https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=758&tip=drpciv&cat=b
A caracteristicile tehnice de provenienţă a unor vehicule din Uniunea Europeană;
B standardele de poluare din Uniunea Europeană;
C încadrarea autovehiculelor în diferite norme de consum.
Explicație:
Simbolurile EURO I, EURO II, EURO III și EURO IV reprezintă standardele de poluare stabilite de Uniunea Europeană pentru autovehicule, adică nivelul maxim admis de emisii poluante pe care îl poate produce un motor. Aceste norme reglementează cât de mult monoxid de carbon, oxizi de azot, hidrocarburi și particule fine poate elibera un vehicul în atmosferă, forțând producătorii să construiască motoare mai curate și mai eficiente. Fiecare normă EURO este mai strictă decât precedenta, ceea ce înseamnă că un autovehicul EURO IV poluează mai puțin decât unul cu normă EURO II sau EURO III. Respectarea acestor standarde este obligatorie pentru ca vehiculele să fie înmatriculate și să poată circula legal în Uniunea Europeană. Normele EURO nu au legătură cu consumul sau cu proveniența mașinii, ci doar cu cantitatea de poluanți pe care o elimină în aer. Scopul acestor norme este să reducă poluarea, să protejeze sănătatea oamenilor și să îmbunătățească calitatea aerului.
Simbolurile EURO I, EURO II, EURO III și EURO IV reprezintă standardele de poluare stabilite de Uniunea Europeană pentru autovehicule, adică nivelul maxim admis de emisii poluante pe care îl poate produce un motor. Aceste norme reglementează cât de mult monoxid de carbon, oxizi de azot, hidrocarburi și particule fine poate elibera un vehicul în atmosferă, forțând producătorii să construiască motoare mai curate și mai eficiente. Fiecare normă EURO este mai strictă decât precedenta, ceea ce înseamnă că un autovehicul EURO IV poluează mai puțin decât unul cu normă EURO II sau EURO III. Respectarea acestor standarde este obligatorie pentru ca vehiculele să fie înmatriculate și să poată circula legal în Uniunea Europeană. Normele EURO nu au legătură cu consumul sau cu proveniența mașinii, ci doar cu cantitatea de poluanți pe care o elimină în aer. Scopul acestor norme este să reducă poluarea, să protejeze sănătatea oamenilor și să îmbunătățească calitatea aerului.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=2490&tip=drpciv&cat=b
A comandă mărirea turaţiei motorului, în funcţie de sarcina transportată;
B asigură viteze diferite ale roţilor motoare la parcurgerea curbelor;
C realizează cuplarea progresivă şi decuplarea motorului de restul transmisiei.
Explicație:
Ambreajul este un mecanism esențial la autovehicule, care face legătura între motor și cutia de viteze. Rolul lui principal este să permită șoferului să întrerupă temporar transmiterea puterii de la motor la roți, astfel încât să poată schimba vitezele fără a forța sau deteriora componentele transmisiei. Din punct de vedere practic, atunci când calci pedala de ambreiaj, separi motorul de cutia de viteze, oprind astfel transmiterea rotatională către roți. Acest lucru e necesar la pornirea de pe loc, la oprirea mașinii, precum și la schimbarea treptelor de viteză în timpul mersului. În plus, potrivit prevederilor legale, ambreajul trebuie folosit corect pentru a evita uzura prematură a pieselor și pentru a asigura manevrabilitatea și siguranța vehiculului. Un ambreiaj utilizat corect ajută la prevenirea blocării motorului sau a transmisiilor atunci când schimbi viteza, făcând condusul mai lin și mai sigur.
Ambreajul este un mecanism esențial la autovehicule, care face legătura între motor și cutia de viteze. Rolul lui principal este să permită șoferului să întrerupă temporar transmiterea puterii de la motor la roți, astfel încât să poată schimba vitezele fără a forța sau deteriora componentele transmisiei. Din punct de vedere practic, atunci când calci pedala de ambreiaj, separi motorul de cutia de viteze, oprind astfel transmiterea rotatională către roți. Acest lucru e necesar la pornirea de pe loc, la oprirea mașinii, precum și la schimbarea treptelor de viteză în timpul mersului. În plus, potrivit prevederilor legale, ambreajul trebuie folosit corect pentru a evita uzura prematură a pieselor și pentru a asigura manevrabilitatea și siguranța vehiculului. Un ambreiaj utilizat corect ajută la prevenirea blocării motorului sau a transmisiilor atunci când schimbi viteza, făcând condusul mai lin și mai sigur.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
28%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=2863&tip=drpciv&cat=b
A asigură viteze diferite ale roţilor motoare la parcurgerea curbelor;
B comandă mărirea turaţiei motorului, în funcţie de sarcina transportată
C realizează cuplarea progresivă şi decuplarea motorului de restul transmisiei
Explicație:
Ambreiajul este dispozitivul care face legătura între motor și cutia de viteze a mașinii, permițând cuplarea și decuplarea transmisiei de la motor la roți. Astfel, poți opri sau schimba viteza fără ca motorul să se oprească. Practic, atunci când calci pedala de ambreiaj, separi motorul de partea de transmisie a mașinii, ceea ce îți permite să schimbi treptele de viteză lin și să pornești de pe loc fără smucituri. În absența ambreiajului, ar fi imposibil să controlezi pornirea sau oprirea vehiculului fără să forțezi sau să distrugi componentele transmisiei. Conform legislației rutiere în vigoare în România, folosirea corectă a ambreiajului este esențială pentru siguranța și buna funcționare a autovehiculului, fiind o parte fundamentală în controlul tracțiunii și al mișcării vehiculului. De aceea, rolul ambreiajului este să întrerupă temporar legătura dintre motor și roți astfel încât să schimbi vitezele ușor și să menții funcționarea motorului când mașina nu se află în mișcare.
