Întrebări Categoria B

https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=701&tip=drpciv&cat=b
A nu, deoarece a semnalizat corect;
B nu, vehiculele care pleacă de pe loc au prioritate;
C da, procedaţi regulamentar.
Explicație:
Vehiculul staționat care semnalizează intenția de a pleca de pe loc trebuie să acorde prioritate tuturor autovehiculelor care circulă deja pe drumul public. Nu are prioritate, indiferent că semnalizează corect, și nu poate să intre în trafic decât după ce se asigură că nu incomodează sau pune în pericol ceilalți participanți la trafic. Dacă tu circuli regulamentar și există vizibilitate, ai voie să efectuezi depășirea. Ai obligația să te asiguri că nicio altă mașină nu încearcă să te depășească în același timp și să semnalizezi din timp intenția de depășire. Depășirea se face doar dacă marcajul permite prin marcaj discontinuu și dacă nu există alte pericole sau interdicții temporare în zonă.
Regulamentul Rutier
Articolul 135 - Conducătorul de vehicul este obligat să acorde prioritate de trecere şi în următoarele situaţii:
    f) când se pune în mişcare sau la pătrunderea pe drumul public venind de pe o proprietate alăturată acestuia faţă de vehiculul care circulă pe drumul public, indiferent de direcţia de deplasare;

Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 54
(1) Conducătorul de vehicul care executa o manevra de schimbare a direcţiei de mers, de ieşire dintr-un rând de vehicule staţionate sau de intrare într-un asemenea rând, de trecere pe o altă bandă de circulaţie sau de virare spre dreapta ori spre stânga sau care urmează să efectueze o întoarcere ori să meargă cu spatele este obligat să semnalizeze din timp şi să se asigure că o poate face fără să perturbe circulaţia sau să pună în pericol siguranţa celorlalţi participanţi la trafic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=382&tip=drpciv&cat=b
A da, deoarece în zonă nu sunt restricţii de circulaţie;
B nu, deoarece se află pe un drum naţional;
C nu, deoarece obligă camionul la depăşirea prin triplare.
Explicație:
Autoturismul staționează regulamentar pentru că nu există indicatoare sau marcaje care să interzică staționarea în acea zonă. Legea permite staționarea pe acostament acolo unde nu este interzisă explicit și nu se pune în pericol siguranța circulației. În imagine, staționarea autoturismului nu forțează alte vehicule să depășească neregulamentar, iar zona nu are restricții.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
38%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=871&tip=drpciv&cat=b
A executaţi aceeaşi manevră, dacă nu sunt alte obligaţii;
B opriţi, deoarece trebuie să vă asiguraţi;
C cedaţi trecerea autovehiculelor care vin din dreapta.
Explicație:
Semaforul arată verde pentru direcția înainte, ceea ce înseamnă că ai voie să traversezi intersecția doar pe direcția înainte, atâta timp cât respecți celelalte reguli de circulație, cum ar fi acordarea priorității pietonilor care pot fi pe trecere. Faptul că vehiculul din față traversează intersecția nu îți oferă automat dreptul de a trece, dar în această situație, semaforul și marcajele rutiere îți permit manevra. Important este să verifici că drumul este liber, să te asiguri că nu sunt alte vehicule sau pietoni care au prioritate, apoi poți executa aceeași manevră ca și vehiculul din față, fără să te lași influențat de ce face acesta, ci doar respectând semnificația semaforului și regulile de prioritate.
Regulament - Articolul 49

Pe lămpile de culoare roşie sau verde ale semafoarelor pot fi aplicate săgeţi de culoare neagră care indică direcţiile de deplasare corespunzătoare acestora. În acest caz interdicţia sau permisiunea de trecere impusă de semnalul luminos este limitată la direcţia sau direcţiile indicate prin aceste săgeţi. Aceeaşi semnificaţie o au şi săgeţile aplicate pe panourile adiţionale ce însoţesc, la partea inferioară, semafoarele. Săgeata pentru mersul înainte are vârful în sus.

