https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=127&tip=drpciv&cat=b
A numai pentru circulaţia rutieră care se desfăşoară în tunele;
B numai pentru banda deasupra căreia este instalat;
C pentru toată lăţimea părţii carosabile.
Explicație:
Atunci când un indicator rutier este montat deasupra unei anumite benzi de circulație, semnificația acestuia se aplică strict doar pentru acea bandă și nu pentru toate benzile drumului. De exemplu, dacă un semn cu indicația „Obligatoriu la dreapta” este poziționat deasupra benzii a doua, doar șoferii care circulă pe acea bandă sunt obligați să vireze la dreapta. Scopul acestei reguli este să ajute la fluidizarea traficului și la organizarea circulației pe mai multe benzi, astfel încât fiecare șofer să știe exact ce are voie să facă în funcție de banda pe care se află. Respectarea acestor semne ne ajută să evităm blocajele sau conflictele între șoferi și contribuie la siguranța tuturor participanților la trafic. Conform Codului Rutier din România, semnificația indicatorului este valabilă doar pentru banda deasupra căreia este instalat, iar nerespectarea acestei reguli poate fi sancționată. De aceea, când circuli pe un drum cu mai multe benzi, fii atent unde este amplasat semnul și adaptează-ți direcția sau manevra la banda ta.
Atunci când un indicator rutier este montat deasupra unei anumite benzi de circulație, semnificația acestuia se aplică strict doar pentru acea bandă și nu pentru toate benzile drumului. De exemplu, dacă un semn cu indicația „Obligatoriu la dreapta” este poziționat deasupra benzii a doua, doar șoferii care circulă pe acea bandă sunt obligați să vireze la dreapta. Scopul acestei reguli este să ajute la fluidizarea traficului și la organizarea circulației pe mai multe benzi, astfel încât fiecare șofer să știe exact ce are voie să facă în funcție de banda pe care se află. Respectarea acestor semne ne ajută să evităm blocajele sau conflictele între șoferi și contribuie la siguranța tuturor participanților la trafic. Conform Codului Rutier din România, semnificația indicatorului este valabilă doar pentru banda deasupra căreia este instalat, iar nerespectarea acestei reguli poate fi sancționată. De aceea, când circuli pe un drum cu mai multe benzi, fii atent unde este amplasat semnul și adaptează-ți direcția sau manevra la banda ta.
Regulamentul Rutier
Art. 66
(1) Semnificatia unui indicator este valabila pe întreaga latime a partii carosabile deschise circulatiei conducatorilor carora li se adreseaza.
(2) Când indicatorul este instalat deasupra benzii sau benzilor, semnificatia lui este valabila numai pentru banda ori benzile astfel semnalizate.
Art. 66
(1) Semnificatia unui indicator este valabila pe întreaga latime a partii carosabile deschise circulatiei conducatorilor carora li se adreseaza.
(2) Când indicatorul este instalat deasupra benzii sau benzilor, semnificatia lui este valabila numai pentru banda ori benzile astfel semnalizate.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=149&tip=drpciv&cat=b
A ambele indicatoare;
B indicatorul 1;
C indicatorul 2, însoţit de panoul adiţional.
Explicație:
Sfârșitul zonei în care oprirea este interzisă este semnalizat de indicatorul 2, însoțit de panoul adițional cu săgeată orientată în jos. Acest semn indică foarte clar punctul exact unde se încheie restricția de oprire, iar de la acest loc poți opri legal. Indicatorul 1 nu are legătură cu restricția de oprire, el semnifică sfârșitul tuturor restricțiilor generale de limitare a vitezei, depășirii sau altor interdicții de circulație, dar nu vizează în mod specific oprirea sau staționarea. Prin urmare, pentru sfârșitul zonei cu oprire interzisă trebuie să te uiți după indicatorul „Oprirea interzisă” împreună cu panoul cu săgeată în jos.
Sfârșitul zonei în care oprirea este interzisă este semnalizat de indicatorul 2, însoțit de panoul adițional cu săgeată orientată în jos. Acest semn indică foarte clar punctul exact unde se încheie restricția de oprire, iar de la acest loc poți opri legal. Indicatorul 1 nu are legătură cu restricția de oprire, el semnifică sfârșitul tuturor restricțiilor generale de limitare a vitezei, depășirii sau altor interdicții de circulație, dar nu vizează în mod specific oprirea sau staționarea. Prin urmare, pentru sfârșitul zonei cu oprire interzisă trebuie să te uiți după indicatorul „Oprirea interzisă” împreună cu panoul cu săgeată în jos.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=975&tip=drpciv&cat=b
A spre dreapta, către exteriorul curbei;
B spre interiorul curbei, către sensul opus de mers;
C autovehiculul nu poate derapa în nicio situaţie.
Explicație:
Atunci când efectuezi un viraj la stânga cu o viteză prea mare, autovehiculul are tendința de a derapa spre exteriorul curbei, adică spre dreapta față de direcția ta de mers. Acest fenomen apare din cauza forțelor centrifuge care acționează asupra mașinii în timpul virajului, încercând să o scoată din traiectoria curbată. Dacă viteza este prea mare, aderența roților poate fi depășită și astfel mașina alunecă, riscând să iasă de pe carosabil sau să se răstoarne. Derapajul spre interiorul curbei sau către sensul opus de mers nu este posibil în mod natural, ci doar în situații extreme, cu pierderea controlului total, dar regula generală este că autovehiculul alunecă spre exterior. Este important să reduci viteza înainte de intrarea în curbă și să adaptezi manevra pentru a menține controlul și siguranța în trafic. Respectarea acestei reguli te protejează de accidente și asigură o conducere preventivă.
