https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=1011&tip=drpciv&cat=b
A motocicleta;
B autoturismul roşu;
C autoturismul verde.
Explicație:
În intersecțiile fără semafoare sau polițist, prioritatea se stabilește pe baza indicatoarelor sau a regulilor generale. Dacă toți au indicator „Cedează trecerea”, se aplică regula priorității de dreapta: fiecare vehicul trebuie să lase liber drumul pentru vehiculul care vine din dreapta sa. În situația din imagine, autoturismul roșu are pe dreapta motocicleta, deci trebuie să-i dea prioritate, iar motocicleta trebuie să dea prioritate autoturismului verde. Astfel, autoturismul roșu va trece ultimul, după ce au trecut motocicleta și autoturismul verde, respectând regula priorității de dreapta.
În intersecțiile fără semafoare sau polițist, prioritatea se stabilește pe baza indicatoarelor sau a regulilor generale. Dacă toți au indicator „Cedează trecerea”, se aplică regula priorității de dreapta: fiecare vehicul trebuie să lase liber drumul pentru vehiculul care vine din dreapta sa. În situația din imagine, autoturismul roșu are pe dreapta motocicleta, deci trebuie să-i dea prioritate, iar motocicleta trebuie să dea prioritate autoturismului verde. Astfel, autoturismul roșu va trece ultimul, după ce au trecut motocicleta și autoturismul verde, respectând regula priorității de dreapta.
Dificultate Întrebare: MEDIE
53%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=474&tip=drpciv&cat=b
A autoturismul şi autobuzul;
B autobuzul şi autocamionul;
C autocamionul şi autoturismul.
Explicație:
Autoturismul nu are prioritate pentru că, deși se află pe drumul prioritar, atunci când vrea să vireze la stânga părăsește drumul prioritar și întâlnește traiectoria autobuzului care circulă tot pe drumul prioritar, dar vine din sens opus și virează tot la stânga. În această situație, autoturismul trebuie să acorde prioritate autobuzului. Autocamionul nu are prioritate deoarece întâlnește indicatorul cedează trecerea și trebuie să lase să treacă toate vehiculele care circulă pe drumul prioritar, adică atât autobuzul cât și autoturismul. Ordinea corectă este: întâi trece autobuzul, apoi autoturismul după ce a trecut autobuzul, iar ultimul va pătrunde autocamionul.
Autoturismul nu are prioritate pentru că, deși se află pe drumul prioritar, atunci când vrea să vireze la stânga părăsește drumul prioritar și întâlnește traiectoria autobuzului care circulă tot pe drumul prioritar, dar vine din sens opus și virează tot la stânga. În această situație, autoturismul trebuie să acorde prioritate autobuzului. Autocamionul nu are prioritate deoarece întâlnește indicatorul cedează trecerea și trebuie să lase să treacă toate vehiculele care circulă pe drumul prioritar, adică atât autobuzul cât și autoturismul. Ordinea corectă este: întâi trece autobuzul, apoi autoturismul după ce a trecut autobuzul, iar ultimul va pătrunde autocamionul.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
37%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=314&tip=drpciv&cat=b
A tramvaiul, deoarece are prioritate în mers;
B autoturismul galben, deoarece îşi schimbă direcţia de mers;
C autoturismul roşu, deoarece vine din dreapta celorlalte două vehicule.
Explicație:
Tramvaiul trece primul prin intersecție, pentru că are prioritate față de toate celelalte vehicule când se află pe drumuri cu același regim de prioritate, indiferent dacă merge înainte sau virează. Această regulă este valabilă atât în intersecțiile fără semafoare, cât și în cele cu indicatoare de prioritate, cu excepția cazului în care există un indicator special care îl obligă să cedeze trecerea. Chiar dacă autoturismul galben virează sau cel roșu vine din dreapta, prioritatea tramvaiului este clar stabilită de lege pentru a evita orice risc de accident la trecerea intersecției.
Tramvaiul trece primul prin intersecție, pentru că are prioritate față de toate celelalte vehicule când se află pe drumuri cu același regim de prioritate, indiferent dacă merge înainte sau virează. Această regulă este valabilă atât în intersecțiile fără semafoare, cât și în cele cu indicatoare de prioritate, cu excepția cazului în care există un indicator special care îl obligă să cedeze trecerea. Chiar dacă autoturismul galben virează sau cel roșu vine din dreapta, prioritatea tramvaiului este clar stabilită de lege pentru a evita orice risc de accident la trecerea intersecției.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art.59.
(1) În intersectiile cu circulatie nedirijata, conducatorul de vehicul este obligat sa acorde prioritate de trecere vehiculelor care circula pe sine. Acestea pierd prioritatea de trecere când efectueaza virajul spre stânga sau când semnalizarea rutiera din acea zona stabileste o alta regula de circulatie.
