https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=646&tip=drpciv&cat=b
A „Drum alunecos”;
B „Drum în lucru”;
C „Drum cu denivelări”.
Explicație:
Indicatorul din imagine avertizează șoferii că urmează o zonă cu denivelări pe carosabil. Denivelările pot apărea din cauza lucrărilor, a degradării drumului sau a montării unor praguri de limitare a vitezei. În această situație, trebuie redusă viteza pentru a preveni pierderea controlului asupra autovehiculului, deteriorarea suspensiei sau accidentele. Pe un drum cu denivelări, este obligatoriu să circuli cu atenție sporită și să adaptezi viteza la starea drumului, în special dacă te afli în afara localităților, unde limita maximă este de obicei 50 de kilometri pe oră în dreptul indicatorului, iar în localitate limita scade la 30 de kilometri pe oră. Prin această măsură se urmărește atât siguranța șoferului, cât și protejarea celorlalți participanți la trafic și a vehiculului. Nerespectarea acestei reguli poate duce la avarii ale mașinii sau la accidente provocate de pierderea aderenței pe porțiunea de drum afectată de denivelări.
Indicatorul din imagine avertizează șoferii că urmează o zonă cu denivelări pe carosabil. Denivelările pot apărea din cauza lucrărilor, a degradării drumului sau a montării unor praguri de limitare a vitezei. În această situație, trebuie redusă viteza pentru a preveni pierderea controlului asupra autovehiculului, deteriorarea suspensiei sau accidentele. Pe un drum cu denivelări, este obligatoriu să circuli cu atenție sporită și să adaptezi viteza la starea drumului, în special dacă te afli în afara localităților, unde limita maximă este de obicei 50 de kilometri pe oră în dreptul indicatorului, iar în localitate limita scade la 30 de kilometri pe oră. Prin această măsură se urmărește atât siguranța șoferului, cât și protejarea celorlalți participanți la trafic și a vehiculului. Nerespectarea acestei reguli poate duce la avarii ale mașinii sau la accidente provocate de pierderea aderenței pe porțiunea de drum afectată de denivelări.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
2%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=233&tip=drpciv&cat=b
A îi obligă atât pe conducători, cât şi pe pietoni să se oprească;
B îi obligă pe conducători să oprească, iar pe pietoni să traverseze cu prudenţă;
C permite vehiculelor să vireze la dreapta, cu respectarea priorităţii.
Explicație:
Lumina roșie a semaforului are un înțeles foarte clar și strict atât pentru șoferi, cât și pentru pietoni: când semaforul arată roșu, toți trebuie să oprească. Pentru cei care conduc vehicule, roșul semaforului înseamnă oprire obligatorie înainte de marcajul de oprire sau, dacă acesta nu există, înainte de semafor. Nu se continuă deplasarea și nu se forțează trecerea; încălcarea acestei reguli poate duce la sancțiuni severe și, mai grav, la accidente. Pentru pietoni, roșul semaforului arată clar că nu au voie să traverseze strada. Lumina roșie este menită să protejeze viețile participanților la trafic, ordonând cine are prioritate și când se poate circula sau trece strada. Respectarea culorii roșii ajută la prevenirea coliziunilor și a situațiilor periculoase. În concluzie, când vezi roșu la semafor, regula de bază este simplă: te oprești și aștepți culoarea verde, indiferent dacă ești șofer sau pieton.
Lumina roșie a semaforului are un înțeles foarte clar și strict atât pentru șoferi, cât și pentru pietoni: când semaforul arată roșu, toți trebuie să oprească. Pentru cei care conduc vehicule, roșul semaforului înseamnă oprire obligatorie înainte de marcajul de oprire sau, dacă acesta nu există, înainte de semafor. Nu se continuă deplasarea și nu se forțează trecerea; încălcarea acestei reguli poate duce la sancțiuni severe și, mai grav, la accidente. Pentru pietoni, roșul semaforului arată clar că nu au voie să traverseze strada. Lumina roșie este menită să protejeze viețile participanților la trafic, ordonând cine are prioritate și când se poate circula sau trece strada. Respectarea culorii roșii ajută la prevenirea coliziunilor și a situațiilor periculoase. În concluzie, când vezi roșu la semafor, regula de bază este simplă: te oprești și aștepți culoarea verde, indiferent dacă ești șofer sau pieton.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
11%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=922&tip=drpciv&cat=b
A obligă atât conducătorii de vehicule cât şi pietonii să se oprească;
B îi obligă la oprire doar pe conducătorii auto care circulă pe direcţia înainte, permiţând în unele situaţii virajul la dreapta, pietonilor fiindu-le interzisă traversarea;
C nu permite intrarea în intersecţie a autovehiculelor, ci doar traversarea străzii de către pietoni.
Explicație:
Lumina roșie a semaforului înseamnă oprire obligatorie pentru toți participanții la trafic, atât pentru conducătorii de vehicule, cât și pentru pietoni. Indiferent de direcția de mers, când semaforul arată roșu, nu ai voie să pătrunzi în intersecție, să traversezi sau să îți continui deplasarea, decât atunci când semnalul se schimbă. Ignorarea culorii roșii duce la sancțiuni severe și reprezintă una dintre cele mai frecvente cauze de accidente rutiere grave. Oprirea se face înainte de marcajul de oprire sau, dacă acesta lipsește, înainte de colțul intersecției ori al trecerii pentru pietoni. Această regulă este esențială pentru siguranța circulației.
Lumina roșie a semaforului înseamnă oprire obligatorie pentru toți participanții la trafic, atât pentru conducătorii de vehicule, cât și pentru pietoni. Indiferent de direcția de mers, când semaforul arată roșu, nu ai voie să pătrunzi în intersecție, să traversezi sau să îți continui deplasarea, decât atunci când semnalul se schimbă. Ignorarea culorii roșii duce la sancțiuni severe și reprezintă una dintre cele mai frecvente cauze de accidente rutiere grave. Oprirea se face înainte de marcajul de oprire sau, dacă acesta lipsește, înainte de colțul intersecției ori al trecerii pentru pietoni. Această regulă este esențială pentru siguranța circulației.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
24%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=197&tip=drpciv&cat=b
A ajută conducătorii auto să se orienteze pe timp de noapte;
B nu permite încălcarea lui de către conducătorii de vehicule;
C permite depăşirea vehiculelor.
