Întrebări Categoria B

https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=94&tip=drpciv&cat=b
A pune sau menţine în funcţiune faza de drum, pentru a observa mai bine drumul pe direcţia de deplasare;
B aprinde alternativ faza de drum şi de întâlnire, pentru a-l atenţiona pe celălalt conducător că circulă incorect;
C menţine în funcţiune luminile de întâlnire, reduce viteza de deplasare şi opreşte dacă este cazul.
Explicație:
Când ești orbit de farurile unui autovehicul care circulă din sens opus pe timpul nopții, trebuie să menții luminile de întâlnire și să reduci viteza astfel încât să poți opri în siguranță dacă este necesar. Aprinderea fazei lungi nu este permisă, deoarece vei orbi și tu ceilalți participanți la trafic, iar alternarea fazelor pentru a atrage atenția poate provoca confuzie și crește riscul de accident. Este esențial să privești spre marginea din dreapta a drumului, nu direct spre sursa de lumină, pentru a-ți păstra orientarea. Scopul este să rămâi stăpân pe vehicul, să nu deranjezi alți șoferi și să eviți orice pericol, oprind complet dacă nu mai vezi clar drumul.

Articolul 114, alineatul (2) din Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice:

"Pe timpul nopții, la apropierea a două vehicule care circulă din sensuri opuse, conducătorii acestora sunt obligați ca de la o distanță de cel puțin 200 m să folosească luminile de întâlnire concomitent cu reducerea vitezei."

Această prevedere subliniază obligația conducătorilor de a utiliza luminile de întâlnire și de a reduce viteza pentru a preveni orbirea celorlalți participanți la trafic și pentru a menține siguranța rutieră.

Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3752&tip=drpciv&cat=b
A acorzi prioritate pietonilor;
B claxonezi, deoarece urmează o trecere pentru pietoni;
C circuli cu prudenţă, întrucât indicatorul presemnalizează o trecere pentru pietoni.
Explicație:
Legea rutieră din România stabilește reguli foarte clare în zona trecerilor de pietoni, pentru siguranța tuturor participanților la trafic. Atunci când observi semnele care anunță apropierea de o trecere de pietoni, fie că sunt cele de avertizare sau indicatorul pătrat albastru pentru trecere de pietoni – este obligatoriu să reduci viteza și să fii pregătit să oprești. Oricând un pieton se află pe trecere sau intenționează să traverseze, ca șofer ai obligația legală să îi acorzi prioritate. Din această cauză, trebuie să păstrezi o distanță de siguranță față de vehiculul din față, pentru a putea frâna fără risc, chiar și dacă acesta oprește brusc. Nu este permisă depășirea unei alte mașini care încetinește sau oprește la trecerea de pietoni, deoarece te-ai putea expune riscului de a surprinde un pieton care traversează. Practic, apropierea de o trecere de pietoni impune prudență, reducerea vitezei și o atenție sporită către marginea drumului și către eventualii pietoni. Astfel, previi accidente grave și respecți legislația în vigoare. Ține minte: siguranța pietonilor primează și orice neatenție sau lipsă de prudență poate avea urmări grave.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3947&tip=drpciv&cat=b
A foloseşti luminile de întâlnire;
B virezi la stânga sau la dreapta în prima intersecţie;
C întorci, deoarece urmează un sector de drum interzis circulaţiei autovehiculelor.
Explicație:
La întâlnirea indicatorului „Drum pentru autovehicule” pe un drum național european, ești obligat să folosești luminile de întâlnire, indiferent de oră sau condițiile meteo. Acest indicator anunță că urmează un sector de drum pe care circulația este permisă doar autovehiculelor, iar una dintre regulile obligatorii este utilizarea luminilor de întâlnire pe toată durata deplasării, inclusiv ziua. Indiferent că este iarnă, vizibilitate bună sau curbe periculoase, luminile de întâlnire trebuie să fie aprinse. Nu ai obligația să virezi sau să întorci, ci doar să respecți aceste reguli speciale de drum pentru autovehicule.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
17%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3751&tip=drpciv&cat=b
A respecţi semnalele poliţiştilor de frontieră;
B circuli cu o viteză de până la 30 km/h în localităţi sau 50 km/h în afara acestora;
C acest indicator nu crează obligaţii pentru conducătorii auto.