Ambreiajul este dispozitivul care face legătura între motor și cutia de viteze a mașinii, permițând cuplarea și decuplarea transmisiei de la motor la roți. Astfel, poți opri sau schimba viteza fără ca motorul să se oprească. Practic, atunci când calci pedala de ambreiaj, separi motorul de partea de transmisie a mașinii, ceea ce îți permite să schimbi treptele de viteză lin și să pornești de pe loc fără smucituri. În absența ambreiajului, ar fi imposibil să controlezi pornirea sau oprirea vehiculului fără să forțezi sau să distrugi componentele transmisiei. Conform legislației rutiere în vigoare în România, folosirea corectă a ambreiajului este esențială pentru siguranța și buna funcționare a autovehiculului, fiind o parte fundamentală în controlul tracțiunii și al mișcării vehiculului. De aceea, rolul ambreiajului este să întrerupă temporar legătura dintre motor și roți astfel încât să schimbi vitezele ușor și să menții funcționarea motorului când mașina nu se află în mișcare.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
28%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=559&tip=drpciv&cat=b
A asigură transmiterea puterii la roţi;
B permite mersul înapoi, fără a inversa sensul de rotaţie a motorului;
C permite staţionarea cu motorul în funcţiune.
Explicație:
Cutia de viteze are rolul de a transmite și adapta puterea motorului la roțile autovehiculului, în funcție de necesitățile de deplasare. Prin selectarea diferitelor trepte de viteză, cutia permite ca motorul să funcționeze eficient, indiferent dacă mașina pornește de pe loc, urcă o pantă sau rulează cu viteză mare pe drum drept. Practic, aceasta ajută la menținerea unui consum optim de carburant, reduce uzura motorului și asigură o deplasare sigură și confortabilă. Potrivit reglementărilor rutiere, funcționarea corectă a cutiei de viteze este esențială pentru controlul autovehiculului și pentru adaptarea vitezei în conformitate cu condițiile de trafic și drum. Astfel, cutia de viteze este un element indispensabil pentru exploatarea eficientă a mașinii și pentru siguranța circulației.
Cutia de viteze are rolul de a transmite și adapta puterea motorului la roțile autovehiculului, în funcție de necesitățile de deplasare. Prin selectarea diferitelor trepte de viteză, cutia permite ca motorul să funcționeze eficient, indiferent dacă mașina pornește de pe loc, urcă o pantă sau rulează cu viteză mare pe drum drept. Practic, aceasta ajută la menținerea unui consum optim de carburant, reduce uzura motorului și asigură o deplasare sigură și confortabilă. Potrivit reglementărilor rutiere, funcționarea corectă a cutiei de viteze este esențială pentru controlul autovehiculului și pentru adaptarea vitezei în conformitate cu condițiile de trafic și drum. Astfel, cutia de viteze este un element indispensabil pentru exploatarea eficientă a mașinii și pentru siguranța circulației.
Dificultate Întrebare: GREA
62%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3940&tip=drpciv&cat=b
A asigură roţile directoare contra blocării, în cazul lovirii unor obstacole;
B previn blocarea roţilor în timpul frânării, indiferent de starea părţii carosabile;
C prin montarea la fiecare roată, previn deplasarea accidentală a vehiculului parcat.
Explicație:
Sistemul antiblocare a roților, cunoscut ca ABS, a fost creat pentru a preveni blocarea roților în timpul frânării bruște. Fără acest sistem, atunci când apăsăm puternic frâna, roțile pot aluneca și mașina poate derapa necontrolat, pierzându-se direcția. ABS funcționează astfel încât permite roților să se rotească ușor chiar și când frânăm energic, lucru care ne oferă posibilitatea să păstrăm controlul direcției mașinii și să evităm obstacolele. În plus, distanța de frânare poate fi redusă pe anumite suprafețe. Conform normelor din Codul Rutier actual, utilizarea ABS crește siguranța rutieră, deoarece ne ajută să menținem stabilitatea vehiculului în situații de urgență, atât pentru noi cât și pentru ceilalți participanți la trafic. Prin urmare, rolul principal al dispozitivelor ABS este să împiedice blocarea roților la frânare și să permită șoferului să păstreze controlul direcției mașinii.