Atunci când efectuezi un viraj la stânga cu o viteză prea mare, autovehiculul are tendința de a derapa spre exteriorul curbei, adică spre dreapta față de direcția ta de mers. Acest fenomen apare din cauza forțelor centrifuge care acționează asupra mașinii în timpul virajului, încercând să o scoată din traiectoria curbată. Dacă viteza este prea mare, aderența roților poate fi depășită și astfel mașina alunecă, riscând să iasă de pe carosabil sau să se răstoarne. Derapajul spre interiorul curbei sau către sensul opus de mers nu este posibil în mod natural, ci doar în situații extreme, cu pierderea controlului total, dar regula generală este că autovehiculul alunecă spre exterior. Este important să reduci viteza înainte de intrarea în curbă și să adaptezi manevra pentru a menține controlul și siguranța în trafic. Respectarea acestei reguli te protejează de accidente și asigură o conducere preventivă.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
24%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=762&tip=drpciv&cat=b
A în zona de acţiune a indicatorului „Circulaţie în ambele sensuri”;
B pe sectoarele de drum unde este interzisă depăşirea prin indicator;
C pe partea carosabilă a drumurilor naţionale.
Explicație:
Staționarea este interzisă pe sectoarele de drum unde depășirea este interzisă prin indicator, pentru că prezența unui autovehicul oprit sau staționat reduce vizibilitatea și spațiul necesar pentru efectuarea în siguranță a manevrelor, crescând riscul de accidente. Pe aceste sectoare, traficul este deja restricționat din cauza vizibilității reduse, a drumului îngust sau a altor factori de risc, iar orice vehicul staționat îngreunează și mai mult circulația și poate pune în pericol siguranța celorlalți șoferi. Pe drumurile naționale nu este interzisă în mod general staționarea, ci doar în anumite zone sau dacă există semne specifice. Indicatorul „Circulație în ambele sensuri” nu restricționează staționarea, ci doar avertizează că drumul nu mai este cu sens unic. Legea interzice clar staționarea acolo unde este interzisă și depășirea, pentru a menține siguranța și fluența traficului rutier.
Staționarea este interzisă pe sectoarele de drum unde depășirea este interzisă prin indicator, pentru că prezența unui autovehicul oprit sau staționat reduce vizibilitatea și spațiul necesar pentru efectuarea în siguranță a manevrelor, crescând riscul de accidente. Pe aceste sectoare, traficul este deja restricționat din cauza vizibilității reduse, a drumului îngust sau a altor factori de risc, iar orice vehicul staționat îngreunează și mai mult circulația și poate pune în pericol siguranța celorlalți șoferi. Pe drumurile naționale nu este interzisă în mod general staționarea, ci doar în anumite zone sau dacă există semne specifice. Indicatorul „Circulație în ambele sensuri” nu restricționează staționarea, ci doar avertizează că drumul nu mai este cu sens unic. Legea interzice clar staționarea acolo unde este interzisă și depășirea, pentru a menține siguranța și fluența traficului rutier.
Regulamentul Rutier
Articolul 143 - Se interzice staţionarea voluntară a vehiculelor:
a) în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară;
b) în zona de acţiune a indicatorului cu semnificaţia "Staţionarea interzisă" şi a marcajului cu semnificaţia de interzicere a staţionării;
c) pe drumurile publice cu o lăţime mai mica de 6 m;
d) în dreptul cailor de acces care deservesc proprietăţile alăturate drumurilor publice;
e) în pante şi în rampe;
f) în locul unde este instalat indicatorul cu semnificaţia "Staţionare alternantă", în altă zi sau perioadă decât cea permisă, ori indicatorul cu semnificaţia "Zona de staţionare cu durata limitată" peste durata stabilită.
Articolul 143 - Se interzice staţionarea voluntară a vehiculelor:
a) în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară;
b) în zona de acţiune a indicatorului cu semnificaţia "Staţionarea interzisă" şi a marcajului cu semnificaţia de interzicere a staţionării;
c) pe drumurile publice cu o lăţime mai mica de 6 m;
d) în dreptul cailor de acces care deservesc proprietăţile alăturate drumurilor publice;
e) în pante şi în rampe;
f) în locul unde este instalat indicatorul cu semnificaţia "Staţionare alternantă", în altă zi sau perioadă decât cea permisă, ori indicatorul cu semnificaţia "Zona de staţionare cu durata limitată" peste durata stabilită.
Dificultate Întrebare: MEDIE
50%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=973&tip=drpciv&cat=b
A multiple fracturi ale membrelor;
B pierderea intensă de sânge;
C astuparea căilor respiratorii.
Explicație:
Stopul respirator la persoanele accidentate apare atunci când căile respiratorii sunt astupate, ceea ce împiedică trecerea aerului către plămâni. Aceasta poate fi cauzată de diverse situații, cum ar fi obstrucția mecanică prin sânge, vomă, corpi străini sau traumatisme la nivelul gâtului și căilor aeriene. Fără aer, organismul nu primește oxigenul necesar funcționării, iar viața victimei este pusă în pericol imediat. În schimb, multiple fracturi ale membrelor sau pierderea intensă de sânge pot duce la alte complicații grave, dar nu sunt cauza directă a stopului respirator. Astuparea căilor respiratorii este o urgență medicală care trebuie recunoscută rapid pentru a interveni cu manevre de deblocare și resuscitare, deoarece fără respirație nu poate exista viață. Recunoașterea acestei situații și intervenția promptă pot salva viața accidentatului.
Stopul respirator la persoanele accidentate apare atunci când căile respiratorii sunt astupate, ceea ce împiedică trecerea aerului către plămâni. Aceasta poate fi cauzată de diverse situații, cum ar fi obstrucția mecanică prin sânge, vomă, corpi străini sau traumatisme la nivelul gâtului și căilor aeriene. Fără aer, organismul nu primește oxigenul necesar funcționării, iar viața victimei este pusă în pericol imediat. În schimb, multiple fracturi ale membrelor sau pierderea intensă de sânge pot duce la alte complicații grave, dar nu sunt cauza directă a stopului respirator. Astuparea căilor respiratorii este o urgență medicală care trebuie recunoscută rapid pentru a interveni cu manevre de deblocare și resuscitare, deoarece fără respirație nu poate exista viață. Recunoașterea acestei situații și intervenția promptă pot salva viața accidentatului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
11%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=803&tip=drpciv&cat=b
A dezinfectarea rănilor;
B calmarea durerilor;
C oprirea hemoragiei.