Regulament - Articolul 51

(1) Semnalul de culoare verde permite trecerea.
(2) Când semaforul este însoţit de una sau mai multe lămpi care emit lumină intermitentă de culoare verde sub forma uneia sau unor săgeţi pe fond negru către dreapta, acestea permit trecerea numai în direcţia indicată, oricare ar fi în acel moment semnalul în funcţiune al semaforului.

Regulament - Articolul 52

(1) Semnalul de culoare roşie interzice trecerea.
(2) La semnalul de culoare roşie vehiculul trebuie oprit înaintea marcajului pentru oprire sau, după caz, pentru trecerea pietonilor, iar în lipsa acestuia, în dreptul semaforului. Dacă semaforul este instalat deasupra ori de cealaltă parte a intersecţiei, în lipsa marcajului pentru oprire sau pentru trecerea pietonilor, vehiculul trebuie oprit înainte de marginea părţii carosabile a drumului ce urmează a fi intersectat.
(3) Atunci când semnalul de culoare roşie funcţionează concomitent cu cel de culoare galbenă, acesta anunţă apariţia semnalului de culoare verde.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
29%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=212&tip=drpciv&cat=b
A ori de câte ori este necesar, pentru evitarea unui pericol imediat;
B la trecerea pe lângă biciclişti;
C în localităţi, la apropierea de o trecere pentru pietoni.
Explicație:
Avertizarea sonoră, adică folosirea claxonului, este permisă doar în anumite situații bine stabilite de lege pentru a asigura siguranța circulației. Conform Codului Rutier din România, claxonul trebuie folosit exclusiv pentru prevenirea unui pericol imediat, atunci când vrei să atragi atenția unui alt participant la trafic că există riscul producerii unui accident. De exemplu, dacă un pieton se află pe carosabil și nu te observă, poți folosi claxonul pentru a-l avertiza. Claxonatul nu este permis în localități decât în situații de evitare a unui pericol imediat. Nu este voie să folosești avertizarea sonoră pentru a grăbi alți șoferi, din nervozitate sau la semafor, și nici când saluți pe cineva. Folosirea abuzivă a claxonului este sancționată de lege. Astfel, reține că scopul avertizării sonore este să previi accidentele, nu să-ți exprimi nemulțumirea sau să comunici în alte scopuri.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
3%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=550&tip=drpciv&cat=b
A poliţiştii de frontieră;
B poliţiştii comunitari;
C personalul autorizat din cadrul serviciului de examinări.
Explicație:
Ești obligat să oprești imediat autovehiculul la semnalele polițiștilor de frontieră, indiferent dacă te afli la frontieră sau în apropierea acesteia. Această obligație este prevăzută de lege, iar nerespectarea semnalului se sancționează contravențional și, în unele cazuri, poate duce la reținerea permisului de conducere. Polițiștii de frontieră au atribuții legale în supravegherea și controlul traficului rutier în zonele de frontieră pentru prevenirea trecerilor ilegale, contrabandei sau altor fapte ilegale. Spre deosebire de polițiștii comunitari sau de personalul autorizat din cadrul serviciului de examinări, doar semnalele polițiștilor de frontieră sunt obligatorii în acest context.
Regulamentul Rutier
Art. 89
(1) Oprirea participantilor la trafic este obligatorie si la semnalele date de:
    a) politistii de frontiera;
    b) îndrumatorii de circulatie ai Ministerului Apararii;
    c) agentii de cale ferata, la trecerile la nivel;
    d) personalul autorizat din zona lucrarilor pe drumurile publice;
    e) membrii patrulelor scolare de circulatie, la trecerile pentru pietoni din apropierea unitatilor de învatamânt;
    f) nevazatori, prin ridicarea bastonului alb, atunci când acestia traverseaza strada.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=24&tip=drpciv&cat=b
A membrii patrulelor şcolare de circulaţie, de la trecerile pentru pietoni din apropierea unităţilor de învăţământ;
B personalul autorizat din cadrul Ministerului Transporturilor;
C lucrătorii ce îşi desfăşoară activitatea în cadrul Administraţiei Drumurilor.