Explicație:
Indicatorul care semnalizează apropierea de un punct de vamă impune șoferului o serie de obligații clare atât din punct de vedere legal, cât și practic. Codul Rutier prevede ca la întâlnirea acestui semn să reduci viteza și să fii pregătit să oprești la semnalul autorităților din punctul de control. Oprirea este obligatorie indiferent de momentul zilei sau de aglomerația la frontieră. Acest indicator are rolul de a proteja securitatea frontierei de stat, dar și de a permite verificarea documentelor tale, ale autovehiculului și eventualelor mărfuri transportate. Nerespectarea opririi la vamă constituie contravenție și poate duce atât la amendă, cât și la alte măsuri administrative severe. Din punct de vedere practic, este important să ai pregătite actele de identitate, actele mașinii și să ai răbdare pe perioada controlului, urmând întotdeauna indicațiile autorităților. Respectarea acestor reguli asigură nu doar evitarea sancțiunilor, ci și siguranța tuturor participanților la trafic aflați în apropierea punctului de control al frontierei.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
12%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=853&tip=drpciv&cat=b
A schimbaţi într-o treaptă superioară;
B schimbaţi la timp într-o treaptă inferioară;
C după schimbarea vitezei, aduceţi imediat maneta în „punctul mort”.
Explicație:
Atunci când cobori o pantă lungă și înclinată, cea mai sigură metodă este să folosești frâna de motor, adică să schimbi din timp într-o treaptă de viteză inferioară, de exemplu din treapta a treia în a doua sau din a doua în prima, în funcție de cât de abruptă este panta. În felul acesta, motorul limitează viteza mașinii fără să fie nevoie să apeși continuu pe frână. Dacă ai rămâne într-o treaptă superioară, mașina ar prinde viteză prea mare și ar deveni greu de controlat, iar frânele s-ar supraîncălzi și pot ceda. Dacă lași maneta în punctul mort, adică la neutru, nu mai ai frână de motor deloc și mașina va prinde viteză foarte repede, ceea ce e extrem de periculos. Prin urmare, pe pantă folosești trepte inferioare ca la urcare, astfel încât să menții controlul, să nu suprasoliciți frânele și să eviți accidentele. Această regulă este prevăzută în Codul Rutier pentru siguranța tuturor participanților la trafic.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
25%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=931&tip=drpciv&cat=b
A acoperiţi rana şi opriţi sângerarea, apoi transportaţi rănitul la medic sau la spital;
B opriţi sângerarea prin coaserea plăgii;
C transportaţi rănitul la medic, fără să faceţi nimic altceva.
Explicație:
La plăgile tăiate, primul ajutor constă în acoperirea rănii cu un bandaj steril sau, dacă nu ai la îndemână, cu o pânză curată, pentru a preveni infectarea. Este esențial să oprești sângerarea, aplicând presiune direct pe rană cu bandajul sau cu mâna, folosind mănuși sau o protecție pentru a nu intra în contact cu sângele. Dacă sângerarea nu se oprește, se menține presiunea și se ridică membrul rănit deasupra nivelului inimii, dacă este posibil. Nu încerca să coși rana sau să scoți corpurile străine adânci, iar după ce sângerarea a fost controlată, transportă rapid persoana la medic sau la spital pentru tratament de specialitate. Nerespectarea acestor pași poate duce la complicații grave, infecții sau pierdere mare de sânge.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=481&tip=drpciv&cat=b
A autovehiculul care nu depăşeşte 5.000 kg, al cărui număr de locuri pe scaune, în afara conducătorului, este mai mic de 8;
B autovehiculul care nu depăşeşte 3.500 kg, al cărui număr de locuri pe scaune, în afara conducătorului, nu este mai mare de 8;
C autovehiculul care nu depăşeşte 3.500 kg, al cărui număr de locuri pe scaune, în afara conducătorului, nu este mai mare de 5.