Explicație:
Marcajul longitudinal format dintr-o linie continuă, trasată pe axul drumului, are rolul de a separa sensurile de circulație și indică interdicția de a trece peste această linie. Cu alte cuvinte, nu ai voie să depășești sau să treci pe celălalt sens, nici măcar parțial cu roțile autovehiculului, nici pentru depășire, nici pentru schimbarea direcției sau întoarcere. Această regulă are ca scop creșterea siguranței rutiere, mai ales pe drumuri înguste, cu vizibilitate redusă sau unde depășirea ar putea crea pericol de coliziune frontală. Marcajul continuu este stabilit prin Codul Rutier, iar nerespectarea lui se sancționează, putând duce la reținerea permisului. Trebuie să reții că o linie continuă te obligă să rămâi pe partea ta de drum și nu o poți încălca decât în situații excepționale, clar prevăzute de lege, cum ar fi evitarea unui obstacol atunci când nu există altă soluție și cu luarea tuturor măsurilor de precauție. Astfel, respectarea acestui marcaj este esențială pentru prevenirea accidentelor.
Marcajul longitudinal format dintr-o linie continuă, trasată pe axul drumului, are rolul de a separa sensurile de circulație și indică interdicția de a trece peste această linie. Cu alte cuvinte, nu ai voie să depășești sau să treci pe celălalt sens, nici măcar parțial cu roțile autovehiculului, nici pentru depășire, nici pentru schimbarea direcției sau întoarcere. Această regulă are ca scop creșterea siguranței rutiere, mai ales pe drumuri înguste, cu vizibilitate redusă sau unde depășirea ar putea crea pericol de coliziune frontală. Marcajul continuu este stabilit prin Codul Rutier, iar nerespectarea lui se sancționează, putând duce la reținerea permisului. Trebuie să reții că o linie continuă te obligă să rămâi pe partea ta de drum și nu o poți încălca decât în situații excepționale, clar prevăzute de lege, cum ar fi evitarea unui obstacol atunci când nu există altă soluție și cu luarea tuturor măsurilor de precauție. Astfel, respectarea acestui marcaj este esențială pentru prevenirea accidentelor.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=167&tip=drpciv&cat=b
A orientează conducătorii de vehicule în condiţii de vizibilitate redusă;
B interzice încălcarea lui;
C interzice depăşirea pe sectorul pe care este aplicat.
Explicație:
Marcajul longitudinal continuu care separă sensurile de circulație are rolul de a interzice trecerea peste el, adică nu ai voie să depășești sau să schimbi banda dacă asta ar presupune să treci peste linia continuă. Acest marcaj delimitează clar două sensuri opuse de mers și este pus acolo tocmai pentru a preveni accidentele, mai ales pe drumurile unde vizibilitatea este redusă sau unde depășirea ar fi periculoasă. Legal, Codul Rutier prevede că încălcarea liniei continue se sancționează cu amendă și, în unele cazuri, cu suspendarea permisului. Din punct de vedere practic, respectarea acestei linii asigură siguranța tuturor participanților la trafic, pentru că separă fluxurile de vehicule ce circulă în sensuri opuse și previne ciocnirile frontale. Deci, când vezi un marcaj longitudinal continuu pe partea drumului, trebuie să rămâi pe banda ta și să nu îl încalci sub nicio formă.
Marcajul longitudinal continuu care separă sensurile de circulație are rolul de a interzice trecerea peste el, adică nu ai voie să depășești sau să schimbi banda dacă asta ar presupune să treci peste linia continuă. Acest marcaj delimitează clar două sensuri opuse de mers și este pus acolo tocmai pentru a preveni accidentele, mai ales pe drumurile unde vizibilitatea este redusă sau unde depășirea ar fi periculoasă. Legal, Codul Rutier prevede că încălcarea liniei continue se sancționează cu amendă și, în unele cazuri, cu suspendarea permisului. Din punct de vedere practic, respectarea acestei linii asigură siguranța tuturor participanților la trafic, pentru că separă fluxurile de vehicule ce circulă în sensuri opuse și previne ciocnirile frontale. Deci, când vezi un marcaj longitudinal continuu pe partea drumului, trebuie să rămâi pe banda ta și să nu îl încalci sub nicio formă.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
29%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=760&tip=drpciv&cat=b
A marcaj pentru benzi cu circulaţie reversibilă;
B marcaj pentru drumuri publice aglomerate;
C marcaj cu elemente rezonatoare.
Explicație:
Marcajul rutier din imagine indică benzi cu circulație reversibilă, adică sensul de mers pe aceste benzi se poate schimba în funcție de intensitatea traficului sau de momentul zilei. Aceste benzi sunt situate de obicei pe mijlocul drumului, lângă ax, și sunt delimitate prin linii discontinue duble sau triple. Direcția de circulație permisă pe fiecare bandă este reglată prin semafoare speciale montate deasupra fiecărei benzi, care pot afișa o săgeată verde cu vârful în jos pentru acces sau o cruce roșie care înseamnă că accesul este interzis pe acea bandă. Uneori, înainte să se schimbe sensul, semafoarele pot arăta săgeți galbene pentru a avertiza șoferii. Este esențial să urmărești aceste semnalizări, pentru că, în funcție de semafor, banda pe care mergi poate deveni într-un anumit interval cu sens opus și să fii nevoit să te încadrezi pe alta. Acest sistem permite o mai bună fluidizare a traficului, mai ales la orele de vârf. Dacă ignori semnalele luminoase sau nu respecți marcajul, riști să circuli pe contrasens și să provoci accidente grave.
