Întrebări Categoria B

https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=432&tip=drpciv&cat=b
A o legătură flexibilă omologată, în lungime de 3-5 m, dacă mecanismul de direcţie şi sistemul de frânare nu sunt defecte;
B o bară rigidă, lungă de maximum 4 m;
C o bară metalică, însoţită de un lanţ de siguranţă.
Explicație:
Remorcarea unui autoturism rămas în pană se poate face fie cu o legătură flexibilă omologată, cu lungimea între 3 și 5 metri, dar numai dacă atât direcția cât și frânele mașinii remorcate funcționează corect, fie cu o bară rigidă de maximum 4 metri, care se folosește atunci când există suspiciuni legate de eficiența frânelor la vehiculul tractat. Legătura flexibilă trebuie să fie omologată pentru a rezista la forțele din timpul remorcării și pentru a preveni accidentele. Bara rigidă asigură distanța constantă între cele două vehicule și control mai bun în cazul frânelor slabe. Lanțul de siguranță sau combinațiile improvizate nu sunt acceptate de lege, pentru că nu oferă protecție și pot ceda în mers. Dacă alegi metoda greșită sau folosești dispozitive neomologate, riști amendă și pui în pericol siguranța traficului.
Regulamentul Rutier
Art. 157
(1) Remorcarea unui autovehicul se face cu respectarea urmatoarelor reguli:
    c) remorcarea trebuie sa se realizeze prin intermediul unei bare metalice in lungime de cel mult 4 m. Autoturismul al carui mecanism de directie si sistem de franare nu sunt defecte poate fi remorcat cu o legatura flexibila omologata, in lungime de 3 - 5 m. Bara sau legatura flexibila trebuie fixata la elementele de remorcare cu care sunt prevazute autovehiculele;
Dificultate Întrebare: MEDIE
44%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=798&tip=drpciv&cat=b
A oricărui accidentat;
B accidentaţilor aflaţi în stare de inconştienţă, care nu respiră şi nu au puls;
C numai accidentaţilor care au suferit fracturi uşoare.
Explicație:
Resuscitarea cardio-respiratorie se aplică exclusiv accidentaților care sunt în stare de inconștiență, nu respiră și nu prezintă puls, adică au stop cardiorespirator. Înainte de a începe manevrele, este esențial să verifici rapid dacă victima nu răspunde la stimuli, nu respiră normal și nu are bătăi ale inimii. Dacă aceste semne lipsesc, fiecare secundă contează, iar resuscitarea poate face diferența dintre viață și moarte, până la sosirea echipajului medical. Nu se efectuează resuscitare accidentaților conștienți sau celor care doar au suferit răni ușoare sau fracturi, ci doar atunci când funcțiile vitale sunt absente. Manopera corectă presupune alternarea compresiilor toracice cu respirație artificială, conform protocolului de prim ajutor. Este important ca orice conducător auto să știe acest lucru, pentru a nu pierde timp prețios și pentru a acționa eficient în caz de urgență.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
4%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=174&tip=drpciv&cat=b
A mărirea vitezei de deplasare sau grăbirea traversării drumului de către pietoni;
B oprirea temporară a circulaţiei;
C reducerea vitezei de deplasare.
Explicație:
Rotirea vioaie a brațului polițistului, este un semnal prin care polițistul cere șoferilor să mărească viteza de traversare a intersecției sau pietonilor să se grăbească să termine traversarea. În practică, acest semnal se folosește atunci când intersecția trebuie eliberată rapid, de exemplu dacă urmează să schimbe direcția traficului, să oprească circulația sau să evite blocarea traficului. Nu semnifică oprire sau reducerea vitezei, ci clar indică nevoia de viteză și eficiență pentru ca fluxul de trafic să fie menținut. Astfel, dacă vezi acest semnal, acționezi rapid și fără ezitare, pentru a nu bloca intersecția sau a încetini traficul.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
6%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=647&tip=drpciv&cat=b
A indicatorului 1;
B indicatorului 2;
C ambelor indicatoare.