Sistemul antiblocare a roților, cunoscut ca ABS, a fost creat pentru a preveni blocarea roților în timpul frânării bruște. Fără acest sistem, atunci când apăsăm puternic frâna, roțile pot aluneca și mașina poate derapa necontrolat, pierzându-se direcția. ABS funcționează astfel încât permite roților să se rotească ușor chiar și când frânăm energic, lucru care ne oferă posibilitatea să păstrăm controlul direcției mașinii și să evităm obstacolele. În plus, distanța de frânare poate fi redusă pe anumite suprafețe. Conform normelor din Codul Rutier actual, utilizarea ABS crește siguranța rutieră, deoarece ne ajută să menținem stabilitatea vehiculului în situații de urgență, atât pentru noi cât și pentru ceilalți participanți la trafic. Prin urmare, rolul principal al dispozitivelor ABS este să împiedice blocarea roților la frânare și să permită șoferului să păstreze controlul direcției mașinii.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
25%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=435&tip=drpciv&cat=b
A în cazul tamponării din spate a autovehiculului, previn posibila fracturare a coloanei cervicale;
B nu au decât rol estetic;
C contribuie la fixarea telefoanelor mobile, permiţând efectuarea convorbirilor fără a mai duce aparatul la ureche.
Explicație:
Tetierele sunt elemente de siguranță concepute pentru a proteja coloana cervicală a șoferului și pasagerilor în cazul unei tamponări din spate. La un impact din spate, capul tinde să fie proiectat brusc pe spate, iar tetiera corect reglată împiedică acest lucru și reduce riscul de fracturi sau leziuni grave la nivelul gâtului. Tetierele nu au rol estetic și nu sunt destinate fixării obiectelor, ci au o funcție clară de protecție. Fără tetieră sau cu tetiera reglată greșit, pericolul de accidentare a coloanei cervicale crește semnificativ. Conduita preventivă presupune folosirea corectă a tuturor sistemelor de siguranță, inclusiv tetiera.
Tetierele sunt elemente de siguranță concepute pentru a proteja coloana cervicală a șoferului și pasagerilor în cazul unei tamponări din spate. La un impact din spate, capul tinde să fie proiectat brusc pe spate, iar tetiera corect reglată împiedică acest lucru și reduce riscul de fracturi sau leziuni grave la nivelul gâtului. Tetierele nu au rol estetic și nu sunt destinate fixării obiectelor, ci au o funcție clară de protecție. Fără tetieră sau cu tetiera reglată greșit, pericolul de accidentare a coloanei cervicale crește semnificativ. Conduita preventivă presupune folosirea corectă a tuturor sistemelor de siguranță, inclusiv tetiera.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=467&tip=drpciv&cat=b
A se reduce viteza de deplasare;
B vehiculul îşi menţine ţinuta de drum, în ciuda acestui fapt;
C vehiculul poate derapa lateral.
Explicație:
Când eficiența frânării este mult diferită pe roțile aceleiași osii, una dintre roți va frâna mai puternic decât cealaltă. În acest caz, mașina nu se va opri în linie dreaptă, ci va tinde să derapeze sau să tragă lateral, către partea cu frânarea mai puternică. Acest fenomen apare frecvent atunci când plăcuțele sau discurile de frână sunt uzate inegal sau dacă frânele sunt defecte pe o parte. În astfel de situații, șoferul poate pierde controlul direcției, mai ales pe drumuri alunecoase sau la frânări de urgență. Pentru a preveni accidentele, este esențial ca frânele să fie verificate și reglate periodic, astfel încât să funcționeze uniform pe ambele roți ale fiecărei osii. O eficiență neuniformă la frânare poate duce la răsturnarea vehiculului sau la ieșirea de pe carosabil, mai ales la viteze mari sau în curbe.
Când eficiența frânării este mult diferită pe roțile aceleiași osii, una dintre roți va frâna mai puternic decât cealaltă. În acest caz, mașina nu se va opri în linie dreaptă, ci va tinde să derapeze sau să tragă lateral, către partea cu frânarea mai puternică. Acest fenomen apare frecvent atunci când plăcuțele sau discurile de frână sunt uzate inegal sau dacă frânele sunt defecte pe o parte. În astfel de situații, șoferul poate pierde controlul direcției, mai ales pe drumuri alunecoase sau la frânări de urgență. Pentru a preveni accidentele, este esențial ca frânele să fie verificate și reglate periodic, astfel încât să funcționeze uniform pe ambele roți ale fiecărei osii. O eficiență neuniformă la frânare poate duce la răsturnarea vehiculului sau la ieșirea de pe carosabil, mai ales la viteze mari sau în curbe.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
30%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=1059&tip=drpciv&cat=b
A obligaţia de a folosi în permanenţă carburant biodegradabil;
B deplasări urbane cu bicicleta, pe jos sau cu alte mijloace care nu poluează atmosfera;
C un ansamblu de măsuri comportamentale, de control sau de verificare a vehiculului, prin care se realizează o importantă economie de energie şi protecţia mediului.
Explicație:
Conducerea ecologică a unui autovehicul înseamnă să folosești mașina astfel încât să poluezi cât mai puțin, să consumi mai puțin combustibil și să prelungești durata de viață a autovehiculului. Acest lucru presupune accelerări și frânări line, menținerea unei viteze constante, evitarea mersului turat, folosirea corectă a treptelor de viteză și oprirea motorului dacă staționezi mai mult timp. De asemenea, verificarea presiunii în pneuri, evitarea încărcăturii inutile și pornirea autovehiculului fără accelerări bruște sunt aspecte importante. Codul Rutier din România recomandă aceste practici pentru a reduce poluarea și a crește siguranța rutieră, dar și pentru a economisi bani prin consum redus de carburant. Prin conducere ecologică, contribui la protecția mediului și la un trafic mai puțin aglomerat și mai sigur.
