Întrebări Categoria B

https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=16&tip=drpciv&cat=b
A vehiculele care vin din faţă;
B vehiculele care vin din spate;
C vehiculele care vin din faţă şi din spate.
Explicație:
Când un polițist rutier se află în intersecție și are brațul stâng întins orizontal, acest gest semnalizează oprire pentru toți conducătorii de vehicule care vin din fața polițistului, adică din direcția care se intersectează cu brațul întins. Practic, brațul întins formează o barieră pentru aceste direcții. Vehiculele care se apropie din lateral, adică din direcția spre care este întins brațul sau din partea opusă dar și din spatele polițistului, pot să-și continue deplasarea, pentru că lor nu li se adresează semnalul de oprire. Acest semnal este foarte important pentru menținerea circulației ordonate în intersecții unde funcționează dirijarea traficului. Reține că, potrivit Codului Rutier, semnalele polițistului au prioritate față de orice indicatoare sau semafoare, deci trebuie respectate cu strictețe. Imaginează-ți un obstacol imaginar trasat de brațul polițistului: dacă vii spre acea barieră, trebuie să oprești; dacă vii din lateral sau din spatele politistului, ai voie să treci.
Regulamentul Rutier
Articolul 88
(1) Semnalele poliţistului care dirijează circulaţia au următoarele semnificaţii:
    a) braţul ridicat vertical semnifică "atenţie, oprire" pentru toţi participanţii la trafic care se apropie, cu excepţia conducătorilor de vehicule care nu ar mai putea opri în condiţii de siguranţă. Dacă semnalul este dat într-o intersecţie, aceasta nu impune oprirea conducătorilor de vehicule care se află deja angajaţi în traversare;
    b) braţul sau braţele întinse orizontal semnifică "oprire" pentru toţi participanţii la trafic care, indiferent de sensul lor de mers, circulă din direcţia sau direcţiile intersectate de braţul sau braţele întinse. După ce a dat acest semnal, poliţistul poate cobori braţul sau braţele, poziţia să însemnând, de asemenea, "oprire" pentru participanţii la trafic care vin din faţă ori din spate;
    c) balansarea, pe timp de noapte, în plan vertical, a unui dispozitiv cu lumină roşie ori a bastonului fluorescent-reflectorizant semnifică "oprire" pentru participanţii la trafic spre care este îndreptat;
    d) balansarea pe verticală a braţului, având palma orientată către sol, semnifică reducerea vitezei;
    e) rotirea vioaie a braţului semnifică mărirea vitezei de deplasare a vehiculelor sau grăbirea traversării drumului de către pietoni.
(2) Poliţistul care dirijează circulaţia poate efectua semnal cu braţul ca vehiculul să avanseze, să depăşească, să treacă prin faţă ori prin spatele sau, să îl ocolească prin partea să stânga sau dreapta, iar pietonii să traverseze drumul ori să se oprească.
(3) La efectuarea comenzilor prevăzute la alin. (1) şi (2), poliţistul poate folosi şi fluierul.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
34%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=77&tip=drpciv&cat=b
A intenţia de a schimba direcţia de mers la stânga sau de a depăşi;
B intenţia de a opri;
C faptul că nu trebuie să fie depăşit.
Explicație:
Când un biciclist întinde brațul stâng orizontal, te anunță că vrea să vireze la stânga sau să efectueze o depășire. Acesta este semnalul standard folosit de bicicliști atunci când nu au semnalizatoare luminoase, pentru ca ceilalți participanți la trafic să știe din timp intenția lor. Prin întinderea brațului stâng, biciclistul își asigură vizibilitate și reduce riscul de accidente, pentru că șoferii care vin din spate sau din față pot anticipa manevra și pot adapta viteza sau traiectoria. Acest semnal nu înseamnă intenția de a opri sau că nu trebuie să fie depășit, ci indică o schimbare de direcție spre stânga sau o depășire a unui alt vehicul sau obstacol aflat în fața lui. Respectarea semnalizărilor bicicliștilor este esențială pentru siguranța lor în trafic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=672&tip=drpciv&cat=b
A aşezarea pe spate a victimei;
B aşezarea pe o parte a victimei;
C intrarea unor corpi străini pe căile respiratorii.