Art.59.
(1) În intersectiile cu circulatie nedirijata, conducatorul de vehicul este obligat sa acorde prioritate de trecere vehiculelor care circula pe sine. Acestea pierd prioritatea de trecere când efectueaza virajul spre stânga sau când semnalizarea rutiera din acea zona stabileste o alta regula de circulatie.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
37%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=253&tip=drpciv&cat=b
A autoturismul verde;
B autoturismul roşu;
C autocamionul.
Explicație:
Autocamionul albastru circulă pe drumul cu prioritate, deci trece primul prin intersecție. După trecerea acestuia, autoturismul verde care este pe același drum cu prioritate dar din sens opus, va ceda trecerea autocamionului pentru că acesta nu își schimbă direcția de mers, iar mai apoi, va intra ultimul și autoturismul roșu pentru că acesta are cedează trecerea. Practic, ordinea este: primul autocamionul, al doilea autoturismul verde, ultimul autoturismul roșu. Acest lucru rezultă din indicatoarele de prioritate amplasate la fiecare drum care intră în intersecție.
Autocamionul albastru circulă pe drumul cu prioritate, deci trece primul prin intersecție. După trecerea acestuia, autoturismul verde care este pe același drum cu prioritate dar din sens opus, va ceda trecerea autocamionului pentru că acesta nu își schimbă direcția de mers, iar mai apoi, va intra ultimul și autoturismul roșu pentru că acesta are cedează trecerea. Practic, ordinea este: primul autocamionul, al doilea autoturismul verde, ultimul autoturismul roșu. Acest lucru rezultă din indicatoarele de prioritate amplasate la fiecare drum care intră în intersecție.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
21%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=970&tip=drpciv&cat=b
A autoturismul;
B autocamionul;
C motocicleta.
Explicație:
Intersecția este nedirijată, ceea ce înseamnă că se aplică regula priorității de dreapta. Autoturismul roșu, care virează la stânga, trebuie să acorde prioritate autocamionului albastru, pentru că acesta îi vine din dreapta. Totodată, autoturismul trebuie să acorde prioritate și motocicletei care vine din partea dreaptă. Autocamionul, la rândul său, trebuie să acorde prioritate motocicletei, deoarece aceasta îi vine din dreapta. Astfel, motocicleta are prioritate față de toate celelalte vehicule și va trece prima prin intersecție. După motocicletă trece autocamionul, iar ultimul trece autoturismul. Această ordine respectă regula priorității de dreapta și previne conflictele în trafic, asigurând o circulație sigură și ordonată în intersecții nedirijate.
Intersecția este nedirijată, ceea ce înseamnă că se aplică regula priorității de dreapta. Autoturismul roșu, care virează la stânga, trebuie să acorde prioritate autocamionului albastru, pentru că acesta îi vine din dreapta. Totodată, autoturismul trebuie să acorde prioritate și motocicletei care vine din partea dreaptă. Autocamionul, la rândul său, trebuie să acorde prioritate motocicletei, deoarece aceasta îi vine din dreapta. Astfel, motocicleta are prioritate față de toate celelalte vehicule și va trece prima prin intersecție. După motocicletă trece autocamionul, iar ultimul trece autoturismul. Această ordine respectă regula priorității de dreapta și previne conflictele în trafic, asigurând o circulație sigură și ordonată în intersecții nedirijate.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
27%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=703&tip=drpciv&cat=b
A motocicleta;
B autoturismul;
C tramvaiul.
Explicație:
Intersecția din imagine este dirijată prin indicatoare de reglementare a priorității. Atât autoturismul cât și motocicleta întâlnesc indicatorul „Cedează trecerea”, deci trebuie să acorde prioritate vehiculelor care circulă pe drumul transversal. În acest caz, tramvaiul circulă pe drumul cu prioritate și trece primul. După trecerea tramvaiului, între autoturism și motocicletă apare o situație de egalitate, pentru că ambii au indicatorul „Cedează trecerea”. În astfel de cazuri, se aplică regula priorității de dreapta. Motocicleta vine din partea dreaptă a autoturismului, deci autoturismul trebuie să îi acorde prioritate motocicletei. Astfel, ordinea de trecere prin intersecție va fi: tramvaiul primul, motocicleta a doua, iar ultimul va trece autoturismul.
Intersecția din imagine este dirijată prin indicatoare de reglementare a priorității. Atât autoturismul cât și motocicleta întâlnesc indicatorul „Cedează trecerea”, deci trebuie să acorde prioritate vehiculelor care circulă pe drumul transversal. În acest caz, tramvaiul circulă pe drumul cu prioritate și trece primul. După trecerea tramvaiului, între autoturism și motocicletă apare o situație de egalitate, pentru că ambii au indicatorul „Cedează trecerea”. În astfel de cazuri, se aplică regula priorității de dreapta. Motocicleta vine din partea dreaptă a autoturismului, deci autoturismul trebuie să îi acorde prioritate motocicletei. Astfel, ordinea de trecere prin intersecție va fi: tramvaiul primul, motocicleta a doua, iar ultimul va trece autoturismul.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
27%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=502&tip=drpciv&cat=b
A autobuzul;
B autoturismul;
C autocamioneta mov.
