A nu, deoarece a semnalizat corect;
B nu, vehiculele care pleacă de pe loc au prioritate;
C da, procedaţi regulamentar.
Regulamentul Rutier
Articolul 135 - Conducătorul de vehicul este obligat să acorde prioritate de trecere şi în următoarele situaţii:
f) când se pune în mişcare sau la pătrunderea pe drumul public venind de pe o proprietate alăturată acestuia faţă de vehiculul care circulă pe drumul public, indiferent de direcţia de deplasare;
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 54
(1) Conducătorul de vehicul care executa o manevra de schimbare a direcţiei de mers, de ieşire dintr-un rând de vehicule staţionate sau de intrare într-un asemenea rând, de trecere pe o altă bandă de circulaţie sau de virare spre dreapta ori spre stânga sau care urmează să efectueze o întoarcere ori să meargă cu spatele este obligat să semnalizeze din timp şi să se asigure că o poate face fără să perturbe circulaţia sau să pună în pericol siguranţa celorlalţi participanţi la trafic.
Articolul 135 - Conducătorul de vehicul este obligat să acorde prioritate de trecere şi în următoarele situaţii:
f) când se pune în mişcare sau la pătrunderea pe drumul public venind de pe o proprietate alăturată acestuia faţă de vehiculul care circulă pe drumul public, indiferent de direcţia de deplasare;
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 54
(1) Conducătorul de vehicul care executa o manevra de schimbare a direcţiei de mers, de ieşire dintr-un rând de vehicule staţionate sau de intrare într-un asemenea rând, de trecere pe o altă bandă de circulaţie sau de virare spre dreapta ori spre stânga sau care urmează să efectueze o întoarcere ori să meargă cu spatele este obligat să semnalizeze din timp şi să se asigure că o poate face fără să perturbe circulaţia sau să pună în pericol siguranţa celorlalţi participanţi la trafic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
33%
A da, deoarece în zonă nu sunt restricţii de circulaţie;
B nu, deoarece se află pe un drum naţional;
C nu, deoarece obligă camionul la depăşirea prin triplare.
Explicație:
În situația din imagine autoturismul se află pe un drum național, acest lucru fiind indicat de borna kilometrică. Pe dumurile naționale staționarea este permisă, staționarea fiind interzisă pe drumurile national europene (E). Deci autoturismul stationează regulamentar deoarece în zonă nu sunt restricții de circulație.
În situația din imagine autoturismul se află pe un drum național, acest lucru fiind indicat de borna kilometrică. Pe dumurile naționale staționarea este permisă, staționarea fiind interzisă pe drumurile national europene (E). Deci autoturismul stationează regulamentar deoarece în zonă nu sunt restricții de circulație.
Dificultate Întrebare: MEDIE
50%
A executaţi aceeaşi manevră, dacă nu sunt alte obligaţii;
B opriţi, deoarece trebuie să vă asiguraţi;
C cedaţi trecerea autovehiculelor care vin din dreapta.
Regulament - Articolul 49
Pe lămpile de culoare roşie sau verde ale semafoarelor pot fi aplicate săgeţi de culoare neagră care indică direcţiile de deplasare corespunzătoare acestora. În acest caz interdicţia sau permisiunea de trecere impusă de semnalul luminos este limitată la direcţia sau direcţiile indicate prin aceste săgeţi. Aceeaşi semnificaţie o au şi săgeţile aplicate pe panourile adiţionale ce însoţesc, la partea inferioară, semafoarele. Săgeata pentru mersul înainte are vârful în sus.
Regulament - Articolul 51
(1) Semnalul de culoare verde permite trecerea.
(2) Când semaforul este însoţit de una sau mai multe lămpi care emit lumină intermitentă de culoare verde sub forma uneia sau unor săgeţi pe fond negru către dreapta, acestea permit trecerea numai în direcţia indicată, oricare ar fi în acel moment semnalul în funcţiune al semaforului.
Regulament - Articolul 52
(1) Semnalul de culoare roşie interzice trecerea.
(2) La semnalul de culoare roşie vehiculul trebuie oprit înaintea marcajului pentru oprire sau, după caz, pentru trecerea pietonilor, iar în lipsa acestuia, în dreptul semaforului. Dacă semaforul este instalat deasupra ori de cealaltă parte a intersecţiei, în lipsa marcajului pentru oprire sau pentru trecerea pietonilor, vehiculul trebuie oprit înainte de marginea părţii carosabile a drumului ce urmează a fi intersectat.