Explicație:
Indicatorul cu formă pătrată și fundal albastru, cel cu numărul unu, arată faptul că drumul pe care circuli este cu sens unic. Pe acest drum poți să schimbi direcția de mers la dreapta sau la stânga atunci când întâlnești o intersecție, atât timp cât nu există alte restricții sau semne suplimentare. Acest indicator doar informează că sensul de circulație este unic, nu impune o obligație de a merge doar înainte. Indicatorul cu formă rotundă și fundal albastru, cel cu numărul doi, impune obligația de a circula doar înainte. La întâlnirea acestui indicator, nu ai voie să virezi nici la dreapta, nici la stânga, ci trebuie să mergi drept înainte prin intersecție sau pe drumul semnalizat. Acest semn este întâlnit de obicei în intersecții unde schimbarea direcției de mers este periculoasă sau nedorită din motive de trafic sau siguranță. Nerespectarea obligației impuse de indicatorul rotund este sancționată conform legii, iar schimbarea direcției de mers este considerată abatere. Diferența dintre cele două indicatoare este esențială pentru a nu greși la intersecții: indicatorul pătrat doar informează despre sens unic, în timp ce indicatorul rotund obligă să mergi strict înainte, fără alte variante.
Dificultate Întrebare: MEDIE
46%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=173&tip=drpciv&cat=b
A prin ocolirea centrului imaginar al intersecţiei;
B prin stânga centrului imaginar al intersecţiei, fără a intersecta traiectoria celor care se deplasează din sens opus şi care virează la stânga;
C la libera înţelegere cu cei care se deplasează din sens opus.
Explicație:
Schimbarea direcției de mers spre stânga într-o intersecție fără marcaje de ghidare se face prin stânga centrului imaginar al intersecției, astfel încât să nu intersectezi traiectoria celor care vin din sens opus și virează și ei la stânga. Practic, fiecare șofer virează strâns pe lângă centrul imaginar al intersecției, rezultând o manevră în oglindă față de celălalt vehicul. Acest mod de încadrare reduce riscul de coliziune, permite vizibilitate mai bună și elimină blocajele sau confuziile din intersecție. Dacă ai încerca să ocolești centrul pe partea cealaltă sau să te înțelegi spontan cu ceilalți șoferi, ai risca să blochezi intersecția și să produci accidente. Regulamentul rutier impune această regulă tocmai pentru claritate și siguranță, iar în practică vei observa că șoferii experimentați procedează astfel pentru a permite viraje rapide și ordonate, fără încurcarea fluxului de trafic.
Regulamentul Rutier
Art. 110
(1) În situatiile în care exista benzi speciale pentru executarea manevrei, schimbarea directiei de deplasare se face prin stânga centrului imaginar al intersectiei, iar daca exista un marcaj de ghidare, cu respectarea semnificatiei acestuia.
(2) Schimbarea directiei de mers spre stânga, în cazul vehiculelor care intra într-o intersectie circulând pe acelasi drum în aliniament, dar din sensuri opuse, se efectueaza prin stânga centrului intersectiei, fara intersectarea traiectoriei acestora.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
13%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=204&tip=drpciv&cat=b
A în intersecţiile care nu sunt dirijate prin semnale luminoase sau de către un poliţist rutier;
B la semnalizarea conducătorului de autovehicule care s-a angajat într-o depăşire periculoasă;
C la întâlnirea vehiculelor care vin din sens opus.
Explicație:
Pe timp de noapte, schimbarea repetată a luminii de drum cu lumina de întâlnire este folosită pentru a semnaliza altor participanți la trafic că urmează să pătrunzi într-o intersecție care nu este dirijată prin semafor sau de către polițist. Această manevră are rolul de a te face mai vizibil și de a atrage atenția celorlalți șoferi, reducând astfel riscul de coliziune, mai ales când vizibilitatea este redusă. În practică, această semnalizare îi avertizează pe ceilalți că ești acolo și că intenționezi să treci prin intersecție, ajutând la prevenirea accidentelor. Nu este corectă folosirea acestui semnal pentru a atenționa șoferii care vin din sens opus sau pe cei care depășesc periculos, ci doar pentru traversarea intersecțiilor nedirijate noaptea, unde riscul să nu fii observat este crescut.
Regulamentul Rutier
Art. 114
(2) Pe timpul noptii, la apropierea a doua vehicule care circula din sensuri opuse, conducatorii acestora sunt obligati ca de la o distanta de cel putin 200 m sa foloseasca luminile de întâlnire concomitent cu reducerea vitezei. Când conducatorul de autovehicul se apropie de un autovehicul care circula în fata sa, acesta este obligat sa foloseasca luminile de întâlnire de la o distanta de cel putin 100 m.