Explicație:
Membrii patrulelor școlare de circulație sunt elevi sau persoane instruite special pentru a asigura traversarea copiilor în siguranță, în zona școlilor, în special la trecerile de pietoni aglomerate. Când aceștia îți fac semn să oprești, legea te obligă să te conformezi imediat, indiferent dacă vezi sau nu pietoni pe trecere. Motivul este protecția copiilor, care sunt imprevizibili și pot traversa strada brusc. De exemplu, dacă oprești la semnalul patrulei școlare, eviți riscul unui accident chiar dacă pietonii nu au intrat încă pe zebră.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
30%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=150&tip=drpciv&cat=b
A ofiţerii sau subofiţerii Jandarmeriei Române;
B poliţiştii comunitari;
C agenţii de cale ferată, la trecerile la nivel.
Explicație:
Ai obligația să oprești imediat autovehiculul la semnalele agenților de cale ferată aflați la trecerile la nivel, deoarece aceștia au autoritate legală să dirijeze și să oprească traficul rutier pentru siguranța circulației feroviare și rutiere. Ofițerii sau subofițerii Jandarmeriei și polițiștii comunitari nu au atribuții directe privind oprirea circulației pe drumurile publice, rolul lor fiind diferit. Agenții de cale ferată pot opri traficul pentru trecerea trenurilor sau pentru a preveni orice pericol, iar nerespectarea semnalelor acestora poate duce la sancțiuni grave și la riscuri majore de accident.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
32%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=12&tip=drpciv&cat=b
A poliţiştii comunitari;
B personalul autorizat din cadrul serviciului examinări;
C personalul autorizat din zona lucrărilor pe drumurile publice.
Explicație:
Ești obligat să oprești imediat la semnalele personalului autorizat din zona lucrărilor pe drumurile publice, pentru că aceștia au responsabilitatea de a asigura desfășurarea lucrărilor în siguranță și de a proteja atât muncitorii, cât și participanții la trafic. Legea le conferă dreptul de a opri și redirija circulația temporar, în funcție de necesitățile șantierului sau de pericolele existente. Polițiștii comunitari nu au competențe de a dirija sau opri circulația rutieră în trafic general, rolul lor fiind limitat la asigurarea ordinii publice sau la activități administrative. Personalul din cadrul serviciului examinări poate face semnale de oprire doar în contextul examenului auto, nu în trafic obișnuit. Prin urmare, dacă întâlnești semnale făcute de personalul care lucrează pe drumurile publice sau care semnalizează zona de lucru, ai obligația legală să oprești imediat, să urmezi indicațiile acestora și să respecți eventualele restricții sau devieri impuse. Aceasta este o măsură necesară pentru a evita accidentele și pentru a menține siguranța tuturor celor implicați în trafic și în lucrări.
Regulamentul Rutier
Art. 89
(1) Oprirea participantilor la trafic este obligatorie si la semnalele date de:
   a) politistii de frontiera;
   b) îndrumatorii de circulatie ai Ministerului Apararii;
   c) agentii de cale ferata, la trecerile la nivel;
   d) personalul autorizat din zona lucrarilor pe drumurile publice;
   e) membrii patrulelor scolare de circulatie, la trecerile pentru pietoni din apropierea unitatilor de învatamânt;
   f) nevazatori, prin ridicarea bastonului alb, atunci când acestia traverseaza strada.
(2) Persoanele prevazute la alin. (1) lit. a)-d) pot efectua si urmatoarele semnale:
   a) balansarea bratului în plan vertical, cu palma mâinii orientata catre sol sau cu un mijloc de semnalizare, care semnifica reducerea vitezei;
   b) rotirea vioaie a bratului, care semnifica marirea vitezei de deplasare a vehiculelor, inclusiv grabirea traversarii drumului de catre pietoni.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
37%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=147&tip=drpciv&cat=b
A personalul autorizat de la trecerile la nivel cu calea ferată industrială;
B conducătorii unor grupuri organizate;
C nevăzătorii, prin ridicarea bastonului alb, atunci când aceştia traversează strada.