Marcajul rutier din imagine indică benzi cu circulație reversibilă, adică sensul de mers pe aceste benzi se poate schimba în funcție de intensitatea traficului sau de momentul zilei. Aceste benzi sunt situate de obicei pe mijlocul drumului, lângă ax, și sunt delimitate prin linii discontinue duble sau triple. Direcția de circulație permisă pe fiecare bandă este reglată prin semafoare speciale montate deasupra fiecărei benzi, care pot afișa o săgeată verde cu vârful în jos pentru acces sau o cruce roșie care înseamnă că accesul este interzis pe acea bandă. Uneori, înainte să se schimbe sensul, semafoarele pot arăta săgeți galbene pentru a avertiza șoferii. Este esențial să urmărești aceste semnalizări, pentru că, în funcție de semafor, banda pe care mergi poate deveni într-un anumit interval cu sens opus și să fii nevoit să te încadrezi pe alta. Acest sistem permite o mai bună fluidizare a traficului, mai ales la orele de vârf. Dacă ignori semnalele luminoase sau nu respecți marcajul, riști să circuli pe contrasens și să provoci accidente grave.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=379&tip=drpciv&cat=b
A bandă de circulaţie destinată opririi voluntare;
B spaţiu pentru oprirea în caz de urgenţă;
C marcaj transversal de oprire.
Explicație:
Marcajul rutier din imagine arată linia la care trebuie să oprești obligatoriu când întâlnești indicatorul STOP. Oprirea se face exact la această linie, indiferent dacă vezi sau nu ceva pe drumul prioritar. După ce ai oprit, te asiguri bine și abia apoi continui drumul. Dacă nu respecți această oprire la linie, poți primi amendă și puncte de penalizare, pentru că marcajul e acolo tocmai pentru a preveni accidentele la intersecții cu vizibilitate redusă.
Marcajul rutier din imagine arată linia la care trebuie să oprești obligatoriu când întâlnești indicatorul STOP. Oprirea se face exact la această linie, indiferent dacă vezi sau nu ceva pe drumul prioritar. După ce ai oprit, te asiguri bine și abia apoi continui drumul. Dacă nu respecți această oprire la linie, poți primi amendă și puncte de penalizare, pentru că marcajul e acolo tocmai pentru a preveni accidentele la intersecții cu vizibilitate redusă.
Regulamentul Rutier
Articolul 81
(1) Marcajul transversal constând dintr-o linie continuă, aplicată pe lăţimea uneia sau mai multor benzi, indică linia înaintea căreia vehiculul trebuie oprit la întâlnirea indicatorului "Oprire". Un asemenea marcaj poate fi folosit pentru a indică linia de oprire impusă printr-un semnal luminos, printr-o comandă a agentului care dirijează circulaţia, de prezenţa unei treceri la nivel cu o cale ferată, cu o linie de tramvai sau a unei treceri pentru pietoni. Înaintea marcajului ce însoţeşte indicatorul "Oprire" se poate aplica pe partea carosabilă inscripţia "Stop".
Articolul 81
(1) Marcajul transversal constând dintr-o linie continuă, aplicată pe lăţimea uneia sau mai multor benzi, indică linia înaintea căreia vehiculul trebuie oprit la întâlnirea indicatorului "Oprire". Un asemenea marcaj poate fi folosit pentru a indică linia de oprire impusă printr-un semnal luminos, printr-o comandă a agentului care dirijează circulaţia, de prezenţa unei treceri la nivel cu o cale ferată, cu o linie de tramvai sau a unei treceri pentru pietoni. Înaintea marcajului ce însoţeşte indicatorul "Oprire" se poate aplica pe partea carosabilă inscripţia "Stop".
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=661&tip=drpciv&cat=b
A deviere temporară a circulaţiei;
B marcaj pe o bandă de accelerare;
C marcaj pentru spaţii interzise.
Explicație:
Marcajul din imagine indică o bandă de accelerare. Banda de accelerare este o porțiune special amenajată la intrarea pe autostradă sau pe un drum rapid, unde șoferul poate crește viteza treptat pentru a se încadra în siguranță pe banda principală de circulație, fără să stânjenească traficul. Scopul acestei benzi este să permită autovehiculului să ajungă la o viteză apropiată de cea a vehiculelor deja aflate pe drumul principal, astfel încât intrarea pe șoseaua cu prioritate să se facă fluent și fără pericol. Pe această bandă trebuie folosit semnalizatorul pentru schimbarea benzii și trebuie acordată prioritate vehiculelor deja aflate pe drumul principal. Folosirea corectă a benzii de accelerare reduce riscul de coliziuni și ajută la menținerea unui trafic sigur și fluent pe drumurile rapide.
Marcajul din imagine indică o bandă de accelerare. Banda de accelerare este o porțiune special amenajată la intrarea pe autostradă sau pe un drum rapid, unde șoferul poate crește viteza treptat pentru a se încadra în siguranță pe banda principală de circulație, fără să stânjenească traficul. Scopul acestei benzi este să permită autovehiculului să ajungă la o viteză apropiată de cea a vehiculelor deja aflate pe drumul principal, astfel încât intrarea pe șoseaua cu prioritate să se facă fluent și fără pericol. Pe această bandă trebuie folosit semnalizatorul pentru schimbarea benzii și trebuie acordată prioritate vehiculelor deja aflate pe drumul principal. Folosirea corectă a benzii de accelerare reduce riscul de coliziuni și ajută la menținerea unui trafic sigur și fluent pe drumurile rapide.
Regulamentul Rutier
Articolul 169
(1) Conducătorii de autovehicule care intra pe autostrăzi folosind banda de intrare (de accelerare) trebuie să cedeze trecerea autovehiculelor care circulă pe prima bandă a autostrăzilor şi să nu stânjenească în niciun fel circulaţia acestora.