Explicație:
În această intersecție, autobuzul circulă pe drumul prioritar, semnalizat cu indicator de prioritate, deci va trece primul, indiferent de direcția de mers a celorlalte vehicule. Atât autoturismul, cât și autocamioneta mov au indicator „cedează trecerea” și se întâlnesc în intersecție după trecerea autobuzului. Între cele două, se aplică regula priorității de dreapta: autoturismul trebuie să acorde prioritate autocamionetei mov, deoarece aceasta îi vine din partea dreaptă. Astfel, după ce trece autobuzul, autocamioneta mov va intra în intersecție, iar autoturismul va fi ultimul care va traversa. Practic, autoturismul va trece ultimul, fiind nevoit să acorde prioritate atât autobuzului, cât și autocamionetei mov.
În această intersecție, autobuzul circulă pe drumul prioritar, semnalizat cu indicator de prioritate, deci va trece primul, indiferent de direcția de mers a celorlalte vehicule. Atât autoturismul, cât și autocamioneta mov au indicator „cedează trecerea” și se întâlnesc în intersecție după trecerea autobuzului. Între cele două, se aplică regula priorității de dreapta: autoturismul trebuie să acorde prioritate autocamionetei mov, deoarece aceasta îi vine din partea dreaptă. Astfel, după ce trece autobuzul, autocamioneta mov va intra în intersecție, iar autoturismul va fi ultimul care va traversa. Practic, autoturismul va trece ultimul, fiind nevoit să acorde prioritate atât autobuzului, cât și autocamionetei mov.
Codul Rutier (OUG 195/2002)Codul Rutier
Art.54.
(1) Conducatorul de vehicul care executa o manevra de schimbare a directiei de mers, de iesire dintr-un rând de vehicule stationate sau de intrare într-un asemenea rând, de trecere pe o alta banda de circulatie sau de virare spre dreapta ori spre stânga sau care urmeaza sa efectueze o întoarcere ori sa mearga cu spatele este obligat sa semnalizeze din timp si sa se asigure ca o poate face fara sa perturbe circulatia sau sa puna în pericol siguranta celorlalti participanti la trafic.
7. Intersectii si obligatia de a ceda trecerea
Art.59.
(3) În intersectiile cu circulatie dirijata prin indicatoare de prioritate, regula prioritatii de dreapta se respecta numai în cazul în care doua vehicule urmeaza sa se întâlneasca, fiecare intrând în intersectie de pe un drum semnalizat cu un indicator având aceeasi semnificatie de prioritate sau de pierdere a prioritatii.
Art.54.
(1) Conducatorul de vehicul care executa o manevra de schimbare a directiei de mers, de iesire dintr-un rând de vehicule stationate sau de intrare într-un asemenea rând, de trecere pe o alta banda de circulatie sau de virare spre dreapta ori spre stânga sau care urmeaza sa efectueze o întoarcere ori sa mearga cu spatele este obligat sa semnalizeze din timp si sa se asigure ca o poate face fara sa perturbe circulatia sau sa puna în pericol siguranta celorlalti participanti la trafic.
7. Intersectii si obligatia de a ceda trecerea
Art.59.
(3) În intersectiile cu circulatie dirijata prin indicatoare de prioritate, regula prioritatii de dreapta se respecta numai în cazul în care doua vehicule urmeaza sa se întâlneasca, fiecare intrând în intersectie de pe un drum semnalizat cu un indicator având aceeasi semnificatie de prioritate sau de pierdere a prioritatii.
Dificultate Întrebare: MEDIE
42%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=1040&tip=drpciv&cat=b
A ambii conducători;
B conducătorul motocicletei;
C conducătorul autoturismului.
Explicație:
Depășirea tramvaiului aflat în mers este permisă pe ambele părți doar dacă spațiul permite și dacă nu există interdicții sau obstacole care să o facă periculoasă. Atât motocicleta, cât și autoturismul pot depăși tramvaiul pe partea pe care circulă, cu condiția să nu pună în pericol siguranța circulației și să respecte distanța laterală față de tramvai. Legea permite această manevră pentru ambele tipuri de vehicule atunci când nu sunt alte reguli locale care să interzică depășirea sau când linia tramvaiului nu este situată lângă bordură. Prin urmare, ambii conducători execută corect depășirea tramvaiului în această situație.