Explicație:
Substanțele antiseptice se folosesc pentru dezinfectarea rănilor, adică pentru a elimina sau distruge microorganismele care pot provoca infecții. Atunci când pielea este ruptă sau există o rană, bacteriile și alte germeni pot pătrunde și pot cauza complicații, cum ar fi inflamații sau infecții grave. Folosind antiseptice, se reduce riscul ca rana să se infecteze și se creează un mediu propice pentru vindecare. Antisepticele nu calmează durerile, acestea fiind tratate cu analgezice sau alte metode, și nici nu opresc hemoragia, pentru care sunt necesare tehnici specifice, cum ar fi presiunea directă sau pansamentele compresive. Prin urmare, scopul antisepticelor este strict legat de prevenirea infecțiilor și menținerea curățeniei rănilor, un pas esențial în acordarea primului ajutor corect și eficient. Respectarea acestui principiu ajută la evitarea complicațiilor și accelerează procesul de recuperare.
Substanțele antiseptice se folosesc pentru dezinfectarea rănilor, adică pentru a elimina sau distruge microorganismele care pot provoca infecții. Atunci când pielea este ruptă sau există o rană, bacteriile și alte germeni pot pătrunde și pot cauza complicații, cum ar fi inflamații sau infecții grave. Folosind antiseptice, se reduce riscul ca rana să se infecteze și se creează un mediu propice pentru vindecare. Antisepticele nu calmează durerile, acestea fiind tratate cu analgezice sau alte metode, și nici nu opresc hemoragia, pentru care sunt necesare tehnici specifice, cum ar fi presiunea directă sau pansamentele compresive. Prin urmare, scopul antisepticelor este strict legat de prevenirea infecțiilor și menținerea curățeniei rănilor, un pas esențial în acordarea primului ajutor corect și eficient. Respectarea acestui principiu ajută la evitarea complicațiilor și accelerează procesul de recuperare.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=566&tip=drpciv&cat=b
A da, deoarece circulaţi pe banda din dreapta;
B nu, deoarece veţi călca banda continuă;
C nu, pentru că circulaţi pe banda de urgenţă.
Explicație:
Nu ești încadrat corect pentru a ieși de pe autostradă. În imagine circuli pe banda de urgență, care este rezervată exclusiv pentru situații de urgență, defecțiuni sau accidente – nu pentru circulație normală sau pregătirea ieșirii. Pentru a folosi prima ieșire, trebuie să fii pe banda 1 (prima bandă de la dreapta, nu banda de urgență), iar când ajungi aproape de indicatorul de ieșire, te încadrezi pe banda de decelerare (banda specială pentru ieșire). Circulația pe banda de urgență e interzisă și se sancționează. Deci dacă vrei să ieși, asigură-te că mergi pe banda din dreapta, nu pe banda de urgență, și folosește doar banda de decelerare pentru ieșire. Banda de urgență NU este pentru pregătirea sau efectuarea ieșirii de pe autostradă.
Nu ești încadrat corect pentru a ieși de pe autostradă. În imagine circuli pe banda de urgență, care este rezervată exclusiv pentru situații de urgență, defecțiuni sau accidente – nu pentru circulație normală sau pregătirea ieșirii. Pentru a folosi prima ieșire, trebuie să fii pe banda 1 (prima bandă de la dreapta, nu banda de urgență), iar când ajungi aproape de indicatorul de ieșire, te încadrezi pe banda de decelerare (banda specială pentru ieșire). Circulația pe banda de urgență e interzisă și se sancționează. Deci dacă vrei să ieși, asigură-te că mergi pe banda din dreapta, nu pe banda de urgență, și folosește doar banda de decelerare pentru ieșire. Banda de urgență NU este pentru pregătirea sau efectuarea ieșirii de pe autostradă.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
16%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=632&tip=drpciv&cat=b
A măriţi viteza de deplasare, pentru a-l determina pe cel ce vă depăşeşte să renunţe la manevră;
B claxonaţi şi îi faceţi semn cu braţul să nu mai depăşească;
C reduceţi imediat viteza şi circulaţi cât mai aproape de marginea din dreapta a părţii carosabile, pentru a-i permite efectuarea depăşirii şi reintrarea pe sensul normal de mers.
Explicație:
Dacă ești depășit de un autovehicul al cărui șofer a apreciat greșit distanța și viteza vehiculului care vine din sens opus, trebuie să reduci imediat viteza și să circuli cât mai aproape de marginea din dreapta a drumului. Astfel îi oferi celui care te depășește spațiu suplimentar pentru a reveni pe banda lui și eviți producerea unui accident. Nu trebuie să mărești viteza sau să claxonezi, pentru că aceste acțiuni pot agrava situația. Singura soluție corectă este să ajuți la finalizarea depășirii în siguranță, chiar dacă șoferul care depășește a greșit evaluarea inițială a situației.
Dacă ești depășit de un autovehicul al cărui șofer a apreciat greșit distanța și viteza vehiculului care vine din sens opus, trebuie să reduci imediat viteza și să circuli cât mai aproape de marginea din dreapta a drumului. Astfel îi oferi celui care te depășește spațiu suplimentar pentru a reveni pe banda lui și eviți producerea unui accident. Nu trebuie să mărești viteza sau să claxonezi, pentru că aceste acțiuni pot agrava situația. Singura soluție corectă este să ajuți la finalizarea depășirii în siguranță, chiar dacă șoferul care depășește a greșit evaluarea inițială a situației.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
3%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=520&tip=drpciv&cat=b
A numai trusa medicală de prim ajutor;
B numai trusa medicală de prim ajutor şi două triunghiuri reflectorizante;
C toate dotările enumerate trebuie să se afle în autovehicul.