(2) Conducătorii de autovehicule care urmează să părăsească autostrada sunt obligaţi să semnalizeze din timp şi să se angajeze pe banda de ieşire (de decelerare).
Articolul 169
(1) Conducătorii de autovehicule care intra pe autostrăzi folosind banda de intrare (de accelerare) trebuie să cedeze trecerea autovehiculelor care circulă pe prima bandă a autostrăzilor şi să nu stânjenească în niciun fel circulaţia acestora.
(2) Conducătorii de autovehicule care urmează să părăsească autostrada sunt obligaţi să semnalizeze din timp şi să se angajeze pe banda de ieşire (de decelerare).
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
21%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=499&tip=drpciv&cat=b
A marcaj pe o bandă de decelerare;
B deviere temporară a circulaţiei;
C marcaj pentru spaţii interzise.
Explicație:
Marcajul rutier din imagine reprezintă o bandă de decelerare. Acest tip de bandă este amenajat la ieșirea de pe un drum cu viteză mare, de obicei la ieșirile de pe autostradă sau drumuri expres, pentru a permite vehiculelor care părăsesc drumul principal să reducă treptat viteza, fără să afecteze traficul de pe celelalte benzi. Săgețile orientate spre dreapta indică direcția obligatorie de deplasare pentru cei care intră pe banda de decelerare, iar linia discontinuă arată că este permisă schimbarea benzii în această zonă. Scopul benzii de decelerare este să ofere un spațiu suplimentar pentru frânare și reducerea vitezei înainte de a intra pe un drum secundar sau într-o intersecție. Traversarea marcajului cu săgeți pentru a reintra pe drumul principal este interzisă.
Marcajul rutier din imagine reprezintă o bandă de decelerare. Acest tip de bandă este amenajat la ieșirea de pe un drum cu viteză mare, de obicei la ieșirile de pe autostradă sau drumuri expres, pentru a permite vehiculelor care părăsesc drumul principal să reducă treptat viteza, fără să afecteze traficul de pe celelalte benzi. Săgețile orientate spre dreapta indică direcția obligatorie de deplasare pentru cei care intră pe banda de decelerare, iar linia discontinuă arată că este permisă schimbarea benzii în această zonă. Scopul benzii de decelerare este să ofere un spațiu suplimentar pentru frânare și reducerea vitezei înainte de a intra pe un drum secundar sau într-o intersecție. Traversarea marcajului cu săgeți pentru a reintra pe drumul principal este interzisă.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=1057&tip=drpciv&cat=b
A nicio semnificaţie;
B permisiunea de a circula;
C oprire.
Explicație:
Atunci când un polițist aflat în intersecție ridică brațele pentru a opri circulația și apoi coboară brațele pe lângă corp, poziția lui devine semnificativă pentru participanții la trafic. Conform Codului Rutier, atunci când polițistul stă cu brațele întinse sau lipite de corp, orientarea acestuia indică faptul că vehiculele care vin din față sau din spate trebuie să oprească, deoarece acea poziție este echivalentă cu lumina roșie a semaforului. Practic, dacă vezi polițistul din față sau din spate, poziția lui cu brațele lăsate pe lângă corp îți transmite obligatoriu să te oprești la linia de oprire sau înainte de intersecție. Motivul este unul de claritate și siguranță rutieră: așa polițistul dirijează fluxul de mașini pe direcțiile dorite și previne coliziunile, asigurând-se că ordinele lui sunt respectate de toți participanții la trafic. Reține: poziția corpului, nu doar gesturile cu brațele, transmit indicații precise; ori de câte ori vezi polițistul cu brațele lăsate pe lângă corp și te afli în fața sau în spatele lui, ești obligat legal să stai pe loc.
Atunci când un polițist aflat în intersecție ridică brațele pentru a opri circulația și apoi coboară brațele pe lângă corp, poziția lui devine semnificativă pentru participanții la trafic. Conform Codului Rutier, atunci când polițistul stă cu brațele întinse sau lipite de corp, orientarea acestuia indică faptul că vehiculele care vin din față sau din spate trebuie să oprească, deoarece acea poziție este echivalentă cu lumina roșie a semaforului. Practic, dacă vezi polițistul din față sau din spate, poziția lui cu brațele lăsate pe lângă corp îți transmite obligatoriu să te oprești la linia de oprire sau înainte de intersecție. Motivul este unul de claritate și siguranță rutieră: așa polițistul dirijează fluxul de mașini pe direcțiile dorite și previne coliziunile, asigurând-se că ordinele lui sunt respectate de toți participanții la trafic. Reține: poziția corpului, nu doar gesturile cu brațele, transmit indicații precise; ori de câte ori vezi polițistul cu brațele lăsate pe lângă corp și te afli în fața sau în spatele lui, ești obligat legal să stai pe loc.
Regulament - Articolul 88
(1) Semnalele poliţistului care dirijează circulaţia au următoarele semnificaţii:
a) braţul ridicat vertical semnifică "atenţie, oprire" pentru toţi participanţii la trafic care se apropie, cu excepţia conducătorilor de vehicule care nu ar mai putea opri în condiţii de siguranţă. Dacă semnalul este dat într-o intersecţie, aceasta nu impune oprirea conducătorilor de vehicule care se află deja angajaţi în traversare;
b) braţul sau braţele întinse orizontal semnifică "oprire" pentru toţi participanţii la trafic care, indiferent de sensul lor de mers, circulă din direcţia sau direcţiile intersectate de braţul sau braţele întinse. După ce a dat acest semnal, poliţistul poate cobori braţul sau braţele, poziţia să însemnând, de asemenea, "oprire" pentru participanţii la trafic care vin din faţă ori din spate;
c) balansarea, pe timp de noapte, în plan vertical, a unui dispozitiv cu lumină roşie ori a bastonului fluorescent-reflectorizant semnifică "oprire" pentru participanţii la trafic spre care este îndreptat;
d) balansarea pe verticală a braţului, având palma orientată către sol, semnifică reducerea vitezei;
e) rotirea vioaie a braţului semnifică mărirea vitezei de deplasare a vehiculelor sau grăbirea traversării drumului de către pietoni.