Explicație:
Ești obligat să oprești imediat autovehiculul la semnalul făcut de un nevăzător care traversează strada și ridică bastonul alb, chiar dacă nu există trecere de pietoni. Legea acordă prioritate absolută nevăzătorilor care folosesc bastonul alb ca semnal, pentru a le oferi protecție suplimentară în trafic. Această obligație nu există în cazul semnalelor făcute de personalul de la trecerile cu calea ferată industrială sau de conducătorii de grupuri organizate. Dacă ignori semnalul nevăzătorului, pui în pericol o persoană vulnerabilă și riști sancțiuni severe.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
30%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=274&tip=drpciv&cat=b
A îndrumătorii de circulaţie ai Ministerului Apărării;
B un conducător auto rămas în pană, pentru a-l remorca;
C poliţiştii comunitari.
Explicație:
Ești obligat să oprești imediat la semnalele îndrumătorilor de circulație ai Ministerului Apărării, deoarece aceștia au atribuții legale speciale în gestionarea circulației, mai ales în timpul unor coloane militare, aplicații, defilări sau situații excepționale. Ignorarea semnalelor lor poate duce la sancțiuni și chiar la punerea în pericol a circulației sau a unor acțiuni militare. În schimb, nu ai obligația de a opri la semnalul unui alt conducător auto care are nevoie de ajutor la remorcare sau la semnalele polițiștilor comunitari, pentru că aceștia nu au atribuții directe privind oprirea în trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=838&tip=drpciv&cat=b
A da, dar numai dacă pe sensul dumneavoastră de mers se execută lucrări;
B da, pentru că acţionează pe sensul dumneavoastră de mers;
C nu, pentru că se adresează circulaţiei din sens invers.
Explicație:
Ai obligația să respecți semnificația unui indicator rutier chiar dacă acesta este amplasat pe partea stângă a drumului, atâta timp cât acționează pe sensul tău de mers. Acest lucru se întâlnește frecvent pe drumurile cu o singură bandă pe sens sau în zonele unde, din motive de vizibilitate sau lucrări, indicatorul nu poate fi montat pe partea dreaptă. Indicatoarele plasate pe stânga sunt destinate tot traficului din sensul tău și au aceeași valoare ca cele de pe partea dreaptă. Acestea pot fi regăsite deseori în curbe deosebit de periculoase marcate cu panouri succesive exact ca în imagine. Ignorarea lor poate duce la abateri grave sau accidente, pentru că regula nu ține cont doar de poziția indicatorului, ci de faptul că acesta reglementează circulația pe banda sau pe sensul pe care circuli. Prin urmare, semnificația indicatorului se aplică tuturor vehiculelor de pe sensul vizat, indiferent unde este montat.
Regulament - Articolul 65
(1) Indicatoarele se instalează, de regula, pe partea dreaptă a sensului de mers. În cazul în care condiţiile locale împiedică observarea din timp a indicatoarelor de către conducătorii cărora li se adresează, ele se pot instala ori repeta pe partea stânga, în zona mediană a drumului, pe un refugiu ori spaţiu interzis circulaţiei vehiculelor, deasupra părţii carosabile sau de cealaltă parte a intersecţiei, în loc vizibil pentru toţi participanţii la trafic.

Regulament - Articolul 123
Conducătorul de vehicul este obligat să circule cu o viteza care să nu depăşească 30 km/h în localităţi sau 50 km/h în afara localităţilor, în următoarele situaţii:
b) în curbe deosebit de periculoase semnalizate ca atare sau în care vizibilitatea este mai mica de 50 m;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=950&tip=drpciv&cat=b
A cel mult 10 zile de la data constatării evenimentului;
B până la expirarea asigurării obligatorii de răspundere civilă auto;
C cel mult 30 zile de la data producerii avariei.