Explicație:
Ești obligat prin lege să ai în autovehicul toate cele trei dotări: trusa medicală de prim ajutor, două triunghiuri reflectorizante și stingător de incendii omologat. Lipsa oricăruia dintre aceste elemente constituie contravenție și poate fi sancționată cu amendă și reținerea certificatului de înmatriculare până la remedierea situației. Aceste dotări sunt esențiale pentru siguranță: trusa medicală ajută la acordarea primului ajutor în caz de accident, triunghiurile reflectorizante sunt folosite pentru semnalizarea vehiculului oprit sau avariat pe carosabil, iar stingătorul permite intervenția rapidă în caz de incendiu. Toate trebuie să fie în termen de valabilitate și ușor accesibile.
Ești obligat prin lege să ai în autovehicul toate cele trei dotări: trusa medicală de prim ajutor, două triunghiuri reflectorizante și stingător de incendii omologat. Lipsa oricăruia dintre aceste elemente constituie contravenție și poate fi sancționată cu amendă și reținerea certificatului de înmatriculare până la remedierea situației. Aceste dotări sunt esențiale pentru siguranță: trusa medicală ajută la acordarea primului ajutor în caz de accident, triunghiurile reflectorizante sunt folosite pentru semnalizarea vehiculului oprit sau avariat pe carosabil, iar stingătorul permite intervenția rapidă în caz de incendiu. Toate trebuie să fie în termen de valabilitate și ușor accesibile.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=1058&tip=drpciv&cat=b
A numai trusa medicală de prim ajutor;
B numai trusa medicală de prim ajutor şi triunghiuri reflectorizante;
C o trusă medicală de prim ajutor, două triunghiuri reflectorizante şi un stingător de incendiu omologat.
Explicație:
Legea din România prevede ca fiecare șofer trebuie să aibă în autovehicul anumite obiecte obligatorii pentru siguranța sa și a celorlalți participanți la trafic. Este vorba, în principal, despre triunghiurile reflectorizante, trusa medicală, extinctorul de incendiu și, după caz, pentru unele tipuri de vehicule, vestă reflectorizantă. Acestea sunt prevăzute în Regulamentul de aplicare a Codului Rutier la articolul 8. Triunghiurile reflectorizante sunt necesare pentru a semnaliza avariile sau opririle neprevăzute, astfel încât ceilalți șoferi să fie atenționați la timp. Trusa medicală asigură posibilitatea acordării primului ajutor rapid în caz de accident. Extinctorul te ajută să previi extinderea unui incendiu care poate apărea la bordul mașinii. Toate aceste dotări au scopul de a preveni accidente suplimentare, de a reduce riscul de vătămări grave și de a da posibilitatea unei reacții rapide în cazuri de urgență. Dacă nu ai aceste obiecte la tine, poți fi sancționat, iar amenda este justificată atât de prevederile legale, cât și de nevoia reală de siguranță în trafic. Deci, când urci la volan, verifică să ai mereu aceste echipamente în mașină pentru a respecta legea și pentru a te proteja atât pe tine, cât și pe ceilalți.
Legea din România prevede ca fiecare șofer trebuie să aibă în autovehicul anumite obiecte obligatorii pentru siguranța sa și a celorlalți participanți la trafic. Este vorba, în principal, despre triunghiurile reflectorizante, trusa medicală, extinctorul de incendiu și, după caz, pentru unele tipuri de vehicule, vestă reflectorizantă. Acestea sunt prevăzute în Regulamentul de aplicare a Codului Rutier la articolul 8. Triunghiurile reflectorizante sunt necesare pentru a semnaliza avariile sau opririle neprevăzute, astfel încât ceilalți șoferi să fie atenționați la timp. Trusa medicală asigură posibilitatea acordării primului ajutor rapid în caz de accident. Extinctorul te ajută să previi extinderea unui incendiu care poate apărea la bordul mașinii. Toate aceste dotări au scopul de a preveni accidente suplimentare, de a reduce riscul de vătămări grave și de a da posibilitatea unei reacții rapide în cazuri de urgență. Dacă nu ai aceste obiecte la tine, poți fi sancționat, iar amenda este justificată atât de prevederile legale, cât și de nevoia reală de siguranță în trafic. Deci, când urci la volan, verifică să ai mereu aceste echipamente în mașină pentru a respecta legea și pentru a te proteja atât pe tine, cât și pe ceilalți.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
3%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=141&tip=drpciv&cat=b
A în zona de acţiune a indicatorului de avertizare „Copii”, în intervalul orar 07.00-22.00;
B într-o zonă rezidenţială;
C la schimbarea benzii de circulaţie.
Explicație:
Atunci când circuli prin localitate, legea impune viteza maximă uzuală de 50 km/h, dar există situații speciale când trebuie să reduci viteza chiar mai mult, până la maximum 30 km/h. De exemplu, când treci pe lângă o școală în timpul orelor de intrare sau ieșire a elevilor, când traversezi o trecere la nivel cu calea ferată nedublată de bariere, sau atunci când vizibilitatea este redusă ori există risc crescut de accidente: zone aglomerate, când treci pe lângă grupuri de copii, bătrâni sau persoane cu dizabilități, sau când se execută lucrări pe carosabil. Practic, această limitare suplimentară de viteză are rolul de a oferi un plus de siguranță, deoarece la viteze reduse reacționezi mai rapid și poți preveni mai ușor eventuale pericole. Codul Rutier precizează clar aceste obligații pentru a proteja atât pietonii, cât și pe ceilalți participanți la trafic, în special în zonele unde riscul de apariție a unui pericol este mult mai mare. Reținerea acestor situații este esențială pentru promovarea examenului, dar și pentru siguranța ta zilnică la volan.