(3) Pe timpul noptii sau în conditii de vizibilitate redusa conducatorii de autovehicule si tramvaie care se apropie de o intersectie nedirijata prin semnale luminoase sau de catre politisti sunt obligati sa semnalizeze prin folosirea alternanta a luminilor de întâlnire cu cele de drum daca nu încalca astfel prevederile alin. (2).
Dificultate Întrebare: MEDIE
50%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=427&tip=drpciv&cat=b
A conform periodicităţii stabilite de constructor;
B din 5 în 5 ani;
C din 3 în 3 ani.
Explicație:
Schimbarea uleiului de motor și a filtrului de ulei este esențială pentru funcționarea corectă a mașinii și pentru a preveni uzura prematură a motorului. Uleiul lubrifiază componentele interne, le protejează de frecare și răcire, iar filtrul reține impuritățile care pot deteriora părțile mobile. Din punct de vedere legal și tehnic, operațiunea aceasta trebuie făcută periodic, la intervalele specificate în cartea tehnică a autovehiculului sau recomandate de producător. Nu este corect să aștepți să apară martori de avertizare sau probleme în funcționare, deoarece acest lucru ar putea duce la avarii grave și costuri mari de reparație. În concluzie, schimbarea uleiului și a filtrului se efectuează preventiv, la intervale regulate, nu doar atunci când apar semne de defecțiune. Acest lucru te ajută să respecți atât normele legale privind întreținerea autovehiculului, cât și să prelungești durata de viață a motorului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=990&tip=drpciv&cat=b
A să reducă viteza şi să oprească în afara drumului imediat ce este posibil;
B să reducă viteza şi să circule cât mai aproape de marginea drumului;
C să oprească autovehiculul cât mai aproape de marginea drumului.
Explicație:
Atunci când polițistul care însoțește o coloană oficială scoate bastonul reflectorizant pe partea laterală, toți conducătorii de autovehicule care circulă pe sensul respectiv au obligația de a opri imediat cât mai aproape de marginea din dreapta a drumului, indiferent de banda pe care se află. Acest semnal are rolul de a elibera rapid drumul pentru coloana oficială, care are regim prioritar și nu trebuie să fie încetinită sau blocată de alte vehicule. Este interzisă continuarea deplasării, reducerea vitezei sau orice altă manevră, regula este clară: se oprește complet autovehiculul lângă bordură sau acostament și se așteaptă până când coloana trece în totalitate și polițistul ridică semnalul de oprire. Nerespectarea acestei obligații constituie contravenție gravă și se sancționează corespunzător, pentru că poate pune în pericol siguranța circulației și a coloanei oficiale. Acest semnal are prioritate față de orice altă regulă sau semnalizare rutieră, inclusiv față de semafoare sau indicatoare.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
32%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=74&tip=drpciv&cat=b
A să reducă imediat viteza şi să circule cât mai aproape de marginea drumului;
B să oprească cât mai aproape de marginea drumului, iar acolo unde este posibil, să scoată vehiculul în afara părţii carosabile;
C să reducă viteza şi să iasă în afara drumului imediat ce este posibil, prin viraj la dreapta.
Explicație:
Când polițistul care însoțește o coloană oficială scoate bastonul reflectorizant pe partea laterală dreapta, toți conducătorii de vehicule care circulă în spatele coloanei au obligația să oprească cât mai aproape de marginea drumului, iar dacă există posibilitatea, să scoată vehiculul în afara părții carosabile. Această regulă este impusă pentru a asigura trecerea în siguranță și fără întreruperi a coloanei oficiale, care are un regim special de circulație. Simplul fapt de a reduce viteza nu este suficient, trebuie să oprești complet și să eliberezi drumul, pentru a nu încurca sau întârzia deplasarea coloanei. Dacă spațiul permite, vehiculul se va scoate de pe carosabil pentru a lăsa liberă toată partea carosabilă. Nerespectarea acestei obligații poate atrage sancțiuni, pentru că se pune în pericol atât siguranța coloanei, cât și a celorlalți participanți la trafic. Respectarea semnalelor și indicațiilor polițistului în aceste situații este obligatorie și contribuie la siguranța și buna desfășurare a traficului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=817&tip=drpciv&cat=b
A circulaţia sau staţionarea pe spaţiul interzis care separă sensurile de circulaţie pe autostradă;
B conducerea unui autovehicul cu permisul de conducere deteriorat;
C lipsa unui ştergător de parbriz.
