https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=286&tip=drpciv&cat=b
A când plăcuţele cu numărul de înmatriculare sunt neconforme cu standardul;
B când parbrizul prezintă fisuri;
C când acestea au montate dispozitive de detectare a prezenţei aparatelor radar.
Explicație:
Circulația autovehiculelor pe drumurile publice este interzisă atunci când plăcuțele cu numărul de înmatriculare nu sunt conforme cu standardul, adică nu corespund din punct de vedere al formei, dimensiunii, fontului sau reflectorizării. Plăcuțele neconforme pot face imposibilă identificarea corectă a vehiculului de către autorități, ceea ce poate duce la probleme de siguranță și la imposibilitatea urmăririi șoferilor care comit abateri. În astfel de cazuri, poliția poate opri vehiculul din trafic și poate aplica sancțiuni până la remedierea problemei. Fisurile în parbriz sau existența unui detector radar nu conduc automat la interzicerea circulației, ci doar la amenzi sau obligația de a remedia defecțiunea.
Circulația autovehiculelor pe drumurile publice este interzisă atunci când plăcuțele cu numărul de înmatriculare nu sunt conforme cu standardul, adică nu corespund din punct de vedere al formei, dimensiunii, fontului sau reflectorizării. Plăcuțele neconforme pot face imposibilă identificarea corectă a vehiculului de către autorități, ceea ce poate duce la probleme de siguranță și la imposibilitatea urmăririi șoferilor care comit abateri. În astfel de cazuri, poliția poate opri vehiculul din trafic și poate aplica sancțiuni până la remedierea problemei. Fisurile în parbriz sau existența unui detector radar nu conduc automat la interzicerea circulației, ci doar la amenzi sau obligația de a remedia defecțiunea.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Articolul 99
(1) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa I de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de către persoane fizice:
16. conducerea unui vehicul ale cărui plăcuţe cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare sunt deteriorate, murdare ori acoperite cu gheata sau zăpada de natura a împiedica identificarea numărului de înmatriculare sau de înregistrare;
Articolul 112
(1) Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia se reţine de către poliţia rutieră în următoarele cazuri:
o) plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare nu sunt conforme cu standardul ori au aplicate dispozitive de iluminare, altele decât cele omologate;
Articolul 96
(6) Sunt supuse confiscării:
c) plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare care nu corespund standardelor în vigoare şi care sunt montate pe vehicule;
Regulamentul Rutier
Art. 26
(2) Se interzice circulatia pe drumurile publice a vehiculelor care nu au montate placutele cu numarul de înmatriculare sau, dupa caz, de înregistrare, în locurile stabilite.
Articolul 99
(1) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa I de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de către persoane fizice:
16. conducerea unui vehicul ale cărui plăcuţe cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare sunt deteriorate, murdare ori acoperite cu gheata sau zăpada de natura a împiedica identificarea numărului de înmatriculare sau de înregistrare;
Articolul 112
(1) Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia se reţine de către poliţia rutieră în următoarele cazuri:
o) plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare nu sunt conforme cu standardul ori au aplicate dispozitive de iluminare, altele decât cele omologate;
Articolul 96
(6) Sunt supuse confiscării:
c) plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare care nu corespund standardelor în vigoare şi care sunt montate pe vehicule;
Regulamentul Rutier
Art. 26
(2) Se interzice circulatia pe drumurile publice a vehiculelor care nu au montate placutele cu numarul de înmatriculare sau, dupa caz, de înregistrare, în locurile stabilite.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=719&tip=drpciv&cat=b
A atunci când este format dintr-o singură linie;
B atunci când linia continuă este însoţită de una discontinuă, dispusă către partea conducătorului;
C atunci când drumul este în aliniament, iar vizibilitatea în faţă este asigurată.
Explicație:
Marcajul longitudinal continuu de pe axul drumului reprezintă o linie care delimitează sau separă sensurile de mers și are rolul de a interzice schimbarea benzii sau depășirea în acea zonă. Regulamentul rutier permite încălcarea acestei linii doar în situațiile în care aceasta este dublată de o linie discontinuă, iar linia discontinuă este cea de pe partea conducătorului auto. Asta înseamnă că dacă pe partea ta de drum linia este discontinuă și pe cealaltă parte este continuă, atunci ai voie să depășești sau să schimbi banda, deoarece marcajul continuu este valabil doar pentru cealaltă parte a drumului, nu și pentru tine. În toate celelalte cazuri, cum ar fi dacă linia este continuă și singură, fără linie discontinuă pe partea ta, nu ai voie să o depășești. De asemenea, faptul că drumul este în aliniament și vizibilitatea este bună nu dă dreptul să încalci marcajul continuu, deoarece legea pune accent pe siguranța traficului și pe respectarea regulilor clare, indiferent de condiții, pentru a evita accidentele. În practică, marcajul continuu protejează zonele periculoase sau interzice depășirea în locuri unde vizibilitatea nu este suficientă sau unde este risc mare. Dacă linia este dublată, iar partea ta are linia discontinuă, aceasta semnalează că ai voie să depășești cu prudență. Respectând aceste reguli, conduci în siguranță și eviți sancțiunile legale.
Marcajul longitudinal continuu de pe axul drumului reprezintă o linie care delimitează sau separă sensurile de mers și are rolul de a interzice schimbarea benzii sau depășirea în acea zonă. Regulamentul rutier permite încălcarea acestei linii doar în situațiile în care aceasta este dublată de o linie discontinuă, iar linia discontinuă este cea de pe partea conducătorului auto. Asta înseamnă că dacă pe partea ta de drum linia este discontinuă și pe cealaltă parte este continuă, atunci ai voie să depășești sau să schimbi banda, deoarece marcajul continuu este valabil doar pentru cealaltă parte a drumului, nu și pentru tine. În toate celelalte cazuri, cum ar fi dacă linia este continuă și singură, fără linie discontinuă pe partea ta, nu ai voie să o depășești. De asemenea, faptul că drumul este în aliniament și vizibilitatea este bună nu dă dreptul să încalci marcajul continuu, deoarece legea pune accent pe siguranța traficului și pe respectarea regulilor clare, indiferent de condiții, pentru a evita accidentele. În practică, marcajul continuu protejează zonele periculoase sau interzice depășirea în locuri unde vizibilitatea nu este suficientă sau unde este risc mare. Dacă linia este dublată, iar partea ta are linia discontinuă, aceasta semnalează că ai voie să depășești cu prudență. Respectând aceste reguli, conduci în siguranță și eviți sancțiunile legale.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=916&tip=drpciv&cat=b
A atunci când nu se respectă obligaţia de reducere a vitezei;
B atunci când nu se respectă normele referitoare la prioritatea de trecere a pietonilor;
C atunci când se încalcă normele legale referitoare la staţionare.