Atunci când circuli prin localitate, legea impune viteza maximă uzuală de 50 km/h, dar există situații speciale când trebuie să reduci viteza chiar mai mult, până la maximum 30 km/h. De exemplu, când treci pe lângă o școală în timpul orelor de intrare sau ieșire a elevilor, când traversezi o trecere la nivel cu calea ferată nedublată de bariere, sau atunci când vizibilitatea este redusă ori există risc crescut de accidente: zone aglomerate, când treci pe lângă grupuri de copii, bătrâni sau persoane cu dizabilități, sau când se execută lucrări pe carosabil. Practic, această limitare suplimentară de viteză are rolul de a oferi un plus de siguranță, deoarece la viteze reduse reacționezi mai rapid și poți preveni mai ușor eventuale pericole. Codul Rutier precizează clar aceste obligații pentru a proteja atât pietonii, cât și pe ceilalți participanți la trafic, în special în zonele unde riscul de apariție a unui pericol este mult mai mare. Reținerea acestor situații este esențială pentru promovarea examenului, dar și pentru siguranța ta zilnică la volan.
Regulamentul Rutier
Art. 123 - Conducatorul de vehicul este obligat sa circule cu o viteza care sa nu depaseasca 30 km/h în localitati sau 50 km/h în afara localitatilor, în urmatoarele situatii:
h) în zona de actiune a indicatorului de avertizare "Copii" în intervalul orar 7,00-22,00, precum si a indicatorului "Accident";
Art. 123 - Conducatorul de vehicul este obligat sa circule cu o viteza care sa nu depaseasca 30 km/h în localitati sau 50 km/h în afara localitatilor, în urmatoarele situatii:
h) în zona de actiune a indicatorului de avertizare "Copii" în intervalul orar 7,00-22,00, precum si a indicatorului "Accident";
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
11%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=158&tip=drpciv&cat=b
A la trecerea pe lângă animale care se deplasează pe partea carosabilă sau pe acostament;
B la circulaţia prin tunele;
C în zona pietonală, semnalizată ca atare.
Explicație:
În afara localităților, atunci când întâlnești animale care circulă sau se deplasează pe partea carosabilă sau pe acostament, legea îți impune să reduci viteza și să nu depășești 50 km/h. Această obligație este stabilită pentru a preveni accidentele, deoarece animalele pot fi imprevizibile și pot traversa brusc drumul în fața vehiculului. La această viteză, ai suficient timp de reacție pentru a frâna în siguranță sau pentru a evita obstacolul, protejând astfel și animalele, și ceilalți participanți la trafic. Limita nu se aplică automat în tunele sau în zonele pietonale semnalizate, unde pot exista alte reguli sau limite de viteză specifice, însă pentru situația cu animale pe carosabil, reducerea vitezei la maximum 50 km/h este obligatorie. Prin respectarea acestei reguli contribui la creșterea siguranței rutiere pe drumurile din afara localităților.
În afara localităților, atunci când întâlnești animale care circulă sau se deplasează pe partea carosabilă sau pe acostament, legea îți impune să reduci viteza și să nu depășești 50 km/h. Această obligație este stabilită pentru a preveni accidentele, deoarece animalele pot fi imprevizibile și pot traversa brusc drumul în fața vehiculului. La această viteză, ai suficient timp de reacție pentru a frâna în siguranță sau pentru a evita obstacolul, protejând astfel și animalele, și ceilalți participanți la trafic. Limita nu se aplică automat în tunele sau în zonele pietonale semnalizate, unde pot exista alte reguli sau limite de viteză specifice, însă pentru situația cu animale pe carosabil, reducerea vitezei la maximum 50 km/h este obligatorie. Prin respectarea acestei reguli contribui la creșterea siguranței rutiere pe drumurile din afara localităților.
Regulamentul Rutier
Art. 123 - Conducatorul de vehicul este obligat sa circule cu o viteza care sa nu depaseasca 30 km/h în localitati sau 50 km/h în afara localitatilor, în urmatoarele situatii:
e) la trecerea pe lânga animale care sunt conduse pe partea carosabila sau pe acostament;
Art. 123 - Conducatorul de vehicul este obligat sa circule cu o viteza care sa nu depaseasca 30 km/h în localitati sau 50 km/h în afara localitatilor, în urmatoarele situatii:
e) la trecerea pe lânga animale care sunt conduse pe partea carosabila sau pe acostament;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
34%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=111&tip=drpciv&cat=b
A pe toate categoriile de drumuri;
B pe drumurile judeţene, comunale şi locale;
C pe autostrăzi, drumuri expres şi naţionale europene.
Explicație:
Ești obligat să folosești luminile de întâlnire în timpul zilei pe toate categoriile de drumuri, nu doar pe cele europene sau pe autostrăzi. Această regulă a fost introdusă pentru a crește vizibilitatea vehiculului și a reduce riscul de accidente, indiferent de tipul drumului pe care circuli. Folosirea luminilor de întâlnire ziua te ajută să fii observat mai ușor de ceilalți participanți la trafic, în special în condiții de lumină slabă, ploaie, ceață sau pe drumuri aglomerate. Nerespectarea acestei obligații se sancționează cu amendă.
Ești obligat să folosești luminile de întâlnire în timpul zilei pe toate categoriile de drumuri, nu doar pe cele europene sau pe autostrăzi. Această regulă a fost introdusă pentru a crește vizibilitatea vehiculului și a reduce riscul de accidente, indiferent de tipul drumului pe care circuli. Folosirea luminilor de întâlnire ziua te ajută să fii observat mai ușor de ceilalți participanți la trafic, în special în condiții de lumină slabă, ploaie, ceață sau pe drumuri aglomerate. Nerespectarea acestei obligații se sancționează cu amendă.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art.44.
(1) În circulatia pe drumurile publice conducatorii de vehicule pot folosi, în conditiile prevazute de regulament, mijloacele de avertizare sonora si luminoasa aflate în dotare si omologate.
(2) În circulatia pe autostrazi, pe drumurile expres si cele nationale europene (E) conducatorii de autovehicule sunt obligati sa foloseasca si în timpul zilei luminile de întâlnire.
(3) Conducatorii motocicletelor si mopedelor sunt obligati sa foloseasca luminile de întâlnire pe toata durata deplasarii acestora pe drumurile publice.
Art.44.
(1) În circulatia pe drumurile publice conducatorii de vehicule pot folosi, în conditiile prevazute de regulament, mijloacele de avertizare sonora si luminoasa aflate în dotare si omologate.