Conducerea ecologică a unui autovehicul înseamnă să folosești mașina astfel încât să poluezi cât mai puțin, să consumi mai puțin combustibil și să prelungești durata de viață a autovehiculului. Acest lucru presupune accelerări și frânări line, menținerea unei viteze constante, evitarea mersului turat, folosirea corectă a treptelor de viteză și oprirea motorului dacă staționezi mai mult timp. De asemenea, verificarea presiunii în pneuri, evitarea încărcăturii inutile și pornirea autovehiculului fără accelerări bruște sunt aspecte importante. Codul Rutier din România recomandă aceste practici pentru a reduce poluarea și a crește siguranța rutieră, dar și pentru a economisi bani prin consum redus de carburant. Prin conducere ecologică, contribui la protecția mediului și la un trafic mai puțin aglomerat și mai sigur.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=933&tip=drpciv&cat=b
A un concept valabil pentru conducătorii auto începători;
B comportamentul rutier care asigură prevenirea accidentelor, prin anticiparea şi evitarea acţiunilor incorecte ale partenerilor de drum, precum şi adaptarea vitezei de deplasare la condiţiile meteo-rutiere specifice;
C calitatea unor conducători auto de a circula prudent, cu viteză redusă, pentru a nu crea neplăceri în trafic celorlalţi utilizatori ai drumului public.
Explicație:
Conduita preventivă este modul de a conduce prin care șoferul anticipează și evită din timp pericolele din trafic, nu doar prin respectarea regulilor, ci și printr-o atenție permanentă la comportamentul celorlalți participanți la trafic. Presupune să adaptezi viteza la condițiile de drum, vreme, vizibilitate și trafic, să păstrezi distanța față de celelalte vehicule, să te asiguri temeinic la fiecare manevră și să fii pregătit să reacționezi la greșelile altora. Conduita preventivă nu este rezervată doar începătorilor, ci este o obligație pentru toți șoferii care vor să evite accidentele și să contribuie la siguranța rutieră. Este esențial să previi, nu să reacționezi târziu, și să circuli cu atenție chiar și atunci când ai prioritate.
Conduita preventivă este modul de a conduce prin care șoferul anticipează și evită din timp pericolele din trafic, nu doar prin respectarea regulilor, ci și printr-o atenție permanentă la comportamentul celorlalți participanți la trafic. Presupune să adaptezi viteza la condițiile de drum, vreme, vizibilitate și trafic, să păstrezi distanța față de celelalte vehicule, să te asiguri temeinic la fiecare manevră și să fii pregătit să reacționezi la greșelile altora. Conduita preventivă nu este rezervată doar începătorilor, ci este o obligație pentru toți șoferii care vor să evite accidentele și să contribuie la siguranța rutieră. Este esențial să previi, nu să reacționezi târziu, și să circuli cu atenție chiar și atunci când ai prioritate.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=163&tip=drpciv&cat=b
A distanţa faţă de vehiculul care circulă din spate;
B distanţa parcursă din momentul semnalizării intenţiei de a efectua manevra şi locul unde se produce schimbarea direcţiei de mers;
C distanţa faţă de locul terminării manevrei de depăşire.
Explicație:
În afara localităților, atunci când șoferul vrea să schimbe direcția de mers, adică să vireze la dreapta sau la stânga, este obligatoriu să semnalizeze această intenție cu cel puțin 100 de metri înainte de locul unde va efectua manevra. Asta înseamnă că, la vitezele mai mari întâlnite pe drumurile din afara localității, ceilalți participanți la trafic au nevoie de mai mult timp pentru a observa semnalizarea și pentru a reacționa în siguranță. Astfel, distanța de 100 de metri nu se referă la distanța pe care o parcurgi cu semnalizarea pornită, ci la momentul din care trebuie să începi semnalizarea față de locul unde vei schimba efectiv direcția. Legea cere această distanță pentru a preveni accidentele, pentru a da celorlalți șoferi timp să se adapteze și pentru a asigura o circulație fluidă și sigură. În localitate, distanța de semnalizare este mai mică, dar în afara localității crește tocmai pentru că viteza este mai mare, iar reacțiile necesită mai multă anticipare din partea tuturor participanților la trafic.
În afara localităților, atunci când șoferul vrea să schimbe direcția de mers, adică să vireze la dreapta sau la stânga, este obligatoriu să semnalizeze această intenție cu cel puțin 100 de metri înainte de locul unde va efectua manevra. Asta înseamnă că, la vitezele mai mari întâlnite pe drumurile din afara localității, ceilalți participanți la trafic au nevoie de mai mult timp pentru a observa semnalizarea și pentru a reacționa în siguranță. Astfel, distanța de 100 de metri nu se referă la distanța pe care o parcurgi cu semnalizarea pornită, ci la momentul din care trebuie să începi semnalizarea față de locul unde vei schimba efectiv direcția. Legea cere această distanță pentru a preveni accidentele, pentru a da celorlalți șoferi timp să se adapteze și pentru a asigura o circulație fluidă și sigură. În localitate, distanța de semnalizare este mai mică, dar în afara localității crește tocmai pentru că viteza este mai mare, iar reacțiile necesită mai multă anticipare din partea tuturor participanților la trafic.