Explicație:
Circulația sau staționarea pe spațiul interzis care separă sensurile de circulație pe autostradă este interzisă și se sancționează cu amendă contravențională și puncte de penalizare. Acest spațiu, de obicei banda mediană sau zona verde dintre sensuri, este destinat doar intervențiilor de urgență și întreținerii drumului, nu circulației sau opririi autovehiculelor. Dacă un șofer circulă sau staționează pe acest spațiu, riscul de accident grav crește semnificativ, deoarece poate intra în conflict cu vehiculele care circulă cu viteză mare din sens opus sau poate bloca accesul vehiculelor de intervenție. Nerespectarea acestei reguli atrage nu doar amendă, ci și puncte de penalizare care se adaugă la cazierul rutier al șoferului, putând duce la suspendarea permisului dacă se ajunge la 15 puncte de penalizare. Permisul deteriorat sau lipsa unui ștergător de parbriz nu atrag puncte de penalizare, ci alte sancțiuni.
OUG - Articolul 102
(1) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de persoane fizice:
  1. conducerea pe drumurile publice a unui vehicul care nu corespunde din punct de vedere tehnic sau al cărui termen de valabilitate a inspecţiei tehnice periodice a expirat;
(2) Amenda contravenţională prevăzută la alin. (1) se aplică şi conducătorului de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai care săvârşeşte o faptă pentru care se aplică 6 puncte de penalizare, conform art. 108 alin. (1) lit. d).

OUG - Articolul 108
(1) Săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a uneia sau mai multor contravenţii atrage, pe lângă sancţiunea amenzii, şi aplicarea unui număr de puncte de penalizare, după cum urmează:
  d) 6 puncte de penalizare pentru săvârşirea următoarelor fapte:
    5. circulaţia sau staţionarea pe spaţiul interzis care separa sensurile de circulaţie pe autostrada;

OUG - Articolul 111
(1) Permisul de conducere sau dovada înlocuitoare a acestuia se reţine în următoarele cazuri:
e) când prezintă modificări, ştersături sau adăugări ori este deteriorat;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
29%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=804&tip=drpciv&cat=b
A nerespectarea semnificaţiei indicatorului „Oprire”, instalat la trecerea la nivel cu o cale ferată;
B depăşirea cu 31-40 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus;
C depăşirea cu 10-20 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus.
Explicație:
Punctele de penalizare se aplică pentru mai multe abateri de la regulile de circulație, fiecare având rolul de a descuraja comportamentele periculoase. Nerespectarea semnificației indicatorului „Oprire” la trecerea la nivel cu calea ferată este o abatere gravă, deoarece pune în pericol viața conducătorului auto și a pasagerilor, iar punctele de penalizare au scopul de a corecta această conduită. Depășirea vitezei maxime admise cu 31-40 km/h este o încălcare semnificativă, care crește riscul de accidente, motiv pentru care se aplică atât amendă, cât și puncte de penalizare, ca măsură suplimentară de prevenție. Chiar și depășirea vitezei cu 10-20 km/h este sancționată cu puncte de penalizare, pentru a atrage atenția asupra importanței respectării limitelor de viteză, indiferent de cât de mică pare depășirea. Aceste măsuri au rolul de a educa participanții la trafic și de a reduce riscul accidentelor prin penalizarea comportamentelor care pun în pericol siguranța rutieră. Sistemul de puncte de penalizare funcționează cumulativ, astfel încât acumularea unui număr mare duce la suspendarea dreptului de a conduce.
Dificultate Întrebare: GREA
69%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=194&tip=drpciv&cat=b
A nu;
B nu, dacă se circulă pe banda din stânga;
C da, dacă se circulă pe banda din dreapta.
Explicație:
În Codul Rutier din România, depășirea este manevra prin care un vehicul trece înaintea altui vehicul aflat pe aceeași direcție de mers, de regulă schimbând banda și reintrând pe banda inițială. Dacă două sau mai multe vehicule circulă paralel, fiecare pe banda sa, fără să schimbe banda și fără să facă o manevră specială pentru a trece în fața celuilalt, această situație nu este considerată depășire. Pe drumurile cu mai multe benzi pe sens, este normal ca una dintre benzi să se deplaseze mai rapid decât celelalte, în special în localitate, și legea permite circulația astfel, atâta timp cât sunt respectate limitele de viteză și benzile nu se schimbă intenționat pentru a depăși. Deci, simplul fapt că vehiculele de pe o bandă se deplasează mai repede nu reprezintă o depășire, ci doar o diferență de viteză între benzi. Important este să reții că depășirea implică o schimbare de bandă și o intenție clară de a trece înaintea celuilalt vehicul, nu doar o diferență de viteză pe benzi paralele.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art.45.