Explicație:
Conform legislației rutiere din România, un autovehicul avariat are voie să circule pe drumurile publice doar pentru o perioadă limitată după ce a suferit avaria, respectiv cel mult 30 de zile de la data producerii acesteia. Această perioadă este stabilită pentru a permite proprietarului să transporte vehiculul spre service, să-l repare sau să-l scoată din circulație în condiții legale și de siguranță. Este important să înțelegi că această limitare are scopul de a preveni circulația vehiculelor care pot pune în pericol siguranța traficului sau pot provoca accidente din cauza stării tehnice necorespunzătoare. Aceasta nu înseamnă că poți circula oricât în această perioadă fără să iei măsuri, ci trebuie să remediezi problema cât mai repede. În plus, trebuie să ai asigurarea obligatorie valabilă, iar dacă vehiculul nu este reparat în termen, el nu mai poate circula legal pe drumurile publice.
Regulament - Articolul 148
Se interzice conducătorului de autovehicul sau de tramvai:
1. să conducă un autovehicul sau tramvai cu dovada înlocuitoare a permisului de conducere eliberată fără drept de circulaţie sau a carei valabilitate a expirat;
2. ...
20. să circule cu autovehiculul avariat mai mult de 30 de zile de la data producerii avariei;
21. să arunce, pe drumurile publice, din autovehicul obiecte, materiale sau substanţe.
22. să traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, în timp ce se deplasează pe vehicule din categoriile AM, A1, A2 şi A.

OUG - Articolul 75
Accidentul de circulaţie este evenimentul care întruneşte cumulativ următoarele condiţii:
a) s-a produs pe un drum deschis circulaţiei publice ori şi-a avut originea într-un asemenea loc;
b) a avut ca urmare decesul, rănirea uneia sau a mai multor persoane ori avarierea a cel puţin unui vehicul sau alte pagube materiale;
c) în eveniment a fost implicat cel puţin un vehicul în mişcare;
d) abrogată;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=344&tip=drpciv&cat=b
A legal, nu este stabilit acest aspect;
B da;
C nu.
Explicație:
Marcajul din imagine arată o linie dublă formată dintr-o linie continuă și una discontinuă, iar linia discontinuă se află pe sensul tău de mers. Asta înseamnă că ai voie să treci peste marcaj pentru a depăși sau pentru a ocoli un obstacol, cu condiția să faci manevra în deplină siguranță: să te asiguri că nu vine nimic din sens opus, că ai vizibilitate bună și că nu există alte semne care interzic depășirea în acel sector de drum. Practic, regula spune că ai dreptul să folosești sensul opus doar atunci când linia discontinuă este pe partea ta, dar trebuie să rămâi atent la trafic și să nu riști nicio manevră periculoasă.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=123&tip=drpciv&cat=b
A intenţia de a schimba direcţia de mers la dreapta;
B intenţia de a opri;
C intenţia de a se angaja în depăşire.
Explicație:
Când un biciclist balansează brațul drept în plan vertical, el transmite un semnal rutier celor din jur, în special celorlalți participanți la trafic, că intenționează să oprească. Potrivit Codului Rutier din România, bicicliștii, la fel ca ceilalți conducători de vehicule, trebuie să-și semnalizeze manevrele pentru a preveni accidentele și pentru a permite celorlalți să ia măsuri de siguranță. Mișcarea verticală a brațului, pe direcție sus-jos, este metoda reglementată prin lege pentru a indica oprirea atunci când nu se poate folosi semnalizarea electrică, iar la bicicliști aceasta este metoda standard. Dacă un biciclist vrea să vireze, va întinde brațul stâng sau drept pe orizontală, însă pentru oprire sau staționare folosește balansarea verticală a unui braț, de regulă dreptul, ca să fie cât mai vizibil pentru ceilalți. Astfel, această semnalizare manuală crește siguranța în trafic și arată că biciclistul respectă legislația rutieră.