(3) Atunci când semnalul de culoare roşie funcţionează concomitent cu cel de culoare galbenă, acesta anunţă apariţia semnalului de culoare verde.
Pe lămpile de culoare roşie sau verde ale semafoarelor pot fi aplicate săgeţi de culoare neagră care indică direcţiile de deplasare corespunzătoare acestora. În acest caz interdicţia sau permisiunea de trecere impusă de semnalul luminos este limitată la direcţia sau direcţiile indicate prin aceste săgeţi. Aceeaşi semnificaţie o au şi săgeţile aplicate pe panourile adiţionale ce însoţesc, la partea inferioară, semafoarele. Săgeata pentru mersul înainte are vârful în sus.
Regulament - Articolul 51
(1) Semnalul de culoare verde permite trecerea.
(2) Când semaforul este însoţit de una sau mai multe lămpi care emit lumină intermitentă de culoare verde sub forma uneia sau unor săgeţi pe fond negru către dreapta, acestea permit trecerea numai în direcţia indicată, oricare ar fi în acel moment semnalul în funcţiune al semaforului.
Regulament - Articolul 52
(1) Semnalul de culoare roşie interzice trecerea.
(2) La semnalul de culoare roşie vehiculul trebuie oprit înaintea marcajului pentru oprire sau, după caz, pentru trecerea pietonilor, iar în lipsa acestuia, în dreptul semaforului. Dacă semaforul este instalat deasupra ori de cealaltă parte a intersecţiei, în lipsa marcajului pentru oprire sau pentru trecerea pietonilor, vehiculul trebuie oprit înainte de marginea părţii carosabile a drumului ce urmează a fi intersectat.
(3) Atunci când semnalul de culoare roşie funcţionează concomitent cu cel de culoare galbenă, acesta anunţă apariţia semnalului de culoare verde.
Dificultate Întrebare: MEDIE
50%
A ori de câte ori este necesar, pentru evitarea unui pericol imediat;
B la trecerea pe lângă biciclişti;
C în localităţi, la apropierea de o trecere pentru pietoni.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
33%
A poliţiştii de frontieră;
B poliţiştii comunitari;
C personalul autorizat din cadrul serviciului de examinări.
Regulamentul Rutier
Art. 89
(1) Oprirea participantilor la trafic este obligatorie si la semnalele date de:
a) politistii de frontiera;
b) îndrumatorii de circulatie ai Ministerului Apararii;
c) agentii de cale ferata, la trecerile la nivel;
d) personalul autorizat din zona lucrarilor pe drumurile publice;
e) membrii patrulelor scolare de circulatie, la trecerile pentru pietoni din apropierea unitatilor de învatamânt;
f) nevazatori, prin ridicarea bastonului alb, atunci când acestia traverseaza strada.
Art. 89
(1) Oprirea participantilor la trafic este obligatorie si la semnalele date de:
a) politistii de frontiera;
b) îndrumatorii de circulatie ai Ministerului Apararii;
c) agentii de cale ferata, la trecerile la nivel;
d) personalul autorizat din zona lucrarilor pe drumurile publice;
e) membrii patrulelor scolare de circulatie, la trecerile pentru pietoni din apropierea unitatilor de învatamânt;
f) nevazatori, prin ridicarea bastonului alb, atunci când acestia traverseaza strada.
Dificultate Întrebare: MEDIE
50%
A membrii patrulelor şcolare de circulaţie, de la trecerile pentru pietoni din apropierea unităţilor de învăţământ;
B personalul autorizat din cadrul Ministerului Transporturilor;
C lucrătorii ce îşi desfăşoară activitatea în cadrul Administraţiei Drumurilor.
Explicație:
Participantii la trafic sunt obligati sa respecte semnalele politistilor de frontiera, ale indrumatorilor de circulatie ai Ministerului Apararii Nationale, agentilor cailor ferate, ale persoanelor desemnate pentru dirijarea circulatiei pe sectoarele de drum pe care se executa lucrari de reabilitare a acestora, ale membrilor patrulelor scolare de circulatie care actioneaza in imediata apropiere a unitatilor de invatamant, precum si ale nevazatorilor.