(1) Depasirea este manevra prin care un vehicul trece înaintea altui vehicul ori pe lânga un obstacol, aflat pe acelasi sens de circulatie, prin schimbarea directiei de mers si iesirea de pe banda de circulatie sau din sirul de vehicule în care s-a aflat initial.
(4) Nu constituie depasire, în sensul alin.(1), situatia în care un vehicul circula mai repede pe una dintre benzi decât vehiculele care circula pe alta banda în acelasi sens de circulatie.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
15%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=431&tip=drpciv&cat=b
A echipamentul de frânare este defect;
B emisia de gaze atinge limita legală admisă;
C au montate dispozitive de iluminare şi de semnalizare, altele decât cele omologate de autoritatea competentă.
Explicație:
Nu ai voie să circuli cu mașina pe drumurile publice dacă sistemul de frânare este defect pentru că nu mai poți opri vehiculul la timp, iar riscul de accident crește foarte mult. Legea nu permite circulația cu frâne defecte, indiferent de motiv. De asemenea, nu ai voie să folosești pe mașină lumini sau semnalizări care nu sunt omologate, adică aprobate de autorități, pentru că pot crea confuzie în trafic sau pot deranja alți șoferi. Dacă folosești alte tipuri de lumini decât cele permise, poți fi oprit de poliție și mașina poate fi interzisă la circulație până se rezolvă problema. Dacă emisia de gaze este la limita legală, ai voie să circuli, interdicția apare doar dacă depășești această limită. Cel mai important: dacă ai frâne defecte sau lumini neomologate, nu ai voie să folosești mașina pe drumurile publice pentru că pui în pericol atât propria viață cât și pe a celorlalți.
Dificultate Întrebare: GREA
68%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=553&tip=drpciv&cat=b
A mecanismul de direcţie prezintă uzuri peste limitele admise;
B autovehiculul are aplicate inscripţii, desene, semne distinctive sau reclame de natură să împiedice ori să diminueze eficacitatea dispozitivelor de iluminare şi de semnalizare luminoasă sau citirea numărului de înmatriculare;
C autovehiculul are montate accesorii pe parbrize ori pe geamurile laterale, care restrâng sau estompează vizibilitatea conducătorului în timpul mersului.
Explicație:
Circulația pe drumurile publice este interzisă dacă mecanismul de direcție prezintă uzuri peste limitele admise, deoarece aceasta afectează grav siguranța rutieră și poate duce la pierderea controlului asupra vehiculului. De asemenea, este interzisă circulația dacă autovehiculul are aplicate inscripții, desene, semne distinctive sau reclame care pot împiedica sau diminua eficacitatea dispozitivelor de iluminare sau semnalizare luminoasă sau care pot face dificilă citirea numărului de înmatriculare. Totodată, nu este permisă circulația dacă pe parbriz sau pe geamurile laterale sunt montate accesorii care restrâng sau estompează vizibilitatea conducătorului auto în timpul mersului, pentru că acestea pot reduce capacitatea șoferului de a observa corect traficul și pot crește riscul de accident. Toate aceste situații sunt considerate abateri grave de la regulile de siguranță rutieră și conduc la interzicerea circulației autovehiculului respectiv pe drumurile publice.
Regulamentul Rutier
Articolul 148 - Se interzice conducătorului de autovehicul sau de tramvai:
1. să conducă un autovehicul sau tramvai cu dovada înlocuitoare a permisului de conducere eliberată fără drept de circulaţie sau a carei valabilitate a expirat;
10. să aibă aplicate pe parbriz, luneta sau pe geamurile laterale afişe, reclame publicitare, înscrisuri ori accesorii, care restrâng sau estompează vizibilitatea conducătorului ori a pasagerilor, atât din interior, cât şi din exterior;
11. să aibă aplicate folii sau tratamente chimice pe parbrize, luneta ori pe geamurile laterale, care restrâng sau estompează vizibilitatea, atât din interior, cât şi din exterior, cu excepţia celor omologate şi certificate, prin marcaj corespunzător, de către autoritatea competentă;
12. să aibă aplicate folii sau tratamente chimice pe dispozitivele de iluminare ori semnalizare luminoasă, care diminuează eficacitatea acestora, precum şi pe plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare, care împiedică citirea numărului de înmatriculare sau de înregistrare;
Dificultate Întrebare: MEDIE
54%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=143&tip=drpciv&cat=b
A atunci când se încalcă marcajul continuu longitudinal;
B în zonele cu trafic intens;
C când se încalcă marcajul discontinuu longitudinal.