Explicație:
Căile respiratorii pot fi blocate atunci când în gură sau în gâtul victimei ajung corpi străini, cum ar fi alimente, obiecte mici sau chiar vărsături. Blocarea căilor respiratorii oprește trecerea aerului către plămâni și poate duce rapid la sufocare dacă nu se intervine prompt. Poziția victimei, fie pe spate, fie pe o parte, nu provoacă automat astuparea căilor respiratorii, însă dacă există deja un corp străin în gură sau faringe, poziția incorectă poate agrava blocajul. De aceea, la acordarea primului ajutor, trebuie verificat întotdeauna dacă gura și gâtul sunt libere și să se îndepărteze rapid orice obiect vizibil care ar putea bloca respirația.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=324&tip=drpciv&cat=b
A numai în unităţi medicale, folosindu-se instrumente speciale;
B la locul accidentului, prin intervenţii specifice;
C indiferent unde, dacă victima suportă această intervenţie.
Explicație:
Dacă unei persoane îi sunt blocate căile respiratorii, intervenția rapidă poate salva viața acesteia. În primul rând, victimă trebuie încurajată să tușească, pentru că tusea este cea mai eficientă metodă prin care organismul elimină obiectul care blochează respirația. Dacă persoana nu poate tuși, nu poate vorbi sau nu poate respira, trebuie aplicată manevra Heimlich: poziționează-te în spatele victimei, pune pumnul între buric și capătul sternului și exercită brusc presiuni spre interior și în sus, pentru a încerca eliberarea căilor respiratorii. Este foarte important să evaluezi constant starea victimei și să suni la 112 dacă obstrucția nu se rezolvă rapid. Aceste măsuri sunt prevăzute de legislația rutieră la capitolul acordarea primului ajutor, iar cunoașterea lor este obligatorie pentru orice viitor conducător auto, pentru a putea acționa corect în situații de urgență. Reține: tusea, manevra Heimlich și apelul la serviciile de urgență salvează vieți!
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
36%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=709&tip=drpciv&cat=b
A conducătorul autocamionului;
B dumneavoastră;
C atât conducătorul autocamionului, cât şi dumneavoastră.
Explicație:
Indicatorul „Drum îngustat pe ambele părți” avertizează că drumul se va îngusta și că oprirea, staționarea, mersul înapoi și întoarcerea sunt interzise pentru a nu bloca circulația. În situația dată, autocamionul este staționat neregulamentar pe un drum îngustat, ceea ce reprezintă o încălcare a legii. Tu, conducătorul autoturismului, ai voie să depășești autocamionul, deoarece depășirea nu este interzisă la acest indicator. Prin urmare, cel care încalcă legea este conducătorul autocamionului, pentru staționarea ilegală pe drumul îngustat. Tu nu încalci legea dacă încerci să-l depășești.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=748&tip=drpciv&cat=b
A da, deoarece conducătorul autoturismului a semnalizat intenţia de a vira la stânga, iar spaţiul rămas liber permite trecerea camionului prin partea dreaptă;
B nu, deoarece în intersecţii depăşirea este interzisă;
C nu, deoarece depăşirea se execută numai pe partea stângă.