(2) În circulatia pe autostrazi, pe drumurile expres si cele nationale europene (E) conducatorii de autovehicule sunt obligati sa foloseasca si în timpul zilei luminile de întâlnire.
(3) Conducatorii motocicletelor si mopedelor sunt obligati sa foloseasca luminile de întâlnire pe toata durata deplasarii acestora pe drumurile publice.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
30%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=401&tip=drpciv&cat=b
A pe poduri sau sub poduri;
B la trecerea pe lângă grupuri organizate, coloane militare sau cortegii, pe drumurile cu o singură bandă pe sens;
C în curbe deosebit de periculoase sau cu vizibilitate mai mică de 50 m.
Explicație:
Trebuie să nu depășești viteza de 50 km/h în afara localităților atunci când depășești sau treci pe lângă grupuri organizate, coloane militare sau cortegii pe drumuri cu o singură bandă pe sens, deoarece aceste grupuri pot ocupa o parte din carosabil și există risc mare de accident. De asemenea, limita de 50 km/h se aplică în curbe deosebit de periculoase sau când vizibilitatea este sub 50 de metri, pentru că în aceste condiții nu poți reacționa la timp la orice obstacol sau pericol neprevăzut. Aceste restricții sunt stabilite pentru a preveni accidente grave în zone cu vizibilitate sau manevrabilitate redusă.
Trebuie să nu depășești viteza de 50 km/h în afara localităților atunci când depășești sau treci pe lângă grupuri organizate, coloane militare sau cortegii pe drumuri cu o singură bandă pe sens, deoarece aceste grupuri pot ocupa o parte din carosabil și există risc mare de accident. De asemenea, limita de 50 km/h se aplică în curbe deosebit de periculoase sau când vizibilitatea este sub 50 de metri, pentru că în aceste condiții nu poți reacționa la timp la orice obstacol sau pericol neprevăzut. Aceste restricții sunt stabilite pentru a preveni accidente grave în zone cu vizibilitate sau manevrabilitate redusă.
Regulamentul Rutier
Art. 123 - Conducatorul de vehicul este obligat sa circule cu o viteza care sa nu depaseasca 30 km/h în localitati sau 50 km/h în afara localitatilor, în urmatoarele situatii:
b) în curbe deosebit de periculoase semnalizate ca atare sau în care vizibilitatea este mai mica de 50 m;
d) la trecerea pe lânga grupuri organizate, coloane militare sau cortegii, indiferent daca acestea se afla în mers sau stationeaza pe partea carosabila a drumurilor cu o singura banda de circulatie pe sens;
Art. 123 - Conducatorul de vehicul este obligat sa circule cu o viteza care sa nu depaseasca 30 km/h în localitati sau 50 km/h în afara localitatilor, în urmatoarele situatii:
b) în curbe deosebit de periculoase semnalizate ca atare sau în care vizibilitatea este mai mica de 50 m;
d) la trecerea pe lânga grupuri organizate, coloane militare sau cortegii, indiferent daca acestea se afla în mers sau stationeaza pe partea carosabila a drumurilor cu o singura banda de circulatie pe sens;
Dificultate Întrebare: GREA
68%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=899&tip=drpciv&cat=b
A când partea carosabilă este acoperită cu mâzgă;
B la coborârea drumurilor în pantă;
C la întâlnirea indicatorului „Prioritate pentru circulaţia din sens invers”.
Explicație:
Ești obligat să nu depășești viteza de 50 kilometri pe oră în afara localităților atunci când partea carosabilă este acoperită cu mâzgă, adică cu o peliculă subțire alunecoasă de noroi, ulei sau alte substanțe. Această limită de viteză este stabilită pentru că aderența roților la drum scade semnificativ, iar distanța de frânare crește, ceea ce mărește riscul de derapaj și accidente. În astfel de condiții, trebuie să circuli cu prudență maximă, să mărești distanța față de vehiculul din față și să eviți manevrele bruște. Nerespectarea acestei reguli duce la sancțiuni și poate avea consecințe grave pentru siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic. Limita de 50 kilometri pe oră nu se aplică la coborârea pantei sau la întâlnirea indicatorului „Prioritate pentru circulația din sens invers”, ci doar în condiții speciale de carosabil alunecos.
Ești obligat să nu depășești viteza de 50 kilometri pe oră în afara localităților atunci când partea carosabilă este acoperită cu mâzgă, adică cu o peliculă subțire alunecoasă de noroi, ulei sau alte substanțe. Această limită de viteză este stabilită pentru că aderența roților la drum scade semnificativ, iar distanța de frânare crește, ceea ce mărește riscul de derapaj și accidente. În astfel de condiții, trebuie să circuli cu prudență maximă, să mărești distanța față de vehiculul din față și să eviți manevrele bruște. Nerespectarea acestei reguli duce la sancțiuni și poate avea consecințe grave pentru siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic. Limita de 50 kilometri pe oră nu se aplică la coborârea pantei sau la întâlnirea indicatorului „Prioritate pentru circulația din sens invers”, ci doar în condiții speciale de carosabil alunecos.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
16%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=200&tip=drpciv&cat=b
A la semnalul poliţistului care dirijează circulaţia;
B la semnalul poliţistului, dar numai dacă acesta corespunde semnalului de culoare roşie al semaforului;
C la semnalul pietonilor care traversează strada pe la colţul intersecţiei fără marcaje.
Explicație:
Ești obligat să oprești autovehiculul la semnalul polițistului care dirijează circulația, indiferent de culoarea semaforului sau de alte semnale din trafic. Polițistul are prioritate absolută în dirijarea traficului, iar semnalele sale anulează orice altă indicație, tocmai pentru a asigura fluidizarea și siguranța circulației, mai ales în situații de aglomerație, lucrări sau accidente. Dacă ignori semnalul polițistului, riști sancțiuni severe și pui în pericol siguranța rutieră.