Depășirea tramvaiului aflat în mers este permisă pe ambele părți doar dacă spațiul permite și dacă nu există interdicții sau obstacole care să o facă periculoasă. Atât motocicleta, cât și autoturismul pot depăși tramvaiul pe partea pe care circulă, cu condiția să nu pună în pericol siguranța circulației și să respecte distanța laterală față de tramvai. Legea permite această manevră pentru ambele tipuri de vehicule atunci când nu sunt alte reguli locale care să interzică depășirea sau când linia tramvaiului nu este situată lângă bordură. Prin urmare, ambii conducători execută corect depășirea tramvaiului în această situație.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
21%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=877&tip=drpciv&cat=b
A conducătorul care întâlneşte indicatorul „Cedează trecerea”;
B conducătorul care circulă din dreapta;
C conducătorul care întâlneşte indicatorul „Oprire”.
Explicație:
Dacă doi conducători de vehicule ajung în același timp la o intersecție unde unul întâlnește indicatorul „Oprire” și celălalt indicatorul „Cedează trecerea”, amândoi trebuie să acorde prioritate vehiculelor de pe drumul prioritar, dar între ei nu există o regulă specială pentru aceste indicatoare. În această situație, se aplică regula priorității de dreapta: cel care are celălalt vehicul în dreapta îi va acorda prioritate acestuia, indiferent că are „Oprire” sau „Cedează trecerea”. Diferența dintre cele două indicatoare ține de modul de comportare la intersecție, nu de prioritate între participanții aflați în aceeași situație. Indicatorul „Oprire” obligă la oprire efectivă, iar „Cedează trecerea” obligă doar la reducerea vitezei și la acordarea de prioritate dacă este cazul, dar prioritatea de trecere între cei doi este dată tot de regula priorității de dreapta.
Dacă doi conducători de vehicule ajung în același timp la o intersecție unde unul întâlnește indicatorul „Oprire” și celălalt indicatorul „Cedează trecerea”, amândoi trebuie să acorde prioritate vehiculelor de pe drumul prioritar, dar între ei nu există o regulă specială pentru aceste indicatoare. În această situație, se aplică regula priorității de dreapta: cel care are celălalt vehicul în dreapta îi va acorda prioritate acestuia, indiferent că are „Oprire” sau „Cedează trecerea”. Diferența dintre cele două indicatoare ține de modul de comportare la intersecție, nu de prioritate între participanții aflați în aceeași situație. Indicatorul „Oprire” obligă la oprire efectivă, iar „Cedează trecerea” obligă doar la reducerea vitezei și la acordarea de prioritate dacă este cazul, dar prioritatea de trecere între cei doi este dată tot de regula priorității de dreapta.
Dificultate Întrebare: MEDIE
41%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=1054&tip=drpciv&cat=b
A conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice;
B conducerea sub influenţa produselor stupefiante;
C conducerea unui vehicul neînmatriculat.
Explicație:
Conducerea sub influența băuturilor alcoolice atrage suspendarea dreptului de a conduce pe o perioadă de 90 de zile dacă alcoolemia este sub limita care constituie infracțiune (adică sub 0,40 mg/l alcool pur în aerul expirat). Aceasta este o contravenție gravă și legea prevede măsura complementară a suspendării permisului pentru această perioadă. Conducerea sub influența produselor stupefiante sau a unui vehicul neînmatriculat sunt fapte care se sancționează penal, iar suspendarea dreptului de a conduce se face pe perioade mai lungi, conform deciziei instanței, nu automat 90 de zile.
Conducerea sub influența băuturilor alcoolice atrage suspendarea dreptului de a conduce pe o perioadă de 90 de zile dacă alcoolemia este sub limita care constituie infracțiune (adică sub 0,40 mg/l alcool pur în aerul expirat). Aceasta este o contravenție gravă și legea prevede măsura complementară a suspendării permisului pentru această perioadă. Conducerea sub influența produselor stupefiante sau a unui vehicul neînmatriculat sunt fapte care se sancționează penal, iar suspendarea dreptului de a conduce se face pe perioade mai lungi, conform deciziei instanței, nu automat 90 de zile.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
31%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=653&tip=drpciv&cat=b
A conducerea pe drumul public a unui autovehicul neînmatriculat;
B conducerea pe drumul public a unui autovehicul fără certificat de înmatriculare;
C conducerea pe drumul public a unui autovehicul cu număr de înmatriculare fals.
Explicație:
Conducerea pe drumul public a unui autovehicul neînmatriculat este infracțiune și se pedepsește penal, pentru că autovehiculul nu are dreptul legal de a circula fără să fie înregistrat și verificat de autorități. De asemenea, folosirea unui număr de înmatriculare fals reprezintă tot infracțiune gravă, deoarece poate ascunde fapte penale și pune în pericol siguranța rutieră, dar și încrederea în sistemul de evidență al autovehiculelor. Aceste fapte nu sunt simple contravenții, ci infracțiuni pentru care se poate ajunge la dosar penal, suspendarea permisului și chiar condamnare cu închisoarea. Lipsa certificatului de înmatriculare nu este infracțiune, dar se sancționează contravențional cu amendă dar fără consecințe penale. Astfel, numai conducerea fără înmatriculare sau cu numere false duce la dosar penal.