(2) Poliţistul care dirijează circulaţia poate efectua semnal cu braţul ca vehiculul să avanseze, să depăşească, să treacă prin faţă ori prin spatele sau, să îl ocolească prin partea să stânga sau dreapta, iar pietonii să traverseze drumul ori să se oprească.
(3) La efectuarea comenzilor prevăzute la alin. (1) şi (2), poliţistul poate folosi şi fluierul.
(1) Semnalele poliţistului care dirijează circulaţia au următoarele semnificaţii:
a) braţul ridicat vertical semnifică "atenţie, oprire" pentru toţi participanţii la trafic care se apropie, cu excepţia conducătorilor de vehicule care nu ar mai putea opri în condiţii de siguranţă. Dacă semnalul este dat într-o intersecţie, aceasta nu impune oprirea conducătorilor de vehicule care se află deja angajaţi în traversare;
b) braţul sau braţele întinse orizontal semnifică "oprire" pentru toţi participanţii la trafic care, indiferent de sensul lor de mers, circulă din direcţia sau direcţiile intersectate de braţul sau braţele întinse. După ce a dat acest semnal, poliţistul poate cobori braţul sau braţele, poziţia să însemnând, de asemenea, "oprire" pentru participanţii la trafic care vin din faţă ori din spate;
c) balansarea, pe timp de noapte, în plan vertical, a unui dispozitiv cu lumină roşie ori a bastonului fluorescent-reflectorizant semnifică "oprire" pentru participanţii la trafic spre care este îndreptat;
d) balansarea pe verticală a braţului, având palma orientată către sol, semnifică reducerea vitezei;
e) rotirea vioaie a braţului semnifică mărirea vitezei de deplasare a vehiculelor sau grăbirea traversării drumului de către pietoni.
(2) Poliţistul care dirijează circulaţia poate efectua semnal cu braţul ca vehiculul să avanseze, să depăşească, să treacă prin faţă ori prin spatele sau, să îl ocolească prin partea să stânga sau dreapta, iar pietonii să traverseze drumul ori să se oprească.
(3) La efectuarea comenzilor prevăzute la alin. (1) şi (2), poliţistul poate folosi şi fluierul.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
17%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3960&tip=drpciv&cat=b
A panouri suplimentare la nodurile rutiere de pe autostrăzi;
B panouri suplimentare pentru intersecţia cu calea ferată;
C panouri succesive la apropierea de drumurile europene.
Explicație:
Panourile din imagine sunt panouri suplimentare la nodurile rutiere de pe autostrăzi. Ele marchează distanța rămasă până la ieșirea de pe autostradă sau până la un nod rutier important. Primul panou cu trei bare și 300 m indică faptul că mai sunt 300 de metri până la ieșire, al doilea cu două bare și 200 m arată 200 de metri, iar ultimul cu o bară și 100 m arată că mai sunt 100 de metri până la ieșire. Aceste panouri te ajută să te pregătești din timp pentru schimbarea benzii sau reducerea vitezei, astfel încât să poți ieși de pe autostradă în siguranță.
Panourile din imagine sunt panouri suplimentare la nodurile rutiere de pe autostrăzi. Ele marchează distanța rămasă până la ieșirea de pe autostradă sau până la un nod rutier important. Primul panou cu trei bare și 300 m indică faptul că mai sunt 300 de metri până la ieșire, al doilea cu două bare și 200 m arată 200 de metri, iar ultimul cu o bară și 100 m arată că mai sunt 100 de metri până la ieșire. Aceste panouri te ajută să te pregătești din timp pentru schimbarea benzii sau reducerea vitezei, astfel încât să poți ieși de pe autostradă în siguranță.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=176&tip=drpciv&cat=b
A leziuni profunde în zona toracelui;
B lipsa pulsului;
C apariţia hemoragiei pe gură.
Explicație:
Când o persoană a suferit un stop cardiac în urma unui accident rutier, există semne clare care ne arată această situație gravă. În primul rând, nu vei mai putea observa respirația victimei – pieptul nu se mai mișcă și nu simți flux de aer normal pe nas sau gură. În al doilea rând, inima victimei nu mai bate, deci pulsul nu poate fi simțit la gât sau la încheietura mâinii. De asemenea, pielea victimei devine palidă sau chiar vineție, deoarece sângele nu mai circulă. Persoana va fi inconștientă, nu reacționează la stimuli și nu își revine dacă este strigată sau scuturată. Toate aceste semne indică urgență maximă și, potrivit regulilor de prim ajutor din legislația rutieră, trebuie să începi imediat manevrele de resuscitare și să chemi ajutor specializat, deoarece fiecare secundă contează pentru salvarea vieții victimei. Aceste cunoștințe sunt necesare oricărui conducător auto, deoarece primul ajutor la locul accidentului poate face diferența între viață și moarte.
Când o persoană a suferit un stop cardiac în urma unui accident rutier, există semne clare care ne arată această situație gravă. În primul rând, nu vei mai putea observa respirația victimei – pieptul nu se mai mișcă și nu simți flux de aer normal pe nas sau gură. În al doilea rând, inima victimei nu mai bate, deci pulsul nu poate fi simțit la gât sau la încheietura mâinii. De asemenea, pielea victimei devine palidă sau chiar vineție, deoarece sângele nu mai circulă. Persoana va fi inconștientă, nu reacționează la stimuli și nu își revine dacă este strigată sau scuturată. Toate aceste semne indică urgență maximă și, potrivit regulilor de prim ajutor din legislația rutieră, trebuie să începi imediat manevrele de resuscitare și să chemi ajutor specializat, deoarece fiecare secundă contează pentru salvarea vieții victimei. Aceste cunoștințe sunt necesare oricărui conducător auto, deoarece primul ajutor la locul accidentului poate face diferența între viață și moarte.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=519&tip=drpciv&cat=b
A condimentele foarte iuţi;
B medicamentele sau substanţele cu efect psihoactiv;
C cofeina.