Explicație:
Autovehiculul din categoria B este orice vehicul a cărui masă maximă autorizată nu depășește 3500 kilograme și care are cel mult 8 locuri pe scaune în afara celui al șoferului. Asta înseamnă că poți conduce mașini ușoare, inclusiv SUV-uri sau van-uri, atâta timp cât nu depășesc această greutate și nu sunt omologate pentru mai mult de 8 pasageri plus șoferul. Dacă vehiculul are peste 3500 kg sau mai multe locuri, ai nevoie de altă categorie de permis. Această definiție este standard în legislație și este importantă pentru că stabilește ce tipuri de vehicule pot fi conduse cu permis B și ce restricții există privind greutatea și numărul de pasageri.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Anexa 1
Categoriile de vehicule pentru care se eliberează permisul de conducere, prevăzute la art. 20 alin. (2), se definesc astfel:
f) categoria B:
    1. autovehiculul a cărui masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 3.500 kg şi al cărui număr de locuri pe scaune, în afara conducătorului, nu este mai mare de 8;
    2. ansamblul format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 750 kg;
    3. ansamblul de vehicule a căror masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 4.250 kg, format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată depăşeşte 750 kg;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
28%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=1024&tip=drpciv&cat=b
A pe partea stângă;
B pe partea dreaptă;
C pe ambele părţi.
Explicație:
Pe un drum cu sens unic, indiferent dacă există sau nu marcaje pe carosabil, depășirea se face de regulă pe partea stângă. Acest lucru este posibil deoarece toate vehiculele circulă în aceeași direcție, iar partea stângă este rezervată depășirilor. Nu mai există riscul de a întâlni trafic din sens opus, ceea ce face depășirea mai sigură pe stânga. Codul Rutier prevede clar faptul că pe drumurile cu sens unic, depășirea autoturismelor sau a autocamioanelor se realizează numai pe partea stângă. Chiar dacă nu sunt marcaje, regula direcției de mers și a priorității la depășire se aplică neschimbat. Partea dreaptă poate fi folosită pentru depășire doar în situații excepționale, ca atunci când vehiculul din față semnalizează și se angajează la stânga, dar acest caz nu se aplică la întrebarea de față. Ține minte: pe drumurile cu sens unic, fără marcaje, depășirea autoturismelor și a camioanelor se efectuează strict pe partea stângă, fiind varianta legală și cea mai sigură.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
36%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=360&tip=drpciv&cat=b
A se suspendă piciorul într-o chingă rigidă;
B cu atele sau cu un bandaj gros, de la degete până la genunchi;
C cu o faşă de la gleznă până la şold.
Explicație:
În cazul unei fracturi a labei piciorului, este esențial să imobilizăm corect zona afectată pentru a preveni agravarea leziunii și pentru a reduce riscul de complicații până la sosirea ajutorului medical. Metoda recomandată atât din punct de vedere legal, cât și practic, presupune așezarea unor atele care să cuprindă atât articulația gleznei, cât și articulația degetelor de la picior, fixând bine laba piciorului. Imobilizarea se poate realiza cu materiale improvizate, ca bucăți de lemn sau reviste rulate, atâta timp cât sunt legate strâns, dar nu excesiv, pentru a nu întrerupe circulația sângelui. Este important să nu mișcăm inutil membrul și să nu încercăm să repunem oasele la loc. Scopul principal este să nu se agraveze fractura în timpul transportului victimei. Acesta este modul recomandat de legislația rutieră pentru acordarea primului ajutor în accidente, protejând atât victima, cât și pe cel care acordă ajutor, conform prevederilor privind acordarea primului ajutor la locul accidentului.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
16%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=1001&tip=drpciv&cat=b
A penal;
B contravenţional;
C amendă contravenţională şi reţinerea permisului de conducere.