Participantii la trafic sunt obligati sa respecte semnalele politistilor de frontiera, ale indrumatorilor de circulatie ai Ministerului Apararii Nationale, agentilor cailor ferate, ale persoanelor desemnate pentru dirijarea circulatiei pe sectoarele de drum pe care se executa lucrari de reabilitare a acestora, ale membrilor patrulelor scolare de circulatie care actioneaza in imediata apropiere a unitatilor de invatamant, precum si ale nevazatorilor.
Dificultate Întrebare: GREA
75%
A ofiţerii sau subofiţerii Jandarmeriei Române;
B poliţiştii comunitari;
C agenţii de cale ferată, la trecerile la nivel.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
33%
A poliţiştii comunitari;
B personalul autorizat din cadrul serviciului examinări;
C personalul autorizat din zona lucrărilor pe drumurile publice.
Regulamentul Rutier
Art. 89
(1) Oprirea participantilor la trafic este obligatorie si la semnalele date de:
a) politistii de frontiera;
b) îndrumatorii de circulatie ai Ministerului Apararii;
c) agentii de cale ferata, la trecerile la nivel;
d) personalul autorizat din zona lucrarilor pe drumurile publice;
e) membrii patrulelor scolare de circulatie, la trecerile pentru pietoni din apropierea unitatilor de învatamânt;
f) nevazatori, prin ridicarea bastonului alb, atunci când acestia traverseaza strada.
(2) Persoanele prevazute la alin. (1) lit. a)-d) pot efectua si urmatoarele semnale:
a) balansarea bratului în plan vertical, cu palma mâinii orientata catre sol sau cu un mijloc de semnalizare, care semnifica reducerea vitezei;
b) rotirea vioaie a bratului, care semnifica marirea vitezei de deplasare a vehiculelor, inclusiv grabirea traversarii drumului de catre pietoni.
Art. 89
(1) Oprirea participantilor la trafic este obligatorie si la semnalele date de:
a) politistii de frontiera;
b) îndrumatorii de circulatie ai Ministerului Apararii;
c) agentii de cale ferata, la trecerile la nivel;
d) personalul autorizat din zona lucrarilor pe drumurile publice;
e) membrii patrulelor scolare de circulatie, la trecerile pentru pietoni din apropierea unitatilor de învatamânt;
f) nevazatori, prin ridicarea bastonului alb, atunci când acestia traverseaza strada.
(2) Persoanele prevazute la alin. (1) lit. a)-d) pot efectua si urmatoarele semnale:
a) balansarea bratului în plan vertical, cu palma mâinii orientata catre sol sau cu un mijloc de semnalizare, care semnifica reducerea vitezei;
b) rotirea vioaie a bratului, care semnifica marirea vitezei de deplasare a vehiculelor, inclusiv grabirea traversarii drumului de catre pietoni.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
33%
A personalul autorizat de la trecerile la nivel cu calea ferată industrială;
B conducătorii unor grupuri organizate;
C nevăzătorii, prin ridicarea bastonului alb, atunci când aceştia traversează strada.
Dificultate Întrebare: GREA
67%
A îndrumătorii de circulaţie ai Ministerului Apărării;
B un conducător auto rămas în pană, pentru a-l remorca;
C poliţiştii comunitari.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
33%
838. Aveţi obligaţia de a respecta semnificaţia unui indicator amplasat pe partea stângă a drumului?
A da, dar numai dacă pe sensul dumneavoastră de mers se execută lucrări;
B da, pentru că acţionează pe sensul dumneavoastră de mers;
C nu, pentru că se adresează circulaţiei din sens invers.
Regulament - Articolul 65
(1) Indicatoarele se instalează, de regula, pe partea dreaptă a sensului de mers. În cazul în care condiţiile locale împiedică observarea din timp a indicatoarelor de către conducătorii cărora li se adresează, ele se pot instala ori repeta pe partea stânga, în zona mediană a drumului, pe un refugiu ori spaţiu interzis circulaţiei vehiculelor, deasupra părţii carosabile sau de cealaltă parte a intersecţiei, în loc vizibil pentru toţi participanţii la trafic.