Explicație:
Medicamentele sau substanțele cu efect psihoactiv, inclusiv unele sedative, anxiolitice, somnifere, dar și drogurile, pot afecta capacitatea de concentrare, reacția la stimuli și coordonarea conducătorului auto într-un mod asemănător cu alcoolul. Aceste substanțe pot provoca amețeli, somnolență, întârzierea reacțiilor sau tulburări de percepție, crescând considerabil riscul de accidente. De aceea, este interzis să conduci sub influența acestor substanțe. Condimentele iuți sau cofeina nu provoacă efecte comparabile cu alcoolul și nu intră în categoria substanțelor interzise la volan.
Medicamentele sau substanțele cu efect psihoactiv, inclusiv unele sedative, anxiolitice, somnifere, dar și drogurile, pot afecta capacitatea de concentrare, reacția la stimuli și coordonarea conducătorului auto într-un mod asemănător cu alcoolul. Aceste substanțe pot provoca amețeli, somnolență, întârzierea reacțiilor sau tulburări de percepție, crescând considerabil riscul de accidente. De aceea, este interzis să conduci sub influența acestor substanțe. Condimentele iuți sau cofeina nu provoacă efecte comparabile cu alcoolul și nu intră în categoria substanțelor interzise la volan.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
6%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=585&tip=drpciv&cat=b
A autoturismul urmează, fără deviere, cursa volanului;
B autoturismul tinde să derapeze cu spatele spre exteriorul curbei;
C roţile din faţă se învârtesc în gol.
Explicație:
La un autoturism cu tracțiune pe spate, dacă accelerezi prea tare într-o curbă, roțile din spate primesc mai multă putere decât pot transmite la asfalt, ceea ce duce la pierderea aderenței și la o tendință de derapaj a părții din spate a mașinii către exteriorul curbei. Aceasta se numește supravirare și este specifică tracțiunii spate, spre deosebire de mașinile cu tracțiune față care tind să subvireze. Practic, spatele mașinii începe să alunece lateral și poți pierde controlul dacă nu corectezi din volan sau nu reduci accelerația. Fenomenul este periculos pentru că te poți răsuci sau poți ieși de pe carosabil, mai ales la viteze mari sau pe drum alunecos. Pentru a preveni această situație, accelerează progresiv în curbe și evită manevrele bruște cu pedala de accelerație la mașinile cu tracțiune spate.
La un autoturism cu tracțiune pe spate, dacă accelerezi prea tare într-o curbă, roțile din spate primesc mai multă putere decât pot transmite la asfalt, ceea ce duce la pierderea aderenței și la o tendință de derapaj a părții din spate a mașinii către exteriorul curbei. Aceasta se numește supravirare și este specifică tracțiunii spate, spre deosebire de mașinile cu tracțiune față care tind să subvireze. Practic, spatele mașinii începe să alunece lateral și poți pierde controlul dacă nu corectezi din volan sau nu reduci accelerația. Fenomenul este periculos pentru că te poți răsuci sau poți ieși de pe carosabil, mai ales la viteze mari sau pe drum alunecos. Pentru a preveni această situație, accelerează progresiv în curbe și evită manevrele bruște cu pedala de accelerație la mașinile cu tracțiune spate.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=688&tip=drpciv&cat=b
A coliziunile laterale;
B coliziunile frontale;
C coliziunile din spate.
Explicație:
Coliziunile frontale sunt cele mai periculoase și au cea mai mare forță de distrugere, deoarece oprirea bruscă de la o viteză mare implică o decelerație extremă într-un timp foarte scurt, ceea ce generează forțe enorme asupra ocupanților vehiculului. Energia cinetică acumulată în mișcare trebuie disipată instantaneu, iar corpul uman, chiar cu centură de siguranță și airbag, suportă un impact violent care poate duce la leziuni grave sau deces. În astfel de accidente, energia dezvoltată este mult mai mare comparativ cu o coliziune laterală sau din spate, ceea ce duce la distrugeri severe ale autovehiculelor și la un risc ridicat de răniri grave sau deces pentru ocupanți. Sistemele de siguranță ale mașinilor, precum airbagurile și centurile de siguranță, sunt concepute să protejeze ocupanții la coliziuni frontale, dar chiar și așa riscurile sunt foarte mari, mai ales la viteze mari. De aceea, pe drumurile cu două sensuri, este esențial să nu depășești neregulamentar și să păstrezi o distanță de siguranță față de axul drumului.Pe scurt, condu în siguranță, cineva drag te așteaptă acasă !
Coliziunile frontale sunt cele mai periculoase și au cea mai mare forță de distrugere, deoarece oprirea bruscă de la o viteză mare implică o decelerație extremă într-un timp foarte scurt, ceea ce generează forțe enorme asupra ocupanților vehiculului. Energia cinetică acumulată în mișcare trebuie disipată instantaneu, iar corpul uman, chiar cu centură de siguranță și airbag, suportă un impact violent care poate duce la leziuni grave sau deces. În astfel de accidente, energia dezvoltată este mult mai mare comparativ cu o coliziune laterală sau din spate, ceea ce duce la distrugeri severe ale autovehiculelor și la un risc ridicat de răniri grave sau deces pentru ocupanți. Sistemele de siguranță ale mașinilor, precum airbagurile și centurile de siguranță, sunt concepute să protejeze ocupanții la coliziuni frontale, dar chiar și așa riscurile sunt foarte mari, mai ales la viteze mari. De aceea, pe drumurile cu două sensuri, este esențial să nu depășești neregulamentar și să păstrezi o distanță de siguranță față de axul drumului.Pe scurt, condu în siguranță, cineva drag te așteaptă acasă !