Explicație:
Depășirea unui autoturism pe partea dreaptă este permisă atunci când acesta semnalizează și s-a încadrat pentru a vira la stânga, exact cum se vede în această situație. Camionul profită de banda liberă din dreapta și poate trece regulamentar, pentru că legea permite această manevră dacă autoturismul care urmează să fie depășit a semnalizat clar și s-a angajat pe direcția stânga. Depășirea prin dreapta nu este considerată o încălcare în acest caz, indiferent că este sau nu intersecție, cât timp există spațiu suficient și manevra nu pune în pericol pe nimeni. Dacă autoturismul ar fi rămas pe direcția înainte sau nu ar fi semnalizat stânga, camionul nu ar fi avut voie să depășească prin dreapta. Totodată, regula spune că depășirea prin dreapta este permisă doar când vehiculul depășit a semnalizat și s-a poziționat pentru stânga, iar manevra se face pe o bandă destinată mersului înainte sau la dreapta, ca în acest exemplu. Concluzie: manevra camionului este corectă și legală, pentru că autoturismul a semnalizat virajul la stânga și banda din dreapta este liberă pentru depășire.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=283&tip=drpciv&cat=b
A viteza de deplasare este mai mare;
B dimensiunile parbrizului şi ale lunetei sunt mai mici;
C indicatoarele rutiere sunt de mici dimensiuni.
Explicație:
Câmpul vizual al unui șofer reprezintă totalitatea lucrurilor pe care le poate vedea fără să întoarcă capul, iar acest aspect este esențial pentru siguranța la volan. Reducerea câmpului vizual poate apărea din mai multe motive: dacă viteza autovehiculului crește, ochii vor avea tendința să se concentreze doar pe zona centrală, iar elementele aflate lateral vor fi observate mai greu. Oboseala, consumul de alcool sau alte substanțe, precum și stresul afectează și ele percepția, ducând la scăderea atenției asupra detaliilor din jur. De aceea, Codul Rutier prevede obligația șoferului de a-și adapta viteza și comportamentul la condițiile de drum, de trafic și la starea proprie, pentru a menține tot timpul câmpul vizual cât mai larg. Cunoașterea acestor aspecte te ajută să fii un conducător auto prevăzător, capabil să reacționezi la timp la orice situație din trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=242&tip=drpciv&cat=b
A atunci când cel din faţă rulează cu viteză redusă, fără motiv întemeiat;
B în nicio situaţie, indiferent de ceea ce se întâmplă cu ceilalţi participanţi la trafic;
C atunci când cel din faţă v-a făcut semne obscene.
Explicație:
Comportamentul agresiv la volan nu este niciodată permis pe drumurile publice, conform legislației rutiere din România. Agresivitatea în trafic, fie că înseamnă șicanări, depășiri periculoase, claxonat excesiv sau alte gesturi ostile, pune în pericol atât viața ta, cât și a celorlalți participanți la trafic. Codul Rutier prevede clar că fiecare șofer trebuie să manifeste responsabilitate, calm și respect față de ceilalți, iar orice manifestare de agresivitate este sancționată cu amenzi și chiar cu suspendarea permisului de conducere. În plus, atitudinea agresivă reduce capacitatea de a reacționa corect în situații dificile și favorizează accidentele. De aceea, reține că nu există nicio situație justificată în care să ai voie să fii agresiv la volan – atât legea, cât și bunul simț impun să conduci calm, atent și politicos.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
3%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=259&tip=drpciv&cat=b
A folosirea mijloacelor de averizare sonoră;
B remorcarea altui autovehicul;
C staţionarea voluntară pe partea carosabilă.
Explicație:
Un drum național european este un drum public important, marcat cu indicatoare speciale – au prefixul „E” urmat de un număr. Pe astfel de drumuri, legea impune reguli stricte pentru siguranță și fluiditatea circulației. Este interzisă oprirea voluntară pe partea carosabilă, cu excepția locurilor special amenajate și semnalizate, chiar dacă ai nevoie să rezolvi o problemă rapidă sau să aștepți pe cineva. Acest lucru se întâmplă pentru că pe drumurile europene viteza medie de deplasare este mare, traficul este intens și orice vehicul oprit poate produce accidente grave sau ambuteiaje. Codul Rutier prevede și alte interdicții suplimentare pe aceste drumuri, cum ar fi interzicerea întoarcerii sau mersului înapoi, tocmai ca să fie evitate situațiile periculoase. Dacă nu respecți aceste reguli riști amenzi, puncte de penalizare și mai ales poți pune în pericol vieți omenești. Ține minte: pe drumurile naționale europene, obligația principală a șoferului este să asigure un trafic fluent și sigur, fără opriri sau manevre riscante care ar putea pune în pericol participanții la trafic.