Regulament - Articolul 123
Conducătorul de vehicul este obligat să circule cu o viteza care să nu depăşească 30 km/h în localităţi sau 50 km/h în afara localităţilor, în următoarele situaţii:
b) în curbe deosebit de periculoase semnalizate ca atare sau în care vizibilitatea este mai mica de 50 m;
(1) Indicatoarele se instalează, de regula, pe partea dreaptă a sensului de mers. În cazul în care condiţiile locale împiedică observarea din timp a indicatoarelor de către conducătorii cărora li se adresează, ele se pot instala ori repeta pe partea stânga, în zona mediană a drumului, pe un refugiu ori spaţiu interzis circulaţiei vehiculelor, deasupra părţii carosabile sau de cealaltă parte a intersecţiei, în loc vizibil pentru toţi participanţii la trafic.
Regulament - Articolul 123
Conducătorul de vehicul este obligat să circule cu o viteza care să nu depăşească 30 km/h în localităţi sau 50 km/h în afara localităţilor, în următoarele situaţii:
b) în curbe deosebit de periculoase semnalizate ca atare sau în care vizibilitatea este mai mica de 50 m;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
A cel mult 10 zile de la data constatării evenimentului;
B până la expirarea asigurării obligatorii de răspundere civilă auto;
C cel mult 30 zile de la data producerii avariei.
Regulament - Articolul 148
Se interzice conducătorului de autovehicul sau de tramvai:
1. să conducă un autovehicul sau tramvai cu dovada înlocuitoare a permisului de conducere eliberată fără drept de circulaţie sau a carei valabilitate a expirat;
2. ...
20. să circule cu autovehiculul avariat mai mult de 30 de zile de la data producerii avariei;
21. să arunce, pe drumurile publice, din autovehicul obiecte, materiale sau substanţe.
22. să traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, în timp ce se deplasează pe vehicule din categoriile AM, A1, A2 şi A.
OUG - Articolul 75
Accidentul de circulaţie este evenimentul care întruneşte cumulativ următoarele condiţii:
a) s-a produs pe un drum deschis circulaţiei publice ori şi-a avut originea într-un asemenea loc;
b) a avut ca urmare decesul, rănirea uneia sau a mai multor persoane ori avarierea a cel puţin unui vehicul sau alte pagube materiale;
c) în eveniment a fost implicat cel puţin un vehicul în mişcare;
d) abrogată;
Se interzice conducătorului de autovehicul sau de tramvai:
1. să conducă un autovehicul sau tramvai cu dovada înlocuitoare a permisului de conducere eliberată fără drept de circulaţie sau a carei valabilitate a expirat;
2. ...
20. să circule cu autovehiculul avariat mai mult de 30 de zile de la data producerii avariei;
21. să arunce, pe drumurile publice, din autovehicul obiecte, materiale sau substanţe.
22. să traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, în timp ce se deplasează pe vehicule din categoriile AM, A1, A2 şi A.
OUG - Articolul 75
Accidentul de circulaţie este evenimentul care întruneşte cumulativ următoarele condiţii:
a) s-a produs pe un drum deschis circulaţiei publice ori şi-a avut originea într-un asemenea loc;
b) a avut ca urmare decesul, rănirea uneia sau a mai multor persoane ori avarierea a cel puţin unui vehicul sau alte pagube materiale;
c) în eveniment a fost implicat cel puţin un vehicul în mişcare;
d) abrogată;
Dificultate Întrebare: MEDIE
50%
A legal, nu este stabilit acest aspect;
B da;
C nu.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
33%
A intenţia de a schimba direcţia de mers la dreapta;
B intenţia de a opri;
C intenţia de a se angaja în depăşire.
Regulamentul Rutier
Art. 117
(1) Conducatorii vehiculelor cu doua roti, precum si ai celor cu tractiune animala ori ai celor trase sau împinse cu mâna sunt obligati sa efectueze urmatoarele semnale:
a) bratul stâng întins orizontal atunci când intentioneaza sa schimbe directia de mers spre stânga sau de a depasi;
b) bratul drept întins orizontal atunci când intentioneaza sa schimbe directia de mers spre dreapta;
c) bratul drept întins orizontal balansat în plan vertical atunci când intentioneaza sa opreasca.
(2) Semnalele prevazute la alin. (1) trebuie efectuate cu cel putin 25 m înainte de efectuarea manevrelor.
Art. 117
(1) Conducatorii vehiculelor cu doua roti, precum si ai celor cu tractiune animala ori ai celor trase sau împinse cu mâna sunt obligati sa efectueze urmatoarele semnale:
a) bratul stâng întins orizontal atunci când intentioneaza sa schimbe directia de mers spre stânga sau de a depasi;
b) bratul drept întins orizontal atunci când intentioneaza sa schimbe directia de mers spre dreapta;
c) bratul drept întins orizontal balansat în plan vertical atunci când intentioneaza sa opreasca.