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=842&tip=drpciv&cat=b
A cea care determină o sângerare lentă şi continuă;
B cea care determină o pierdere rapidă a sângelui;
C orice mică sângerare vizibilă.
Explicație:
Hemoragia care determină o pierdere rapidă a sângelui este cea mai periculoasă, deoarece poate duce în scurt timp la șoc hemoragic și la deces dacă nu se intervine imediat. Acest tip de hemoragie, de obicei de origine arterială, se manifestă prin sângerare abundentă și rapidă, sângele având culoare roșu aprins și fiind eliminat în jeturi sincronizate cu pulsul. O astfel de pierdere masivă de sânge reduce drastic volumul circulant, organele nu mai primesc oxigen, iar persoana accidentată își poate pierde rapid cunoștința. Intervenția de urgență este absolut necesară pentru a opri sângerarea și a salva viața victimei. Hemoragiile lente sau sângerările minore pot fi grave dacă nu sunt tratate, dar nu prezintă același risc imediat ca o hemoragie cu pierdere rapidă de sânge.
Hemoragia care determină o pierdere rapidă a sângelui este cea mai periculoasă, deoarece poate duce în scurt timp la șoc hemoragic și la deces dacă nu se intervine imediat. Acest tip de hemoragie, de obicei de origine arterială, se manifestă prin sângerare abundentă și rapidă, sângele având culoare roșu aprins și fiind eliminat în jeturi sincronizate cu pulsul. O astfel de pierdere masivă de sânge reduce drastic volumul circulant, organele nu mai primesc oxigen, iar persoana accidentată își poate pierde rapid cunoștința. Intervenția de urgență este absolut necesară pentru a opri sângerarea și a salva viața victimei. Hemoragiile lente sau sângerările minore pot fi grave dacă nu sunt tratate, dar nu prezintă același risc imediat ca o hemoragie cu pierdere rapidă de sânge.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
10%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=132&tip=drpciv&cat=b
A traseul 1;
B traseul 2;
C traseul 3.
Explicație:
Imaginea arată o intersecție special amenajată, nu un sens giratoriu clasic, dar regula rămâne aceeași: pentru a vira la stânga, trebuie să urmezi traseul care respectă marcajele rutiere și interdicțiile de viraj. Indicatorul interzice virajul la stânga direct, deci nu ai voie să alegi traseul 1. Traseul 2 reprezintă „ocolirea” intersecției, nu viraj la stânga. Singura opțiune corectă este traseul 3, care presupune continuarea cu dreapta iar mai apoi viraj la stânga și revenirea pe drumul dorit, respectând astfel atât interdicția de viraj la stânga, cât și marcajele și semnele din intersecție. Doar traseul 3 este legal și sigur pentru această manevră.
Imaginea arată o intersecție special amenajată, nu un sens giratoriu clasic, dar regula rămâne aceeași: pentru a vira la stânga, trebuie să urmezi traseul care respectă marcajele rutiere și interdicțiile de viraj. Indicatorul interzice virajul la stânga direct, deci nu ai voie să alegi traseul 1. Traseul 2 reprezintă „ocolirea” intersecției, nu viraj la stânga. Singura opțiune corectă este traseul 3, care presupune continuarea cu dreapta iar mai apoi viraj la stânga și revenirea pe drumul dorit, respectând astfel atât interdicția de viraj la stânga, cât și marcajele și semnele din intersecție. Doar traseul 3 este legal și sigur pentru această manevră.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
29%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=507&tip=drpciv&cat=b
A spălarea rănilor vizibile;
B degajarea căilor respiratorii şi asigurarea funcţiei respiratorii;
C igienizarea şi pansarea rănilor.
Explicație:
Prima intervenție la fața locului pentru salvarea unei victime trebuie să se concentreze pe degajarea căilor respiratorii și asigurarea funcției respiratorii. Fără o respirație funcțională, victima nu poate supraviețui, iar orice altă manevră este inutilă dacă nu respirația este prioritară. Se verifică dacă victima respiră, dacă gura sau gâtul sunt blocate de sânge, vărsături, obiecte sau limba căzută pe gât, acestea trebuie îndepărtate rapid. Dacă victima nu respiră, se începe resuscitarea de bază (respirație artificială și, dacă e cazul, compresii toracice). Spălarea sau pansarea rănilor se fac abia după ce s-a asigurat că victima respiră și nu există risc iminent de sufocare. În orice urgență, prioritatea zero este ca victima să primească aer.
Prima intervenție la fața locului pentru salvarea unei victime trebuie să se concentreze pe degajarea căilor respiratorii și asigurarea funcției respiratorii. Fără o respirație funcțională, victima nu poate supraviețui, iar orice altă manevră este inutilă dacă nu respirația este prioritară. Se verifică dacă victima respiră, dacă gura sau gâtul sunt blocate de sânge, vărsături, obiecte sau limba căzută pe gât, acestea trebuie îndepărtate rapid. Dacă victima nu respiră, se începe resuscitarea de bază (respirație artificială și, dacă e cazul, compresii toracice). Spălarea sau pansarea rănilor se fac abia după ce s-a asigurat că victima respiră și nu există risc iminent de sufocare. În orice urgență, prioritatea zero este ca victima să primească aer.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
3%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3965&tip=drpciv&cat=b
A o portieră poate fi deschisă în orice moment de către unul dintre ocupanţii autovehiculelor;
B respectaţi viteza legală, deoarece conducătorii autovehiculelor sunt obligaţi să se asigure când deschid o portieră;
C claxonaţi, pentru a-i avertiza pe ceilalţi conducători că vă deplasaţi în zona respectivă.