Explicație:
Persoana care deține permis doar pentru categoria B și conduce pe drumurile publice un autovehicul din categoria C comite o infracțiune foarte gravă. Categoria B permite conducerea autovehiculelor cu masa maximă autorizată de cel mult 3.500 kg și cel mult 8+1 locuri pe scaune, pe când categoria C vizează vehicule cu masa mai mare de 3.500 kg, în special camioane. Ca să conduci legal astfel de vehicule, trebuie să deții permis special pentru categoria C, fiind necesare alte cunoștințe și abilități. Dacă ești prins la volanul unui vehicul din categoria C având doar permis B, vei fi sancționat penal. Conform Codului Penal, conducerea unui vehicul pentru care nu deții categoria de permis corespunzătoare constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă penală. Aceasta nu este considerată doar o contravenție cu amendă și puncte de penalizare, ci o faptă penală, pentru că pui în pericol siguranța traficului și pe a celorlalți participanți la trafic, lipsindu-ți pregătirea necesară pentru manevrele și responsabilitățile unui astfel de autovehicul. Rezultatul legal este că riști și cazier judiciar, nu doar sancțiuni administrative. Reține: conduci doar acele vehicule pentru care ai permis corespunzător categoriei!
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=391&tip=drpciv&cat=b
A cu amendă contravenţională şi aplicarea punctelor de penalizare;
B cu suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule pe o perioadă de 30 de zile;
C cu amendă contravenţională.
Explicație:
Dacă intri într-o intersecție semaforizată și blochezi circulația pentru că nu ai apucat să o eliberezi la timp, vei fi sancționat cu amendă contravențională și puncte de penalizare pe permis. Această măsură se aplică pentru a preveni blocajele și pentru a asigura fluiditatea traficului, mai ales în orașele aglomerate. Practic, ești obligat să te asiguri că poți traversa complet intersecția înainte să pătrunzi, chiar dacă semaforul este verde. Dacă nu respecți această regulă și blochezi intersecția, vei primi atât amendă, cât și puncte de penalizare.
Codul Rutier (OUG 195/2002)
Art.108.
(1) Savârsirea de catre conducatorul de autovehicul sau tramvai a uneia sau mai multor contraventii atrage, pe lânga sanctiunea amenzii, si aplicarea unui numar de puncte de penalizare, dupa cum urmeaza:
    d) 6 puncte de penalizare pentru savârsirea urmatoarelor fapte:
        10. patrunderea într-o intersectie dirijata prin semafoare, daca prin aceasta se produce blocarea circulatiei în interiorul intersectiei.
Dificultate Întrebare: MEDIE
58%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=944&tip=drpciv&cat=b
A se va transporta la domiciliu sau la locul de muncă;
B se va transporta întotdeauna la o unitate medicală specializată;
C se va aştepta sosirea poliţiei rutiere.
Explicație:
Un accidentat care a fost readus la viață prin resuscitare cardio-respiratorie trebuie transportat de urgență la o unitate medicală specializată, indiferent dacă aparent se simte bine. După o astfel de intervenție, pot apărea complicații grave, chiar dacă semnele vitale au revenit la normal. Numai într-un spital personalul medical poate monitoriza corect starea pacientului, poate administra tratamente suplimentare și poate preveni efectele secundare sau alte riscuri care pot apărea după un stop cardio-respirator. Nu este permis să transporți accidentatul la domiciliu sau la locul de muncă, iar așteptarea poliției nu rezolvă problema medicală și poate pune viața persoanei în pericol. Transportul la spital trebuie să fie rapid, cu mijloace specializate, pentru a asigura supraviețuirea și recuperarea victimei.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
7%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=3722&tip=drpciv&cat=b
A cu ajutorul unei tije metalice numite jojă, introdusă în blocul motor;
B cu ajutorul turometrului de la bord;
C cu ajutorul manometrului de la bord.