(2) Semnalele prevazute la alin. (1) trebuie efectuate cu cel putin 25 m înainte de efectuarea manevrelor.
Dificultate Întrebare: GREA
75%
A pentru susţinerea părţilor lezate;
B pentru acoperirea şi pentru susţinerea rănilor, precum şi pentru oprirea hemoragiilor;
C pentru imobilizarea fracturilor.
Explicație:
Bandajele se folosesc pentru acoperirea şi pentru susţinerea rănilor, precum şi pentru oprirea hemoragiilor. Bandajul este fașa cu care se fixează pansamentul la nivelul plăgii. În lipsa acesteia se poate folosi orice alt material curat. Pansamentul este o bucată de tifon care se aplică pe o plagă, cu scopul de a preveni contaminarea sau de a opri sângerarea. Pansamentul este realizat din tifon steril, însă în lipsa acestuia se poate utiliza orice material textil, cu condiția să fie curat. Bandajele simple, fără atele sau fără ceva rigid care să susțină fractura, NU sunt de folos în cazul unei fracturi.
Bandajele se folosesc pentru acoperirea şi pentru susţinerea rănilor, precum şi pentru oprirea hemoragiilor. Bandajul este fașa cu care se fixează pansamentul la nivelul plăgii. În lipsa acesteia se poate folosi orice alt material curat. Pansamentul este o bucată de tifon care se aplică pe o plagă, cu scopul de a preveni contaminarea sau de a opri sângerarea. Pansamentul este realizat din tifon steril, însă în lipsa acestuia se poate utiliza orice material textil, cu condiția să fie curat. Bandajele simple, fără atele sau fără ceva rigid care să susțină fractura, NU sunt de folos în cazul unei fracturi.
Dificultate Întrebare: MEDIE
50%
A nu aveţi nicio obligaţie, întrucât locul nu este marcat sau semnalizat;
B să opriţi imediat autovehiculul, pentru a permite trecerea pietonului;
C să reduceţi viteza şi să circulaţi cu atenţie.
Dificultate Întrebare: MEDIE
50%
A da, deoarece viteza de deplasare este mică;
B da, dacă circulă pe drumuri judeţene sau comunale;
C nu, dacă semnalizarea rutieră nu prevede acest lucru.
Regulamentul Rutier
Art. 6 - În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, expresiile şi termenii de mai jos au următorul înţeles:
1. acordare a priorităţii - obligaţia oricărui participant la trafic de a nu îşi continua deplasarea sau de a nu efectua orice altă manevră, dacă prin acestea îi obliga pe ceilalţi participanţi la trafic care au prioritate de trecere să îşi modifice brusc direcţia sau viteza de deplasare ori să oprească;
26. prioritate de trecere - dreptul unui participant la trafic de a trece înaintea celorlalţi participanţi la trafic cu care se intersectează, în conformitate cu prevederile legale privind circulaţia pe drumurile publice;
Art. 6 - În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, expresiile şi termenii de mai jos au următorul înţeles:
1. acordare a priorităţii - obligaţia oricărui participant la trafic de a nu îşi continua deplasarea sau de a nu efectua orice altă manevră, dacă prin acestea îi obliga pe ceilalţi participanţi la trafic care au prioritate de trecere să îşi modifice brusc direcţia sau viteza de deplasare ori să oprească;
26. prioritate de trecere - dreptul unui participant la trafic de a trece înaintea celorlalţi participanţi la trafic cu care se intersectează, în conformitate cu prevederile legale privind circulaţia pe drumurile publice;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
25%
A ovalizarea tamburului;
B griparea rulmentilor;
C uzura exagerata a sabotilor.
Dificultate Întrebare: GREA
67%
A oprire pentru toţi participanţii la trafic care, indiferent de sensul lor de mers, circulă din direcţia sau direcţiile intersectate de braţele întinse ale acestuia;
B oprire pentru toţi participanţii la trafic care circulă numai din spatele acestuia;
C oprire pentru toţi participanţii la trafic care circulă numai din faţa acestuia.
Dificultate Întrebare: MEDIE
50%
A vehiculele şi pietonii care vin din faţă;
B vehiculele şi pietonii care vin din spate;
C vehiculele şi pietonii care vin din faţă şi din spate.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
25%