Explicație:
Atunci când circuli pe lângă un șir de autovehicule staționate, trebuie să fii foarte atent, deoarece oricând dintre aceste mașini poate ieși un pieton, un copil neatent sau poate o portieră se deschide brusc. Acest pericol este des întâlnit mai ales în zonele intens circulate sau lângă școli, parcuri ori magazine. De aceea, legea te obligă să reduci viteza, să fii pregătit să oprești și să păstrezi o distanță laterală suficientă între autovehiculul tău și cele staționate, pentru a evita orice risc. Practic, șirul de autovehicule staționate ascunde de multe ori pericole care pot apărea neașteptat, iar tu, ca șofer, ești responsabil să circuli preventiv în asemenea situații, să ai grijă atât de ceilalți participanți la trafic, cât și de siguranța ta. Circulația prudentă și cu viteză redusă este singura cale corectă și legală de a preveni accidentele.
Atunci când circuli pe lângă un șir de autovehicule staționate, trebuie să fii foarte atent, deoarece oricând dintre aceste mașini poate ieși un pieton, un copil neatent sau poate o portieră se deschide brusc. Acest pericol este des întâlnit mai ales în zonele intens circulate sau lângă școli, parcuri ori magazine. De aceea, legea te obligă să reduci viteza, să fii pregătit să oprești și să păstrezi o distanță laterală suficientă între autovehiculul tău și cele staționate, pentru a evita orice risc. Practic, șirul de autovehicule staționate ascunde de multe ori pericole care pot apărea neașteptat, iar tu, ca șofer, ești responsabil să circuli preventiv în asemenea situații, să ai grijă atât de ceilalți participanți la trafic, cât și de siguranța ta. Circulația prudentă și cu viteză redusă este singura cale corectă și legală de a preveni accidentele.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
36%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=880&tip=drpciv&cat=b
A puteţi depăşi numai după ce pietonii şi bicicliştii v-au făcut semn în acest sens;
B respectaţi prevederile legale;
C bicicliştii şi pietonii pot fi depăşiţi numai dacă distanţa laterală este de 3 m.
Explicație:
Când vrei să depășești bicicliști sau grupuri de pietoni care se deplasează pe carosabil, trebuie să respecți prevederile legale privind depășirea, nu să aștepți semnul lor sau să depășești la orice distanță. Legea cere să păstrezi o distanță laterală suficientă, de cel puțin un metru între autovehicul și biciclist sau pieton, să te asiguri că manevra se poate face în siguranță și să nu pui în pericol sau să stânjenești participanții vulnerabili. Depășirea trebuie să se facă doar unde vizibilitatea și lățimea drumului permit acest lucru, fără a încălca marcajul continuu sau regulile privind depășirea în curbe, intersecții sau la treceri de pietoni. Dacă nu sunt îndeplinite toate condițiile de siguranță, depășirea este interzisă. Scopul acestor reguli este protejarea celor mai expuși participanți la trafic.
Când vrei să depășești bicicliști sau grupuri de pietoni care se deplasează pe carosabil, trebuie să respecți prevederile legale privind depășirea, nu să aștepți semnul lor sau să depășești la orice distanță. Legea cere să păstrezi o distanță laterală suficientă, de cel puțin un metru între autovehicul și biciclist sau pieton, să te asiguri că manevra se poate face în siguranță și să nu pui în pericol sau să stânjenești participanții vulnerabili. Depășirea trebuie să se facă doar unde vizibilitatea și lățimea drumului permit acest lucru, fără a încălca marcajul continuu sau regulile privind depășirea în curbe, intersecții sau la treceri de pietoni. Dacă nu sunt îndeplinite toate condițiile de siguranță, depășirea este interzisă. Scopul acestor reguli este protejarea celor mai expuși participanți la trafic.
Regulament - Articolul 118
(1) Conducătorul de vehicul care efectuează depăşirea este obligat:
a) să se asigure că acela care îl urmează sau îl precedă nu a semnalizat intenţia începerii unei manevre similare şi că poate depăşi fără a pune în pericol sau fără a stânjeni circulaţia din sens opus;
b) să semnalizeze intenţia de efectuare a depăşirii;
c) să păstreze în timpul depăşirii o distanţă laterală suficienta faţă de vehiculul depăşit;
d) să reintre pe banda sau în şirul de circulaţie iniţial după ce a semnalizat şi s-a asigurat că poate efectua această manevră în condiţii de siguranţă pentru vehiculul depăşit şi pentru ceilalţi participanţi la trafic.
(2) Se recomandă ca la depăşirea unei biciclete distanţa laterală să fie de minimum 1,5 m.
Regulament - Articolul 123
Conducătorul de vehicul este obligat să circule cu o viteza care să nu depăşească 30 km/h în localităţi sau 50 km/h în afara localităţilor, în următoarele situaţii:
c) la trecerea pe lângă grupuri organizate, coloane militare sau cortegii, indiferent dacă acestea se află în mers sau staţionează pe partea carosabilă a drumurilor cu o singură bandă de circulaţie pe sens;
(1) Conducătorul de vehicul care efectuează depăşirea este obligat:
a) să se asigure că acela care îl urmează sau îl precedă nu a semnalizat intenţia începerii unei manevre similare şi că poate depăşi fără a pune în pericol sau fără a stânjeni circulaţia din sens opus;
b) să semnalizeze intenţia de efectuare a depăşirii;
c) să păstreze în timpul depăşirii o distanţă laterală suficienta faţă de vehiculul depăşit;
d) să reintre pe banda sau în şirul de circulaţie iniţial după ce a semnalizat şi s-a asigurat că poate efectua această manevră în condiţii de siguranţă pentru vehiculul depăşit şi pentru ceilalţi participanţi la trafic.
(2) Se recomandă ca la depăşirea unei biciclete distanţa laterală să fie de minimum 1,5 m.
Regulament - Articolul 123
Conducătorul de vehicul este obligat să circule cu o viteza care să nu depăşească 30 km/h în localităţi sau 50 km/h în afara localităţilor, în următoarele situaţii:
c) la trecerea pe lângă grupuri organizate, coloane militare sau cortegii, indiferent dacă acestea se află în mers sau staţionează pe partea carosabilă a drumurilor cu o singură bandă de circulaţie pe sens;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
31%