Explicație:
Controlul nivelului de ulei din baie se face atunci când motorul este oprit și a stat nemișcat câteva minute, pe un teren drept, pentru ca tot uleiul să se așeze în carter. Se folosește joja de ulei: aceasta se scoate, se șterge cu o cârpă curată, se introduce complet la loc, apoi se scoate din nou pentru a vedea nivelul. Uleiul trebuie să fie între marcajele minim și maxim de pe joja. Este foarte important să nu se depășească sau să nu fie sub limita minimă, deoarece prea puțin ulei poate duce la uzura și deteriorarea motorului, iar prea mult ulei poate crea o presiune prea mare și poate afecta garniturile sau chiar funcționarea motorului. Controlul periodic al nivelului de ulei face parte din verificările regulate prevăzute de lege și te ajută să eviți defecte costisitoare și situații periculoase în trafic.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
2%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=885&tip=drpciv&cat=b
A să utilizaţi frâna de motor pentru a încetini;
B să scoateţi autovehiculul din viteză în timpul frânării;
C să folosiţi frâna de mână concomitent cu frâna de serviciu, pentru a obţine o frânare rapidă şi eficientă.
Explicație:
Conducerea ecologică presupune să reduci consumul de carburant și emisiile poluante, iar una dintre cele mai eficiente metode este folosirea frânei de motor atunci când încetinești. Asta înseamnă să lași mașina să decelereze treptat, ridicând piciorul de pe accelerație și lăsând vehiculul cuplată într-o treaptă de viteză, fără să scoți din viteză. În acest mod, motorul consumă foarte puțin carburant spre 0, iar uzura componentelor este redusă. Scoaterea mașinii din viteză la frânare duce la consum mai mare și este periculoasă, iar folosirea frânei de mână la mers nu se face decât la staționare. Prin frână de motor ai control mai bun asupra mașinii și reduci poluarea și uzura.
Regulament - Articolul 148

Se interzice conducătorului de autovehicul sau de tramvai:
13. să lase liber în timpul mersului volanul, ghidonul sau maneta de comandă, să oprească motorul ori să decupleze transmisia în timpul mersului;
Dificultate Întrebare: MEDIE
52%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=852&tip=drpciv&cat=b
A opriţi numai în cazul în care mingea se opreşte pe carosabil;
B reduceţi viteza şi vă pregătiţi să opriţi;
C circulaţi mai departe, întrucât copiilor le este interzis să intre pe carosabil.
Explicație:
Prezența unei mingi pe carosabil indică riscul ca un copil să intre brusc pe drum după minge, fără să se asigure. În această situație trebuie să reduci imediat viteza și să fii pregătit să oprești complet în orice moment. Chiar dacă nu vezi încă niciun copil, trebuie să presupui că pericolul este iminent și să acorzi prioritate maximă siguranței. Nu este corect să continui deplasarea cu viteză normală sau să oprești doar dacă mingea rămâne pe carosabil, pentru că reacția copiilor este imprevizibilă. În zonele dintre blocuri, astfel de situații apar des și este esențial să circuli prudent, să fii atent la orice mișcare pe trotuar și să fii gata să eviți un accident.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
8%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=264&tip=drpciv&cat=b
A zona fracturată este tumefiată;
B pielea este străpunsă în zona fracturii;
C accidentatul nu se poate mişca.
Explicație:
O fractură deschisă la unul dintre membre se recunoaște prin faptul că osul fracturat a străpuns pielea și este vizibil sau există o rană prin care se vede osul sau chiar fragmentele osoase. Acest tip de fractură este deosebit de grav, pentru că riscul de infectare este foarte mare. Din punct de vedere legal, Codul Rutier pune accentul pe recunoașterea rapidă a acestui tip de leziune în cazul unui accident rutier, pentru a se interveni corect la acordarea primului ajutor. Un semn clar al fracturii deschise este prezența sângerării la locul rănii, asociată cu deformarea membrului. Recunoașterea corectă ajută șoferul să știe că victima nu trebuie mobilizată, iar zona trebuie imobilizată cât se poate până la venirea personalului medical. Astfel, reții că fractura deschisă presupune ruperea pielii și contactul dintre os și mediul exterior.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
22%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=895&tip=drpciv&cat=b
A cu amendă contravenţională şi puncte de penalizare;
B cu amendă contravenţională;
C cu amendă contravenţională şi suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehiculul.