Explicație:
Permisul de conducere se reține atunci când nu respecți normele privind prioritatea de trecere a pietonilor, adică dacă nu oprești sau nu acorzi prioritate celor care traversează regulamentar pe trecerea de pietoni sau pe segmentele de drum unde au acest drept. Legea consideră această faptă una foarte gravă, pentru că pune direct în pericol viața și siguranța celor mai vulnerabili participanți la trafic. Chiar dacă nu există accident, simpla nerespectare a priorității de trecere pentru pietoni duce la reținerea permisului și la o perioadă de suspendare a dreptului de a conduce. Celelalte situații, cum ar fi nerespectarea vitezei sau a regulilor privind staționarea, se sancționează cu amendă, nu cu reținerea permisului, cu excepția cazurilor speciale prevăzute distinct de lege.
Permisul de conducere se reține atunci când nu respecți normele privind prioritatea de trecere a pietonilor, adică dacă nu oprești sau nu acorzi prioritate celor care traversează regulamentar pe trecerea de pietoni sau pe segmentele de drum unde au acest drept. Legea consideră această faptă una foarte gravă, pentru că pune direct în pericol viața și siguranța celor mai vulnerabili participanți la trafic. Chiar dacă nu există accident, simpla nerespectare a priorității de trecere pentru pietoni duce la reținerea permisului și la o perioadă de suspendare a dreptului de a conduce. Celelalte situații, cum ar fi nerespectarea vitezei sau a regulilor privind staționarea, se sancționează cu amendă, nu cu reținerea permisului, cu excepția cazurilor speciale prevăzute distinct de lege.
Pentru varianta A
OUG - Articolul 101
(1) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de persoane fizice:
9. nereducerea vitezei în cazurile prevăzute de regulament;
Pentru varianta B
OUG - Articolul 100
(3) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancţiuni şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a următoarelor fapte:
a) depăşirea coloanelor de vehicule oprite la culoarea roşie a semaforului sau la trecerile la nivel cu calea ferată;
b) neacordarea priorităţii de trecere pietonilor angajaţi în traversarea regulamentară a drumului public prin locurile special amenajate şi semnalizate, aflaţi pe sensul de deplasare a autovehiculului, tractorului agricol sau forestier ori tramvaiului;
c) neacordarea priorităţii de trecere vehiculelor care au acest drept;
d) ...
Pentru varianta C
OUG - Articolul 100
(1) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de persoane fizice:
(2) Amenda contravenţională prevăzută la alin. (1) se aplică şi conducătorului de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai care săvârşeşte o faptă pentru care se aplică 3 puncte de penalizare, conform art. 108 alin. (1) lit. b).
OUG - Articolul 108
(1) Săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a uneia sau mai multor contravenţii atrage, pe lângă sancţiunea amenzii, şi aplicarea unui număr de puncte de penalizare, după cum urmează:
b) 3 puncte de penalizare pentru săvârşirea următoarelor fapte:
1. oprirea nejustificată sau circulaţia pe banda de urgenţă a autostrăzilor ori oprirea pe partea carosabilă a drumurilor expres sau a drumurilor naţionale europene (E);
2. ...
7. staţionarea neregulamentară;
8. ...
OUG - Articolul 101
(1) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de persoane fizice:
9. nereducerea vitezei în cazurile prevăzute de regulament;
Pentru varianta B
OUG - Articolul 100
(3) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancţiuni şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a următoarelor fapte:
a) depăşirea coloanelor de vehicule oprite la culoarea roşie a semaforului sau la trecerile la nivel cu calea ferată;
b) neacordarea priorităţii de trecere pietonilor angajaţi în traversarea regulamentară a drumului public prin locurile special amenajate şi semnalizate, aflaţi pe sensul de deplasare a autovehiculului, tractorului agricol sau forestier ori tramvaiului;
c) neacordarea priorităţii de trecere vehiculelor care au acest drept;
d) ...
Pentru varianta C
OUG - Articolul 100
(1) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de persoane fizice:
(2) Amenda contravenţională prevăzută la alin. (1) se aplică şi conducătorului de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai care săvârşeşte o faptă pentru care se aplică 3 puncte de penalizare, conform art. 108 alin. (1) lit. b).
OUG - Articolul 108
(1) Săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a uneia sau mai multor contravenţii atrage, pe lângă sancţiunea amenzii, şi aplicarea unui număr de puncte de penalizare, după cum urmează:
b) 3 puncte de penalizare pentru săvârşirea următoarelor fapte:
1. oprirea nejustificată sau circulaţia pe banda de urgenţă a autostrăzilor ori oprirea pe partea carosabilă a drumurilor expres sau a drumurilor naţionale europene (E);
2. ...
7. staţionarea neregulamentară;
8. ...
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=494&tip=drpciv&cat=b
A pe drumurile cu sens unic, dacă rămâne liberă cel puţin o bandă de circulaţie;
B pe drumurile secundare;
C pe drumurile cu cel puţin două benzi pe sens.
Explicație:
Oprirea sau staționarea pe partea stângă a sensului de mers este permisă doar pe drumurile cu sens unic, cu condiția să lași liberă cel puțin o bandă pentru circulație. Pe drumurile cu sens unic, legea permite oprirea și pe stânga tocmai pentru că nu există risc de circulație din sens opus, iar manevrele sunt mai sigure. Pe celelalte categorii de drumuri, oprirea sau staționarea pe stânga este interzisă, indiferent de lățimea sau numărul benzilor. Dacă nu respecți această regulă și oprești pe stânga pe un drum cu dublu sens, blochezi vizibilitatea, încurci circulația și riști sancțiuni. Pe drumurile secundare sau pe drumurile cu mai multe benzi pe sens, oprirea pe stânga rămâne interzisă, singura excepție clară fiind drumul cu sens unic.
Oprirea sau staționarea pe partea stângă a sensului de mers este permisă doar pe drumurile cu sens unic, cu condiția să lași liberă cel puțin o bandă pentru circulație. Pe drumurile cu sens unic, legea permite oprirea și pe stânga tocmai pentru că nu există risc de circulație din sens opus, iar manevrele sunt mai sigure. Pe celelalte categorii de drumuri, oprirea sau staționarea pe stânga este interzisă, indiferent de lățimea sau numărul benzilor. Dacă nu respecți această regulă și oprești pe stânga pe un drum cu dublu sens, blochezi vizibilitatea, încurci circulația și riști sancțiuni. Pe drumurile secundare sau pe drumurile cu mai multe benzi pe sens, oprirea pe stânga rămâne interzisă, singura excepție clară fiind drumul cu sens unic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=801&tip=drpciv&cat=b
A când tractează alte vehicule;
B când circulă pe drumurile judeţene;
C când circulă cu viteză redusă.