Regulamentul Rutier
Art. 117
(1) Conducatorii vehiculelor cu doua roti, precum si ai celor cu tractiune animala ori ai celor trase sau împinse cu mâna sunt obligati sa efectueze urmatoarele semnale:
    a) bratul stâng întins orizontal atunci când intentioneaza sa schimbe directia de mers spre stânga sau de a depasi;
    b) bratul drept întins orizontal atunci când intentioneaza sa schimbe directia de mers spre dreapta;
    c) bratul drept întins orizontal balansat în plan vertical atunci când intentioneaza sa opreasca.
(2) Semnalele prevazute la alin. (1) trebuie efectuate cu cel putin 25 m înainte de efectuarea manevrelor.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
39%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=577&tip=drpciv&cat=b
A pentru susţinerea părţilor lezate;
B pentru acoperirea şi pentru susţinerea rănilor, precum şi pentru oprirea hemoragiilor;
C pentru imobilizarea fracturilor.
Explicație:
Bandajele sunt materiale sanitare utilizate în primul rând pentru acoperirea rănilor, protejându-le de murdărie și infecții, dar și pentru susținerea acestora și pentru oprirea hemoragiilor. Prin aplicarea corectă a unui bandaj, se poate asigura compresia locală necesară pentru a opri sângerarea, iar susținerea oferită ajută la imobilizarea temporară a zonei afectate până la intervenția unui specialist. Bandajele nu se folosesc pentru imobilizarea fracturilor (pentru asta se folosesc atele), iar simpla susținere a părților lezate nu este suficientă pentru acordarea primului ajutor în caz de rană sau sângerare.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=171&tip=drpciv&cat=b
A nu aveţi nicio obligaţie, întrucât locul nu este marcat sau semnalizat;
B să opriţi imediat autovehiculul, pentru a permite trecerea pietonului;
C să reduceţi viteza şi să circulaţi cu atenţie.
Explicație:
În Codul Rutier din România, bastonul alb este un simbol internațional care semnalează că pietonul este nevăzător sau cu deficiențe de vedere. Chiar dacă traversarea are loc printr-un loc fără trecere pietonală marcată sau semnalizată, prezența bastonului alb ridicat de acest pieton obligă șoferul să îi acorde prioritate, oprind și permițându-i să traverseze în siguranță. Această regulă există pentru a proteja persoane care, din cauza deficiențelor, nu pot evalua pericolele din trafic ca un pieton obișnuit. Legea prevede clar această obligație pentru toți conducătorii auto, iar nerespectarea poate atrage sancțiuni. Este important să reții că responsabilitatea este a șoferului în a observa și a acționa preventiv față de persoanele vulnerabile din trafic, cum sunt nevăzătorii semnalizați prin bastonul alb. Prin urmare, trebuie să oprești și să acorzi prioritate, nu doar din respect pentru lege, ci și pentru siguranța acestora.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=255&tip=drpciv&cat=b
A da, deoarece viteza de deplasare este mică;
B da, dacă circulă pe drumuri judeţene sau comunale;
C nu, dacă semnalizarea rutieră nu prevede acest lucru.
Explicație:
Bicicliștii și conducătorii de vehicule cu tracțiune animală nu au obligația să acorde întotdeauna prioritate. Obligația lor de a acorda prioritate apare doar în anumite situații clar precizate în Codul Rutier, de exemplu atunci când patrund pe drumuri publice de pe un drum lateral sau când întâlnesc indicatoare de oprire sau cedează trecerea. Nu există o regulă generală care să le impună să acorde prioritate în orice situație. Fiecare participant la trafic trebuie să respecte regulile specifice fiecărui tip de intersecție sau schimbare de direcție. Este important să reținem că legislația tratează bicicliștii și conducătorii de vehicule cu tracțiune animală la fel ca pe ceilalți participanți la trafic: au drepturi, dar și obligații, iar prioritatea se acordă doar conform regulilor și semnificației indicatoarelor sau marcajelor rutiere, nu întotdeauna sau în mod absolut.