Regulamentul Rutier
Articolul 116
(1) Conducătorii de vehicule sunt obligaţi să semnalizeze schimbarea direcţiei de deplasare, depăşirea, oprirea şi punerea în mişcare.
(2) Intenţia conducătorilor de autovehicule şi tramvaie de a schimba direcţia de mers, de a ieşi dintr-un rând de vehicule staţionate ori de a intra într-un asemenea rând, de a trece pe o altă bandă de circulaţie sau de a vira spre dreapta ori spre stânga sau a celor care urmează să efectueze întoarcere, depăşire ori oprire se semnalizează prin punerea în funcţiune a luminilor indicatoare de direcţie cu cel puţin 50 m în localităţi şi 100 m în afara localităţilor înainte de începerea efectuării manevrelor.
Articolul 116
(1) Conducătorii de vehicule sunt obligaţi să semnalizeze schimbarea direcţiei de deplasare, depăşirea, oprirea şi punerea în mişcare.
(2) Intenţia conducătorilor de autovehicule şi tramvaie de a schimba direcţia de mers, de a ieşi dintr-un rând de vehicule staţionate ori de a intra într-un asemenea rând, de a trece pe o altă bandă de circulaţie sau de a vira spre dreapta ori spre stânga sau a celor care urmează să efectueze întoarcere, depăşire ori oprire se semnalizează prin punerea în funcţiune a luminilor indicatoare de direcţie cu cel puţin 50 m în localităţi şi 100 m în afara localităţilor înainte de începerea efectuării manevrelor.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
5%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=58&tip=drpciv&cat=b
A distanţa dintre autovehiculul care depăşeşte şi cel care urmează să fie depăşit;
B distanţa dintre locul în care s-a semnalizat intenţia de a depăşi şi locul în care se schimbă poziţia de mers a autovehiculelor pentru începerea depăşirii;
C distanţa dintre autovehiculul angajat în depăşire şi locul unde efectuează depăşirea.
Explicație:
În localitate, când vrei să depășești un alt vehicul, trebuie să îți semnalizezi intenția cu cel puțin 50 de metri înainte de a începe efectiv manevra. Asta înseamnă că trebuie să pornești semnalizarea cu cel puțin 50 de metri înainte de punctul unde vei schimba poziția de mers, adică înainte de a trece pe cealaltă bandă pentru a depăși. Această regulă este importantă pentru că le oferă celorlalți participanți la trafic timp suficient să observe că ai intenția să depășești și să se pregătească, mai ales în condițiile aglomerate din localități. De exemplu, dacă ești în oraș și vrei să depășești o mașină care merge mai încet, trebuie să semnalizezi devreme, nu în ultimul moment, tocmai pentru a evita riscurile de accident. Nu se referă la distanța față de vehiculul care urmează să fie depășit și nici la distanța până la locul unde îl vei depăși, ci strict la distanța dintre locul unde ai pornit semnalizarea și locul unde te vei muta pe cealaltă bandă ca să începi depășirea.
În localitate, când vrei să depășești un alt vehicul, trebuie să îți semnalizezi intenția cu cel puțin 50 de metri înainte de a începe efectiv manevra. Asta înseamnă că trebuie să pornești semnalizarea cu cel puțin 50 de metri înainte de punctul unde vei schimba poziția de mers, adică înainte de a trece pe cealaltă bandă pentru a depăși. Această regulă este importantă pentru că le oferă celorlalți participanți la trafic timp suficient să observe că ai intenția să depășești și să se pregătească, mai ales în condițiile aglomerate din localități. De exemplu, dacă ești în oraș și vrei să depășești o mașină care merge mai încet, trebuie să semnalizezi devreme, nu în ultimul moment, tocmai pentru a evita riscurile de accident. Nu se referă la distanța față de vehiculul care urmează să fie depășit și nici la distanța până la locul unde îl vei depăși, ci strict la distanța dintre locul unde ai pornit semnalizarea și locul unde te vei muta pe cealaltă bandă ca să începi depășirea.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=602&tip=drpciv&cat=b
A capacitatea de a nu intra în conflict cu organele de poliţie rutieră;
B să fiţi odihnit şi bine alimentat, pentru a nu fi obligat să opriţi pe traseu;
C menţinerea neîntreruptă a atenţiei pe toată durata deplasării.
Explicație:
Vigilența în conducerea preventivă înseamnă să îți menții atenția la un nivel ridicat pe toată durata deplasării, fără să te lași distras de telefon, discuții sau gânduri personale. Un șofer vigilent observă din timp orice schimbare de trafic, manevrele celorlalți participanți, semnele de circulație, eventualele obstacole sau pericole de pe drum și reacționează rapid și corect pentru a preveni accidentele. Vigilența implică să fii mereu atent la ce se întâmplă în fața ta, în oglinzi și pe laterale, să anticipezi posibilele greșeli ale altor participanți la trafic și să conduci astfel încât să poți evita orice pericol chiar dacă nu l-ai provocat tu. Doar așa poți circula în siguranță și poți reacționa eficient la situațiile neprevăzute.