Explicație:
Atunci când tractezi un alt vehicul pe timp de zi, legea impune obligatoriu ca luminile de întâlnire să fie aprinse în permanență la autovehiculul care tractează. Aceasta înseamnă că nu poți folosi doar luminile pentru circulația diurnă (DRL), ci trebuie neapărat să pornești faza scurtă, adică luminile de întâlnire. Motivul este că tractarea unui vehicul modifică vizibilitatea și poate crea situații neprevăzute în trafic, iar luminile de întâlnire asigură o vizibilitate clară și constantă pentru ceilalți participanți la trafic. În plus, vehiculul tractat trebuie să aibă aprinse luminile de avarie, pentru a semnala că este tractat și pentru a spori siguranța. Această regulă este valabilă indiferent dacă este zi sau noapte, deci luminile de întâlnire trebuie să fie aprinse permanent în timpul tractării pe timp de zi. Astfel, se evită confuziile și se mărește gradul de siguranță pe drumurile publice pentru toți participanții la trafic.
Atunci când tractezi un alt vehicul pe timp de zi, legea impune obligatoriu ca luminile de întâlnire să fie aprinse în permanență la autovehiculul care tractează. Aceasta înseamnă că nu poți folosi doar luminile pentru circulația diurnă (DRL), ci trebuie neapărat să pornești faza scurtă, adică luminile de întâlnire. Motivul este că tractarea unui vehicul modifică vizibilitatea și poate crea situații neprevăzute în trafic, iar luminile de întâlnire asigură o vizibilitate clară și constantă pentru ceilalți participanți la trafic. În plus, vehiculul tractat trebuie să aibă aprinse luminile de avarie, pentru a semnala că este tractat și pentru a spori siguranța. Această regulă este valabilă indiferent dacă este zi sau noapte, deci luminile de întâlnire trebuie să fie aprinse permanent în timpul tractării pe timp de zi. Astfel, se evită confuziile și se mărește gradul de siguranță pe drumurile publice pentru toți participanții la trafic.
Regulament - Articolul 114
(1) Conducătorii de autovehicule şi tramvaie sunt obligaţi să folosească instalaţiile de iluminare şi/sau semnalizare a acestora, după cum urmează:
a) luminile de poziţie sau de staţionare pe timpul imobilizării vehiculului pe partea carosabilă în afara localităţilor, de la lăsarea serii şi până în zorii zilei, ziua când plouă torenţial, ninge abundent sau este ceaţă densă ori în alte condiţii care reduc vizibilitatea pe drumul public;
b) luminile de întâlnire sau de drum, în mers, atât în localităţi, cât şi în afara acestora, după gradul de iluminare a drumului public;
c) luminile de întâlnire şi cele de ceaţă pe timp de ceaţă densă;
d) luminile de întâlnire ale autovehiculelor care însoţesc coloane militare sau cortegii, transporta grupuri organizate de persoane şi cele care tractează alte vehicule sau care transporta mărfuri ori produse periculoase, în timpul zilei;
e) luminile de întâlnire atunci când plouă torenţial, ninge abundent ori în alte condiţii care reduc vizibilitatea pe drum;
f) luminile pentru mersul înapoi atunci când vehiculul este manevrat către înapoi;
g) luminile indicatoare de direcţie pentru semnalizarea schimbării direcţiei de mers, inclusiv la punerea în mişcare a vehiculului de pe loc.
(2) Pe timpul nopţii, la apropierea a două vehicule care circulă din sensuri opuse, conducătorii acestora sunt obligaţi ca de la o distanţă de cel puţin 200 m să folosească luminile de întâlnire concomitent cu reducerea vitezei. Când conducătorul de autovehicul se apropie de un autovehicul care circulă în faţă să, acesta este obligat să folosească luminile de întâlnire de la o distanţă de cel puţin 100 m.
(3) Pe timpul nopţii sau în condiţii de vizibilitate redusă conducătorii de autovehicule şi tramvaie care se apropie de o intersecţie nedirijată prin semnale luminoase sau de către poliţişti sunt obligaţi să semnalizeze prin folosirea alternantă a luminilor de întâlnire cu cele de drum dacă nu încalcă astfel prevederile alin. (2).
(4) Pe timpul nopţii sau în condiţii de vizibilitate redusă autovehiculele sau remorcile cu defecţiuni la sistemul de iluminare şi semnalizare luminoasă nu pot fi conduse sau remorcate fără a avea în funcţiune pe partea stânga, în faţă o lumină de întâlnire şi în spate una de poziţie.
(5) Luminile de avarie se folosesc în următoarele situaţii:
a) când vehiculul este imobilizat involuntar pe partea carosabilă;
b) când vehiculul se deplasează foarte lent şi/sau constituie el însuşi un pericol pentru ceilalţi participanţi la trafic;
c) când autovehiculul sau tramvaiul este remorcat.
(6) În situaţiile prevăzute la alin. (5), conducătorii de autovehicule şi tramvaie trebuie să pună în funcţiune luminile de avarie, în mod succesiv, în ordinea opririi şi în cazul în care această manevră este impusă de blocarea circulaţiei pe sensul de mers.
(7) Când circulă prin tunel conducătorul de vehicul este obligat să folosească luminile de întâlnire.
OUG - Articolul 44
(2) În circulaţia pe autostrăzi, pe drumurile expres şi pe cele naţionale europene (E) conducătorii de autovehicule şi tractoare agricole sau forestiere sunt obligaţi să folosească şi în timpul zilei luminile de întâlnire.
(3) Conducătorii motocicletelor şi mopedelor sunt obligaţi să folosească luminile de întâlnire pe toată durata deplasării acestora pe drumurile publice.
(1) Conducătorii de autovehicule şi tramvaie sunt obligaţi să folosească instalaţiile de iluminare şi/sau semnalizare a acestora, după cum urmează:
a) luminile de poziţie sau de staţionare pe timpul imobilizării vehiculului pe partea carosabilă în afara localităţilor, de la lăsarea serii şi până în zorii zilei, ziua când plouă torenţial, ninge abundent sau este ceaţă densă ori în alte condiţii care reduc vizibilitatea pe drumul public;
b) luminile de întâlnire sau de drum, în mers, atât în localităţi, cât şi în afara acestora, după gradul de iluminare a drumului public;
c) luminile de întâlnire şi cele de ceaţă pe timp de ceaţă densă;
d) luminile de întâlnire ale autovehiculelor care însoţesc coloane militare sau cortegii, transporta grupuri organizate de persoane şi cele care tractează alte vehicule sau care transporta mărfuri ori produse periculoase, în timpul zilei;
e) luminile de întâlnire atunci când plouă torenţial, ninge abundent ori în alte condiţii care reduc vizibilitatea pe drum;
f) luminile pentru mersul înapoi atunci când vehiculul este manevrat către înapoi;
g) luminile indicatoare de direcţie pentru semnalizarea schimbării direcţiei de mers, inclusiv la punerea în mişcare a vehiculului de pe loc.
(2) Pe timpul nopţii, la apropierea a două vehicule care circulă din sensuri opuse, conducătorii acestora sunt obligaţi ca de la o distanţă de cel puţin 200 m să folosească luminile de întâlnire concomitent cu reducerea vitezei. Când conducătorul de autovehicul se apropie de un autovehicul care circulă în faţă să, acesta este obligat să folosească luminile de întâlnire de la o distanţă de cel puţin 100 m.