Regulamentul Rutier
Art. 142 - Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
m) pe partea carosabila a autostrazilor, a drumurilor expres si a celor nationale europene (E);
Art. 143 - Se interzice stationarea voluntara a vehiculelor:
a) în toate cazurile în care este interzisa oprirea voluntara;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
17%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=615&tip=drpciv&cat=b
A să vă cumpăraţi ochelari de vedere cu caracteristici superioare;
B să evitaţi conducerea autovehiculului până când sunteţi consultat de medicul specialist, urmând să vă conformaţi sfaturilor acestuia;
C să conduceţi folosind lumina de drum chiar şi în localităţi sau când din sens opus se apropie alte vehicule.
Explicație:
Dacă observi că ai probleme cu vederea, este obligatoriu să nu mai conduci autovehiculul până când ești consultat de un medic specialist oftalmolog și respecți sfaturile și recomandările acestuia. Vederea afectată îți poate reduce semnificativ capacitatea de a observa obstacolele, semnele de circulație sau ceilalți participanți la trafic, ceea ce crește riscul de accidente. Nu este suficient să îți cumperi singur ochelari, pentru că doar medicul poate stabili dacă problemele se pot corecta sau dacă există contraindicații pentru conducerea autovehiculelor. Conducerea cu probleme de vedere fără aviz medical pune în pericol siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic. Folosirea luminilor de drum nu rezolvă problema și poate deranja sau orbi ceilalți șoferi. Singura soluție corectă este să oprești temporar conducerea până la consultul medical și să urmezi întocmai recomandările medicului.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 21
(1) Conducătorii de autovehicule, de tractoare agricole sau forestiere ori de tramvaie trebuie să aibă cunoştinţele şi îndemânarea necesare conducerii şi să fie apţi din punct de vedere medical şi psihologic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
3%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=28&tip=drpciv&cat=b
A să respecte semnificaţia semnalului luminos al semaforului instalat deasupra benzii din stânga;
B să respecte semnificaţia semnalului luminos al semaforului instalat pe trotuar;
C să respecte semnificaţia semnalului luminos instalat deasupra benzii pe care se află.
Explicație:
Atunci când pe fiecare bandă de circulație este montat și funcționează un semafor separat, fiecare semafor reglementează strict circulația de pe banda respectivă. Conducătorul auto trebuie să respecte culoarea și indicația semaforului aflat deasupra benzii pe care se află, indiferent de semnalele celorlalte semafoare sau situația traficului de pe celelalte benzi. Acest sistem ajută la dirijarea traficului specific pe fiecare bandă, mai ales în intersecțiile aglomerate sau acolo unde benzile au destinații diferite. Prin urmare, ai obligația legală să urmezi indicația semaforului corespunzător benzii tale, respectând semnificația culorilor: verde – poți înainta, roșu – trebuie să te oprești, galben – te pregătești să oprești. A nu respecta semaforul benzii pe care circuli poate duce la amenzi și pericole în trafic, deoarece fiecare semafor poate da permisiune de pornire pe rând pentru a preveni conflictele între fluxurile de trafic. De aceea, este important să fii atent la semaforul plasat deasupra benzii tale și să adaptezi comportamentul în funcție de acesta.
Regulamentul Rutier

Articolul 48
(2) Semnificaţia semnalelor luminoase pentru dirijarea circulaţiei vehiculelor este valabilă pe întreaga lăţime a părţii carosabile deschise circulaţiei conducătorilor cărora li se adresează. Pe drumurile cu două sau mai multe benzi pe sens, pentru direcţii diferite, delimitate prin marcaje longitudinale, semafoarele se pot instala deasupra uneia sau unora dintre benzi, caz în care semnificaţia semnalelor luminoase se limitează la banda sau benzile astfel semnalizate.