Vigilența în conducerea preventivă înseamnă să îți menții atenția la un nivel ridicat pe toată durata deplasării, fără să te lași distras de telefon, discuții sau gânduri personale. Un șofer vigilent observă din timp orice schimbare de trafic, manevrele celorlalți participanți, semnele de circulație, eventualele obstacole sau pericole de pe drum și reacționează rapid și corect pentru a preveni accidentele. Vigilența implică să fii mereu atent la ce se întâmplă în fața ta, în oglinzi și pe laterale, să anticipezi posibilele greșeli ale altor participanți la trafic și să conduci astfel încât să poți evita orice pericol chiar dacă nu l-ai provocat tu. Doar așa poți circula în siguranță și poți reacționa eficient la situațiile neprevăzute.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
34%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=448&tip=drpciv&cat=b
A o remorcă uşoară, a cărei masă să nu depăşească 750 kg;
B o remorcă sau o semiremorcă, cu masa maximă autorizată de până la 1 t;
C o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată depăşeşte 750 kg, cu condiţia ca masa totală maximă autorizată a ansamblului format din remorcă şi un autovehicul trăgător din categoria B să nu depăşească 4250 kg.
Explicație:
Cu permis categoria B poți atașa unei mașini o remorcă ușoară cu masa maximă de 750 kilograme. De asemenea, poți atașa o remorcă mai grea, dar doar dacă masa totală maximă a ansamblului (mașină plus remorcă) nu depășește 4250 kilograme. Dacă ansamblul depășește această limită, ai nevoie de o altă categorie de permis. Practic, dacă remorca are sub 750 kilograme, nu contează cât cântărește mașina, iar dacă remorca e mai grea, verifici să nu depășești greutatea totală permisă. Această regulă există pentru siguranță, pentru că frânarea și stabilitatea mașinii pot fi afectate la mase mari.
Cu permis categoria B poți atașa unei mașini o remorcă ușoară cu masa maximă de 750 kilograme. De asemenea, poți atașa o remorcă mai grea, dar doar dacă masa totală maximă a ansamblului (mașină plus remorcă) nu depășește 4250 kilograme. Dacă ansamblul depășește această limită, ai nevoie de o altă categorie de permis. Practic, dacă remorca are sub 750 kilograme, nu contează cât cântărește mașina, iar dacă remorca e mai grea, verifici să nu depășești greutatea totală permisă. Această regulă există pentru siguranță, pentru că frânarea și stabilitatea mașinii pot fi afectate la mase mari.
Dificultate Întrebare: MEDIE
60%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=797&tip=drpciv&cat=b
A să aibă bateria de acumulatori în stare bună de funcţionare;
B să evite, pe cât posibil, deplasarea, dacă trebuie să parcurgă un traseu lung, care cuprinde drumuri intens circulate;
C să aibă în dotare setul de triunghiuri reflectorizante, precum şi becuri de rezervă, pentru a asigura funcţionarea ireproşabilă a farurilor.
Explicație:
Pentru un conducător auto începător, pe timp de noapte este recomandat să evite, pe cât posibil, deplasarea pe trasee lungi sau pe drumuri intens circulate. Noaptea, vizibilitatea este redusă, oboseala se instalează mai repede, iar reacțiile sunt mai lente, ceea ce crește riscul de accidente. Drumurile aglomerate implică un grad mare de dificultate, cu depășiri, intersecții, semnalizări complexe și un număr mai mare de participanți la trafic, ceea ce poate fi copleșitor pentru cineva fără suficientă experiență. Chiar dacă autovehiculul este echipat corespunzător, lipsa de experiență, adaptarea insuficientă la condusul pe întuneric și stresul generat de circulația intensă pot duce la greșeli periculoase. Este mult mai sigur ca începătorii să evite astfel de situații până când capătă experiență și încredere la volan, alegând să conducă noaptea doar pe trasee scurte, bine cunoscute și cu trafic redus.
Pentru un conducător auto începător, pe timp de noapte este recomandat să evite, pe cât posibil, deplasarea pe trasee lungi sau pe drumuri intens circulate. Noaptea, vizibilitatea este redusă, oboseala se instalează mai repede, iar reacțiile sunt mai lente, ceea ce crește riscul de accidente. Drumurile aglomerate implică un grad mare de dificultate, cu depășiri, intersecții, semnalizări complexe și un număr mai mare de participanți la trafic, ceea ce poate fi copleșitor pentru cineva fără suficientă experiență. Chiar dacă autovehiculul este echipat corespunzător, lipsa de experiență, adaptarea insuficientă la condusul pe întuneric și stresul generat de circulația intensă pot duce la greșeli periculoase. Este mult mai sigur ca începătorii să evite astfel de situații până când capătă experiență și încredere la volan, alegând să conducă noaptea doar pe trasee scurte, bine cunoscute și cu trafic redus.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
33%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=809&tip=drpciv&cat=b
A nu aveţi nicio obligaţie;
B oprire;
C drum blocat.