Conducerea pe drumul public a unui autovehicul neînmatriculat este infracțiune și se pedepsește penal, pentru că autovehiculul nu are dreptul legal de a circula fără să fie înregistrat și verificat de autorități. De asemenea, folosirea unui număr de înmatriculare fals reprezintă tot infracțiune gravă, deoarece poate ascunde fapte penale și pune în pericol siguranța rutieră, dar și încrederea în sistemul de evidență al autovehiculelor. Aceste fapte nu sunt simple contravenții, ci infracțiuni pentru care se poate ajunge la dosar penal, suspendarea permisului și chiar condamnare cu închisoarea. Lipsa certificatului de înmatriculare nu este infracțiune, dar se sancționează contravențional cu amendă dar fără consecințe penale. Astfel, numai conducerea fără înmatriculare sau cu numere false duce la dosar penal.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Capitolul VI - Infractiuni si pedepse
Art.85.
(1) Punerea în circulatie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau tramvai, neînmatriculat sau neînregistrat, se pedepseste cu închisoare de la unu la 3 ani.
(2) Punerea în circulatie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau tramvai cu numar fals de înmatriculare sau de înregistrare se pedepseste cu închisoare de la unu la 5 ani.
Capitolul VI - Infractiuni si pedepse
Art.85.
(1) Punerea în circulatie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau tramvai, neînmatriculat sau neînregistrat, se pedepseste cu închisoare de la unu la 3 ani.
(2) Punerea în circulatie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau tramvai cu numar fals de înmatriculare sau de înregistrare se pedepseste cu închisoare de la unu la 5 ani.
Dificultate Întrebare: GREA
66%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=262&tip=drpciv&cat=b
A sustragerea de la obligaţia de a supune autovehiculul inspecţiei tehnice periodice;
B părăsirea locului accidentului care a avut ca urmare avarii;
C repararea autovehicului ce prezintă urme de accident, fără autorizaţia poliţiei.
Explicație:
Repararea unui autovehicul implicat într-un accident, fără autorizația poliției, este considerată infracțiune și se pedepsește conform legii. Această regulă există pentru a permite poliției să investigheze corect accidentul, să stabilească vinovăția și să documenteze daunele. Dacă repari mașina fără această autorizație, riști dosar penal, chiar dacă accidentul nu a avut victime. În practică, după un accident cu avarii, trebuie să aștepți autorizația poliției pentru reparație, altfel poți avea probleme atât cu legea, cât și cu firma de asigurări. Celelalte fapte enumerate sunt contravenții și se sancționează cu amendă, nu ca infracțiune penală.
Repararea unui autovehicul implicat într-un accident, fără autorizația poliției, este considerată infracțiune și se pedepsește conform legii. Această regulă există pentru a permite poliției să investigheze corect accidentul, să stabilească vinovăția și să documenteze daunele. Dacă repari mașina fără această autorizație, riști dosar penal, chiar dacă accidentul nu a avut victime. În practică, după un accident cu avarii, trebuie să aștepți autorizația poliției pentru reparație, altfel poți avea probleme atât cu legea, cât și cu firma de asigurări. Celelalte fapte enumerate sunt contravenții și se sancționează cu amendă, nu ca infracțiune penală.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art.93.
(2) Repararea autovehiculelor având urme de accident, fara autorizatia eliberata de politie, se pedepseste cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.
(3) Nu constituie infractiunea prevazuta la alin. (2) repararea autovehiculelor având urme de accident, în baza atestarii validitatii constatarii amiabile de accident.
Art.93.
(2) Repararea autovehiculelor având urme de accident, fara autorizatia eliberata de politie, se pedepseste cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.
(3) Nu constituie infractiunea prevazuta la alin. (2) repararea autovehiculelor având urme de accident, în baza atestarii validitatii constatarii amiabile de accident.
Dificultate Întrebare: MEDIE
49%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=745&tip=drpciv&cat=b
A încălcarea dispoziţiilor legale cu privire la semnalizarea schimbării direcţiei de mers;
B încălcarea dispoziţiilor legale cu privire la folosirea luminilor din dotare pe timp de noapte;
C acumularea din nou a cel puţin 15 puncte de penalizare.