Explicație:
Depășirea pe partea dreaptă a sensului de mers, efectuată fără semnalizare și fără să fii încadrat corespunzător direcției de deplasare, se sancționează cu amendă contravențională și cu suspendarea dreptului de a conduce. Această manevră este foarte periculoasă, pentru că ceilalți șoferi nu se așteaptă să fie depășiți pe dreapta, iar lipsa semnalizării și a încadrării corecte poate duce la accidente grave. Legea prevede sancțiuni aspre tocmai pentru a descuraja astfel de comportamente riscante, deoarece siguranța rutieră depinde de respectarea regulilor de circulație și de anticiparea reacțiilor celorlalți participanți la trafic. Suspendarea permisului servește ca măsură de protecție atât pentru șoferul vinovat, cât și pentru ceilalți participanți la trafic.
OUG - Articolul 45
(5) Depăşirea se efectuează numai pe partea stângă a vehiculului depăşit. Tramvaiul sau vehiculul al cărui conducător a semnalizat intenţia şi s-a încadrat corespunzător părăsirii sensului de mers spre stânga se depăşeşte prin partea dreapta.
(6) Tramvaiul aflat în mers poate fi depăşit şi pe partea stângă atunci când drumul este cu sens unic sau când între şina din dreapta şi marginea trotuarului nu există spaţiu suficient.

OUG - Articolul 100
(3) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancţiuni şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a următoarelor fapte:
a) depăşirea coloanelor de vehicule oprite la culoarea roşie a semaforului sau la trecerile la nivel cu calea ferată;
b) neacordarea priorităţii de trecere pietonilor angajaţi în traversarea regulamentară a drumului public prin locurile special amenajate şi semnalizate, aflaţi pe sensul de deplasare a autovehiculului, tractorului agricol sau forestier ori tramvaiului;
c) neacordarea priorităţii de trecere vehiculelor care au acest drept;
d) nerespectarea semnificaţiei culorii roşii a semaforului;
e) nerespectarea regulilor privind depăşirea;
f) nerespectarea semnalelor, indicaţiilor şi dispoziţiilor poliţistului rutier aflat în exercitarea atribuţiilor de serviciu;
g) neprezentarea la unitatea de poliţie competentă pe raza căreia s-a produs un accident de circulaţie din care au rezultat numai pagube materiale, cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 79 alin. (2).

OUG - Articolul 99
(1) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa I de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de către persoane fizice:
1. conducerea unui autovehicul în mod nejustificat cu o viteză cu cel puţin 10 km/h sub limita minimă obligatorie stabilită pe tronsonul de drum respectiv;
2. nerespectarea obligaţiei de semnalizare a manevrei de schimbare a direcţiei de mers;
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
35%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=1042&tip=drpciv&cat=b
A prin anularea permisului de conducere;
B prin amendă contravenţională şi suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule;
C prin amendă contravenţională şi puncte de penalizare.
Explicație:
Când un șofer nu acordă prioritate pietonilor care traversează corect pe trecerea de pietoni sau atunci când au verde la semafor, fapta este considerată abatere gravă de la regulile de circulație. Codul Rutier prevede foarte clar că șoferii sunt obligați să acorde prioritate pietonilor aflați pe trecere, iar nerespectarea acestei reguli duce la sancțiuni severe. Conducătorii auto riscă amendă contravențională din clasa a doua de sancțiuni, adică între 4 și 5 puncte-amendă, și li se suspendă dreptul de a conduce autovehicule pe drumurile publice pentru o perioadă de 30 de zile. Această măsură are rolul de a proteja viața pietonilor, care sunt cei mai vulnerabili participanți la trafic. De aceea, este foarte important să fii mereu atent la trecerile de pietoni și să oprești la timp, pentru că neacordarea priorității nu doar că te lasă fără permis, ci poate pune în pericol viața cuiva. Reține că legea e clară și nu lasă loc la interpretare: neacordarea priorității pietonilor care traversează regulamentar este sancționată atât cu amendă, cât și cu suspendarea permisului de conducere.