(3) Pe timpul nopţii sau în condiţii de vizibilitate redusă conducătorii de autovehicule şi tramvaie care se apropie de o intersecţie nedirijată prin semnale luminoase sau de către poliţişti sunt obligaţi să semnalizeze prin folosirea alternantă a luminilor de întâlnire cu cele de drum dacă nu încalcă astfel prevederile alin. (2).
(4) Pe timpul nopţii sau în condiţii de vizibilitate redusă autovehiculele sau remorcile cu defecţiuni la sistemul de iluminare şi semnalizare luminoasă nu pot fi conduse sau remorcate fără a avea în funcţiune pe partea stânga, în faţă o lumină de întâlnire şi în spate una de poziţie.
(5) Luminile de avarie se folosesc în următoarele situaţii:
a) când vehiculul este imobilizat involuntar pe partea carosabilă;
b) când vehiculul se deplasează foarte lent şi/sau constituie el însuşi un pericol pentru ceilalţi participanţi la trafic;
c) când autovehiculul sau tramvaiul este remorcat.
(6) În situaţiile prevăzute la alin. (5), conducătorii de autovehicule şi tramvaie trebuie să pună în funcţiune luminile de avarie, în mod succesiv, în ordinea opririi şi în cazul în care această manevră este impusă de blocarea circulaţiei pe sensul de mers.
(7) Când circulă prin tunel conducătorul de vehicul este obligat să folosească luminile de întâlnire.
OUG - Articolul 44
(2) În circulaţia pe autostrăzi, pe drumurile expres şi pe cele naţionale europene (E) conducătorii de autovehicule şi tractoare agricole sau forestiere sunt obligaţi să folosească şi în timpul zilei luminile de întâlnire.
(3) Conducătorii motocicletelor şi mopedelor sunt obligaţi să folosească luminile de întâlnire pe toată durata deplasării acestora pe drumurile publice.
Dificultate Întrebare: MEDIE
41%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=777&tip=drpciv&cat=b
A în zona de acţiune a indicatorului „Depăşirea autovehiculelor, cu excepţia motocicletelor fără ataş, interzisă”;
B pe trecerile de pietoni semnalizate;
C la mai puţin de 100 m de trecerea la nivel cu calea ferată.
Explicație:
Depășirea unei biciclete este interzisă pe trecerile de pietoni semnalizate, pentru că pe aceste porțiuni de drum trebuie să fii pregătit să oprești pentru pietoni și orice manevră suplimentară, cum ar fi depășirea, poate duce la accidente grave. Bicicliștii sunt vulnerabili și, în apropierea trecerilor de pietoni, atenția șoferului trebuie să fie concentrată pe siguranța tuturor celor care traversează sau se pregătesc să traverseze. Chiar dacă indicatorul de interzicere a depășirii nu se aplică explicit bicicletelor, iar la 100 de metri de calea ferată nu există o restricție specifică pentru biciclete, legea interzice clar depășirea oricărui vehicul pe trecerea de pietoni. Riscul de a nu observa la timp un pieton care pășește pe zebră crește dacă te angajezi într-o depășire, iar accidentele pot avea consecințe grave. Reduci viteza, fii atent la pietoni și nu depășești bicicleta pe trecerea de pietoni.
Depășirea unei biciclete este interzisă pe trecerile de pietoni semnalizate, pentru că pe aceste porțiuni de drum trebuie să fii pregătit să oprești pentru pietoni și orice manevră suplimentară, cum ar fi depășirea, poate duce la accidente grave. Bicicliștii sunt vulnerabili și, în apropierea trecerilor de pietoni, atenția șoferului trebuie să fie concentrată pe siguranța tuturor celor care traversează sau se pregătesc să traverseze. Chiar dacă indicatorul de interzicere a depășirii nu se aplică explicit bicicletelor, iar la 100 de metri de calea ferată nu există o restricție specifică pentru biciclete, legea interzice clar depășirea oricărui vehicul pe trecerea de pietoni. Riscul de a nu observa la timp un pieton care pășește pe zebră crește dacă te angajezi într-o depășire, iar accidentele pot avea consecințe grave. Reduci viteza, fii atent la pietoni și nu depășești bicicleta pe trecerea de pietoni.
Regulamentul Rutier
Articolul 120
(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
e) pe trecerile pentru pietoni semnalizate prin indicatoare şi marcaje;
Articolul 120
(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
e) pe trecerile pentru pietoni semnalizate prin indicatoare şi marcaje;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
37%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=76&tip=drpciv&cat=b
A când un autobuz se află oprit în staţie;
B pe un drum în rampă, când vizibilitatea este peste 50 m;
C într-o intersecţie nedirijată.
Explicație:
Depășirea este interzisă într-o intersecție nedirijată, adică acolo unde nu există semafoare, indicatoare de prioritate sau polițist care să dirijeze circulația. În astfel de intersecții, toți participanții trebuie să fie foarte atenți la celelalte vehicule, iar manevrele de depășire cresc riscul de accidente, pentru că vizibilitatea este redusă și fiecare șofer trebuie să acorde sau să primească prioritate conform regulii priorității de dreapta sau a categoriei drumului. Depășirea unui autobuz oprit în stație sau pe un drum în rampă, dacă vizibilitatea depășește 50 de metri, este permisă dacă nu există alte restricții sau pericole. Regulamentul interzice depășirea în intersecții nedirijate tocmai pentru a reduce riscul de coliziune în zone unde toți șoferii trebuie să acorde o atenție suplimentară. În intersecțiile nedirijate trebuie redusă viteza și acordată prioritate celori care vin din dreapta.
Depășirea este interzisă într-o intersecție nedirijată, adică acolo unde nu există semafoare, indicatoare de prioritate sau polițist care să dirijeze circulația. În astfel de intersecții, toți participanții trebuie să fie foarte atenți la celelalte vehicule, iar manevrele de depășire cresc riscul de accidente, pentru că vizibilitatea este redusă și fiecare șofer trebuie să acorde sau să primească prioritate conform regulii priorității de dreapta sau a categoriei drumului. Depășirea unui autobuz oprit în stație sau pe un drum în rampă, dacă vizibilitatea depășește 50 de metri, este permisă dacă nu există alte restricții sau pericole. Regulamentul interzice depășirea în intersecții nedirijate tocmai pentru a reduce riscul de coliziune în zone unde toți șoferii trebuie să acorde o atenție suplimentară. În intersecțiile nedirijate trebuie redusă viteza și acordată prioritate celori care vin din dreapta.
Regulament - Articolul 120
(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
a) în intersecţii cu circulaţia nedirijată;
b) în apropierea vârfurilor de rampa, când vizibilitatea este redusă sub 50 m;
c) în curbe şi în orice alte locuri unde vizibilitatea este redusă sub 50 m;
(1) Se interzice depăşirea vehiculelor:
a) în intersecţii cu circulaţia nedirijată;
b) în apropierea vârfurilor de rampa, când vizibilitatea este redusă sub 50 m;
c) în curbe şi în orice alte locuri unde vizibilitatea este redusă sub 50 m;
Dificultate Întrebare: MEDIE
43%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=659&tip=drpciv&cat=b
A când nu au montate faruri de ceaţă;
B când motorul emite noxe peste limita legală;
C când nu sunt echipate cu cârlig pentru remorcare.