Ești obligat să oprești autovehiculul la semnalul polițistului care dirijează circulația, indiferent de culoarea semaforului sau de alte semnale din trafic. Polițistul are prioritate absolută în dirijarea traficului, iar semnalele sale anulează orice altă indicație, tocmai pentru a asigura fluidizarea și siguranța circulației, mai ales în situații de aglomerație, lucrări sau accidente. Dacă ignori semnalul polițistului, riști sancțiuni severe și pui în pericol siguranța rutieră.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=879&tip=drpciv&cat=b
A îndrumătorii de circulaţie ai Ministerului Apărării;
B conducătorii vehiculelor de ambulanţă;
C inspectorii primăriei.
Explicație:
Ești obligat să oprești la semnalele date de îndrumătorii de circulație ai Ministerului Apărării, deoarece aceștia au autoritate legală în gestionarea traficului atunci când se desfășoară activități militare, coloane oficiale sau transporturi speciale. Aceștia pot fi prezenți la parade, exerciții sau transporturi militare și au dreptul să dirijeze circulația și să oprească orice vehicul, la fel ca polițiștii rutieri. Nu ai obligația să oprești la semnalele altor participanți la trafic sau ale inspectorilor primăriei, iar conducătorii de ambulanță nu au dreptul să oprească alte vehicule, ci doar să solicite prioritate prin semnale acustice și luminoase. Respectarea semnalelor îndrumătorilor de circulație militari este esențială pentru siguranța traficului în situații speciale.
Ești obligat să oprești la semnalele date de îndrumătorii de circulație ai Ministerului Apărării, deoarece aceștia au autoritate legală în gestionarea traficului atunci când se desfășoară activități militare, coloane oficiale sau transporturi speciale. Aceștia pot fi prezenți la parade, exerciții sau transporturi militare și au dreptul să dirijeze circulația și să oprească orice vehicul, la fel ca polițiștii rutieri. Nu ai obligația să oprești la semnalele altor participanți la trafic sau ale inspectorilor primăriei, iar conducătorii de ambulanță nu au dreptul să oprească alte vehicule, ci doar să solicite prioritate prin semnale acustice și luminoase. Respectarea semnalelor îndrumătorilor de circulație militari este esențială pentru siguranța traficului în situații speciale.
Regulament - Articolul 89
(1) Oprirea participanţilor la trafic este obligatorie şi la semnalele date de:
a) poliţiştii de frontieră;
b) îndrumătorii de circulaţie ai Ministerului Apărării;
c) agenţii de cale ferată, la trecerile la nivel;
d) personalul autorizat din zona lucrărilor pe drumurile publice;
e) membrii patrulelor şcolare de circulaţie, la trecerile pentru pietoni din apropierea unităţilor de învăţământ;
f) nevăzători, prin ridicarea bastonului alb, atunci când aceştia traversează strada.
(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) lit. a)-d) pot efectua şi următoarele semnale:
a) balansarea braţului în plan vertical, cu palma mâinii orientată către sol sau cu un mijloc de semnalizare, care semnifică reducerea vitezei;
b) rotirea vioaie a braţului, care semnifică mărirea vitezei de deplasare a vehiculelor, inclusiv grăbirea traversării drumului de către pietoni.
(1) Oprirea participanţilor la trafic este obligatorie şi la semnalele date de:
a) poliţiştii de frontieră;
b) îndrumătorii de circulaţie ai Ministerului Apărării;
c) agenţii de cale ferată, la trecerile la nivel;
d) personalul autorizat din zona lucrărilor pe drumurile publice;
e) membrii patrulelor şcolare de circulaţie, la trecerile pentru pietoni din apropierea unităţilor de învăţământ;
f) nevăzători, prin ridicarea bastonului alb, atunci când aceştia traversează strada.
(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) lit. a)-d) pot efectua şi următoarele semnale:
a) balansarea braţului în plan vertical, cu palma mâinii orientată către sol sau cu un mijloc de semnalizare, care semnifică reducerea vitezei;
b) rotirea vioaie a braţului, care semnifică mărirea vitezei de deplasare a vehiculelor, inclusiv grăbirea traversării drumului de către pietoni.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
16%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=54&tip=drpciv&cat=b
A drumul are cel mult o bandă pe sens, iar pietonii aflaţi pe trotuar intenţionează să se angajeze în traversare;
B drumul are cel puţin două benzi pe sens;
C trecerile sunt localizate în dreptul staţiilor de tramvai.
Explicație:
Ești obligat să reduci viteza până la limita legală la trecerile pentru pietoni nesemaforizate, dar semnalizate prin indicatoare și marcaje, dacă drumul are cel mult o bandă pe sens, iar pietonii aflați pe trotuar intenționează să traverseze. Această obligație are scopul de a preveni accidentele și de a le oferi pietonilor siguranță la trecerea străzii. Dacă vezi pietoni în apropierea trecerii, trebuie să fii atent la comportamentul lor și să fii pregătit să oprești, nu doar să reduci viteza. Pe drumurile cu două sau mai multe benzi pe sens, regula se aplică doar pe banda de lângă bordură, dar la o singură bandă pe sens trebuie să fii foarte atent, pentru că riscul de accident este mai mare. Ignorarea acestei obligații poate duce la amendă și puncte de penalizare, dar și la situații grave pentru pietoni.
Ești obligat să reduci viteza până la limita legală la trecerile pentru pietoni nesemaforizate, dar semnalizate prin indicatoare și marcaje, dacă drumul are cel mult o bandă pe sens, iar pietonii aflați pe trotuar intenționează să traverseze. Această obligație are scopul de a preveni accidentele și de a le oferi pietonilor siguranță la trecerea străzii. Dacă vezi pietoni în apropierea trecerii, trebuie să fii atent la comportamentul lor și să fii pregătit să oprești, nu doar să reduci viteza. Pe drumurile cu două sau mai multe benzi pe sens, regula se aplică doar pe banda de lângă bordură, dar la o singură bandă pe sens trebuie să fii foarte atent, pentru că riscul de accident este mai mare. Ignorarea acestei obligații poate duce la amendă și puncte de penalizare, dar și la situații grave pentru pietoni.