Articolul 49
Pe lămpile de culoare roşie sau verde ale semafoarelor pot fi aplicate săgeţi de culoare neagră care indică direcţiile de deplasare corespunzătoare acestora. În acest caz interdicţia sau permisiunea de trecere impusă de semnalul luminos este limitată la direcţia sau direcţiile indicate prin aceste săgeţi. Aceeaşi semnificaţie o au şi săgeţile aplicate pe panourile adiţionale ce însoţesc, la partea inferioară, semafoarele. Săgeata pentru mersul înainte are vârful în sus.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=437&tip=drpciv&cat=b
A întotdeauna la 300 km;
B de regulă, înainte de a porni la drum;
C numai pe timp de iarnă, când anvelopele sunt reci.
Explicație:
Presiunea din anvelope trebuie verificată de regulă înainte de a porni la drum, când anvelopele sunt reci. Acest lucru te ajută să previi accidentele cauzate de explozia sau dezumflarea pneurilor, să reduci consumul de carburant și să prelungești durata de viață a anvelopelor. Nu există o regulă fixă să verifici la fiecare 300 de kilometri sau doar iarna. Presiunea corectă asigură aderență optimă și stabilitate la rulare. Dacă verifici presiunea după ce ai mers cu mașina, valorile pot fi eronate din cauza încălzirii cauciucurilor. Cel mai sigur este să faci această verificare înainte de fiecare drum lung sau periodic, indiferent de sezon.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=142&tip=drpciv&cat=b
A când semaforul nu este însoţit de un semn adiţional ce conţine o săgeată cu vârful către dreapta;
B când la dreapta se află o stradă cu sens unic;
C când banda pe care se află încadrat conducătorul de vehicul este semnalizată cu indicator şi marcaj direcţional care indică mersul înainte.
Explicație:
Chiar dacă semaforul arată culoarea verde, nu ai voie să schimbi direcția de mers la dreapta dacă banda pe care ești încadrat are indicator și marcaj direcțional care permit doar mersul înainte. Aceasta înseamnă că trebuie să respecți indicațiile marcajelor rutiere și ale semnelor de circulație, nu doar semnalul semaforului. Dacă pe banda ta este marcată sau semnalizată doar direcția înainte, schimbarea direcției la dreapta este interzisă, chiar dacă semaforul îți dă undă verde. Această regulă previne conflictele în trafic și ajută la menținerea unei circulații ordonate și previzibile în intersecții.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
33%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=496&tip=drpciv&cat=b
A la semnalul conducătorului grupurilor organizate;
B la semnalul patrulelor şcolare de circulaţie la trecerile pentru pietoni din apropierea unităţilor şcolare;
C când se apropie de o intersecţie sau când este semnalizat cu farurile de un alt participant la trafic.
Explicație:
Conducătorul unui autovehicul este obligat să oprească la semnalul patrulelor școlare de circulație atunci când ajunge la o trecere pentru pietoni aflată în apropierea unei unități școlare. Patrulele școlare au autoritate legală să oprească circulația vehiculelor pentru a permite copiilor să traverseze strada în siguranță, indiferent de culoarea semaforului sau de alte semnale de circulație. Această regulă este gândită pentru protecția elevilor și a persoanelor vulnerabile din apropierea școlilor. Semnalul conducătorului grupurilor organizate nu are valoare legală obligatorie pentru șoferi, iar semnalizarea cu farurile de către alți participanți la trafic nu reprezintă o obligație legală de oprire. Respectarea semnalului patrulelor școlare este esențială pentru siguranța rutieră și orice nerespectare atrage sancțiuni.
Regulamentul Rutier
Articolul 89
(1) Oprirea participanţilor la trafic este obligatorie şi la semnalele date de:
    e) membrii patrulelor şcolare de circulaţie, la trecerile pentru pietoni din apropierea unităţilor de învăţământ;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=187&tip=drpciv&cat=b
A atunci când drumul public este cu sens unic;
B când între şina de tramvai din dreapta şi marginea trotuarului nu există suficient spaţiu pentru depăşire;
C în nicio situaţie.