Explicație:
Circulația autoturismelor pe drumurile publice este interzisă atunci când motorul emite noxe peste limita legală, pentru că acest lucru indică faptul că mașina poluează peste normele admise și pune în pericol sănătatea publică și mediul înconjurător. Normele europene și legislația națională stabilesc limite clare pentru emisiile de gaze poluante, iar depășirea acestor limite duce la interzicerea circulației până la remedierea problemei tehnice, de exemplu filtrul de particule, catalizatorul sau sistemul de injecție defect. Lipsa farurilor de ceață sau a cârligului pentru remorcare nu interzice circulația autoturismului. Respectarea normelor de poluare este obligatorie pentru toți șoferii, iar nerespectarea acestei reguli poate duce la reținerea certificatului de înmatriculare și oprirea autoturismului din trafic până la rezolvarea problemei.
Circulația autoturismelor pe drumurile publice este interzisă atunci când motorul emite noxe peste limita legală, pentru că acest lucru indică faptul că mașina poluează peste normele admise și pune în pericol sănătatea publică și mediul înconjurător. Normele europene și legislația națională stabilesc limite clare pentru emisiile de gaze poluante, iar depășirea acestor limite duce la interzicerea circulației până la remedierea problemei tehnice, de exemplu filtrul de particule, catalizatorul sau sistemul de injecție defect. Lipsa farurilor de ceață sau a cârligului pentru remorcare nu interzice circulația autoturismului. Respectarea normelor de poluare este obligatorie pentru toți șoferii, iar nerespectarea acestei reguli poate duce la reținerea certificatului de înmatriculare și oprirea autoturismului din trafic până la rezolvarea problemei.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
9%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=812&tip=drpciv&cat=b
A atunci când zgomotul în mers sau în staţionare depăşeşte limita legală admisă pentru tipul respectiv de vehicul;
B atunci când nu se respectă regulile referitoare la transportul produselor periculoase;
C atunci când sunt montate alte dispozitive de avertizare sonoră decât cele omologate de autoritatea competentă.
Explicație:
Circulația autovehiculelor pe drumurile publice este interzisă în mai multe situații prevăzute de lege. Prima situație este atunci când zgomotul produs de vehicul, fie în mers, fie în staționare, depășește limita legală admisă pentru tipul respectiv de vehicul, deoarece zgomotul excesiv afectează confortul public și poate semnala o defecțiune tehnică. A doua situație este nerespectarea regulilor privind transportul produselor periculoase, pentru că astfel de încălcări pot duce la accidente grave sau poluare. A treia situație este montarea unor dispozitive de avertizare sonoră care nu sunt omologate de autoritatea competentă, deoarece acestea pot induce în eroare ceilalți participanți la trafic și nu garantează un nivel de siguranță conform standardelor. În oricare dintre aceste cazuri, circulația este interzisă până la remedierea problemelor, pentru a proteja siguranța tuturor celor de pe drum.
Circulația autovehiculelor pe drumurile publice este interzisă în mai multe situații prevăzute de lege. Prima situație este atunci când zgomotul produs de vehicul, fie în mers, fie în staționare, depășește limita legală admisă pentru tipul respectiv de vehicul, deoarece zgomotul excesiv afectează confortul public și poate semnala o defecțiune tehnică. A doua situație este nerespectarea regulilor privind transportul produselor periculoase, pentru că astfel de încălcări pot duce la accidente grave sau poluare. A treia situație este montarea unor dispozitive de avertizare sonoră care nu sunt omologate de autoritatea competentă, deoarece acestea pot induce în eroare ceilalți participanți la trafic și nu garantează un nivel de siguranță conform standardelor. În oricare dintre aceste cazuri, circulația este interzisă până la remedierea problemelor, pentru a proteja siguranța tuturor celor de pe drum.
Regulament - Articolul 148
Se interzice conducătorului de autovehicul sau de tramvai:
17. să conducă un autovehicul care emană noxe peste limita legala admisă ori al cărui zgomot în mers sau staţionare depăşeşte pragul fonic prevăzut de lege ori care are montat pe sistemul de evacuare a gazelor dispozitive neomologate;
OUG - Articolul 67
Se interzice transportul pe drumurile publice al mărfurilor şi produselor periculoase în vehicule care nu au dotările şi echipamentele necesare sau care nu îndeplinesc condiţiile tehnice şi de agreere prevăzute în Acordul european referitor la transportul rutier internaţional al mărfurilor periculoase (A.D.R.), încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care România a aderat prin Legea nr. 31/1994, ori pentru care conducătorul vehiculului nu deţine certificat A.D.R. corespunzător.
Regulament - Articolul 13
Se interzice montarea la autovehicul, tractor folosit în exploatări agricole şi forestiere şi vehicul pentru efectuarea de servicii sau lucrări, tramvai ori remorca a luminilor de altă culoare sau intensitate, a altor lumini, dispozitive ori accesorii de avertizare decât cele omologate.
Se interzice conducătorului de autovehicul sau de tramvai:
17. să conducă un autovehicul care emană noxe peste limita legala admisă ori al cărui zgomot în mers sau staţionare depăşeşte pragul fonic prevăzut de lege ori care are montat pe sistemul de evacuare a gazelor dispozitive neomologate;
OUG - Articolul 67
Se interzice transportul pe drumurile publice al mărfurilor şi produselor periculoase în vehicule care nu au dotările şi echipamentele necesare sau care nu îndeplinesc condiţiile tehnice şi de agreere prevăzute în Acordul european referitor la transportul rutier internaţional al mărfurilor periculoase (A.D.R.), încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care România a aderat prin Legea nr. 31/1994, ori pentru care conducătorul vehiculului nu deţine certificat A.D.R. corespunzător.
Regulament - Articolul 13
Se interzice montarea la autovehicul, tractor folosit în exploatări agricole şi forestiere şi vehicul pentru efectuarea de servicii sau lucrări, tramvai ori remorca a luminilor de altă culoare sau intensitate, a altor lumini, dispozitive ori accesorii de avertizare decât cele omologate.
Dificultate Întrebare: GREA
66%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3746&tip=drpciv&cat=b
A în toate situaţiile în care se prevede o stare de pericol, care poate fi evitată rulând cu o viteză inferioară;
B în toate cazurile prevăzute în Regulamentul pentru aplicarea legii privind circulaţia pe drumurile publice;
C atunci când eşti obosit, indispus sau suferi de o afecţiune care îţi diminuează capacitatea de a conduce.