Explicație:
Depășirea este interzisă atunci când pentru efectuarea manevrei ar trebui să treci peste un marcaj continuu longitudinal, indiferent de intensitatea traficului sau de vizibilitate. Marcajul continuu semnifică o interdicție clară de a schimba banda sau sensul de mers, tocmai pentru a preveni riscul de accidente frontale sau situații periculoase. Depășirea este permisă doar când marcajul de separare dintre sensuri este discontinuu și permite schimbarea benzii în siguranță. Marcajul continuu trebuie respectat cu strictețe, iar nerespectarea acestei reguli se sancționează sever prin lege.
Regulamentul Rutier
Articolul 120
(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
    i) când pentru efectuarea manevrei se încalcă marcajul continuu, simplu sau dublu, care desparte sensurile de mers, iar autovehiculul circulă, chiar şi parţial, pe sensul opus, ori se încalcă marcajul care delimitează spaţiul de interzicere;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
18%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=621&tip=drpciv&cat=b
A pe drumurile supuse restricţiilor de viteză;
B pe drumurile cu o singură bandă pe sens;
C în intersecţiile în care este interzis virajul la stânga.
Explicație:
Întoarcerea vehiculului este interzisă în intersecțiile unde este interzis virajul la stânga, deoarece ambele manevre presupun traversarea sensului opus de circulație. Dacă există indicator sau marcaj care interzice virajul la stânga, automat este interzisă și întoarcerea, pentru că întoarcerea implică o mișcare chiar mai complexă și mai periculoasă decât simplul viraj la stânga. Scopul acestor restricții este să prevină accidentele și să fluidizeze circulația, în special în intersecțiile aglomerate, unde aceste manevre ar bloca traficul sau ar crea riscuri de coliziune cu vehiculele care circulă regulamentar. De aceea, dacă întâlnești indicatorul „Viraj la stânga interzis”, trebuie să știi că nici întoarcerea nu este permisă în acea intersecție, indiferent de situație.
Regulamentul Rutier
Articolul 126 - Se interzice întoarcerea vehiculului:
    b) în intersecţiile în care este interzis virajul la stânga, precum şi în cele în care, pentru efectuare, este necesară manevrarea înainte şi înapoi a vehiculului;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
38%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=650&tip=drpciv&cat=b
A pe marcajul pietonal;
B la o distanţă mai mică de 50 m de marcajul pietonal;
C în intersecţii, inclusiv în cele cu circulaţie în sens giratoriu.
Explicație:
Întoarcerea vehiculului este interzisă pe marcajul pietonal deoarece această manevră pune în pericol siguranța pietonilor care traversează strada pe trecerea special amenajată. Pe marcajul pietonal, prioritatea aparține întotdeauna pietonilor, iar efectuarea unei întoarceri în acel loc poate bloca sau speria pietonii, crescând riscul de accidente. Codul Rutier interzice în mod expres întoarcerea pe trecerile de pietoni, indiferent dacă acestea sunt semaforizate sau nu. Întoarcerea nu este interzisă la o distanță mai mică de 50 de metri de trecerea de pietoni, ci doar pe marcaj, iar în intersecții poate fi permisă cu excepția cazurilor în care există indicatoare sau marcaje care interzic manevra. Regulile sunt clare pentru a asigura siguranța celor mai vulnerabili participanți la trafic, respectiv pietonii.
Regulamentul Rutier
Articolul 126 - Se interzice întoarcerea vehiculului:
e) pe marcajul pietonal;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
37%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=704&tip=drpciv&cat=b
A la mai puţin de 100 m de calea ferată industrială;
B pe trotuar;
C în zona de acţiune a indicatorului „Prioritate faţă de circulaţia din sens invers”.