Regulamentul Rutier
Art. 6 - În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, expresiile şi termenii de mai jos au următorul înţeles:
1. acordare a priorităţii - obligaţia oricărui participant la trafic de a nu îşi continua deplasarea sau de a nu efectua orice altă manevră, dacă prin acestea îi obliga pe ceilalţi participanţi la trafic care au prioritate de trecere să îşi modifice brusc direcţia sau viteza de deplasare ori să oprească;
26. prioritate de trecere - dreptul unui participant la trafic de a trece înaintea celorlalţi participanţi la trafic cu care se intersectează, în conformitate cu prevederile legale privind circulaţia pe drumurile publice;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
33%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=2484&tip=drpciv&cat=b
A ovalizarea tamburului;
B griparea rulmentilor;
C uzura exagerata a sabotilor.
Explicație:
Blocarea unei roți în timpul mersului este cauzată de griparea rulmenților, adică atunci când rulmenții se defectează, se încălzesc prea tare sau rămân fără ungere și nu mai permit roții să se rotească liber. Acest lucru poate duce la blocarea bruscă a roții, pierderea controlului și risc mare de accident. Ovalizarea tamburului duce la frânare inegală, iar uzura exagerată a sabotilor la scăderea eficienței frânării, dar niciuna dintre aceste defecte nu blochează roata complet în mers. De aceea, e important să verifici periodic starea rulmenților și să-i înlocuiești dacă apar zgomote, joc sau supraîncălzire la mers.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
21%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=800&tip=drpciv&cat=b
A oprire pentru toţi participanţii la trafic care, indiferent de sensul lor de mers, circulă din direcţia sau direcţiile intersectate de braţele întinse ale acestuia;
B oprire pentru toţi participanţii la trafic care circulă numai din spatele acestuia;
C oprire pentru toţi participanţii la trafic care circulă numai din faţa acestuia.
Explicație:
Când polițistul stă în intersecție cu brațele întinse orizontal, semnificația este că toți șoferii care vin din direcțiile spre care sunt întinse brațele trebuie să oprească. Practic, dacă te apropii de intersecție și vezi polițistul cu brațele întinse, fie că vii din față sau din spate, dacă drumul tău se lovește de linia formată de brațele lui, oprești. Numai șoferii care vin din lateral, adică pe lângă corpul polițistului, pot trece mai departe. Imaginează-ți polițistul ca o barieră: unde sunt brațele, acolo nu se trece. Este ca și cum în acele direcții ar fi un semafor pe roșu, indiferent dacă vii din față sau din spate. Oprești și aștepți semnalul următor. Asta este regula pentru toți participanții la trafic, nu contează sensul din care vin.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=129&tip=drpciv&cat=b
A vehiculele şi pietonii care vin din faţă;
B vehiculele şi pietonii care vin din spate;
C vehiculele şi pietonii care vin din faţă şi din spate.
Explicație:
Atunci când un polițist dirijează circulația și întinde brațul drept orizontal, acest semnal are o semnificație foarte clară în Codul Rutier: toți conducătorii de vehicule care vin din spatele lui trebuie să oprească. Practic, dacă vezi polițistul cu brațul drept întins la orizontală și tu vii din spatele polițistului, ești obligat să oprești. Acest semnal are ca scop blocarea circulației pe direcția respectivă pentru a permite fie traversarea pietonilor, fie deplasarea în siguranță a altor autovehicule sau reorientarea traficului. Este important de reținut că, pentru vehiculele care vin din lateral, adică din partea stângă sau dreaptă a polițistului, acest semnal nu înseamnă oprire, ci permite trecerea. În concluzie, când observi polițistul cu brațul drept întins orizontal, trebuie să oprești dacă vii din spatele său, așa cum prevede legislația rutieră în vigoare.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
38%
To top