Explicație:
Se reduce preventiv viteza în orice situație în care există riscul de apariție a unui pericol pe drum (cum ar fi apropierea de o trecere de pietoni, o intersecție, un sector de drum cu vizibilitate redusă, condiții meteo nefavorabile sau prezența copiilor pe marginea drumului). De asemenea, viteza trebuie redusă în toate cazurile menționate explicit în Regulamentul pentru aplicarea Codului Rutier, de exemplu la întâlnirea indicatoarelor de avertizare, la trecerile la nivel cu calea ferată, în curbe sau la apropierea de stațiile mijloacelor de transport în comun. Aceste reguli au scopul de a preveni accidentele și de a oferi timp suficient pentru reacție în fața oricărui eveniment neașteptat din trafic.
Se reduce preventiv viteza în orice situație în care există riscul de apariție a unui pericol pe drum (cum ar fi apropierea de o trecere de pietoni, o intersecție, un sector de drum cu vizibilitate redusă, condiții meteo nefavorabile sau prezența copiilor pe marginea drumului). De asemenea, viteza trebuie redusă în toate cazurile menționate explicit în Regulamentul pentru aplicarea Codului Rutier, de exemplu la întâlnirea indicatoarelor de avertizare, la trecerile la nivel cu calea ferată, în curbe sau la apropierea de stațiile mijloacelor de transport în comun. Aceste reguli au scopul de a preveni accidentele și de a oferi timp suficient pentru reacție în fața oricărui eveniment neașteptat din trafic.
Dificultate Întrebare: GREA
76%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=811&tip=drpciv&cat=b
A într-o intersecţie nedirijată, atunci când pătrundeţi pe un drum naţional, venind de pe un drum judeţean;
B la întâlnirea indicatorului „Drum cu prioritate”;
C la întâlnirea pietonilor aflaţi pe sensul de mers opus.
Explicație:
Într-o intersecție nedirijată, atunci când vii de pe un drum județean și vrei să intri pe un drum național, ești obligat să acorzi prioritate tuturor vehiculelor care circulă deja pe drumul național. Acest lucru se datorează diferenței de importanță între cele două drumuri: drumul național are prioritate față de drumul județean, indiferent de direcție. Regulamentul stabilește această regulă pentru a asigura fluența și siguranța circulației pe drumurile mai importante. Nu ai obligația să acorzi prioritate când întâlnești indicatorul „Drum cu prioritate”, pentru că atunci tu ai prioritate, iar pietonii de pe sensul opus nu influențează prioritatea ta decât dacă traversează pe trecerea de pietoni. Ordinea de prioritate între drumuri se stabilește clar și trebuie respectată pentru a preveni accidentele și blocajele în intersecții.
Într-o intersecție nedirijată, atunci când vii de pe un drum județean și vrei să intri pe un drum național, ești obligat să acorzi prioritate tuturor vehiculelor care circulă deja pe drumul național. Acest lucru se datorează diferenței de importanță între cele două drumuri: drumul național are prioritate față de drumul județean, indiferent de direcție. Regulamentul stabilește această regulă pentru a asigura fluența și siguranța circulației pe drumurile mai importante. Nu ai obligația să acorzi prioritate când întâlnești indicatorul „Drum cu prioritate”, pentru că atunci tu ai prioritate, iar pietonii de pe sensul opus nu influențează prioritatea ta decât dacă traversează pe trecerea de pietoni. Ordinea de prioritate între drumuri se stabilește clar și trebuie respectată pentru a preveni accidentele și blocajele în intersecții.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3748&tip=drpciv&cat=b
A pe drumurile cu denivelări semnalizate ca atare;
B în perimetrul pieţelor aglomerate;
C în momentul în care eşti depăşit de un alt vehicul.
Explicație:
Viteza de deplasare trebuie redusă până la limita legală atunci când circuli pe drumuri cu denivelări care sunt semnalizate prin indicatoare. Denivelările pot afecta stabilitatea autovehiculului și pot duce la pierderea controlului dacă viteza este prea mare. De aceea, legea impune adaptarea vitezei exact la limita maximă admisă sau chiar sub aceasta, pentru a traversa zona respectivă în siguranță. În piețele aglomerate sau atunci când ești depășit de un alt vehicul nu există obligația specifică de a reduce viteza la limita legală, ci doar de a circula cu prudență.
Viteza de deplasare trebuie redusă până la limita legală atunci când circuli pe drumuri cu denivelări care sunt semnalizate prin indicatoare. Denivelările pot afecta stabilitatea autovehiculului și pot duce la pierderea controlului dacă viteza este prea mare. De aceea, legea impune adaptarea vitezei exact la limita maximă admisă sau chiar sub aceasta, pentru a traversa zona respectivă în siguranță. În piețele aglomerate sau atunci când ești depășit de un alt vehicul nu există obligația specifică de a reduce viteza la limita legală, ci doar de a circula cu prudență.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
35%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=340&tip=drpciv&cat=b
A aşteptaţi să treceţi de respectiva intersecţie, chiar dacă pierdeţi din timpul planificat al călătoriei;
B vă angajaţi în depăşire, întrucât autovehiculul dvs. vă permite să rulaţi, în mod legal, cu o viteză mai mare;
C semnalizaţi efectuarea depăşirii şi acceleraţi, pentru ca manevra să dureze cât mai puţin.
Explicație:
Depășirea unui vehicul cu două remorci, mai ales dacă pe ultima este inscripționat clar că nu există semnalizare, prezintă riscuri suplimentare. Conform Codului Rutier, depășirea este interzisă în apropierea intersecțiilor nedirijate sau dacă nu ești sigur că manevra se poate face în deplină siguranță. Lipsa semnalizării pe ultima remorcă crește gradul de nesiguranță, deoarece nu poți anticipa intențiile de schimbare de direcție ale tractorului. De asemenea, vehiculele cu remorci sunt dificil de observat și pot avea intenții de viraj sau oprire greu de sesizat. Depășind în astfel de condiții, pui în pericol siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic. Este obligatoriu să aștepți până treci de intersecție și să efectuezi depășirea doar când este permisă și condițiile de vizibilitate și siguranță sunt îndeplinite. Astfel, eviți accidentele și respecți legea.
Depășirea unui vehicul cu două remorci, mai ales dacă pe ultima este inscripționat clar că nu există semnalizare, prezintă riscuri suplimentare. Conform Codului Rutier, depășirea este interzisă în apropierea intersecțiilor nedirijate sau dacă nu ești sigur că manevra se poate face în deplină siguranță. Lipsa semnalizării pe ultima remorcă crește gradul de nesiguranță, deoarece nu poți anticipa intențiile de schimbare de direcție ale tractorului. De asemenea, vehiculele cu remorci sunt dificil de observat și pot avea intenții de viraj sau oprire greu de sesizat. Depășind în astfel de condiții, pui în pericol siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic. Este obligatoriu să aștepți până treci de intersecție și să efectuezi depășirea doar când este permisă și condițiile de vizibilitate și siguranță sunt îndeplinite. Astfel, eviți accidentele și respecți legea.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=563&tip=drpciv&cat=b
A vă continuaţi drumul cu atenţie, respectând indicaţiile poliţistului rutier;
B vă continuaţi drumul cu viteză sporită, pentru a nu bloca traficul rutier;
C reduceţi viteza şi opriţi în locul accidentului, pentru a vedea ce s-a întâmplat.