Explicație:
Dacă permisul de conducere a fost restituit după o suspendare, iar în următoarele 12 luni acumulezi din nou cel puțin 15 puncte de penalizare, ți se va suspenda din nou dreptul de a conduce pentru 60 de zile. Acest lucru nu se întâmplă pentru încălcări izolate, cum ar fi lipsa semnalizării sau folosirea incorectă a luminilor, ci doar dacă aduni din nou puncte multe din mai multe abateri. Regula este menită să descurajeze repetarea comportamentului greșit după ce ai primit deja o sancțiune și ai avut permisul suspendat. Practic, dacă după ce ai rămas fără permis și l-ai recuperat, nu respecți regulile și faci din nou greșeli care adună puncte, autoritățile consideră că reprezinți un pericol în trafic și te sancționează mai aspru. Ai grijă să nu repeți greșelile, pentru că riscul de a pierde permisul din nou este mult mai mare în primul an după restituire.
Dacă permisul de conducere a fost restituit după o suspendare, iar în următoarele 12 luni acumulezi din nou cel puțin 15 puncte de penalizare, ți se va suspenda din nou dreptul de a conduce pentru 60 de zile. Acest lucru nu se întâmplă pentru încălcări izolate, cum ar fi lipsa semnalizării sau folosirea incorectă a luminilor, ci doar dacă aduni din nou puncte multe din mai multe abateri. Regula este menită să descurajeze repetarea comportamentului greșit după ce ai primit deja o sancțiune și ai avut permisul suspendat. Practic, dacă după ce ai rămas fără permis și l-ai recuperat, nu respecți regulile și faci din nou greșeli care adună puncte, autoritățile consideră că reprezinți un pericol în trafic și te sancționează mai aspru. Ai grijă să nu repeți greșelile, pentru că riscul de a pierde permisul din nou este mult mai mare în primul an după restituire.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
10%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=925&tip=drpciv&cat=b
A încălcarea dispoziţiilor legale cu privire la semnalizarea schimbării direcţiei de mers;
B încălcarea dispoziţiilor legale cu privire la folosirea luminilor din dotare pe timp de noapte;
C acumularea din nou a cel puţin 15 puncte de penalizare.
Explicație:
Dacă, în decurs de un an de la restituirea permisului suspendat, acumulezi din nou cel puțin 15 puncte de penalizare, legea prevede majorarea perioadei de suspendare a dreptului de a conduce. Această regulă există pentru a descuraja comportamentul repetat și periculos în trafic, arătând că șoferii care nu își corectează conduita vor fi sancționați mai aspru. Nerespectarea semnalizării schimbării direcției sau folosirea incorectă a luminilor nu atrag această măsură drastică, decât dacă prin aceste fapte acumulezi din nou puncte de penalizare suficiente. Sistemul de puncte de penalizare este gândit să sancționeze recidiva și să crească responsabilitatea fiecărui conducător auto după ce și-a recăpătat permisul.
Dacă, în decurs de un an de la restituirea permisului suspendat, acumulezi din nou cel puțin 15 puncte de penalizare, legea prevede majorarea perioadei de suspendare a dreptului de a conduce. Această regulă există pentru a descuraja comportamentul repetat și periculos în trafic, arătând că șoferii care nu își corectează conduita vor fi sancționați mai aspru. Nerespectarea semnalizării schimbării direcției sau folosirea incorectă a luminilor nu atrag această măsură drastică, decât dacă prin aceste fapte acumulezi din nou puncte de penalizare suficiente. Sistemul de puncte de penalizare este gândit să sancționeze recidiva și să crească responsabilitatea fiecărui conducător auto după ce și-a recăpătat permisul.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
10%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=41&tip=drpciv&cat=b
A niciunul;
B ambele;
C indicatorul 1.
Explicație:
Indicatorul 1 anunta ca se termina drumul cu prioritate, adica de la acel punct nu mai ai prioritate fata de alte drumuri care se intersecteaza cu drumul tau. Practic, nu mai beneficiezi de avantajul de a trece primul si trebuie sa fii atent la indicatoarele care urmeaza sau la regulile generale de prioritate. Indicatorul acesta apare de obicei inainte de o intersectie sau la iesirea dintr-un sector unde aveai prioritate, ca sa fii pregatit sa acorzi prioritate daca este cazul. Indicatorul 2 nu are legatura cu prioritatea in intersectii, el marcheaza doar sfarsitul restrictiilor de pe sectorul respectiv de drum, cum ar fi limitari de viteza sau alte interdictii temporare.
Indicatorul 1 anunta ca se termina drumul cu prioritate, adica de la acel punct nu mai ai prioritate fata de alte drumuri care se intersecteaza cu drumul tau. Practic, nu mai beneficiezi de avantajul de a trece primul si trebuie sa fii atent la indicatoarele care urmeaza sau la regulile generale de prioritate. Indicatorul acesta apare de obicei inainte de o intersectie sau la iesirea dintr-un sector unde aveai prioritate, ca sa fii pregatit sa acorzi prioritate daca este cazul. Indicatorul 2 nu are legatura cu prioritatea in intersectii, el marcheaza doar sfarsitul restrictiilor de pe sectorul respectiv de drum, cum ar fi limitari de viteza sau alte interdictii temporare.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=8&tip=drpciv&cat=b
A indicatorul 1;
B indicatorul 2;
C indicatorul 3.