Explicație:
Depășirea tramvaiului aflat în mers prin stânga este permisă în două situații: când circuli pe un drum cu sens unic sau atunci când, între șina de tramvai din dreapta și marginea trotuarului, nu există suficient spațiu pentru depășire. În mod normal, depășirea tramvaiului se face prin dreapta, însă dacă infrastructura sau configurația drumului nu permite această manevră (de exemplu, spațiul este prea îngust sau există un trotuar lipit de linia de tramvai), legea îți permite să depășești prin stânga. Pe drumurile cu sens unic, această depășire este de asemenea legală, deoarece nu există riscul de a intra pe sensul opus de circulație. Aceste excepții au fost introduse pentru a evita blocarea traficului și pentru a permite fluența circulației atunci când nu există altă variantă sigură de depășire. În orice altă situație, depășirea tramvaiului prin stânga este interzisă.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 45
(6) Tramvaiul aflat în mers poate fi depăşit şi pe partea stângă atunci când drumul este cu sens unic sau când între şina din dreapta şi marginea trotuarului nu există spaţiu suficient.
Dificultate Întrebare: FOARTE GREA
82%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=1&tip=drpciv&cat=b
A după ce s-a stins lumina roşie intermitentă;
B după ce a trecut ultimul vagon;
C atunci când pleacă vehiculele aflate de cealaltă parte a căii ferate.
Explicație:
După ce a trecut trenul de la o trecere la nivel fără bariere, dar cu semnalizare luminoasă, nu ai voie să pornești imediat. Semnalele luminoase au rolul de a te asigura că este complet sigur să traversezi. Verdele nu va apărea imediat ce a trecut trenul, pentru că s-ar putea apropia un alt tren sau poate cel care a trecut circulă pe linii paralele care încă traversează drumul public. Conform Codului Rutier, ai voie să traversezi doar când semnalele luminoase sau sonore s-au oprit, iar bariera (dacă există) este complet ridicată. Practic, vei aștepta până când semnalul roșu intermitent se oprește și se aprinde culoarea albă intermitentă, care îți permite legal să treci. Acest sistem este gândit pentru siguranța tuturor, pentru a evita accidentele cauzate de graba sau neatenție. Deci, chiar dacă trenul a trecut și pare liber, nu pleci de pe loc până nu ai semnalul luminos permisiv.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
10%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=767&tip=drpciv&cat=b
A prin gura închisă a victimei;
B prin nările victimei;
C în acest caz nu se mai face respiraţie artificială.
Explicație:
Dacă gura victimei rămâne încleștată și nu poți face respirație artificială pe cale orală, poți realiza ventilația suflând aer pe nasul victimei. Metoda corectă este să îi astupi gura cu mâna, ca să nu iasă aerul, și să sufli aer pe nări, asigurându-te că respirația artificială este eficientă și pieptul victimei se ridică. Această soluție este aplicată în situații de urgență când maxilarul este blocat sau nu poate fi deschis, iar ventilația pe nas este singura metodă rapidă pentru a introduce aer în plămâni. Nu abandona manevra de resuscitare, pentru că fiecare secundă contează și această metodă poate salva viața victimei până la sosirea ajutorului medical specializat. Respirația artificială nu se face niciodată pe gura închisă, iar renunțarea la manevră nu este o opțiune dacă există șanse de supraviețuire.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=483&tip=drpciv&cat=b
A înaintea plecării în cursă, când pneurile sunt reci;
B după parcurgerea a cel puţin 400-500 km, când pneurile sunt calde;
C doar atunci când observăm că autovehiculul este înclinat într-o parte.