Explicație:
Poziția polițistului rutier cu fața spre tine, având brațele pe lângă corp, înseamnă oprire pentru toți participanții la trafic care vin din fața și din spatele polițistului, chiar dacă nu mai are brațele întinse. Acesta este semnalul de oprire, valabil după ce polițistul a făcut anterior semnul cu brațele întinse orizontal. Regulamentul prevede că, odată ce polițistul a dat semnalul de oprire și apoi coboară brațele pe lângă corp, poziția sa continuă să însemne oprire pentru aceiași participanți la trafic. Astfel, nu ai voie să îți continui deplasarea până când polițistul nu îți indică acest lucru în mod expres. Nerespectarea acestui semnal se sancționează contravențional.
Poziția polițistului rutier cu fața spre tine, având brațele pe lângă corp, înseamnă oprire pentru toți participanții la trafic care vin din fața și din spatele polițistului, chiar dacă nu mai are brațele întinse. Acesta este semnalul de oprire, valabil după ce polițistul a făcut anterior semnul cu brațele întinse orizontal. Regulamentul prevede că, odată ce polițistul a dat semnalul de oprire și apoi coboară brațele pe lângă corp, poziția sa continuă să însemne oprire pentru aceiași participanți la trafic. Astfel, nu ai voie să îți continui deplasarea până când polițistul nu îți indică acest lucru în mod expres. Nerespectarea acestui semnal se sancționează contravențional.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=2492&tip=drpciv&cat=b
A secţiunea pneului are formă tubulară;
B anvelopa poate funcţiona fără cameră de aer;
C anvelopa este destinată folosirii pe vreme nefavorabilă.
Explicație:
Când pe o anvelopă este scris cuvântul TUBELESS, aceasta înseamnă că anvelopa nu are nevoie de camera de aer. Practic, TUBELESS desemnează o anvelopă care este concepută să funcționeze fără cameră, având o construcție specială datorită căreia menține etanșeitatea aerului direct între anvelopă și jantă. Acest tip de anvelopă prezintă avantaje practice importante: riscul de pierdere rapidă a aerului în cazul unei pene este mai mic, montarea este mai simplă, iar întreținerea este mai ușoară. Din punct de vedere legal, Codul Rutier din România nu interzice utilizarea celor două tipuri de anvelope, însă este important ca fiecare autovehicul să fie echipat cu anvelope potrivite specificațiilor producătorului. Astfel, TUBELESS pe anvelopă arată că nu are cameră de aer, ceea ce reprezintă o tehnologie modernă, frecvent utilizată pe mașinile actuale.
Când pe o anvelopă este scris cuvântul TUBELESS, aceasta înseamnă că anvelopa nu are nevoie de camera de aer. Practic, TUBELESS desemnează o anvelopă care este concepută să funcționeze fără cameră, având o construcție specială datorită căreia menține etanșeitatea aerului direct între anvelopă și jantă. Acest tip de anvelopă prezintă avantaje practice importante: riscul de pierdere rapidă a aerului în cazul unei pene este mai mic, montarea este mai simplă, iar întreținerea este mai ușoară. Din punct de vedere legal, Codul Rutier din România nu interzice utilizarea celor două tipuri de anvelope, însă este important ca fiecare autovehicul să fie echipat cu anvelope potrivite specificațiilor producătorului. Astfel, TUBELESS pe anvelopă arată că nu are cameră de aer, ceea ce reprezintă o tehnologie modernă, frecvent utilizată pe mașinile actuale.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
17%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=599&tip=drpciv&cat=b
A „Ocolire prin stânga”;
B „Panouri succesive pentru curbe deosebit de periculoase, la stânga”;
C „Curbă la stânga”.
Explicație:
Panourile din imagine se numesc panouri succesive pentru curbe deosebit de periculoase și sunt montate pe marginea drumului înaintea și de-a lungul unei curbe foarte periculoase, pentru a-ți atrage atenția că urmează un sector de drum unde riscul de accident este ridicat. Aceste panouri au rolul să îți indice direcția curbei, în acest caz spre stânga, și să te determine să reduci viteza și să circuli cu prudență maximă. Conform legii, în afara localităților, viteza maximă admisă în astfel de curbe este de 50 km pe oră, iar în localități nu trebuie să depășești 30 km pe oră. Dacă vizibilitatea în curbă este sub 50 de metri sau drumul este umed ori alunecos, trebuie să reduci și mai mult viteza pentru a avea timp să reacționezi la orice pericol. Nu ai voie să depășești, să oprești sau să întorci în astfel de curbe, iar manevrele bruște de direcție sau frânare pot duce foarte ușor la pierderea controlului mașinii. Panourile reflectorizante sunt ușor de observat chiar și noaptea sau pe ceață, tocmai pentru a preveni accidentele în aceste zone cu risc crescut.