Explicație:
Dacă în fața ta s-a produs un accident rutier care este cercetat de poliție și circulația se desfășoară greu, pe un singur sens, trebuie să continui deplasarea cu atenție sporită și să respecți toate indicațiile polițistului rutier prezent la fața locului. Este interzis să crești viteza sau să oprești nejustificat pentru a observa accidentul, aceste acțiuni pot bloca și mai mult traficul sau pot pune în pericol siguranța participanților la trafic. Prioritatea este să te conformezi semnalizărilor polițistului și să asiguri fluența și siguranța circulației.
Dacă în fața ta s-a produs un accident rutier care este cercetat de poliție și circulația se desfășoară greu, pe un singur sens, trebuie să continui deplasarea cu atenție sporită și să respecți toate indicațiile polițistului rutier prezent la fața locului. Este interzis să crești viteza sau să oprești nejustificat pentru a observa accidentul, aceste acțiuni pot bloca și mai mult traficul sau pot pune în pericol siguranța participanților la trafic. Prioritatea este să te conformezi semnalizărilor polițistului și să asiguri fluența și siguranța circulației.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
10%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=826&tip=drpciv&cat=b
A oprirea hemoragiei, pansarea rănilor, imobilizarea fracturilor, respiraţia artificială, masajul cardiac;
B respiraţia artificială, masajul cardiac, oprirea hemoragiei, pansarea rănilor, imobilizarea fracturilor;
C imobilizarea fracturilor, pansarea rănilor, respiraţia artificială, masajul cardiac, oprirea hemoragiei.
Explicație:
Măsurile de prim ajutor se acordă în funcție de gravitatea problemelor care pun în pericol imediat viața accidentatului. Prima prioritate este asigurarea respirației, deci dacă persoana nu respiră, trebuie începută respirația artificială. Dacă nu are puls, se face imediat masaj cardiac pentru a reporni circulația sângelui. Abia după ce te asiguri că victima respiră și are puls, te ocupi de oprirea hemoragiilor, pentru că o sângerare masivă poate duce rapid la deces. Ulterior, se pansează rănile pentru a preveni infecția, iar la final se imobilizează fracturile pentru a evita agravarea leziunilor. Respectarea acestei ordini este vitală, pentru că un accidentat care nu respiră sau nu are puls are nevoie de intervenție imediată, orice altă manevră fiind inutilă dacă funcțiile vitale nu sunt restabilite.
Măsurile de prim ajutor se acordă în funcție de gravitatea problemelor care pun în pericol imediat viața accidentatului. Prima prioritate este asigurarea respirației, deci dacă persoana nu respiră, trebuie începută respirația artificială. Dacă nu are puls, se face imediat masaj cardiac pentru a reporni circulația sângelui. Abia după ce te asiguri că victima respiră și are puls, te ocupi de oprirea hemoragiilor, pentru că o sângerare masivă poate duce rapid la deces. Ulterior, se pansează rănile pentru a preveni infecția, iar la final se imobilizează fracturile pentru a evita agravarea leziunilor. Respectarea acestei ordini este vitală, pentru că un accidentat care nu respiră sau nu are puls are nevoie de intervenție imediată, orice altă manevră fiind inutilă dacă funcțiile vitale nu sunt restabilite.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=552&tip=drpciv&cat=b
A „Intersecţie cu un drum fără prioritate”;
B „Înainte”;
C „Circulaţie în ambele sensuri”.
Explicație:
În intersecții, prioritatea de trecere este acordată vehiculelor care întâlnesc indicatorul „Intersecție cu un drum fără prioritate”. Acest indicator semnalizează că drumul pe care circulați are prioritate de trecere față de drumul cu care se intersectează și vă permite să traversați intersecția fără obligația de a acorda prioritate altor vehicule. Vehiculele care vin de pe drumul fără prioritate trebuie să acorde prioritate celor care circulă pe drumul prioritar. Celelalte indicatoare menționate nu au legătură cu reglementarea priorității în intersecții. Prin urmare, atunci când întâlniți indicatorul „Intersecție cu un drum fără prioritate”, aveți prioritate de trecere în intersecția respectivă.
În intersecții, prioritatea de trecere este acordată vehiculelor care întâlnesc indicatorul „Intersecție cu un drum fără prioritate”. Acest indicator semnalizează că drumul pe care circulați are prioritate de trecere față de drumul cu care se intersectează și vă permite să traversați intersecția fără obligația de a acorda prioritate altor vehicule. Vehiculele care vin de pe drumul fără prioritate trebuie să acorde prioritate celor care circulă pe drumul prioritar. Celelalte indicatoare menționate nu au legătură cu reglementarea priorității în intersecții. Prin urmare, atunci când întâlniți indicatorul „Intersecție cu un drum fără prioritate”, aveți prioritate de trecere în intersecția respectivă.
Regulamentul Rutier
Articolul 129
(1) Vehiculul care circulă pe un drum public pe care este instalat unul dintre indicatoarele având semnificaţia: "Drum cu prioritate", "Intersecţie cu un drum fără prioritate" sau "Prioritate faţă de circulaţia din sens invers" are prioritate de trecere.
Articolul 129
(1) Vehiculul care circulă pe un drum public pe care este instalat unul dintre indicatoarele având semnificaţia: "Drum cu prioritate", "Intersecţie cu un drum fără prioritate" sau "Prioritate faţă de circulaţia din sens invers" are prioritate de trecere.
Dificultate Întrebare: MEDIE
47%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=513&tip=drpciv&cat=b
A de dreapta, dacă nu există alte reglementări în intersecţie;
B de stânga;
C tuturor autovehiculelor care circulă din stânga şi din dreapta.
Explicație:
Indicatorul din imagine este „Intersecție de drumuri” și avertizează că urmează o intersecție nedirijată, adică fără semafoare sau alte indicatoare de prioritate. În astfel de intersecții, se aplică regula priorității de dreapta: trebuie să acorzi prioritate vehiculelor care vin din dreapta ta. Nu acorzi prioritate celor din stânga și nici nu cedezi tuturor, ci doar celor din dreapta. De asemenea, ai obligația să reduci viteza la maximum 30 km/h în localități sau 50 km/h în afara localităților când te apropii de această intersecție.
Indicatorul din imagine este „Intersecție de drumuri” și avertizează că urmează o intersecție nedirijată, adică fără semafoare sau alte indicatoare de prioritate. În astfel de intersecții, se aplică regula priorității de dreapta: trebuie să acorzi prioritate vehiculelor care vin din dreapta ta. Nu acorzi prioritate celor din stânga și nici nu cedezi tuturor, ci doar celor din dreapta. De asemenea, ai obligația să reduci viteza la maximum 30 km/h în localități sau 50 km/h în afara localităților când te apropii de această intersecție.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
29%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=291&tip=drpciv&cat=b
A veţi ceda trecerea vehiculelor care circulă din dreapta;
B aveţi prioritate de trecere;
C veţi ceda trecerea vehiculelor care circulă din stânga.