Explicație:
Oprirea voluntară a vehiculelor este strict interzisă în zona de acțiune a indicatorului „Prioritate față de circulația din sens invers”. Motivul acestei interdicții este că indicatorul semnalează un sector de drum îngustat, în care nu încap două vehicule în același timp. Oprirea unui vehicul în acest loc ar putea bloca sau perturba grav circulația, făcând imposibilă deplasarea normală a vehiculelor care circulă din sens opus sau chiar și a celor din același sens. Prin urmare, în apropierea și în zona acestui indicator nu aveți voie să opriți voluntar, chiar și pentru perioade scurte. Dacă este absolut necesar să opriți, trebuie să vă asigurați că faceți acest lucru într-o zonă permisă, înainte sau după sectorul îngustat, astfel încât să nu blocați traficul.
Regulamentul Rutier
Articolul 142 - Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
n) pe trotuar, cu excepţia situaţiei în care administratorul drumului public a executat amenajări care respectă prevederile art. 144 alin. (2) şi (3);

Articolul 144
(2) Administratorul drumului public poate amenaja pe anumite zone ale trotuarului, cu avizul poliţiei rutiere, spaţii destinate opririi sau staţionării vehiculelor, marcate şi semnalizate corespunzător. Amenajările se pot executa numai dacă:
    a) se respectă culoarul destinat circulaţiei pietonilor, stabilit potrivit normativelor în vigoare, care nu poate fi mai mic de 1 m lăţime;
    b) accesul vehiculelor în parcare se realizează din partea carosabilă;
    c) poziţionarea vehiculelor în parcare nu stânjeneşte circulaţia pe prima bandă sau pe pistele amenajate.

(3) Nu se pot amenaja parcări pentru autovehicule, pe trotuar, la mai puţin de 10 m de intersecţii, staţii ale mijloacelor de transport în comun sau treceri pentru pietoni.
Dificultate Întrebare: MEDIE
48%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=832&tip=drpciv&cat=b
A pe drumurile cu mai puţin de două benzi pe sensul de mers;
B în zona de acţionare a indicatorului „Circulaţie în ambele sensuri”;
C în dreptul căilor de acces care deservesc proprietăţi alăturate drumurilor publice.
Explicație:
Staționarea voluntară este interzisă în dreptul căilor de acces care deservesc proprietăți alăturate drumurilor publice, adică la intrările în curți, garaje, parcări private sau alte accese laterale. Oprirea sau staționarea în aceste zone blochează accesul proprietarilor sau al altor utilizatori, poate împiedica intervențiile de urgență și poate genera conflicte sau blocaje în trafic. Regula se aplică indiferent dacă accesele sunt marcate sau semnalizate, iar nerespectarea acestei interdicții se sancționează contravențional. Este permisă staționarea pe drumurile cu o singură bandă pe sens sau în zonele cu indicator de circulație în ambele sensuri, dacă nu există alte restricții, dar niciodată în fața sau vizavi de o cale de acces. Scopul este să se asigure fluența circulației și accesul neîngrădit al tuturor proprietarilor.
Regulament - Articolul 142
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
m) pe partea carosabilă a autostrăzilor, a drumurilor expres şi a celor naţionale europene (E);

Regulament - Articolul 143
Se interzice staţionarea voluntară a vehiculelor:
a) în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară;
d) în dreptul cailor de acces care deservesc proprietăţile alăturate drumurilor publice;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=402&tip=drpciv&cat=b
A instalarea de mijloace de semnalizare rutieră sau modificarea poziţiei acestora fără autorizaţie legală;
B organizarea sau participarea, în calitate de conducător auto sau de animale, la întreceri neautorizate pe drumurile publice;
C blocarea cu intenţie a drumului public, dacă se pune în pericol siguranţa circulaţiei.
Explicație:
Se pedepsesc penal următoarele acțiuni: instalarea fără autorizație a mijloacelor de semnalizare rutieră sau modificarea poziției acestora, pentru că astfel poți crea confuzie sau pericole reale pentru ceilalți participanți la trafic; organizarea sau participarea la întreceri neautorizate pe drumurile publice, indiferent dacă ești șofer sau conduci animale, pentru că aceste curse cresc riscul de accidente grave; blocarea intenționată a drumului public dacă prin asta se pune în pericol siguranța circulației, deoarece astfel se pot produce evenimente cu urmări foarte grave. Toate aceste fapte sunt considerate infracțiuni și sunt sancționate penal, nu doar cu amendă.
Dificultate Întrebare: MEDIE
59%
To top