luminoasă, este permisă doar după ce s-a stins lumina roșie intermitentă. Semnalul luminos roșu intermitent are rolul de a avertiza conducătorii auto că un tren se apropie sau trece prin acea zonă, și este interzisă trecerea atât timp cât acest semnal este activ. După stingerea luminii roșii, se consideră că zona este sigură și traficul poate fi reluat.
Răspunsul 2, „după ce a trecut ultimul vagon,” este incorect, deoarece, chiar dacă trenul a trecut, semnalizarea luminoasă trebuie să confirme că nu mai există niciun pericol. Așadar, este obligatoriu să aștepți stingerea luminii roșii.
Răspunsul 3, „atunci când pleacă vehiculele aflate de cealaltă parte a căii ferate,” este de asemenea incorect, deoarece conducătorii trebuie să se ghideze după semnalizarea luminoasă, nu după mișcările altor vehicule.
În concluzie, trecerea este permisă doar după stingerea luminii roșii intermitente, ceea ce indică faptul că traversarea este sigură.
Art. 114
(1) Conducatorii de autovehicule, tramvaie si mopede sunt obligati sa foloseasca instalatiile de iluminare si/sau semnalizare a acestora, dupa cum urmeaza:
e) luminile de întâlnire atunci când ploua torential, ninge abundent ori în alte conditii care reduc vizibilitatea pe drum;
Nu este permis să măriți viteza de deplasare atunci când un alt vehicul s-a angajat în depășirea dumneavoastră. Această regulă există pentru a facilita depășirea în siguranță și pentru a evita eventuale accidente. Dacă vehiculul depășit își menține sau crește viteza, depășirea devine periculoasă și poate duce la situații riscante. Aceasta este o obligație legală și un gest de respect față de ceilalți participanți la trafic, contribuind la o circulație sigură și fluentă.
Art. 119 - Conducatorul de vehicul care urmeaza sa fie depasit este obligat:
a) sa nu mareasca viteza de deplasare;