Explicație:
Presiunea din pneuri trebuie măsurată înainte de plecarea în cursă, atunci când anvelopele sunt reci. Doar în acest moment valoarea este corectă, pentru că presiunea din pneuri crește pe măsură ce rulezi și cauciucurile se încălzesc. Dacă verifici presiunea după ce ai mers mai mulți kilometri, citirea nu va fi reală și poți fi tentat să scoți aer, ceea ce poate duce la presiune prea mică ulterior. Nu aștepți ca mașina să fie vizibil înclinată, pentru că atunci ai deja o problemă serioasă. O presiune corectă previne uzura neuniformă a cauciucurilor, reduce riscul de explozie și asigură aderență și consum optim de carburant. Controlul se face periodic și obligatoriu înaintea drumurilor lungi, nu doar atunci când observi probleme vizibile.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
11%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=250&tip=drpciv&cat=b
A luminile de poziţie;
B claxonul;
C luminile de întâlnire ale farurilor.
Explicație:
Pe timp de iarnă, când circuli în condiții de zăpadă și vizibilitate redusă, legislația rutieră din România prevede că trebuie să pornești luminile de întâlnire, pe timp de zi (care sunt obligatorii), ca să fii vizibil pentru ceilalți participanți la trafic. Înainte de a porni la drum, trebuie să cureți absolut toate geamurile, parbrizul, oglinzile și blocurile optice de zăpadă sau gheață, astfel încât să vezi bine în toate direcțiile și să nu îi pui în pericol pe ceilalți. Un parbriz acoperit parțial cu zăpadă îți limitează câmpul vizual și crește riscul de accidente. De asemenea, pentru că drumul este alunecos, adopți o viteză mai redusă decât în condiții normale, păstrezi distanță mai mare față de vehiculul din față și folosești frâna și volanul cât mai blând, pentru a preveni derapajul. Adaptarea vitezei și atenției la condițiile de drum este atât o cerință legală, cât și o necesitate pentru siguranță, iar condusul prudent iarna face diferența între o deplasare în siguranță și un potențial accident. Zăpada sau gheața pot acoperi marcajele sau indicatoarele, deci fii atent la drum și folosește tot timpul celelalte repere pentru orientare. Oricând ai o astfel de situație, prioritizează vizibilitatea și controlul asupra autovehiculului: curăță totul, folosește luminile și adaptează-ți viteza!
Regulamentul Rutier
Art. 114
(1) Conducatorii de autovehicule, tramvaie si mopede sunt obligati sa foloseasca instalatiile de iluminare si/sau semnalizare a acestora, dupa cum urmeaza:
    e) luminile de întâlnire atunci când ploua torential, ninge abundent ori în alte conditii care reduc vizibilitatea pe drum;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
19%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=34&tip=drpciv&cat=b
A când circulaţi pe prima bandă;
B când un alt vehicul s-a angajat în depăşirea dvs.;
C în intersecţii.
Explicație:
Nu ai voie să mărești viteza atunci când un alt vehicul se pregătește să te depășească sau te depășește deja. Codul Rutier spune clar că, în aceste situații, trebuie să menții viteza constantă sau chiar să încetinești, dacă este necesar, pentru a-i permite celuilalt participant la trafic să finalizeze manevra în siguranță. Dacă ai mări viteza, ai pune în pericol atât siguranța ta, cât și pe a celuilalt șofer, putând provoca accidente sau blocaje pe drum. De asemenea, legea interzice creșterea vitezei în zone cu vizibilitate redusă, în apropierea trecerilor pentru pietoni, a intersecțiilor sau la trecerile de cale ferată, deoarece aceste situații necesită o atenție sporită și o reacție rapidă pentru a evita pericolele. Reține, a mări viteza în momente nepotrivite poate duce la pierderea controlului, la amenzi sau chiar la suspendarea permisului de conducere! Practică mereu prudența și adaptează viteza la condițiile din trafic și la regulile rutiere pentru a conduce în siguranță.
Regulamentul Rutier
Art. 119 - Conducatorul de vehicul care urmeaza sa fie depasit este obligat:
a) sa nu mareasca viteza de deplasare;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
To top