Explicație:
Indicatorul 1, „Prioritate față de circulația din sens invers”, conferă prioritate de trecere conducătorului de vehicul care îl întâlnește. Asta înseamnă că pe un sector de drum îngustat, dacă întâlnești indicatorul 1, ai prioritate față de vehiculele care vin din sens opus, iar acestea sunt obligate să oprească și să îți permită trecerea. Indicatorul 2, „Circulație în ambele sensuri”, doar avertizează că urmează un sector de drum unde circulația se face în ambele sensuri, dar nu acordă și nu ia prioritate. Indicatorul 3, „Prioritate pentru circulația din sens invers”, obligă șoferul să acorde prioritate vehiculelor care vin din față, nu conferă prioritate. Rezumat: doar indicatorul 1 conferă prioritate de trecere, ceilalți au rol de avertizare sau obligă la cedarea priorității.
Indicatorul 1, „Prioritate față de circulația din sens invers”, conferă prioritate de trecere conducătorului de vehicul care îl întâlnește. Asta înseamnă că pe un sector de drum îngustat, dacă întâlnești indicatorul 1, ai prioritate față de vehiculele care vin din sens opus, iar acestea sunt obligate să oprească și să îți permită trecerea. Indicatorul 2, „Circulație în ambele sensuri”, doar avertizează că urmează un sector de drum unde circulația se face în ambele sensuri, dar nu acordă și nu ia prioritate. Indicatorul 3, „Prioritate pentru circulația din sens invers”, obligă șoferul să acorde prioritate vehiculelor care vin din față, nu conferă prioritate. Rezumat: doar indicatorul 1 conferă prioritate de trecere, ceilalți au rol de avertizare sau obligă la cedarea priorității.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
17%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=938&tip=drpciv&cat=b
A indicatorul 1;
B indicatorul 2;
C ambele indicatoare.
Explicație:
Indicatorul 1 se numește „ocolire” și obligă la ocolirea obstacolului prin partea indicată de săgeată, de obicei dreapta, dar nu impune virajul pe prima stradă la dreapta. Acest indicator se montează doar acolo unde există un obstacol sau o insulă de separare a fluxurilor de circulație, pentru a dirija vehiculele pe o anumită parte a obstacolului. Indicatorul 2 se numește „la dreapta” și obligă la schimbarea direcției de mers pe prima stradă la dreapta, după depășirea indicatorului. Acesta interzice continuarea deplasării înainte sau în orice altă direcție și se montează la intrarea într-o intersecție unde este obligatorie virarea la dreapta. Prin urmare, doar indicatorul 2 obligă la schimbarea direcției de mers pe prima stradă la dreapta.
Indicatorul 1 se numește „ocolire” și obligă la ocolirea obstacolului prin partea indicată de săgeată, de obicei dreapta, dar nu impune virajul pe prima stradă la dreapta. Acest indicator se montează doar acolo unde există un obstacol sau o insulă de separare a fluxurilor de circulație, pentru a dirija vehiculele pe o anumită parte a obstacolului. Indicatorul 2 se numește „la dreapta” și obligă la schimbarea direcției de mers pe prima stradă la dreapta, după depășirea indicatorului. Acesta interzice continuarea deplasării înainte sau în orice altă direcție și se montează la intrarea într-o intersecție unde este obligatorie virarea la dreapta. Prin urmare, doar indicatorul 2 obligă la schimbarea direcției de mers pe prima stradă la dreapta.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3711&tip=drpciv&cat=b
A ambele;
B indicatorul 1;
C indicatorul 2.
Explicație:
Indicatorul 1 (cel cu săgeata verticală și o linie transversală neagră) te avertizează că urmează să intersectezi un drum lateral fără prioritate, deci drumul tău este cel prioritar. Indicatorul 2 (crucea neagră) avertizează asupra unei intersecții cu circulație nedirijată, unde nu ai prioritate automată și trebuie să aplici regula priorității de dreapta. Deci răspunsul corect este indicatorul 1.
Indicatorul 1 (cel cu săgeata verticală și o linie transversală neagră) te avertizează că urmează să intersectezi un drum lateral fără prioritate, deci drumul tău este cel prioritar. Indicatorul 2 (crucea neagră) avertizează asupra unei intersecții cu circulație nedirijată, unde nu ai prioritate automată și trebuie să aplici regula priorității de dreapta. Deci răspunsul corect este indicatorul 1.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
26%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=35&tip=drpciv&cat=b
A indicatorul nr. 1;
B indicatorul nr. 2;
C ambele indicatoare.