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
19%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=813&tip=drpciv&cat=b
A cu amendă penală;
B cu amendă contravenţională şi suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule;
C cu amendă contravenţională şi puncte de penalizare.
Explicație:
Nerespectarea semnalelor polițiștilor la trecerea coloanelor oficiale sau intercalarea în astfel de coloane se sancționează cu amendă contravențională și suspendarea dreptului de a conduce autovehicule. Coloanele oficiale sunt protejate prin lege pentru a asigura deplasarea în siguranță a persoanelor cu statut special, iar semnalele polițiștilor trebuie respectate fără excepție. Încălcarea acestei reguli este considerată abatere gravă, pentru că poate pune în pericol atât siguranța coloanei, cât și pe cea a celorlalți participanți la trafic. Suspendarea permisului este obligatorie în această situație, pentru a descuraja astfel de fapte și pentru a impune respectarea măsurilor de ordine în trafic. Punctele de penalizare nu sunt suficiente în acest caz, deoarece este vorba despre o infracțiune care poate avea consecințe grave asupra siguranței rutiere.
OUG - Articolul 6
În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, expresiile şi termenii de mai jos au următorul înţeles:
11. coloana oficială - unul sau mai multe vehicule care circulă pe drumul public şi sunt însoţite de unul sau mai multe autovehicule ale poliţiei rutiere, care au în funcţiune semnale speciale de avertizare sonore şi luminoase de culoare roşie;

OUG - Articolul 32
(1) Semnalele speciale de avertizare luminoase sunt emise intermitent de dispozitivele de iluminare montate pe autovehicule şi au următoarele semnificaţii:
a) lumina roşie obligă participanţii la trafic să oprească în direcţia de mers cât mai aproape de marginea drumului;
(2) Sunt autorizate să utilizeze semnale speciale de avertizare luminoase:
a) pentru lumina roşie - autovehiculele aparţinând poliţiei şi pompierilor;

OUG - Articolul 37
(1) Conducătorii de vehicule sunt obligaţi să oprească imediat, pe acostament sau, în lipsa acestuia, cât mai aproape de marginea drumului sau bordura trotuarului, în sensul de deplasare, la apropierea şi la trecerea autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritară care au în funcţiune mijloacele speciale de avertizare luminoasă de culoare roşie şi sonore.

OUG - Articolul 101
(3) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioada de 60 de zile săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a următoarelor fapte:
c) nerespectarea regulilor de circulaţie la trecerea unei coloane oficiale sau intercalarea într-o astfel de coloana;
Dificultate Întrebare: FOARTE UȘOARĂ
16%
https://web.codul-rutier.ro/intrebare.php?id=64&tip=drpciv&cat=b
A cu faza de drum a luminii farurilor;
B cu luminile indicatoare de direcţie;
C prin folosirea combinată a fazei scurte şi a semnalului sonor.
Explicație:
Pe timp de noapte, într-o localitate și pe un drum neiluminat, intenția de a depăși un alt vehicul se semnalizează exclusiv cu luminile indicatoare de direcție, adică semnalizarea stânga sau dreapta, după caz. Nu se folosește faza lungă a farurilor pentru a atenționa pe cel din față, pentru că acest lucru poate orbi și pune în pericol ceilalți participanți la trafic. De asemenea, semnalul sonor sau combinația de lumini nu este permisă ca modalitate de semnalizare a depășirii în localitate. Folosirea corectă a semnalizării laterale asigură informarea clară a celorlalți șoferi fără a produce disconfort sau riscuri suplimentare. Astfel, la fiecare depășire, indiferent de condițiile de vizibilitate, trebuie folosite corect luminile de semnalizare pentru ca toți cei implicați să știe intenția de schimbare a direcției.
Dificultate Întrebare: UȘOARĂ
23%
To top