Panourile din imagine se numesc panouri succesive pentru curbe deosebit de periculoase și sunt montate pe marginea drumului înaintea și de-a lungul unei curbe foarte periculoase, pentru a-ți atrage atenția că urmează un sector de drum unde riscul de accident este ridicat. Aceste panouri au rolul să îți indice direcția curbei, în acest caz spre stânga, și să te determine să reduci viteza și să circuli cu prudență maximă. Conform legii, în afara localităților, viteza maximă admisă în astfel de curbe este de 50 km pe oră, iar în localități nu trebuie să depășești 30 km pe oră. Dacă vizibilitatea în curbă este sub 50 de metri sau drumul este umed ori alunecos, trebuie să reduci și mai mult viteza pentru a avea timp să reacționezi la orice pericol. Nu ai voie să depășești, să oprești sau să întorci în astfel de curbe, iar manevrele bruște de direcție sau frânare pot duce foarte ușor la pierderea controlului mașinii. Panourile reflectorizante sunt ușor de observat chiar și noaptea sau pe ceață, tocmai pentru a preveni accidentele în aceste zone cu risc crescut.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=983&tip=drpciv&cat=b
A urmează un sector de drum pe care se execută lucrări pe partea carosabilă;
B urmează un sector de drum pe care există pericolul de împroşcare cu pietriş;
C presemnalizarea unui sector de drum cu circulaţie alternantă.
Explicație:
Indicatorul din imagine semnalizează prezența unui sector de drum pe care se execută lucrări pe partea carosabilă. Acesta avertizează conducătorii auto că urmează o zonă unde utilajele sau muncitorii pot fi pe carosabil, iar condițiile de circulație pot fi modificate sau restricționate. Este important să reduci viteza, să fii atent la eventualele indicatoare suplimentare și la semnalele persoanelor desemnate să dirijeze traficul în zona de lucru. Nerespectarea acestor semnale sau a regulilor din zona de șantier poate duce la amenzi și pune în pericol siguranța tuturor participanților la trafic. Conducerea preventivă și adaptarea la condițiile speciale din zona de lucru sunt esențiale pentru a evita accidentele și pentru a proteja atât lucrătorii, cât și ceilalți participanți la trafic.
Indicatorul din imagine semnalizează prezența unui sector de drum pe care se execută lucrări pe partea carosabilă. Acesta avertizează conducătorii auto că urmează o zonă unde utilajele sau muncitorii pot fi pe carosabil, iar condițiile de circulație pot fi modificate sau restricționate. Este important să reduci viteza, să fii atent la eventualele indicatoare suplimentare și la semnalele persoanelor desemnate să dirijeze traficul în zona de lucru. Nerespectarea acestor semnale sau a regulilor din zona de șantier poate duce la amenzi și pune în pericol siguranța tuturor participanților la trafic. Conducerea preventivă și adaptarea la condițiile speciale din zona de lucru sunt esențiale pentru a evita accidentele și pentru a proteja atât lucrătorii, cât și ceilalți participanți la trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3750&tip=drpciv&cat=b
A permisiunea de a încălca marcajul cu linie discontinuă;
B distanţa de siguranţă dintre vehicule, pentru viteze mai mari de 60 km/h;
C un drum cu circulaţie redusă.
Explicație:
Indicatorul din imagine semnifică obligativitatea păstrării unei distanțe de siguranță între autovehicule, mai ales la viteze mai mari de 60 km/h. Practic, acest indicator îți atrage atenția că trebuie să menții suficient spațiu față de vehiculul din față, pentru a putea frâna la timp și a evita coliziunile. Distanța de siguranță este esențială mai ales pe drumurile unde se circulă cu viteză, deoarece timpul de reacție și spațiul necesar pentru oprire cresc proporțional cu viteza. Prin urmare, când întâlnești acest indicator, asigură-te că nu circuli prea aproape de vehiculul din față și adaptează distanța la condițiile de trafic.
Indicatorul din imagine semnifică obligativitatea păstrării unei distanțe de siguranță între autovehicule, mai ales la viteze mai mari de 60 km/h. Practic, acest indicator îți atrage atenția că trebuie să menții suficient spațiu față de vehiculul din față, pentru a putea frâna la timp și a evita coliziunile. Distanța de siguranță este esențială mai ales pe drumurile unde se circulă cu viteză, deoarece timpul de reacție și spațiul necesar pentru oprire cresc proporțional cu viteza. Prin urmare, când întâlnești acest indicator, asigură-te că nu circuli prea aproape de vehiculul din față și adaptează distanța la condițiile de trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3953&tip=drpciv&cat=b
A utilizarea aparatelor antiradar este interzisă;
B control radar;
C sfârşitul zonei în care s-a efectuat controlul radar.
Explicație:
Indicatorul din imagine semnifică faptul că pe sectorul de drum respectiv se efectuează control radar. Acest indicator avertizează conducătorii auto că viteza poate fi măsurată cu ajutorul aparatelor radar, deci trebuie să respecte limita legală de viteză. Scopul indicatorului este să prevină depășirea vitezei legale și să reducă riscul de accidente cauzate de viteză excesivă.
Indicatorul din imagine semnifică faptul că pe sectorul de drum respectiv se efectuează control radar. Acest indicator avertizează conducătorii auto că viteza poate fi măsurată cu ajutorul aparatelor radar, deci trebuie să respecte limita legală de viteză. Scopul indicatorului este să prevină depășirea vitezei legale și să reducă riscul de accidente cauzate de viteză excesivă.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%