Regulamentul Rutier
Articolul 123 - Conducătorul de vehicul este obligat să circule cu o viteza care să nu depăşească 30 km/h în localităţi sau 50 km/h în afara localităţilor, în următoarele situaţii:
h) la trecerile pentru pietoni nesemaforizate, semnalizate prin indicatoare şi marcaje, când drumul public are cel mult o bandă pe sens, iar pietonii aflaţi pe trotuar, în imediată apropiere a părţii carosabile, intenţionează să se angajeze în traversare;
Articolul 135 - Conducătorul de vehicul este obligat să acorde prioritate de trecere şi în următoarele situaţii:
h) pietonului care traversează drumul public, prin loc special amenajat, marcat şi semnalizat corespunzător ori la culoarea verde a semaforului destinat lui, atunci când acesta se află pe sensul de mers al vehiculului.
Articolul 123 - Conducătorul de vehicul este obligat să circule cu o viteza care să nu depăşească 30 km/h în localităţi sau 50 km/h în afara localităţilor, în următoarele situaţii:
h) la trecerile pentru pietoni nesemaforizate, semnalizate prin indicatoare şi marcaje, când drumul public are cel mult o bandă pe sens, iar pietonii aflaţi pe trotuar, în imediată apropiere a părţii carosabile, intenţionează să se angajeze în traversare;
Articolul 135 - Conducătorul de vehicul este obligat să acorde prioritate de trecere şi în următoarele situaţii:
h) pietonului care traversează drumul public, prin loc special amenajat, marcat şi semnalizat corespunzător ori la culoarea verde a semaforului destinat lui, atunci când acesta se află pe sensul de mers al vehiculului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=199&tip=drpciv&cat=b
A numai dacă sunt vehicule care vă urmează;
B numai în localităţi;
C da.
Explicație:
Oricând vrei să schimbi direcția de mers, fie că virezi la stânga sau la dreapta, fie că faci o depășire sau te încadrezi pe altă bandă, legea te obligă să semnalizezi această intenție din timp. Semnalizarea direcției ajută ceilalți participanți la trafic să înțeleagă ce vrei să faci, astfel încât să reducă riscul de accidente. Semnalizarea trebuie făcută clar, suficient de devreme și menținută pe toată durata manevrei, apoi oprită imediat ce ai terminat. Acest lucru nu este opțional, ci o obligație prevăzută în Codul Rutier, pentru că orice schimbare a direcției poate influența traficul din jur. Nerespectarea acestei reguli se sancționează cu amendă și puncte de penalizare, deoarece poate pune în pericol siguranța rutieră. Reține: semnalizarea este o formă de comunicare între șoferi, chiar și atunci când crezi că nu este nimeni în apropiere, regula trebuie respectată întotdeauna.
Oricând vrei să schimbi direcția de mers, fie că virezi la stânga sau la dreapta, fie că faci o depășire sau te încadrezi pe altă bandă, legea te obligă să semnalizezi această intenție din timp. Semnalizarea direcției ajută ceilalți participanți la trafic să înțeleagă ce vrei să faci, astfel încât să reducă riscul de accidente. Semnalizarea trebuie făcută clar, suficient de devreme și menținută pe toată durata manevrei, apoi oprită imediat ce ai terminat. Acest lucru nu este opțional, ci o obligație prevăzută în Codul Rutier, pentru că orice schimbare a direcției poate influența traficul din jur. Nerespectarea acestei reguli se sancționează cu amendă și puncte de penalizare, deoarece poate pune în pericol siguranța rutieră. Reține: semnalizarea este o formă de comunicare între șoferi, chiar și atunci când crezi că nu este nimeni în apropiere, regula trebuie respectată întotdeauna.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
2%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=303&tip=drpciv&cat=b
A da, dar numai dacă sunteţi vinovat de producerea accidentului;
B nu, dacă aţi fost testat cu un aparat autorizat;
C da.
Explicație:
Legea spune clar că atunci când are loc un accident rutier grav, adică atunci când cineva moare sau este rănit, toți conducătorii auto implicați sunt obligați să se supună recoltării probelor biologice pentru a se verifica dacă au consumat alcool sau alte substanțe interzise. Refuzul de a da aceste probe este considerat infracțiune și se pedepsește conform legii. Scopul acestei proceduri este să ajute poliția să stabilească dacă accidentul a fost cauzat de consumul de alcool sau droguri, pentru a se putea face dreptate persoanelor vătămate și a se preveni tragedii viitoare. Din punct de vedere practic, chiar dacă te simți nevinovat sau nu crezi că ai consumat ceva interzis, legea te obligă să te supui recoltării, iar nerespectarea acestei obligații duce la consecințe foarte grave, cum ar fi suspendarea dreptului de a conduce și chiar închisoarea. Deci, este absolut necesar ca în astfel de situații să cooperezi cu autoritățile și să permiți recoltarea probelor biologice.
Legea spune clar că atunci când are loc un accident rutier grav, adică atunci când cineva moare sau este rănit, toți conducătorii auto implicați sunt obligați să se supună recoltării probelor biologice pentru a se verifica dacă au consumat alcool sau alte substanțe interzise. Refuzul de a da aceste probe este considerat infracțiune și se pedepsește conform legii. Scopul acestei proceduri este să ajute poliția să stabilească dacă accidentul a fost cauzat de consumul de alcool sau droguri, pentru a se putea face dreptate persoanelor vătămate și a se preveni tragedii viitoare. Din punct de vedere practic, chiar dacă te simți nevinovat sau nu crezi că ai consumat ceva interzis, legea te obligă să te supui recoltării, iar nerespectarea acestei obligații duce la consecințe foarte grave, cum ar fi suspendarea dreptului de a conduce și chiar închisoarea. Deci, este absolut necesar ca în astfel de situații să cooperezi cu autoritățile și să permiți recoltarea probelor biologice.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
14%