Explicație:
Indicatorul 1 creează obligații pentru conducătorii de vehicule, pentru că este un indicator de obligare: arată o zonă special destinată bicicliștilor și pietonilor, deci șoferii nu au voie să circule sau să oprească pe acel sector. Ei trebuie să respecte delimitarea și să nu pună în pericol participanții vulnerabili la trafic. Indicatorul 2, cel triunghiular, este doar un semn de avertizare care informează șoferii că urmează o trecere pentru pietoni, însă nu le impune vreo obligație directă. Obligația de a acorda prioritate pietonilor vine din marcajul de pe carosabil sau din indicatorul specific „Trecere pentru pietoni”, nu din semnul de avertizare.
Indicatorul 1 creează obligații pentru conducătorii de vehicule, pentru că este un indicator de obligare: arată o zonă special destinată bicicliștilor și pietonilor, deci șoferii nu au voie să circule sau să oprească pe acel sector. Ei trebuie să respecte delimitarea și să nu pună în pericol participanții vulnerabili la trafic. Indicatorul 2, cel triunghiular, este doar un semn de avertizare care informează șoferii că urmează o trecere pentru pietoni, însă nu le impune vreo obligație directă. Obligația de a acorda prioritate pietonilor vine din marcajul de pe carosabil sau din indicatorul specific „Trecere pentru pietoni”, nu din semnul de avertizare.
OUG nr. 195/2002 – Articolul 6
În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, expresiile şi termenii de mai jos au următorul înţeles:
6. AutovehiculOrice vehicul echipat cu motor de propulsie, utilizat în mod obişnuit pentru:
- transportul persoanelor sau mărfurilor pe drum, ori
- tractarea, pe drum, a vehiculelor utilizate pentru transportul persoanelor sau mărfurilor.
Excepții:
- Tramvaiele (vehiculele care se deplasează pe șine)
- Tractoarele agricole sau forestiere
Notă: Troleibuzele sunt considerate autovehicule.
10. BicicletăVehiculul prevăzut cu două roți, propulsat prin forța musculară, cu ajutorul pedalelor ori manivelelor.
Sunt asimilate bicicletei:
- Vehiculele cu pedale cu pedalare asistată, echipate cu un motor electric auxiliar cu puterea nominală continuă ≤ 250 W, care:
- Își întrerupe asistarea atunci când ciclistul încetează să pedaleze, sau
- Își reduce progresiv asistarea pe măsură ce viteza crește, fiind întreruptă complet înainte ca viteza vehiculului să atingă 25 km/h.
- Bicicletele cu motor, astfel cum sunt prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 ianuarie 2013 privind omologarea și supravegherea pieței pentru vehiculele cu două sau trei roți și pentru cvadricicluri.
Vehicul cu două sau trei roți și ghidon, utilizat pentru transportul unei singure persoane, care:
- Nu este prevăzut cu loc șezând sau
- Este echipat cu un loc șezând pentru conducător, al cărui punct de ședere de referință se află:
- La ≤ 540 mm în cazul trotinetelor cu două roți
- La ≤ 400 mm în cazul trotinetelor cu trei roți
Caracteristici:
- Viteză maximă prin construcție: ≥ 6 km/h, dar ≤ 25 km/h
- Echipat cu motor electric
- Punctul de ședere de referință are înțelesul prevăzut în Regulamentul (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 ianuarie 2013
Sistemul mecanic care se deplasează pe drum, cu sau fără mijloace de autopropulsare, utilizat în mod curent pentru:
- Transportul de persoane și/sau bunuri
- Efectuarea de servicii sau lucrări
Dificultate Întrebare: MEDIE
41%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3759&tip=drpciv&cat=b
A niciunul;
B indicatorul 1;
C indicatorul 2.
Explicație:
Indicatorul 1 interzice staționarea în zilele impare ale lunii. Acest indicator este folosit ca să permită alternarea staționării pe străzile înguste, pentru a facilita curățarea sau deszăpezirea carosabilului. Dacă vezi acest semn, nu ai voie să lași mașina parcată acolo în zilele cu dată impară, altfel riști amendă sau ridicarea autoturismului. Indicatorul 2 se referă la interzicerea staționării în zilele pare.
Indicatorul 1 interzice staționarea în zilele impare ale lunii. Acest indicator este folosit ca să permită alternarea staționării pe străzile înguste, pentru a facilita curățarea sau deszăpezirea carosabilului. Dacă vezi acest semn, nu ai voie să lași mașina parcată acolo în zilele cu dată impară, altfel riști amendă sau ridicarea autoturismului. Indicatorul 2 se referă la interzicerea staționării în zilele pare.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
19%