Explicație:
În situația prezentată, când te apropii de o intersecție semnalizată cu indicatorul „Intersecție cu drum fără prioritate”, trebuie să ții cont că ai prioritate față de vehiculele care vin de pe drumurile laterale, dar nu ai voie să acorzi prioritate sau să forțezi trecerea dacă apar situații periculoase sau dacă drumul nu este complet liber. Linia continuă de pe marginea drumului îți interzice oprirea sau staționarea, pentru că această zonă trebuie menținută liberă atât pentru vizibilitate, cât și pentru siguranța traficului. Menținerea distanței față de vehiculul din față este obligatorie, ca să poți reacționa în timp util dacă acesta frânează sau schimbă direcția. În plus, fiind într-o intersecție și într-o zonă cu posibilitate de apariție a pietonilor, ai obligația să reduci viteza și să fii atent la orice pericol iminent. Legea circulației stabilește clar că, în aceste condiții, trebuie să adaptezi viteza, să respecți marcajele și să fii pregătit să cedezi trecerea dacă situația o impune, spre exemplu, în fața unui pieton angajat în traversare regulamentară sau dacă din stânga sau din dreapta apar vehicule cu regim de prioritate specială, cum sunt ambulanțele sau poliția cu semnale luminoase și sonore în funcțiune. Astfel, răspunsul corect include obligația de a respecta semnele, marcajele și de a acorda atenție sporită la schimbările din trafic, în special în preajma intersecțiilor. Aceste măsuri asigură siguranța rutieră și respectarea prevederilor legale din Codul Rutier actualizat pentru 2025.
În situația prezentată, când te apropii de o intersecție semnalizată cu indicatorul „Intersecție cu drum fără prioritate”, trebuie să ții cont că ai prioritate față de vehiculele care vin de pe drumurile laterale, dar nu ai voie să acorzi prioritate sau să forțezi trecerea dacă apar situații periculoase sau dacă drumul nu este complet liber. Linia continuă de pe marginea drumului îți interzice oprirea sau staționarea, pentru că această zonă trebuie menținută liberă atât pentru vizibilitate, cât și pentru siguranța traficului. Menținerea distanței față de vehiculul din față este obligatorie, ca să poți reacționa în timp util dacă acesta frânează sau schimbă direcția. În plus, fiind într-o intersecție și într-o zonă cu posibilitate de apariție a pietonilor, ai obligația să reduci viteza și să fii atent la orice pericol iminent. Legea circulației stabilește clar că, în aceste condiții, trebuie să adaptezi viteza, să respecți marcajele și să fii pregătit să cedezi trecerea dacă situația o impune, spre exemplu, în fața unui pieton angajat în traversare regulamentară sau dacă din stânga sau din dreapta apar vehicule cu regim de prioritate specială, cum sunt ambulanțele sau poliția cu semnale luminoase și sonore în funcțiune. Astfel, răspunsul corect include obligația de a respecta semnele, marcajele și de a acorda atenție sporită la schimbările din trafic, în special în preajma intersecțiilor. Aceste măsuri asigură siguranța rutieră și respectarea prevederilor legale din Codul Rutier actualizat pentru 2025.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
20%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=10&tip=drpciv&cat=b
A curăţarea şi pansarea rănii;
B pansarea rănii;
C oprirea hemoragiei.
Explicație:
În cazul unei răni cu sângerare, prioritatea absolută este oprirea sau controlul hemoragiei, deoarece pierderea rapidă de sânge poate pune viața victimei în pericol. Legislația rutieră și regulile de prim ajutor prevăd că trebuie acționat imediat pentru a limita pierderea de sânge: aplică presiune direct pe rană cu un pansament curat sau o bucată de material textil, ridică zona afectată deasupra nivelului inimii dacă este posibil și solicită ajutor medical cât mai curând. Intervenția eficientă în primele momente poate preveni agravarea stării victimei, prevenind șocul hemoragic și crescând șansele de supraviețuire până la sosirea echipajelor specializate. E important să nu pierzi timpul cu manevre secundare și să acorzi imediat ajutor pentru stoparea sângerării, acesta fiind cel mai important pas în faza inițială pentru orice rănă cu hemoragie.
În cazul unei răni cu sângerare, prioritatea absolută este oprirea sau controlul hemoragiei, deoarece pierderea rapidă de sânge poate pune viața victimei în pericol. Legislația rutieră și regulile de prim ajutor prevăd că trebuie acționat imediat pentru a limita pierderea de sânge: aplică presiune direct pe rană cu un pansament curat sau o bucată de material textil, ridică zona afectată deasupra nivelului inimii dacă este posibil și solicită ajutor medical cât mai curând. Intervenția eficientă în primele momente poate preveni agravarea stării victimei, prevenind șocul hemoragic și crescând șansele de supraviețuire până la sosirea echipajelor specializate. E important să nu pierzi timpul cu manevre secundare și să acorzi imediat ajutor pentru stoparea sângerării, acesta fiind cel mai important pas în faza inițială pentru orice rănă cu hemoragie.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
10%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=631&tip=drpciv&cat=b
A să evitaţi transportul obiectelor inutile în portbagaj sau în habitaclu;
B să nu aveţi montat în permanenţă pe autovehicul portbagajul suplimentar;
C să utilizaţi spoilere şi faruri suplimentare.
Explicație:
Pentru a conduce ecologic, trebuie să reduci consumul de carburant și poluarea. Orice greutate suplimentară transportată inutil în portbagaj sau în habitaclu duce la creșterea consumului de combustibil, deci trebuie evitat transportul obiectelor inutile. De asemenea, portbagajele suplimentare montate permanent pe mașină cresc rezistența la înaintare și consumul de carburant chiar dacă nu sunt folosite, deci e indicat să le demontezi atunci când nu ai nevoie de ele. Utilizarea de spoilere sau faruri suplimentare nu ajută la conducerea ecologică, ba chiar poate crește consumul, deci nu sunt recomandate pentru acest scop. Conducerea ecologică presupune să folosești doar strictul necesar, să reduci greutatea mașinii și să minimizezi orice factor care crește consumul.
Pentru a conduce ecologic, trebuie să reduci consumul de carburant și poluarea. Orice greutate suplimentară transportată inutil în portbagaj sau în habitaclu duce la creșterea consumului de combustibil, deci trebuie evitat transportul obiectelor inutile. De asemenea, portbagajele suplimentare montate permanent pe mașină cresc rezistența la înaintare și consumul de carburant chiar dacă nu sunt folosite, deci e indicat să le demontezi atunci când nu ai nevoie de ele. Utilizarea de spoilere sau faruri suplimentare nu ajută la conducerea ecologică, ba chiar poate crește consumul, deci nu sunt recomandate pentru acest scop. Conducerea ecologică presupune să folosești doar strictul necesar, să reduci greutatea mașinii și să minimizezi orice factor care crește consumul.
Dificultate Întrebare: MEDIE
57%